• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.542 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.155 gebruikers
  • 9.381.317 stemmen
Avatar
 
banner banner

Interstellar (2014)

Sciencefiction / Mystery | 169 minuten
3,90 4.030 stemmen

Genre: Sciencefiction / Mystery

Speelduur: 169 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Matthew McConaughey, Jessica Chastain en Anne Hathaway

IMDb beoordeling: 8,7 (2.475.200)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 6 november 2014

Plot Interstellar

"Mankind was born on Earth. It was never meant to die here."

In de toekomst zijn regeringen en economieën over de hele wereld ingestort. Voedsel is schaars, NASA bestaat niet meer en de 20ste eeuw is de grote schuldige. Wanneer een mysterieus wormgat in de ruimtetijd opengaat, is het aan een groep overblijvende onderzoekers van NASA om op verkenning te gaan en de mensheid hoop te bieden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Ummmagummma

Ummmagummma

  • 133 berichten
  • 115 stemmen

De betere sci-fi, goed gegeven, goed uitgewerkt, het verhaal draagt de film, en gelukkig geen over de top SFX of CGI.

Zoals altijd bij Nolan krijgen de personages nooit echt diepte, maar door degelijk acteerwerk wordt dat niet echt storend. Wat kleine inconsistenties doen niet echt afbreuk, maar het is geen 2001 niveau, ook cinematografisch niet. Het einde stelt me wat teleur, biedt wel de mogelijkheid voor een vervolg dat nooit kwam..


avatar van martijn011

martijn011

  • 2034 berichten
  • 1309 stemmen

Wederom een sterke film van Nolan en wederom een film van hem die schreeuwt om een herziening. Eigenlijk elke film van hem is razend ambitieus en ook in deze film wordt er gespeeld met tijd en dimensies. Af en toe wordt het wel erg ingewikkeld, maar op hoofdlijnen blijft het wel goed te behappen. Nogmaals, een herziening zal nog meer duidelijk maken want bij de eerste kijkbeurt ben je constant bezig om te begrijpen wat zwarte gaten, wormgaten en de relativiteitstheorie behelst.

Toch komt het er in het kort op neer dat hoofdrolspeler Cooper, in een fantastische rol van Matthew McConaughey, zijn gezin in de steek laat om de mensheid te redden. Leven op aarde is in de nabije toekomst onmogelijk dus moet er in de ruimte naar een andere planeet gezocht worden waar wel te leven valt.

De scènes in de ruimte zijn ongekend goed in beeld gebracht. Niet alleen de ruimtereis, ook de bezoekjes aan andere planeten zijn verbluffend mooi. Zonde dat ik dit voor het eerst op een tv heb gezien in plaats van een groot bioscoopscherm.

Toch is ondanks al het visuele geweld het plot niet helemaal bevredigend. Misschien dat daar na herziening verandering in komt, maar voor mij waren er nog wel een aantal zaken die niet helemaal duidelijk waren.

Na afloop van de film had ik niet zo'n groot WOW moment als bij bijvoorbeeld Inception of the Prestige, maar ik ga er vanuit dat na een herziening dit best wel eens kan komen. En mocht het niet zo zijn, dan heb ik alsnog de prachtige soundtrack van Hans Zimmer weer mogen aanhoren..

Voor nu 4*.


avatar van Clarencoo

Clarencoo

  • 297 berichten
  • 739 stemmen

HALVE TAMME. schreef:

(quote)

(quote)

Wat een heerlijke woordenschat, ik ben er gek op. Mijn avond is weer goed .

Pretletter.


avatar van Clarencoo

Clarencoo

  • 297 berichten
  • 739 stemmen

Op zich een goede film, leuk gespeeld, leuk geluid, maar totaal ongeloofwaardig.


avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

  • 471 berichten
  • 213 stemmen

Na herziening blijft mijn score ongewijzigd. Dit is toch wel één van de betere SF films. De mix van daadwerkelijke wetenschap en fantasie elementen maakt dat het verhaal zeer realistisch aanvoelt. Al moet je achteraf een aantal zaken niet te veel overdenken, want dan vergal je het een beetje.

Maar dat geldt zowat voor alle SF.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 290 berichten
  • 159 stemmen

Niet heel goed

Interstellar is een film die ik laatst heb kunnen zien in Cinerama. De vergelijken met 2001 zijn snel te maken alleen zijn ze toch best apart van elkaar. Interstellar heeft dezelfde problemen die andere Nolan films ook hebben en ik wist niet echt wat ik met de film moest toen hij voorbij was. Karakters zijn niet complex en vrij oppervlakkig, te veel dialoog dat alleen uitleg is, oppervlakkig familie drama etc. De editing van Interstellar kon ook veel beter, sommige scenes konden gewoon eruit geknipt worden en het zou niks veranderen eerlijk gezegd. Ik moet wel toegeven dat de lange zit mij niet stoorde maar het is wel problematisch. Net als andere Nolan films is hij wel technisch indrukwekkend en de scene met de golven was best innemend. Sommige shots waren mooi zoals van de Gargantua bijvoorbeeld maar in het algemeen is het niet baanbrekend. Dat was 2001 wel die veel beter is dan deze film. Acteerwerk was niet verkeerd en de hele cast doet het goed in mijn mening. De score van Hans Zimmer is best generiek maar het was te doen. Ik had al zo score verwacht van Zimmer dus was ik niet echt teleurgesteld maar goed.


avatar van Aazhyd

Aazhyd

  • 641 berichten
  • 305 stemmen

Ik heb deze film nog nooit helemaal kunnen kijken, omdat de aanloop erg lang duurt en ook tamelijk saai is.

Weten jullie trouwens hoe groot de kans om te overleven is, als je op een vreemde planeet aankomt en je je helm afzet? Die is zo goed als nul.


avatar van robertinho

robertinho

  • 1514 berichten
  • 2947 stemmen

Lange zit zeg. Vond vooral dat stuk goed waar Matthew McConaughey op al die knopjes drukte, flitsen erbij. Bliepbliep-zzzoemmm.


avatar van Materny

Materny

  • 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Een ding blijft me toch dwars zitten

Hoe kon men op aarde vanaf het moment dat Cooper aan het seinen was in de boekenkast met de 40 jarige dochter, tot het moment dat hij herenigd werd met zijn hoog bejaarde dochter, zo snel een space station uit de grond stampen. Waar de gehele mensheid toevlucht op heeft kunnen nemen.

Want het zag er allemaal zo grootschalig uit, lastig om in in een halve eeuw te realiseren vanaf nul lijkt me.

En hoe hebben ze Cooper gevonden en gered
uiteindelijk.


avatar van redfish71

redfish71

  • 120 berichten
  • 96 stemmen

Eerste keer dat ik hem zeg was er nog van alles revolutionair: het weergeven van het zwarte gat, het uitleggen en tonen van tijdseffecten, getijdegolven zo hoog als bergen etc, maar zodra die fascinatie bij tweede viewing wegvalt, blijft er eigenlijk bar weinig goeds over. Alleen de robots die zijn lief en cool. De eindscene op het ronddraaiende ruimtestation is nagelbijtend en de creatieve inzet van de landers ook.

Achteraf lijkt het een tijdsparadox film zoals Nolan die graag maakt. Misschien was dit een opstapje naar Tenet. We zien een wereld die stervende is, iemand krijgt gegevens en doet daardoor iets, gaat ergens heen, en dan terug in de tijd, en geeft die gegevens zelf door, waardoor de mensheid door gaat die dan zich ontwikkelt en het mogelijk maakt dat die persoon in het verleden terug gaat naar het nog verdere verleden om die gegevens door te sturen, zodat de toekomstige mensheid die kan doen, zodat... enfin. Een lekkere loop dus die wij volgen.

Film is traag, er gebeurt eigenlijk weinig. Er is ook een Murph meme. Iets te vaak wordt die naam genoemd... vooral op het eind. Ook de oude professor die zijn gedichtje per se een keer of 3 moet herhalen verveelt.

Matthew overtuigt ook niet. Zijn gemompel met irritante accent. Zijn enorm gebruinde gezicht aan het begin van de film, en de andere karakters niet, doet vermoeden dat hij net van een vakantie ergens terugkomt.
De scherpe orgelmuziek van Zimmer mist ook warmte en er zijn weinig deuntjes die blijven hangen. Het is vooral hard blazen, maar niet mijn ding. Voeg daar nog het IMAX euvel van zachte stemmen als gevolg van luidruchtige camera's aan toe en de toch al niet zo duidelijk sprekende hoofdrolspeler is nauwelijks te verstaan.

Ik vind dit toch wel een van de mindere films van Nolan nu, wat ik niet verwacht had als sci-fi liefhebber.
5/10.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7318 berichten
  • 0 stemmen

redfish71 schreef:
Eerste keer dat ik hem zeg was er nog van alles revolutionair: het weergeven van het zwarte gat, het uitleggen en tonen van tijdseffecten, getijdegolven zo hoog als bergen etc, maar zodra die fascinatie bij tweede viewing wegvalt, blijft er eigenlijk bar weinig goeds over. Alleen de robots die zijn lief en cool. De eindscene op het ronddraaiende ruimtestation is nagelbijtend en de creatieve inzet van de landers ook.

Achteraf lijkt het een tijdsparadox film zoals Nolan die graag maakt. Misschien was dit een opstapje naar Tenet. We zien een wereld die stervende is, iemand krijgt gegevens en doet daardoor iets, gaat ergens heen, en dan terug in de tijd, en geeft die gegevens zelf door, waardoor de mensheid door gaat die dan zich ontwikkelt en het mogelijk maakt dat die persoon in het verleden terug gaat naar het nog verdere verleden om die gegevens door te sturen, zodat de toekomstige mensheid die kan doen, zodat... enfin. Een lekkere loop dus die wij volgen.

Film is traag, er gebeurt eigenlijk weinig. Er is ook een Murph meme. Iets te vaak wordt die naam genoemd... vooral op het eind. Ook de oude professor die zijn gedichtje per se een keer of 3 moet herhalen verveelt.

Matthew overtuigt ook niet. Zijn gemompel met irritante accent. Zijn enorm gebruinde gezicht aan het begin van de film, en de andere karakters niet, doet vermoeden dat hij net van een vakantie ergens terugkomt.
De scherpe orgelmuziek van Zimmer mist ook warmte en er zijn weinig deuntjes die blijven hangen. Het is vooral hard blazen, maar niet mijn ding. Voeg daar nog het IMAX euvel van zachte stemmen als gevolg van luidruchtige camera's aan toe en de toch al niet zo duidelijk sprekende hoofdrolspeler is nauwelijks te verstaan.

Ik vind dit toch wel een van de mindere films van Nolan nu, wat ik niet verwacht had als sci-fi liefhebber.
5/10.

Wel grappig dat jij jezelf sci-fi liefhebber noemt en deze ijzersterke s/f film slecht vind, maar Tenet geef je 4,5 ster, en dat is toch wel Nolan's slechtste film. Ik besef heel goed dat smaken verschillen, maar om te zeggen dat Interstellar zijn mindere film is klopt niet want dat is toch echt Tenet


avatar van redfish71

redfish71

  • 120 berichten
  • 96 stemmen

mcdaktari schreef:

Wel grappig dat jij jezelf sci-fi liefhebber noemt en deze ijzersterke s/f film slecht vind, maar Tenet geef je 4,5 ster, en dat is toch wel Nolan's slechtste film. Ik besef heel goed dat smaken verschillen, maar om te zeggen dat Interstellar zijn mindere film is klopt niet want dat is toch echt Tenet

Ja dat is natuurlijk helemaal persoonlijk. Ik vond Intersteller de 2e keer nauwelijks te pruimen (Murphhh, in overdreven zuidelijk accent met strakke bek): er was niks nieuws te ontdekken als je hem al gezien hebt en de uitgelegde concepten inmiddels snapt en deze ook redelijk tot in den treure gebruikt zijn in andere films. Bij Tenet kon ik wel nog veel nieuws ontdekken en daar heb ik van genoten: de film beter/verder ontrafelen, dan is wetenschap loslaten om het brein uit te dagen voor mij prima, al weet je dat er niks van klopt natuurlijk. Maar de denkwijze van de filmmaker proberen te volgen is een uitdaging.

Interstellar hoef ik nooit meer te kijken, terwijl ik Tenet vast in de toekomst nog een keer op ga zetten om vanaf het begin te proberen door te hebben wie in welke hoedanigheid aanwezig is en wat doet.

Bij eerste viewing zal ik Interstellar waarschijnlijk ook een 8 gegeven hebben ivm de nieuwigheid van de sci-fi, het emotionele verhaal, maar in dit geval is de vraag hoe houdbaar is de film, en als ik een film niet 3x kan kijken is het geen topper voor mezelf. Denk zelf even aan films die je kunt blijven kijken.

Voor mij waren de Robots het hoogtepunt van Interstellar, misschien dat dat ook genoeg zegt?


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 7318 berichten
  • 0 stemmen

redfish71 schreef:

(quote)

Ja dat is natuurlijk helemaal persoonlijk. Ik vond Intersteller de 2e keer nauwelijks te pruimen (Murphhh, in overdreven zuidelijk accent met strakke bek): er was niks nieuws te ontdekken als je hem al gezien hebt en de uitgelegde concepten inmiddels snapt en deze ook redelijk tot in den treure gebruikt zijn in andere films. Bij Tenet kon ik wel nog veel nieuws ontdekken en daar heb ik van genoten: de film beter/verder ontrafelen, dan is wetenschap loslaten om het brein uit te dagen voor mij prima, al weet je dat er niks van klopt natuurlijk. Maar de denkwijze van de filmmaker proberen te volgen is een uitdaging.

Interstellar hoef ik nooit meer te kijken, terwijl ik Tenet vast in de toekomst nog een keer op ga zetten om vanaf het begin te proberen door te hebben wie in welke hoedanigheid aanwezig is en wat doet.

Bij eerste viewing zal ik Interstellar waarschijnlijk ook een 8 gegeven hebben ivm de nieuwigheid van de sci-fi, het emotionele verhaal, maar in dit geval is de vraag hoe houdbaar is de film, en als ik een film niet 3x kan kijken is het geen topper voor mezelf. Denk zelf even aan films die je kunt blijven kijken.

Voor mij waren de Robots het hoogtepunt van Interstellar, misschien dat dat ook genoeg zegt?

Als ik wereldwijd de hoge score zie en de waardering die de film krijgt , misschien dat dat ook genoeg zegt!


avatar van robertinho

robertinho

  • 1514 berichten
  • 2947 stemmen

mcdaktari schreef:

(quote)

Als ik wereldwijd de hoge score zie en de waardering die de film krijgt , misschien dat dat ook genoeg zegt!

Echt een non-argument. Als iedereen in de sloot springt... Redfish71 neemt toch gewoon uitgebreid de moeite om zijn beoordeling te verantwoorden?


avatar van roger94

roger94

  • 51 berichten
  • 61 stemmen

Aazhyd schreef:

Ik heb deze film nog nooit helemaal kunnen kijken, omdat de aanloop erg lang duurt en ook tamelijk saai is.

Weten jullie trouwens hoe groot de kans om te overleven is, als je op een vreemde planeet aankomt en je je helm afzet? Die is zo goed als nul.

Ik snap waarom jij de film nooit hebt kunnen afkijken, je vergeet dat het hier om een science fiction gaat… Overigens wordt het ook nog voor je aan het begin van de film uitgelegd dat het om planeten gaat waar de mensheid nooit eerder is kunnen komen. Planeten die wij dus niet kennen, en waarvan jij dus ook niet kan zeggen of je er kan overleven zonder helm Maargoed beter kijk jij dus geen sci fi’s


avatar van Aazhyd

Aazhyd

  • 641 berichten
  • 305 stemmen

roger94 schreef:

Ik snap waarom jij de film nooit hebt kunnen afkijken, je vergeet dat het hier om een science fiction gaat… Overigens wordt het ook nog voor je aan het begin van de film uitgelegd dat het om planeten gaat waar de mensheid nooit eerder is kunnen komen. Planeten die wij dus niet kennen, en waarvan jij dus ook niet kan zeggen of je er kan overleven zonder helm Maargoed beter kijk jij dus geen sci fi’s

Drie dingen:

1. Met de huidige stand van de wetenschap kunnen we dat wel degelijk zeggen.

2. Bekend met het concept "suspension of disbelief"?

Suspension of disbelief - Wikipedia - nl.wikipedia.org

3. Ik bepaal zelf wat ik wel of niet kijk. Dat hoef jij niet voor me te doen.


avatar van roger94

roger94

  • 51 berichten
  • 61 stemmen

Aazhyd schreef:

(quote)

Drie dingen:

1. Met de huidige stand van de wetenschap kunnen we dat wel degelijk zeggen.

2. Bekend met het concept "suspension of disbelief"?

Suspension of disbelief - Wikipedia - nl.wikipedia.org

3. Ik bepaal zelf wat ik wel of niet kijk. Dat hoef jij niet voor me te doen.

1. Het hele punt wat ik wil maken is juist dat deze film niet puur op wetenschap berust, en het daarom raar is dat je je eraan stoort.

2. Ja, wat wil je daarmee zeggen?

3. Prima, veel plezier met het kijken naar science fiction films met een kritische wetenschappelijke blik dan.


avatar van Cupido

Cupido

  • 523 berichten
  • 1911 stemmen

Vind dit nog steeds Nolans beste film. Voornaamste reden is dat hij hier wetenschap en inhoud wel weet te vermengen met invoelbaarheid en emotie. Vind veel van zijn films vaak wat aan de klinische kant, waarin binding met personages uitblijft.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2279 berichten
  • 2078 stemmen

Deze heb ik bekeken met mijn jongste dochter die bezig is een heel lijstje must see’s af te werken. Normaal gezien doet ze dat liever in haar eentje op haar filmavond maar deze keer mocht ik meekijken. En dat treft want deze film zou nooit zomaar op mijn lijstje terechtkomen. De eerste helft van de film vond ik het langzaam gaan en kwam ik er maar moeilijk in. Maar de impact openbaart zich dan naargelang je volhoudt en verder kijkt. Het laatste uur is ijzersterk en prikkelt je als kijker visueel en wetenschappelijk-filosofisch. Voor die laatste insteek moet je je dan ook wel laten leiden door wat ze je voorschotelen, maar het zag er wel plausibel uit, ook al zitten er dan ook zaken in die logisch gezien niet mogelijk lijken (zoals Cooper die terugreist in de tijd en getuige is van zichzelf). Het is een film die waarschijnlijk deugd heeft van een tweede kijkbeurt. Hier heb ik wel van genoten ondanks de voor mij moeizame start.


avatar van jester

jester

  • 808 berichten
  • 1252 stemmen

Christopher Nolans Interstellar keert dit najaar terug naar de bioscopen in 70mm IMAX - nl.ign.com

Ik ben benieuwd op welke schaal deze film weer in de bios komt, heeft iemand een idee op basis van eerdere re-releases? Ik zou hem in ieder geval graag in de bioscoop zien.


avatar van jester

jester

  • 808 berichten
  • 1252 stemmen

Inmiddels draait hij weer in veel bioscopen, dus ik ga het gemis dat ik hem niet op het grote scherm gezien heb inhalen.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3933 berichten
  • 2939 stemmen

Lovelyboy schreef:
'I thought I was prepared, I knew the theorie. But reality is different.'

Hé...poeh! Interstellar, een film waar ik een behoorlijke haat/liefde verhouding mee heb,vooral omdat de film, de sfeer, de onderliggende boodschap, me altijd bijzonder weet te raken. En dan vooral die soundtrack van Zimmer, altijd na afloop het gevoel dat ik een paar jaar ouder geworden ben. Nolan laat zich na Batman en Inception andermaal van zijn beste kant zien met deze opzienbarende film die verbijsterd, oogstrelend is, spannend en behalve een apocalyptisch toekomstbeeld een mooie boodschap. Beetje overvol met ingewikkelde theorieën, een sentimentele boodschap en bombastische en spannende shots en gebeurtenissen op andere planeten. Ja, misschien wel. Maar het werkt wat mij betreft.

Een bijzonder duister toekomst beeld wordt geschapen, de noodzaak om verder te gaan dan ooit, is niet een keus maar de laatste hoop. Op bizarre wijze kruist Coop het pad van wat er van Nasa over is en al vrij snel is hij op weg. De eerste realitycheck die je als kijker krijgt is wanneer Coop en Brandt van de eerste planeet terugkomen en Romily als een licht vervreemde en vooral oude man terugvinden. Ze waren in zijn geval 23 jaar weggeweest. Een schokkend en beklemmende gedachte voor beide leden maar ook iets dat als kijker binnen komt. Zoals de quote boven aan luidt, je kunt je theoretisch op alles voorbereiden, maar de weerslag in werkelijkheid is een ander verhaal. Een mens is per slot geen robot. Plus het idee van de verloren tijd en wat het opgeleverd heeft, dat met het idee hoe lang je al bij je familie weg bent en hoe snel Coop naar het scherm snelt om werkelijk 'snijdende' berichten van thuis te horen...poeh. Wat een missie, wat een opdracht, wat een verhaal en zo beklijvend vertelt.

De missie gaat door, men vind Doctor Mann waar achteraf de nodige problemen zijn en de zaak alleen nog maar ingewikkelder raakt en Coop maakt de beslissing om Brandt richting de derde planeet te krijgen en zelf voor een sprong in the big unknown te maken. Het verbijsterende als intrigerende gevolg doet zich voor dat hij in een hyperkubus terecht komt en vanuit deze parallelle dimensie zijn dochter kan zien en iets naar haar door kan seinen. Het zou geen Nolan script zijn als daar niet op een bijzondere manier met tijdgespeelt wordt en hij zichzelf nog voor zijn vertrek ziet. Vanuit zijn tijdloze staat ziet hij zijn dochter groter worden en bedenkt met de laatste robot een simpele manier om contact met haar te leggen en de broodnodige info door te seinen. Uiteraard zullen er zat van details niet kloppen en het allemaal erg speculatief zijn, weliswaar hebben bekende theoretisch natuurkundigen als Kip Thorne aan de film meegewerkt dus bepaalde theorieën zullen absoluut ergens op gebaseerd zijn en kloppen. Maar waar mijn aandacht op dat moment dan allang naar uitgaat is de onderliggende boodschap over naastenliefde. Het is Brandt op een gegeven moment die zelf zegt dat veel dingen op basis van theoretische wetten niet uit te leggen zijn maar dat liefde wel in staat is tijd en ruimte te overschrijden. Iets waar overigens Dr. Mann later een filosofische keerzijde op heeft als blijkt hoe Brandt senior de boel gemanipuleerd heeft om opzoek te gaan naar een plek voor een kolonie, een moment overigens waar de film wel heel erg somber en duister wordt. Desalniettemin is het de vader-dochter band van de Coops die het plot in elkaar smeedt en het verhaal rond krijgt, een band die ongeacht tijd of ruimte een pad vindt door verschillende dimensies om een boodschap door te geven. De boodschap die de mensheid moet redden, een boodschap die overigens zijn weg vind door 'de boodschap' die de Nolans zo kunstig in hun script verwerkt hebben.. Liefde overwint alles en zal altijd een weg vinden...

De opoffering is schokkend, tragisch het onbegrip en de pijn, de onbeantwoorde berichten snijden door je ziel, het algehele drama met de vraag waarom en waarvoor? Het verdriet van de doorgedraaide Dr. Mann voelbaar, het dubbelzinnige als Murph eindelijk doorheeft wie haar geest is, zo dichtbij en toch zo ver weg. De film is zondermeer een emotionele achtbaan. Maar tevens ook een lust voor het oog. De stoffige graanvelden, de beelden van Garantua, de beide planeten, het ziet er allemaal oogstrelend mooi en gefilmd uit. Waanzinnig mooi! En dan de spannende momenten, wanneer ze tussen die vloedgolven proberen op te stijgen of wanneer Mann doordraait en Brandt Coop te hulp moet komen, spannend, mooi opgebouwd en die muziek.

Hans Zimmer, toch wel mijn favoriete filmmuziekcomponist, had ik al hoog zitten met scores als The thin red line, The dark knight reeks, Inception, Blade runner 2049 en de laatste X-men. Maar deze keer overtreft hij zichzelf met als hoofdinstrument een pijporgel. Ik begreep dat hij ruim twee jaar aan het schrijven geweest is aan deze soundtrack. En ik kan niet anders zeggen dat ik het kippenvel alweer krijg als ik alleen maar aan die minimalistische, aanzwellende en trage tonen van dat orgel denk. Het is de prikkelende eyecatcher van de gehele soundtrack met die melancholische droeve klanken die zowel geladen zijn met tragiek als met een glimpje hoop. Om te janken zo mooi.

Eindoordeel; een bijzonder mooi door Nolan gepolijst geheel die perfect in balans lijkt met een verhaal dat niet helemaal te behappen lijkt, maar door de emotionele gelaagdheid, het spannende en mysterieuze geheel, plus een bizar mooie soundtrack een bijzonder geheel is geworden. Deze film is een ervaring.
Voor een herkijk van deze geweldige film, overigens niet vanwege twijfel of iets dergelijks maar omdat ik de film had gevonden en aangeschaft op Blu-ray en dat wilde ik toch meteen even zien. Bovendien was het toch alweer een jaar of vijf geleden.

En andermaal heb ik ademloos zitten kijken naar een film die nu nog mooier was en een beleving opzich zowel visueel als audio technisch. En dan die soundtrack....phoa...die langzame tragische tweetoon die niet beter de onpeilbare duisternis waar de mens zich in bevindt kan vertolken met een heel klein flakkerend sprankje hoop, zo delicaat, zo gevoelig, gewoon waanzinnig. En dat geldt net zo voor de rest van de film waar ik wel kritiek lees van mensen die dan roepen dat het allemaal niet kan, die zelfde mensen geven een F&F deel wel 5 sterren. Nee joh, alsof dat wel allemaal kan. Andere punten van kritiek die ik lees zoals dat de O'Neill Cylinder wel erg snel gebouwd is vind ik onredelijk, want als de techniek, kennis en vooral noodzaak er is waarom zou dat niet kunnen? Dan de redding van Cooper, als je goed kijkt zie je in de verte iets vliegen.

Maar dat vind ik persoonlijk allemaal muggenzifterij waar weliswaar mensen als Rip Thorne wellicht meegewerkt hebben om de film een kern van waarheid en mogelijkheden te geven, een geraamte om het zomaar te zeggen, maar uiteindelijk is dat totaal niet waar de film omdraait als je het mij vraagt. Wie namelijk beter kijkt zal een ode zien aan de vindingrijkheid en doorzettingsvermogen van de mens. Dat liefde, hoop en wilskracht grenzeloos is en dimensies en zwarte gaten overschrijdend is, de moed om te pionieren en je op te offeren, om te overleven. En dat gevoel van verbinding, van lagen, dimensies, dat er meer is, dat de geest en het hart van de mens grenzeloos is qua moed en kracht als we maar een doel hebben en willen gaat voor mij gevoelsmatig zo ontzettend diep, en is juist datgene dat deze film maakt.

En andermaal was ik volkomen overdonderd door deze gevoelsmatige en visuele trip waarop ik maar één antwoord heb, en dat is een halve ster erbij.


avatar van JessicaD

JessicaD

  • 481 berichten
  • 556 stemmen

Ik moest overgehaald worden

Eigenlijk trok deze film mij niet echt, maar waar dat precies aan lag weet ik eigenlijk ook niet. Waarschijnlijk omdat ik helemaal niet zoveel heb met de ruimte. Hierdoor verwachtte ik dat het een saaie wetenschappelijke film zou worden. Inmiddels heb ik Interstellar toch gekeken. Al was het alleen maar omdat mijn vriend al weken elke keer dat we een film zouden kijken voorstelde Interstellar te gaan kijken en ik dat telkens afwees. Het is wel een film waar je even voor moet gaan zitten; hij duurt maar liefst drie uren!

Ook in het begin twijfelde ik nog even over de film, want het verhaal pakte mij niet direct. Maar het is het waard om door te zetten, want al snel wordt het interessanter. Vooral wanneer we de ruimte ingaan begint het verhaal voor mij pas echt te lopen. En op het einde van de film blijkt het begin van de film ook nut gehad te hebben ondanks dat het mij daar niet direct pakte.

Interessanter dan ik dacht

Ondanks dat de film voor mij niet pakkend begon en drie uren duurt, voelt het niet als drie lange uren. De zoektocht naar een planeet waar de mensheid naar verplaatst zou kunnen worden is interessanter dan ik dacht. Doordat het op een gegeven moment erg spannend wordt – dankzij interessante plottwists, en dat bijvoorbeeld een uur op de ene planeet staat voor 23 jaar op een andere planeet – wordt je aandacht goed bij de film gehouden. Het blijft interessant en de tijd vliegt – letterlijk – voorbij.

Acteerprestaties

Persoonlijk ben ik geen groot fan van Matthew McConaughey. Zijn accent leidt mij soms teveel af en wanneer hij boos wordt vind ik hem daardoor minder geloofwaardig. Jessica Chastain daarentegen vind ik erg sterk in deze film. Toen ik zag dat één van de gebroeders Affleck ten tonele kwam wist ik ook dat Matt Damon waarschijnlijk niet achter zou blijven, en ja hoor! Matt Damon speelt ook een rolletje in deze film. Uiteraard acteert hij weer prima; waar ik hem normaal heel leuk vind, vond ik hem in deze film maar een zak. En zoals ik altijd zeg: als je mij in verschillende films met verschillende rollen weet te overtuigen dan ben je voor mij een geslaagd acteur. O ja, Anne Hathaway speelt ook een rol in deze film, maar ze heeft betere rollen gehad.

(On)geloofwaardigheid

Ook wordt in de film gebruik gemaakt van een robot. Hoewel deze soms best grappig kan zijn leverde dit voor mij wel wat ongeloofwaardigheid op in een film die verder best geloofwaardig overkomt. Ondanks dat er genoeg dingen (zoals wormgaten en leven op een andere planeet) in de film zitten die (nog) niet wetenschappelijk bevestigd zijn. Wat de film interessanter maakt is het feit dat je de film deels vanuit de ruimte en deel vanaf de aarde beleeft.

Conclusie

Interstellar is een film die mij in eerste instantie niet trok en waar ik uiteindelijk ook echt even in moest komen. Maar welke wel resulteerde in een film die mijn interesse wist te pakken en vast te houden. Hoewel ik niet honderd procent onder de indruk was van Matthew McConaughey, was ik wel onder de indruk van Jessica Chastain. Interstellar heeft interessante plottwists die ervoor zorgen dat je blijft kijken en de drie(!) uren vliegen voorbij.

Deze recensie verscheen eerst op mijn blog. Deze is offline sinds 1 november 2024. Daarom heb ik alle recensies hiernaartoe verplaatst (om ze te behouden).


avatar van djwutru072

djwutru072

  • 42 berichten
  • 22 stemmen

I am late to the party, maar Nolan heeft zichzelf (wederom) overtroffen!

Wat een rit....


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9825 berichten
  • 1421 stemmen

jammer dat in de toekomst iedereen zo emotieloos is en zich geen reet lijkt te interesseren hoe het werkelijk met anderen gaat. Nolan is voor mij één van die immer falende regisseurs.

- "Hé kerel, ik heb je al 4 uur niet gezien, hoe gaat het."

- "Oh goed hoor, was gewoon 30 jaar eenzaam en alleen aan het niksen. Jammer dat er geen afhaalchinees in de buurt was."

- "Ha, dochter, dat is effe een tijdje terug zeg, dat ik je zag

- "Ja pa, zeg nu maar even snel hallo, want voor de rest heb ik andere dingen aan mijn hoofd, doei."

Hoop flauwekul zonder inhoud, om even te laten zien dat hij de tijdsverandering snapt.


avatar van teigertje

teigertje

  • 2958 berichten
  • 2079 stemmen

Graaf Machine schreef:

jammer dat in de toekomst iedereen zo emotieloos is en zich geen reet lijkt te interesseren hoe het werkelijk met anderen gaat. Nolan is voor mij één van die immer falende regisseurs.

- "Hé kerel, ik heb je al 4 uur niet gezien, hoe gaat het."

- "Oh goed hoor, was gewoon 30 jaar eenzaam en alleen aan het niksen. Jammer dat er geen afhaalchinees in de buurt was."

- "Ha, dochter, dat is effe een tijdje terug zeg, dat ik je zag

- "Ja pa, zeg nu maar even snel hallo, want voor de rest heb ik andere dingen aan mijn hoofd, doei."

Hoop flauwekul zonder inhoud, om even te laten zien dat hij de tijdsverandering snapt.

Zo zie je maar, hoe smaken verschillen, veel mensen vinden deze film een staaltje vakmanschap, zelf vind ik deze film,ook heel goed.

Maar enige nuance, is volgens mij wel op zijn plaats.

Dat jij een grootse film maker en regisseur als Christopher Nolan een immer falende regisseur te noemen.

Dat nodigt een reactie uit.

Meesterwerken heeft deze man afgeleverd waaronder The Dark Knight trilogie.

Ik denk als Nolan jou reactie, zou lezen.

Hij er om zou moeten lachen.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9825 berichten
  • 1421 stemmen

teigertje schreef:

Ik denk als Nolan jou reactie, zou lezen.

Hij er om zou moeten lachen.

Dat denk ik ook. Ik acht hem niet capabel er iets van te leren.


avatar van teigertje

teigertje

  • 2958 berichten
  • 2079 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Dat denk ik ook. Ik acht hem niet capabel er iets van te leren.

Nou ik zie de humor wel, van jou reactie

Misschien als hij deze reactie leest van jou.

Zegt Nolan misschien, nou meneer Graafmachine kan jij het dan beter


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9825 berichten
  • 1421 stemmen

teigertje schreef:

(quote)

Nou ik zie de humor wel, van jou reactie

Misschien als hij deze reactie leest van jou.

Zegt Nolan misschien, nou meneer Graafmachine kan jij het dan beter

Nee, ik kan het niet beter. Maar niet alles dat ik niet beter kan hoef ik als goed te bestempelen.


avatar van teigertje

teigertje

  • 2958 berichten
  • 2079 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)
Nee, ik kan het niet beter. Maar niet alles dat ik niet beter kan hoef ik als goed te bestempelen.

Daar heb je gelijk in.

Maar ik moest even voor Nolan opkomen.

Vanwege alle lezers.

Wat vind je van The Dark Knight trilogie ?