The Departed (2006)

Verenigde Staten / Hongkong
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Matt Damon en Jack Nicholson

Colin Sullivan werkt voor de grote en beruchte gangster Frank Costello en krijgt de taak te infiltreren in het politiekorps van Boston. Tegelijkertijd werkt undercover-agent Billy Costigan zich op in de wereld van Costello en probeert diens vertrouwen te winnen. Maar wat zal er gebeuren wanneer Sullivan en Costigan's wegen elkaar kruisen? Wat volgt is een gevaarlijk kat-en-muisspel.

1689 BERICHTEN 100 MENINGEN
avatar van horizons
geplaatst: 17 januari 2016, 16:28 uur [permalink]
baspls
Eh, je zegt over gewaardeerd maar geeft een cijfer hoger dan het gemiddelde. Dat is vreemd...

avatar van baspls
geplaatst: 17 januari 2016, 16:31 uur [permalink]
horizons schreef:
baspls

Klopt, maar ik zou de film niet op 57 in de top 250 zetten. Overigens vind ik de film niet heel erg overgewaardeerd. Ik vind hem erg goed, maar er zijn andere films die ik beter vind en niet zo hoog gewaardeerd staan, dat ik wilde ik er maar mee zeggen

avatar van horizons
geplaatst: 17 januari 2016, 17:38 uur [permalink]
baspls schreef:

Aha. Je vind de film dus eigenlijk correct gewaardeerd alleen veel andere films te laag gewaardeerd.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst: 30 april 2016, 12:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ongelooflijke film van Martin Scorsese met grote namen: Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson, Mark Wahlberg, en ga zo maar voort.
De film is zeer gedetailleerd. Als je goed kijkt, dan zie je dat Scorsese op de details heeft gelet. En dat zie ik graag!
Ik heb me dus geamuseerd. Het verhaal liet me nadenken over complotten. En wanneer je dacht dat het verhaal afgelopen was, wordt Costigan uit het niets doodgeschoten. Dan denk je: Sullivan heeft gewonnen; hij is de enige overlevende. Maar in de laatste minuut moet hij ook het loodje leggen.

TM!
geplaatst: 12 mei 2016, 17:33 uur [permalink]
Wat een geweldige film is dit!

1. Het acteerwerk
2. Het onverwachte einde
3. De muziek
4. Het verhaal

Ik geef het zeker 5 sterren!

avatar van jOERI
geplaatst: 23 juli 2016, 14:54 uur [permalink]
Ben ik de enige die moeite had om Damon en DiCaprio uit elkaar te houden in het begindeel?

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 23 juli 2016, 15:21 uur [permalink]
jOERI schreef:

Ja.

avatar van Antonev
geplaatst: 16 februari, 20:28 uur [permalink]
Prima misdaadfilm met een uitermate sterke cast. Boston is altijd een mooie locatie voor misdaadfilms, de stad is zo herkenbaar en heeft een bepaalde charme.

geplaatst: 8 mei, 22:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film stond al een tijdje op mijn lijstje en het is een schande dat ik deze niet eerder zag. Stilaan ben ik mijn blinde vlekken rond DiCaprio aan het wegwerken. Hoewel ik hem hier niet zijn beste rol zie vertolken (moeilijk kiezen eigenlijk), blijft hij een streling voor het oog om naar te kijken. Mooie vertolking van een personage. Realistisch en beangstigend om vast te stellen dat je elk moment kunt ontmaskerd worden als een mol: een normaal mens doet het in zijn broek (hij bijna). Wat een expressie! Super hoe dit voormalig tieneridool dankzij ondermeer Scorsese zich kon herlanceren na mindere prestaties (The Beach ...). Ik ben het eigenlijk (zoals vaak) eens met de analyse van IH88.

Scorsese weet voor deze maffiafilm een geweldige cast te strikken met DiCaprio, Nicholson, Damon, Wahlberg en Sheen. Nicholson speelt zet hier een fantastische rol neer als Frank Costello, een Ierse maffiabaas die de plak zwaait in Boston. Nicholson heeft zijn strepen al verdiend in de acteurswereld en laat dit ook nu duidelijk blijken. Zijn imitatie van een rat is memorabel. Ook Damon zet een erg goede rol neer als mol bij de politie: koel, beredeneerd en doortastend. Interessant om hierbij de oorsprong van zijn loyaliteit te ontdekken als kleine jongen. Wahlberg met zijn rol als vuilgebekte arrogante staff sergeant: heerlijk!

Het verhaal is spannend en verveelt geen minuut. Het kat-en-muisspel van de twee infiltranten is meesterlijk opgebouwd en wordt op een hoog niveau gehouden door Scorsese. De scene in de bioscoop en de achtervolgingsscene tussen Costigan en Sullivan waren bloedstollend. Ook scene waar Costigan bijna gevat werd, was erg dreigend. De passende muziek doet de rest (onder meer I'm shipping up to Boston van Dropkick Murphys).
Het einde heeft verschillende verrassende plotwendingen. Hoeveel regisseurs zouden niet gekozen hebben voor een einde als "Costigan ontmaskert de hele boel, wordt in ere hersteld, is de grote held en leefde nog lang en gelukkig met zijn therapeute (die uiteraard zwanger is van hém)? Niet Scorsese en daarvoor ben ik hem dankbaar! De rat in de slotscène geeft een tenslotte een mooie symboliek weer waar het de hele film om draait: wie kan je vertrouwen en wie niet? Zowel Costello als Queenan worstelen met die vraag. De één zou vroeger al zijn personeel neergeknald hebben om gezuiverd te zijn. De ander infiltreert in het diepste geheim een agent bij de maffia. Beide tegenpolen (Costello en Queenan) fungeren bovendien als een vaderfiguur en enige vertrouwenspersoon waarbij loyaliteit voor Sullivan en Costigan het hoogste goed zijn.

Eventjes dacht ik aan een LA Confidential-einde waar Jack Vincennes (Kevin Spacey) ten huize zijn baas werd neergeknald door zijn overste. Niet dus. De film kon alle kanten uit en ook dat maakt net de film zo sterk. Sublieme, knappe en wel doordachte plotwendingen zonder veel uit de bocht te vliegen doen me een dikke 4,5* toe te kennen. Het enige minpuntje misschien was de affaire tussen Costigan en zijn therapeute. Geen idee wat daarmee bedoeld werd.

Maar waar zit ik over te l*llen? Ik ben al niet vrijgevig met maximumscores, maar deze verdient dit eigenlijk wel!