The Departed (2006)

Verenigde Staten / Hongkong
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Matt Damon en Jack Nicholson

Colin Sullivan werkt voor de grote en beruchte gangster Frank Costello en krijgt de taak te infiltreren in het politiekorps van Boston. Tegelijkertijd werkt undercover-agent Billy Costigan zich op in de wereld van Costello en probeert diens vertrouwen te winnen. Maar wat zal er gebeuren wanneer Sullivan en Costigan's wegen elkaar kruisen? Wat volgt is een gevaarlijk kat-en-muisspel.

avatar van horizons
baspls
Eh, je zegt over gewaardeerd maar geeft een cijfer hoger dan het gemiddelde. Dat is vreemd...

avatar van baspls
horizons schreef:
baspls

Klopt, maar ik zou de film niet op 57 in de top 250 zetten. Overigens vind ik de film niet heel erg overgewaardeerd. Ik vind hem erg goed, maar er zijn andere films die ik beter vind en niet zo hoog gewaardeerd staan, dat ik wilde ik er maar mee zeggen

avatar van horizons
baspls schreef:

Aha. Je vind de film dus eigenlijk correct gewaardeerd alleen veel andere films te laag gewaardeerd.

avatar van Tom-Hanks
Ongelooflijke film van Martin Scorsese met grote namen: Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson, Mark Wahlberg, en ga zo maar voort.
De film is zeer gedetailleerd. Als je goed kijkt, dan zie je dat Scorsese op de details heeft gelet. En dat zie ik graag!
Ik heb me dus geamuseerd. Het verhaal liet me nadenken over complotten. En wanneer je dacht dat het verhaal afgelopen was, wordt Costigan uit het niets doodgeschoten. Dan denk je: Sullivan heeft gewonnen; hij is de enige overlevende. Maar in de laatste minuut moet hij ook het loodje leggen.

TM!
Wat een geweldige film is dit!

1. Het acteerwerk
2. Het onverwachte einde
3. De muziek
4. Het verhaal

Ik geef het zeker 5 sterren!

avatar van jOERI
Ben ik de enige die moeite had om Damon en DiCaprio uit elkaar te houden in het begindeel?

avatar van Iron Maiden
jOERI schreef:

Ja.

avatar van Antonev
Prima misdaadfilm met een uitermate sterke cast. Boston is altijd een mooie locatie voor misdaadfilms, de stad is zo herkenbaar en heeft een bepaalde charme.

avatar van Fisico
Deze film stond al een tijdje op mijn lijstje en het is een schande dat ik deze niet eerder zag. Stilaan ben ik mijn blinde vlekken rond DiCaprio aan het wegwerken. Hoewel ik hem hier niet zijn beste rol zie vertolken (moeilijk kiezen eigenlijk), blijft hij een streling voor het oog om naar te kijken. Mooie vertolking van een personage. Realistisch en beangstigend om vast te stellen dat je elk moment kunt ontmaskerd worden als een mol: een normaal mens doet het in zijn broek (hij bijna). Wat een expressie! Super hoe dit voormalig tieneridool dankzij ondermeer Scorsese zich kon herlanceren na mindere prestaties (The Beach ...). Ik ben het eigenlijk (zoals vaak) eens met de analyse van IH88.

Scorsese weet voor deze maffiafilm een geweldige cast te strikken met DiCaprio, Nicholson, Damon, Wahlberg en Sheen. Nicholson speelt zet hier een fantastische rol neer als Frank Costello, een Ierse maffiabaas die de plak zwaait in Boston. Nicholson heeft zijn strepen al verdiend in de acteurswereld en laat dit ook nu duidelijk blijken. Zijn imitatie van een rat is memorabel. Ook Damon zet een erg goede rol neer als mol bij de politie: koel, beredeneerd en doortastend. Interessant om hierbij de oorsprong van zijn loyaliteit te ontdekken als kleine jongen. Wahlberg met zijn rol als vuilgebekte arrogante staff sergeant: heerlijk!

Het verhaal is spannend en verveelt geen minuut. Het kat-en-muisspel van de twee infiltranten is meesterlijk opgebouwd en wordt op een hoog niveau gehouden door Scorsese. De scene in de bioscoop en de achtervolgingsscene tussen Costigan en Sullivan waren bloedstollend. Ook scene waar Costigan bijna gevat werd, was erg dreigend. De passende muziek doet de rest (onder meer I'm shipping up to Boston van Dropkick Murphys).
Het einde heeft verschillende verrassende plotwendingen. Hoeveel regisseurs zouden niet gekozen hebben voor een einde als "Costigan ontmaskert de hele boel, wordt in ere hersteld, is de grote held en leefde nog lang en gelukkig met zijn therapeute (die uiteraard zwanger is van hém)? Niet Scorsese en daarvoor ben ik hem dankbaar! De rat in de slotscène geeft een tenslotte een mooie symboliek weer waar het de hele film om draait: wie kan je vertrouwen en wie niet? Zowel Costello als Queenan worstelen met die vraag. De één zou vroeger al zijn personeel neergeknald hebben om gezuiverd te zijn. De ander infiltreert in het diepste geheim een agent bij de maffia. Beide tegenpolen (Costello en Queenan) fungeren bovendien als een vaderfiguur en enige vertrouwenspersoon waarbij loyaliteit voor Sullivan en Costigan het hoogste goed zijn.

Eventjes dacht ik aan een LA Confidential-einde waar Jack Vincennes (Kevin Spacey) ten huize zijn baas werd neergeknald door zijn overste. Niet dus. De film kon alle kanten uit en ook dat maakt net de film zo sterk. Sublieme, knappe en wel doordachte plotwendingen zonder veel uit de bocht te vliegen doen me een dikke 4,5* toe te kennen. Het enige minpuntje misschien was de affaire tussen Costigan en zijn therapeute. Geen idee wat daarmee bedoeld werd.

Maar waar zit ik over te l*llen? Ik ben al niet vrijgevig met maximumscores, maar deze verdient dit eigenlijk wel!

avatar van Kenzomovies
Topfilm over complot bij het korps!
Sterke dialogen en topacteurs, wat verwacht je meer? 4* voor deze topper die niet mag ontbreken in mijn collectie.

IH88 schreef:

Helemaal mee eens. Als je er geïnteresseerd in bent moet je dit stuk even lezen. Martin Scorsese?s work with DiCaprio is just as vital as his work with De Niro · Together Again · The A.V. Club - avclub.com wel interessant.

Ik heb dit gelezen ik begrijp de conclusie van het hele verhaal niet helemaal.

Denderende misdaadfilm : het zenuwslopend leven van infiltranten.
Een waterval van korte scènes doorspect met Scorsese's ondertussen platgetreden pad van heftig fysiek geweld.
Het laatste halfuur is spannend, verrassend en niets ontziend, zowat het summum dat het genre inhoudt.
DiCaprio en Damon zijn voortdurend in de picture maar het is de satanische verschijning van Jack Nicholson die letterlijk en figuurlijk de show steelt.

avatar van dvdcrusher
Sterke maar iets te lange misdaadfilm die voor mij af en toe wat moeilijk volgen was. De acteerprestatie van Nicholson is verbluffend en alle ander acteurs spelen op zeer hoge niveau. 4 sterren

avatar van Lovelyboy
De eerste keer dat ik deze film zag vroeg ik me af hoe deze film ooit een Oscar had kunnen winnen voor beste film. Ik was er verre van onder de indruk, de film was me gewoon te snel, te vlot gemonteerd, 'een waterval van korte scene's' wordt hier boven gezegd, nou,...dat was het. Ik besefte amper wat ik had gezien.

Nu talloze malen verder volledig tot inkeer gekomen. Wat een geweldige film. De vlotte combinaties die juist nodig zijn om tussen de twee infiltraten te switchen, om te zien wat voor gevolgen de actie van de ene hebben op de andere. Scherpe dialogen, grove acties, geweldige karakters en ook humorvolle momenten het cheesing eating rat moment en het cranberry gebeuren om maar even te noemen. Niet alleen een geweldige rol van DiCaprio maar eveneens van Baldwin en Wahlberg. En Nicholson die zich op heerlijke wijze kon uitleven. Dan de heerlijke soundtrack met The Rolling Stones, Pink Floyd en Dropkick Murphy's.

Topfilm, de nieuwe maatstaf voor de moderne misdraadthriller.

avatar van Pepino
jOERI schreef:

Neen. Gisteren met drie vrienden gezien en meermaals werd er gezegd dat de twee acteurs soms moeilijk uit elkaar waren te houden. Die kurkdroge reactie van Iron Maiden klopt dus niet.

Goede film vol met sterren , redelijk verhaal .
Ik begreep alleen niet waarom Captain Oliver als een zak aardappelen in het midden van die kamer bleef staan terwijl er 4 moordenaars naar die verdieping onderweg zijn . Dat zie je in de goedkoopste politiefilms nog geeneens . Maar dan fantaseer ik er zelf wel bij "misschien had hij zijn wapen vergeten" Of hij hoopte ze hem zouden laten gaan ? Nergens spannend ...leuk voor een keer meer niet .

De echte Frank Costello - James 'Whitey' Bulger - is vandaag doodgeslagen in de gevangenis.
Gangster James 'Whitey' Bulger killed in prison - BBC News

avatar van Graaf Machine
De filosoof schreef:
Gangster James 'Whitey' Bulger killed in prison - BBC News

Ja, dat is natuurlijk lullig voor hem. Hij had het zeker ook niet aan zien komen.

avatar van nathaniel177
Graaf Machine schreef:

Ook van de film Black Mass toch?

avatar van Graaf Machine
Geen idee waar je op hint, maar nu ik toch weer naar dit topic toegetrokken word... Ik meende al de naam James Bulger te kennen van vroeger, maar niet in verband met deze zaak. Het was dat jochie James Bulger die indertijd vermoord werd door twee tieners. Grote zaak in de media. Maar heeft hier dan weer niets mee te maken.

avatar van nathaniel177
De film Black Mass gaat over Whitey Bulger gespeeld door Johnny Depp