Män Som Hatar Kvinnor (2009)

Alternatieve titels: Millennium: Mannen Die Vrouwen Haten | The Girl with the Dragon Tattoo

Zweden / Denemarken / Duitsland / Noorwegen
Thriller / Mystery
152 minuten / 180 minuten (extended version)

geregisseerd door Niels Arden Oplev
met Michael Nyqvist, Peter Haber en Noomi Rapace

Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

avatar van tbouwh
Iemand die z'n licht kan laten schijnen op de toegevoegde waarde van de drie extended versions?

avatar van baspls
tbouwh schreef:

Ik heb die van 152 minuten gezien en die had van mij op bepaalde punten wel wat meer uitgelicht mogen zijn.

Geweldige film die zich best kan meten met de Amerikaanse block busters in dit genre. Ik zou dit de Europese 'Silence of the Lambs' willen noemen. Ondanks het Zweedse knäckebröd taaltje waar ik soms wat moe van word.

De film kent meerdere verhaallijnen rond een journalist een problematisch getraumatiseerd meisje die nu overigens goed op haar zelf kan passen (met behoorlijke harde wraakacties naar mannen die haar een oor aannaaien) en een seriemoordenaar uit een welgestelde familie die jaren onder de radar leeft.

De film zit qua opbouw, sfeer en visualisatie perfect in elkaar. Het zijn eigenlijk meerdere verhalen in elkaar gevlochten. De seriemoordenaar die onopgemerkt leek te blijven, de overlevingstocht van het probleemmeisje en de journalist die in de problemen kwam door een corrupte zakenman.

Ik heb de film onlangs nog eens bekeken en hij blijft boeien en van alle boek/thriller verfilmingen vind ik dit een van de betere films, wereldwijd.

avatar van mjk87
Prima film. Niets bijzonders, maar wel sfeervol in het besneeuwde Zweden geschoten. Het sfeertje op die éne locatie is sowieso prima, net als het feit dat de hoofdrolspeler zich bezighoudt met één familie in één zaak.
Het is een typische whodunnit waar je van nature naar de uitkomst uitkijkt, al boeit het eigenlijk nooit zo heel erg. Het kan niemand zijn en het kan iedereen zijn, zoals tegen Nyqvist wordt gezegd. Echt heel enthousiast word ik daar ook niet van. Maar het tempo maakt veel goed, die 150 minuten glijden opvallend soepel voorbij.
Je merkt wel dat er flink geknipt is in de film om er een bioscooprelease uit te krijgen. Zeker de rol van Rapace en haar hele omgeving (met haar curator ook) hangt er een beetje bij. Anderzijds is de fotografie wel degelijk bioswaardig, anders dan de volgende delen die veel simpeler en goedkoper ogen. Voor deze 3,5*.