Interstellar (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Christopher Nolan
met Matthew McConaughey, Jessica Chastain en Anne Hathaway

In de toekomst zijn regeringen en economieën over de hele wereld ingestort. Voedsel is schaars, NASA bestaat niet meer en de 20ste eeuw is de grote schuldige. Wanneer een mysterieus wormgat in de ruimtetijd opengaat is het aan een groep overblijvende onderzoekers van NASA om op verkenning te gaan en de mensheid hoop te bieden.

avatar van Shadowed
Erg goed.

Maar ik ben dan ook een Nolan fan. Interstellar haalt voor mij niet het Inception niveau, maar de film was alsnog een van zijn beste producties. Of de theorieën allemaal wetenschappelijk kloppen weet ik niet en maakt me ook vrij weinig uit.

McConaughey doet het best goed, vooral op emotioneel gebied. Qua acteerwerk zit het ook allemaal goed, Caine steekt boven vele anderen uit. Effecten opnieuw van origineel en hoog niveau, wormgaten zien er magistraal uit.

De planeetbezoekjes hadden nog wel wat spannender gekund, De golvenplaneet is dan wel spannend, maar het ijsplaneetje is best saai om te zien ondanks de mooie setting. Misschien niet voor iedereen geschikt maar een erg indrukwekkende Sci-Fi.

avatar van El ralpho
Op naar de sterren en daar voorbij!

Ik wil best geloven dat een (groot) deel van de wetenschap uit deze film gebaseerd is op echte wetenschap. Ik geloof ook dat men zijn best gedaan heeft om het allemaal zo realistisch mogelijk te maken. Toch bleef Interstellar voor mij over het algemeen een te ver van mijn bed show.

De personages grepen mij niet, de film duurde te lang, en ik vond de spanningsboog daarnaast ook veel te laag liggen. Dit staat wat mij betreft los van de nauwe betrokkenheid van Kip Thorne. Want hoe wetenschappelijk correct het allemaal ook moge zijn, voor de theorie achter het verhaal lijkt het boek mij een stuk interessanter. En het feit dat de theorie grotendeels kloppend zou zijn, hoeft dit nog niet automatisch een goede film te maken.

Wat ik met momenten wel heel gaaf vond was de cinematografie en hoe het geluid bij sommige scene's weg viel. Op dit vlak viel het mij echt op dat deze film ver boven het gemiddelde uitsteekt en een eigen kenmerkende stijl heeft. Hierdoor zijn er wel een aantal momenten die je na het kijken bij zullen blijven. Ook het slot vond ik buitengewoon prachtig.

Tot slot moet ik toegeven dat toen ik ging kijken, ik al vrij moe was en dat ik constant mijn best moest doen om erbij te blijven. Een herziening is dus wellicht op zijn plaats, maar hier heb ik voorlopig nog geen zin in. Hiervoor had ik toch echt teveel van de film verwacht en had ik verwacht dat de eerste kijkervaring mij meer zou grijpen.

avatar van Thampon
Ik geef niet snel 5 sterren maar voor mij is deze film keer op keer ontroerend tot aan de aftiteling. Alles zit zo goed in elkaar en elke keer opnieuw vind je wel iets anders om over na te denken. Parachtige vertolking van Matthew McConaughey en wederom machtige geregisserd door Nolan. Ik ben aan het twijfelen om doch "The Shawshank Redemption" van de eerste plaats te stoten... twijfeling alom

avatar van Metalfist
Mankind was born on Earth. It was never meant to die here

Vreemd eigenlijk hoe je een regisseur toch wel hoog kunt waarderen, maar dat je niet de drang voelt om meteen zijn laatste nieuwe film te gaan zien. Dat gevoel heb ik al een tijdje met Christopher Nolan die met een gemiddelde van 3.79 op 7 films het goed doet, maar waarvan ik Dunkirk en Interstellar nog niet had gezien. Dunkirk zegt me sowieso vrij weinig, maar Interstellar daarentegen leek wel in mijn straatje te passen. Ben best wel fan van dit soort science-fiction dingen en ik was wel benieuwd wat dit ging brengen, alleen die lange speelduur stak me serieus tegen.

Onterecht blijkbaar, want Nolan weet zijn film goed te baseren, de kleine 3 uur vliegen namelijk redelijk snel voorbij. Dat neemt niet weg dat de film toch nog altijd wel wat inzakkingen kent. Zo is heel het segment met vader Brand en Murph vrij pover uitgewerkt. Voor het plot is het natuurlijk belangrijk dat Murph intelligent genoeg is om de code van Cooper te kunnen ontcijferen, maar de scènes tussen haar en Dr. Brand zijn redelijk taai te noemen en slagen eigenlijk qua evolutie van het personage nergens op. Verder vooral knap hoe Nolan en co dit toch nog op een manier boeiend kunnen houden, maar het sentiment overheerst uiteindelijk de wetenschap en ook dat doet de film geen goed. Oké, de scène met de boekenkast is op zich nog een leuke gimmick maar Cooper die maar blijft overleven.. Dan besluit hij ook nog eens te vertrekken op zoek naar Amelia en ik was uiteindelijk blij dat we geen beelden te zien kregen waar ze elkaar in de armen vallen.

Gelukkig is Nolan visueel nog altijd wel overtuigend. Beste stuk zit hem in de verschillende space hopping momentjes (onze astronauten blijven namelijk nooit echt lang op dezelfde plek..) en zo'n planeet als die van Miller of Mann ziet er wel erg mooi uit. Ook een leuk gespeel met audio, vind het altijd fijn wanneer ze het feit introduceren dat er in de ruimte geen geluid is, en ook een redelijke cast. Interstellar is vooral de grote Matthew McConaughey-show maar doet het erg goed. In die mate zelfs dat iedereen anders, met uitzondering van John Litgow, door de mand lijkt te vallen. Oké, Matt Damon is nog een leuke (en onverwachte) toevoeging maar Michael Caine speelt één van zijn slechtste rollen ooit en ook Jessica Chastain heeft het wel erg moeilijk met deze beperkte maar o zo belangrijke bijrol. Verder een beetje jammer van de humoristische sidekicks maar dat zal een knieval van Nolan zijn geweest om het geheel niet te droog te maken.

Het maakt niet genoeg indruk om de nieuwe 2001 te zijn, maar doet dat wel erg veel goeds waardoor de minpunten niet zo hard doorwegen als je zou verwachten. Visueel imponerend, qua plot boeiend genoeg en hoewel de grote namen in de cast niet unaniem weten te overtuigen, is er toch iets dat me enorm weet te boeien aan Interstellar. Ben benieuwd wat een herziening gaat brengen, nu was ik vooral gefascineerd door wat Nolan uit zijn mouw ging schudden aan het einde. Ik vraag me af of ik de volgende keer de reis ga kunnen volbrengen.

Nipte 4*