The Revenant (2015)

Verenigde Staten / Hongkong / Taiwan / Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Alejandro González Iñárritu
met Leonardo DiCaprio, Tom Hardy en Domhnall Gleeson

1823. Tijdens een expeditie diep in de ruige Amerikaanse wildernis wordt de legendarische avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) en zijn manschappen aangevallen door indianen en moet hij bij een hinderlaag vrezen voor zijn leven. Hij kan tenauwernood ontkomen en slaat op de vlucht. Tijdens zijn overlevingstocht ondergaat Glass ondenkbare tegenslagen. Gedreven door zijn wil om te leven en zijn liefde voor zijn familie, moet Glass zich een weg banen door een strenge winter tijdens zijn meedogenloze overlevingstocht om uiteindelijk verlossing te vinden.

922 BERICHTEN 114 MENINGEN
avatar van Insignificance
geplaatst: 25 december 2016, 17:31 uur [permalink]
stefan dias schreef:
deze film, die toch wel duidelijk op 'realisme' mikt

Magisch realisme.

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 28 december 2016, 15:26 uur [permalink]
Ferme film ! Dikke pluim aan Leonardo DiCaprio. Ondanks de lange speelduur ga ik de film zeker nog eens bekijken

geplaatst: 31 december 2016, 22:47 uur [permalink]
Zoals reeds opgemerkt vond ook ik de film nogal vlak en langdradig, hoe indrukwekkend de beelden ook waren. Wat ontwikkeling betreft werd het mij bovendien een beetje te stripverhaalachtig. Misschien zegt het wel iets dat Di Caprio net voor deze filmrol zijn eerste Oscar heeft gekregen 😉 Ik ben alleszins van Inarritu meer diepgang gewoon...

avatar van karilem

geplaatst: 1 januari, 04:57 uur [permalink]
Beste film van 2016 "The revenant".... Ik heb het niet gezien en ik zal het waarschijnlijk nooit zien. Het onderwerp spreekt me gewoon niet aan. In de hele lijst heb ik er maar 2 gezien : "Hell or High Water" en "Room ".

geplaatst: 1 januari, 19:32 uur [permalink]
ik hoorde al dat the revenant nr 1 was geworden. mijn favo film die ik afgelopen jaar zag!

geplaatst: 2 januari, 20:02 uur [permalink]
toppie film

avatar van otherfool
geplaatst: 3 januari, 19:56 uur [permalink]
Een paar erg mooie, langgerekte actiescenes kunnen het weinig boeiende verhaal van The Revenant helaas niet helemaal redden. In plaats van het plot voort te stuwen lijkt het in beeld brengen van de natuur een doel an sich en dat levert een veel en veel te lange film op voor dit summiere materiaal. Hardy is weer eens in topvorm maar DiCaprio maakt niet veel indruk in nota bene zijn Oscarrol. Wat ik verder vooral jammer vond is dat de immense kou maar halfslachtig in beeld wordt gebracht; DiCaprio zwemt bijvoorbeeld moeiteloos een ijskoude rivier af en trekt even later weer zijn lekker warme en droge kleertjes aan.

avatar van Catsburg
geplaatst: 5 januari, 16:58 uur [permalink]
Geniale film.

geplaatst: 7 januari, 14:09 uur [permalink]
Ik kwam met een wauw de cinema uit

geplaatst: 10 januari, 22:44 uur [permalink]
Op zich een goede film die met wat minder, lees beter gedoseerd wraak-motief, een geweldige film had kunnen zijn. Nu verpestte de overdreven, allesbehalve subtiele uitwerking van het wraakthema het verhaal en de heel mooie beelden. In ieder geval voor mij.
Leonardo di Carpio speelt goed, maar de echte hoofdeolspeler is het genaseloze landschap.
Toch is het eenfilm die me wel even bezig hield. Wat is er echt gebeurd, wat is erbij verzonnen. Na alles wat ik daarover gelezen heb kwam ik tot de conclusie dat ik het een veel betere film had geconden zonder alle ops uk en effectbejag. Daarom trek ik een ster af van de drie sterren die film anders bij me verdiend had.
Misschien als de film niet zo gehyped was, dat ik het wat beter had kunnen verteren.

avatar van Maarten0402
geplaatst: 23 januari, 04:45 uur [permalink]
De lege en totaal holle/duistere en langzame soundtrack maakt deze film tot iets speciaals. Wat een ervaring was dit voor mij. Sinds tijden dat ik DiCaprio écht vind acteren. Zijn beste tot nu toe vind ik dan!

avatar van Brix
geplaatst: 23 januari, 11:45 uur [permalink]
Blablaland schreef:

Toch is het een film die me wel even bezig hield. Wat is er echt gebeurd, wat is erbij verzonnen. Na alles wat ik daarover gelezen heb kwam ik tot de conclusie dat ik het een veel betere film had geconden zonder alle ops uk en effectbejag.

Bekijk deze subtielere versie van het verhaal anders eens (?) Man in the Wilderness (1971)

geplaatst: 23 januari, 13:50 uur [permalink]
Maarten0402 schreef:
Misschien wel, Maarten, maar volgens mij niet toevallig in een rol zonder enige psychologische of intermenselijke uitwerking. Daarom vond ik het ook veelzeggend dat hij juist hier voor het eerst een Oscar kreeg...

geplaatst: 23 januari, 20:28 uur [permalink]
Prachtige film over een man die tijdens een expeditie voor dood wordt achter gelaten door zijn mede-reizigers. De film begint meteen goed met een brute openingsscène. Zelden zo realistisch de onverbiddelijke natuur in beeld gebracht gezien. De film ziet er dan ook magnifiek uit, wat ook zeker te danken is aan het camerawerk. Leonardo DiCaprio maakt indruk in een fysiek zware rol, maar Tom Hardy mag ook zeker niet onvermeld blijven.

avatar van pietermi
geplaatst: 25 januari, 22:55 uur [permalink]
Een prachtige film. Ook door de ruige natuur in beeld gebracht dat het een zwaar bestaan was.
DiCaprio heeft hiervoor verdiend een osacar gewonnen.

geplaatst: 3 februari, 17:09 uur [permalink]
als film op zich niet mijn ding,te langdradig en te vlak.Maar voor de enorm prachtige beelden toch een dikke 3.5 kometen...........................

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 5 februari, 13:03 uur [permalink]
Opnieuw gekeken op Blu-ray, nadat de film een jaar terug al veel indruk op me maakte. Het rauwe realisme, het ultieme lijden van DiCaprio die samen met Hardy geweldig acteert, de wonderschone natuurbeelden van Amerika, het spaarzame, maar brute geweld, de muziek, het camerawerk; wat is The Revenant geweldig gemaakt zeg. Wat een meesterwerk levert Iñárritu hier af.

Verhoging van 4* naar 4,5*

geplaatst: 5 februari, 13:33 uur [permalink]
Voor mijn part mag je deze film àlles toedichten, Ajax&Litmanen1, maar alsjeblief geen "rauw realisme". Dat lijkt wel hét probleem van onze tijd: het verwarren van de virtuele elektronicawereld van vandaag met de "rauwe realiteit". Soms vraag ik me zelfs af of dat begrip vandaag nog wel betekenis heeft...

avatar van peterx43
geplaatst: 6 februari, 20:32 uur [permalink]
Naar het einde toe flopt de film , te veel fouten in de regie.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 7 februari, 08:54 uur [permalink]
Ai ai, wat een tegenvaller. Niet dat het nou zo extreem slecht is, maar ik had op meer gehoopt.

Het verhaal is flinterdun. Overleven in de wildernis. Dat is op zich dan nog niet zo erg, mits er toffe momenten in zitten. Op enkele momenten na heb ik die helaas niet gezien. Mooie shots, dat wel. En heel veel ongeloofwaardigheden. Ik kon er daardoor nooit helemaal in komen..

En DiCaprio, tja. Als je zijn optreden hier ziet krijg ik medelijden dat hij nou net voor deze film een prijs heeft gekregen. Doet het oeuvre van de man ook geen eer aan, want hij heeft best goede rollen vertolkt. Maar hier kijkt ie toch veel te moeilijk en veel verder dan gekreun komt hij niet. Hardy was voor mij wederom de uitblinker.

Verhaal deed mij eigenlijk niets. Enkele toffe scènes en de alom prachtige shots houden de film op de been.

3*.

avatar van K. V.
geplaatst: 4 maart, 21:42 uur [permalink]
Deze stond ook al een tijdje op m'n lijst en eindelijk eens bekeken. Visueel was het wel een mooie film, maar qua verhaal viel hij toch een beetje tegen. Voor mij mocht hij ook wel wat korter geweest zijn. De cast deed het wel prima.
Misschien had ik er te veel van verwacht.

geplaatst: 12 maart, 22:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bij mij stond deze ook hoog op het verlanglijstje. Gisteren kwam het er eigenlijk van. Het eerste wat me opviel waren de uitstekende camerastandpunten, dito geluid (vooral die sound met die stiltes er tussenin, bloedstollend!) en uiteraaed prachtige shots van de mooie natuur (in Canada?).Die scene met de beer was zowel visueel als auditief een waar hoogstandje. Ook de openingsscene met de aanval van de Rees heb ik mooie technische dingen gezien

Het verhaal zelf is echter niet geheel realistisch en soms serieus met de haren getrokken. Di Caprio doet het zoals steeds goed, maar het verbaast me dat hij net voor deze film die felbegeerde oscar krijgt. Tom Hardy doet het hier ook fantastissh als bad guy!

Het is een erg rauwe film waar dieren ook een prominente rol in spelen (doodgeschoten paard in de beginscene, de bizon, het dode paard als schuilplaats, ...). Wat me ook een beetje stoorde en ook de geloofwaardigheid van de film aantast is het feit dat Glass maar niet onderkoeld raakte: sneeuw, rivier, bloot bovenlijf, ... alles kon zomaar. Het meest verschrikkelijke was dan nog het feit dat hij zich John Rambo waande om zijn wonde te dichten. Het einde vond ik echter sterk tegenvallen, alweer dat tikkeltje erover. No pain no gain zeker? Jammer, ondanks alles, maar ook dankzij de goede punten een stabiele 4,0*.