The Bourne Ultimatum (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Actie

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Julia Stiles en David Strathairn

Jason Bourne is de aan geheugenverlies lijdende spion, die toe is aan een volgende poging om meer te weten te komen over zijn eigen identiteit. Na een fatale schietpartij in Moskou reist Bourne de hele wereld af, van verscheidene steden in Europa, via Tanger (Marokko) naar New York, terwijl hij achtervolgd wordt door moordenaars van officiele en minder officiele groeperingen.

avatar van de grunt
Wordt het niet eens tijd om deze: Jason Bourne (2016) - IMDb toe te voegen. Aftellen kan beginnen.

avatar van des1
Let ook hier weer op de uiterlijke gelijkenis van Matt Damon en Julia Stiles, alsof broer en zus op stap zijn. Derde deel is het beste deel, beter dan deel 1, die weer beter is dan deel 2. Deel 4 better left unsaid.

avatar van de grunt
Die overtuiging van J.B. in het trappenhuis ( begin van de film ) tegen vier man is ongekend.
Badr Hari is er niks bij.

avatar van John Milton
Ben je ze alweer aan het herkijken voorafgaand aan de nieuwe film, de Grunt? Ga ik wel nog even doen. Zin in!

avatar van martijn011
Bijzonder om wederom te merken dat alle drie de Bourne-films weinig tot geen zwakke momenten kennen. Ook dit derde en afsluitende deel van de trilogie doet niet onder voor haar twee voorgangers. Sterker nog, misschien is dit wel de beste film van allemaal. We komen hier tot de climax en dat zorgt voor heel wat opwindende en spannende momenten. Alhoewel ik precies wist hoe het zou gaan eindigen heb ik me geen seconde verveeld.

Matt Damon en eigenlijk de gehele cast zetten ook een topprestatie neer. Ook bij hun is er geen moment verslapping te bekennen. Het camerawerk is verbluffend goed, dat bleek vooral in de scene met Bourne en de journalist op het treinstation.
Ik heb met genoegen de drie films herzien en ik zie best wel uit naar de nieuwe Bourne-film met Damon in de hoofdrol.
Ook voor dit afsluitende deel vier dikke sterren.

Wederom een fijne film, maar de verrassing is er wel een beetje af. Blijf erbij dat deel 1 het beste is.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gekeken en een ijzersterke afsluiter van een hele boeiende trilogie over Jason Bourne. Zeker de laatste 3 kwartier zijn echt enorm spannend (al is het wat krom dat Bourne zich heel veel problemen op de hals haalt door te melden dat hij in het kantoor de informatie aan het stelen is). Daarvoor is het ook prima, het kat en muis spelletje tussen Bourne en de overheid blijft boeien en Damon is gewoon fantastisch in zijn vertolking. Sterk camerawerk, flitsende beelden, een goede soundtrack. Er is alles aan gedaan om er een kraker van te maken.

4* stonden en blijven staan.

avatar van Left4Dead
Een lange intro met de nodige flashbacks. De flashbacks zijn standaard ingrediënt van de franchise.
Deze prent uit de serie kreeg destijds 3.5** van mij, terwijl de rest allemaal 3** kreeg. Was benieuwd hoe ik de tweede kijkbeurt zou ervaren.
In deze prent mag Matt Damon het truckje weer ten tonele brengen. Ben geen fan van de kerel, in de versie van 2016 is hij weer aan boord na een wissel met Renner in 2012. Die film voldeed mij prima zonder Matt.

De franchise staat voor snelle (vaak te snelle) beelden en een vaak wat warrig te volgen snel verhaal met weinig inhoud. Kat- en muis verhaal dat een zekere snelheid moet bevatten en daarmee actie wil beogen. Het verhaal is in het kort uit te leggen: Bourne is genaaid en heeft teveel geheime info van ietwat corrupte diensten cq personen. Daardoor wordt hij als opgejaagd wild achtervolgt met alle gevolgen van dien voor hem en de mensen om hem heen. Bourne is not amused hierdoor en behoorlijk pissed off, tijd voor wraak en het stoppen van de mensen die achter hem aan zitten en misbruik van hun posities maken.

Tja...... meer is het niet. Door de achtervolgingen ellenlang te maken vind ik de films niet eens zo bijzonder te noemen. Het is allemaal al veel vaker gedaan en je moet houden van de constante snelle en beweeglijke beelden. Van stabilisatoren heeft men niet gehoord, ikzelf irriteer me hier aan, net zoals het shaky camcorderwerk in found footage. Dit alles om te verbloemen dat er eigenlijk heel erg weinig gebeurt, het verhaal in alle afleveringen is erg dun. Veel tekst weinig info, veel actie weinig vooruitgang. Bourne is hier, Bourne is nu daar, blablabla nu is hij op het station enz. enz.

Bourne is weer in beeld nadat hij een journalist ontmoet die zijn verhaal op het spoor is gekomen. Door de technologie van deze tijd weet men hem te traceren en de klopjacht voort te zetten. Met de flashbacks en het verhaal dat de journalist wist te bemachtigen wordt dit deel gemakkelijk gekoppeld aan zijn voorgangers. Hoppa, meteen directe actie en het is meteen weer alsof we in Bourne zijn leven zijn beland. Dat doet de film erg goed.

Maar wat zijn we nu rijker aan nog een deel van de franchise, voor mij helemaal niks behalve dat je bijna twee uur lang een actiefilm krijgt waarbij het hoofd op nul kan. Alhoewel op nul.... nou dat ook weer zo direct niet. Het verhaal is weer warrig ondanks er maar weinig gebeurt.
Toch heeft de film een bepaalde charme net als zijn voorgangers. Ondanks dat Damon voor mij te zwak is om mij in te kunnen leven in Bourne en zijn ellende, loop je stiekem toch een zwakte voor de persoon op. Je hoop dat hij de corrupte bende bij de lurven vat en schoon schip maakt.
Dat is het dan ook wel.

Had ik de prent eerder op 3.5** staan, zwak ik hem na een tweede kijkbeurt af naar 3** (6,5/10).
Leuk maar zeker niet bijzonder. Het origineel uit 1988 vind ik nog altijd de beste van alle Bourne films.

avatar van mrklm
Bourne reist rond de wereld en schudt overal de FBI en diens huurmoordenaars af, die blijkbaar niets geleerd hebben [en ook nooit iets blijken te leren] van eerder gemaakte fouten. Een simplistische actiefilm die helemaal niets toevoegt en dus totaal overbodig was. De bibberige handheld-camerabeelden doen mij afvragen wat er gebeurd is met de steadycam. Wilt u hoofdpijn? Gaat dit zien! Een andere reden kan ik niet bedenken...

avatar van Actarus
Een gewone actieprent is dit, dit staat niets te doen in de top 250 ooit...Vind de Bourne reeks maar weinig. Van her naar der geloop zonder echt meerwaarde. Slechts gefilmde flashbacks ooit! bovendien staat die camera nooit eens stil, om hoofdpijn van te krijgen, en dat met de nodige herrie erbij. Goed voor één keer en de leute is eraf!

avatar van dvdfreak123
3de deel is wederom erg sterk met boordenvol actie en spektakel. Film vliegt met een vaart weer voorbij. Je blijft gewoon geboeid kijken. Cast doet het weer goed. Enige minpunt natuurlijk het nieuwe is er een beetje af maart blijft heerlijk. 7,5/10

avatar van Night's Watch
Ik vond het jammer dat deel twee minder actie bevatte dan deel één, iets wat Greengrass meer dan goed maakt met dit derde deel. De actie is vanaf het begin volop aanwezig en blijft tot de aftiteling, rustige scenes zijn eerder uitzondering dan regel. Matt Damon doet het weer geweldig als Jason en David Strathairn is goed gecast als 'tegenstander'.
Daarnaast is het fijn dat de film veel afwisseling heeft wat betreft personages, bekende locaties en de verschillende landen. Het maakt dat de film die zowat twee uur duurt voorbij vliegt, net als deel één vier sterren!

avatar van xxERWINxx
Goede vermakelijke film, voor de 2e keer bekeken, ik moet zeggen dat er iets meer actie in zit dan het 2e deel.
Mooie achtervolgingen die soms wel 20 minuten duren, mooie locaties en redelijk wat spanning.
De tijd vliegt voorbij omdat er een hoop gebeurd in deze film.
Enige minpunt was dat de camera de hele tijd bewoog bij bepaalde actie-scenes, zo was het moeilijk te volgen.
Op naar The Bourne Legacy!

weer een geweldig vervolg.heb me ook weer prima vermaakt.weer een goed verhaal er in.en natuurlijk weer een goeie rol van matt damon.en de rest van de cast speelt ook prima.weer een lekkere spannende film.

avatar van Fisico
Hmm, ik zag verschillende delen kort na elkaar en probeer nu een week later mijn wedervaren neer te pennen en ik merk dat ik alles door elkaar haspel niet goed wetende wat waar gebeurd is. Misschien wel het grootste pijnpunt van de film: weinig vernieuwend, vele van hetzelfde, weinig diversiteit. Desalniettemin een leuke kijkervaring waar de spanning en actie van afdruipt.

Matt Damon blijft het goed doen Jason Bourne. Uiteraard géén link met James Bond, maar ik zie wél gelijkenissen (zeker in dit deel) met andere spionagefilms als Enemy of the State (met Will Smith). Hier en daar ook niet geheel realistisch (bvb toen de auto van het dak viel), net wat over the top, maar voor de rest een zeer aangename kijkbeurt. Vooral in het begin had ik wat moeite met de flitsende beelden (epilepsie is niet aan de orde dan). Soms gaan de beelden te snel op en af. De Kung-fu handelingen probeer ik al niet meer bij te houden ...
Ik twijfel tussen een 3,0* en 3,5*, maar de reeks Jason Bourne heeft wel iets, daarom nipt "goed".

avatar van Agent47
Zoals The Bourne hoort te zijn. Lijkend op de kwaliteit van de eerste deel; goede vechtscènes, mooie spionage momenten en mooie filmlocaties gekozen.

Wederom een goede vertolking van Damon.

Bantavoer
Een vette film. Intriges en een overheidsinstantie die denkt dat ze maar alles mogen. Goede acteurs, verhaal en special effects. Het enige waar ik me uitermate aan stoorde is het camerawerk (al weer? Ja, al weer!) tijdens de acties en vechtscènes. Nu heb ik deze trilogie voor de tweede keer bekeken en kon me weinig van herinneren.

Jason Bourne op de vlucht en op zoek naar zichzelf en naar vergelding.
Speedy, onwaarschijnlijke actiescènes beheersen de film, al zag ik meer filmfun in het intrige op zich en het spel van de cast.

avatar van Mark de Jong
Geweldige trilogie. Persoonlijk wel het iets mindere deel.

Wat een spektakelstuk echt heerlijke film!

Was genieten vanaf het begin tot eind.

Voor wie de film nog niet gezien heeft... Kijken!!!

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, even goed als zijn voorganger.
Ook deze film weer veel achtervolgingen, vooral de scene op het dak is erg spectaculair, verder ook weer redelijk wat actie en spanning.
Op naar het volgende Bourne deel

avatar van mjk87
Matige actiefilm. De locaties zijn oké, Damon is enorm op dreef en er zitten enkele fijne scènes in, maar op actievlak schiet het tekort. De film is met zijn shaky cam en snelle (en eerlijk, ook heerlijk naturel aanvoelende) montage wel lekker vlot op momenten dat er vooral wordt gepraat. Soms dacht ik ook: dit heeft nogal wat tijd gekost om dit alles te filmen. Ook die scène in Londen op het station past perfect bij dat drukke stijltje. Maar bij de echte actiescènes schiet dit ernstig tekort. Totaal onoverzichtelijk waardoor die, veelal lange, scènes al snel gaan vervelen. Aan het eind zie je wel dat Bourne nog leeft en welke vijand eventueel niet meer. En een actiefilm draait toch vooral om actie. Mager verhaaltje ook dat zich interessanter voordoet dan het eigenlijk is. Het is dat het vlot verteld wordt, maar echt interessant is het allemaal niet. 2,5*.