Mission: Impossible II (2000)

Alternatieve titels: Mission: Impossible 2 | M:I-2

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door John Woo
met Tom Cruise, Thandie Newton en Dougray Scott

Agent Ethan neemt het op tegen zijn vroegere wapenbroeder Sean Ambrose, een man die alles van hem heeft geleerd, maar nu zijn aartsvijand is geworden. Beide mannen azen op een genetisch gemanipuleerd virus, 'Chimera' genaamd. In minder dan één etmaal kan het een hele stad ombrengen. Ambrose heeft het antidotum bij de uitvinder gestolen en heeft dus al een eerste punt gescoord. Er rest hem alleen nog de hand te leggen op de dodelijke stam, die wordt geteeld in een ultrageheim laboratorium in Sidney, om één van 's werelds rijkste en gevaarlijkste mensen te worden. Om Ambrose te kortwieken doet Ethan een beroep op de ex van de misdadiger, Nyah Hall, een beeldschone dievegge...

Zwolle84 schreef:

Welke BD-versie heb jij, als ik vragen mag? Ik heb die box met de eerste 4 delen en dit is met afstand de slechtste kwaliteit die ik ooit op BD gezien en gehoord heb. Pure dvd-kwaliteit.

Ik heb ze alle 4 apart gekocht, en er is toch wel een duidelijk verschil met de DVD versie hoor.
Vooral het geluid heeft een boost gekregen.

Tarkus schreef:

Vooral het geluid heeft een boost gekregen.

Dan vermoed ik dat de losse BD's van betere kwaliteit zijn dan die in de box zitten. Ik heb M:I 2 zojuist herkeken en vooral het geluid is op mijn versie buitengewoon slecht. Heel dun, krachtloos geluid dat ook nog eens frontaal van voren komt. M'n speakers links- en rechtsachter deden vrijwel niets.

DVD-T schreef:
In tegenstelling tot het eerste deel, houd M:I II zich niet goed staande.

Het tweede deel was een favoriet van mij toen er nog maar twee delen waren. Nu is het vierde deel dat. Ik weet ook niet meer wat ik in deze film zag. Misschien was ik op een leeftijd waarin ik alleen voor de actie ging. Als je de film echt goed bekijkt zul je zien dat de film er enorm lelijk uitziet. De warme en koortsachtige shots zien er echt niet uit. Heel veel "soft focus" shots. Was ook al te zien in de bioscoop dus dat lag niet aan de transfer.

Daarnaast duurt het wel erg lang voor de film echt los komt. Pas echt in de Biocyte scene tot aan het einde is het toch nog leuk. Alles op de typische John Woo manier inclusief een stuk of wat duiven.

Ergens nog leuk maar zeker niet zo goed als dat ik mij herinnerde.

Ik ervaar hetzelfde als jij: hoe kwam ik ooit tot zo'n hoog cijfer? Ik ga terug van een 7 naar een 4. Zelfs waar Woo bekend om schijnt te staan, goede actiescènes, komt hier niet tot uiting. Lelijke slowmo na lelijke slowmo en dan ook nog eens met de meest clichématige paupermuziek eronder. Wansmaak van hier tot ginder.

En toen die eindelijk kwamen was ik al half in slaap gesukkeld door het volkomen oninteressante eerste uur vol slechte dialogen. Nee, met afstand de minste M:I. Het is dat Ethan te midden van die knallende motorscène z'n banden heeft gewisseld, anders had het niets met Mission: Impossible te maken.

Vergeten en snel weer door naar III.

Zwolle84 schreef:

Wat jij hier zegt is zeker niet zo hier hoor.
Ik krijg echt het bioscoopgevoel... geluid komt langs alle speakers, zowel voor als achter en center vooral spraak.
Als je geluid ook zo is met andere Blu-ray dan toch eens je aansluitingen of instellingen nakijken hoor...
Kan zijn dat de surround is uitgeschakeld ook he.

Tarkus schreef:

Wat jij hier zegt is zeker niet zo hier hoor.
Kan zijn dat de surround is uitgeschakeld ook he.

Daarom denk ik dat wij verschillende versies hebben. En normaal heb ik prachtig, uitgebalanceerd geluid. Alle settings staan goed. Van de ongeveer 600 blu-rays die ik heb springt deze box er in negatief opzicht uit, dus het kan eigenlijk niet anders dan dat jouw enkele blu-ray kwalitatief beter is dan de box.

Het is overigens geen onbekend probleem. De commentaren bij de box op Amazon staan vol met vergelijkbare commentaren: 1, 2 en 3 ruk, 4 goed.

avatar van DVD-T
Zwolle84 en Tarkus

Het klopt dat er 2 verschillende transfers in omloop zijn (geweest). De nieuwere versie heeft een iets beter geluid en beeld kwaliteit. Al blijft de source/print wel hetzelfde. En dit komt ook naar voren in de releases. De eerdere versie heeft behoorlijk wat specs. Maar bij beide versies veel grain/noise inherent aan de print en ook de kleurfluctuaties horen daarbij. Help ook al niet mee dat de kleurstelling behoorlijk de warme-koortsachtige kant op gaan. In de donkere scenes heb je zelfs nog meer noise. Wel schijnt de nieuwere versie een kleine boost te hebben gehad. En dat geld ook voor het geluid. Klinkt ietwat flat in de eerdere versie..

Zwolle84
Dank voor de toelichting, DVD-T! Het verschil in ervaringen leek me al te groot.

Nogal een vervelende en overgeproduceerde film. Ik vind het vooral ontzettend traag met al die slow motion stukken en veel te langdradige scenes. Maar ook al die cliché's zijn ronduit vervelend.

MaartenTuinstra
Prima actie, maar door die verwarrende maskers minder dan deel 1.

De actie ziet er gaaf uit en de cast is weer prima, op Newton na. Verder werd ik op den duur hondsdol van die maskers, wordt te veel herhaald. Het viel mij op dat het tempo lager lag dan in de vorige film. Gelukkig is er nog genoeg vermaak voor een voldoende.

TMP
De enige film uit de reeks die ik nog niet had gezien en dit is toch ook wel de minste. Een behoorlijk zwak plot en een matige bad guy. De actiescènes zijn vaak te lang uitgesponnen en de vervelende slow motions maken deze scènes er bepaald niet beter op. Dat trucje met die maskers is de eerste keer nog best aardig, maar wordt vervolgens wel ontzettend voorspelbaar...! De charme die de meeste andere Mission Impossible films hebben ontbreekt hier. Het acteerwerk is ook niet echt bijzonder en dat geldt voor vrijwel de gehele cast. Heel matige film dus.

een leuk vervolg.vorige deel wel beter naar mijn mening.maar zeker nog erg leuk om te zien.ik denk dat ik deel wel de minste van de reeks vind tot nu toe.maar er zit genoeg actie in.dus ik vermaak me altijd wel met herzien.

Bantavoer
Een leuk en goed vervolg. Deel 1 was al zitten-op-het-randje-van-je-bank film en deze doet het gewoon nog een keer. Gelukkig dezelfde acteurs. Verhaal en special effects weer prima voor elkaar. Na 18 jaar maar weer eens gekeken en blijf bij wat ik gezegd heb.

avatar van HK Senator
Net iets te lang en een warrig en ongeloofwaardig verhaal.

avatar van rep_robert
Na het succes van deel 1 kon een vervolg niet uitblijven. Deze film is in 2001 uitgekomen en zo voelt de film ook. De score is echt tegenkrommend en een product uit die tijd... De muziek die er tijdens het bergbeklimmen van Cruise aan het begin onder wordt gezet... Brrr... Maar ook de look van Cruise zelf met z'n lange haren. Het is allemaal erg lelijk en de actie voelt ook gedateerd aan. Het is veel gerace en het geknok op het einde duurt me ook veel te lang, al voelt de actie zelf minder cheesy aan. Het verhaal is ook niet zo interessant en uiteindelijk kon ik mijn aandacht er maar moeilijk bijhouden. Ik heb deze film destijds ook al bewust overgeslagen... En nu begrijp ik ook waarom..

avatar van des1
Houd ik het record voor laagste score voor MI2?

avatar van Angel9999
MI2 is voornamelijk visueel gericht en ik houd daarvan. Ik vond de openingsscene visueel gezien erg cool. Ik vond de vrouwelijke hoofdrol erg tof ingevuld. Daarbij vond ik de verhaallijn lekker gemakkelijk om te volgen. En daarbij nog eens de voortreffelijke Anthony Hopkins in een bijrol met een stem waar ik warm voor loop. Weet je, misschien is dit de Mission Impossible waar voornamelijk vrouwen van houden? Eerlijk is eerlijk, Tom Cruise zag er erg lekker uit in deze film. Deze film is onderscheidend van de andere MI's. Vind ik juist leuk.

avatar van Flipman
des1 schreef:
Houd ik het record voor laagste score voor MI2?
Samen met jou nog negentien anderen, hoor .

Supernatural schreef:
weer even herzien.blijf bij de zelfde mening.wel de minste van de hele reeks.al heb ik het nieuwe deel nog niet gezien.maar ben niet zo bang dat ie minder is dan dit deel.maar dit deel is zeker te doen.

avatar van N00dles
John Woo staat erom bekend dat zijn actiescènes volgestouwd zitten met dubbele pistolen, explosies, slow-motion bullet time shots, duiven en stunts. Daar moet ook MI:2 het van hebben; de spectaculaire motorchase aan het eind was dan ook het hoogtepunt van de film. Dat het gepaard gaat met een cheesy techno-achtige soundtrack neem ik voor lief.

Gelukkig is MI:2, 4 jaar na deel 1, wat moderner en minder gedateerd. Dat maakt het een vlottere kijkervaring dan het origineel. Niet dat dat het zwakke plot maskeert, want dat is verder tenenkrommend slecht. Een cliché plot over een virus dat niet in de handen mag komen van de bad guys en een saaie villain die regelrecht uit een James Bond-film lijkt te zijn gewandeld. Had ik toch iets meer van verwacht.

Wel is hier al te zien hoe knap Tom Cruise veel van zijn eigen stunts zelf doet, rotsen beklimmen en motorrijden gaan hem ogenschijnlijk makkelijk af. Hij mag dan een Scientology-nut zijn, maar verder is het wel een baas.
Grappig trouwens om zowel Thandie Newton als Anthony Hopkins hierin langs te zien komen; ze zijn nu ook allebei te zien in de serie Westworld.

avatar van martijn011
Na herziening toch een halfje eraf.

De film mist de sfeer die het eerste deel wel had, dit is meer een standaard actiefilm met een clichérijk verhaal dat eigenlijk nergens op slaat.
Daar het eerste deel nog spannend en mysterieus was, is er in deze film weinig spanning te beleven. Ook de schurk is niet memorabel. Toch blijft m'n grootste kritiekpunt dat deze film teveel weg heeft van een standaard actiefilm.

Tom Cruise kon me nog steeds niet helemaal bekoren, wel tof uiteraard dat hij z'n stunts zelf doet.
Helaas is de rest van de cast niet best, Thandie Newton voorop, erg matige actrice.
De film kent maar een paar leuke scènes, waarvan de inbraakscène nog het beste is. Dat gedoe met die maskers is af en toe best leuk, maar Woo draaft daarin een beetje door.
Geen hele vervelende film om te zien, maar toch de minste uit de reeks.
Halfje eraf, kleine onvoldoende.

avatar van Hollywood-west36
Wat was zijn haar lang in deze film!
Goede stunts weer, redelijk verhaal,

films en series gaan niet samen ik vond de tv serie altijd goed. de film willen vergelijken met de tv serie maar neen aardige film maar verder niets bizonders .en erg veel overdreven.

avatar van Movie Jim
Dit is duidelijk de slechtste Mission impossible gemaakt,
keer op keer na herziening valt
hij erg tegen.
Een verhaal wat erg traag wordt
opgebouwd zonder actie.
Ook voel ik de spanning niet
met andere Mission impossible films,
en vindt hem erg John Woo-achtig gemaakt.
En op een gegeven moment bijna
op het einde 2 grote actie scènes
Nee hier geef ik toch echt geen hoog cijfer voor!

avatar van cinemanukerke
Telkens als ik die onsterfelijk tune van Mission Impossible hoor, zet ik spontaan mijn zonnebril op en recht ik de kraag van mijn leren jack. De tv serie was  - alhoewel sterk gedateerd (die bandopnemertjes !) - in zijn beste momenten onderhoudend maar kende ook vele saaie afleveringen. Toen het productie team Wagner/Cruise de draad opnam om een franchise te starten, was het meteen raak. Ze hadden het geniale idee om telkens voor elke episode een andere regisseur te huren. Waardoor elke film een andere signatuur kreeg. Zo kwam John Woo letterlijk en figuurlijk in the picture om deel 2 te regisseren. Halleluja, nog een cinema van barokke - soms kitscherige – vormgeving en opera-achtige dramatiek en sentiment waarin elk frame gesteund is op een idee. Wij zijn nu eenmaal fan van gestileerde cinema en een hoge factor ‘cool’. Laten we Mister Woo eens voorstellen. Komt uit de Hong Kong cinema met nadruk op actie en actie. Deze brutale cop vs gangster prenten zijn niet echt mijn ding bv zijn film Hard boiled barst van talent en creativiteit maar is helaas ook banaal, langdradig en heeft een enerverende stroperige score. Woo kwam naar Amerika, na een paar try outs (Hard target, Broken arrow) deed hij de fantastische Face off (running mate voor de favoriet op deze plaats) en kreeg dan de kans om in de reeks te stappen. Boem. Direct stempel John Woo. Zijn mix van actie (sierlijke choreografeerde vuurgevechten waar lichamen en revolvers uit de lucht komen vallen, als balletdansers op de olympische spelen) en romantiek (op het sentimentele af) is hier veel beter afgewerkt. MI II sluit mooi aan bij zijn thema’s nl good and evil dat verwisselbaar is (de maskers), zijn visuele referenties als de duiven en het vuur zitten waar ze moeten zitten, er zijn de over the top actie sequenties en vooral het laatste stuk op de motor barst van adrenaline en is indrukwekkend. Zijn credo : show, don’t tell. Wat betekent dat er met beelden wordt gewerkt ipv dialogen. We voelen dit meteen in de beste scene van de film nl de (lange) scene in Sevilla waarin de aantrekkingskracht van Hunt (Tom Cruise) en Nyah (Thandie Newton) puur visueel (met behulp van een schitterende flamenco score) wordt weergegeven met als sluitstuk de autodans op de bergflank. Poëzie van het zuiverste soort. Dat een blockbuster deze risico’s neemt om buiten de lijnen te kleuren, is moedig. De wind van 2000 deed het nodige. Maar het Europese publiek was maar matig enthousiast. Dun plot en geloofwaardigheid blijven toch een struikelblok voor sommigen. Het Aziatische daarentegen …  Op mijn rondreis in het Verre Oosten belandde ik in een een shopping mall in Kula Lumpur waar ik de film zag. In de zaal merkte ik dat het publiek er klaar voor was. De stad zelf bruiste van de marketing. Het was direct een hype, op elke straathoek stond er een fietskar die piraten DVD’s verkocht en loeihard de soundtrack aan het spelen was. Iedereen was daar in de ban van MI 2. Want ondanks het algemeen misprijzen van verhaal krijgen we dankzij de geroutineerde Hollywood scenarioschrijver Robert Towne (o.a; Chinatown, Days of thunder) een interessante driehoeksrelatie (scene met de wapperende sjaal van Nyah – nog zo’n visueel huzarenstukje) en er is die fantastische one liner grijnzend door Anthony Hopkins uitgesproken. Daarna deed Woo nog het zwaar onderschatte Windtalkers maar met Paycheck was de kaars uit en keerde hij terug naar Hong Kong zonder veel brokken te maken. De MI reeks zelf is verslavend top entertainment maar deze springt er toch uit qua stijl en kijkplezier. Vanaf deel 3 worden het immers meer mainstream actieprenten (eenzelfde look met meer nadruk op plot, hoog tempo en humor – ook de MI tune staat weer dichter bij het origineel) met minieme inhoudelijke verschillen. Maar met Woo aan het roer durven wij zowaar stellen dat een klassieker geboren was. This message will self destruct in 5 seconds …

een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 82 : Mission : Impossible II

avatar van Basto
Mooie review. Als fan van John Woo zijn Hong Kong werk vond ik deze de eerste keer top, maar bij herziening te dun en sentimenteel (veel sentimenteler dan Hard Boiled wat mij betreft) en daalde de score flink.

Heb de UHD in mijn kast staan. Zal m binnenkort eens in de speler stoppen.

Dank voor je inspirerende stuk!

avatar van cinemanukerke
Uw waardering wordt met dank aanvaard.

voor wat Woo's HK werk betreft : te grillig en onevenwichtig maar het is al een tijd geleden dus ik moet op mijn beurt dringend eens 'The killer' herzien.

MI 2 vind ik een perfecte samensmelting van Woo's stijl en Hollywood's production value tot één kwalitatieve brok entertainment.

cinemanukerke schreef:
Uw waardering wordt met dank aanvaard.

Ik vind grillig en onevenwichtig vaak spannender dan perfect afgewerkt. Talent in ontspruitende vorm is op z’n mooist. Juist omdat het nieuw is.

niets minder of meer behalve de begin tune van de film denk je aan de tv serie van vroeger maar verder lijkt de film meer op james bond dan op mission impossible de serie de film zelf heeft het nodig van al de stunts er zit wel wat spanning in. maar de rest zijn stuken uit films die ze gemonteerd hebben in een film zo was er james bond en ook de matrix. de tv serie heel ver achter maar neen niets te maken met mission impossible de oude tv serie behalve de muziek. het is doodgewoon een actie film met heel veel stunts. te veel overdreven

avatar van Basto
Wat een fijne herziening.

Heerlijke masterclass actiefilm maken van John Woo. Serieus nemen, moet je het natuurlijk niet. Maar wat ziet het er allemaal prachtig uit. De pathos is opgeklopt tot een romig hoogtepunt met een paringsdans van twee snelle auto’s als grootste showcase. Wua verhaal zal het allemaal wel, maar visueel is de film een lust voor het oog.
En nauwelijks cgi, ik geniet daar de laatste tijd toch erg van, dat echte stuntwerk. Een behoorlijke meerwaarde vaak.

Hele dikke 4* en een van de beste uit de reeks.