Flickan Som Lekte med Elden (2009)

Alternatieve titels: Millennium 2: De Vrouw Die met Vuur Speelde | The Girl Who Played with Fire

Zweden / Denemarken / Duitsland
Thriller / Mystery
129 minuten / 180 minuten (extended version)

geregisseerd door Daniel Alfredson
met Michael Nyqvist, Noomi Rapace en Lena Endre

Het tijdschrift Millennium werkt aan een reportage over Human Traffic, mensensmokkel. Vlak voor de publicatie worden twee onderzoeksjournalisten van het blad vermoord. Door deze moord worden Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander weer herenigd.

avatar van Maarten0402
Ja, dat is inderdaad bij de twee vervolg films voor mij een storende factor. Weer een lange speelduur.
Bij de eerste film was dat voor mij juist een pluspunt. De case, de setting, de opbouw... het kon mij niet lang genoeg duren eigenlijk. Dat mysterie van Harriet Vanger vond ik fascinerend. Maar bij de twee films hierna hoefde het voor mij niet zo lang eigenlijk.

avatar van Fisico
Jammer dat ik niet de vergelijking met de boeken kan maken. Misschien moet ik dat toch eens overwegen zodat ik de echte waarde van het plot en de personages kan inschatten. Desalniettemin geen slecht tweede deel dat voor mij op dezelfde hoogte staat als deel 1. Wederom niet omver geblazen, maar gewoon erg degelijk.

Lisbeth Salander is hét personage van de reeks, ook nu weer. Met haar mysterieuze persoonlijkheid, die tegelijkertijd fragiliteit en kracht uitstraalt, draagt ze de film moeiteloos en houdt ze de film op een bepaald niveau. Grote pluspunt was de verdere uitdieping van het personage Lisbeth. Verder een onderhoudend verhaal met de nodige spanning. Op het einde wel wat overdreven, zeker de Kill Bill scène uit het graf.

Nu zes uur achter de rug, nog drie te gaan, toch wel een serieuze investering. No way back, al moet ik het ook niet te dramatisch voorstellen, integendeel.

avatar van Boneka
Opnieuw een sterke film, maar minder vernuft dan het eerste deel en ook minder geheimzinnig. Het zit nog steeds goed in elkaar en is makkelijk te volgen. De zoektocht zit 'm dit keer alleen in een klein netwerk van kindermisbruikers althans dat is wat we zien. Daarbij gaat het ook om de relatie van vader/dochter en hun verleden. Dit alles is weer goed uitgewerkt. Soms zijn de dialogen iets te lang en had er best wel meer vaart in gemogen. Het nadeel van een kind of serie zullen we maar zeggen. De climax naar het einde is ijzersterk hoewel behoorlijk naïef.

Beelden zijn verder mooi geschoten, geluid en muziek is prima, maar het beeld zoals de hele reeks is de slechtste van de drie delen. De transfer staat op een blu ray, maar die kwalificatie mag ie niet hebben. Zelfs op DVD onder de maat. Vooraf krijgen we nog mooi in beeld, dat de beelden soms expres rauw en naar eigen keuze zijn gemaakt. Misschien om te verbloemen. We zien in ieder geval regelmatig ruis in beeld. Soms niet om aan te zien. Vooral de beboste achtergronden. Daarbij zijn halo's ook niet vreemd in deze film. Het is dat ik de hele serie wilde zien, maar ik ben en echte korrel/grain hater. Er zijn trouwens ergere films (Witness 1985) (Merry Christmas Mr. Lawrence 1983), maar die zijn ook een stuk ouder. Overigens zien we hier geen vlekjes of beschadigingen. En soms is het beeld weer wel heel acceptabel.

Film 3.5
Beeld 3.0
Geluid 4.0
Extra's 3.5

Dit is zo'n film waarbij je voortdurend op je horloge zit te kijken. Niet omdat hij te lang duurt, maar omdat je wilt dat hij niet stopt. Misschien ietsje minder dan het eerste deel. Maar heb me er toch zeer mee vermaakt. Hairy armpits!