Män Som Hatar Kvinnor (2009)

Alternatieve titels: Millennium: Mannen Die Vrouwen Haten | The Girl with the Dragon Tattoo

Zweden / Denemarken / Duitsland / Noorwegen
Thriller / Mystery
152 minuten / 180 minuten (extended version)

geregisseerd door Niels Arden Oplev
met Michael Nyqvist, Peter Haber en Noomi Rapace

Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

avatar van Sportingerke
Deze film gezien in avant-première dankzij een wedstrijd van Jobat en De Standaard (in België) en ik moet toegeven dat ze een goede film gekozen hebben.

Eens gewend aan het Zweeds dat gesproken wordt (echt een grappig taaltje bij momenten) en aan het voortdurend schakelen tussen beeld en ondertitels (meer als bij Engelse films wegens mijn nogal gebrekkige kennis van het Zweeds) moest ik zeggen dat de film erg sterk in elkaar zat.

Al bij al leek het een beetje op Cluedo, aangezien ook hier de dader in een beperkte kring gezocht moest worden, maar het verhaal zat veel vernuftiger in elkaar dan dat gezelschapsspelletje.

De verhaallijn van de van piercings en tatoeages voorziene Lisbeth die het hoofdverhaal doorspekt zorgt ervoor dat de film nooit saai wordt en dat er voldoende afwisseling in zit.
Juist op het einde, wanneer alles afgehandeld is, wordt er naar mijn zin net iets teveel epiloog aangebreid, waardoor ik hem een beetje te lang vond.

Maar voor de rest: aanrader!!
Een opmerking: onafhankelijk van het feit wat de filmcommissie beslist moet ik zeggen dat deze film niet echt voor kinderoogjes geschikt is vanwege het nogal expliciete geweld en de aanwezige seksscènes

ook gezien via nacht van het examen, en ondanks het internationale taaltje (zweeds), heeft mij dat slechts op weinig momenten gestoord, bvb als het veel op NL leek enzo

Maar over de film: goed geacteerd (al waren die seksscènes bij momenten ietwat overdreven ) en suspens tot het einde. K wou een 6.5je/10 geven, maar ik vind 'm net goed genoeg om toch tot 3.5* te gaan. Enige minpuntje was dat ie net iets te lang duurt

Ook gezien via NvhE. De spanning wordt meesterlijk opgedreven. Het is wel een donkere film, wordt zeer realistisch gehouden. Je kan choquerende seksscènes verwachten die soms wel er een beetje over zijn En ja, Zweeds lijkt wel erg op Nederlands. Dat was soms wel lachen. Volgend jaar allemaal meedoen aan de Nacht van het Examen!

Is hier al op een of andere manier aan te komen

avatar van balrog
Speelt in de Belgische zalen onder de naam Millennium: The movie.

Eens je went aan het Zweeds en het verhaal op gang komt een fascinerende film met een aantal onverwachte plotwendingen. Ben zeker benieuwd naar het vervolg!!

timbo_ schreef:
Is hier al op een of andere manier aan te komen

Komt in de bioscoop.

Film is prima. Niet heel bijzonder, maar wel leuk.

Mr_White
Die trailer die in de Nederlandse bioscopen draait, is wel echt om te janken zo slecht. Ik was verbaasd hier zo'n hoge score te zien want die trailer is echt dramatisch. De amateur die dat zooitje heeft gemaakt, moeten ze gelijk ontslaan.

avatar van mandy7
Er zijn genoeg slechte films met een goeie trailer,
en andersom kan dat dus ook.

Ik had de NL-e trailer maar 1x gezien en toen was ik redelijk druk in gesprek met iemand, dus ik kan mij er weinig van herinneren.
Maar de film was in ieder geval heel goed!
Wel heel lang, maar dat maakte niet uit.
Lang is gelukkig niet hetzelfde als langdradig.

avatar van andrehoek
Altijd weer vermaak als je in een volle sneakzaal zit en je krijgt een niet Engels talige film. De film begon, de eerste zin in het Zweeds was nog niet uitgesproken of er liepen alweer mensen de zaal uit. Denk dat een half uur later een vierde deel was verdwenen en het Pathe personeel maar mensen laten opschuiven, want de film was bijna uitverkocht. Zeg dat het een niet Engels talige film is en bespaar veel moeite en tijd.
Het Zweeds maakt de film zeker niet beter. De taal voelt zo langzaam aan, misschien dat de film daarom zolang duurt, maar verder valt er weinig op aan te merken.
Het is zeker geen topper of een moeter, maar als je 'm gaat kijken krijg je er zeker geen spijt van. Ik ga zeker ook voor deel 2....

avatar van mandy7
Dat was vorige week ook zo bij Pathe de Kuip.
Ik zou eventueel ook het type mens dat wegliep kunnen omschrijven.
Maar dat zal ik niet doen.

Bla
Ben bezig met het boek, heb de rest van de trilogie ook al klaar liggen dus kan eigenlijk niet wachten de films te zien.

avatar van hydraulix
Spannend! Heb het boek gelezen en hoor over het algemeen positieve verhalen dat het een erg goede boekverfilming zou zijn (zeker na al deze reacties hier op de site). Ben erg nieuwsgierig naar de film en hoop dat hij binnenkort ergens in Amsterdam te zien is!

Bla schreef:

Boeken zijn echt erg cool. Salander is een van de interessantste personages die ik ooit in een boek tegen ben gekomen. Ben benieuwd of ze dat naar film over weten te brengen.

Bla schreef:

Heb het eiland-mysterie inmiddels uitgevogeld. Kan nog minder wachten op de films.

Boeken zijn zó goed!

timbo_ schreef:

Dat hebben ze goed gedaan.
De actrice die ze daarvoor gebruiken is ook super goed gecast.

Bla
Ga vanavond eindelijk de film zien. Premiére in Focus Filmtheater Arnhem. Kan niet wachten.

Zojuist de film gezien. Het is erg lastig om er iets over te zeggen zonder te spoilen . Ik ben heel erg benieuwd wat de boeklezers ervan vinden. In ieder geval vond ik de film goed, er is best wat in gehusseld en verwijderd, maar ik ben er nog niet uit of dat het verhaal nu beter of slechter heeft gemaakt, Het boek was wel erg breedsprakig. Een opsomming van wat er ' anders ' is......... er uit: geen bemoeienissen van Vanger met Millenium tijdschrift, Erika Berger minimale rol, een groot stuk vd Wenstrom verhaallijn waaronder de info die Vanger zou hebben. Gewijzigd: de dood van Martin Vanger, de celstraf van Blomkwist
In ieder geval wordt een vette brug naar het tweede deel gemaakt, met een stuk verhaal dat uit het tweede boek komt, dus in de eerste film. Ik ben erg benieuwd wanneer deze gaat verschijnen, voorlopig duik ik lekker in boek 3

Millenium: Män Som Hatar Kvinnor

Wat had ik er graag meer voor willen geven. Jammer maar helaas, niet dat het een slechte film is, zeer zeker niet, het boek is gewoon veel beter.

Qua camerawerk en acteerwerk zat het allemaal wel goed. Het casten was alleen al meteen een struikelblok. Lisbeth Salandar was erg goed gecast alhoewel ze ook erg mooi zou moeten zijn ondanks haar 'aparte' uiterlijk. Smaken verschillen natuurlijk maar ik vond Noomi Rapace niet universeel mooi (zeker die borsten niet ), klein puntje maar het is er wel één. Zelfde geldt voor Mikael Blomkvist. De man zou een vrouwenversierder ten top horen te zijn, er goed uitziend voor zijn leeftijd etc... Ik zie het niet. Zoals ik al zei acteerden ze wel naar behoren.

Grootste hekelpunt is echter het verhaal wat ik altijd voor het gemak 'verkrachten' noem. Het verhaal was aangepast voor een film, compleet begrijpelijk - er zijn al duizenden discussies gevoerd over het hoe en waarom een boekverfilming zo anders moet zijn. Dat is simpelweg gewoon zo omdat je een boek van 600 bladzijden onmogelijk in 1,5 uur kunt proppen (hier 144 min.).

Zoals al gezegd is Mikael in de film niet echt een vrouwenversierder en dat blijkt. De driehoeksrelatie met Erika Berger en haar man wordt voor het gemak gewoon weggelaten alhoewel dat heel veel zegt over de persoon Mikael. Hier kom ik later op terug. De romance met Cecilia Vanger is er niet, het blijft bij een grapje in het hutje van Gottfried en de hand die de galante Mikael haar aanbiedt bij het afstapje. Mikael zou een bepaalde werking op Lisbeth hebben (volgens het boek), hij 'kraakt' haar, beweegt haar met zijn charme. Die charme weet Michael Nyqvist naar mijn inzien maar moeilijk over te brengen. Lisbeth werpt zich wel op hem maar waarom eigenlijk? Oh ja, hij zegt dat hij ook wel een fotografisch geheugen zou willen hebben.

Delen van het verhaal zijn weggelaten, aangepast of jazeker mensen, toegevoegd. De elementen die uit het boek waren overgenomen waren ongeveer het feit dat Harriët verdwenen was en de veronderstelling dat het moord was, de lijst met namen gelinkt aan cijferreeksen en de foto's. De rest was gewoon tot een geheel verzonnen door de scriptschrijver. Jammer om zo'n goed verhaal te veranderen in een minder goed verhaal. Wat moest Mikael in hemelsnaam in Harald's huis?

Naar mijn bescheiden mening vind ik dat de film teveel gefocust was op Lisbeth terwijl het op Mikael had moeten zijn en dit is waar ik op terug zou komen. Het boek draaide meer om Mikael en Lisbeth drong in het verhaal binnen waarbij de schrijver af en toe flarden van Lisbeth's verleden liet zien. Mikael blijft een beetje één-dimensionaal in de film terwijl Lisbeth wordt uitgediept maar niet ten volste. Het had allemaal wat beter gekunt. Het is gewoon jammer omdat het boek één van de beste boeken is die de laatste paar jaar gelezen heb.

Ondanks dit alles blijft er toch een heel behoorlijke film over die zeker beter is dan de gemiddelde prut die uit Hollywood deze kant op komt. En het was toch wel geweldig om op het scherm te zien hoe Lisbeth wraakt neemt op haar wellustige toezichthouder.

avatar van pooiertje
Wel een aardige film, maar stukken minder dan het boek en ze hadden ook heel veel stukken weggelaten (maar dan zou misschien de film te lang worden ofzo)

Henkebart
Door het boek kwam ik niet heen. Uiteindelijk de film in de bios gezien. Ik vind het echt een ontzettend mooie en goede film. Veel spanning en soms wat goed geplaatste humor. Eindelijk eens niet een typisch amerikaanse film.

avatar van MorrisJ
Belachelijk voorspelbare en slecht geacteerde film.

Ik snap de hype rond die boeken niet, laat staan dat ik de verfilming kan appreciëren.
Er bestaat veel, veel beter in het genre.

avatar van mayhemblik
Wat heeft iedereen toch een moeite met een andere taal, hij word toch ondertiteld???
Ik ben bang dat deze mensen echt prachtige films missen, Hundstage, The Pusher, Adam's apple's, Funny games (de Oostenrijkse natuurlijk), Ills om er maar een paar te noemen, en zo zijn er nog wel honderden.

avatar van Montorsi
Valt me op dat er nog vrij weinig op gestemd is, bij ons in de bios was hij de afgelopen 2 dagen twee keer haast uitverkocht. Is toch wel een redelijke grote hype op het moment.

avatar van Epitaph
Prachtige Film, helemaal niets op aan te merken. De zweedse taal is ook niet irritant, met nederlands en een beetje duits en engels luistert het makkelijk weg (denk dat het voor de friezen onder ons nog makkelijker is). De Harriet Vanger van op de foto lijkt trouwens erg veel op de jonge Cybill Shepard, en ik dacht dat Die Ludolfs alleen in sloopauto's deden maar ook in sloopcomputers dus (een cameo van Peter Ludolf ). Een dikke 5*****.
Ik was met mijn 40 jaar de jongste in de zaal, dat vond ik overigens erg merkwaardig.

Bla
Klopt, bij mij zaten er ook veel oude mensen in de zaal. Geen vervelende tieners, dat is dan weer fijn.

avatar van Djarune
Ik ben zelf 25 en vond de film ook mooi. Moet zeggen dat het verhaal voor een groot deel voorspelbaar is, maar het is uitstekend geacteerd. Vooral door dat meisje die toch wel knap is Ben benieuwd naar de andere delen, waar ik sowieso ook heen ga.

MorrisJ schreef:
Belachelijk voorspelbare en slecht geacteerde film.

Er bestaat veel, veel beter in het genre.

Graag iets meer onderbouwing. Heb je boeken nou ook gelezen? Ik geloof best dat er veel beter in het genre is, maar kom aub met voorbeelden. En met een 0,5 inpliceer je de slechtste film binnen het genre ooit. Dan moet ik je toch verwijzen naar 99% van Amerikaanse thrillers

Gisteren gezien in de bioscoop, ik moet zeggen een zeer goede film.
Niet een alledaagse Thriller.
Goed geacteerd en een goed verhaal.
De expliciete scenes waren soms op het randje.
Vooral de rol van Lisbeth vond ik zeer goed geacteerd. In veel gevallen is een sequel wat minder maar hier wacht ik toch graag op deel 2.

Van mij 4,5 ster

Een toppertje dus

avatar van pooiertje
Bij mij waren er wel veel jonge mensen in de zaal, niet van die vervelende ouwe lullen.

avatar van De Knip
pooiertje schreef:

Vreemd statement, tenminste: ik hoop dat je liever rustig naar een film zit te kijken ipv gillende en pratende tieners (wat je zelf ws ook bent) ?