The Revenant (2015)

Verenigde Staten / Hongkong / Taiwan / Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Alejandro G. Iñárritu
met Leonardo DiCaprio, Tom Hardy en Domhnall Gleeson

1823. Tijdens een expeditie diep in de ruige Amerikaanse wildernis wordt de legendarische avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) en zijn manschappen aangevallen door indianen en moet hij bij een hinderlaag vrezen voor zijn leven. Hij kan tenauwernood ontkomen en slaat op de vlucht. Tijdens zijn overlevingstocht ondergaat Glass ondenkbare tegenslagen. Gedreven door zijn wil om te leven en zijn liefde voor zijn familie, moet Glass zich een weg banen door een strenge winter tijdens zijn meedogenloze overlevingstocht om uiteindelijk verlossing te vinden.

avatar van filmfan0511
Aantal jaren terug ooit het eerste halfuur gezien, maar daarna toch maar afgezet; het kon m'n aandacht toen niet vasthouden. Nu maar eens opnieuw een poging gewaagd; ik moet zeggen dat ik op een vreemd moment in de film gestopt was destijds, want juist die eerste 40 minuten zijn echt ijzersterk. De hele openingsscène is meesterlijk, en ook de befaamde beer-aanval is fantastisch in beeld gebracht.
Visueel is het werkelijk een van de mooiste films die ik de afgelopen jaren heb gezien; al die ijzig kille, maar ook woest mooie, landschapsbeelden zijn adembenemend. De film is zéér traag, maar daar merkte ik weinig van omdat ik zo in de ban was van de mooie beelden en de sfeer die daar door werd opgeroepen.
Over acteerprestaties kan niet veel gezegd worden, buiten het feit dat ze gewoon top zijn. DiCaprio zet allesbehalve zijn meest complexe rol ooit neer (maar kom, die oscar verdiende hij wel eens een keer), maar doet het gewoon oerdegelijk, en Hardy is zoals in alles waar ik hem ooit in gezien heb, supersterk.

Zeker een film die ik down the road nog wel eens wil herkijken. 4.5*

jeroenemans schreef:
Begin en eind gezien en niks gemist
Saai !! En onwerkelijk

Jammer

Ergens vind ik het jammer dat ze niet het échte verhaal vertellen, wat anderzijds ook wel begrijpelijk is, omdat dat nog ongeloofwaardiger zou zijn, maar de dingen die je ziet zijn wel echt gebeurd.

avatar van martijn011
Film die het moet hebben van het wonderschone camerawerk en een fenomenale Leonardo diCaprio.

DiCaprio speelt Hugh Glass, iemand die een groep pelsjagers begeleidt door een onherbergzaam gebied. De film begint met een aanval van een indianenstam op de groep waar Glass bij betrokken is. Dit zet meteen de toon, want het wordt geweldig in beeld gebracht. Door een lange take van een 360 graden draaiende camera lijkt het alsof je er midden in staat.
Na deze scène volgt de meest besproken scène van deze film, namelijk de aanval van de grizzlybeer. Wonderlijk gefilmd, het is levensecht. Eigenlijk gewoon gruwelijk om te zien hoe iemand voor je ogen uit elkaar wordt getrokken. Glass wordt een paar dagen verzorgd, maar al snel voor dood achtergelaten.

Na dit indrukwekkende gebeuren gaat hij alleen op reis om wraak te nemen. Het wordt een indrukwekkende overlevingstocht en alle ontberingen die Glass tegenkomt op z'n reis gun je je ergste vijand nog niet.
Minpunt aan de film is dat het middengedeelte soms té traag was. Alhoewel de natuurbeelden een hoop verzachten, kon het me toch niet helemaal boeien. Het einde is dan wel weer goed, maar het hoge niveau van de eerste dertig/veertig minuten worden niet meer gehaald.

DiCaprio heeft natuurlijk de Oscar voor deze film dik verdiend. Het schijnt echt gigantisch afzien te zijn geweest tijdens de opnames van deze film. Wanneer je de film bekijkt kan je wel een voorstelling maken van hoe het geweest moet zijn. Het goede aan de rol van DiCaprio is dat je soms niet meer weet of hij nou aan het acteren is of dat het daadwerkelijk zo zwaar is op dat moment.
Goede film wederom van Iñárritu, 4*

avatar van des1
Een film die gek genoeg groeit in de waardering, na nu meer aandacht te hebben gehad voor de Terence Malick achtige metafysiek en symbolisme. Van 3,5 naar 4*. Meer mensen die de bizons helaas wel wat erg 'ingetekend' vonden voorbij galopperen? Rest was een plaatje.

mooie film prachtig beeld
g.c