Whiplash (2014)

3,83

Drama / Muziek

geregisseerd door Damien Chazelle
met Miles Teller, J.K. Simmons en Melissa Benoist

Andrew is een veelbelovende 19-jarige drummer studeert aan een berucht conservatorium in Manhattan. Hij wil echter niet zomaar een muzikant zijn. Achtervolgd door de mislukte carrière van zijn vader, die schrijver was, en de angst dat het wel eens genetisch kan zijn, droomt hij ervan om de top te bereiken. Vastbesloten om niet in de voetsporen van zijn vader te treden oefent hij dagelijks tot zijn handen bloeden. De druk wordt nog groter als hij wordt uitgekozen om in de schoolband te spelen onder leiding van de beruchte Terence Fletcher, een muziekleraar die omstreden methodes toepast om het potentieel van zijn student naar boven te halen.

340 BERICHTEN 84 MENINGEN
geplaatst: 29 september 2016, 01:47 uur [permalink]
Kippenvel

Echt ziek dit. Ik ben niet echt een kenner van het thema. Ik hou wel van een rustige en gezellige jazzbar, en verder heb ik maar een heel kleine shortlist van jazzmuziek op YouTube, en dus sprak het thema me "half" aan, hoewel ik wel al door had dat dit meer dan enkel muziek was. Er zijn verschillende aspecten buitengewoon sterk aan deze film.

Eerst en vooral is dit audiovisueel prachtig. Dat het muzikaal mooi zou zijn, was wel vrij voorspelbaar. Maar ook het beeld draagt bij aan de sfeer (ik noem het een soort van smaakversterker), met dank aan de juiste en mooi switchende cameraposities tijdens het drummen waarbij je vaak zelfs de omgeving vergeet omdat het beeld zodanig gefocust is. Ook de donkere repetitieruimtes dragen toe tot de sfeer, en verder is de cinematografie beeldig.

De acteerprestaties zijn uiteraard van een zeer hoog niveau. Je zou beginnen denken dat de acteurs door een zelfde hel moesten als de personages die ze speelden om zo een prestatie te kunnen leveren. Nog niet echt gehoord van J.K. Simmons maar bij deze levert hij zijn visitekaartje duidelijk af. Ook Miles doet dat zeker. De acteerprestaties zijn mede de reden waarom deze film psychologisch zo zwaar is. Je voelt je zodanig meegetrokken in het verhaal dat je jezelf aangesproken voelt. Deze film is één grote partituur aan psychologische oorlogsvoering. Niet alleen tussen de Andrew en Fletcher zelf, maar ook tussen jezelf en het medium.

Zeker en vast wereldklasse en ik kijk al uit naar de volgende film: La La Land.

geplaatst: 29 september 2016, 01:47 uur [permalink]
Trouwens, zag hier hollywoodfilm de revue passeren.

Tja, triestig om dit hier te moeten lezen. Verbaasd ook van de vele negatieve kritieken, hoewel de film dan wel weer hoger scoort op IMDb/Reddit dan ik zou denken.

geplaatst: 30 september 2016, 20:30 uur [permalink]
Deze sitegebruikers zijn gemiddeld negatiever dan op IMDb/Reddit. Of wellicht kritischer?

geplaatst: 2 oktober 2016, 03:06 uur [permalink]
Leptop schreef:

Zeg maar negatiever. Commentaar zoals "Hollywoodfilm" wijzen toch sterk die richting uit. Maar goed op IMDb zullen ze dan weer te positief zijn (en zitten er een heleboel fraudeurs), en zo is er overal wel iets

Uiteraard zal een deel gewoon kritisch zijn, en een deel ook (gewoon) negatief zijn omdat ze niet tegen het trage tempo kunnen en steeds geprikkeld moeten worden door spanning / actie. En daar is ook niets verkeerd mee, ieder zijn mening en zijn smaak. Maar als je niet goed kan onderbouwen wat er verkeerd is aan de film, plaats je stem en reageer dan gewoon niet. Al is het uiteraard ook niet zo simpel. Je hebt mensen die gewoon moeite kunnen hebben met te argumenteren wat men er niet goed aan vond, en je hebt mensen die details gaan oprakelen en hun uiterste best doen om een film te gaan kraken, maar wel blaak geven vervolgens van een goede recensie geschreven te hebben. Wat ik wil zeggen is dat als je wilt, je over iedere film iets negatiefs kunt schrijven. En je dat kan gebruiken om dan vervolgens aan te tonen dat de film zogezegd "objectief" gezien niet goed is. Dat moet dan nog niet per se de reden zijn waarom je de film zo slecht vond (die je voor één of andere reden kan verdoezelen). Bijvoorbeeld: ik was te moe, het genre ligt me niet, ik had geen zin in een film, ...

Verder vond ik eigenlijk Whiplash met momenten toch wel spannend, maar dat zal wel wat inlevingsvermogen vergen.

avatar van RuudC
geplaatst: 17 december 2016, 15:37 uur [permalink]
Prachtig om te volgen! Ben dan wel geen jazzliefhebber (heb er ook zeker geen hekel aan), maar ik luister graag en vaak naar muziek. Zeg maar gerust dat ik er een passie voor heb (rock en metal in mijn geval). In films als deze proef ik vaak dezelfde liefde voor muziek. Ik kan heel goed meevoelen met Fletcher en zijn wens om een nieuwe legendarische muzikant te ontdekken en stimuleren, ook al gaat hij daarin heel erg ver. Whiplash is een film die bijna over psychologische oorlogsvoering gaat. Het acteerwerk is subliem. Mijn gevoel zegt dat zowel Nieman als Fletcher te ver gaan, maar voor beide valt wel wat te zeggen. Het is een vrij extreme film die je als toeschouwer ongemakkelijk laat voelen. Daar is Whiplash ijzersterk. Je zit te wachten op een climax die opvallend vroeg komt, waarna een geweldige finale en toffe twist volgt. Aanrader!

geplaatst: 17 december 2016, 15:47 uur [permalink]
Eerlijk gezegd voel ik in deze film alles eerder dan "liefde voor muziek", RuudC...

avatar van RuudC
geplaatst: 18 december 2016, 12:34 uur [permalink]
Omdat die in deze film flink doorgeslagen is.

avatar van martijn011
geplaatst: 11 januari, 12:46 uur [permalink]
Wat een gruwelijk goede film is dit. Het is tijden geleden dat ik zo'n goede film heb gezien, bepaalde herzieningen uitgezonderd.
J.K. Simmons en Miles Teller maken er samen een geweldig schouwspel van, wat mij betreft heeft Simmons hiervoor zeer terecht een Oscar gekregen.
Je voelt als kijker voor beide personages wel wat, zowel Andrew als Fletcher gaan over de scheef en aan beiden kan je geen hekel krijgen.

Het sterkste punt van de film is het moment waarop het lijkt alsof het allemaal zoetsappig zal eindigen, maar Chazelle met een geweldige twist de onderlinge strijd weer volledig laat opbloeien en uitmonden in een geweldig slot.
De enige reden dat ik hiervoor vierenhalve ster geef is mezelf een excuus geven om na de volgende herziening de film het volle pond te geven.
Dit is potentieel top tien materiaal. Chapeau!

avatar van Donkerwoud
geplaatst: afgelopen donderdag om 02:10 uur [permalink]
Een eeuwige bijrolacteur als J.K. Simmons krijgt zelden het podium om een volwaardig hoofdpersonage neer te zetten. 'Whiplash' (2014) is al de moeite waard omdat het de acteur eindelijk eens op de voorgrond plaatst, in een rol die bij de beroepschagrijn past: als een diabolische muziekleraar. Zo een die zijn studenten krenkt, vernedert, uitscheldt, maar die even makkelijk hun wankele ego's voedt met (valse?) beloftes en onverwachte momenten van tederheid. Maar is Terence Fletcher een psychopathische manipulator of een gepassioneerde duivelskunstenaar? In handen van een mindere regisseur zou het makkelijk verworden tot een inwisselbaar psychologisch thrillertje rond een gemene mentor-figuur.

Zoals de gekmakende muziekfanaat Fletcher zelf zegt: 'There are no two words in the English language more harmful than "Good job." ' Regisseur Damien Chazelle weet echter met een perfectionistisch samenspel van beeld, editing en geluid een zinnelijke ode te zijn aan de jazz-muziek. Elk gekozen shot is als een trefzekere pookslag. Elke editing is als het ritme waarmee het visuele muziekstuk met beelden aan elkaar wordt geregen. Elk muziekinstrument klinkt is als een smaakvolle toegift voor de muziekliefhebber. Elke zweetdruppel of bloedvlek bij de student Andrew is als een teken van zijn zelfdestructieve worsteling, terwijl de mimiek van Terence Fletcher de tiener geeft of ontneemt waar hij zo hard voor knokt: die zuurverdiende waardering voor zijn talent.

geplaatst: gisteren om 02:15 uur [permalink]
Geweldige film!