Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Departed (2006)

Verenigde Staten / Hongkong
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Matt Damon en Jack Nicholson

Colin Sullivan werkt voor de grote en beruchte gangster Frank Costello en krijgt de taak te infiltreren in het politiekorps van Boston. Tegelijkertijd werkt undercover-agent Billy Costigan zich op in de wereld van Costello en probeert diens vertrouwen te winnen. Maar wat zal er gebeuren wanneer Sullivan en Costigan's wegen elkaar kruisen? Wat volgt is een gevaarlijk kat-en-muisspel.

Goodfella_90 schreef:

Hij zakt 0,1 en stijgt 100 plaatsen?

Komt door de verhouding
aantal stemmen/cijfer

avatar van as
as
Ik zie al stemmen staan. Iemand ook iets over te vertellen? Ben namelijk wel benieuwd.

avatar van Goodfella_90
Op de stem van Streeter vertrouw ik echter wel en die, in combinatie met het imdb gemiddelde, doen me behoorlijk verheugen op deze film.

Misschien een korte review Streeter?

AHWA schreef:
Nicholson lijkt me niet te kunnen overtuigen in deze rol, maar het is natuurlijk nog maar afwachten.

Nicholsen overtuigt zo goed als altijd. Vond hem zeer leuk in de trailer...

AHWA
Erg sterke film, mede dankzij het acteerwerk en de spanning. Het einde vond ik helaas minder overtuigend en een beetje snel afgeraffeld, daar mocht wel wat meer tijd voor uitgetrokken worden, ook al duurt de film al ruim twee uur.

Ook slordig dat Sullivan de agent een envelop van de gangster op z'n bureau laat slingeren. Maar goed.

avatar van jacobine_rodijk
Niet veel toe te voegen aan de (komende) lovende reacties, één van de beste films van het jaar en weer eens eentje die ik 4,5* (verdiend) kan geven.

avatar van jackie
Maar als je op imdb leest van de mensen die het origineel - Infernal Affairs - gezien hebben (en goed vinden), dan schijnt the Departed maar een slechte remake te zijn.

avatar van The One Ring
jackie schreef:

Ik las recensies die wat anders zeiden. Ik heb zelf trouwens niks met het origineel.

avatar van jacobine_rodijk
jackie schreef:

Heb zelf de hele Infernal Affairs trilogy gezien, en ondanks dat die stijvol goed zijn is dit toch iets meer in mijn straatje. Het rauwe en grimmige sfeertje uit Scorsese's eerdere films wisten me al te raken, waar IA gewoon iets te flashy en stylistisch zijn (ondanks dat vond ik de films nog steeds goed). Maar als je het beste van beide combineert is dat naar mijn mening dan moeilijk te toppen, wat hier het geval is.

avatar van De Knip
Een misdaadfilm, die er duidelijk bovenuit stijgt. Scorsese bedankt! Misschien liever nog Brad Pitt i.p.v. Di Caprio gezien, maar wat een sterke film, zeg. Goed misdaadverhaal met topper Jack Nicholson. Als dit een remake is, dan is 'ie vast en zeker beter dan het origineel:

****1/2

avatar van gondwana
Raspoetin schreef:
Martin Scorsese zou volgend jaar toch zijn laatste spilfilm uitbrengen. Ik meen dat het niet deze was. Ik had gelezen dat het over een Europese Jezuïet in Japan ging.

dat zou de max zijn ! Een film over Javier Xaverus, eerste europeaan in Japan (die het overleefde)...

avatar van moviemike
Na 10 stemmen op MM een quotering van 4.65 op 5 sterren, na 17642 stemmen op IMDB een quotering van 8.6 op 10 en op nummer 50 in de top 250.
Ik begin stilaan te geloven dat 'The Departed' een weergaloos meesterwerk is!

avatar van De Knip
moviemike: meestal zijn mensen overenthousiast en is het stemgedrag vaak wat hoger. Maar in mijn geval is deze film het absoluut waard. Kan me ook niet voorstellen dat mensen dit saai en langdradig vinden. We zullen afwachten wat de film de komende tijd losmaakt onder de MM-ers.

avatar van moviemike
Ik heb inderdaad bij de start van een nieuwe film al overenthousiast stemgedrag geweten, maar dit slaat dan toch wel alles!

avatar van Goodfella_90
Hoezo? Dit valt nog wel mee; heb erger gezien. De laatste Star Wars aan het begin bijvoorbeeld.

avatar van moviemike
Ik betwijfel of het allemaal wel om overenthousiast stemgedrag gaat. Feit is dat 'Revenge of the Sith' momenteel nog steeds een meer dan degelijke score behaalt. Volgens mij wordt een film vlugger bekeken door de fans van het eerste uur (in dit geval fans van Scorsese en z'n geweldige cast, in het andere geval zijn er de 'Star Wars'-fanaten) en die fans zijn vaak kritischer dan de normale kijker (zie 'The Pantom Menace' in de ene plaats en in de andere plaats zowat alle films waarin Scorsese van het misdaadgenre afwijkt).
Punt is volgens mij dat een film die met een abnormaal hoge score start (en dat heeft 'the departed' ontegensprekelijk), alle ingrediënten die de fans willen zien op de juiste plaats heeft zitten.
Dan kan er over een goede film gesproken worden!

avatar van Goodfella_90
Hoeft niet; elke Hilary Duff film of iets anders in het zelfde schuitje begint doorgaans ook met een score vlak onder de 5,0.

Maar ze is dan ook wel errug lekker

baklap007 schreef:

Maar ze is dan ook wel errug lekker

Haha, er reageert ook nog iemand. Zullen we hier maar niet over discussieren?

Zo ergerde ik me in het begin aan die LOTR films (naar mijn mening staan die nog té hoog). Maar daar stemden ook fans op in het 2e en 3e bedrijf.

Ben benieuwd hoe deze film zich zal ontwikkelen, vervelende stemmers daargelaten. Want die komen altijd om de hoek kijken.

avatar van Matchostomos
Na het zwaar onderschatte The Aviator (een fabuleuze terugkeer naar het hollywood van vroeger) en het bij vlagen meesterlijke Gangs of New York, lijkt het er meer en meer op dat Scorsese met The Departed weer helemaal terugkeert naar zijn roots, de misdaadfilm.
Bij het zien van de trailer en de bijna uitsluitend positieve reacties, blijf ik echter met een sceptisch oog rondlopen.
Het blijft natuurlijk hopen en bidden dat mijn gelijk verandert in ongelijk en dat 'living legend' Scorsese een nieuw meesterwerk aan zijn oeuvre kan toevoegen.

Bovendien is The Departed een meer persoonlijke film, die niet doelt op een oscarnominatie. Ongewild, toch ziet het ernaar uit dat die nominatie er aan zit te komen. Wanneer hij dan ook wint, zal de discussie weer hoog oplaaien of dit nu zijn verdiende oscar is.
Laten we het gewoon bij een nominatie houden wat mij betreft. De man is decennia lang reeds onsterfelijk en geniet dan ook de grootste erkenning, zonder ook maar één beeldje op zijn schouw nodig te hebben.

p.s.: het gebruik van Pink Floyds 'Comfortably Numb' in de trailer, kon ik wel ten zeerste appreciëren.

AHWA
Matchostomos schreef:

Het zit ook in de film.

avatar van Matchostomos
AHWA schreef:
Het zit ook in de film.

Aaah, nog beter nieuws. Heil Pink Floyd en heil Scorsese...

Geweldige film!! Nooit verwacht dat Leo zo een indruk op me kon maken. 4.5*

avatar van Nixon17
Zeer mattig begin veel onduidelijk maar tweede stuk van het film was ie erg leuk! *4

Goodfella_90 schreef:

Een Hilary Duff film die na 16 stemmen nog steeds een stemgedrag van 4.5 op 5 haalt lijkt me hier op MM toch wel hoogst onwaarschijnlijk! Ik ga dat bij haar volgende productie's nader trachten uit te pluizen.

avatar van markie1978
Beste film van het jaar, ik vind deze film erg goed.
De cast mag er natuurlijk ook wel wezen, maar dat niet alleen het verhaal klopt, de film is mooi gefilmt, en muziek in de film is goed. Kortom een goede film

avatar van Tenshinhan
The Departed zal natuurlijk met de tijd een lagere gemiddelde krijgen, maar ik denk niet dat het veel zal afwijken van de IMDB score die de film op dit moment heeft. Het is niet een commerciële film in de zelfde lijn al Star Wars, LOTR of Sin City.

avatar van hannes64
Sjeezus.....wat een film.....( Op een zeer goeie manier )
Meneer Scorsese is terug......en hoe.!!!!!!!!!!

Aardig filmpje maar de ratings voor mij zeer overtrokken.
Leuke cast, muziek was goed, verhaal ook wel redelijk.
Alleen had ik na het kijken van deze film geen voldaan gevoel of zoiets van "wat een topfilm".

voor mij een 3

heerlijke film!