The Bourne Supremacy (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Joan Allen en Brian Cox

Wanneer een CIA-operatie wordt verstoord door een Russische rivaal - waarbij twee doden vallen - wordt Jason Bourne hiervan beschuldigd. Zelf leeft Bourne (Damon) in een afgelegen dorpje onder een andere naam samen met Marie (Potente). Bourne, die wraak heeft gezworen als iemand uit zijn 'vorige leven' contact met hem opneemt, wordt door de recente ontwikkelingen gedwongen zijn leven als sluipmoordenaar weer op te pakken...

avatar van Jediron
In dit genre zo'n beetje het beste wat er te vinden is. Snap al die zuurpruimen niet echt. Deel 2 mag da iets minder zijn, het is nog steeds een top film en de serie als geheel is ijzersterk. Ludlum mag tevreden zijn.

Het verhaal mag dan minder zijn in dit deel, wat eigenlijk ook logisch is. Deel 1 is de prelude, Deel 2 "the chase.." en deel 3 de "Ontknoping"; grof samengevat.

ps: het vergelijk met James Bond is lachwekkend. Dit heeft niets met James Bond te maken; behalve dan dat beiden spion zijn. De een als hobby/baan en de ander tegen dank en wil. Daar houd de overeenkomst al snel op.

avatar van martijn011
Ook dit deel barst van de kwaliteit. Daar ik dit deel vroeger het minst van de drie vond, kan ik me daar nu niet meer in vinden. Dit deel haalt zeer zeker het niveau van z'n voorganger. Matt Damon is in absolute topvorm en zet Jason Bourne perfect neer.
Ook nu is de actie weer van de allerhoogste kwaliteit en de klopjacht op Bourne is razend spannend in beeld gebracht.

Het camerawerk kon me ook zeker bekoren. Het is even wennen omdat het wat meer schokkerig in beeld wordt gebracht, maar eenmaal gewend is het een welkome toevoeging aan een verder uitstekende actiethriller. Snel naar deel drie en voor deze film een verhoging naar vier sterren.

Een goede film, maar iets minder dan deel 1. Die schokkende onoverzichtelijke beelden tijdens actiescenes zijn vaak erg irritant.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gekeken, met het oog op de naderende vijfde film eind deze maand. Niet van het constant hoge niveau van deel 1, maar nog altijd erg amusant, spannend en genietbaar. Best wel opvallend dat Bourne zijn vriendin vermoord wordt aan het begin van de film, maar vanaf dat punt begint de film toch weer erg op de voorganger te lijken. Achtervolgingen, knokpartijen, conspiracy-verhalen van de overheid. Het zit er allemaal in en het werkt prima, maar het voelt tegelijk ook wat als herkauwen aan. Echte memorabele momenten zitten er niet in en het rommelige script met soms vrij onoverzichtelijke actie wordt gered door wederom een hele puike prestatie van Matt Damon als Jason Bourne. Charismatisch en getalenteerd. Bourne is wel 1 van zijn betere rollen uit zijn carrière.

3,5* (was 4*)

avatar van mrklm
Zodra Marie uit beeld verdwijnt, blijkt deze film niet meer dan een lompe wraakfilm. Van enige menselijkheid is bij Bourne niet of nauwelijks sprake, hij is nu de dodelijke gevechtsmachine die hij was voor hij zijn geheugen verloor. Het is daarom moeilijk om enige sympathie voor hem op te brengen, wat vooral duidelijk wordt in de scène waarin hij FBI-medewerkster Julia Stiles op brute wijze ondervraagt. Greengrass filmt op een realistische manier en zijn obsessieve gebruik van handheld-camera is hier nog niet erg storend, maar dit is een behoorlijke teleurstelling na het ijzersterke Bourne Identity.

Goed vervolg op het niet helemaal geslaagde eerste deel. Het plot is simpeler en een introductie is niet meer nodig, iets wat het eerste deel toch wat in de weg stond. Daarnaast is het snel klaar met Marie en kunnen we helemaal in de actiestand. Tien jaar geleden vond ik de regie en montage, zeker van de actiescenes, vrij irritant en warrig. Sindsdien is dit bijna de nieuwe standaard geworden in actiefilms en ben ik er ook meer aan gewend. De grote autoachtervolging is erg spectaculair in ieder geval.
Het plot is dus vrij simpel maar wel doeltreffend en nergens saai of met onnodige verhaallijntjes, als acteifilm derhalve erg geslaagd.

avatar van dvdfreak123
Toch weer een sterke bourne film vind ik. Moet kwa niveau niet echt onder doen voor zijn voorganger. Alleen de locaties vond ik beter in het eerste deel samen met het verhaal. Maar kwa acteren, actie zit deze weer zeer goed in elkaar. Film geeft veel vaart. Hoogtepunt voor mij was zoiezo de autoachtervolging. Op naar deel 3 te herkijken. 8/10

avatar van xxERWINxx
Ik vind dit deel net ietsje minder dan The Bourne identity, er zit iets minder actie in.
Verder heb ik wel genoten van de actiemomenten, achtervolgingen en spanning net zoals in het 1e deel.
Wel een voldoende dus.

een goed vervolg.heb me zeker weer prima vermaakt.weer een goeie cast.lekker veel actie.en lekker spannend.

avatar van Fisico
Dit middendeel ligt een beetje in dezelfde lijn als het eerste en afsluitende deel. Een goede uitstekende Damon als Jason Bourne. Het is een rol zijn lijf geschreven. Veel actie en vooral spectaculaire achtervolgingsscènes in deze reeks. Vooral dit laatste erg aangenaam om volgen, evenals de klopjacht op Bourne zelf. Hier en daar een beetje overdreven (zo'n auto wil ik ook wel hebben!). Desalniettemin net als in de andere delen nogal warrige actie. Maar ideaal voor een avondje entertainment waarbij een paar hersencelletjes actief moeten blijven om de plotlines en intriges te volgen.

avatar van Agent47
Leuk vervolg van Indentity uit de reeks.

Zelfde soort van vecht en achtervolgingsscènes. Het verhaallijn is wel wat minder dan de vorige. Het komt ietwat rommelig over, maar dat mag de pret niet drukken als je van de reeks houdt.
Damon speelt de rol als Jason Bourne weer goed.

Leuke spannende actiefilm.

Bantavoer
Verhaal was prima, net als de acteurs. Special effects ook goed, maar wat een bagger opnames zeg. Bij elke actie gaat die camera maar heen en weer. Of veel (bewegende) shots achter elkaar. Had bijna de neiging om te stoppen met kijken. Het is dat ik wilde weten of Bourne lukte om zijn opdrachtgevers een pak rammel te geven.

Supper goede film zeker een aanrader

avatar van Mark de Jong
Supreme

avatar van Light-o
Ik was altijd al benieuwd hoe het verhaal vervolgd zou worden tussen Marie en Jason, dus ik vond het toch wel enigszins jammer dat ze zo snel van beeld verdween. De speciale band die ze samen hadden opgewekt in de eerste film was wat Identity zo leuk voor mij maakte. De actiescenes waren prima maar op emotioneel vlak vond ik het plot van dit deel en hoe ze Bourne overbrachten toch een stuk minder.

avatar van JanLo
mrklm schreef:
Wraakgevoelens lijken me behoorlijk menselijk !

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik vind dit vervolg iets minder dan het 1e deel, wat minder actie vergeleken met The Bourne identity en wat meer verhaal.
Ook bij sommige scenes is het camerawerk schokkend wat soms irritant is met kijken, verder weer zoals vanouds vermakelijk en redelijk spannend, de actie-scene's waren ook erg goed, maar het verhaal vond ik toch een beetje rommelig, je moet het goed volgen.
Op naar het 3e deel.

avatar van MJP10
Ik vind dat deel I en deel II een beetje het zelfde zijn. De verhaallijn is anders, de vulling toont veel gelijkenissen met de het vorige deel. Bijvoorbeeld als Jason ergens heen gaat, binnen 10 seconden wordt ontdekt en vervolgens weet te ontkomen. Is dit in de volgende delen ook zo? Want dan heb ik er nog weinig zin in. Prima acteerwerk trouwens van de cast.

avatar van notsub
Op volle snelheid worden de avonturen van Jason Bourne voortgezet. De strijd op leven en dood gaat de halve wereld over en eindigt vol spektakel in Moskou. Rustpuntjes zijn er nauwelijks en dienen vooral om het verhaal de volgende fase in te loodsen. De actie overtuigt aan alle kanten en de heerlijke flow maakt The Bourne Supremacy nog net wat beter dan het eerste deel.

avatar van Shadowed
Ook prima.

Weer een prima vervolg op deel 1, die ook niet slecht was voor een actiefilm. Greengrass zette het werk van Liman voort in Supremacy, maar behaalt naar mijn mening gewoon hetzelfde niveau inplaats van eroverheen te gaan in zijn film.

Bourne zelf blijft wel een interessant personage, een prima actieheld dus. Damon voert zijn rol opnieuw prima uit, maar de film weet nergens echt uit te blinken in het genre. De actiescenes zelf zijn wat drukker en onrustiger gefilmd waardoor ze iets minder makkelijk zijn om te volgen.

Dat was wel jammer, want voor de rest is het best een boeiend filmpje dat vrijwel nergens verveelt ondanks het een beetje een verhaal is wat me niet erg interesseert. Maar het blijft een prima filmpje voor de rest.

Ook leuk dat Urban eventjes op kwam draven, hij is wel gemaakt voor het genre en vervangt Owen in het vorige deel dus. Benieuwd of het vervolg ook weer zo'n actieheld als schurk neer zal zetten.

avatar van Kondoro0614
Dit deel haalt voor mij niet het niveau van deel één, ze streven echt wel naar elkaar toe maar ik vond het eerste deel toch net wat pakkender en spannender. Uiteraard is het lastig om na al die goeie actie helden als ‘James Bond’ en noem maar op nog een leuk actiepersonage neer te zetten maar met Matt Damon als ‘Jason Bourne’ is dat echt wel gelukt, wat een fantastische personage vind ik het toch en ik blijf maar genieten van het spel van Damon, het is ook niet voor niks zo te zien dat hij toch wel als één van mijn favoriete acteurs uit de strijd komt want de man heeft mij al vanaf het begin dat ik naar zijn films kijk weten te boeien en hij vermaakt me nog.

Ik kende de reeks wel van naam maar, heb nog nooit de films gezien alleen de laatste die pas geleden uit kwam, ‘Jason Bourne’. Toen ik het eerste deel zag was ik best tevreden dat de film gelukkig niet veel afwijkt van het eerste deel, zoals ik al zei vond ik hem een tikkeltje minder maar echt slecht mag je deze echt niet noemen. Ik heb me prima vermaakt, de hele film door, al lag de spanning voor mijn gevoel een latje lager en had ik gehoopt op soms iets meer actie die in verhouding met het eerste deel toch wat minder aan bod kwam hier. Het verhaal vond ik leuk maar werd soms wat cliché en vertelde eigenlijk geen héél bijzonder onderwerp.

Matt Damon, zoals ik al zei vond ik wederom geweldig acteren en blijft voor mij het Bourne gezicht. Hij acteerde ook in dit tweede deel erg fijn en het blijft leuk om te zien. De rest van de cast vond ik oké maar, die werden nergens bijzonder. Franka Potente leuk om te zien, acteerde aardig maar daar blijft het bij, en ook de rest van de cast het was allemaal prima maar nergens echt uitschieters.

Het verhaal was leuk, we volgen Bourne die zichzelf heeft onder gedoken in een ander land maar weer werd ontdekt door een soort huurmoordenaar die zijn vriendin dood schoot. Onder tussen word hij door de C.I.A (als ik dat goed zeg) opgespoord voor moord op twee agenten waar hij wederom niks van af weet. Bourne gaat zelf ook uitzoeken wat er aan de hand is en wil meer informatie terwijl hij toch nergens meer veilig is en overal achterna word gezeten door vele agenten. Hij zet alles op alles om veilig te zijn en te blijven met hier en daar wat actie en dat lukt hem aardig.

Ook op details werden gelet. Er zijn veel goede details te vinden maar wat mij tegen viel is dat we in Amsterdam zaten en vervolgens zag ik buiten geen Nederlandse kentekens. De kijkers werden hier dus weer voor gek gezet? Lekker dan, daar baalde ik wel een beetje van. Al om al, redelijk leuke actie film met Bourne in de hoofdrol maar zeker niet de beste film. Ik heb een goed gevoel over de volgende in het lijstje en ik kijk toch met een tevreden blik terug op dit tweede deel.

Supernatural schreef:
vorige week weer herzien.en blijf zeker bij mijn mening.heb weer genoten.ook weer een prima cast.en een goed verhaal.ben zeker fan van deze soort actie films.

goeie snelle actie

avatar van Grindhouse62
Vanmiddag uit eigen collectie deel 1 herzien en aansluitend deel 2, een ijzersterk vervolg. Dit deel heeft wat meer actie en is verhaaltechnisch zeer goed. Ook de locaties waren weer super. Binnenkort deel 3 in dit theater