The Revenant (2015)

Verenigde Staten / Hongkong / Taiwan / Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Alejandro González Iñárritu
met Leonardo DiCaprio, Tom Hardy en Domhnall Gleeson

1823. Tijdens een expeditie diep in de ruige Amerikaanse wildernis wordt de legendarische avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) en zijn manschappen aangevallen door indianen en moet hij bij een hinderlaag vrezen voor zijn leven. Hij kan tenauwernood ontkomen en slaat op de vlucht. Tijdens zijn overlevingstocht ondergaat Glass ondenkbare tegenslagen. Gedreven door zijn wil om te leven en zijn liefde voor zijn familie, moet Glass zich een weg banen door een strenge winter tijdens zijn meedogenloze overlevingstocht om uiteindelijk verlossing te vinden.

936 BERICHTEN 119 MENINGEN
avatar van voskat
geplaatst: 28 april, 03:10 uur [permalink]
Hard op weg om de Gladiator van de '10s te worden. Belachelijk overschat.

avatar van wess16
geplaatst: 16 juni, 19:04 uur [permalink]
Prachtige beelden, dun verhaaltje en goed geacteerd van Leo. Al met al een aardige film. 3,5*

avatar van JM Q
geplaatst: 22 juni, 21:15 uur [permalink]
Hoop commentaar gehoord over het gebrek aan verhaal en gebeurtenissen in de film. Visueel, acteerwerk en muziek zijn van dermate hoog niveau dat je hier wel van moét houden indien je wen filmliefhebber bent...

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 29 juni, 06:45 uur [permalink]
Prachtfilm. De herkijk liet echt lang op zich wachten, onterecht zo blijkt. Hier heb ik echt van genoten, en dat voor een film van 160 minuten. Meestal verlies ik wel op een bepaald moment (even) de aandacht, hier niet echt. De beelden zijn werkelijk fantastisch met een prachtige en realistisch weergegeven natuur. De acteerprestaties zijn erg goed. Degenen die aangeven dat DiCaprio een oscar krijgt voor maar wat te grommen, kennen niets van film. Ik vind het de beste rol van Leo, van dehenen die ik zag, hoewel hij altijd meer dan voortreffelijk is. Ook in de films die ik minder graag zie zoals Shutter Island, is hij altijd een lichtpunt en dat met de kracht van een moederster. Het is uiteindelijk een mooie en boeiende ervaring van bijna drie uur genaamd cinema!

avatar van Night's Watch
geplaatst: 2 juli, 23:39 uur [permalink]
Ik zag hier op MM enkele voorspellingen dat deze film wel eens de hoogste nieuwkomer in de nieuwe top 1000 zou kunnen zijn. Het is te laat om deze film nog in mijn toplijst op te nemen maar wou hem toch graag voor de challenge zien, mede omdat deze rol DiCaprio zijn gouden beeldje heeft opgeleverd. En terecht blijkt!

DiCaprio speelt zijn rol met verve en laat hier maar weer eens zien waarom hij één van mijn favoriete acteurs van dit moment is.. Zijn vertolking van Hugh Glass sluit naadloos aan bij de sfeer die Iñárritu de film meegeeft doormiddel van visuele schoonheid. Het rauwe noordelijke Amerika wordt schitterend in beeld gebracht, scene na scene stond ik weer versteld van de mooie beelden. Ook op de aankleding van de cast en settings is niets aan te merken.

Toch zal The Revenant voor nu de bovenste regionen van mijn toplijst niet binnendringen. De speelduur van ruim tweeënhalf uur voelde te lang voor een film waar niet altijd even veel in gebeurde. Het verhaal is interessant en origineel maar ietwat karig. De beelden maken veel goed maar ik had gerekend op een meer inhoudelijke film.

Met deze kennis zou de score bij de volgende kijkbeurt kunnen stijgen maar voor nu hou ik het op vier sterren.

geplaatst: 3 juli, 22:22 uur [permalink]
Voor het eerst herzien, thuis, sinds die ene keer in de bios. En hij staat nog steeds. Wat een film, op alle fronten, magistraal. Cinematografie, regie, acteerwerk, script, alles van het hoogste niveau. Zeer zeer indrukwekkend.