Interstellar (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Christopher Nolan
met Matthew McConaughey, Jessica Chastain en Anne Hathaway

In de toekomst zijn regeringen en economieën over de hele wereld ingestort. Voedsel is schaars, NASA bestaat niet meer en de 20ste eeuw is de grote schuldige. Wanneer een mysterieus wormgat in de ruimtetijd opengaat, is het aan een groep overblijvende onderzoekers van NASA om op verkenning te gaan en de mensheid hoop te bieden.

Beffrey28 schreef:

Fransje begrijpt de film niet en gaat dan afgeven op mensen die de film wel begrijpen én leuk vinden. Die liegen volgens Fransje

De film is 1 grote wetenschappelijk onzin,met een melo-dramatisch einde, waaraan niets te begrijpen valt.

avatar van Ajax&Litmanen1
frans123 schreef:

Het lijkt me op basis van de jaren dat jij op MM zit erg prettig films met je kijken....

Voor degene die de film ""begrijpen"...en ik niet volgens hen ;
" Een zwart gat is een gebied van het heelal waar de zwaartekracht zo groot is , dat er niets aan kan ontsnappen, zelfs geen licht ".
Gewoon even googelen en dan pas mij aanvallen.
Btw ik wist dit al...hoefde het niet op te zoeken,.

Ajax&Litmanen1 schreef:

"'Niet gehinderd door enige kennis" ....is de hoofdmoot van de recensies hier bij deze film..
Einde discussie.....

avatar van Ajax&Litmanen1

Einde discussie.....

Ja, dat jij niet kan discussiëren weten we al een tijdje.

frans123 schreef:

na een uur was ik het zat en heb flink gezapt...Af en toe een minuut gekeken, en het was makkelijk te volgen, ( er gebeurt gewoon niks) vervolgens naar die rare laatste 20 minuten gekeken.

Kijk, daar ga je de mist in. Bij Interstellar staat niet het verhaal centraal, maar draait het veel meer om de audio visuele ervaring. Het ondergaan van het geweldige geluidsspoor in combinatie met de welhaast surrealistische fantasie beelden. zie het als een audio visueel schilderij.
Met zappen, mis je die ervaring totaal.

Tip: Tip draait op 70 mm in Kino.

Basto schreef:

Met zappen, mis je die ervaring totaal.

Tip: Tip draait op 70 mm in Kino.

Vind je het heel erg dat ik niet veel heb met "'audiovisuele ervaring"?? Is dat niet een plaatsvervanger voor ontbreken van een echt boeiend verhaal? "'Nee verhaal hebben we eigenlijk niet, maar wel een audiovisuele ervaring".

frans123 schreef:

Maar als het audiovisuele aspect zo weinig doet? Waarom lees je dan niet gewoon het boek? Of gewoon een uittreksel of samenvatting?

Persoonlijk heb ik nooit zo veel met ‘het verhaal’ van een film. Dat heeft zich na een eerste kijkbeurt vrijgegeven. Het audiovisuele is waar je keer op keer van kunt genieten. Het gaat bij een film wat dat betreft veel meer om ‘De idee’, de gedachte van waaruit alles is vormgegeven.

avatar van horizons
Er zijn films die uitblinken in verhaal en films die uitblinken in audio visuele ervaring. Beide varianten bieden hun positieve kanten.

"Audiovisuele ervaring" aan me hoela. Nolan laat namelijk de personages op een uiterst infantiele manier alles verklaren, terwijl iedere doorgewinterde filmkijker het adagium van "don't tell, but show" allang tussen de oren heeft zitten.

Laat ik het zo zeggen: Nolan heeft niets van Kubrick begrepen.

avatar van horizons
Gelukkig maar. Ik had niet graag een kopie gezien van 2001.

avatar van Uier
frans123 schreef:

Gewoon even googelen en dan pas mij aanvallen.
Btw ik wist dit al...hoefde het niet op te zoeken,.

Waarom quoteer je dat dan?

Jammer dat, vanwege je extreem hoge intelligentie, je niet de kans gekregen hebt om van deze fantastische film te genieten.

Lavrot schreef:

Laat ik het zo zeggen: Nolan heeft niets van Kubrick begrepen.

Ik maak nergens een 1 op 1 vergelijk tussen 2001 en deze. Het klopt dat Nolan alles ook nog eens uitlegt, maar zoals ik al schreef boeit dat me niet zo veel. Genoeg visuele pracht om van te genieten.

Uier schreef:

Waarom quoteer je dat dan?

Hoge intelligentie is vaak een "sta-in-de-weg' voor echt genieten...............

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, dat jij niet kan discussiëren weten we al een tijdje.

Ik mijd een discussie van het niveau ""De aarde is plat"...........

En wat nou als beide kampen een beetje gelijk hebben, alleen het één hoger waarderen (of afrekenen) dan het ander? dan hoeven we elkaar toch niet te gaan zitten bashen?

Als ik voor mezelf spreek vond ik het een geweldige film met een ridicuul en volledig ongeloofwaardig laatste half uur. Met een beter einde was het een ***** geworden.

Zou ik een Nolan en een Kubrick naast elkaar hangen (ik trek de schilderijen-metafoor even door) dan staat Nolan achter je schouder mee te kijken en geeft bij elk detail commentaar. Dat verpest de kijkbeleving, want er is geen ruimte tot interpretatie: mijn favoriete regisseur (die ook schildert trouwens) zou spreken over "room to dream."

avatar van mikey
Ik durf de film geen onvoldoende te geven omdat ik moet toegeven: ik begreep er geen bal van. Een astronaut maakt een tijd ruimte reis op zoek naar een wereld waar de mens kan voortleven. Moeder natuur maakt op aarde namelijk korte metten met de plaag (de mens). Met behulp van de mensen uit een hele verre toekomst weet de man zijn eigen dochtertje cruciale info te geven waardoor de mens kan overleven op een van de banen van Saturnus.

Sci-fi is werkelijk niks voor mij. Maar as horror liefhebber vind ik het idee dat klopgeesten eigenlijk mensen zijn die vanuit een andere dimensie met ons proberen te communiceren, meestal met morse-code, wel grappig gevonden. Maar als je Poltergeist kent, is dat natuurlijk totaal ongeloofwaardig. Audio-Visueel gezien kan je trouwens beter '2001' van Kubrick opzetten.

frans123 schreef:
Misschien een hele rare vraag, maar waarom stop jij niet gewoon met films kijken? Je hebt een stemgemiddelde van 2,45 (!) uit 480 stemmen as we speak, vrijwel elk cijfer dat je geeft is (ruim) onvoldoende, elk bericht dat ik van je tegenkom is een pure galspuw en loopt regelmatig, nu ook weer, uit in een vervelende discussie. Je narcistische trekjes zal ik nog maar even weglaten. En dat echt al járenlang. Ik ben zelf ook bepaald niet een persoon die altijd een mega positieve instelling heeft en enorm kritisch is/kan zijn, maar damn gast, wat doe je jezelf toch keer op keer aan?

MJ_DA_MAN schreef:

Erg he, dat er mensen zijn die kritisch kijken..oorspronkelijk, authentiek "'kijkervaring" en onafhankelijk. ... Mijn waarderingen zijn vooral gebaseerd op de vele Netflop films.In de bioscoop kom ik nooit. Btw over deze film, kijk Kubricks film eens over dit thema en kom dan terug. En lees Mickey en Lavrot. Ik ben niet de enige met die mening. In het algemeen heeft Netflop slechte films die in de bios vaak geflopt zijn. Trouwens, ik heb er plezier in B en C films te kijken..De vriend van mijn zoon, Universitair geschoold, is daarin gespecialiseerd..Honderden films heeft hij van dat b-C niveau..Het is vaak lachuhhhh zo slecht, waar jij met 4 sterren smijt. Ieder zijn meug...

Ik heb wat onderzoek gedaan..je bent 31...nu begrijp ik het. Je hebt de echt goede tijd van films niet mee gemaakt. O nog wat om je op te winden...The Courier door gezapt. Verschrikkelijk slechte B film, waar de enen van andere MM-ers om je oren vligen...Jij gooit er vast 5* tegenaan.
Ik wil positief eindigen, over de meeste series op Netflop, niets dan hulde.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aantal berichten verwijderd. Discussie over de film zonder elkaar aan te vallen svp.

avatar van TheDiningDead
Allicht heeft het ermee te maken dat ik vader van een dochter ben, maar ik heb van de bijna drie uur speelduur minimaal een half uur onbedaarlijk zitten janken. Tuurlijk is het sentimenteel, maar als je je eraan overgeeft heb je een fantastische immersieve kijk- en luisterervaring.