Flickan Som Lekte med Elden (2009)

Alternatieve titels: Millennium 2: De Vrouw Die met Vuur Speelde | The Girl Who Played with Fire

Zweden / Denemarken / Duitsland
Thriller / Mystery
129 minuten / 180 minuten (extended version)

geregisseerd door Daniel Alfredson
met Michael Nyqvist, Noomi Rapace en Lena Endre

Het tijdschrift Millennium werkt aan een reportage over Human Traffic, mensensmokkel. Vlak voor de publicatie worden twee onderzoeksjournalisten van het blad vermoord. Door deze moord worden Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander weer herenigd.

avatar van jay73
Eens met het bovenstaande.
Een aantal erg lange dialogen maken dit een taaie film. Het mooie van film is dat je gebeurtenissen uit het verleden kunt laten ZIEN. Bijvoorbeeld het verleden van Zala en ook van Lisbeth. Nu wordt het verteld en dat is visueel niet zo aantrekkelijk. Gemiste kans. Was zeker te duur.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vind het nog steeds geen topreeks. Deel 1 was best onderhoudend en best boeiend, deel 2 weet toch minder te overtuigen. Het plot weet me gewoon nooit echt te pakken. Het is allemaal wat onrealistisch, zo makkelijk vinden ze elkaar en zo makkelijk lossen ze problemen op. En vergeet ook niet dat belachelijke stuk met Lisbeth die een paar keer neergeschoten wordt, begraven wordt en uren later uit de dichtgegooide kuil kruipt en haar wraak neemt. Enig realisme is de film dan vreemd. Het voelt allemaal wat als een goedkope productie aan.

Het acteerwerk is buiten de hoofdrolspelers ook niet denderend. Zeker die grote reus die niet te verslaan is was lachwekkend. Hij deed me erg denken aan de grote blonde Duitser uit de James Bond film For Your Eyes Only (1981) .Lisbeth blijf ik wel een boeiend karakter vinden. Die lesbische scene was ook nog best leuk, maar het weet de film niet te redden. Haar verleden geeft de film nog wel een beetje diepgang mee gelukkig. Maar het is allemaal wel karig, zeker omdat de films toch allemaal redelijk lang duren.

Kleine voldoende dan maar. Benieuwd of deel 3 de serie een beetje waardig zal afsluiten.

avatar van Nicolage Rico
Wat is exact de extra inhoud in de extended version?

Tarkus schreef:
Goede opvolger van deel 1, maar lang niet zo spannend.
Ook hier is de rol van Noomi Rapace weer zeer goed, maar ik vond het allemaal minder mysterieus dan de eerste film, waardoor de suspense er een beetje uit was.
Ben toch zeer benieuwd wat het derde deel zal brengen, want teleurgesteld ben ik in dit tweede deel zeker niet.

Heb deze film voor een tweede keer bekeken, dit keer de extended version, de langere duur geeft deze film toch een meerwaarde, daarom is mijn score iets hoger dan voorheen.

congo
Nicolage Rico schreef:
Wat is exact de extra inhoud in de extended version?

Dat weet ik zelf ook niet precies. Ik heb slechts alleen de bioscoopversie van The Girl Who Kicked The Hornet's Nest gezien. Op zijn minst is het verhaal uitgebreider.

avatar van LeenLief
Eerst het boek gelezen en in tegenstelling tot de eerste film, wordt in deze verfilming van het tweede Millenniumrelaas het oorspronkelijk verhaal opvallend goed aangehouden. Zelfs het merk en kleur auto (de witte Volvo) komen overeen, wel jammer van de rode boerderij Natuurlijk zijn sommige details weggelaten én zijn er wel een paar kleine wendingen anders aangepakt, maar deze keer maakt het juist het verhaal sterker. Zo vind ik de ontmoeting tussen Lisbeth en Miriam in het ziekenhuis prima geslaagd. Rapace speelt weer ijzersterk! Kortom, prima vervolg van Mannen Die Vrouwen Haten. Op naar het laatste deel in de trilogie.

avatar van schram101
Afgelopen week op het puntje van mijn strandstoel gezeten toen ik Stieg Larssons tweede topper uit de reeks las. Daarna moest ik natuurlijk zo snel mogelijk de film zien. Het boek was net zo spannend als het eerste deel en aangezien die film uitstekende beviel (4*) kon dit ook niet misgaan. Toch wel.

Misschien heeft het iets te maken met het feit dat het verhaal eigenlijk te gecompliceerd is om te verfilmen. In ieder geval in de 130 minuten die de bioscoopversie kreeg. Hierdoor moet er hier en daar worden afgeweken van de originele verhaallijn en dat doet de film geen goed.
Daarnaast voelt het ook allemaal wat goedkoop aan. Behalve dat er keihard op de acteurs lijkt te zijn bezuinigd is de gehele look van de film eigenlijk wat flauw. Het lijkt een beetje een middelmatige tv-detective op deze manier.

Waar de grote kracht van het boek toch vooral de constant aanwezige spanning is, is die in de film ver te zoeken. Zeker de blonde reus, die je in het boek de rillingen over je rug deed lopen, is hier maar een suffe clown.

Keiharde tegenvaller. Gelukkig hebben we het boek nog.

avatar van cantforgetyou
Ik lees hierboven veel commentaar. Ik vond dit 2e deel nog beter dan het 1e deel. Ik vond dit deel beter te begrijpen en logischer. Maar deel 1 vond ik ook geweldig, maar ik vind dat deel 2 niets onder doet aan deel 1. Gewoon superspannend en erg goed geacteerd. Mooie beelden weer van Zweden en stad. Super. Ik ga binnenkort deel 3 kijken. Ben benieuwd.

Driello
Wellicht heb ik een volstrekt verkeerde benadering gekozen, maar dat komt ook dor de afhankelijkheid van beschikaarheid. Deel een heb ik in de Amerikaase versie gekeken. Dit deel in de zweedse, met, godbetere, Engelse dubbing. Dat levert al een irritatie op, aangezien sommige stemmen zo slecht geozen zijn, dat het een beetje grappig over komt. Dat merkt je vooral als iemand lacht of een kreet van plezier uit.
Getracht daar doorheen te kiken en op te gaan en dat is maar matig gelukt. Dit verhaal vond ik allereerst nodeloos ingewikkeld gemaakt. Ook vind ik de fraaie sfeer en de spanning hier ontbreken. Het is meer een standaard misdaad verhaaltje geworden zonder de interessante wendingen en dergelijke uit deel 1. Het acteerwerk, in zoverre dat natuurlijk te beoordelen is, is toch echt wat ondermaats (ik baseer me dan op scenes op de redactie en wanneer Lisbeth door de twee motor rijders wordt ontdekt: daar gaat toch echt wat mis). Maar voorl het gemis aan duistere, spannend sfeer doet deze film voor mij de nek om. Wat resteerd is toch meer een spannend bedoelde, overgecompliceerde TV-film.
Wat ik ook jammer vond is dat de hoofdpersoon minder indringend, minder mysterieus is dan in de Amerikaanse versie van het eerste deel. Dat komt wellcht doordt ze een veel braver uiterlijk heeft en veel minder een enigmaticsche uitstraling heeft.

Dit tweede deel uit de Stieg Larsson-cyclus vind ik achteraf gezien het minste. Dat komt met name omdat het weliswaar spannende, maar toch wat gekunstelde slot een beetje afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van het verhaal, daar waar de delen een en drie van de serie juist heel sterk eindigen. Maar daar heb je pas achteraf “last” van als de film afgelopen is, want voor de rest is het een opmerkelijk enerverende thriller, die nauwelijks onderdoet voor de andere delen van de serie. Noomi Rapace steelt opnieuw de show. Een geweldige actrice en een ware openbaring voor mij.

avatar van notsub
Ik had alleen The Girl With The Dragon Tattoo gezien, voordat ik hieraan begon. Het bleek toch te werken (waarom ook niet?), want de verhaallijnen passen natuurlijk zo aan elkaar. Je merkt wel het verschil, dit is net wat minder flitsend. Het verhaal is weer van grote klasse en ontwikkelt zich perfect gedurende de film. Ik kreeg er ook nog een Kill Bill flashback bij ....

avatar van Montorsi
Beduidend minder dan de eerste film. Sterker nog, dit is gewoon erg slecht.

Het voelt vanaf het begin al aan als een plichtmatige doorgeschreven vervolg. Personages uit het eerste deel worden aan het plot geknoopt zodat we een wel erg idioot geheel krijgen. Lisbeth's notaris is via via via verbonden met een mensenhandel-netwerk waar precies net Blomkvist's blad onderzoek naar aan het doen is. De bewuste rookie-journalist en zijn gepromoveerde vriendin worden dan vermoord met weer net hetzelfde pistool dat Lisbeth even daarvoor bij haar notaris had gebruikt om hem te bedreigen, en is logischerwijs de hoofdverdachte. Dan is de leider van die groep ook nog precies weer de vader van Lisbeth, en als klap op de vuurpijl is de Arische gigant ook nog weer haar broer... What are the odds. In ieder geval had ik geen moment het gevoel naar een enigzins op de waarheid gebaseerd verhaal te zitten kijken. Nu was het eerste deel ook al niet altijd even sterk, maar dat boeide nog wel. Hier is het toch vooral erg slap allemaal.

Het helpt ook niet dat het ene hoofdpersonage (Blomkvist) ook in dit deel een karakterloze zak aardappelen is. Ze hebben nog geprobeerd hem een soort ruige, koppige, eigenwijze eenzaat te maken aan de hand van zijn leren jasje, maar buiten eigenwijsheid heeft hij totaal geen karaktereigenschappen. Het blijft elk moment duidelijk een boekpersonage, zonder menselijkheid. Daar staat Lisbeth tegenover, die weliswaar wat meer uitgediept is, maar waarbij haar jeugdtrauma's erg lachwekkend worden afgeschilderd. Zo'n scene ergens halverwege dat ze als tiener is opgesloten in die inrichting is te genant voor woorden. Zo'n arts die je dan zo stoicijns over de gang ziet lopen, en even aan haar haar ziet voelen terwijl ze geketend aan een bed ligt... Hoe kun je zulke aangedikte flauwekul uberhaupt nog serieus nemen?

Dan zitten er verder nog een hoop ongure types (bikers, enorme giganten) in de film om maar duidelijk te maken dat ze toch echt wel niet deugen, die de meest willekeurige acties uitvoeren... (Waarom wilde die gigant die vriendin van Lisbeth en die bokser vermoorden door die schuur in de fik te zetten?!) Lisbeth die dan nog even de nacht levend begraven overbrugt, en zich dan toch omhoog schept terwijl het van pikdonker naar ochtendgloren is gegaan (allerslechtste moment van de hele film en dat zegt wat). Bovendien worden de ontwikkelingen je in hapklare brokken aangeleverd, op zo'n manier dat een personage ineens vanalles begint te vertellen voor de kijkers.

Nee hier werd ik niet blij van. Geen idee wat deel 3 gaat brengen, maar ik ben bang voor meer van dit.

avatar van eRCee
Deze filmreeks leek me een mooi alternatief voor de boeken, en een beetje onverwacht ben ik toch in de ban geraakt van Lisbeth Salander. Natuurlijk zie ik ook wel de negatieve punten die door velen naar voren worden gebracht: de clichés, ongeloofwaardigheid, een wat overladen plot enzovoorts (zie de bovenstaande recensie van Montorsi, waar ik eigenlijk geen woord tegenin kan brengen). Maar de grote troef van de reeks is gewoon het personage van Salander. Alleen al de naam is goed gekozen; het degelijke Lisbeth markeert het lieve, kleine, bruinogige meisje dat zoveel ellende te verduren heeft gekregen, terwijl het mysterieuze Salander kracht uitstraalt, controle en vasthoudendheid. Daarnaast vind ik het journalistenwerk altijd wel leuk om te zien in een serie (zie ook Borgen, en de boeken van Liza Marklund).

Deel 2, De vrouw die met vuur speelde, vond ik misschien nog wel wat spannender dan deel 1, er gebeurt ook meer. Of het daarmee ook beter is, is weer een andere vraag. Waar ik me het meest aan stoorde is het stuk antipsychiatrie, dat je daar anno 2009 nog mee aan durft te komen. Niet alleen slaat datgene wat we zien inhoudelijk nergens op, daarnaast is het stigmatiserend ten opzichte van de psychiatrie en de patiënten die dergelijke, zeer effectieve behandelingen (altijd vrijwillig!) ondergaan, en tenslotte is het ook gewoon teveel uitgemolken als thema.

Maar goed, dat laat onverlet dat ik me ook met deel 3 wel weer zal vermaken; een lekker avondje op de bank supporteren voor Lisbeth, laat maar komen!

Driello
Montorsi schreef:
Beduidend minder dan de eerste film. Sterker nog, dit is gewoon erg slecht.

'Kvind dat je na zo'n negatief relaas (waarin je overigens aardig wat spijkers op de kop timmert), met 1,5* nog een hoog cijfer geeft..........

avatar van Montorsi
Driello schreef:

Mijn cijfer is eigenlijk altijd gevoelsmatig, maar een 1* of 0,5* krijgt van mij uiteindelijk alleen wat ik echt niet te harden vind. Daar valt deze niet onder.

Oke deel 1 wist me meer te boeien, maar ook deel 2 was mooi.
Hoewel ik van deel 1 vond dat je hem echt gezien moest hebben weet ik niet of ik dag ban dit deel ook vind...

avatar van Marvinleeaday
Uitstekend vervolg op deel 1, wel wat veel toevalligheden maar daarom niet minder spannend. Ga nu snel deel 3 kijken. Mij benieuwen!

avatar van de grunt
Zonder meer spannend, een geweldige Salander en een redelijk scenario.
Jammer dat er wat minder aandacht is besteed aan de subtiliteit en geloofwaardigheid.

Oplev had dit meer in zich.

Na een redelijk eerste deel vond ik dit ontzettend slecht.
Een heel matig vergezocht verhaal. Geen diepgang en bij vlaggen lachwekkend onrealistisch:

Die blonde halfbroer is een soort (zwakbegaafde) god en hij besluit ineens de schuur in de fik te zetten. Waarom dan eerst die vrouw ontvoeren? En waarom niet gewoon eerst 'goed' vermoorden?
Op het eind wordt Lisbeth geraakt door drie kogel én levend begraven. Na een nacht onder de grond lukt het haar te herrijzen uit het graf... right...

Heel slecht. 1*.

avatar van flaphead
Niet zo best. Het is lang geleden dat ik het eerste deel heb gezien, weet niet of dat echt veel uit heeft gemaakt. Heb wel het plot weer even gelezen vooraf.
Ik betrapte mezelf erop dat ik al vrij snel in de film begon te gapen. Ruim na de helft besefte ik dat het gewoon niet spannend wilde worden en ik er gewoon niet in kon komen. Waarom? Misschien omdat ik het verhaal niet goed kon volgen, omdat de karakters nergens echt boeiend worden of omdat het aanvoelt als een gemiddelde detective. Feit is dat ik me gaandeweg steeds meer stoorde aan de hoofdpersoon en haar gedragingen. Het is een nét iets té stoer meisje.
Alle onlogischheden werken natuurlijk ook niet mee. Toppunt is uiteraard dat die meid 3 kogels in haar lijf krijgt, begraven wordt in aarde en na een tijdje gewoon weer ten tonele verschijnt. Dramatisch.
Qua beeldvorming zit het aardig in elkaar, maar daar heeft het het landschap ook aan te danken. Het idee lijkt aardig, maar komt gewoon niet uit de verf. Ik heb het boek niet gelezen, dus oordeel puur op de verfilming. Wellicht dat dat hier simpel niet goed gelukt is. Ga nu wel twijfelen of ik het derde deel nog ga bekijken...

avatar van IH88
Flickan Som Lekte med Elden

Vakkundig gemaakt tweede deel. Het verhaal van het boek wordt getrouw gevolgd, met alle positieve en negatieve gevolgen die dat met zich meebrengt. De personages Blomkvist en Salander blijven erg interessant om te volgen en regisseur Alfredson maakt er een sfeervol geheel van.

Het verhaal is wel rommelig en komt soms wat gekunsteld over. Ook worden er te veel personages geïntroduceerd en ze zijn niet allemaal even interessant. Dat was in het boek ook al zo en het is bewonerswaardig dat Alfredson het toch nog overzichtelijk weet te houden. En Nyqvist en Rapace zijn weer ijzersterk. Prima film.

avatar van Toontje G
Wederom een spannende film. Iets minder als het eerste deel daar sommige dingen wel heel erg toevallig zijn. Laat dat derde deel maar komen, ik kan niet wachten.

avatar van Maarten0402
Weer begonnen aan deze films. De eerste voor de 3e keer weer sinds lange tijd herzien en bevalt me nóg beter dan voorheen (meesterlijk). Deze heb ik alweer een tijd geleden half gezien en toen afgezet, omdat dit me niet helemaal beviel ten opzichte van de vorige film. Nu wel doorgezet en de eerste helft (van de extended versies) helemaal gezien en binnenkort de tweede helft helemaal kijken op de voet gevolgd door het laatste deel (Gerechtigheid).

Ik moet zeggen dat het bij deze tweede poging meer meevalt dan de eerste keer, maar toch mag dit tot nu toe niet in de schaduw staan van de eerste film.

avatar van Maarten0402
Afgekeken. Toch beter dan ik had verwacht. Vooral de tweede helft (extended). Maar nu ook in het geheel. Als ik terugkijk naar de vorige helft en wat het opbouwt qua verhaal.

Noomi Rapace blijft een interessant personage van Salander vertolken (qua uiterlijk mag ze er ook wezen. Damn)

avatar van Zwolle84
Leuk, die geweldige trilogie herzien, dacht ik. Valt dat even tegen; wat een zware zit. Die eerste heeft nog het element van herkenning al vind ik hem lang niet zo geweldig meer, maar deze tweede is gewoon niet te doen. Het zal niet eens zozeer slecht zijn, maar ik kan niet langer dan vijf minuten achter elkaar m'n aandacht erbij houden omdat het verhaal zo vreselijk oninteressant is. Geen idee bijvoorbeeld wie nu die verbrande kerel tegen het einde was en waarom hij achter Lisbeth aan zat, maar het kan me ook totaal niet meer interesseren. En als het verhaal je niet boeit, hebben die Scandinavische films toch bijzonder weinig te bieden, met die droge cinematografie.

Nog 2,5 uur te gaan...

avatar van mjk87
Beduidend minder dan het eerste deel. Een nieuwe regisseur en of het daaraan ligt, maar aan alles voel je nu naar een tv-film te kijken. Simpele beeldvoering en een vrij goedkope look. Die sfeer uit het eerste deel is ook weg. Wel is het verhaal wat evenwichtiger met een grotere rol voor Rapace die duidelijk de troef is van de hele serie. Nyqvist doet verder zijn ding, maar heeft een weinig bijzondere rol. Een journalist van een blaadje die zich veel meer voelt dan hij eigenlijk is. Het verhaal is ook niet heel bijzonder en er zijn iets te veel ongeloofwaardigeheden. Wel kijkt de film nog vrij makkelijk weg, echt vervelen doe je je niet. 2,5*.

avatar van FlorisV
schram101 schreef:

Eerlijk gezegd is het mij nooit opgevallen, die lagere productiewaarde. Maar de laatste twee delen kostten elk 4 miljoen, waar het eerste 13 miljoen kostte. Aardig detail is wel dat dit tweede deel 3x zoveel opbracht in Amerika als het eerste!

avatar van Zwaagje
De trilogie is dezer dagen weer op tv en ondanks dat ik de boeken en films meerdere keren heb gelezen en gezien heb ik weer genoten. Dit tweede deel volgt goed het boek als ik het me goed herinner. Ik vind deel 1 het best, maar deel 2 en 3 ook uiterst genietbaar en zeker niet ogen als budget films. Enige kritiekpunt wat mij betreft is dat de.laatste.films wel erg over de top gaan, maar dat ging het boek ook.

Het blijven sterke verfilmingen. Deze vind ik iets minder dan de eerste, maar nog steeds prima en vermakelijk.

avatar van Filmkriebel
Spannend. Vond deze al even goed als Girl With The Dragon Tattoo (enkel Finchers film gezien). Atypische personages, neerslachtige sfeer, mysterieus intrige en een sterke opbouw. De climax was misschien redelijk vergezocht maar de hele weg ernaar toe bleef me in de ban houden. Een drie uur durende versie hoeft voor mij niet, ik vond de gewone goed genoeg en vrees dat extended ten koste zal komen van het tempo. Aanvankelijk had ik mijn twijfels over de films, maar ze blijken toch van een hoog niveau te zijn. Nog eentje te gaan.

avatar van Maarten0402
Ja, dat is inderdaad bij de twee vervolg films voor mij een storende factor. Weer een lange speelduur.
Bij de eerste film was dat voor mij juist een pluspunt. De case, de setting, de opbouw... het kon mij niet lang genoeg duren eigenlijk. Dat mysterie van Harriet Vanger vond ik fascinerend. Maar bij de twee films hierna hoefde het voor mij niet zo lang eigenlijk.