Män Som Hatar Kvinnor (2009)

Alternatieve titels: Millennium: Mannen Die Vrouwen Haten | The Girl with the Dragon Tattoo

Zweden / Denemarken / Duitsland / Noorwegen
Thriller / Mystery
152 minuten / 180 minuten (extended version)

geregisseerd door Niels Arden Oplev
met Michael Nyqvist, Peter Haber en Noomi Rapace

Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

avatar van tbouwh
Iemand die z'n licht kan laten schijnen op de toegevoegde waarde van de drie extended versions?

avatar van baspls
tbouwh schreef:

Ik heb die van 152 minuten gezien en die had van mij op bepaalde punten wel wat meer uitgelicht mogen zijn.

Geweldige film die zich best kan meten met de Amerikaanse block busters in dit genre. Ik zou dit de Europese 'Silence of the Lambs' willen noemen. Ondanks het Zweedse knäckebröd taaltje waar ik soms wat moe van word.

De film kent meerdere verhaallijnen rond een journalist een problematisch getraumatiseerd meisje die nu overigens goed op haar zelf kan passen (met behoorlijke harde wraakacties naar mannen die haar een oor aannaaien) en een seriemoordenaar uit een welgestelde familie die jaren onder de radar leeft.

De film zit qua opbouw, sfeer en visualisatie perfect in elkaar. Het zijn eigenlijk meerdere verhalen in elkaar gevlochten. De seriemoordenaar die onopgemerkt leek te blijven, de overlevingstocht van het probleemmeisje en de journalist die in de problemen kwam door een corrupte zakenman.

Ik heb de film onlangs nog eens bekeken en hij blijft boeien en van alle boek/thriller verfilmingen vind ik dit een van de betere films, wereldwijd.

avatar van mjk87
Prima film. Niets bijzonders, maar wel sfeervol in het besneeuwde Zweden geschoten. Het sfeertje op die éne locatie is sowieso prima, net als het feit dat de hoofdrolspeler zich bezighoudt met één familie in één zaak.
Het is een typische whodunnit waar je van nature naar de uitkomst uitkijkt, al boeit het eigenlijk nooit zo heel erg. Het kan niemand zijn en het kan iedereen zijn, zoals tegen Nyqvist wordt gezegd. Echt heel enthousiast word ik daar ook niet van. Maar het tempo maakt veel goed, die 150 minuten glijden opvallend soepel voorbij.
Je merkt wel dat er flink geknipt is in de film om er een bioscooprelease uit te krijgen. Zeker de rol van Rapace en haar hele omgeving (met haar curator ook) hangt er een beetje bij. Anderzijds is de fotografie wel degelijk bioswaardig, anders dan de volgende delen die veel simpeler en goedkoper ogen. Voor deze 3,5*.

avatar van Shadowed
Prima.

Al verkies ik dan wel weer Fincher's remake, die vond ik vele malen interessanter om te volgen. Na enige tijd verloor dit filmpje me namelijk volledig en had ik alleen nog maar de herinnering van de remake om het verhaal te volgen. Gelukkig duurde dat niet al te lang.

Rapace kan ik normaal niet uitstaan, maar hier had ik haar eigenlijk graag nog wat meer gezien. Ze voert haar personage met behoorlijk wat overtuiging aan. Nyqvist was wat saai en straalt weinig echte emotie uit in zijn rol die eigenlijk hoorde te dragen.

Visueel best sfeervol hier en daar, enkele mooie scenes en mooie beelden van het Scandinavische landschap. Ik moest even opwarmen in het verhaal, maar het ging een tijdje wel lekker, maar neigt weer naar het saaie toe richting het einde.

Boeiend verhaal maar wat te lang en het einde was niet interessant meer om te volgen. Voor de rest wel een onderhoudende film waarbij de 152 minuten best snel voorbij gaan.

avatar van notsub
Ik kan films met hoofdpersonen met een twist altijd goed waarderen. In deze film lopen er meerdere rond. Lisbeth is een mooi voorbeeld: geniaal en/of gewoon verknipt? De Zweedse aanpak lijkt de nadruk op het speurwerk te leggen, maar er komen voldoende spannende momenten voorbij om het gedurende de lange speelduur boeiend te houden. De verschillende verhaallijnen dragen sowieso allemaal bij aan de totale beleving. De Amerikaanse remake zag ik jaren geleden al. Deze originele versie is zeker zo goed. In zit genre zit je goed met The Girl with the Dragon Tattoo.

avatar van Fisico
Net als de Amerikaanse versie heb ik ook bij deze Zweedse versie wel wat moeite gehad om hem uit te kijken. Niet omdat het echt saai of slecht was, maar op één of andere manier vond ik het een vrij lange zit, zat mijn gevoel niet goed (vermoeidheid) of was het een "the wrong movie at the wrong time". Het kan ook aan de film liggen, maar gisteren kon ik hem uiteindelijk toch zonder hindernissen uitkijken. Sowieso geen wow-gevoel. Deze week deel 2 en deel 3, maar als die ook 3 uur duren, dan zal het toch enige volharding vragen.

Maar een slechte film is het zeker niet en er zijn zeker vele positieve dingen te vertellen. Wel een leuke titelsequentie waarbij met een aantal graphics de sfeer en het mysterieuze wordt aangewakkerd. Gezien de lange speelduur worden de personages goed uitgediept waarbij Lisbeth in het oog springt met haar aparte looks. Een vrouw die kampt met issues en zich moeilijk emotioneel bloot durft te geven. Wanneer zij in beeld was, keek ik toch met extra aandacht. Haar contacten met haar voogd, of het bezoek aan haar moeder: telkens boeiende scènes.

De speurtocht zelf was interessant en redelijk uitgewerkt. De verschillende plotlijnen zijn goed aan elkaar gemonteerd en het blijft ook voor de kijker niet te gecompliceerd om te kunnen volgen. Technisch een sterke film met sfeer, montage en camerahantering. Ook de ontwikkeling van de personages was meer dan OK. En toch mist ik iets, maar kan ik de vinger niet op de wonde leggen... Misschien dat dit zal beteren bij deel 2 en deel 3.