Interstellar (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Christopher Nolan
met Matthew McConaughey, Jessica Chastain en Anne Hathaway

In de toekomst zijn regeringen en economieën over de hele wereld ingestort. Voedsel is schaars, NASA bestaat niet meer en de 20ste eeuw is de grote schuldige. Wanneer een mysterieus wormgat in de ruimtetijd opengaat is het aan een groep overblijvende onderzoekers van NASA om op verkenning te gaan en de mensheid hoop te bieden.

avatar van Shadowed
Erg goed.

Maar ik ben dan ook een Nolan fan. Interstellar haalt voor mij niet het Inception niveau, maar de film was alsnog een van zijn beste producties. Of de theorieën allemaal wetenschappelijk kloppen weet ik niet en maakt me ook vrij weinig uit.

McConaughey doet het best goed, vooral op emotioneel gebied. Qua acteerwerk zit het ook allemaal goed, Caine steekt boven vele anderen uit. Effecten opnieuw van origineel en hoog niveau, wormgaten zien er magistraal uit.

De planeetbezoekjes hadden nog wel wat spannender gekund, De golvenplaneet is dan wel spannend, maar het ijsplaneetje is best saai om te zien ondanks de mooie setting. Misschien niet voor iedereen geschikt maar een erg indrukwekkende Sci-Fi.

avatar van El ralpho
Op naar de sterren en daar voorbij!

Ik wil best geloven dat een (groot) deel van de wetenschap uit deze film gebaseerd is op echte wetenschap. Ik geloof ook dat men zijn best gedaan heeft om het allemaal zo realistisch mogelijk te maken. Toch bleef Interstellar voor mij over het algemeen een te ver van mijn bed show.

De personages grepen mij niet, de film duurde te lang, en ik vond de spanningsboog daarnaast ook veel te laag liggen. Dit staat wat mij betreft los van de nauwe betrokkenheid van Kip Thorne. Want hoe wetenschappelijk correct het allemaal ook moge zijn, voor de theorie achter het verhaal lijkt het boek mij een stuk interessanter. En het feit dat de theorie grotendeels kloppend zou zijn, hoeft dit nog niet automatisch een goede film te maken.

Wat ik met momenten wel heel gaaf vond was de cinematografie en hoe het geluid bij sommige scene's weg viel. Op dit vlak viel het mij echt op dat deze film ver boven het gemiddelde uitsteekt en een eigen kenmerkende stijl heeft. Hierdoor zijn er wel een aantal momenten die je na het kijken bij zullen blijven. Ook het slot vond ik buitengewoon prachtig.

Tot slot moet ik toegeven dat toen ik ging kijken, ik al vrij moe was en dat ik constant mijn best moest doen om erbij te blijven. Een herziening is dus wellicht op zijn plaats, maar hier heb ik voorlopig nog geen zin in. Hiervoor had ik toch echt teveel van de film verwacht en had ik verwacht dat de eerste kijkervaring mij meer zou grijpen.

avatar van Thampon
Ik geef niet snel 5 sterren maar voor mij is deze film keer op keer ontroerend tot aan de aftiteling. Alles zit zo goed in elkaar en elke keer opnieuw vind je wel iets anders om over na te denken. Parachtige vertolking van Matthew McConaughey en wederom machtige geregisserd door Nolan. Ik ben aan het twijfelen om doch "The Shawshank Redemption" van de eerste plaats te stoten... twijfeling alom

avatar van Metalfist
Mankind was born on Earth. It was never meant to die here

Vreemd eigenlijk hoe je een regisseur toch wel hoog kunt waarderen, maar dat je niet de drang voelt om meteen zijn laatste nieuwe film te gaan zien. Dat gevoel heb ik al een tijdje met Christopher Nolan die met een gemiddelde van 3.79 op 7 films het goed doet, maar waarvan ik Dunkirk en Interstellar nog niet had gezien. Dunkirk zegt me sowieso vrij weinig, maar Interstellar daarentegen leek wel in mijn straatje te passen. Ben best wel fan van dit soort science-fiction dingen en ik was wel benieuwd wat dit ging brengen, alleen die lange speelduur stak me serieus tegen.

Onterecht blijkbaar, want Nolan weet zijn film goed te baseren, de kleine 3 uur vliegen namelijk redelijk snel voorbij. Dat neemt niet weg dat de film toch nog altijd wel wat inzakkingen kent. Zo is heel het segment met vader Brand en Murph vrij pover uitgewerkt. Voor het plot is het natuurlijk belangrijk dat Murph intelligent genoeg is om de code van Cooper te kunnen ontcijferen, maar de scènes tussen haar en Dr. Brand zijn redelijk taai te noemen en slagen eigenlijk qua evolutie van het personage nergens op. Verder vooral knap hoe Nolan en co dit toch nog op een manier boeiend kunnen houden, maar het sentiment overheerst uiteindelijk de wetenschap en ook dat doet de film geen goed. Oké, de scène met de boekenkast is op zich nog een leuke gimmick maar Cooper die maar blijft overleven.. Dan besluit hij ook nog eens te vertrekken op zoek naar Amelia en ik was uiteindelijk blij dat we geen beelden te zien kregen waar ze elkaar in de armen vallen.

Gelukkig is Nolan visueel nog altijd wel overtuigend. Beste stuk zit hem in de verschillende space hopping momentjes (onze astronauten blijven namelijk nooit echt lang op dezelfde plek..) en zo'n planeet als die van Miller of Mann ziet er wel erg mooi uit. Ook een leuk gespeel met audio, vind het altijd fijn wanneer ze het feit introduceren dat er in de ruimte geen geluid is, en ook een redelijke cast. Interstellar is vooral de grote Matthew McConaughey-show maar doet het erg goed. In die mate zelfs dat iedereen anders, met uitzondering van John Litgow, door de mand lijkt te vallen. Oké, Matt Damon is nog een leuke (en onverwachte) toevoeging maar Michael Caine speelt één van zijn slechtste rollen ooit en ook Jessica Chastain heeft het wel erg moeilijk met deze beperkte maar o zo belangrijke bijrol. Verder een beetje jammer van de humoristische sidekicks maar dat zal een knieval van Nolan zijn geweest om het geheel niet te droog te maken.

Het maakt niet genoeg indruk om de nieuwe 2001 te zijn, maar doet dat wel erg veel goeds waardoor de minpunten niet zo hard doorwegen als je zou verwachten. Visueel imponerend, qua plot boeiend genoeg en hoewel de grote namen in de cast niet unaniem weten te overtuigen, is er toch iets dat me enorm weet te boeien aan Interstellar. Ben benieuwd wat een herziening gaat brengen, nu was ik vooral gefascineerd door wat Nolan uit zijn mouw ging schudden aan het einde. Ik vraag me af of ik de volgende keer de reis ga kunnen volbrengen.

Nipte 4*

avatar van Kondoro0614
Nu we dan toch begonnen zijn aan het nieuwe jaar wou ik gelijk het jaar inluiden met een film die al langere tijd op mijn kijklijst staat. De regisseur heeft een langere periode op nummer één gestaan in mijn persoonlijke top 10 maar na het kijken van meer films van de andere regisseurs is die toch flink gedaald. Hij blijft er wel in staan maar moet het doen met een lagere ranking want man ó man, die Nolan weet me nu al voor de tweede keer bijna een hele film lang met vragen te laten zitten... Ook deze film was weer zo’n film, een film waarbij je constant zelf vragen had die later dan weliswaar beantwoord werden maar, wat soms best irritant is onder het kijken van een film. Soms was het wat onduidelijk wat er precies ging gebeuren al was dat ook wel leuk want dan blijft de film wel komen met verassingen.

“We used to look up at the sky and wonder at our place in the stars. Now we just look down, and worry about our place in the dirt.”

Ik zelf vond de cast erg tof. Ik heb nog niet zo heel veel films gekeken met ‘Matthew McConaughey’ in de hoofd rol maar ik moet eerlijk bekennen dat het nog aardig positief naar buiten kwam tijdens deze film. Matthew speelde de heerlijke rol van ‘Cooper’, oud piloot van NASA en huidig een boer. Voor de rest vond ik de actrices van ‘Murph’ leuk en was ook ‘Tom’ leuk geacteerd door verschillende mensen. Voor de rest vond ik Michael Caine ook erg leuk in de film en natuurlijk nog wel wat meer uit de cast maar ik wil ze niet allemaal langs gaan.

Het verhaal was in het begin nogal lastig te volgen, vond ik persoonlijk. In het begin was het soms wat chaotisch in mijn ogen, en ging het vaak over van alles en nog wat maar kwam ik er maar moeilijk uit. Echter, wanneer het einde naderde werd de film als maar duidelijker voor mij en nu we een dagje verder zijn komt ook alles beetje bij beetje binnen. We volgen een boer die met zijn familie op een boerderij woont nadat NASA geschrapt is uit de maatschappij. De wereld staat er niet goed voor, en er zijn heel vaak zandstormen. Tot Cooper met Murph na een tijdje een soort puzzel weten te ontcijferen en ze richting een locatie gaan. Ze stuitten hier op een geheime locatie waar enkele kopstukken van het oude NASA nog bij elkaar komen, ze willen een nieuwe planeet vinden waar ze mensen na toe kunnen brengen of vruchtbare eitjes om zo een nieuwe kolonie te starten en hier verder te kunnen leven als de aarde vergaat. Cooper vliegt met zijn team richting dat sterrenstelsel en gaan kijken welke planeet nou het beste geschikt is. Als ze er achter komen dat het allemaal maar verzonnen is wil cooper terug, dit lukt hem niet en hij belandt in een bepaalde kubus terecht waar hij kan communiceren met zijn dochter. Alles blijkt door hem verteld te zijn en hij komt er achter dat hij bijna flink gefaald had tot dat hij weer herenigd met z’n dochter, die nu op een sterfbed lag. Ik vond het zelf best indrukwekkend dat ze op een planeet waren voor maar kort, maar dat die tijd op de aarde maar liefst 23 jaar was. Dat vond ik ik wel een gaaf gedeelte.

Visueel is de film wel weer een pareltje en ook bij mij was het toch wel de lengte die soms wat tegenspeelde. Toch nu ik nog vakantie heb kan ik gewoon deze film nog even blijven kijken en dat zal ik ook zeker blijven doen. Nee, visueel was het prachtig en daar kwamen we niks te kort. Ook leuk gefilmd met hier en daar wat drama, lachwekkende stukken maar vooral stukken waar je toch wel even je wenkbrauw van omhoog kon trekken.

Ik heb me zeer zeker vermaakt met deze Nolan film die al wel een lange tijd op mijn kijklijst bevond. Misschien toch niet helemaal wat ik van de film had verwacht, heeft Matthew en de cast, Nolan en de productie toch een vette film naar buiten gewerkt die me wel zeker aanstond. Ook ik geef nipt een vier sterren voor de film, omdat het wow effect toch wel doordrong.

avatar van Donnie Vallermee
Ik begin de film net een half uur te kijken maar het kan vooralsnog geen enkele grip op me krijgen

avatar van des1
Retry. Afwaardering naar 2,5*
Ik vermoed dat veel astronomen, fysici e.d. de film zullen kunnen waarderen voor de verbeelding, maar zich kapot ergeren aan de terloopsheid van allerlei new age onzin vermengd met pseudo wetenschap. Wie meer dom gewauwel wil lezen, moet voor de grap eens lezen wat mensen aan commentaar hebben geschreven op youtube bij het één na sterkste onderdeel van de film, de muziek van Hans Zimmer. Boekenkast scene aan het eind blijft het beste; ook een tribute aan het inwendige van de HAL computer uit Kubricks 2001... en Tars heeft (als ie niet aan de wandel is) dezelfde fysieke verschijning als de monoliet uit 2001. Hathaway is met die Bambi ogen van haar strangely out of tune in de film.

Mooie beelden, maar verder boeit de film nauwelijks.
De muziek vond ik eerder storend dan nuttig.
Het heeft me moeite gekost om de film af te kijken.

avatar van pampelonne
Blijft leuk, te fantaseren over andere leefbare planeten in verre galaxy's.
dit is dan ook mooi in beeld gebracht als het ruimteschip in een wormgat verdwijnt.
toch snap ik de notering in de top 250 niet, want ik vind deze film niet echt vernieuwend.
Inception vind ik ook net iets origineler.

avatar van ZenZin
pampelonne schreef:

toch snap ik de notering in de top 250 niet

Nou als iedereen er net als jij 4 sterren aan zou geven komt deze film in de top 250

avatar van Freespirit2
Kijk niet zo heel gauw naar dit type films maar deze heeft mij toch van begin tot end in spanning weten te houden............ en er zijn niet veel films waar ik dat bij heb>
Dus heb me vermaakt

avatar van Graaf Machine
Na jaren weer eens gezien. Beviel me nu toch stukken beter. Wellicht beoordeelde ik hem nu op andere merites. Niet als serieuze SF, maar als geinig fantasy-filmpje. Niet al te serieus nemen allemaal, en de lol hier en daar gewoon accepteren. Dan is het een vermakelijke film.

De film net opgezet, voor de 1e keer, ben benieuwd.
Hij moet haast wel goed zijn door de hoge scores.
Ga er lekker voor zitten met een biertje.

pop
Dan gaat het een late worden, Niickydefelij.
Ik ben net uitgekeken. En ik heb me prima vermaakt.

avatar van joeygamer2
Best wel goede film! Begon nog aardig saai, maar werd beter toen ze de ruimte in gingen. Film die ik al heel lang wou zien en eindelijk kwam hij is op TV . Een aantal emotionele stukjes waar ik om moest huilen. Het laatste uur was echt perfect! Echt spannend, leuk en emotioneel. De ruimte zag er ook mooi uit en de planeten zagen er ook goed uit. Echt super geboeid zat ik te kijken vanaf toen ze de ruimte in gingen. De boekenkast scène op het eind is zeker het beste stuk uit de hele film. Heel emotioneel en je kwam achter de ontdekking van de 'geest' in het begin van de film. Echt jammer dat het begin saai was, anders had ik de film 5 sterren gegeven.

avatar van =EL!ZE=
Film is soms moeilijk te volgen. Ik heb dat ook regelmatig even terug gespoeld. Het theoretische vond ik echt onduidelijk. Uiteindelijk begreep ik het verhaal wel. Ik vond het allemaal wel heel mooi in beeld gebracht en de cast is echt fantastisch. Al met al een redelijke film.

avatar van alexspyforever
Tja normaal gezien vind ik reclame die de film onderbreekt vervelend maar hier was het welkom om even pauze te nemen van deze trip. Ik hou wel van sci-fi maar dan liefst als het met horror is gemixt. Deze film is wel mooi gemaakt maar het is mij uiteindelijk allemaal wat te filosofisch en al te vaak begon al dat technische en wetenschappelijk gepalaver me te vervelen. Uiteindelijk wilde ik wel weten hoe het afliep. Toch niet echt een bevredigend einde.

avatar van Basto
Nolan’s beste!

Indrukwekkend ruimte epos met heerlijke luide geluidsband. De art direction is top en het sentimentele eind is m vergeven. Mooi drama over het eindevan onze planeet. Een visie waar ik me goed in kan vinden, want we maken er echt een enorme puinhoop van.

Verderis het natuurlijk een grite berg onzin, hoe wetenschappelijk Nolan het ook probeert te brengen. Desalniettemin prachtig gemaakt!

Dikke 4*

avatar van Bakema NL
Bergje films besteld de afgelopen tijd en ook deze....tegelijkertijd in het pakket zat ook nog Gravity en The Martian, lijkt haast een thema . Ik had de film 1 x eerder gezien en was best overdonderd. Net een tweede keer en jawel, dit mag gerust een van de beste films ooit gemaakt genoemd worden wat mij betreft. Nolan's 2001 is het toch wel en de verwijzingen liggen er best dik bovenop, storend is dat zeker niet.
Een type film dat mij er helemaal in zuigt.

avatar van ILDIB
nogmaals bekeken en verhoogd. Ja er zitten nog steeds joekels van gaten in t verhaal maar wat pakt deze film je in en dat samengaand met de sound is simpelweg fantastisch. Genoten op een klein saai stukje na.

avatar van donnie darko
Ik vind hier geen andere berichten die deze theorie ook poneren maar zou het niet kunnen dat zoals Dr. Mann zegt, iedereen net voor ze sterven hun geliefde zien en dus Cooper in de black hole sterft, en het vanaf het moment dat hij in the black hole wordt gezogen, gewoon een droom is. Dit zou verklaren waarom alles zo perfect loopt, waarom hij geen interesse heeft in de kinderen van zijn dochter (want deze hebben geen gezicht) en waarom bv. de robot gewoon met een schroevendraaier kan hersteld worden. Ik denk toch wel dat deze theorie best steek houdt, als een verklaring, maar zie hier precies weinig mensen die de film ook zo benaderden.

Edit: ok hier wordt dit ook geponeerd:https://www.konbini.com/en/cinema/interstellar-ending-theory

avatar van Graaf Machine
Ik vind dat eerlijk gezegd helemaal niets toevoegen. Het is eerder een absurditeit. Hoe kan iedereen nou net voor ze sterven hun geliefde zien? Sommigen sterven van het ene op het andere moment door een kogel in hun achterhoofd, of zoiets.

Graaf Machine schreef:

Mja er wordt gewoon in de film constant naar gehint, en het zou ook verklaren waarom alles zo perfect uitdraait

avatar van Zwolle84
Nee, dat denk ik zeker niet. Dat zou vloeken met het hele aandachtsgebied van de film.

donnie darko schreef:

Maar het contrasteert zo met de hele "wetenschappelijk correcte" opzet van de film. Ik denk dat alles zo lekker uitdraait, perfect zoals jij het noemt (ik weet niet of dat wel zo is), omdat Nolan een feel good einde aan de avontuurlijke rit wil draaien.

Graaf Machine schreef:

Tja het is gewoon de meerdere interpretaties die ik denk dat hij toch wel in de film wou steken. Als je de film terugkijkt, wordt hier toch wel vaak naar gehint (door Mann, maar ook de rest van de crew, als ze de wetenschap achter een zwart gat uitleggen, en beweren dat je het niet kan overleven). Hierdoor lijkt het me plausibel dat Nolan dit er toch in wou verweven om aan te tonen dat Cooper zijn zeer wetenschappelijk gefundeerde fantasiebeeld voor zich ziet (aangezien hij zelf ook de wetenschap achter een zwart gat kent), net voor hij sterft. Anway wat me ook gewoon opviel is hoe hij met een schroevendraaier de robot terug tot leven brengt (waarom was dit dan niet eerder gebeurd), zo kort bij zijn dochter blijft, en niet geinteresseerd is in haar kinderen, en ook direct beslist om Hathaway haar personage te gaan zoeken, zonder enige problemen. Het lijkt haast sprookjesachtig, dromerig, en kort. Bovendien zou de hele "ghost" referentie dan ook meer steek houden. Dit zou het ook gewoon geloofwaardiger maken; de aarde is eigenlijk wel gewoon vergaan, en de hoofdpersonages sterven allemaal .

Nogmaals; ik zeg niet dat het de enige interpretatie is, ik zeg enkel dat Nolan wel degelijk clues heeft achtergelaten om, naast de extreem wetenschappelijk onderbouwde versie van de feiten, ook deze interpretatie voedsel voor theorieën heeft gegeven; hierdoor zijn er ook zoveel websites geweid aan deze theorie.

Om je er maar een paar te geven; https://www.reddit.com/r/interstellar/comments/34qylm/interstellars_ending_afterdeath_interpretation/, This Theory About The Ending Of 'Interstellar' Changes Everything - konbini.com, Why Interstellar's Ending Doesn't Mean What You Think It Means - cinemablend.com, The Ultimate Debate of the Theories of Interstellar’s Ending (Contains Spoilers) | runlivid - runlivid.wordpress.com

avatar van Graaf Machine
Wel leuk dat je zo naar interpretaties zoekt, dat is positief. Ik kan me daar niet zo toe zetten, ik waardeer deze film dan ook niet zo hoog, maar dat is verder niet relevant.

Zwolle84 schreef:

Nu ik meer en meer zoek, merk je gewoon dat het moment dat hij de black hole verlaat, wel degelijk door velen, als het begin van de death dream wordt gezien (zie hier meest bekeken video over het einde op youtube: INTERSTELLAR - Movie Endings Explained (2014) Christopher Nolan, Matthew McConaughey sci-fi film - YouTube

Anyway, blijft multi-interpretabel, maar duidelijk door velen gedeelde interpretatie

avatar van Beun de Haas BV
De luxe gehad om Nolan's sciencefictionfilm op het witte doek te herzien en - nog meer dan de eerste keer - overrompeld de zaal te verlaten. Interstellar bevat een intrigerend verhaal waarin wetenschap en emotie voortdurend als twee hemellichamen om elkaar heen cirkelen. Toch zijn het de adembenemende special effects en bombastische soundtrack die de kijker als een zwart gat aantrekken. Kortom, een meeslepend meesterwerk waarin de bijna drie uur kijktijd relatief is.

avatar van Bartjeking
Ik kon vannacht niet slapen en ben deze film maar gaan kijken. Ik sluit me aan bij bovenstaand bericht! Gelukkig minimale kennis van astronomie, dus kan me ook nergens aan ergeren op dat vlak.

avatar van Paranoid_Fish
Mooie beelden, maar voor de rest ben ik teleurgesteld. Nice try zou ik zo zeggen.

Het blijkt maar weer eens een gouden koppel te zijn. Hans Zimmer en Nolan. Topfilm. Net iets minder dan Inception.