Mission: Impossible II (2000)

Alternatieve titels: Mission: Impossible 2 | M:I-2

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door John Woo
met Tom Cruise, Thandie Newton en Dougray Scott

Agent Ethan neemt het op tegen zijn vroegere wapenbroeder Sean Ambrose, een man die alles van hem heeft geleerd, maar nu zijn aartsvijand is geworden. Beide mannen azen op een genetisch gemanipuleerd virus, 'Chimera' genaamd. In minder dan één etmaal kan het een hele stad ombrengen. Ambrose heeft het antidotum bij de uitvinder gestolen en heeft dus al een eerste punt gescoord. Er rest hem alleen nog de hand te leggen op de dodelijke stam, die wordt geteeld in een ultrageheim laboratorium in Sidney, om één van 's werelds rijkste en gevaarlijkste mensen te worden. Om Ambrose te kortwieken doet Ethan een beroep op de ex van de misdadiger, Nyah Hall, een beeldschone dievegge...

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ben bezig met de Bluray herziening van de gehele reeks, maar deze tweede film opnieuw bekijken voelde wel heel erg als een ''moetje''. Het is het lelijke eendje van de reeks en daar blijf ik ook nu bij. Spectaculair gefilmd, maar ook enorm leeg en langdradig. Inhoudelijk is het een hoop actie achter elkaar geplakt. Het is dat er een paar beste achtervolgingen in zitten die me nog een beetje vermaakten, want er blijft verder weinig over. Tom Cruise, een meer dan uitstekend acteur en iemand die erg sterk in het origineel was, is hier ook wel erg veel neergezet als een mooiboy. Veel te veel close-ups en stoere koppen. Telkens weer die wapperende haren in de wind op clichématige muziek. Bleh. Acteren, stunten en vechten kan hij gelukkig wel, maar hij is met de jaren wel een stuk overtuigender geworden in de latere M:I delen. Wel echt petje af dat hij alles zelf is blijven doen, zonder al te veel CGI of stunt doubles.

Kleine voldoende, meer echt niet.

3* blijven staan.

avatar van MindlessAssassin
Ik ben dus voor het eerst begonnen met het kijken van de M:I franchise op aanraden van een vriend, maar de eerste 2 delen vallen me tot nu toe erg tegen. Vooral dit deel slaat de plank echt volledig mis. Dit blijkt ook het aller slechtste deel uit de reeks te zijn als ik de reviews zo lees dus ik hoop dat dat ook zo is, want dit was wel echt tenenkrommend. Die truc met die maskers werd me in het eerste deel al te veel, maar in dit deel is het nog veel erger, de bad guy is ook absoluut niet interessant en die constante slow motion maak het ook absoluut niet beter. Het ziet er ook allemaal vrij gedateerd uit voor een film uit 2000. Dus wederom is dit voor mij weer geen succes, hopen dat deel 3 mij wel weet te overtuigen.

avatar van Gastel
Ik trek de smugness van Cruise erg slecht in deze films. Dit was mijn tweede M:I en waarschijnlijk de laatste.

Goeie actiefilm, spijtig door de maskers weet je niet wie won

avatar van des1
MindlessAssassin schreef:

Bespaar je de moeite; het is allemaal rotzooi, en nog wel zonder knipoog. Dat doodserieuze maakt het samen met de knullig ingewikkeld lijkende plots tot de grootste draken uit de filmgeschiedenis. Zonde, want Cruise is een goeie acteur. Meest bespottelijke sequence is de pas de deux van Porsche en Audi TT nabij de ravijnrand. Jammer dat er geen Austin Powers 4 is die daar nog eens de draak mee kan steken.

avatar van Shadowed
Dramatisch.

Grappig om te zien hoe een reeks al na deel 2 in elkaar kan vallen door een andere regiestijl. Hier regisseert een regisseur die een heel ander soort regie gebruikt dan De Palma. De Palma is doorgaans niet mijn favoriete regisseur, maar na gezien te hebben wat Woo ervan bakt snakte ik weer naar De Palma zijn inbreng.

Vooraf vond ik het vreemd dat deel 3 meer stemmen heeft dan deel 2. Maar na het zien van deel 2 en deel 3 kan ik het alleen maar toejuichen. Wat een puinhoop is deze film geworden, zeker in vergelijking met het vorige deel en deel 3 (die ik jaren geleden zag). Erg logisch dan ook dat Woo de enige regisseur was die niet opnieuw werd gevraagd om nog een deel te regisseren.

Dit deel van de beroemde spionage-reeks valt simpelweg niet doorheen te komen. Het eerste uur is echt dramatisch om naar te kijken, in alle opzichten. Je hebt het als regisseur ook knap voor elkaar gekregen als de beste scene uit 60 minuten tijd een scene is waar Cruise een berg beklimt. Voornamelijk omdat Cruise daadwerkelijk een berg beklom.

Veel meer dan een letterlijke James Bond-kloon tracht dit deel van de reeks niet te zijn. In de eerste minuten wordt dit al duidelijk gemaakt. Alleen slaat Cruise een veel lompere James Bond en is de romantiek tussen Ethan Bond/Hunt en Newton zo lomp en karig opgebouwd dat ik er alleen maar om kan lachen.

Cruise lijkt wel een midlife-crisis te hebben. Zijn acteren slaat nergens op en lijkt nergens op. Newton is nog erger. Had je haar gebruikt als marionet dan was er een soortgelijk resultaat qua houding uitgekomen. Bijkarakters zijn ook compleet onzichtbaar en inwisselbaar.

Maar waar het grandioos misgaat is bij de editing van de actiescènes. Woo had 25 films volgens MovieMeter gemaakt voordat hij hieraan begon, en het lijkt erop dat dit gewoon zijn eerste of tweede film was als ik dit zo zie. Ik frons niet snel tijdens een film, maar hier deed ik het meerdere keren. Compleet ridicule manier van actie regisseren dit. Het herhalen van close-ups, de dramatisch oversentimentele muziek door scenes heen en overdreven manier van filmen doen mij alleen vermoeden dat Woo nog in de jaren 80 leefde tijdens het maken van deze film.

Qua actie heeft het nogal weinig te bieden dus. Maar ook de aanstellerige toon van de film doet mij verbazen. Op een bepaald moment had de film zowat 5 minuten nodig om Newton 15 meter naar een kerel te laten lopen. Dat komt door de lompe manier van editen en monteren. Het sloeg echt volkomen nergens op.

Maar ook de buitengewoon suffe romantiek doen de film de das om. Er hangt vaker weleens een kloof tussen karakters wat betreft romantiek en chemie, maar wat Mission: Impossible II betreft kon die kloof me niet groot genoeg zijn. Ik heb me constant lopen ergeren aan de bijdehante dialogen van Newton en de aanstellerige manier van romantiek. En het eerste uur zit vol met die onzin.

Wel moet ik toegeven dat de film nog een aantal aardige stunts kent in de slotfase, waar ik plots weer wat talent en ervaring zag in de regie van Woo. Waarom hij dit niet deed in de overige 120 minuten vraag ik me dan ook behoorlijk af. Vond dit in ieder geval zeldzaam slecht.

Supernatural schreef:
een leuk vervolg.vorige deel wel beter naar mijn mening.maar zeker nog erg leuk om te zien.ik denk dat ik deel wel de minste van de reeks vind tot nu toe.maar er zit genoeg actie in.dus ik vermaak me altijd wel met herzien.

Vandaag herzien.blijf bij mijn vorige mening.zeker de minste van de hele reeks.maar heb me weer prima vermaakt.heb ze nu op bluray vandaar dat ik ze weer even.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een zeer arrogante Tom Cruise. In de jaren '90 was hij nog wel te doen met de eerste MI en films als Magnolia en Eyes Wide Shut. Cruise in de '00s is een veel minder sympathieke acteur. De serie neemt hier ook een bocht te vergelijken met eerste sequels van de Fast & Furious reeks die ook gaandeweg het racen wat zouden lossen om heist-films vol actie te worden. Mission Impossible lost ook het spionage om te kunnen uitpakken met grote stunts. Cruise is dan ook niet meer de spion in een spannende thriller, maar een overjaarse puber met wat langer haar die de adrenaline graag opzoekt. Weinig goeie tegenspelers ook.

Wat overblijft zijn enkele actiescènes, maar de franchise zou hierin gaandeweg toch een beter evenwicht in vinden. Anthony Hopkins is even te zien vanop de zijlijn, denkelijk om zo het spotlicht van Cruise niet weg te nemen. Cruise acteert helaas gewoon naast iedereen. Misschien wel het minste deel uit de franchise.

avatar van Angel9999
Angel9999 schreef:
MI2 is voornamelijk visueel gericht en ik houd daarvan. Ik vond de openingsscene visueel gezien erg cool. Ik vond de vrouwelijke hoofdrol erg tof ingevuld. Daarbij vond ik de verhaallijn lekker gemakkelijk om te volgen. En daarbij nog eens de voortreffelijke Anthony Hopkins in een bijrol met een stem waar ik warm voor loop. Weet je, misschien is dit de Mission Impossible waar voornamelijk vrouwen van houden? Eerlijk is eerlijk, Tom Cruise zag er erg lekker uit in deze film. Deze film is onderscheidend van de andere MI's. Vind ik juist leuk.

Ik blijf bij mijn mening, heerlijk kijkvoer.

avatar van Alathir
Duidelijk anders dan deel 1. Dat romantische was er in deel 1 niet, wel een beetje een femme fatale al vind ik Thandie Newton hier geen femme fatale. De typische noirelementen van De Palma alsook de regiestijl is compleet anders. Woo lijkt ook wat zichzelf te kopiëren met die afneembare maskers lijkt het wel Face Off 2. Het heeft een paar zotte scènes zoals Cruise die aan de rotsen hangt. Dat was nogal vergezocht wel maar zoiets blijft wel bij. De eerste film had een interessanter plot en was misschien ook wel wat ingewikkelder. Ik had deze film ook al eens gezien maar dat wist ik pas bij het kijken. Benieuwd of ik deel 3 al eens gezien heb.