The Departed (2006)

Verenigde Staten / Hongkong
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Matt Damon en Jack Nicholson

Colin Sullivan werkt voor de grote en beruchte gangster Frank Costello en krijgt de taak te infiltreren in het politiekorps van Boston. Tegelijkertijd werkt undercover-agent Billy Costigan zich op in de wereld van Costello en probeert diens vertrouwen te winnen. Maar wat zal er gebeuren wanneer Sullivan en Costigan's wegen elkaar kruisen? Wat volgt is een gevaarlijk kat-en-muisspel.

avatar van Boneka
Gisteren op tv eens bewonderd. De vele reclames is echt een ramp voor films, maar wilde hem toch weer eens bekijken. De vorige keer gaf ik deze film 3,0. Geef 'm nu een half puntje meer, maar het is een film met veel plussen en minnen. De fucks zijn vervelend zieker in het begin en komt niet echt geloofwaardig over. Ook het hele team is veel te groot als je het mij vraagt. Er is sprake van overacting met name bij Jack maar dat geeft hem wel weer een leuke rol. De film flitst nogal op en neer wat nogal chaotisch over kan komen, maar blijft wel zeer goed te volgen. Je mist niks. De decors zijn nogal grauw en geeft weinig mooie beelden, maar goed voor de rest zit ie wel lekker in elkaar al blijf ik het eind van opeenstapeling van momenten de grootste sof vinden van de film. Een echte Hollywood einde komt er niet en dat was nu juist bij deze film gewenst.

avatar van FunkStarr
Di Caprio en Nicholson zijn op stoom in deze wervelende film waar je wel constant je aandacht erbij moet houden. Het einde is ook uniek en onverwacht. Damon heb ik nooit een bijzondere acteur gevonden en wordt hier volledig weggespeeld door Di Caprio, ik vind hem wat 'gewoontjes' en een beetje suf af en toe. Wahlberg acteert daarentegen best aardig maar krijgt het op de 1 of andere manier vaak voor elkaar om met een compleet debiel kapsel voor de camera te verschijnen. Is z'n kapper dood? Anyway, zeer goede misdaadfilm maar kan niet tippen aan klassiekers als Godfather, Donnie Brasco, etc. Ook lekker vrouwtje speelt hierin trouwens...

De film heeft mij nooit kunnen boeien en overtuigen, maar dat is zeer subjectief. Absoluut niet spannend, rond uit saai, en de supercast verandert daar niets aan..Lange zit, heel veel 'gelul"......gaaap.
(""Crimi"-gedoe is ook niet mijn ding)

avatar van Verkaazde
Ik sluit me er bij aan heel veel gelul en een lange zit. sommige stukken waren leuk maar het was steeds een herhaling van een herhaling. 3 sterren is echt de top

avatar van Captain Pervert
Deze heb ik destijds met veel interesse bekeken, maar blijkbaar vergeten te reviewen. Ik weet nog wel dat hij weinig indruk op me maakte. Ik was (en ben) groot fan van het origineel, de Hong-Kong film uit 2002. Die zorgde bij mij voor meer waardering en interesse in Chinese films. Waarom The Departed dan tegenviel weet ik niet meer.

Want de herziening gisteren beviel goed. Alle hoofdrolspelers doen hard hun best waarbij hooguit Mark Wahlberg misschien wel van wat overacteren beticht kan worden.

Opvallend is dat er een enorme unit jacht maakt op de Ierse schurk Costello (wat een Italiaanse naam is?) maar dat de beste man eigenlijk best 'klein bier' is. Hij is anders dan andere film-maffiabazen: hij is niet iemand die van uit een absurd decadent ingerichte villa de lakens uitdeelt. Nee, hij rijdt zelf rond, slaat zelf mensen in elkaar, etcetera. We zien zijn huis niet eens.
Hoewel Jack Nicholson weer lekker bezig is, vind ik zijn dialogen niet echt memorabel. Dat komt vooral omdat hij dus een nogal atypische maffiabaas is. Je kunt het allemaal lastig in context plaatsen; het voelt alsof er een nog veel hogere baas boven hem staat.

Ook de welbekende 'lagen' in de boeven-hiërarchie is hier afwezig. Dat maakt ook dat undercover-agent Billy Costigan (Leonardo DiCaprio) zich opvallend snel opwerkt tot een vertrouwde medewerker van Costello.

Al met al een spannende, goed geacteerde film. Zeker de moeite waard.

3,5 sterren