Jason Bourne (2016)

Actie / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Julia Stiles en Alicia Vikander

Het is jaren geleden dat Jason Bourne van de radar is verdwenen, maar inmiddels is de meest dodelijke voormalige agent van de CIA uit de schaduw gestapt. In een post-Snowden tijdperk dat bezwijkt onder zware lasten en een financiële crisis waaraan geen einde lijkt te komen, reist Bourne van Athene naar Las Vegas. Weliswaar heeft hij zijn geheugen terug, er zijn nog altijd vragen die beantwoord moeten worden.

avatar van Grindhouse62
Met het herzien van dit 5e deel heb ik de hele filmserie herzien. Dit een hele waardige en toffe afsluiting van de filmserie. Gelukkig met Matt Deamon als Jason Bourne. Uiteraard was de actie volop aanwezig en heb mij vanmiddag prima vermaakt. Een 4.0

avatar van Ajax&Litmanen1
De herziening op Bluray is me tegengevallen. Destijds in de bioscoop maakte het aardig indruk als (audio)visueel spektakelstuk, maar thuis wat meer kritischer bekeken voelt de film rommelig en onsamenhangend aan. Wel zitten er een paar hele beste actiemomenten in (waarbij de achtervolging in Las Vegas echt grote klasse is) en is Matt Damon na al die jaren nog steeds perfect als Jason Bourne. En ook Alicia Vikander is een aanwinst. Mooie meid, prima actrice. Die blijft denk ik wel aan de top in Hollywood hangen.

3* (was 3,5*)

avatar van Flipman
En onnodig. Veel te bombastisch en een Bourne-film onwaardig.
JohnWilliams schreef:
We laten het deel met Jeremy Renner maar even buiten beschouwing (dat sloeg namelijk nergens op).
Oh ja? Die film heeft meer met z'n voorgangers te maken dan deze. Dit verhaal en de motivaties voor Jason zijn er zo bijgetrokken in het kader van we-moeten-zo-nodig-bakken-vol-geld-verdienen-met-een-franchise-die-nog-steeds-populair-is. Alles in The Bourne Legacy is een direct gevolg van de gebeurtenissen in The Bourne Ultimatum. Daarom vind ik Jason Bourne ook zo weinig bestaansrecht hebben.

Ongeloofwaardige, domme film. Niet spannend, wel spectaculair. Niet te veel woorden aan verspillen verder.