Män Som Hatar Kvinnor (2009)

Alternatieve titels: Millennium: Mannen Die Vrouwen Haten | The Girl with the Dragon Tattoo

Zweden / Denemarken / Duitsland / Noorwegen
Thriller / Mystery
152 minuten / 180 minuten (extended version)

geregisseerd door Niels Arden Oplev
met Michael Nyqvist, Peter Haber en Noomi Rapace

Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

avatar van tbouwh
Iemand die z'n licht kan laten schijnen op de toegevoegde waarde van de drie extended versions?

avatar van baspls
tbouwh schreef:

Ik heb die van 152 minuten gezien en die had van mij op bepaalde punten wel wat meer uitgelicht mogen zijn.

Geweldige film die zich best kan meten met de Amerikaanse block busters in dit genre. Ik zou dit de Europese 'Silence of the Lambs' willen noemen. Ondanks het Zweedse knäckebröd taaltje waar ik soms wat moe van word.

De film kent meerdere verhaallijnen rond een journalist een problematisch getraumatiseerd meisje die nu overigens goed op haar zelf kan passen (met behoorlijke harde wraakacties naar mannen die haar een oor aannaaien) en een seriemoordenaar uit een welgestelde familie die jaren onder de radar leeft.

De film zit qua opbouw, sfeer en visualisatie perfect in elkaar. Het zijn eigenlijk meerdere verhalen in elkaar gevlochten. De seriemoordenaar die onopgemerkt leek te blijven, de overlevingstocht van het probleemmeisje en de journalist die in de problemen kwam door een corrupte zakenman.

Ik heb de film onlangs nog eens bekeken en hij blijft boeien en van alle boek/thriller verfilmingen vind ik dit een van de betere films, wereldwijd.

avatar van mjk87
Prima film. Niets bijzonders, maar wel sfeervol in het besneeuwde Zweden geschoten. Het sfeertje op die éne locatie is sowieso prima, net als het feit dat de hoofdrolspeler zich bezighoudt met één familie in één zaak.
Het is een typische whodunnit waar je van nature naar de uitkomst uitkijkt, al boeit het eigenlijk nooit zo heel erg. Het kan niemand zijn en het kan iedereen zijn, zoals tegen Nyqvist wordt gezegd. Echt heel enthousiast word ik daar ook niet van. Maar het tempo maakt veel goed, die 150 minuten glijden opvallend soepel voorbij.
Je merkt wel dat er flink geknipt is in de film om er een bioscooprelease uit te krijgen. Zeker de rol van Rapace en haar hele omgeving (met haar curator ook) hangt er een beetje bij. Anderzijds is de fotografie wel degelijk bioswaardig, anders dan de volgende delen die veel simpeler en goedkoper ogen. Voor deze 3,5*.

avatar van Shadowed
Prima.

Al verkies ik dan wel weer Fincher's remake, die vond ik vele malen interessanter om te volgen. Na enige tijd verloor dit filmpje me namelijk volledig en had ik alleen nog maar de herinnering van de remake om het verhaal te volgen. Gelukkig duurde dat niet al te lang.

Rapace kan ik normaal niet uitstaan, maar hier had ik haar eigenlijk graag nog wat meer gezien. Ze voert haar personage met behoorlijk wat overtuiging aan. Nyqvist was wat saai en straalt weinig echte emotie uit in zijn rol die eigenlijk hoorde te dragen.

Visueel best sfeervol hier en daar, enkele mooie scenes en mooie beelden van het Scandinavische landschap. Ik moest even opwarmen in het verhaal, maar het ging een tijdje wel lekker, maar neigt weer naar het saaie toe richting het einde.

Boeiend verhaal maar wat te lang en het einde was niet interessant meer om te volgen. Voor de rest wel een onderhoudende film waarbij de 152 minuten best snel voorbij gaan.

avatar van notsub
Ik kan films met hoofdpersonen met een twist altijd goed waarderen. In deze film lopen er meerdere rond. Lisbeth is een mooi voorbeeld: geniaal en/of gewoon verknipt? De Zweedse aanpak lijkt de nadruk op het speurwerk te leggen, maar er komen voldoende spannende momenten voorbij om het gedurende de lange speelduur boeiend te houden. De verschillende verhaallijnen dragen sowieso allemaal bij aan de totale beleving. De Amerikaanse remake zag ik jaren geleden al. Deze originele versie is zeker zo goed. In zit genre zit je goed met The Girl with the Dragon Tattoo.

avatar van Fisico
Net als de Amerikaanse versie heb ik ook bij deze Zweedse versie wel wat moeite gehad om hem uit te kijken. Niet omdat het echt saai of slecht was, maar op één of andere manier vond ik het een vrij lange zit, zat mijn gevoel niet goed (vermoeidheid) of was het een "the wrong movie at the wrong time". Het kan ook aan de film liggen, maar gisteren kon ik hem uiteindelijk toch zonder hindernissen uitkijken. Sowieso geen wow-gevoel. Deze week deel 2 en deel 3, maar als die ook 3 uur duren, dan zal het toch enige volharding vragen.

Maar een slechte film is het zeker niet en er zijn zeker vele positieve dingen te vertellen. Wel een leuke titelsequentie waarbij met een aantal graphics de sfeer en het mysterieuze wordt aangewakkerd. Gezien de lange speelduur worden de personages goed uitgediept waarbij Lisbeth in het oog springt met haar aparte looks. Een vrouw die kampt met issues en zich moeilijk emotioneel bloot durft te geven. Wanneer zij in beeld was, keek ik toch met extra aandacht. Haar contacten met haar voogd, of het bezoek aan haar moeder: telkens boeiende scènes.

De speurtocht zelf was interessant en redelijk uitgewerkt. De verschillende plotlijnen zijn goed aan elkaar gemonteerd en het blijft ook voor de kijker niet te gecompliceerd om te kunnen volgen. Technisch een sterke film met sfeer, montage en camerahantering. Ook de ontwikkeling van de personages was meer dan OK. En toch mist ik iets, maar kan ik de vinger niet op de wonde leggen... Misschien dat dit zal beteren bij deel 2 en deel 3.

avatar van Boneka
De volgorde was van mij een beetje andersom. Ben ooit begonnen met Amerikaanse remake The Girl with the Dragon Tattoo met Daniel Graig en Yorick van Wageningen. Zij die kozen echter voor een andere titel, omdat Men who hate Women kennelijk niet lekker bekte. Daarnaast waar leg je de klemtoon op. Op mannen of vrouwen. Vervolgens kwamen de Amerikanen met een prequel met als titel The Girl in the Spider's web die helemaal niet geschreven is door Stieg Larsson en ook niet is verfilmd door de Zweden. Afijn het origineel had ik nooit bekeken dacht ik. Toch herkende ik fragmenten kennelijk van de tv. Nu dus op blu ray al valt er veel te klagen op de kwaliteit die de Zweden hebben uitgebracht, al valt het eerste deel nog mee, maar daarover later meer.

Män Som Hatar Kvinnor zoals de zweedse titel heet vind ik net zo goed als met Daniel Graig. Hij is wel wat rauwer zoals verwacht. De film is net als het boek redelijk gecompliceerd, maar nog wel goed te volgen. Het eind is misschien te ver gezocht en de zoektochten met vrijgegeven materiaal is natuurlijk wat normaal gesproken niet kan en mag. Desalniettemin blijft de film sterk en doen de acteurs het heel behoorlijk. Vooral Noomi Rapace speelt een ijzersterke rol. In de extra's kwam nog naar voren dat ze haar eigen rol nog wat had bijgeschaafd. In het script zou ze behoorlijk wat teksten hebben gehad, maar met haar personage is dat juist niet nodig. Ze moet een beetje geheimzinnig blijven met haar verleden en daar past een hele open houding niet bij. De film weet niet altijd het niveau hoog te houden, maar wel bovengemiddeld.

De trilogie op blu ray heeft de beste kwaliteit in de eerste film gestopt. Bij tijd en wijle zeer scherp en mooi, maar soms net voldoende en een lichte korrel valt soms ook te bespeuren. Ook zag ik af en toe wat witte vuiltjes. Opmerkelijk bij een film uit 2009. Zou niet meer mogen rond die tijd. De BD begon een beetje rond 2007. Geluid is verder okay, maar niet indrukwekkend. De extra's zijn legio en Nederlands ondertiteld, maar heeft geen beste kwaliteit. Deel 2 waarvan ik net ben begonnen ziet er niet bepaald mooi uit en vol met ruis, maar daarover later meer.

Film 4.0
Beeld 3.5
Geluid 3.5
Extra's 4.0

In mho beter dan dit wordt het niet.

avatar van umbra
Een 3u (verdeeld over 2 delen) durende topfilm, die op alle vlakken uitblinkt. Nogmaals enorm genoten van Noomi Rapace als Lisbeth en Michael Nyqvist als Mikael in hun sublieme speurtocht. Deze steekt er toch bovenuit tegenover de Amerikaanse versie. Staat op 9/10, heb lichtjes zin in om er een 10 van te maken.

avatar van FlyingGustman81
Steengoed.

avatar van trebremmit
Was verbaasd dat dit zo hoog scoort, het is wel vermakelijk en redelijk spannend, maar voor de rest is het meer niveau tv-film. Ook de acteurs vind ik maar pover, vooral Michael Nyqvist heeft de uitstraling van een zak aardappels en lijkt de hele film geen enkele emotie te kunnen laten zien. Noomi Rapace doet het nog wel aardig, maar haar rol slaat als een tang op een varken.
Leuk om een keer te zien, maar de hele heisa van toen ontgaat me wel.

Gisteren gezien.had dit deel al een keer gezien.heb me prima vermaakt.alleen zie toch liever films die engels gesproken worden.ik kan niet echt wennen aan de zweedse taal,een beetje vermoeiend.maar een goed verhaal en een goeie cast.

avatar van Lovelyboy
Net als de boeken lange tijd genegeerd omdat de populariteit rond Millennium mij teveel een hype leek net als het The Davinci Code circus. De films deden me daarbij eerder aan een miniserie denken, en laat ik nu niet zo'n serie kijker zijn. Maar vergiste ik me toch daar toch behoorlijk in film en boek...

Heel toegankelijk voelt de film in eerste instantie met de vele personages die de revue passeren, drie verschillende verhaallijnen, niet aan. De zaak Wennerstrom lijkt eigenlijk helemaal niet ter zake te doen en boeit mij niet. Pas wanneer Blomqvist in dienst treedt van Vanger wordt het al een stuk interessanter waar het nog gissen blijft naar de lijn die met Salander gevolgd wordt. Een lijn die gezien haar achtergronden belevenissen bijna interessanter is dan de zaak Vanger. Bruut is de toestand met Bjurman, terecht en kostelijk de wraak. Het is echter pas na de samenwerking tussen Salander en Blomqvist wanneer de omvang van de zaak Vanger zijn ware omvang laat zien en tevens de gevaren daar aan vast.

De film die tot op dan al rauw was krijgt daarna een wel heel sinister en duister sfeertje, en de zaak lijkt ingewikkelder en complexer dan vooraf gedacht werd. Op boeiende wijze zoekt en ontrafeld Blomqvist steeds verder het raadsel en blijft de ontknoping tot het einde uit waarna er nog een ander konijn uit de hoed komt. Het plot mag dan ook groots en veelomvattend genoemd worden en een boeiend kunststuk van Larsson, zijn boeken wordt overigens praktisch tot op de letter gevolgd.

Zoals al gezegd de sfeer is geweldig in het koude Zweden, de acteerprestaties net name van Rapace zijn uitmuntend als de kleine dondersteen Salander die niet voor een gat te vangen is, en het blijkt dat men in Scandinavië ook meer dan de kunst verstaat een meer dan boeiende thriller neer te zetten.