The Bourne Ultimatum (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Actie

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Julia Stiles en David Strathairn

Jason Bourne is de aan geheugenverlies lijdende spion, die toe is aan een volgende poging om meer te weten te komen over zijn eigen identiteit. Na een fatale schietpartij in Moskou reist Bourne de hele wereld af, van verscheidene steden in Europa, via Tanger (Marokko) naar New York, terwijl hij achtervolgd wordt door moordenaars van officiele en minder officiele groeperingen.

avatar van Macmanus
Inderdaad de beste van de drie

Eigenlijk verschillen de delen niet zoveel. In deel 1 is die op de vlugt in deel 2 ook en hier weer. En ondertussen probeert die de puzzel op te lossen. Dit is best leuk om te volgen, maar Greengrass is vooral erg goed bezig met spanning er goed in te houden. Het docu-achtige camerawerk doet het wel goed bij mij. Mooie snelheid krijgt de film erdoor, erg goede montage ook. De beste scene is net als in deel 1 en 2 de auto scene op het einde. Heel erg cool!

Het is nog meer een rollercoaster ride dan deel 1 en 2, en daardoor scoort deze net een halve hoger.

4 sterren. (Hoewel Greengrass best nog 1 mag maken, vond ik het verhaal nu wel redelijk ten einde eigenlijk.)

avatar van Quentin
Prima vervolg met uitstekend spel, erg mooie lokaties en (natuurlijk) bijzonder dynamisch in beeld gebracht. Greengrass schiet een enkel moment door met zijn cameravoering (de dialoogscène tussen Daniel Brühl en Damon) maar zet de film wel met genoeg energie neer. Op het einde ook weer fijn om Extreme Ways van Moby te horen in de zaal. dikke 3,5*

avatar van Halcyon
De Bourne-films hebben me van bij het begin positief verrast door hun enorme vaart en tegelijk hun compromisloze, ernstige ondertoon die geen plaats liet voor ritmeverstorende grollen en flauw sentiment. De derde in de reeks, The Bourne Ultimatum, doet er met ongezien blits camerawerk en een flitsende montage alweer een schepje bovenop. Opnieuw een snoeiharde actiefilm met andere woorden, waar wilde achtervolgingen, overweldigende gevechten en een pompende soundtrack centraal staan. Hierbij wordt elke scène tot in de meest minuscule details verzorgd en ligt de adrenaline-rush zo hoog dat je als kijker letterlijk meermaals naar adem snakt. Een bioscoopversie van deze film versterkt dit beklijvend gevoel alleen maar en is dus sterk aanbevolen.
Ik herinner me bijvoorbeeld levendig dat tijdens de close-combat scène met “Desh” het publiek minutenlang de adem inhield om bij het einde van dit indrukwekkende spektakel een simultane zucht van opluchting te slaken. In één woord geweldig!

avatar van Captain Pervert
Net als in Supremacy enorm veel actiecloseups, vooral het gevecht met die Marokkaan in Tanger, en de achtervolging in de politieauto in New York. Bij die laatste ging ik er echt op letten, geen enkel shot duurde langer dan een seconde. Erg overdreven flitsend, maar toch pakte het goed uit.

In tegenstelling tot Supremacy vond ik de extreme closeups hier wel goed werken, het kan er aan liggen dat dit de eerste Bourne film is die ik in de bios zie. Je verliest wat overzicht (iets wat je onwillekeurig toch altijd wil als kijker), maar in ruil daarvoor heb je het gevoel dat je enorm dicht op de actie staat, en dat is ook wel gaaf. Enige echte minpuntje is, is dat Bourne net even iets teveel bizarre crashes overleeft, al dan niet met een schrammetje of een manke poot die hij 5 minuten later weer is vergeten.

Erg geinig is trouwens dat veel details precies stroken met de eerste twee delen: zo gebruikt Bourne op een gegeven moment het paspoort van een Gilberto uit Brazilië: in deel 1 zie je dit paspoort een halve seconde lang maar wordt er verder niets mee gedaan (in de bank in Zwitserland). Leuk dat ze op allerlei details uit de eerdere films terugkomen. Aardig verhaal, veel actie, continu spannend.

4 sterren!

Dubbel gevoel. Verhaaltechnisch stelt het niet veel voor en achteraf blijk je gewoon twee uur lang naar een simpele 'laatste akte' van een film gekeken te hebben, waar alle eindjes nog even aan elkaar geknoopt worden. Technisch gezien is The Bourne Ultimatum bij vlagen geniaal, vooral qua montage en camera. Met name het laatste uur plezierde mij enorm, zeker nadat ik het eerste uur nogal traag vond aandoen. Nogal dubbel dus, maar doordat er technisch gezien zulke goeie dingen in zaten, kan er nauwelijks lager dan 3,5 voor gegeven worden.

avatar van Matchostomos
Uw intelligente actiefilm

De visueel directe en emotioneel meeslepende aanpak van Greengrass in 'Bloody Sunday' kon niet onopgemerkt blijven. Desgevolgs nam hij voor 'The Bourne Supremacy' dan ook het roer over van Liman, en die vervanging bleek niet alleen een logische, maar vooral een correcte keuze. De kwaliteit van de reeks werd aanzienlijk vergroot en de intensiteit aanzienlijk verhoogd.
Wie vervolgens dacht dat de reeks met 'The Bourne Supremacy' reeds zijn piek had bereikt, dacht verkeerd. 'The Bourne Ultimatum' overtreft zijn voorganger op zowat elk vlak, en meer nog, hij overtreft de meest stoute verwachtingen van de kijker. Dit is de ultieme aflevering van Bourne, een complete actiefilm, mede dankzij de superieure actie, de diepgaande karakterontwikkeling en een geheel dat meermaals inspeelt op de actualiteit.

Hetgeen 'The Bourne Ultimatum' in de eerste plaats tot superieure actiecinema maakt, is de onnavolgbare, maar niettemin bijzonder intense guerillastijl. Elke beweging is extreem voelbaar en nóg snediger dan de vorige. Greengrass filmt en monteert dan ook op het scherp van de snee, en dat uit zich op een bepaald moment in een nooit gezien hoogstandje: wanneer de camera Bourne volgt over de daken van Tanger, springt hij zonder probleem achter Bourne door een raam. Een stukje filmische bravoure, dat me als kijker sinds lang weer op het puntje van mijn stoel wist te zetten. Het moet geleden zijn van Gibson's 'Apocalypto', dat een film nog zulke spanning wist op te roepen.
De spanning wordt overigens bijgestaan door een bijzonder efficiënte en stevige muzikale mix van slagwerk en Arabische invloeden. Het hoogtepunt laat echter op zich wachten tot het laatste shot, waar Bourne onder begeleiding van Moby's 'Extreme Ways' (met name de intro) als het ware terug tot leven komt. Een heus kippenvelmoment waarmee de onuitputtelijke en onweerstaanbare kracht van Jason Bourne op knappe wijze wordt uitvergroot, én waarmee de trilogie op bijna magistrale wijze aan zijn einde komt. Ik zou het alvast niet anders kunnen bedenken...

Het tweede element wat deze prent meer maakt dan een gewone actiefilm, is de gerichte en diep indringende belangstelling voor het personage Jason Bourne (wederom met veel charisma neergezet door een fysiek indrukwekkende Damon). Deze belangstelling gaat al terug tot 'The Bourne Identity', maar wordt in 'The Bourne Ultimatum' pas echt ten volle geëxploiteerd. Het einddoel van Bourne, het terugvinden van zijn ware identiteit, is meer dan ooit in zicht. En ook de kijker zal dat geweten hebben. Doorheen de twee voorgangers hebben we Bourne namelijk grondig leren kennen, wat maakt dat we ons gaan personifiëren met hem en vervolgens ook in diens huid gaan kruipen. Zulke emotionele betrokkenheid, in een specifiek genre als de actiefilm, is zelden gezien. Reden te meer voor Hollywood om daarop verder te bouwen en niet alleen ons te verrassen, maar bovenal zichzelf.

Ten slotte kom ik tot de actuele noot die 'The Bourne Ultimatum' herbergt. Door Bourne naar onder andere Madrid en Londen te laten reizen, stellen de makers zichzelf in staat om rechtstreeks in te spelen op de terroristische aanslagen die daar enkele jaren geleden plaatsvonden. Vooral de hyperspannende scène in een Londens metrocomplex laat, aan de hand van een complex en veelvuldig gebruik van beveiligingscamera's, op directe wijze zien hoe hoog men de veiligheid vandaag de dag in acht houdt.

'The Bourne Ultimatum' is razendspannende cinema volgens de logica van Greengrass en dat levert hem dan ook een verdiende plaats op naast mijn twee andere favorieten van het lopende filmjaar, 'Sunshine' en 'Zodiac'.

Ongemeen dikke 4*.

Bovengemiddelde actiefilm. Het dynamische camerawerk en de snelle montage was me, net als in deel 2, iets te veel van het goede. Kreeg er een beetje koppijn van. Desalniettemin wel vermaakt. 3 sterren.

avatar van DieGo
Mijn 1111e stem

Wow wat een wervelwind deze nieuwste van Greengrass. Voorgaande delen worden zeker overtroffen door het 3e deel. Werkelijk sublieme actiescenes. Het is eigenlijk een aanéénschakeling van achtervolgingen met telkens een andere (drukke) stad als decor maar Greengrass weet er echt iets moois van te maken. Normaal hou ik niet zo van drukke camerabewegingen en ingezoomde beelden maar hier werkt het. Hele film op het puntje van de bioscoopstoel gezeten.

Het verhaal stelt opzich niet veel voor maar het hele kat-en-muis spel wordt toch erg vermakelijk neergezet. Enige voorkennis van de voorgaande delen is wel aan te raden. Ook het acteerwerk is vrij matig maar gelukkig doet Damon gewoon lekker waar hij goed in is: schoppen slaan schieten rennen en springen (Herman van Veen had het voor hem kunnen verzinnen).

avatar van serpico
Gisteren deze film noodgedwongen gekeken omdat we niet allemaal naar binnen mochten bij The Kingdom (vanwege die idiote leeftijdsgrenzen die alleen voor bioscopen lijken te bestaan). Ik wilde deze film eigenlijk principieel niet zien, omdat ik deel 1 en 2 niet had gezien. Nouja, deel 2 wel, maar zó lang geleden dat ik me er bijna niets meer van herinner.

Maar warempel. Het maakte niets uit. Helemaal in het begin van de film zit een klein stukje dialoog, die alles even haarfijn uitlegt, en de film is meer dan prima te volgen, zelfs zonder enige voorkennis. Gelukkig maar, want The Bourne Ultimatum is een zeer geslaagde actiethriller geworden.
De film telt welgeteld 3 zinderende actiesequenties (1 aan het begin, 1 in het midden en 1 aan het eind ), die stuk voor stuk zo uniek, fris en fantastisch in beeld gebracht zijn dat de hele film alleen daardoor al veel meer dan bovengemiddeld is. Écht goede actie, bijna klassiek zelfs, heerlijk verwarrend geschoten met een hand-held camera, terwijl het toch wonderwel goed te volgen blijft allemaal. Puur en alleen gebaseerd op de actiescènes zou ik de film zo 5* geven. Fantastisch.

Maar de film biedt nog meer. Matt Damon's eeuwige vraag naar wie hij is, waarom hij hem is, en bovenal hoe dat zo komt. En de uiteindelijke finale vond ik eigenlijk een beetje suf. Wel goed, maar niet zo wereldschokkend als je zou verwachten. Toch geeft de film nog een mooi beeld van een aantal steden, is het acteerwerk top, vooral dat van Damon en Strathairn, en zijn de relaties tussen de karakters allemaal prima uitgewerkt. Heerlijke muziekscore ook.

4*, omdat de fantastische actie toch een beetje het drama-gebeuren aan de kant zette. Desondanks echt een topfilm, één van de beste actiefilms van de laatste tijd.

neo (crew)
Er zat een stijgende lijn in de reeks. Het fantastische camerawerk, montage en score van Powell waren bij Supremacy stukken beter. Ultimatum zet die lijn niet door, maar is ook niet minder. Ik heb het al eerder gezegd, maar deze (laatste 2) Bourne films behoren tot de weinige actievolle films waarin de chaos/flitsende beelden echt goed werkt voor mij. Vorige niet op het witte doek gezien, maar ben bijna geneigd om Supremacy deze hierdoor net iets hoger te geven. 3.5 sterren

avatar van sinterklaas
Gisteren in de bioscoop gezien en het was weer een heerlijk Bourne filmpje. Defilm is weer een stapje hoger dan zijn voorgangers. De Actie en de locaties waren weer om te smullen en Matt Damon speelde weer de sterren van de hemel. Met nog een paar spectaculaire auto achtervolgingen met als hoogdepunt die achtervolging in New York waarin veel auto's in de prak worden gereden. Bourne begint een beetje de vlotte actiekant op te gaan. Wat wel soms een beetje irri was was die camere. Als Bourne wat van zijn vechtkunsten gebruikt, schud die camera alle kanten op zodat je dingen niet echt duidelijk kan zien. Ook begint de film een beetje te snel, maarja het is ook een regelrechte vervolg op Supremacy als ik het goed heb. Ook die eindscene in dat water vond ik geinig dat betekend dat er toch nog een deel 4 aan komt. Laat maar komen. En de film sluit zoals gewoonlijk weer af met het muziekje van Moby-Extreme ways.

PS: Ik vond die poster nou net niks. Ik hoop maar dat er snel een andere komt. Als ie op dvd is voor weinig ga ik hem ook meteen kopen.

avatar van dave
Spetterende achtervolgingen zijn alwéér alomtegenwoordig in dit derde deel. Vernieuwend daarentegen zijn ze helemaal niet.
Ik kan me ook nog altijd niet zo goed vinden in het schokkerige camerawerk, dat de actie niet volledig tot zijn recht laat komen.

Als ik dan op het einde nog eens een vreselijke remix van 'Extreme Ways' moet aanhoren, is de kous helemaal af.

Helemaal overrated, 2.5*

avatar van otherfool
Shakend, stuiterend en hyperventilerend kwam ik gister uit de zaal gerold; wat een fantastische filmbelevenis! Zo hoort een spionage/actiethriller te zijn, bijna 2 uur op het puntje van m'n stoel en een onderkaak die langzaam richting grond ging. Ik had het gevoel alsof ik zelf dat hele stuk door Tangier was gerend...

Heel soms gaat de film ietwat overboord (Stiles die wel erg toevallig opduikt, een dubieus sprongetje met de motorfiets) maar het zij de makers vergeven als je zo een adrenalinestoot weet over te brengen op het publiek. Fantastische achtervolgingen te voet in een avontuur dat je over de hele wereld brengt, waarin de steden vaak met prachtige helicoptershots worden getoond.

Rauw, fascinerend en ultiem spannend, na de beste film van de afgelopen paar jaar (United 93) weet Greengrass nu ook de titel 'film van het jaar' voor The Bourne Ultimatum binnen te halen. Een moderne klassieker en nog een pak beter dan haar toch ook al niet misselijke voorgangers.

4,5*!

avatar van Leland Palmer
Als dit de laatste film is uit de Bourne-reeks, dan wordt deze reeks afgesloten met een ''overrated'' en minder deel dan de eerste twee. De film begint aardig maar verliest al snel zijn kracht. Er wordt veel te veel gepraat en dit wordt afgewisseld met veel achtervolgingscenes die soms de moeite waard zijn! Het camerawerk is belabberd, en dit gaat ten koste van veel actiescenes die hierdoor niet volledig tot hun recht komen. Voor de rest worden veel scenes te makkelijk afgeraffeld en dit is jammer omdat deze scens vaak veelbelovend beginnen! Een pluspunt voor Matt Damon: die heeft in ieder geval goed aan zijn conditie gewerkt!

Dat deze film van het jaar 2007 is geworden zegt meer over de kwaliteit van films welke zijn uitgebracht in 2007 dan deze film.

Ik vond persoonlijk 2007 een zeer slecht film jaar en dan bedoel ik qua originaliteit. Vrijwel alle films (met een paar uitzonderingen) die werden uitgebracht dit jaar zijn al eens eerder uitgebracht (en dan wel in een ander jasje), hetzelfde geld voor de The Bourne Ultimatum. Ik heb zelf ook The Bourne Ultimatum gekeken en ik had zoiets van "jezus alweer hetzelfde als deel 1 en deel 2". Ik vond hem zelfs langdradig aan het worden en ben toen maar langzaam vooruit gaan spoelen. Er zit genoeg actie (die helaas ook niet vernieuwend is) in deze film maar het verhaal pakte me totaal niet en wist me ook geen enkel moment te boeien. Het einde was zeer flauw en ook voorspelbaar.

Ik hoop dat 2008 een beter filmjaar gaat worden en dat er een aantal zeer mooie films worden uitgebracht.

avatar van Demoniac
Ik snap niet waarom het gemiddelde van dit deel nou zo ver boven de eerste 2 uitstijgt. Het is allemaal erg vermakelijk, boeiend, spannend, erg mooi gemaakt, maar toch vooral meer van hetzelfde. Wederom soms zo chaotisch gefilmd, dat bijna niet te zien is wat er gebeurt. Ook hiervoor 3,5*, evenals de voorgaande 2 delen.

En waarom zou dit een afsluiter zijn van de reeks? Het zou mij niet verbazen als er over een paar jaar nog een deel komt.

avatar van maerk
Een knallende afsluiter van een erg goede trilogie .

The Bourne Ultimatum is bijna puur en alleen actie. Tussen de actie door is er nog net genoeg tijd om het verhaal een beetje uit te leggen. Deze film is echt een achtbaanrit van jewelste!

De actie is echt retesnel. Het camerawerk is altijd hyperactief, maar laat alles wel duidelijk genoeg zien. Bij de meeste actiefilms is het zo lastig dat alles te snel gaat omdat je dan niets meer kan zien. Hier zijn de bewegingen snel en schokkerig maar je weet bijna altijd wat er gebeurt. Een gewaagde keuze van Greengrass maar ik kan me nu geen spannendere Bourne Ultimatum bedenken zonder dit camerawerk. Daarnaast zijn de scènes schitterend aan elkaar gemonteerd en zijn de geluidseffecten erg goed.

Het verhaal is goed maar soms te ingewikkeld. Je moet een paar keer even alles op een rijtje zetten want anders snap je geen hol van de hele film. Verder viel Matt Damon een beetje tegen. Hij acteert niet zo in deze film. Waar hij in The Bourne Identity nog gefrustreerd en angstig was omdat hij niet wist wie hij was, keek hij hier alleen serieus. Opzich wel begrijpelijk want hij hoeft hier geen diepgaande emoties uit te beelden maar ik vond het toch jammer. Het grote minpunt van de film zijn de conversaties tussen Stiles en Damon. Erg saai en nietszeggend. De hectiek om Bourne te vinden bij het hoofdkantoor is juist erg interessant.

Ik weet nou niet welk deel beter is...1 of 3. Ze zijn iniedergeval allebei beter dan The Bourne Supremacy.

Bereid je voor op een knallende achtbaanrit, een van de beste actiefilms van het afgelopen jaar.

avatar van maxcomthrilla
Zowat onophoudelijk nauw op de huid geschoten, actie die bijna zo vloeibaar, verfijnd en gestroomlijnd als melk lijkt vanwege zijn kille, azuurblauwe, witte vormgeving en de heftige intensiteit waardoor de film nergens een dipje kent eenmaal de film na 10 minuten goed en wel begonnen is. Soundtrack klinkt modern en Matt Damon is geloofwaardig als (bevroren) actieheld vanwege zijn lenige, slimme voorkomen. Iets wat deze film tot de wat intelligentere, nieuwbakken actiefilms maakt waarbij actie niet alleen maar voortkomt uit brute krachtpatserij. Qua montage echt een ervaring om zowel snel achtereenvolgende shots ala Tony Scott te zien danwel langer uitgesponnen scenes die zich steeds opbouwen om tot diverse climaxen te leidden. Maakte men in Hollywood maar meer van zulke films. Begrijp er geen bal van dat iemand dit standaard kan vinden, ben benieuwd naar vergelijkbare titels. Dikke 4* blijft staan.

avatar van The One Ring
Ongeveer zo goed als deel 2. Greengrass' regie trekt de Bourne-reeks echt uit boven de gemiddelde actiethriller uit Hollywood. Hij heeft in ieder geval voor mij de serie afgelevert die razendsnelle montage écht goed weet te gebruiken om spanning op te roepen. Dit komt omdat Greengrass op een bepaalde manier toch niet het oriëntatiegevoel weet kwijt te raken. Geen geringe prestatie als je kijkt hoeveel shots hij er in een minuut doorramt. Toch had ik het gevoel dat het in Supremacy extremer was. De actiescènes zijn in ieder geval weer goed spannend en meeslepend.

Ik snap echter niet zo goed waarom deze film nou door zowel publiek als critici als absoluut beste deel van de reeks verkozen werd. Waarom is de score voor dit deel nou zoveel hoger dan deel 2 (met deel 1 heb ik overigens niets)? Ik vond het vooral meer van hetzelfde. Gelukkig is het niveau even hoog, maar tegelijkertijd had de film iets inwisselbaars ten opzichte van Supremacy en was de verrassing er toch wel af.

Net als Supremacy zit Ultimatum voor mij weer op het randje van 3 en een halve ster en 4 sterren. Het wordt 3,5*, omdat het personage Jason Bourne voor mij totaal oninteressant gebleven is. Hij is als actiepersonage zeker overtuigend, maar geen enkel moment in de trilogie interesseerde het mij ook maar enigzins iets wat nou Bourne's ware identiteit was. Ik waardeer de laatste twee delen puur door de actie- en thrillerelementen. En op dat gebied is het gewoon sterk uitgewerkt.

avatar van ®Tc
Beste van de 3.

De weinige actie in Identity was al opgelost in het 2de deel. Te weinig spanning is nu ook opgelost. De actie en spanning zit erin aan een goed tempo en het dit verhaal is ook beter. Het rommelige camerawerk uit de vorige delen begint hier een beetje de balans te vinden zodat het beter over komt. Geen chaotische actiescenes meer maar eerder stijvol en snel. Verder nog steeds goed geacteerd, Matt Demon begint in mijn achting te stijgen. De score zou perfect 3,75 zijn maar ik rond het voorlopig naar beneden af.

avatar van Spetie
Beste deel van de reeks

Regisseur Paul Greengrass laat je vanaf de eerste minuut op het puntje van je stoel zitten. Matt Damon speelt wederom de rol van Jason Bourne en doet dit voortreffelijk. Bourne gaat in deze film verder met het zoeken naar zijn identiteit. Het knappe van The Bourne ultimatum is dat in de film niet overdreven veel actie en bijvoorbeeld explosies voorkomen. De actie die erin voorkomt is vaak recht toe recht aan, en dat wordt aangevuld door de enorme spanning die eigenlijk al vanaf het moment dat de film begint aanwezig is. Die spanning wordt allereerst opgebouwd door het goede verhaal en acteerwerk van de hoofdrolspelers, maar ook door de aparte snelle, korte, cam-achtige manier van filmen, waardoor elke klap net wat harder en alles nog echter en spannender lijkt. Het is alleen jammer dat het einde van de film misschien net wat te snel afgewerkt wordt, maar teleurstellend is het einde in ieder geval niet. Aanrader voor de liefhebber van een intelligente actiefilm.

Het laatste deel van een trilogie ouderwetse actiefilms in een héél modern jasje. Je herkent heel veel van bijvoorbeeld de vroegere Bond, maar hier heeft het meer vaart, meer stijl en is de actie bovenal grauw en hard. Grappig dat Casino Royale weer door deze films lijkt geïnspireerd. The Bourne Supremacy is misschien m'n favoriet, maar veel scheelt het niet.

avatar van Chimpz
Zeer onderhoudend plot, samen met indrukwekkende martial arts en achtervolgingsscènes, verder wordt alles netjes afgerond, maar blijft een vierde Bourne film toch mogelijk. Zeer knap slot van de (dusver) trilogie.

avatar van erwku
1 Waarom hebben we 3 films nodig om een plot te ontdekken die wij vanaf deel 1 echt allemaal wel weten? (vanaf de eerste bourne versie eigenlijk al)
-- geen idee, misschien alleen als excuus voor in totaal bijna 5 uur achtervolgingen en actie.

2Waarom moeten de actie scenes zo verschrikkelijk schokkerig zijn dat er amper te volgen is wat er gebeurd?
-- lijkt het spannender of omdat de scenes in openbare plekken met gewoon stadspubliek, dus geen figuranten, is opgenomen en je het onmogelijk kan monteren zonder continuïteit problemen.

3Waarom moet de camera schokkend en in en uitzoomen bij scenes waarin dialogen zijn?
-- om desoriëntatie te visualiseren,,..... ik vond het alleen nerveus en irritant.
(let maar eens op; Jason zit aan tafel te praten of aan de telefoon, de camera waggeld en zoomt in en uit, waarom in hemelsnaam?)

Desalniettemin, een sterke actiefilm waarin ik vooral het gebruik van de handcamera en ware locaties, zonder het compleet te ontruimen waardeer. Iemand in Victoria Train station in London geweest? Hoe is het mogelijk.

Hoogtepunt van de film; de mano o mano knoppartij in Tangier, een iets te lange achtervolgingsscène er aan voorafgaand wordt afgesloten met een brute confrontatie. Geweldig ouderwets knokken! Mooi geregisseerd en gemonteerd, Het moest mij erg denken aan de fast montage van Peter Hunt (o.a On Her Majesty's Secret Service) Een stijl waar ik erg van hou.

Matt Damon is hier een enorme bikkel en zeer overtuigend. Geen fan van die man, maar ouderwets knokkel past hem wel en mag hij vaker doen. Gewoon hem niet teveel dialogen geven, hij redt zich prima met zijn faciale uitdrukkingen.

Voor een trilogie, waarin het een doorlopend verhaal dient te zijn, vind ik het verhaal al met al erg zwak. Het plot is vanaf deel 1 zo ongeveer wel duidelijk en alle gebeurtenissen leidden tot een naar mijn smaak onbevredigende ontknoping. Net als bij The Matrix, Terminator Salvation, The Sixs Day, The Island, A.I, Manchurian Candidate en weet ik het hoeveel andere films, leidt de climax naar 'waar het zogenaamd allemaal begon of ontstaan is of gebeurd. De uiteindelijke onthulling vindt ik geen wereldnieuws. Nergens origineel dus. Maar fuck it, het is een actiefilm.

kortom ; een vermakelijke actiefilm met enkele vermakelijk scenes, maar de diepgang viel tegen. Wel een aanrader voor ieder die van actie houdt en daar hoor ik ook bij.

avatar van J. Clouseau
The Bourne Ultimatum is een geval apart. De film is eigenlijk één grote, razendspannende en adrenalinerijke achtervolging. Je zit heel de tijd op het puntje van je stoel en je vraagt je wel twintig keer af 'Is die Bourne nu dood of niet?' Geen seconde verveelt.
Maar na afloop van de film ben je alles weer vergeten. Achteraf las ik dat ook Julia Stiles, Scott Glenn, Albert Finney, Daniel Brühl en Joan Allen in deze film meespeelden, maar die kan ik me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren. The Bourne Ultimatum is een énorm goede film qua entertainment, maar blijven hangen doet hij toch niet echt.

avatar van Niveath
Traag eerste uur, daarna wat beter. Slechts een lang slot van de eerste 2 films. Het camerawerk is niet vernieuwend meer, maar nog steeds goed te pruimen tijdens de vele achtervolgingen.

Eén lang kat-en-muis-slot van de Bourne-trilogie. Helaas niet zo geweldig als hier vaak beweerd wordt.

Supervette film! Zoals iemand anders hier al zei: fuck Bond, geef mij Bourne maar!

Komt er nou nog een 4e deel?:

Jason Bourne 4 Now Aiming for Summer 2011 | /Film - tinyurl.com

avatar van Shinobi
Mattson schreef:
Mooi einde voor een schitterende trilogie.
Alleen jammer dat ze het concept gestolen hebben van XIII.

Daar moest ik eerlijk gezegd ook lichtelijk aan denken.

Any way, ik vond dit deel beter dan deel twee. De hand-to-hand combact is als vanouds weer terug. Echt knap hoe ze dat doen en soms echt onnavolgbaar.
Verder krijg je weer wat meer te weten over z'n verleden, niet al te veel. Maar wel iets waarmee je genoegen neemt.

3, 5 Sterren van mij.

Beste deel van de reeks.

Visueel is het wat stijlvoller. Dat is het verschil eigenlijk. Wat meer aandacht gegaan naar kleurgebruik en de locaties zien er ook wat beter uit.

Maar verder doet dit me toch ook weinig. Meer achtervolgingen in deze, maar geen enkele die in de buurt komt bij de car chase uit deel 2. Het dakjeslopen in Marokko was zelfs saai op sommige momenten.

Verder is Greengrass niet geschikt voor snelle montage en warrig camerawerk. Hij lijkt de feel compleet te missen en moddert maar wat aan. Al kan ik me bij alle manie wel wel wat voorstellen als men ook over een "pompende" soundtrack spreekt. Voer voor de massa vind ik het. Het is flauw, braaf en gematigd en overtuigt allerminst. Meer een filmpje om half dommelend vanuit de zetel te kijken.

Soms aardig om volgen, hoewel ik duidelijk de meer gestileerde en speelse aanpak verkies wat betreft dit soort tracking/spionage gedoe. Of misschien is het gewoon wachten op een regisseur die wel de ballen heeft om er iets grauw, grimmig en actievol van te maken.

Deed me verder iets teveel denken aan van die Tv-politieserietjes (CSI en crap) qua verhaal/sfeer en het einde is echt een pussy oplossing. Compleet belachelijk, al is het ook gewoon omdat ik totaal geen affectie met het Bourne personage had. Film had mogen stoppen het moment dat hij in het water belandde. Alternatief was hij gewoon dood gebleven, maar dit was echt drie keer niks.

Visueel beter, en vermakelijk. Maar teveel in elkaar gedraaid voor de massa. 2.5*

avatar van Vinokourov
Het is alleen maar beter geworden met de Bourne-trilogie! Wat een mooi slot . Dit is zonder twijfel het beste deel. Ook hier staat Greengrass aan het roer en dat is een begenadigd filmmaker hoor. Die schokkende camerabeelden van hem vind ik ook niet zo storend, omdat dat nu eenmaal passend is bij de actiescenes. Hij weet de juiste toon in dat camerawerk ook te vinden.