Män Som Hatar Kvinnor (2009)

Alternatieve titels: Millennium: Mannen Die Vrouwen Haten | The Girl with the Dragon Tattoo

Zweden / Denemarken / Duitsland / Noorwegen
Thriller / Mystery
152 minuten / 180 minuten (extended version)

geregisseerd door Niels Arden Oplev
met Michael Nyqvist, Peter Haber en Noomi Rapace

Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

avatar van LeenLief
Eerst het boek gelezen en daarna zowel de Zweedse als de Amerikaanse film bekeken. Beide houden zich niet aan het oorspronkelijke verhaal. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar ik vond het deze keer wel storend. Alhoewel ik van de films heb genoten, gaf dat dus toch een beetje een teleurstellende nasmaak. Dat deze misdaadfilm me toch 2,5 uur lang heeft kunnen boeien, heeft dan ook minder te maken met het verhaal, maar komt door de sterke regie. Oplev houdt de vaart er prima in. Daarnaast wordt het Zweedse winterlandschap fraai weergegeven. En tenslotte: Noomi Rapace Rocks! Wat een acteerprestatie. Zij alleen al zorgt voor 3 van de 4 sterren die ik deze film geef!

avatar van Mr Grey
Hele goeie film, zeker alle 3 de delen. De usa versie/re-make (van deel 1) is duidelijk minder, zonde.

SENGOK
Zeer boeiende en mysterieuze verhaal + heftige scenes met Noomi Rapace. Misschien wel de beste niet-Engelstalige film.

avatar van %%%%%%
Nee deze film hoort zeker niet in het rijtje ''de beste niet-Engelstalige film''. Ik vind deze film eigenlijk zelfs vrij doorsnee.

avatar van cantforgetyou
Ik heb eerst de Amerikaanse versie gezien. Die vond ik verbazingwekkend goed. Af en toe wel wat onduidelijk, maar toch. Toen heb ik deze originele extended versie gekeken. Ook erg goed. Beide films hebben hun goede en mooie momenten. Overbodig om een Amerikaans versie te maken, hoewel die versie toch ook heel goed is. Ik ga nu deel 2 en 3 maar eens kijken.

ipman-99
"Stieg Larsson, The Man Behind Lisbeth Salander.'' ... " !!!

Fantastische Mysterieuze Thriller !!! Prachtige eerste film die gebaseerd is op de boeken van Stieg Larsson ! Wat een geweldige film waarin je zeer intens meeleeft en nagelbijtend mee peuzelt naar de fenomenale oplossing ! Heerlijke sfeer doorheen gans de film met afwisselend bij momenten harde scènes door al dat zoek en peuzelwerk door !
Noomi Rapace (Lisbeth Salander) vertolkt een ijzersterke rol in deze spannende crimi die me echt van mijn stoel heeft weet blazen ! Zoals ik al zo vaak heb gezegd ... Scandinavische films hebben ook echt parels van jewelste ! Ik ben een grote algemene filmliefhebber/verzamelaar van Ieder land en ieder genre .... !
Mijn vriend wist me te vertellen dat het boek echt beter was, dus moet ik deze misschien ook maar eens lezen !!!

Ik heb de drie thrillers naar de boeken van Stieg Larsson achter elkaar gekeken. Het is een sublieme serie, waarvan de verhalen elk een eigen plot hebben die evenwel naadloos in elkaar overgaan.

Dit eerste deel, strak geregisseerd door Niels Arden Oplev (ook regisseur van mijn top-10 filmTo Verdener, 2008; aanbevolen!) is meteen het beste, al doen de andere delen er nauwelijks voor onder. Een spannend, knap geconstrueerd verhaal met een paar verrassende wendingen en een prachtig slot. Op het puntje-van-de-stoel werk, mede door het prima acteerwerk van Michael Nyqvist (Så som i Himmelen) en vooral Noomi Rapace.

Ik ken de Amerikaanse versie van dit verhaal (nog) niet en hoewel ik altijd een beetje huiverig ben voor Hollywood-remakes, zal ik er misschien deze keer toch aan moeten geloven.
Ook de boeken van Stieg Larsson ken ik niet, maar daar breng ik snel verandering in.

rayman
BBarbie schreef:
Ik ken de Amerikaanse versie van dit verhaal (nog) niet

De Amerikaanse remake is zeker niet slecht, maar haalt het niet bij de Zweedse versie...

rayman schreef:

Oké. Ik ga het dan maar proberen. Bedankt voor de tip.

avatar van ikkegoemikke
Nadat ik de bestseller van Stieg Larsson in één ruk achterelkaar heb uitgelezen, heb ik direct dit eerste deel binnengehaald en zeker niet ontgoocheld. Straf acteerwerk van Noomi Rapace. Ik vond wel dat Niels Arden Oplev in grote lijnen het boek heeft gevolgd. Sommige scenes zijn juist zoals ik het me voorstelde vanuit het boek. Het deel waar ze wraak neemt op Bjurman , die bij toeval haar voogd is geworden, en heel Lisbeth haar financien regelt mits en in ruil voor bepaalde diensten toegeeflijker is, is zo expliciet en 2 the point.
De sfeer en locaties uit het winterse Zweden dragen ook bij tot een degelijk onderhoudende film.

Ik heb de AMerikaanse versie bewust nog niet gekeken, omdat ik vrees dat dit weer Amerikaanse proporties gaat aannemen : grootser, meer spektakel en overdreven.

Deze zweedse versie een dikke 4.5*

avatar van chevy93
Komt het doordat ik The Girl with the Dragon Tattoo (2011) in de bioscoop zag? Had ik te veel déjà vu-momenten? Is Fincher simpelweg een geweldige regisseur? Ben ik zelf milder qua beoordeling geworden? Of is het origineel gewoon minder?

Ik heb lang gewacht met het origineel kijken. Veel verhalen over mensen die zeggen dat de re-make een slappe rip-off is van het origineel. Het is trouwens niet eens een re-make, want ook Fincher maakte zijn film o.b.v. het boek en had simpelweg geen tijd vanwege de voorgaande film.
De Amerikaanse versie opent met een remix van Immigrant Song die er direct in knalt. Hoe deze begon weet ik al niet eens meer.

Veel zaken zijn vooral hetzelfde en inderdaad het is een vrij grote één-op-één kopie. Alleen daar waar ik bij de Amerikaanse versie zeker niet het gevoel had dingen te missen, gaat het bij het 'origineel' wel erg van de hak op de tak soms. Het verhaal oogt soms rommelig en soms wat gemakzuchtig. Het verhaal hangt van veel toevalligheden aan elkaar en opeens is het slot daar. Het slot waar de hele film naar toegewerkt wordt: in de kelder. Het slot dat ook zo opeens afgelopen is. Dit is dan weer zo’n moment waarbij de volgorde van de films kijken essentieel is, omdat het einde hetzelfde is en je dus niet helemaal meer op het puntje van je stoel zit.

Conclusie: de volgorde maakte wel degelijk uit. En de Extended Edition geeft het verhaal wellicht wat meer rust. Het voelt nu iets te veel als een arthouse film die het blockbusterpubliek ook aan wil spreken.

avatar van milan90
Beter dan het boek kan Millennium niet, maar met deze verfilming van de trilogie is het wel erg goed verfilmd. Het wijkt soms iets af van het boek, maar dat is altijd als een boekverfilming naar het witte doek wordt gebracht. De Amerikaanse versie is leuk voor het Amerikaanse publiek die bijna geen productie van buiten hun land zien. Michael Nyqvist en Noomi Rapace vond ik erg goed spelen.

avatar van Montorsi
Herzien om nu eens alledrie de films te kunnen zien.

Met de remake in het achterhoofd valt het nog meer op dat deze wat stoffiger oogt. De vele gemakkelijke aannames in het plot zijn ook nog steeds duidelijk aanwezig, maar ik vind het origineel toch wel iets beter verteld. Verder een redelijke speurtocht om de avond mee door te komen, maar een top 250 notering vind ik allemaal iets te veel eer. Blijft een magere 3*-film.

avatar van Marvinleeaday
Gewoon een ijzersterke film.

Voor mij het allerbeste wat ik tot nu toe gezien heb.

avatar van sawadeepat
Goed verhaal, voor mij een beetje langdradig, vooral het begin, maar het verhaal blijft boeien met een spannend slot.
De moeite waard om het te bekijken.

avatar van Chelsea94
Op momenten spannende en mysterieuze filmpje.
Dat deze zo hoog scoort als hie rstaat kan ik me niet echt voorstellen, het duurt allemaal iets te lang, sommige toevoegingen in de film voegden voor mij als kijker weinig toe, waaronder het hele gedoe met haar curator.

Aardige film en ik ga deel 2 ook wel kijken, maar het is zeker geen hoogvlieger zoals het cijfer doet lijken.

avatar van The Traveller
Film laatst opgenomen en nu bekeken. Heb het boek niet gelezen (beetje afzetten tegen de hype die er toendertijd was Wat kan ik zeggen? Ik vind het een topfilm die vanaf het begin tot het einde blijft boeien. Goede cast (leer je steeds beter kennen/waarderen naarmate de film vordert), goede opbouw en nergens te voorspelbaar. Een absolute aanrader wat mij betreft. Ik ga deel 2 en 3 dan ook binnenkort zeker bekijken.

avatar van jippie2010
Helaas... vandaag de andere versie te zien op Net5...

rayman
Deze Zweedse versie is inderdaad veel beter dan de amerikaanse remake.

avatar van SturyNijmegen
Top, zeer goed, verveelt geen moment, hele goede cast en goed, spannend verhaal. Het boek en de film zijn allebei aan elkaar gewaagd. De Amerikaanse hoef ik niet te zien. Laat die Amerikanen nou es ophouden met dat namaken gvd.

avatar van Malibu Stacy
Mwahh....Ik vond de film een teleurstelling, het verhaal boeide niet echt en was verre van spannend. Heb de boeken niet gelezen, misschien dat het daar aan lag.

avatar van Lennert
Ik houd het toch maar op Bergman films, want kennelijk betekent het houden van die specifieke Scandinavische films en het houden van thrillers, niet automatisch dat een film als Män Som Hatar Kvinnor me echt boeit. Ja, de verhaallijn van Lisbeth intrigeerde me, inclusief alle nare scenes die daar bij hoorden, maar wat Blomkvist nu precies probeert te achterhalen en wat hem overkomt... ik kom er niet in en kan moeilijk de aandacht erbij houden. Interessant, want de sfeer is goed, het acteerwerk is prima en in potentie spreekt het onderwerp me wel aan. Maar verdomd als het niet stervenslang duurt en tergend langzaam op gang komt. En dan heb ik nog twee delen te gaan...

avatar van knusse stoel
Prachtige en mysterieuze film die behoorlijk krachtig is en de onvermoede fantasy aanboort bij de kijker. Tenminste zo kwam de film op mij over, het is wel een vrij lange zit maar met een pauze ertussen valt het best te doen. Het niveau van het verhaal is dusdanig dat deze wel zich in het geheugen nestelt want het is inmiddels al weer bijna een half jaar geleden dat ik deze film zag en nog kan ik veel navertellen. Het is een goed voorbeeld van Scandinavische films die in mijn ogen het vaak onovertroffen neerzetten.
Een fraai voorbeeld is de serie "The killing" met o.a. Sofie Gråbøl in de Deense uitvoering en nagemaakt werd door de Amerikanen die er natuurlijk brood inzagen.
Natuurlijk was voor veel filmliefhebbers de Deense uitvoering de beste en het sterkste, ook voor mij.

Dus: lange zit, prachtige film met boeiend verhaal.

avatar van knusse stoel
rayman schreef:
Deze Zweedse versie is inderdaad veel beter dan de amerikaanse remake.

Prachtige en mysterieuze film die behoorlijk krachtig is en de onvermoede fantasy aanboort bij de kijker. Tenminste zo kwam de film op mij over, het is wel een vrij lange zit maar met een pauze ertussen valt het best te doen. Het niveau van het verhaal is dusdanig dat deze wel zich in het geheugen nestelt want het is inmiddels al weer bijna een half jaar geleden dat ik deze film zag en nog kan ik er veel van navertellen. Het is een goed voorbeeld van Scandinavische films die in mijn ogen een verhaal vaak onovertroffen neerzetten.
En natuurlijk geldt dat ook voor deze Zweedse film, namaken dat kan maar verbeteren?

Dus: lange zit, prachtige film met boeiend verhaal.

Lee92
Heb alle drie de boeken twee keer gelezen.Het is onmogelijk om het gehele verhaal om te zetten naar film. De films zijn echter zó ontsttellend goed dat de films van de Milleniumem serie de kern van het verhaal ongelooflijk goed in beeld brengen.
Ik heb de boeken twee keer gelezen en de de films drie keer gezien,maar het is naar min beleving een TOPprestaatie die zijn weerga niet vind. Dan is die Amerikaanse rotzooi, ongeachte de acteur/actrice van Amerikaanse oorsprong, gewoon een schande! Honderden duur betaalde Amerikaanse acteur/actrices, kunnen niet in de schaduw staan van deze serie. <Met name Noome Rapace zet een ongelooflijke rol,neer. DAT is tenminste nog eens een ECHTE actrice, die een rols peelt die niet te evenaren is! Het beste van het beste!!!!!

Lee92
Foutje gemaakt. De serie is absoluut 5 sterren waard. Die K...Amerikanen kunnen er nog een DIK voorbeeld aan nemen!!!!!!!!!!!!

avatar van sorbonne
Wat een kanjer van een film.
Zweedse film lijken mij inderdaad sterke films te zijn ( na deze te zien).
Wat begon als liefhebber van de serie ( the bridge zweeds), Had ik zoiets van deze moet ik proberen .
Man man sterk staaltje plus de acteurs spelen zoals ze zijn. Niet van die afgelikte personages.

avatar van baspls
De Scandinaviërs flikken het weer. Een ijzersterke en super spannende Mystery / Thriller. Eerder al series als The Bridge en The Killing en films als Nattevagten gezien.

Journalist Mikael Blomkvist wordt door grootindustrieel Henrik Vanger ingehuurd om de verdwijning van zijn nichtje Harriet in de jaren '60 te onderzoeken. Met de hulp van hacker Lisbeth ontdekt hij voor het eerst in 40 jaar nieuwe aanwijzingen in de zaak.

Män Som Hatar Kvinnor begint aan de ene kant als een brave detective met een journalist die een oude moord onderzoek en aan de andere kant als een erg rauw drama over het leven van Lisbeth. Uiteindelijk vermengen de twee verhalen zich en ontstaat een erg spannende en meeslepende thriller.

De film is mooi geschoten, deed erg denken aan The Bridge qua kleurgebruik en uitstraling. De remake van David Fincher lijkt mij een beetje overbodig, het enige dat beter zou kunnen zijn is de cinematografie.

Ik heb vrijwel niets aan te merken op de film, mischien had de ontknoping langer mogen duren en het verhaal daarna wat korter. Ook ben ik het wel eens met de kritieken dat de shockerende elementen een beetje overbodig waren voor het verhaal. Maar storend is dat absoluut niet.

Met name het mysterie rond Harriet boeide me, uiteindelijk mischien jammer dat ze gewoon nog in leven bleek. En ook ergens jammer dat we Martin niet veel in actie hebben gezien.

Al met al een bijzonder goede Zweedse film die van begin tot einde blijft boeien.

avatar van IH88
Män Som Hatar Kvinnor

Sterke film. De boeken van Stieg Larsson heb ik verslonden, en deze film weet goed de magie van het eerste boek te vangen. Het is allemaal lekker donker en rauw en het mysterie rond de verdwijning van Harriet Vanger komt echt tot leven.

Net zoals de personages. Nyqvist is goed als Mikael Blomkvist maar het is Rapace die echt indruk maakt als het iconische personage Lisbeth Salander. Rapace is te oud en iets te groot voor de rol, maar ze heeft wel de essentie van het personage te pakken. Het dikke boek kon soms wat taai zijn en het mysterie rond Harriet is niet gemakkelijk om te verfilmen. Toch weet regisseur Arden Oplev er een boeiend geheel van te maken. Een knappe prestatie.