Sicario (2015)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Emily Blunt, Josh Brolin en Benicio Del Toro

Kate Macy (Emily Blunt) is een jonge FBI-agente die deelneemt aan een geheime CIA-operatie om de baas van een Mexicaans drugskartel uit te schakelen. Samen met twee huurlingen steekt ze in Tucson, Arizona de grens over naar Mexico om de drugsbaas te elimineren. Maar eenmaal over de grens treffen ze een heel gevaarlijke en verdorven wereld aan.

avatar van K. V.
Deze dvd eens meegebracht en vond het een goeie film. 'k vond het wel boeiend gebracht en prima geacteerd.
Het verhaal was interessant genoeg om de volledige speelduur te boeien, ondanks dat hij toch zo'n 2 uren duurde.

avatar van martijn011
Villeneuve is onderhand een regisseur die ik zeer nauwlettend in de gaten ga houden. Na de films Enemy en het weergaloze Prisoners van hem gezien te hebben besloot ik deze Sicario eens op te zetten.
Villeneuve toont ook met deze film maar weer eens aan dat hij als geen ander spanning op kan bouwen en die ontzettend lang vast kan houden. De scene waarin ze met een aantal auto's met een noodgang naar Juárez rijden en op de terugweg in een file belanden is van ongekende klasse. Maar ook de slotscene vanaf de tunnel is echt enorm kunstig in beeld gebracht.

Sowieso moet de film het van de sfeer en de score hebben. Erg sterke muziek waardoor de sfeer nog intenser en spannender aanvoelt.
Blunt en Del Toro blinken uit in een cast die perfect verzorgd is. Het was goed om Del Toro weer eens te zien schitteren in een film.
Verhaaltechnisch vind ik deze film wel wat minder. Achteraf wordt alles duidelijk, maar het is niet zo dat de film wat dit genre betreft de betreden paden ontwijkt.
Deze film moet het vooral hebben van geweldig camerawerk, opgebouwde spanning en een geweldige score.
Ruim voldoende, dicht tegen de acht aan.

De film heeft niet overdreven veel actie, maar wanneer er dan wel actie is, is het wel zeer hard.
Waarheidsgetrouw denk ik ook deze film.
Misschien had er wat meer van gemaakt kunnen worden naar mijn bescheiden mening, maar ik vond het toch allemaal boeiend genoeg.

avatar van SmackItUp
Welcome to Juarez.

Dat Villeneuve een regisseur is met oog voor detail, was al duidelijk bij de eerste film die ik van hem zag. Dit maakt zijn films levensecht, en enorm spannend. Ben blij dat hij regelmatig een nieuwe film uitbrengt, aangezien hij zowat de enige is die mij nog niet heeft teleurgesteld.

Sicario is eigenlijk niet anders. Wederom een interessant genoeg verhaal onwijs gaaf in beeld gebracht. Alsof je een spel aan het spelen bent. De eerste scène is eigenlijk al meteen spot on en het beklemmende toontje is gezet. Soundtrack zoals altijd weer een plus. Voegt daadwerkelijk wat toe aan het sfeertje. Een paar vette scènes zoals de militaire colonne en de scène in de tunnel missen zijn impact niet.

Acteerwerk prima, al is het wederom Del Toro die de show steelt. Naar mijn mening een van de betere acteurs van het moment. Blunt viel mij toch een beetje tegen, al ligt dat meer aan haar personage.

Ik zit een beetje in dubio. 4 of 4,5*. Bij Vielnufje's Prisoners en Enemy zit ik op 4*. En ik geloof dat ik die toch net ietsjes beter vond. Nodig dus herzien. Nja, ik houd het voor nu even op 4* voor Sicario.

Next in line is Arrival. Ben benieuwd.

avatar van LOTR-lover
Een film hoeft niet continu actiescènes te hebben om te blijven boeien, en dat is bij Sicario ook zo. De spanning zit 'm met name in de onderlinge verhoudingen en het samenspel tussen alle partijen, waarbij je van een deel nog niet precies weet hoe of wat. Het acteerwerk is uitstekend en de speelduur (toch 2 uur) is zo voorbij.

8/10 (IMDB)

Fantastische film.. Ik heb hem 3 keer achter elkaar gekeken in een weekend.. Goed acteerwerk, stoere hoofdpersonen. Een jonge fbi agente die dingen graag volgens het boekje wil doen komt terecht in de harde werkelijkheid waarbij het er gewoon niet altijd zo netjes aan toe gaat. Sterk acteerwerk. De border scene is echt kick ass..

avatar van Roger Thornhill
Indrukwekkende film die een blik werpt op een schemergebied die wel wat weg heeft van een loopgravenoorlog : dán wint de ene partij een slag en dán de andere partij weer zonder dat er uitzicht op is dat de oorlog echt gewonnen kan worden, met dit verschil dat de kartelbazen altijd winnen. Knappe rol van Emily Blunt als "ingang" voor de kijker, hoewel de personages van Josh Brolin en vooral Benicio del Toro veel intrigerender zijn. Geen vrolijkstemmende film, en de lange en extreem beklemmende scène in de file bij de grens levert bijna hartkloppingen op van de spanning, zeer knap geregisseerd en gemonteerd en met een geweldige score.

avatar van nadrin
Knappe beelden. Vooral de tocht naar en in Juares. Wel harde film

avatar van pieteroyama
Een superfilm. Lekker veel spanning en volop actie. Prachtig gefilmd.

avatar van Bud Spencer
Een paar mooie actie scenes, maar dat was het dan ook. Niet bijzonder en magere verhaallijn. Deze film is wat mij betreft middelmaat.

avatar van otherfool
Klinkt misschien gek maar het wereldje van (de war on) drugs vind ik zelden boeiend op film. Sicario toch maar de kans gegeven vanwege Villeneuve, maar ook nu was het weer doorbijten. Blunt speelt best aardig en het cliché 'naïeve nieuweling die het volgens de regeltjes wil spelen vs. geharde ervaren agenten met vuil aan de handen' wordt netjes uitgespeeld, maar uiteindelijk gaf ik te weinig om de uitkomst van dit alles. Een degelijk werkje, maar dit (sub)genre trekt me gewoon totaal niet, blijkbaar.

avatar van memento12
eindelijk weer een goed misdaad film del toro steelt show na traffic zijn beste

avatar van JM Q
Bepaalde scenes en sterk acteerwerk hebben mij deze film echt doen waarderen

avatar van JoeCabot
Deze film wil vooral heel erg stoer zijn. De ingrediënten: mensen die stoïcijns in de camera turen, dreigende soundscapes, vage dialogen, een paar kille shoot outs, nog meer mensen die stoïcijns in de camera kijken…

Ik vond het best te pruimen. Al zie ik niet in waarom deze film boven zijn genregenoten zou uitsteken. Ja, de actie is bij momenten zeker badass. Ja, visueel ziet het er allemaal strak uit. En ja, de cast mag er wezen (al kijkt die dus vooral stoer in de camera). Jammer dat het allemaal in een typisch Hollywood-keurslijf geperst wordt.

En dat viel me toch wat tegen van Villeneuve, die met Enemy bewees dat hij ook een atypische thriller aankan. Geen originaliteitsprijs voor Sicario. Wel gewoon een boeiende film. 3*

Op voorhand dacht ik dat dit een film zou zijn a la Traffic. Was ook wel benieuwd naar de regisseur Villeneuve met wat voor 'war on drugs' verhaal hij aan zou komen zetten.

Maar toch blijkt dit een andere film dan Traffic (eveneens met Del Toro) maar ook weer geen doorsnee actie film. De film begint wat zoekend tot zelfs saai maar de kort maar krachtige bloederige schiet scene bij de grens overgang zet direct de toon. Vooral de manier waarop die scene geschoten is.

Vanaf die schiet scene zat ik beter in de film en werd mijn aandacht beter vastgehouden tot het einde. De plot had net ff wat beter gekund maar desondanks was deze voor mij te verteren.

Moet wel zeggen dat Emily Blunt niet zo paste in deze rol. Benicio del Torres vond ik een puike rol neer zetten.

Wel een aardige film in het genre.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik zag van Villeneuve hiervoor alleen de zwaar overgewaardeerde draak Incendies. Dan is dit toch echt oneindig veel beter. Misschien deels omdat hij zelf het script niet schreef. Want dat is hier echt een van de sterke punten. Hoewel de film niet geheel vanuit Blunts oogpunt is, loopt wat je weet voor een groot deel gelijk met wat haar personage weet. Een slimme truc die hier heel erg goed werkt.

Verder beviel de wat afstandelijke benadering me. En vond ik de film heel sterk in sfeer en spanningsopbouw. De film nam mede door een vrij kaal, maar gelaagd script daar de ruimte voor. Camerawerk was bij vlagen echt heel erg goed.

Dan lijkt het enkel puntje waar ik over kan vallen (de wat karige stukjes over de polite-agent en zijn zoontje, ze waren interessant en voegen een laag toe aan de motieven van de film, maar er lijkt iets te veel van op de montagetafel te zijn verdwenen, de ietwat over de top voorstelling van Ciudad Juarez (hoewel ook een van de beste stukken in de film), het is daar ook weer geen Aleppo maar klein vergeleken bij wat deze film goed doet.

avatar van Fisico
Sicario, de laatste film van Villeneuve die ik echt wou zien, begint eigenlijk fantastisch waardoor de verwachtingen erg hoog lagen. De openingsscène waarbij het afgelegen huis wordt binnengevallen is cinematografisch erg sterk. Ook qua spanning is het een trigger naar het vervolg toe, zo dacht ik althans. Jammer genoeg ervoer ik niet meer hetzelfde gevoel na deze openingsscène.

De Mexicaanse drugscriminaliteit wordt hier op de spits gedreven met gruwelijke beelden tot wat ze in staat zijn. Del Toro speelt hier een erg goede rol als mister Cool. Boeiende, intrigerende film, dat wel, maar niet meer dan dat. Verhaaltechnisch was de film eerder beperkt. Ik zweef tussen een 3,0* en 3,5*.

avatar van mcdaktari
Ik moet eerlijk toegeven dat ik Sicario na een 2e keer kijken toch wel heel goed vind. Na de eerste keer was ik er niet echt van onder de indruk maar het is toch een hele beste misdaadfilm. Ik kijk iig alweer uit naar de opvolger die binnenkort uitkomt.