• 8.482.684 stemmen

The Bourne Ultimatum (2007)

Thriller / Actie | 115 minuten
3,85 5.096 stemmen

Genre: Thriller / Actie

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Paul Greengrass

Met onder meer: Matt Damon, Julia Stiles en David Strathairn

Releasedatum: 13 september 2007

Plot The Bourne Ultimatum

"Remember everything. Forgive nothing."

Jason Bourne is de aan geheugenverlies lijdende spion, die toe is aan een volgende poging om meer te weten te komen over zijn eigen identiteit. Na een fatale schietpartij in Moskou reist Bourne de hele wereld af, van verscheidene steden in Europa, via Tanger (Marokko) naar New York, terwijl hij achtervolgd wordt door moordenaars van officiele en minder officiele groeperingen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Xastur

Xastur

Super goede film.weer puur fictie maar wel puur actie

avatar van Vdk_Movie

Vdk_Movie

Erg goede actiethriller, naar mijn mening iets beter dan deel II. Geweldige reeks, met een briljante cast.

avatar van Bxian32

Bxian32

Mooie film, maar uiteindelijk bijna 1 lange achtervolging. Wat wel superstorend is is het shaky camerawerk. Man man, zelfs als er iemand gewoon ergens stil zit of zo gaat die camera alle kanten op. Jammer.

avatar van RobertKR

RobertKR

De beste Bourne. Heb hem destijds in de bioscoop gezien en we zaten toen helemaal voorin, dat maakte de shaky cam nog erger. Maar buiten dat heeft de film een fijne flow, goede locaties en zit het tempo er perfect in. De conclusie van de trilogie is ook goed.

Helaas moest daarna het nutteloze Legacy komen. En tot overmaat van ramp Bourne zelf terwijl de saga afgesloten was. Die film was weer van Greengrass maar het hielp niet, Bourne is een stuk slechter dan de originele trilogie.

avatar van swiper

swiper

Wat een verschrikkelijk camerawerk, kreeg het idee dat mijn flatscreen het had begeven!

Jammer, gemiste kans, een beetje vooruit gespoeld idem.

Een remake zou op zijn plaats zijn zonder cameraman met lachgas verslaving !

avatar van missl

missl

Beste Bourne met het beste verhaal maar wat een hysterisch camerawerk.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag weer eens herbekeken, iets meer actie dan het vorige deel, daarom ook even goed of misschien wel iets beter dan zijn voorganger, ook hier weer veel achtervolgingen, knokpartijen en spannende scenes.

Ik vond vooral de achtervolging op het dak in Marokko spectaculair, op naar The Bourne Legacy!

avatar van Basto

Basto

Wederom sterke aflevering. Misschien wel de beste uit de reeks (tot nog toe). De regie van Greengrass past goed bij deze NRA thriller.

avatar van king-kevino

king-kevino

onlangs opnieuw bekeken en vondt de camshake toch wel heel erg storend, het was meer aanwezig dan ik mij kon herinneren, vandaar mijn verdict verlaagt naar 2,5.

avatar van Phantasm

Phantasm

Meer actie dan in zijn voorgangers, prima vermaak dat me geen moment heeft verveeld.

avatar van the hustler

the hustler

De hele Bourne-trilogie heeft extreem veel last van zeeziekmakend beverig camerawerk en afgrijselijk rusteloze editing. Best bekijken met kotszakje in de hand. Heb je geen kotszakje? Bekijk de film dan op het vliegtuig. Probleem opgelost.

avatar van Zwaagje

Zwaagje

the hustler schreef:

Op het vliegtuig lijkt me een slecht plan.

avatar van Skuller

Skuller

• 1997 stemmen

Iets minder dan deel 1 en 2.

avatar van Brabants

Brabants

• 2086 berichten

The Bourne Ultimatum is qua niveau net zo goed als zijn voorgangers. Het is net even iets anders maar zeker net zo vermakelijk. Als je van actiefilms houdt dan is dit gewoon een zeer degelijke film.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1966 stemmen

Yep, ook dit derde deel (met Matt Damon wederom in topvorm) voldoet aan de hoge verwachtingen. Hoe dichter Bourne bij zijn doel komt, hoe opgejaagder hij zich voelt, maar dat is ook logisch met een supporting-cast waarin we ditmaal kanonnen David Strathairn, Scott Glenn en Albert Finney aantreffen (plus een korte scène met Daniel Brühl in een rol die in The Bourne identity volgens mij nog door een andere acteur werd gespeeld), en de scène op Waterloo Station is geweldig spannend en inventief. Enige minpunt is de cameravoering bij bijvoorbeeld de achtervolging in (en bovenop) Tangier en de daaropvolgende vechtpartij die eindigt in een douchecel; het is wellicht de bedoeling van Greengrass om de kijker met zo'n hand-held-camera en nerveuze montage de actie binnen te trekken, maar zelf zit ik me er alleen maar aan te ergeren. Gelukkig is dat niet voldoende om mij ervan te weerhouden om ook dit deel de maximale score te geven. Tezamen hebben deze drie films wat mij betreft een nieuwe standaard voor serieuze actiefilms gezet.