The Revenant (2015)

Verenigde Staten / Hongkong / Taiwan / Canada
Avontuur / Drama

geregisseerd door Alejandro González Iñárritu
met Leonardo DiCaprio, Tom Hardy en Domhnall Gleeson

1823. Tijdens een expeditie diep in de ruige Amerikaanse wildernis wordt de legendarische avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) en zijn manschappen aangevallen door indianen en moet hij bij een hinderlaag vrezen voor zijn leven. Hij kan tenauwernood ontkomen en slaat op de vlucht. Tijdens zijn overlevingstocht ondergaat Glass ondenkbare tegenslagen. Gedreven door zijn wil om te leven en zijn liefde voor zijn familie, moet Glass zich een weg banen door een strenge winter tijdens zijn meedogenloze overlevingstocht om uiteindelijk verlossing te vinden.

946 BERICHTEN 117 MENINGEN
avatar van voskat
Hard op weg om de Gladiator van de '10s te worden. Belachelijk overschat.

avatar van wess16
Prachtige beelden, dun verhaaltje en goed geacteerd van Leo. Al met al een aardige film. 3,5*

avatar van JM Q
Hoop commentaar gehoord over het gebrek aan verhaal en gebeurtenissen in de film. Visueel, acteerwerk en muziek zijn van dermate hoog niveau dat je hier wel van moét houden indien je wen filmliefhebber bent...

avatar van TornadoEF5
Prachtfilm. De herkijk liet echt lang op zich wachten, onterecht zo blijkt. Hier heb ik echt van genoten, en dat voor een film van 160 minuten. Meestal verlies ik wel op een bepaald moment (even) de aandacht, hier niet echt. De beelden zijn werkelijk fantastisch met een prachtige en realistisch weergegeven natuur. De acteerprestaties zijn erg goed. Degenen die aangeven dat DiCaprio een oscar krijgt voor maar wat te grommen, kennen niets van film. Ik vind het de beste rol van Leo, van dehenen die ik zag, hoewel hij altijd meer dan voortreffelijk is. Ook in de films die ik minder graag zie zoals Shutter Island, is hij altijd een lichtpunt en dat met de kracht van een moederster. Het is uiteindelijk een mooie en boeiende ervaring van bijna drie uur genaamd cinema!

avatar van Night's Watch
Ik zag hier op MM enkele voorspellingen dat deze film wel eens de hoogste nieuwkomer in de nieuwe top 1000 zou kunnen zijn. Het is te laat om deze film nog in mijn toplijst op te nemen maar wou hem toch graag voor de challenge zien, mede omdat deze rol DiCaprio zijn gouden beeldje heeft opgeleverd. En terecht blijkt!

DiCaprio speelt zijn rol met verve en laat hier maar weer eens zien waarom hij één van mijn favoriete acteurs van dit moment is.. Zijn vertolking van Hugh Glass sluit naadloos aan bij de sfeer die Iñárritu de film meegeeft doormiddel van visuele schoonheid. Het rauwe noordelijke Amerika wordt schitterend in beeld gebracht, scene na scene stond ik weer versteld van de mooie beelden. Ook op de aankleding van de cast en settings is niets aan te merken.

Toch zal The Revenant voor nu de bovenste regionen van mijn toplijst niet binnendringen. De speelduur van ruim tweeënhalf uur voelde te lang voor een film waar niet altijd even veel in gebeurde. Het verhaal is interessant en origineel maar ietwat karig. De beelden maken veel goed maar ik had gerekend op een meer inhoudelijke film.

Met deze kennis zou de score bij de volgende kijkbeurt kunnen stijgen maar voor nu hou ik het op vier sterren.

Voor het eerst herzien, thuis, sinds die ene keer in de bios. En hij staat nog steeds. Wat een film, op alle fronten, magistraal. Cinematografie, regie, acteerwerk, script, alles van het hoogste niveau. Zeer zeer indrukwekkend.

avatar van Captain Pervert
Ik heb geen idee wat het verschil is tussen cinematografie en regie, maar deze film ziet er prachtig uit en dat zal aan beide te danken zijn. Volgens mij hebben zowel de regisseur als de cinematograaf een Oscar gekregen. En dat is niet onterecht: na een half uur heb je echt het gevoel dat je samen met de personages in een totale, ongerepte wildernis bent beland.

Er is bijna geen shot waar niet een laag staande zon, lens flare of ander element in zit om het visueel extra interessant te maken. Een lust voor het oog. Je moet het wel kijken op een groot scherm om al dit moois echt goed tot zijn recht te laten komen.

De andere Oscar ging naar hoofdrolspeler Leonardo di Caprio. Hoewel ik zijn rol in The Wolf of Wall Street beter (en veel leuker) vond, is hij ook hier fenomenaal.

Een geloofwaardige omgeving en goed acteerwerk (van de hele cast overigens) kan niet verbloemen dat het verhaaltje wel erg simpel is. Het bronmateriaal (het boek) is hier debet aan, maar de ware gebeurtenissen waar dit verhaal op is gebaseerd zijn zo mogelijk nog oppervlakkiger (de echte Hugh Glass had niet eens een vrouw en kind). De film is spectaculair en meeslepend maar ook zeer voorspelbaar.

The Revenant is alsof je in een driesterrenrestaurant zit waar je diner door een sjieke Frans sprekende ober met witte handschoenen opgediend wordt, terwijl je onder de tafel gepijpt wordt door Scarlett Johansson, maar als je kijkt wat er nou op je bord ligt, is dat een Big Mac.

4 sterren

avatar van Elchapo
Fantastisch,en het leverde DiCaprio eindelijk zijn zo verdiende oscar op.5 stars.

De omgeving was mooi maar dan heb je het ook wel gehad in tijden niet zo'n saaie film gezien.. Ik zie hier goed acteerwerk? waar dan? ze acteren bijna niet omdat er zeker na het begin bizar weinig gebeurt.. nee deze film is niks 2 sterren voor de mooie omgeving

avatar van trebremmit
Ik had hier toch meer van verwacht, visueel best aardig maar ook wat saai qua kleurgebruik, het verhaal is al helemaal niet boeiend en DiCaprio doet weinig anders dan kreunen en kruipen, dan moet het toch meer van Hardy komen om het nog enigszins boeiend te maken. Er zitten verder wel een aantal goede actiescenes in die mooi geschoten zijn, vooral in het begin bij de boot, maar voor de rest vond ik het wat saai, depressief en heel erg serieus overkomen.

zwaar overschat naar mijn mening. Zaten wat leuke scenes in maar over het geheel saai en langdradig.

avatar van kingland
Indrukwekkende film, wat betreft de prachtige natuur van Noord-Amerika en de acteer prestaties en dan met name van Leonardo di Caprio. Wat mij betreft kreeg hij terecht de Oscar voor de deze rol.
Het verhaal echter is wat dunnetjes. De eerste 45 minuten zijn wat mij betreft het spannendst. Daarna is het vooral indrukwekkend als je je indenkt hoe het voor de echte Hugh Glass moet zijn geweest om dit alles te hebben meegemaakt en je toch levend uit zo'n situatie weten te redden.
Je moet de film dan ook niet gaan kijken vanwege de actie of spanning, want daar is naar mijn mening de film niet voor bedoeld. Ik zeg, zeker kijken !

Ik heb het nooit zo op DiCaprio, blijf het toch dat 'jochie van de boot' vinden. Blijf hem een melkmuil vinden en vind hem ook verkeerd gecast voor deze film. Tom Hardy had beter gepast in zijn rol. Zo nu het enige minpuntje maar gehad.

Deze Revenant is echt een verademing als eindelijk weer eens een epische overlevingsfilm die er mag zijn. Beter nog dan bijvoorbeeld het Cast Away met Tom Hanks. Het vergt een lange zit, ruim 2,5 uur, maar de film verveelt niet en neemt je mee in de rauwe tijd van Amerika toen het handelen in dierenpels nog belangrijker was dan de latere goudkoorts na 1850 of Burgeroorlog kort later. En er nog overal met Indianen geknokt werd (1823).

De natuur en omgeving is mooi in beeld gebracht ook.

Het verhaal is echt gebeurd en heb wel bewondering voor de echte 'trapper' Hugh Glass die het allemaal moet hebben meegemaakt. In het werkelijke verhaal doodde Hugh zijn aanvallers niet na terugkomst in de bewoonde wereld, maar dat boeit verder niet in de kwaliteit van deze film. Wel typisch dat de echte Hugh Glass 10 jaar later alsnog door Indianen werd gedood (1833)

avatar van Ajax&Litmanen1
PCTERN schreef:

Als nou 1 acteur ooit van zijn stigma van dat hij slechts in 1 film op wist te vallen af is gekomen, dan is het DiCaprio wel. Die heeft wel in 10 tot 20 films een topprestatie geleverd. Vreselijk kortzichtige gedachte van je over 1 van de beste acteurs van deze generatie.

Ter info: Leonardo DiCaprio - IMDb

Benieuwd of je zijn topfilms hebt gezien, anders zou ik het je adviseren.

Heb de meeste van hem gezien, en dit betrof mijn persoonlijke mening over een acteur. Daarna concentreerde ik me op de film die top was.

avatar van Zhero
Mwah, vind DiCaprio toch iemand met veel meer dynamiek en variatie in expressie dan iemand als Tom Hardy. En in deze film maakt of breekt het subtiele acteerwerk van de hoofdpersoon de film.

Nog steeds het jochie van de Boot? Inmiddels heeft hij inderdaad al veelvuldig bewezen een van de meest veelzijdige acteurs van deze tijd te zijn. Ga maar eens kijken naar The Departed (zijn beste rol naar mijn mening), The Beach, The Aviator of Shutter Island en je ziet een totaal andere DiCaprio.