• 8.555.080 stemmen

Genre: Sciencefiction / Mystery

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Matthew McConaughey, Jessica Chastain en Anne Hathaway

IMDb beoordeling: 8,6 (1.786.552)

Releasedatum: 6 november 2014

Plot Interstellar

"Mankind was born on Earth. It was never meant to die here."

In de toekomst zijn regeringen en economieën over de hele wereld ingestort. Voedsel is schaars, NASA bestaat niet meer en de 20ste eeuw is de grote schuldige. Wanneer een mysterieus wormgat in de ruimtetijd opengaat, is het aan een groep overblijvende onderzoekers van NASA om op verkenning te gaan en de mensheid hoop te bieden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Young Murph Cooper

Professor John Brand

TARS (stemrol)

Dr. Romilly

Nu voor de derde keer gekeken en heb genoten van deze film. Oké, het is geen Star Wars of Star Trek achtige film, maar idee en uitvoering waren heel goed gedaan. Acteren, special effects en verhaal waren prima in orde. Had het wel willen zien, als Coop weer terug was bij de achtergebleven meid.

avatar van Svenniboyke

Svenniboyke

Wat een lange zit.Mocht me heel wat beknopter.De film blaast me niet echt omver.

Niet slecht maar ook niet echt goed.

avatar van cordiacovens

cordiacovens

Na 5 jaar herzien,

op 1 gedeelte na de scene waar cooper zijn eigen huis ziet en hij 'de geest' is een enorm spannende, goed gemaakte, heel erg actuele film waar Nolan zijn kunsten met tijd fantastisch in beeld weet te brengen. Blijft enorm goed overeind 4,5*

Zeer zeker een erg goede film, ondanks wat matige aspecten.

Normaliter zijn veel 'ruimte films" vrijwel gelijk aan elkaar, maar deze film onderscheid zich echt van de rest.

Geen meteoriet richting aarde, geen ongewenste buitenaardse levensvorm aan boord, maar een verhaal waarvan je hoopt dat het vragen beantwoord, ook al zijn die vragen niet te beantwoorden.

Natuurlijk blijft het een film, maar het verhaal is dusdanig interessant en indrukwekkend (tijdreizen, zwarte gaten, elders leven mogelijk), dat je geboeid blijft kijken, waardoor de speelduur van zo'n kleine 3 uur (heel prettig als een film goed is!), totaal geen rol speelt.

Wel dien je vlug na te denken over de theorieën die vertelt worden, om soms goed te begrijpen of iets eventueel mogelijk zou kunnen zijn en of ze kloppend zijn met wat er gebeurt in de film.
Ondanks de film al eerder gezien te hebben, was voor mij, goed opletten noodzakelijk, maar dat maakt het ook juist weer de moeite waard en koste geen moeite.

Iets wat tegen viel was toch wel de acteerprestatie en het hele voorkomen van hoofdrolspeler Matthew Mcconaughey.
Nou werd je door niemand van de cast echt omver geblazen door geweldig acteerwerk, maar Mcconaughey is wel erg matig. Weinig emotie, monotoon, te rustig en totaal geen charisma.
Dit werd extra onderstreept op het moment dat Matt Damon in beeld kwam.
Ondanks zijn kleine en korte rol, overtreft hij direct iedereen met slechts een enkele blik.

Wat ook jammer was, was dat er gebruik werd gemaakt van hele simpele special effects.
Dit had, met de mogelijkheden van nu, echt niet nodig geweest!
Zwarte gaten, sterrenstelsels, een ontplofte ster, een ruimteschip, Saturnus en zelfs andere planeten en zeeën, dit was wel heel erg matig uitgewerkt de enorme golfen op de andere planeet die ze overspoelden stonden gewoon stil, het landingsgestel van de kleinere schepen waren niet veel meer dan een kleine ski en Saturnus leek wel een tekening dat voor de lens geschoven werd
Echt een dik minpunt, visueel had je de kijker een enorme indruk kunnen geven.

Deze 2 matige punten zorgen voor mij 1* aftrek in het totaal, maar als nog blijft er een erg goede film over.

avatar van Thampon

Thampon

Voor mij persoonlijk best movie off all times... !

avatar van GothamCity

GothamCity

Mooie film vooral. Wel af en toe net te zoetsappig maar er zitten fantastische scènes in, daarom ook geen 5 maar 4 sterren.

avatar van des1

des1

pindope schreef:

Het enigste wat ik hier lees, en ik stoor me er mateloos aan is het geklaag..... Geniet gewoon van iets dat 650 miljoen heeft opgebracht of hou het bij stripboeken. Zelf vond ik de film appart maar zeer boeiend.

Het ENIGE Dat ik hier lees, en ik stoor me er mateloos aan [komma] is het geklaag..... Geniet gewoon van iets dat 650 miljoen heeft opgebracht [komma] of hou het bij stripboeken. Zelf vond ik de film APART [komma] maar zeer boeiend.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Peter Pan schreef:

Echt een dik minpunt, visueel had je de kijker een enorme indruk kunnen geven.

McConaughey met weinig emotie??? Klopt écht geen hol van wat je daar zegt.

MindlessAssassin schreef:

McConaughey met weinig emotie??? Klopt écht geen hol van wat je daar zegt.

dat vind jij....

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Entertainment van de bovenste plank met een aantal actuele thema's zoals de klimaatopwarming en het wantrouwen/negeren van wetenschappers. Zoals in het begin die scene op school waarin de directeur de wetenschappelijke kennis als een fabeltje weg wuift. Astronauten zijn de oorlogsveteranen van de toekomst blijkt want ruimte reizen bestaat niet meer. Nolan weet dus wel een formule blockbuster (een team moet de wereld redden en maakt familiale opofferingen) te integreren in een diepere inhoudelijke laag. Met een creatief scenario van de broers Nolan (vooral die tijdsprongen tussen aarde en hun missie waardoor ze na bv 1 uur reeds 7 jaar op aarde verder zitten), een uitmuntende sound design van Richard King én een uiterst efficiënte fotografie van Hoyte Van Hoyte is het waarlijk luxueus en waardig vertoeven in de multiplex waar de popcorn en de 'whats app' berichtjes niet meer dan tot het ruisen van de zee behoren. Maar Nolan beperkt zich niet alleen tot de Oohs en Aahs van de blockbuster formule maar legt ook de vinger op die open zweer genaamd egoïsme. Mensen zullen steeds egoïsme boven solidariteit verkiezen (vertolkt door het personage van Damon) waardoor er dan toch ook een flinke portie nuchterheid 'in the mix' van de blockbuster verscholen zit. En ja, clichés zijn er bij de vleet (de geniale professor, de held die terug bij zijn gezin probeert te komen, de obstakels die één voor één overwonnen worden evenredig met de vermindering van personages, om maar een paar te noemen) en dus niet een film die ik onmiddellijk in een zeg maar top 1000 zou plaatsen maar zonder twijfel zou Interstellar dan eervol sneuvelen in de shortlist.

avatar van Basto

Basto

cinemanukerke schreef:

Entertainment van de bovenste plank [...] maar zonder twijfel zou Interstellar dan eervol sneuvelen in de shortlist.

Wederom een prachtig betoog met een terechte veer voor het sounddesign.

Mijn favoriete Nolan die wel mijn top 1000 zal halen. Zei het op een inwisselbare plek ergens in de outskirts.

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt mijn ding, je moet ervan houden, vond de film wel heel erg lang.

avatar van mrklm

mrklm

In een niet nader benoemde toekomst is Cooper [Matthew McConaughey] een voormalige NASA-piloot wiens vrouw is overleden aan kanker en die nu voedsel verbouwt op zijn ranch. De NASA is weliswaar formeel opgeheven nadat het weigerde bommen uit de stratosfeer te werpen op de hongerigen der Aarde, maar Professor Brand [Michael Caine] is blijven zoeken naar een mogelijkheid om de Aarde te verruimen voor een andere planeet. Brand benadert Cooper voor een missie waarmee door een wormgat bij Saturnus om het lot van de tien jaar geleden gelanceerde Lazarus-missie moet onderzoeken. Dat betekent echter dat hij afscheid moet nemen van zijn kinderen en dat de kans bestaat dat hij die nooit meer zal zien. Ecologisch SF-drama is visueel indrukwekkend maar ronduit tenenkrommend als melodrama, vooral tegen het verschrikkelijk sentimentele einde. Opnieuw een pretentieus Nolan-werkje dat bol staat van wetenschappelijke abracadabra verpakt in een pseudo-ecologische boodschap. Matt Damon is goed als bemanningslid van de Lazarus-expeditie en Ellen Burstyn weet tegen het eind toch nog voor een brok in de keel te zorgen. Maar wees gewaarschuwd: daar moet je héél lang op wachten.

avatar van GeenKennert

GeenKennert

Fantastische film, in mijn beleving de beste die ooit is gemaakt. De sfeer waarin je als kijker wordt ingezogen, de muziek en het mysterie is van grote klasse. Er zijn maar weinig films die bij mij blijven hangen, aan het denken zetten, of mij op zoek laat gaan naar achtergronden.

Maximale score.

avatar van Carl Stellweg

Carl Stellweg

Fantastisch sciencefiction-epos, heeft werkelijk alles. Bloedspannend, heerlijk sentiment, fascinerend thema over hoe 'liefde tijd en ruimte overstijgt', niets voor tenenkrommend kleinburgelijke cynische geestjes die meteen gaan mekkeren over 'zoetsappig' en het verschil tussen sentiment en sentimentaliteit niet kennen. SF is in zijn aard speculatief, dus dit soort grandioze en troostrijke ideeën passen daarin, mits intelligent uitgewerkt. Een van de beste sciencefictionfilms die ik ooit heb gezien.

avatar van johan_sb2

johan_sb2

Peter Pan schreef:

Echt een dik minpunt, visueel had je de kijker een enorme indruk kunnen geven.

Kijk even echte foto's van saturnus. Dan kom je wel terug op je mening.

avatar van Royalere

Royalere

=EL!ZE= schreef:

Ik snap geen snars van de film maar toch is hij de moeite waard om te bekijken

Ik snapte wel alles, ik denk dat je hem ook 2 keer moet zien om hem helemaal te snappen. de eerste keer was is ook een beetje van: waar ben ik naar aan het kijken? maar vandaag weer herzien en dan wordt alles duidelijk.

johan_sb2 schreef:

Kijk even echte foto's van saturnus. Dan kom je wel terug op je mening.

excuus als dit tegen het zere been is.....

Ik kom niet terug op mijn mening want ik vind dat!!!!!

Mocht jij een andere mening hebben is dat prima, schrijf dan ook een verhaaltje.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

"Newton’s third law. You gotta leave something behind.”

Interstellar, is een pretentieus Nolan-werk van de laatste jaren. Soms onnavolgbare abracadabra zonder context, maar ook vaak enorm origineel en creatief.

De film heeft een goed plot en daarmee dus ook een goed concept. De uitwerking laat soms wel zijn steken vallen. Ik houd er namelijk niet zo van, als ik een natuurkundige studie moet hebben gevolgd, om de film volledig te kunnen begrijpen. Er wordt namelijk nog al met natuurkundige termen gestrooid die niet altijd worden uitgelegd en daarmee de dialogen soms vrij ingewikkeld worden. Nou is de film in zijn geheel niet heel moeilijk en is absoluut wel te volgen. Het belangrijkste om te weten, is dat tijd in de ruimte relatief is en als je dat aspect begrijpt (wat dus wel word uitgelegd) is de film eigenlijk goed te volgen. De film word wat mij betreft wel pas écht interessant zodra Matt Damon (DR Mann) zijn intrede maakt. Verder was het begin van de film ook wel sterk, maar ik vond het middenstuk na de golf wel wat trager en enorm veel ‘abracadabra’ dialogen bevatten.

Visueel is dit ook een erg spectaculaire film en ik vind het dan ook jammer, dat ik hem niet in zijn volle glorie destijds in de bios heb meegemaakt. Want dat tekent ook Nolan’s werk namelijk. Een visueel spektakel dat alleen in een cinema écht tot zijn recht komt.

Ook de fenomenale score van Hans Zimmer, doet de Film enorm goed. Dit is samen met de TDK trilogie, mijn favoriete score van hem tot nu toe. Ook vond ik het acteerwerk sterk, met name van McConaughey. Ik snap de opmerking die hier boven is gemaakt dan ook niet helemaal, want vond hem alles behalve monotoon en emotieloos acteren. Met name de krachtige scène waarin hij zijn kinderen na 23 jaar aan berichten ziet, is wat mij betreft alles behalve emotieloos en enorm sterk geacteerd. ook een pluim voor de rest van de cast.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Enkele off topic berichten verwijderd.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Gisteravond een intense beleving van deze film met de muziek van Hans Zimmer. Ik had, na een tijdje 50+ gedrag (lees: “Ik ben niet meer zo snel op het digitale vlak”) eindelijk mijn Noise-Cancelling koptelefoon met mijn sublieme tv (ik hou van films en goede series) weten te koppelen. En echt met de bedoeling om juist deze film te zien en ook te beluisteren. Tjee.. Wat Een Ervaring…

Ik geloof dat ik 3 volle uren van de wereld weg was (net zoals Matthew McConaughey in de film). Soms werd ik aangetikt door mijn vrouw die ik dan lichtelijk geïrriteerd aankeek met de boodschap “Stoor mij niet !”.

Ten eerste blijft de film fantastisch, het verhaal intrigerend en redenen om te overdenken en door te geven, de acteurs zijn op hun top met een daarboven uitstekende McConaughey en de reis wordt zeer mooi uitgebeeld.

Maar dan die symbiose met de muziek van Zimmer.. Alles klopt, de muziek zit zo in elkaar dat ik mee de ruimte in ben gegaan. De spanning voelde ik in mijn lijf als de zich herhalende tonen mij door een black hole mee namen en de stilte van het heelal diep binnenkwam. Wat een avontuur..

Ik heb nog meer films met goede muziek op mijn lijstje staan want er zijn nog zoveel mooie albums die gemaakt zijn om beelden te ondersteunen. Ja, ik en mijn tv en koptelefoon. Een prachtige driehoeksverhouding waarvoor mijn vrouw zachtjes moet gaan oppassen..

avatar van Daejji

Daejji

Een van de betere science fiction films, of film überhaupt!

avatar van Bxian32

Bxian32

Interessante film die wat mij betreft wel wat korter had gemogen. Ben niet zo van de SF normaliter maar dit weet zeker wel te boeien met belangrijke thema's. Persoonlijk heb ik dan wel weer zoiets, wat een gedoe om de mens überhaupt ergens door te laten leven. Zoveel voegen we nu ook weer niet toe dus indien klaar met de aarde dan ook gewoon maar helemaal klaar.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Bxian32 schreef:

In nihilisme kan ik me vinden , het lastige is dat we ook mooie dingen als taal / poëzie/ litteratuur/ muziek achter laten.

Wat ons uniek maakt , afgezien daarvan is deze planeet in deze Melkweg ook behoorlijk uniek , en kern afval bijvoorbeeld zal al het mooie van de natuur en zijn dieren onherkenbare veranderen.

Je wilt als mensheid iets achter laten, net als mensen dat willen met hun nageslacht.

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Ik had geen idee hoe oud de film al was. Wel grappig want in de film wordt ook met tijd gespeeld....... In het begin vond ik het matig, vooral de animaties... Maar de muziek sleept je er doorheen, die is super.... Ook het verhaal had nogal wat complotwendingen die uiteindelijk heel bijzonder waren.... het kwam nogal vreemd over dat de Apollo reizen naar de maan ontkent werden zeker voor vandaag de dag waarin veel wetenschap wordt verziekt..... De film is echt bijzonder, wel lang maar de moeite waard..... Al vind ik de fantasie wel te rijk....... Omdat het soms wel realistisch gespeeld wordt...... ook het klimaatgedoe had teveel aandacht...werd mager en veels te ernstig gebracht.... Dat is alleen propaganda

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 15 september 2022 in IMAX opnieuw te zien in de bioscopen.

GEWELDIG!

Zo, dat is er uit.

wat een prachtfilm.

Staat sowieso in mijn top 5.

Tip: Mocht je net als ik soms niet in slaap kunnen komen, zet de theme van deze fantastische film even aan, werkt perfect!