Luftslottet Som Sprängdes (2009)

Alternatieve titels: The Girl Who Kicked the Hornet's Nest | Millennium 3: Gerechtigheid

Zweden / Denemarken / Duitsland
Thriller / Mystery
147 minuten / 180 minuten (extended version)

geregisseerd door Daniel Alfredson
met Michael Nyqvist, Noomi Rapace en Michalis Koutsogiannakis

Lisbeth Salander wordt zwaar gewond naar het ziekenhuis gebracht waarna zij wordt beschuldigd van een drievoudige moord. Blomkvist probeert politie en aanklagers te overtuigen van haar onschuld. Hij gaat op onderzoek uit naar het verleden van Lisbeth en ontdekt een samenzwering van het allerhoogste plan. Samen gaan ze op jacht naar gerechtigheid en de waarheid.

Tarkus schreef:
Prachtig sluitstuk is deze derde film.
Samen met deel één is dit wellicht wel het beste deel van de drie.
Dat deze film niet zomaar een afsluiting is bewijst het voortreffelijke scenario en de alweer sublieme vertolking van Noomi Rapace.
Je moet wel de eerste 2 delen hebben gezien om dit derde goed te kunnen bergrijpen, maar ik vermoed dat wel niemand deze film zal bekijken zonder de eerste te hebben gezien.
Samengevat, de ganse trilogie is voor mij een grote verrassing geworden, maar dan wel in de positieve zin, ik had dit helemaal niet verwacht.
Ik kan deze serie warm aanbevelen, suspense verzekerd !!

Deze dus ook opnieuw gezien in Extended Version, en ook de langere duur van deze film geeft een meerwaarde.
Verder hoef ik helemaal niets toe te voegen aan mijn eerste commentaar.
De 3 filmen zijn aanraders van formaat !!

avatar van Fryce
Heb de extended versie gezien. Langdradig, niet spannend en weinig vernieuwend. Zowel deel 2 als 3 hadden van mij niet gehoeven. Kunnen voor geen meter tegen deel 1 op.

congo
@Fryce

Langdradig, niet spannend en weinig vernieuwend.

Probeer de bioscoopversie eens als de extended versie je is tegengevallen. De extended versie is ook qua tempo erg sloom. De bioscoopversie is dan misschien net iets beter (in jouw geval dan). Persoonlijk vind ik de extended versies van de originele versies erg interessant. Heb je het boek eigenlijk gelezen?

avatar van Nicolage Rico
Het eerste deel van deel 3 is erg matig; een warboel aan namen en veel oninteressante figuren zorgen ervoor dat de verveling meerdere malen toeslaat.

De triologie heeft wat mij betreft een dalende lijn, al maakt het tweede deel van Gerechtigheid veel goed. Met een Salander/Rapace als vanouds, die de film draagt, als haar vele verschillende kapsels.

Tja, en met zo'n naam hoef je niet te gissen naar het einde. Desondanks mag de climax er zijn, al voelt het wat afgeraffeld aan, terwijl de regisseur toch de tijd heeft gekregen.

Kleine 3,5* en weer ietsje minder dan het vorige deel.

Het begin van dit deel is inderdaad rommelig, maar het laatste uur maakt het alsnog tot een goede film.

avatar van cantforgetyou
Ik vond dit deel supergoed. Ik heb erg genoten van de spanning die langzaam toeneemt. Ik vind het een zeer waardige afsluiter van de hele reeks. Ik heb alle extended versions gezien. Nu moet ik de boeken nog eens gaan lezen. Daar hoor ik verschillende meningen over. Sommigen vonden de boeken heel goed en spannend. Anderen konden er bijna niet doorheen komen. Terug naar de film. De rechtbank scene's zijn super, de acteurs spelen super en die stoere prachtige meid kan bij mij niet meer stuk.

Subliem slot van de serie Stieg Larsson-verhalen. Ook dit laatste deel is ingenieus geconstrueerd en sluit naadloos aan op de voorgaande delen. Ik heb andermaal kunnen genieten van een uitermate spannend verhaal en een voortreffelijke cast, met als uitspringer Noomi Rapace. De flauwe glimlach, die zij in de loop van het verhaal met enige regelmaat laat doorbreken, beklijft.

Helaas heeft journalist/activist Larsson door zijn voortijdig overlijden de serie niet kunnen voortzetten. Naar verluidt is een vierde deel voor driekwart klaar (200 pagina’s), maar stechelen zijn levensgezellin en zijn familie al sinds zijn dood over de vraag of zijn vriendin dat vierde deel mag afmaken. Jammer.

avatar van Montorsi
Beetje een slap laatste deel. Twee-en-een-half uur, maar eigenlijk nog te gehaast. Veel van de voornaamste kritiek op de andere twee delen gaat hier ook op. Het is allemaal behoorlijk vergezocht, te aangedikt en een vrij plat geheel. Alleen al dat die psychiater ook nog even kinderporno zit te kijken. Welja! Niets wordt gespaard om alles maar zo 'erg' mogelijk te maken. Veel lang aanvoelende rechtbankscenes die maar weinig van de grond komen, terwijl ondertussen de hele boel gearresteerd wordt.

Wel iets beter dan deel twee, maar dan voornamelijk omdat het ongeloofwaardige gehalte al in dat deel uit de doeken was gedaan. Eigenlijk zijn die laatste twee delen ook niet los van elkaar te zien, terwijl het eerste deel veel meer op zichzelf stond.

Jammer, want de serie begon alleraardigst met het eerste deel. 2.0*

avatar van eRCee
Nou, de queeste van Lisbeth Salander zit erop. En van die andere gast natuurlijk, daarvoor aan het einde meer.

Prima afsluiting van de trilogie. Het komt wat moeizaam op gang doordat Lisbeth de grootste tijd als een wrak in bed ligt. Dan valt toch wel direct de grote troef van de serie weg. In de tweede helft wordt dat gelukkig beter. Ik vond de rechtbankscenes oprecht spannend, aardige poging tot cross-cutting ook met de arrestaties (maar echt indruk maken doet dat niet).
Heel veel stelt het allemaal niet voor, maar aan de andere kant weet de reeks het niveau wat mij betreft best redelijk vast te houden, ook al een prestatie.

Alle lof tenslotte voor Noomi Rapace, die de ambivalentie van Salander wat mij betreft prima heeft weten te vangen (hoewel ik de boeken niet gelezen heb). Verder nog even het introfilmpje noemen, met die muziek eronder, fijne opening telkens.

Tenslotte reproduceer ik hier nog even twee opmerkingen die door andere users bij deel 2 geplaats zijn over Michael Nyqvist. Spijker op de kop:
otherfool schreef:
'uitbuik-casanova'

Montorsi schreef:
Het helpt ook niet dat het ene hoofdpersonage (Blomkvist) ook in dit deel een karakterloze zak aardappelen is. Ze hebben nog geprobeerd hem een soort ruige, koppige, eigenwijze eenzaat te maken aan de hand van zijn leren jasje, maar buiten eigenwijsheid heeft hij totaal geen karaktereigenschappen.

avatar van Marvinleeaday
Ijzersterk einde van een al even sterke trilogie.

avatar van notsub
Het laatste deel stelt dan toch iets teleur. Ik miste vooral de dynamiek van de eerste twee delen. Slecht is het zeker niet, maar het verhaal wordt te rommelig en de uitwerking legt de nadruk hier en daar te veel op oninteressante randfiguren. De status van Lisbeth blijft als (film)persoonlijkheid overeind en dat geeft toch een hoop voldoening.

avatar van emmes
de eerste twee delen vond ik prima, maar het derde deel was wat traag en veel gepraat en te weinig momenten dat er echt iets gebeurde. Heb alle drie delen in extended versie gezien

avatar van IH88
Luftslottet som Sprängdes

Sterk einde van de trilogie. De film heeft een beetje dezelfde sterke en zwakke punten als het tweede deel. Nyqvist en Rapace zijn nog steeds grandioos en regisseur Alfredson maakt er weer een sfeervol geheel van. Het script zit ijzersterk in elkaar en er is goed aan gedaan om sommige stukken van het boek niet te verfilmen.

De emotionele pay-off op het einde met de rechtszaak van Salander is heerlijk en voelt verdient. Jammer genoeg worden er weer veel te veel personage geïntroduceerd die allemaal niet bijster interessant zijn. Dat was in het boek ook al zo en de film ontkomt er ook niet aan. Het hele gedoe rond Millennium hangt er een beetje bij. Net zoals andere subplots. Gelukkig is het hart van de trilogie, de band tussen Blomkvist en Salander, wel weer fantastisch uitwerkt. Ook al hebben ze bijna geen screen time samen. Complimenten voor de regisseur en de acteurs.

avatar van Toontje G
Mooi einde van de trilogie. Begin ff saai maar daarna weer van een hoog niveau.

avatar van Maarten0402
Eerste helft van deze film gezien. Hoop dat het plot (2e helft) alles goedmaakt, want tot nu toe vind ik dit het minst overtuigende. Ik was bij de vorige film (eerste helft) ook niet heel enthousiast in het begin maar uiteindelijk vond ik die film als geheel wel heel erg goed weer.

avatar van mjk87
Nog minder dan deel 2. Nu oogt het echt allemaal als een goedkope tv-serie en zo voelt het ook aan. Je valt midden in een verhaal waar eigenlijk nauwelijks ontwikkeling in zit maar vooral veel losse eindjes die nog lopen en moeten worden afgerond. Rapace kan het grootste deel van de film niets doen en ook Nyqvist loopt wat verloren rond. Schrijver Larsson is sowieso de mist in gegaan mijns inziens door de intriges zo ver door te trekken. Dat maakte het voor mij in dit geval minder boeiend. Het laatste halfuur gaat nog wel in de rechtbank, maar ook dat is vrij simpele televisie. En die 150 minuten zijn er nu minstens 30 te veel.1,5*.