The Bourne Identity (2002)

Verenigde Staten / Duitsland / Tsjechië
Thriller / Actie

geregisseerd door Doug Liman
met Matt Damon, Franka Potente en Chris Cooper

Een Italiaanse vissersboot redt een drenkeling (Matt Damon) uit de Middellandse Zee. De man lijdt aan geheugenverlies en weet niet wie hij is. Er zitten echter twee kogels in zijn rug en hij komt al snel tot de conclusie dat er geprobeerd werd hem te vermoorden. Tot zijn eigen verbazing beheerst hij verschillende vechttechnieken, en geholpen door Marie (Franka Potente) gaat hij in Zwitserland op zoek naar zijn identiteit. Al gauw ontdekt hij dat hij verwikkeld was in een mysterieus plot met een moordaanslag waarbij de CIA een grote rol speelde...

Alles wat een actiefilm moet hebben. Actie, goede acteurs en een goed en spannend verhaal.

avatar van Ajax&Litmanen1
Aangezien eind deze maand het langverwachte nieuwe deel Jason Bourne (2016) uit de Bourne franchise in de bios draait, de eerste sinds bijna 10 jaar met Matt Damon terug in de hoofdrol, is het hoog tijd om de oude delen eens opnieuw te kijken. Jammer genoeg hoort daar ook het matige Damon-loze vierde deel bij, maar ik verheug me ieder geval om de oude trilogie opnieuw te zien.

Gelukkig maakt The Bourne Identity tig jaar na dato nog altijd veel indruk. Het conspiracy verhaal blijft lekker mysterieus en zeer boeiend. De film zit vol met actie en spektakel, maar het is vooral het verhaal en de prestatie van Damon dat echt de show steelt. Als kijker weet je net zoveel als Jason Bourne zelf en samen met hem ontdek je meer over zijn verleden. Ze worden constant opgejaagd en dat haastige gevoel geeft de film een erg prettig tempo mee.

Het tempo ligt dus hoog en ondanks dat bepaalde scenes vrij ongeloofwaardig zijn (de sprong in het trappenhuis naar beneden op een lijk) heb je wel constant het gevoel dat het een reëel plot is. Het is wel weer even wennen om een vrij jonge Matt Damon bezig te zien, maar ook op die leeftijd was hij al imponerend met het acteren en zeker ook in de actiescènes die overigens erg stijlvol zijn geregisseerd. Hij ramt zich op coole wijze door het verhaal heen en geeft de kijkers al voorproefjes van de kwaliteiten die hij bezat voor zijn geheugenverlies. Prima rol overigens ook van Franka Potente als zijn vrouwelijke side-kick. De chemie tussen beiden was behoorlijk goed.

4* stonden en blijven staan.

Het beste deel van de trilogie naar mijn mening, mede dankzij Franka Potente die duidelijk chemie heeft met Damon.
Het mysterie-gedeelte in dit eerste deel voegt net dat “je ne sais quoi” toe dat de volgende delen een klein beetje missen.
De actie- en achtervolgingsscenes zien er goed verzorgd uit, met name de achtervolgingsscene in Parijs ondersteund door Paul Oakenfold’s Ready Steady Go is een genot om naar te kijken.
Uit puur hobbyisme ben ik afgelopen zomervakantie op Mykonos een kijkje gaan nemen onder de beroemde windmolens, ik was in de buurt. De scooterverhuur in de eindscene blijkt, anno 2016, een restaurant te zijn genaamd Sea Satin Market (toegegeven, behoorlijk nutteloze informatie).
Leukste deel, een film die niet gauw verveeld en vaak herkeken kan worden, 4*.

avatar van mrklm
De eerste en veruit de beste in de Bourne-franchise. De kracht zit 'm boven alles in het feit dat dit de enige keer is dat we de menselijke kant van Bourne zien: hij is een verwarde man die langzaamaan zijn bijzondere krachten ontdekt en Marie nodig heeft om beide benen op de grond te houden. De actiescènes zijn goed gefilmd en prima gemonteerd, de ontwikkeling van de relatie tussen Jason en Marie zorgt voor humor en warmte. Ook is hier een aantal sequenties waarin de spanning rustig wordt opgebouwd, met name de scène waarin Jason en Marie hun toevlucht zoeken in een vakantiehuis van een kennis. Subliem entertainment van het meest vermakelijke soort.

Vermakelijke actie film met een goed verhaal.

MaartenTuinstra
MaartenTuinstra schreef:
Dit eerste deel is ook meteen het beste uit de hele quadrologie.

Wel, die woorden moet ik terugnemen, de score gelukkig niet.

Dit eerste deel blijft heerlijk vermaak. Damon is geweldig op dreef en het verhaaltje is erg leuk om te volgen. Ik moet wel zeggen dat het soms wat cliché en ongeloofwaardig overkomt (Damon die zijn doelwit niet om zeep helpt vanwege aanwezige koters...), maar de film is te leuk om er een halfje voor af te trekken. Ben het met velen eens dat deel 3 nog een snufje leuker is.

avatar van Night's Watch
Ik vroeg me af wat er zo speciaal is aan Bourne films dat ze zulke hoge stemmen krijgen. Het antwoord kreeg ik al snel, de film begint meteen met actie en raast de twee uur vol. In deze twee uur wordt je als kijker vermaakt met stevige actie en een sterk kat en muis spel wat zich in hoog tempo afspeelt. Zeker aangezien ik daarvoor een film heb afgezet die te langdradig was.

Van Matt Damon heb ik nog niet veel gezien maar hij heeft mij positief verrast met deze film, zowel in de vecht/actie scenes als in de scenes waarin hij zoekt naar zijn identiteit en hier mee worstelt. Dat Jason geheugenverlies heeft is erg goed verwerkt in de film, het plot is sterker dan dat je in eerste instantie zou zeggen.

Wat betreft de vrouwelijke tegenspeler gebruikt de regisseur elk cliché maar vervelend is dit niet, daar komt bij dat Franka Potente deze rol goed neerzet. Vier sterren voor dit eerste deel en tijd voor deel twee

avatar van xxERWINxx
2e keer bekeken en verhoogd met een half sterretje, is toch een goede spannende film met volop actie.
Je moet het verhaal even door hebben, vooral de 1e keer is het een beetje moeilijk verhaal.
Op naar het 2e deel!
Ik probeer ze allemaal weer te kijken inclusief de allernieuwste Jason Bourne die ik nog niet gezien heb.

een goeie actiefilm.heb me zeker vemaakt.matt damon speelt hier super in en is ook echt geschikt voor in actie films te spelen.hij heeft iets dat je echt in zijn rol mee leeft..de meeste films met hem vind ik ook erg leuk om te zien.hij is een goeie acteur.en de rest van de cast vind ik ook wel goed spelen.

avatar van Fisico
Lange tijd geleden dat ik deze eerste van Jason Bourne nog eens zag. Gelukkig is de tweede binnen een paar dagen ook aan de beurt zodat ik de reeks op relatief korte tijd kan bijbenen. Matt Damon is een acteur die ik beter en beter kan appreciëren. Hij zal nog niet direct in mijn top 10 komen, verre van, maar onder meer hier en ook in The departed of The martian vond ik hem zeer goed. Toch komt hij me nogal houterig over, net met iets te weinig flair en toch kan hij hét (zoals in The departed met stip).

De film valt weinig stil en van in het begin wordt spanning gecreëerd. Een vrij eenvoudig plot, niet te gecompliceerd zoals een reeks andere meer intellectuele actiethrillers in hetzelfde genre, maar toch zit je als kijker met enkele vragen (wie, wat, waarom?). Wie is Bourne? Waarom herinnert hij niet meer wie hij is? Waarom moet hij dood? Enz ... Een jacht wordt geopend en hij gaat op zoek naar antwoorden bij zijn ex-bazen. De film kent een open einde en liet een opening voor vervolgfilms. Superveel diepgang zit er niet in de film, hoewel je toch een behoorlijke impressie krijgt hoe verward Bourne is niet te weten wie hij is. Los van zijn verloren identiteit beseft hij wel een aantal vaardigheden (als geheim agent) heeft die niet random zijn. Hier en daar wel een tikkeltje ongeloofwaardig (de val van de trap met dat lijk bvb). Dit hoeft gewoon niet, maja ... Voor de rest erg fijne achtervolgingsscenes, ook de scene met de sniper vond ik erg geslaagd. Een degelijke 3,5*. Ik kijk alvast uit naar deel 2!

avatar van baspls
"Weet je wie ik ben? Hou dan godverdomme op met dat gezeik en zeg het me."

Door de hoge beoordelingen was ik behoorlijk nieuwsgierig naar The Bourne Identity.

Een man wordt gevonden in de middellandse zee. Hij heeft twee kogelgaten in zijn rug en een zendertje met een bankrekening in zijn dij. Hij kan zich niets herinneren van wie hij is. Eenmaal in Zwitserland komt hij steeds meer te weten over zijn ware identiteit. Mensen hebben het echter op zijn leven gemunt en daarom vlucht hij met de Duitse Marie naar Frankrijk.

Fijn aan The Bourne Identity was dat Europeanen eens een keer niet allemaal perfect Engels kunnen. Er wordt gewoon Duits en Frans gesproken en Matt Damon spreekt zelfs Nederlands als hij net is bijgekomen en probeert te achterhalen wie hij is (een van de zeldzame keren dat correct Nederlands in een Hollywood productie wordt gebruikt, waarom? Ik heb geen idee...). Wat dan wel weer wat minder was is dat de film heel erg op Hi-Tech is gebouwd. Ik vind het altijd zo infantiel om te zien wat met toentertijd met computers dacht te kunnen, pure Sciencefiction. Dat is natuurlijk niet erg, maar deze film streeft realisme na.

The Bourne Identity is prima geschoten. De film bevat veel actie, maar gelukkig nog geen CGI/greenscreen-onzin met schuddende camera's en dergelijke.

Uiteindelijk vond ik het een erg vermakelijke film die zelden storend werd. Interessant uitgangspunt ook, al vond ik dat de film buiten Bourne's zoektocht naar zijn identiteit weinig te bieden heeft. Films als The Ninth Gate en The Da Vinci Code vind ik dan toch wat sterker als "Europese Thriller" maar dat komt natuurlijk omdat die Occultisme en Esoterie als onderwerp hebben in plaats van alleen spionage.

avatar van Agent47
Als liefhebber van The Bourne heb ik deze film op alle facetten beschouwd. In eerste instantie wilde ik het gelijk vier sterren geven, maar door de toch iets te koude romance, waarbij dit toch een van de elementen is die deze film maakt, wilde ik het toch een 3,5 gaan geven.

De prima vechtscènes, de vele mooie locaties en spectaculaire achtervolgingen maakt deze film een topper. Toch maar vier sterren, omdat alles hiermee weer wordt goedmaakt ondanks de koude romance.

avatar van loneranger
Een flitsende actiefilm met Matt Damon in de rol van Jason Bourne. Veel vaart en prima actie en stunts. Ook het acteerwerk is goed. Onderhoudende film.

Bantavoer
Een vette speelfilm. Vol met actie en complotten. Vanaf begin tot eind in één ruk uitgekeken. Goede acteurs. Verhaal en special effects waren prima in orde. Zelfs na tweede keer kijken van deze film heb ik me totaal niet verveeld.

avatar van AJK
AJK
Wat een film!.
Ik heb deze helemaal al blauw gekeken.
Vanavond weer!
Toen ik deze film zag voor het eerst,weet
het nog goed verraste mij van alle kanten.
Ten eerste Matt Damon.Op het lijf geschreven.
De film zelf eindelijk weer eens een echte spionnen film.Het verhaal,je leeft helemaal
met Bourne mee.Het realisme die deze film draagt.Ik bedoel daarmee ook de casting van Franka Potente.Nu eindelijk niet een blonde met 2 grote voorhangsels nee maar een echte actrice
die kan acteren.De vechtscenes,subliem.
Ik kan niet genoeg krijgen van deze film.
En Clive Owen zit er ook in.
Voor mij de film van 2000.
Weet niet wat nog beter had gekund.
Muziek soundtrack is ook goed.
Een DIKKE 5.0!!!!!

avatar van nathaniel177
Goede vermakelijke film. Duidelijk te zien dat die al wat ouder is. Goed geacteerd.

avatar van AJK
AJK
Nou vandaag op Pasen weer op Netflix.
Met mijn tv van 123 cm genieten dus.
Bourn identity blijft mij fav actiefilm.
Op groot beeld fantastisch.5.0

avatar van Mark de Jong
Geweldig. Enige film die ik 3 keer heb gezien.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, blijft vermakelijk om hem weer te zien, je wilt hem elk jaar wel weer even bekijken deze film.
Vol actie en achtervolgingen en een puzzel die hij moet oplossen, op naar het 2e deel waar het verhaal verder gaat!
Dit deel geef ik 3.5 sterren