Jason Bourne (2016)

3,10

Actie / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Julia Stiles en Alicia Vikander

Het is jaren geleden dat Jason Bourne van de radar is verdwenen, maar inmiddels is de meest dodelijke voormalige agent van de CIA uit de schaduw gestapt. In een post-Snowden tijdperk dat bezwijkt onder zware lasten en een financiële crisis waaraan geen einde lijkt te komen, reist Bourne van Athene naar Las Vegas. Weliswaar heeft hij zijn geheugen terug, er zijn nog altijd vragen die beantwoord moeten worden.

257 BERICHTEN 53 MENINGEN
geplaatst: 5 december 2016, 20:21 uur [permalink]
Left4Dead schreef:

Ik heb kort geleden alle delen achter elkaar aan gezien en ik kwam (deels bekend) tot de conclusie dat alle delen weinig uitdieping genieten. Dit laatste deel sluit juist naadloos aan op de voorgangers mijns inzien.

OK, als ik een keer wat tijd over heb *cough* Kerstmis *cough* zal ik nog eens een poging wagen om de oude films te herbekijken..wellicht heeft de nostalgie zijn werk gedaan en herinner ik me de films als bijzonderder dan ze waren.

avatar van DVD-T
geplaatst: 6 december 2016, 19:42 uur [permalink]
Wat blijft het toch een genot om "Extreme Ways" aan het eind van elke Bourne film te horen.

Zeker na elk laatste shot of moment in de film. Hier ook weer een big smile aan het einde. Dat is dan ook een van de weinige lichtpuntjes in de film. Ik ben niet de grootste fan van deze reeks, maar de Damon Trilogie had wel iets waar in elk deel van genoot. Vooral van de heerlijke actie scenes en het af en toe slimme verhaal. Maar ik vind vooral het spionage aspect er omheen erg leuk. Ik denk dat ik een van de weinigen ben die Legacy verrassend leuk vind. In Jason Bourne is van dat alles erg weinig te vinden. Het verhaal is behoorlijk dumbed down en weet nergens meer verrassend uit de hoek te komen. Ook het spionage aspect lijkt compleet te zijn verdwenen.

De personages hoeven maar erg weinig moeite te doen om van A naar B te komen. De personages krijgen weinig mee en Greengrass gaat verder gewoon netjes het "Bourne" lijstje af. Inclusief de heel erg verplicht aanvoelende actie scenes. Daar zit weinig tot geen inspiratie in en het is vooral afwachten wanneer ze met de grote achtervolging gaan komen om er nog wat fun uit te kunnen halen. Maar daar is het ook al weinig verfrissend. Best leuk die mayhem, maar is niet iets wat we in de laatste jaren nog niet eerder in een achtervolging hebben gezien. We zijn gewoon verwend en verwachtten telkens iets vernieuwend in een film. Zeker qua actie waar tegenwoordig alles in mogelijk is. Qua practical effects, stunts en CGI. Het verhaal om de actie heen is ook verder niet interessant en hebben we ook al veel vaker gezien. Dat maakt Jason Bourne vooral een erg overbodig vervolg. Er zit gewoon niets meer in.

Damon weet me de afgelopen twee jaar behoorlijk te verbazen in dat hij steeds beter in zijn werk is geworden. Waar ik hem eerder nooit echt kon waarderen, kan ik dat de laatste paar films wel. Dat is niet anders in deze laatste Bourne. Tommy Lee jones probeert er nog wat van te maken, maar faalt daarin hopeloos. Vikander kan ook veel beter dan dit. Ik had ook het idee dat ze totaal geen zin in dit project had. Riz Ahmed is hier ook underused. Stiles als Parsons heb ik nooit echt wat mee gehad. Cassel is best goed hier. Erg constant als acteur.

Greengrass is best een goede regisseur, maar hij bakt er hier weinig van. Qua editing ook een rommel. Vooral de actie scenes zijn behoorlijk kapot geknipt. Erg jammer. Camera werk is goed. Al heb ik een beetje het idee dat niemand meer echt zit te wachten op "Shaky cam". Qua muziek en geluid wel van een hoog niveau. De film klinkt erg lekker.

2016 is geen goed jaar voor blockbusters. Jason Bourne is de zoveelste film die de verwachtingen niet waar maakt. Dit had zoveel beter kunnen zijn. Zeker met Greengrass en Bourne aan boord.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 6 december 2016, 23:38 uur [permalink]
DVD-T schreef:

Ze zegt zelf groot liefhebber van de serie te zijn. Al ga je in promopraatjes natuurlijk ook niet zeggen dat je het allemaal maar zo-zo vindt. 😉

Vond haar wel sterk spelen overigens. Lekker natuurlijk.

avatar van DVD-T
geplaatst: 7 december 2016, 06:33 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Vond haar wel sterk spelen overigens. Lekker natuurlijk.

Daar wordt ze dan ook goed voor betaald natuurlijk 😉

Ik weet niet. Ik vond het nogal geforceerd en ongeïnteresseerd overkomen.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 7 december 2016, 17:21 uur [permalink]
doctari schreef:

Voor mij heb ik de franchise ervaren als: rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan. Niet dat daar iets mis mee is maar ik vind het vooral veel herhaling van hetzelfde maar weinig verhaal (inhoud). De actie is daar maar vehaal zit er maar weinig in voor mij.
Dat zal de pret voor menigeen de pret niet drukken natuurlijk, het zijn kijk-gemakkelijk-weg-actiefilms.
Zoek je een echte thriller in verhaal dan zijn ze er zeker op beter niveau te vinden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst: 12 december 2016, 13:45 uur [permalink]
Billijke Bourne.

De fans van de Bourne-reeks worden niet teleurgesteld met dit zoveelste deel. Matt Damon keert weer terug in zijn vertrouwde rol en alle ingrediënten die de films zo succesvol maakten zijn weer aanwezig. Formulewerk klinkt wat vervelend, maar de liefhebbers houden er vaak van. Het verhaal heeft ditmaal nog minder om het lijf dan bij de vorige films: Bourne's vader is vermoord en hij wil wraak. Dat die zoet zal zijn zie je van mijlenver aankomen.

Gelukkig is de weg naar voorspelbaarheid in dit geval goed geplaveid met actie. Hersenloos, maar wel vermakelijk. Zo rent en springt de held al schietend door het beeld. James Bond is er niets bij. Maar waar de serie met 007 nog de nodige humor kent, is die hier volledig afwezig. Juist omdat de film zichzelf uiterst serieus neemt vallen de onvolkomenheden en onlogica des te meer op. Dat is geen ramp, maar het maakt het aanschouwen wel een tamelijk lege ervaring. De 'actie-kapstok' buigt dan ook flink door.

Conclusie is dat er eigenlijk niks nieuws gebeurt en dat ook Vincent Cassel en Tommy Lee Jones weinig indruk maken. Wellicht iets meer dan Damon zelf, maar niets wat beklijft. De camera schokt er lustig op los en dat komt de actie niet altijd ten goede. Sterker nog: soms stoort het volop. Om het project zielloos te noemen gaat wat ver, maar heel veel meer dan een billijk filmpje kun je het amper vinden. Een en ander vliegt vlotjes voorbij, maar echt goed wil het allemaal niet worden.

Redelijk.

De 4K Ultra-HD wordt uitgebracht met daarin eveneens de film op blu-ray + bonusmateriaal. Dat laatste bestaat uit een viertal mini-docu's met betrekking tot het filmproces. De 4K Ultra HD bevat HDR (voor een nog breder kleurenpalet en verbeterd contrast) en verschillende audioformaten, waaronder dts-X. Ook zit er een DIGITAL HD Ultraviolet-voucher bijgesloten in de verpakking, zodat je de film kunt afspelen op bijvoorbeeld je tablet of laptop.

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van mnrk
geplaatst: 14 december 2016, 11:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jesus Christ, that's Jason Bourne!

Deze Bourne film van Paul Greengrass is gewoon een prima actie film...

Het verhaal gaat prima verder en sluit goed aan bij de vorige delen in de reeks, wederom prima locatie's die de film dat extra's meegeven. Het slotstuk in Las Vegas is dik in orde en lekker overdreven op sommige momenten (totaal niet storend)...

Matt Damon speelt weer een overtuigende Bourne , Julia Stiles haar rol is deze keer helaas wel aan de korte kant en Alicia Vikander is een prima verwelkoming (ben ook benieuwd naar haar als Lara Croft 😉)

De score en de muziek in dit deel was ook in orde...
John Powell & David Buckley - Jason Bourne (2016) - MusicMeter.nl

geplaatst: 14 december 2016, 20:22 uur [permalink]
heel goed vervolg , actie s zijn goed heb van genoten
en goede muziek aanrader meer van dat dit is , prima vervolg zeker op blu ray

avatar van Timba69
geplaatst: 14 december 2016, 23:50 uur [permalink]
Ik kan best wel wat verdragen met onrealistische actie in een film. Maar het 1e deel van de film was toch echt compleet over de top. Als het opsporen en volgen van mensen zo makkelijk wordt en de CIA blijkbaar alle apparaten in het buitenland kan besturen dan is er echt iets mis. Het zorgde ervoor dat ik niet lekker in de film zat en mij ergerde aan deze flauwekul. Het einde was wat meer oude Bourne. Overall tegenvaller.

avatar van Cleanshot
geplaatst: 19 december 2016, 09:58 uur [permalink]
Verworden tot een standaard vermakelijke actie film maar geenszins de meeslepenheid zoals in de trilogie. (deel 4 tellen we maar niet mee aangezien het helemaal NIETS met JB te maken had behalve wat puntjes die verwezen naar het JB verhaal).
Jammer... maar eigenlijk het lot van elke goede film omdat het uitgemelkt moet worden en gewoonweg aan verhaalinhoud gaat inboeten..

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 21 december 2016, 00:40 uur [permalink]
Toch weer goed meegevallen deze bourne film na de voor mij toch wel geflopte bourne legacy. Goed dat Damon weer terug is. Weer veel en heerlijke actie. Vooral de autoachtervolging was weer zalig en spectaculair. Werkt natuurlijk niet meer zo goed of de eerste films maar toch prima genieten voor actieliefhebbers. Cast was goed, Cassel als bad guy was ook wel goed, alleen Jones vond ik echt wat tegenvallen. Leek zelf of hij er totaal geen zin in had. Al bij al prima vermaak krijgt een 7/10

avatar van Noodless
geplaatst: 26 december 2016, 20:20 uur [permalink]
Cleanshot schreef :

Inderdaad. Gewoon een standaard actiefilm met heel veel hetzelfde en weinig inhoud. Zwakste deel uit de hele reeks. 6/10

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 27 december 2016, 13:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vermakelijk.

Absoluut niet hoogstaand, maar voor mij althans goed genoeg voor wat het is: vlot actiefilmpje. Niet zo verfrissend als de eerste films, daarvoor doet het mij plotgewijs te weinig. Sowieso al vrij snel afgeknapt op dat plotje met zijn vader, hetgeen getuigd van gebrek aan originaliteit.

Matt Damon doet het wel goed in zijn bekendste rol en ook van Tommy Lee Jones is het toch altijd wel genieten. Van Alicia Vikander ben ik liefhebber maar zij bakt er al te veel van. Spijtig ook dat daar binnenkort nog zo'n Lara Croftding bijkomt, ze is veel beter waard. Vincent Cassel zit een beetje in hetzelfde schuitje: ook hij heeft hier zo'n flutrolletje van niks.

Paul Greengrass' regie is zenuwachtig en dat oogt slordig. Hij wil natuurlijk hip uit de hoek komen. Goed dat hij wel erin geslaagd is om de speelduur van 2 uur niet zo te laten aanvoelen.
Benieuwd of er nog een nieuw deel komt.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 27 december 2016, 13:31 uur [permalink]
Sergio Leone schreef:

Alsof 1 van de meest gewaardeerde gamepersonages spelen een ramp is. Zeker na de 2 laatste Tomb Raider games is de reeks weer top van de top. Prachtige rol, de vrouwelijke Indiana Jones.

geplaatst: 2 januari, 02:37 uur [permalink]
Jason bourne zal nooit james bond worden net zoals je een goede verdediger niet kan vergelijken met een spits waar jason de aanvaller is en bond de sneaky tacticus

zou mooi zijn als er een agency is waar bourne voor kan doen waar hij goed in is

bourne wil niet op een strandstoel relaxen in de zon en genieten van het leven

neee hij is levensmoe.

de persoon die bourne met 1 hand aankan gaan we die eindelijk ontmoeten?
is dit het einde van jason bourne?

Kijk zelf

avatar van Night's Watch
geplaatst: 7 januari, 23:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bij deze nieuwste Bourne film had ik hetzelfde gevoel als bij deel twee, en dat is jammer want ik vind deel één en drie toch een stukje beter. Het verschil zit hem simpelweg in de actie, het werd hier en daar zelfs langdradig terwijl de kracht van de Bourne films juist is dat de film voorbij vliegt. De interne problemen bij de CIA en het verleden van Bourne waren te prominent aanwezig.

Maar er was gelukkig ook veel moois.De rellen in Athene was een heerlijke scene inclusief de 'ouderwets' goede ontsnapping zoals we kennen uit de eerdere delen. Ook de 'eind scene' tussen Damon en Vincent Cassel was erg sterk.

De film laat je wel met een glimlach achter, het is mooi om te zien dat Jason het gesprek van Heather had opgenomen.

Ik had er helaas meer van verwacht en minder goed dan de eerste drie delen.

avatar van WB
WB
geplaatst: afgelopen woensdag om 09:11 uur [permalink]
Eigenlijk deel twee in een nieuw jasje. Nu met een traumatische achtergrond voor Bourne, maar wellicht niets wat me bijblijft. De film bevat prima actiescènes, maar elke keer had ik zoiets van 'been there, done that'.