Jason Bourne (2016)

Actie / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Julia Stiles en Alicia Vikander

Het is jaren geleden dat Jason Bourne van de radar is verdwenen, maar inmiddels is de meest dodelijke voormalige agent van de CIA uit de schaduw gestapt. In een post-Snowden tijdperk dat bezwijkt onder zware lasten en een financiële crisis waaraan geen einde lijkt te komen, reist Bourne van Athene naar Las Vegas. Weliswaar heeft hij zijn geheugen terug, er zijn nog altijd vragen die beantwoord moeten worden.

avatar van Grindhouse62
Met het herzien van dit 5e deel heb ik de hele filmserie herzien. Dit een hele waardige en toffe afsluiting van de filmserie. Gelukkig met Matt Deamon als Jason Bourne. Uiteraard was de actie volop aanwezig en heb mij vanmiddag prima vermaakt. Een 4.0

avatar van Ajax&Litmanen1
De herziening op Bluray is me tegengevallen. Destijds in de bioscoop maakte het aardig indruk als (audio)visueel spektakelstuk, maar thuis wat meer kritischer bekeken voelt de film rommelig en onsamenhangend aan. Wel zitten er een paar hele beste actiemomenten in (waarbij de achtervolging in Las Vegas echt grote klasse is) en is Matt Damon na al die jaren nog steeds perfect als Jason Bourne. En ook Alicia Vikander is een aanwinst. Mooie meid, prima actrice. Die blijft denk ik wel aan de top in Hollywood hangen.

3* (was 3,5*)

avatar van Flipman
En onnodig. Veel te bombastisch en een Bourne-film onwaardig.
JohnWilliams schreef:
We laten het deel met Jeremy Renner maar even buiten beschouwing (dat sloeg namelijk nergens op).
Oh ja? Die film heeft meer met z'n voorgangers te maken dan deze. Dit verhaal en de motivaties voor Jason zijn er zo bijgetrokken in het kader van we-moeten-zo-nodig-bakken-vol-geld-verdienen-met-een-franchise-die-nog-steeds-populair-is. Alles in The Bourne Legacy is een direct gevolg van de gebeurtenissen in The Bourne Ultimatum. Daarom vind ik Jason Bourne ook zo weinig bestaansrecht hebben.

Ongeloofwaardige, domme film. Niet spannend, wel spectaculair. Niet te veel woorden aan verspillen verder.

Erg goede vervolg en einde van deze serie

avatar van Fonzo
Net of een auto een motor bij kan houden door smalle bochtige straatjes, lachwekkend!

avatar van kissyfur
Meer van hetzelfde. Mensen met oortjes, snipers, snelle montage, schokkerige beelden, achtervolgingsscènes, een chickie erbij want ja, er moet wel wat eye candy in... inmiddels een beproefd concept. Maar inmiddels is het vernieuwende er wel af, en kan het allemaal een stuk minder boeien dan pak ‘m beet 15 jaar geleden.
Onvoldoende maar toch goed genoeg gemaakt om het geen dikke onvoldoende te laten worden.

Zijsprong 1: inderdaad, elke motorrijder zal beamen dat in zulke nauwe straatjes met zoveel mensen op straat een auto kansloos zou zijn om een motor bij te houden. Suspense of disbelief was hier even onmogelijk.

Zijsprong 2: wat is die Tommy Lee Jones oud geworden, zeg!

avatar van Atheistus
De achtervolgingen en gevechten zijn goed om even wat te drinken in te schenken, verder heb ik mij wel vermaakt. Ik hou er wel van als er natuurlijke pauzes in een film zitten.

Beetje waardeloos vervolg.

Voelt vooral aan alsof ze even wouden testen of er nog wel interesse was in meer Bourne, ondanks dat het plot ook wel wat zaken uit het verleden probeert af te ronden. Probleem daarmee is dat het schrijfwerk zo belachelijk cliché is dat ze beter die moeite niet genomen hadden.

Maar eigenlijk alles aan deze film voelt nogal mak en plichtsmatig aan. De acteurs staan er maar stijfjes bij, het plot wordt afgeraffeld en zelfs de meeste actiescenes missen pit. Behalve dan de car chase in Vegas, die steekt er wel bovenuit. Jammer genoeg zorgt het contrast met de rest van de film er vooral voor dat je je afvraagt waarom ze verder niet wat meer in die richting hadden kunnen werken.

Voor mij hoeft het in ieder geval niet meer. Vond het sowieso al geen interessante reeks, met dit soort zoutloze vervolgen om de zoveel jaar wordt het er absoluut niet beter op. Blijkbaar zijn er nog steeds genoeg fans van deze reeks, maar ik zou er in ieder geval niet rouwig om zijn moest dit de laatste blijken.

Oh, en wat is dat toch met "geheime afspraken" in dat park. Volgens mij moet je daar gewoon eens een week op een bankje gaan zitten om alle duistere kantjes van de Amerikaanse spionage/politiek te ontrafelen. Over filmclichés gesproken.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken en heb er toch een half sterretje afgehaald,

Ik heb ze nu allemaal achter elkaar bekeken en vond dit deel eerst de beste, maar na deze herziening van alle delen vond ik dit deel niet de beste, wat ik miste was de achtervolgingen waar Bourne zo goed in was in de vorige delen wat ik hier niet zag, ik bedoel dan meer de achtervolgingen per voet op de daken, op een trein, in verschillende huizen etc, in dit deel zien we vooral in het einde in Las Vegas achtervolging met de auto dat erg spectaculair was, maar daarvoor viel het mij toch wat tegen kwa spanning en actie.

Vandaar dat dit nu mijn nieuwe top 5 is:

1. The bourne identity
2. The bourne legacy
3. Jason Bourne (2016)
4. The bourne ultimatum
5. The bourne supremacy

Maar eigenlijk zijn er niet echt slechte of matige delen, in elke film zit wel een goede lange achtervolging scene, alleen bij dit laatste deel is de nieuwigheid en spanning wel af.

avatar van Basto
Greengrass blijft een zeer geschikte regisseur voor dit soort paranoia thrillers. Verhaal is verder niet zo bijzonder, maar het kijkt prima weg.

Kleine 3,5

Heb ze nu ook allemaal gezien.

1. The bourne ultimatum
2. The bourne supremacy