Jason Bourne (2016)

Actie / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Julia Stiles en Alicia Vikander

Het is jaren geleden dat Jason Bourne van de radar is verdwenen, maar inmiddels is de meest dodelijke voormalige agent van de CIA uit de schaduw gestapt. In een post-Snowden tijdperk dat bezwijkt onder zware lasten en een financiële crisis waaraan geen einde lijkt te komen, reist Bourne van Athene naar Las Vegas. Weliswaar heeft hij zijn geheugen terug, er zijn nog altijd vragen die beantwoord moeten worden.

avatar van JohnWilliams
Jason Bourne is back! En dan bedoel ik ook écht Jason Bourne, want met alles wat die doet en zegt is Matt Damon, Jason Bourne! Geweldig!

Het was vast een heel proces, om een mooi en vooral kloppend verhaal te verzinnen waar Jason Bourne mee terug kon komen. Dit hebben de makers prima voor elkaar gekregen. Vanaf het begin zit je in de film, dankzij de herkenbare muziek van John Powell. Damon is afgetraind, ervaren en dat vind ik denk ik nog het leuke van deze film. Geen nerveuse, bange Bourne, maar a man on a mission. Ditmaal is de missie om te herinneren wat er nou precies is gebeurd met de vader van Bourne. Dit is op een mooie wijze gefilmd, je zit écht in de film en hebt al snel door hoe het precies zit. De locaties waren ook super, Bourne waande zich vast een aantal keren Bourne...James Bourne

Kortom, een prima vervolg op de trilogie. We laten het deel met Jeremey Renner maar even buiten beschouwing (dat sloeg namelijk nergens op), want deze film is weer 100% genieten. Goede effects, een realistisch verhaal en een Damon op z'n best. Laten we hopen dat er nog een vijfde deel komt, ik ben er in ieder geval helemaal klaar voor!

avatar van DjFrankie
Echte over de top actie wederom. Alleen ben ik dat op een gegeven moment moe,en dan verslapt de aandacht.

avatar van xxERWINxx
Goede en spannende actiefilm met veel achtervolgingen en actie!
Net zo goed als de vorige delen eigenlijk, in deze film weer de vertrouwde actie en de spanning net zoals in de andere delen.
En een plus punt is weer dat Matt Damon terug is!

avatar van Elchapo
Weer een goede film uit de Bourne reeks.....4stars.

Veel te snelle beelden om het goed te volgen.
Vervolg hoeft zo niet meer en zal ik ook niet aanschaffen. Waar zijn de goede regisseurs gebleven.

weer een erg goed vervolg.jammer dat nicky dood gaat en dan ook al in het begin.maar verders weer een prima verhaal.heb me prima vermaakt.

avatar van Bakshi
cantforgetyou schreef:
Nu weten we het wel. Dit is gewoon weer een standaard Bourne film. Ik ben er nu wel klaar mee. De personages zijn totaal niet boeiend. Iedereen zit achter iedereen aan. Allemaal vanwege een vaag nieuw computer systeem, bla, bla, bla. Op een paar goede achtervolging scenes na is het allemaal maar een beetje gewoon aan het worden. Het begon allemaal erg sterk hoor. Maar nu is het goed geweest.

Juist.

avatar van Agent47
En Damon is weer terug op zijn vertrouwde plek als Jason Bourne.
De film bestaat uit de standaard elementen die The Bourne maakt; goede actiescènes en mooie locaties.
De vorige met Renner zullen we maar vergeten omdat deze teleurstellend was wat we gewent waren van Jason Bourne. Deze film maakt het weer recht.

Laat de volgende maar komen.

avatar van Decec
Uitstekend actie/thriller film...
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Matt Damon, Tommy Lee Jones en
Vincent Cassel...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek met DTS HD Master 7.1...
Uitstekend vechtscène...
Af en toe te snel camerabeweging...
Heerlijk genoten...

avatar van Zwolle84
Wat een snaarstrakke film is dit toch op alle fronten. Vikander is ook echt een aanwinst voor de serie. Niet alleen met afstand de beste en meest gebalanceerde uit de Bourne-serie, maar ook overall een van de beste actiefilms van de laatste jaren. En die achtervolgingsscène met de SWAT car blijft genieten.

Halfje erbij.

avatar van AJK
AJK
He s Back!!
4.0

avatar van Forrest001
Aardige film; wel meer van het zelfde. Alicia Vikander is een welkome aanvulling.

sdr
Gisteren gezien, weer zeer onder de indruk van Matt Damon.
Minder onder de indruk van die Vikander, geen toegevoegde waarde in de film.

Van mij mogen ze nog wel een poosje doorgaan met de Bourne series

Zo, hè hè, deze heb ik ook weer overleefd. Beetje erg veel van hetzelfde met een razende rot vaart van hot naar her. Het geijkte recept begint nu echt zichzelf op te vreten en de eerste flarden van teleurstellende saaiheid geven zich bloot. Het verhaal is dun als bordkarton en overschrijdt de grens van verzadiging door te talrijke achtervolgingen en botsauto's. De familiegeschiedenis van Webb is samen te vatten in drie regels. Jammer.

avatar van Angel9999
Lavrot schreef:

Ik hou er van en daarom kijk ik alle films over Jason Bourne, geschreven door Ludlum, met heel veel plezier en ik geniet van die achtervolgingen die juist in de films van deze tijd nooit meer voorkomen. Het geeft me een heerlijk nostalgisch gevoel. Voor mij voelde dit als een goede afsluiting.

avatar van ILDIB
het mooiste van de film is de track van moby. spectaculaire actie genoeg maar t ontspoort steeds volledig in ongeloofwaardige crap. Inzoomen en herkennen van een vlo is geen probleem maar bourne in de gaten houden is onmogelijk en blijkbaar heeft een dodge charger geen kreukelzone maar eem mega sterke carosserie. O ja en met blote vuisten op iemand kop rammen zorgt hoogstens voor een blauwe plek. Evenzo dat je probleemloos een dumbell van een kilootje of 20 kunt afweren. Andersom valt natuurlijk elke agent al om bij een tikkie.
De vorige film met Renner was echt beter..

stiles is echt geen publiekstrekker meer helaas.
Jones is een perkamenten rol geworden en een karikatuur helaas.

avatar van des1
Oi, dat is een relatief matig eind (... ik zie een deel 5 opdagen) als opvolging van een sterk derde deel. Het CIA bashen is nog verder doorgetrokken in de zin dat nu de director wordt geimpliceerd in schimmige plannetjes om de Patriot Act helemaal aan de laars te lappen door iedereen constant te kunnen monitoren. Je reinste onzin omdat je voor de geringste misstap, constitutioneel of wettelijk gezien, in de VS gewoon achter tralies kan komen. Goed was de slice of realism met het ten tonele voeren van een soort Zuckerberg die de gemene zaak die die had met de CIA zat is. Zoals Silicon Valley weet (en wij nu weten) schuilt daar het gevaar niet in, maar in ondernemingen als Google en Facebook die de macht van regeringen krijgen. De minder getalenteerden werken voor overheidsinstanties als de CIA en FBI die daardoor altijd achter de zaken aanlopen. Hele rare draai van de medewerkster van de directeur van de CIA halverwege. Voor de rest veel ongeinspireerd meer van hetzelfde uit vorige afleveringen: spectaculaire achtervolgingen en gevechten. Nergens een op het puntje van je stoel narrow escape, want je weet dat Bourne een soort superman is.

avatar van Toontje G
Actie genoeg, en daar gaat het uiteindelijk om in een Bourne film.

avatar van panax
leuk vervolg op de trilogie met matt damon ,geweldig acteur !!
maar niet zo goed als de eerste drie
tommy lee jones speelde zeer sterk ,wat een acteur is dat !!
en een open einde??

avatar van horizons
En in dit deel is de energie weer terug die in Legacy werd gemist. De actie tijdens de rellen in Griekenland met recht beste stuk van de film; strak. Het social media probleem in deze film is nog steeds actueel dus dat zit ze ook nog eens mee.