• 8.227.981 stemmen

Geregisseerd door: Damien Chazelle

Met onder meer: Miles Teller, J.K. Simmons en Melissa Benoist

Releasedatum: 13 november 2014

Over Whiplash

"The road to greatness can take you to the edge."

Andrew is een veelbelovende 19-jarige drummer die studeert aan een conservatorium in Manhattan. Hij wil echter niet zomaar een muzikant zijn. Achtervolgd door de mislukte carrière van zijn vader, die schrijver was, en de angst dat het wel eens genetisch kan zijn, droomt hij ervan om de top te bereiken. Vastbesloten om niet in de voetsporen van zijn vader te treden, oefent hij dagelijks tot zijn handen bloeden. De druk wordt nog groter als hij wordt uitgekozen om in de schoolband te spelen onder leiding van de beruchte muziekleraar Terence Fletcher.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

de film krijgt veel kritiek qua geloofwaardigheid en personage opbouw en daar valt wel iets voor te zeggen maar toch heb ik genoten van de film. De opoffering om misschien een legende te worden. Tragisch. Het duel tussen 'master' en 'servant'. Slim en spannend. Er is een claustrofofische spanning, me dunkt. Visueel door enkel te werken met bruine, donkere, vale tinten in de fotografie. Strak tempo wegens een strakke montage. Kijk maar hoe Chazelle het eindduel filmt. Montage is gericht op shot - tegenshot, dan vlugger met camerabeweging naar Simmons en direkt terug naar Teller. Chazelle pakt het slim aan om een verhaal boeiend te vertellen (hoe oppervlakkig of ongeloofwaardig het verhaal ook mag zijn voor sommigen). En dan de 3 eindes. Einde nr 1 : wraak van Simmons is geslaagd. Einde 2 : de tegenzet van Teller werkt en hij wint. Einde nr 3 : ze respecteren elkaar. Zo blijft de film spanning in het duel creëren. Nogmaals : slim.

avatar van Vidi well

Vidi well

cinemanukerke schreef:

Mooi op een rijtje gezet. Het einde is inderdaad vanuit meerdere standpunten te bekijken. Zelf ga ik voor optie 3 trouwens. Er is ook nog een 4e optie denk ik: Teller is geslaagd in zijn drummen, maar is nog altijd afhankelijk van de mening van zijn meester. Een ogenschijnlijk happy ending met wrange bijsmaak.

avatar van Walter S.

Walter S.

Geweldige muziek en geweldige film. Het streven naar perfectie van Simmons en de wil om groot te worden van Teller op beklemmende wijze getoond. En op de juiste momenten enkele twists in het verhaal. Soundtrack staat nu op, nagenieten!

Optie 5 is dan nog dat de liefde en passie voor de muziek groter is dan de rancune die ze naar elkaar toe hebben waardoor ze in het absolute slot toch nog tot elkaar komen.

avatar van martijnk

martijnk

Gisteren na 6 jaar eens herzien en nog beter dan de eerste keer, wat een geweldig film blijft dit toch en wat een geweldig einde. Zelden nog een film gezien die gedurende de speeltijd alleen maar steeds beter wordt met ook nog eens een sublieme afsluiting.

avatar van Noah Di Reda

Noah Di Reda

Ben helemaal geen fan van dit soort muziek maar deze film is oh zo veel meer dan enkel muziek. Fantastische film met fantastische acteerprestatie's!

avatar van hasanordek

hasanordek

Deze film deed mij denken aan Full Metal Jacket en Black Swan, maar dan in de muziekwereld. De film met hele korte introductie van de docent die onze hoofdrolspeler ontmoet. Daarbij wordt de toon meteen al gezet.

Wat daarna volgt is dat men ziet hoe de docent omgaat met zijn studenten. Dit gaat niet bepaald zachtjes. Geestelijk breekt hij ze helemaal af. Of ze het verdienen of niet.

Onze hoofdrolspeler neemt geleidelijk de mentaliteit over van zijn docent. Dit gaat ten koste van zijn liefdesleven, familie en dergelijke.

Deze film heeft geen moment verveeld. Deze film is wat mij betreft nèt geen 5 sterren waard. Dit komt omdat je de personages nergens echt leert kennen. Het is heel oppervlakkig.

Ook kan ik mij niet voorstellen dat als dit in het echt zou gebeuren de docent al eerder tegen de lamp zou zijn gelopen. Hij had zoveel studenten en niemand die daar ooit buiten de colleges met iemand over heeft gepraat? En dat het dan zijn weg vond naar de leiding van het conservatorium?

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Andermaal gezien en opnieuw weggeblazen door de prestatie van J.K. Simmons. En wat een fijne muziek, heerlijk!

avatar van Diederik58

Diederik58

Wat een geweldige film.

Kijken we naar de actualiteit dan doet het mij denken aan de turncoaches. Ook zij hadden hun eigen visie om de turnsters tot de top te laten behoren. In deze tijd 'not done'. Er zijn natuurlijk verschillen. Fysiek tegenover psychisch. Toch komt het laatste meer voor dan het eerst genoemde.

Ďe werkwijze van Terrence is abject. Hij wordt uiteindelijk daarop afgerekend en neemt wraak die niet leidt tot het gewenste resultaat.

Een zeer boeiende film met puik acteerwerk. Zowel J.K Simpson als Teller spelen weergaloos. Teller speelt hier echt drums. Nu heb ik daar geen moer verstand van maar het zag er erg overtuigend uit.

Schitterende camerastandpunt en -bewegingen.

Prima tempo in de film.

Een film die vele emoties in mij los heeft gemaakt.

avatar van Basto

Basto

Herkansing

Vroeger was het mijn droom om drummer te worden, maar een gevoel voor ritme waar zelfs een dronken schildpad zich voor zou schamen, stak daar een drumstokje voor. Maar de liefde voor percussie is nooit verdwenen. Dit leek mij dus wel een film voor mij.

Lag 21 januari 2015 met een lichte griep in bed en deed iets wat ik nooit eerder had gedaan. Keek een film op de laptop. Zo graag wilde ik deze film toen zien. Met koptelefoon, dat wel. Maar helaas kon ik m niet smaken. Dat had niet zozeer met het audiovisuele aspect te maken. Ik vond de muziekleraar een vervelende karikatuur en de Full Metal Jacket aanpak ongeloofwaardig.

Maar goed, sta altijd open voor een tweede kans en toen de 4K UHD disc in de aanbieding was, nam ik de gok.

Herziening dus. Maar wederom vond ik de set up met de tot Grieks mythologische proporties opgeblazen sta-in-de-weg muziekdocent ongeloofwaardig, vervelend en veel te kort door de bocht neergezet. Al klonk het wel allemaal beter en zag het er mooier uit. Maar het eerste uur zat ik weer met gemengde gevoelens te kijken.

Maar als na het uur de toon verlegd wordt en de docent (eindelijk) het veld moet ruimen, valt die opzet toch wat beter op z’n plaats.

Het was de eindscene waardoor ik de film de eerste kijkbeurt nog enigszins kon waarderen. Maar die maakte dit keer veel meer goed. Het sterk verbeterde beeld en geluid speelt daar zeker een rol in en de Oscar voor montage is ook zeker verdiend.

Terugkomend op het mythologische aspect: de eindscene is een spectaculaire veldslag, waardoor het simplistische begin uiteindelijk toch nog goed op z’n plek valt. Bovendien ronduit indrukwekkend. En omdat ik bij andere mythologische actiefilms ook nooit te kritisch ben op de set up van het drama, kwam het uiteindelijk toch nog goed tussen mij en Whiplash. Heb er uiteindelijk best van genoten.

Goed gegokt.

Kleine 4*

avatar van flaphead

flaphead

Vermakelijke muziekfim, waarbij affiniteit met muziek (of beter, jazz en drummen) wel noodzakelijk lijkt vanwege de langere muzikale scenes. De beeldvorming en intensiteit is heerlijk. Simmons heeft de perfecte kop voor deze rol en ook zijn subtielere mimiek is uitstekend. Ook al heb je nog nooit een drumstokje aangeraakt, je voelt met de drummer mee.

De drang naar 'de grootste' te willen zijn is er, maar weg naar totstandkoming voelt iets minder logisch; de stap van eerstejaars naar geselecteerd worden voor de band én eerste drummer worden gaat wat te snel, ook al is het for the sake van de film. De manier van opkomen en weer afhaken (dan ook maar meteen je hele oefenruimte ontmantelen) heeft wat clichématigs over zich heen, net als het weerzien met Simmons. Het twistje is dan wel weer leuk. De semi-romance voegt helemaal niks toe (oh, zijn passie gaat voor zijn potentiële liefdesleven, nou nou), hoewel het me in het begin niet stoorde door de natuurlijke totstandkoming én het fijne koppie, maar het slottelefoontje zag je van een kilometer aankomen. De film moet het niet van het verhaal hebben.

Ondanks het iets te makkelijke verloop van de film en de clichés, wegen de intensiteit en de muziekfactor zwaarder en sluit je de film met een dikke glimlach af (7,5)

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1985 berichten

Ik ben absoluut geen liefhebber van jazz en drums, maar het na zien van de trailer trok het verhaal mij wel aan en heb dus de film zojuist op Videoland gekeken en met de volumegehalte wat minder dan normaal, heb ik mij toch goed vermaakt met dit heftig muziekdrama. Voor liefhebbers van jazz en drums moet deze film het walhalla zijn. De acteerprestaties van zowel, Miles Teller, als J.K. Simmons zijn uitstekend. Een 3.0+ oftewel een -3.5

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Grindhouse62 schreef:

Voor liefhebbers van jazz en drums moet deze film het walhalla zijn.

Juist niet. Diverse video's op youtube van muziekkenners laten er weinig van heel. Deze bespreking van alleen de trailer vind ik zelf wel grappig.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Als je "walhalla" begrijpt in zijn letterlijke betekenis misschien weer wel, hé eRCee: "Zaal voor de Gevallenen"...

avatar van Juvefan

Juvefan

Walter S. schreef:

Ik vind het ook wel interessant dat Terrence als antagonist dankzij protagonist Andrew zijn baan verliest vanwege zijn agressieve leermethode, maar dat op het eind met het slagen van de fantastische solo van Andrew, hij Terrence gelijk geeft met zijn methode.