The Departed (2006)

Verenigde Staten / Hongkong
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Matt Damon en Jack Nicholson

Colin Sullivan werkt voor de grote en beruchte gangster Frank Costello en krijgt de taak te infiltreren in het politiekorps van Boston. Tegelijkertijd werkt undercover-agent Billy Costigan zich op in de wereld van Costello en probeert diens vertrouwen te winnen. Maar wat zal er gebeuren wanneer Sullivan en Costigan's wegen elkaar kruisen? Wat volgt is een gevaarlijk kat-en-muisspel.

avatar van Boneka
Gisteren op tv eens bewonderd. De vele reclames is echt een ramp voor films, maar wilde hem toch weer eens bekijken. De vorige keer gaf ik deze film 3,0. Geef 'm nu een half puntje meer, maar het is een film met veel plussen en minnen. De fucks zijn vervelend zieker in het begin en komt niet echt geloofwaardig over. Ook het hele team is veel te groot als je het mij vraagt. Er is sprake van overacting met name bij Jack maar dat geeft hem wel weer een leuke rol. De film flitst nogal op en neer wat nogal chaotisch over kan komen, maar blijft wel zeer goed te volgen. Je mist niks. De decors zijn nogal grauw en geeft weinig mooie beelden, maar goed voor de rest zit ie wel lekker in elkaar al blijf ik het eind van opeenstapeling van momenten de grootste sof vinden van de film. Een echte Hollywood einde komt er niet en dat was nu juist bij deze film gewenst.

avatar van FunkStarr
Di Caprio en Nicholson zijn op stoom in deze wervelende film waar je wel constant je aandacht erbij moet houden. Het einde is ook uniek en onverwacht. Damon heb ik nooit een bijzondere acteur gevonden en wordt hier volledig weggespeeld door Di Caprio, ik vind hem wat 'gewoontjes' en een beetje suf af en toe. Wahlberg acteert daarentegen best aardig maar krijgt het op de 1 of andere manier vaak voor elkaar om met een compleet debiel kapsel voor de camera te verschijnen. Is z'n kapper dood? Anyway, zeer goede misdaadfilm maar kan niet tippen aan klassiekers als Godfather, Donnie Brasco, etc. Ook lekker vrouwtje speelt hierin trouwens...

De film heeft mij nooit kunnen boeien en overtuigen, maar dat is zeer subjectief. Absoluut niet spannend, rond uit saai, en de supercast verandert daar niets aan..Lange zit, heel veel 'gelul"......gaaap.
(""Crimi"-gedoe is ook niet mijn ding)

avatar van Verkaazde
Ik sluit me er bij aan heel veel gelul en een lange zit. sommige stukken waren leuk maar het was steeds een herhaling van een herhaling. 3 sterren is echt de top

avatar van Captain Pervert
Deze heb ik destijds met veel interesse bekeken, maar blijkbaar vergeten te reviewen. Ik weet nog wel dat hij weinig indruk op me maakte. Ik was (en ben) groot fan van het origineel, de Hong-Kong film uit 2002. Die zorgde bij mij voor meer waardering en interesse in Chinese films. Waarom The Departed dan tegenviel weet ik niet meer.

Want de herziening gisteren beviel goed. Alle hoofdrolspelers doen hard hun best waarbij hooguit Mark Wahlberg misschien wel van wat overacteren beticht kan worden.

Opvallend is dat er een enorme unit jacht maakt op de Ierse schurk Costello (wat een Italiaanse naam is?) maar dat de beste man eigenlijk best 'klein bier' is. Hij is anders dan andere film-maffiabazen: hij is niet iemand die van uit een absurd decadent ingerichte villa de lakens uitdeelt. Nee, hij rijdt zelf rond, slaat zelf mensen in elkaar, etcetera. We zien zijn huis niet eens.
Hoewel Jack Nicholson weer lekker bezig is, vind ik zijn dialogen niet echt memorabel. Dat komt vooral omdat hij dus een nogal atypische maffiabaas is. Je kunt het allemaal lastig in context plaatsen; het voelt alsof er een nog veel hogere baas boven hem staat.

Ook de welbekende 'lagen' in de boeven-hiërarchie is hier afwezig. Dat maakt ook dat undercover-agent Billy Costigan (Leonardo DiCaprio) zich opvallend snel opwerkt tot een vertrouwde medewerker van Costello.

Al met al een spannende, goed geacteerde film. Zeker de moeite waard.

3,5 sterren

Super goede film waar Nicholson een zeer goede rol neer zet en de rest ook

einned987 schreef:

Vind het een rare beschrijving van je mening....en dan toch 4* geven terwijl je het alleen over de negatieve punten heb....

Ja de recensent spreekt zich zelf hardnekkig tegen...Zoiets als ."Een verschrikkelijke film maar ik heb genoten ..4 *...")

avatar van filmfan0511
Ben een Scorsese fan, maar dit was het toch niet. Nodeloos lang, niet spannend of interessant, weinig bijzondere dialogen en oppervlakkige personages. Niet wat ik gewoon ben van de beste man. Matt Damon heb ik nooit iets aan gevonden, maar hij doet het wel degelijk hier, DiCaprio is goed, en Nicholson érg goed. De acteurs behoren dus zeker niet tot de minpunten, al is het personage van Nicholson wel de enige met een beetje kleur en ziel. Het plot heeft meerdere gaten en zit niet geweldig in elkaar. Met de term ongeloofwaardig strooien vind ik altijd een beetje flauw, maar suspension of disbelief is wel degelijk een ding, en dat had ik hier toch meerdere malen.
Maar bon, er zitten wel enkele afzonderlijke goede scènes in, het is niet lelijk om naar te kijken, en zoals ik eerder zei zet Nicholson een erg goede en toffe prestatie neer. Jammer dat hij niet vaker met Scorsese heeft samengewerkt.

avatar van MindlessAssassin
De film heeft in 2006 de prijs voor beste film van het jaar gewonnen. Dus mijn verwachtingen waren best hoog, en de film heeft zeker aan mijn verwachtingen voldaan. Ik heb me erg vermaakt met deze film!

Het verhaal zit erg goed in elkaar, en er is voldoende spanning. Ik kan ik me ècht niet vinden in het kritiek dat hier boven word vermeld. Ja de film heeft inderdaad erg veel dialogen, maar de dialogen zijn wel interessant genoeg om je aandacht erbij te kunnen houden, en met de soms wat luchtige humor er tussen moet dat wel goed komen. Dat de film ook totaal geen spanning heeft ben ik het dus ook niet mee eens. In het eerste half uur kan het inderdaad allemaal wat traag aanvoelen, maar daar moet je je dan maar doorheen slaan. Naar het eerste half uur gaat het tempo echt wel wat omhoog, en komen er een aantal vermakelijke scènes. Het einde wanneer Bill de corrupte Sullivan betrapt, en hem oppakt is erg vermakelijk en wanneer er dan in eens nog één mol binnen de SIU blijkt te zitten, die uiteindelijk Bill door het hoofd schiet is de spanning absoluut aanwezig. Plus het was een sterke twist en kwam best wel als een shock. Ik zag dat namelijk niet aankomen, maar wanneer Dignam gelukkig toch nog even Sullivan zijn verdiende loon geeft heeft het toch nog een verteerbaar einde

Acteer prestaties waren ook van een erg hoog niveau. Mark Wahlberg zet hier waarschijnlijk een van zijn beste prestaties neer met een sterk persiflage van de bad cop, Leonardo di Caprio spreekt voor zich, Matt Damon vond ik eigenlijk voor het eerst te pruimen en Jack Nicholson bracht weer aardig wat monologen en zette zijn personage ook goed neer.

avatar van Hans-Christiaan
Ik vond het een zeer matige film, ging hem kijken omdat de film in de top 100 staat van beste films en deze een van de weinige was die ik daarvan nog niet had gezien.
De film heeft me geen enkel moment weten te boeien..enige veras element ontstaat in de laatste 15 minuten van de film......Daarnaast zijn in deze film Di caprio en Matt Demon nauwelijks van elkaar te onderscheiden qua gezicht en manier van acteren...
Nicholson haalt de kwaliteit nog aardige omhoog maar das alles.
Qua cijfer 2,5...en snel vergeten deze film

avatar van cantforgetyou
Spannende film. Met allemaal acteurs die zeer goed op dreef waren. Vooral Leonardo DiCaprio en Jack Nicholson.
Het verhaal is in het begin rommelig, maar langzaam aan begrijp je steeds beter hoe de vork in de steel zit.
Veel groffe schiet partijen. Sommigen schrijven hier dat de film langdradig of saai is. Nou, totaal niet mee eens. Er is continu spanning en sensatie. Dat zit hem niet altijd in actie, maar ook in het spel. Veel mensen zien dat niet. Jammer genoeg. Maar gelukkig wij wel.

avatar van Boneka
Weer een half puntje omhoog. Deze film twee keer op tv gezien. Dit maal op blu ray. Niet de mooiste transfer die je maar kunt hebben (hoop dat ie een keer wordt uitgebracht op 4K), maar na een tijdje kijken wen je aan de wat vreemde kleuren. Ziet er soms uit als een DVD vooral in het begin.

Toen ik deze film voor het eerst zag kwam ik niet verder dan een voldoende. Nu ik hem inmiddels 3 keer heb bewonderd kom ik tot vier sterren. Hoe meer ik er naar kijk hoe hoger het punt zo lijkt het wel. Al blijf ik mij irriteren aan het gedrag van met name Mark Wahlberg die het woordje fuck kennelijk in elke zin moest gebruiken. Vooral in het begin mateloos irritant en onprofessioneel naar je collega's toe. Ook het zeer flitsende beeld met verschillende fragmenten werkt niet altijd even lekker. Het is daarom ook altijd even door harken met deze film. Je gaat eraan wennen en na verloop van tijd is dat wel een beetje voorbij gelukkig en valt er genoeg te zien en te beleven. De opbouw is fantastisch gemaakt en het geheel ziet er logisch uit. Geen gekke plot holes gezien, alleen dacht ik even waarom "DiCaprio" nou juist zijn tape aan zijn psychiater gaf, omdat zij voor hem het meest betrouwbaar was. Met de rat in de buurt was dat nu juist niet. Echter het pakte goed uit. Kennelijk precies zo bedoelt.

Vond de eindtune met rat ook geniaal gemaakt. Hier al eerder gezegd Jack doet aan overacting, maar het blijft mooi om hem te zien acteren.

Afgezien van het rommelige begin en gescheld, blijft dit toch een geniale film.

Film 4.0
Beeld 3.5
Geluid 4.0
Extra's 3.5

The Departed is een steengoede misdaadfilm over de Ierse Maffia uit South-Boston. De film is een remake van de Chinese film Infernal Affairs maar ook deels gebaseerd op de criminele carrière van James 'Whitey' Bulger, de man die 16 jaar lang Amerika's most wanted criminal was. Het verhaal is even simpel als complex. South-Boston, ook wel Southie genoemd door locals, wordt geregeerd door de gangsterbaas Frank Costello(Nicholson). Costello is ongrijpbaar en de politie steeds een stap voor omdat hij daar wat mensen plat heeft. Politiecommissaris Queenham(Martin Sheen) laat een rekruut van de academie in de organisatie van Costello infiltreren. Deze rekruut Billy Costigan(Di Caprio) is enkel bij Queenham en zijn adjudant (Wahlberg) bekend. Tegelijk laat Costello een van zijn mannetjes Colin Sulivan (Damon) infiltreren binnen de politie. Uiteindelijk komt het tot een kat en muisspel tussen de twee informanten. De film is zeker een aanrader voor liefhebbers van het misdaadgenre maar ook als dat niet je voorkeur heeft is hij zeker het kijken waard want hij heeft een spannend verhaal en de drie hoofdrolspelers doen hun werk uitstekend. Met name Jack Nicholson speelt geweldig. Heeft The Departed ook minpunten? Jazeker. Ik vond de rol van Wahlberg niet veel toevoegen buiten het feit dat hij veel schuttingtaal bezigde. Ook de plotlijn rondom Vera Farmiga die de vriendin van Sullivan speelt en 'toevallig' ook de psychiater van Costigan is in mijn optiek onnodig omdat dit stomme toeval ten eerste een onnodig risico vormt en omdat het te veel een zijpad ingaat en dingen aanroert die onder de oppervlakte blijven. Waarom dingen aanroeren als je er verder niet op ingaat? Dat leidt bij een film als deze enkel af van de plotlijn. Die tijd had ook besteed kunnen worden aan meer verdieping voor de characters van Wahlberg of Costello's luitenant mr French( Ray Winstone). Zijn deze minpunten heel storend? Nee, enkel als je hem meer dan eens gezien hebt. De soundtrack is ook zeker top met o.a. The Dropkick Murphys.

avatar van Zakkie
Deze film gekeken kort nadat ik Black Mass had gezien. De gelijkenissen zijn natuurlijk duidelijk, maar toch is het een heel ander soort film. The Departed wel beoordeeld als de betere van de twee, omdat eigenlijk alles klopt aan deze film. Een film waar voortdurend spanning hangt en waar goed (zij het standaard) de gangstersfeer wordt weergegeven. Uiteraard goede acteerprestaties. Al met al voor iedereen een aanrader!

Een heerlijke misdaad thriller met een sterrencast. En de grote namen presteren allemaal naar behoren, hoewel ik Nicholson persoonlijk over de top vind gaan.
Het verhaal zit redelijk geniaal in elkaar, al is het natuurlijk grotendeels geleend van het origineel. Een origineel dat ik overigens nooit heb gezien. Je voelt de druk en wanhoop van DiCaprio's personage en in mindere mate ook die van Damon. Cinematisch is het heel dik in orde en zichtbaar een Scorsese.
Dat The Departed als serieuze en wat broeierige misdaad thriller toch hier en daar ruimte zoekt voor een lolletje, zoals bijvoorbeeld het steeds abrupt afkappen van de muziek, deert totaal niet en geeft de film een eigen smoel.
Ondanks de wat lange speelduur werd ik tijdens de tweede kijkbeurt, een dik decennium na de eerste, weer elke seconde geboeid.