The Revenant (2015)

Verenigde Staten / Hongkong / Taiwan / Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Alejandro González Iñárritu
met Leonardo DiCaprio, Tom Hardy en Domhnall Gleeson

1823. Tijdens een expeditie diep in de ruige Amerikaanse wildernis wordt de legendarische avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) en zijn manschappen aangevallen door indianen en moet hij bij een hinderlaag vrezen voor zijn leven. Hij kan tenauwernood ontkomen en slaat op de vlucht. Tijdens zijn overlevingstocht ondergaat Glass ondenkbare tegenslagen. Gedreven door zijn wil om te leven en zijn liefde voor zijn familie, moet Glass zich een weg banen door een strenge winter tijdens zijn meedogenloze overlevingstocht om uiteindelijk verlossing te vinden.

des1 schreef:
Tweede keer gezien. Vond het toch ongeloofwaardig dat iemand die zo ernstig gewond is, gaandeweg alleen maar aansterkte. Ook dat er om de haverklap lekker in het kouwe water werd rond gestapt, terwijl we sinds Discovery Channel wel bekend zijn met wat frost bite kan aanrichten. Maar goed, ik denk dat de regisseur ons wilde laten voelen wat kou en ontberingen zijn. Respect voor de fysieke inspanningen van de melkmuil uit Titanic, maar die in 20 jaar tijd (zolang is de blockbuster alweer geleden) wel wat babyvet is verloren.

Je vergeet dat in die tijd onze weerstand een stuk hoger was dan nu. En hij werkte natuurlijk zijn heke leven al in de koude.

Daarbij had die ‘melkmuil’ ook voor Titanic al een paar hele goede ‘volwassen’ rollen neergezet. Maar op het moment dat je de acteur verward met zijn personage, weet je dat je te maken hebt met een hele goede.

avatar van Kronos
Deze film is zo geloofwaardig realistisch dat je de waterdruppels en het nepbloed op de lens ziet spatten. Alsof je er zelf bij bent.

Terechte Oscar voor DiCaprio. Meer dan twee uur lang kermen en kreunen is normaal enkel weggelegd voor pornoacteurs en tennisspelers.

AJK
Blond.Acteur geboren voor dure films.
Nogmaals Dicaprio is een karakter acteur.
EN GEEN STEREOTYPE ACTEUR.
Terwijl ik vind dat zijn beste rol en acteer prestatie in Catch me if you can is.
Vroege, was hij echt goed.
Heel goed.
Nu gaat het nergens meer over.
Behalve geld.
Hij doet me erg aan Marlon Brando denken.
En ik denk dat zijn beste rol nog moet komen.
Net als Brando.

avatar van Mark de Jong
Geweldige beelden. Het begin met de aanval van de Ree en het gevecht met de beer was geweldig. Het survival deel wat over de top en op een gegeven moment onwaarschijnlijk. Had wel wat korter gemogen. Maar die schitterende beelden......wat een landschap.

avatar van ZenZin
Mark de Jong schreef:

Daar kan je ook gewoon natuurfilms van de EO enzo voor opzetten.

Een 5.0 voor deze film geven laat mij weten dat
je geen verstand van films hebt.
The revenant is goed afgeken na aperij van the gladiator en no country for old man.
Een oscar voor beste film en Dicaprio slaat echt nergens op.

avatar van Toontje G
Een paar keer bijna dood en weer door. Ongeloofwaardig natuurlijk maar vanwege de prachtige opnames 4 sterren.

ZenZin schreef:

Daar kan je ook gewoon natuurfilms van de EO enzo voor opzetten.

Die zijn ook prachtig!

AJK schreef:
Een 5.0 voor deze film geven laat mij weten dat
je geen verstand van films hebt.
Een oscar voor beste film en Dicaprio slaat echt nergens op.

Ja, ik heb geen verstand van film. Masr leg mij eens uit wat deze film van Gladiator of No Country zou hebben afgekeken? Qua stijl en verhaal zie ik weinig overeenkomsten. De cinematografie van Matheison met zijn overtrokken kleurgebruik (of dat van Deakins) is totaal niet te vergelijken met de naturelle benadering van Lubeski.

Dus ik ben benieuwd hoe iemand met verstand van films, zoals jij daar tegenaan kijkt.

AJK
Nou heb ik blijkbaar toch gelijk..

avatar van Angel9999
AJK schreef:
Blond.Acteur geboren voor dure films.
Nogmaals Dicaprio is een karakter acteur.
EN GEEN STEREOTYPE ACTEUR.
Vroege, was hij echt goed.
Heel goed.
Nu gaat het nergens meer over.
Behalve geld.
Hij doet me erg aan Marlon Brando denken.
En ik denk dat zijn beste rol nog moet komen.
Net als Brando.

Dan is menigeen een karakter acteur. Het is maar aan weinigen gegeven en dat is eigenlijk de mooiste prestatie an sich voor een acteur dat men zonder diezelfde, voor sommigen, herkenbare trekjes, een heel ander personage kan neerzetten. Edward Norton bv..

Maar eerlijk is eerlijk, het heeft ook met persoonlijke smaak te maken en Leonardo smaakt mij wel.

J a mij niet.

avatar van Roger Thornhill
Indrukwekkende film (die overigens niet de Oscar voor beste film heeft gewonnen), vooral in technisch opzicht, met de prachtige natuuropnames in de verzengende kou en de schokkende beelden, niet alleen van de beer en de aanval van de Indianen, maar bijvoorbeeld ook het moment wanneer Glass en zijn paard van de klif af storten. Maar twee-en-een-half uur grimmig lijden is wel wat veel, zodat de film wat te lang duurt en DiCaprio's Oscar meer aanvoelt als een beloning voor zijn toewijding dan als de bekroning van een acteerprestatie. Op de scène met de beer was ik natuurlijk al voorbereid, en omdat ik wist dat dat hele beest digitaal zou zijn was ik geheel bereid om het meer technische virtuositeit dan fysieke aanwezigheid te vinden, maar het had uiteindelijk toch een impact die ik niet had voorzien, heel sterk. Nogmaals complimenten voor de opnames van de even indrukwekkende als onherbergzame natuur, maar het gruwelijkste moment behoort toch aan Tom Hardy wanneer hij naast DiCaprio komt zitten en hem vertelt op welke manier DiCaprio hem duidelijk kan maken of hij wil sterven of niet... Bijzonder onaangenaam, en erg goed gespeeld en gefilmd.

avatar van panax
RAUW !!!
sneeuw en bloed.
schitterende landschappen.
geweldige rol van DiCaprio rest van de cast ook
beklemmend indrukwekkend verhaal !!