Whiplash (2014)

Drama / Muziek

geregisseerd door Damien Chazelle
met Miles Teller, J.K. Simmons en Melissa Benoist

Andrew is een veelbelovende 19-jarige drummer die studeert aan een conservatorium in Manhattan. Hij wil echter niet zomaar een muzikant zijn. Achtervolgd door de mislukte carrière van zijn vader, die schrijver was, en de angst dat het wel eens genetisch kan zijn, droomt hij ervan om de top te bereiken. Vastbesloten om niet in de voetsporen van zijn vader te treden, oefent hij dagelijks tot zijn handen bloeden. De druk wordt nog groter als hij wordt uitgekozen om in de schoolband te spelen onder leiding van de beruchte muziekleraar Terence Fletcher.

avatar van cinemanukerke
de film krijgt veel kritiek qua geloofwaardigheid en personage opbouw en daar valt wel iets voor te zeggen maar toch heb ik genoten van de film. De opoffering om misschien een legende te worden. Tragisch. Het duel tussen 'master' en 'servant'. Slim en spannend. Er is een claustrofofische spanning, me dunkt. Visueel door enkel te werken met bruine, donkere, vale tinten in de fotografie. Strak tempo wegens een strakke montage. Kijk maar hoe Chazelle het eindduel filmt. Montage is gericht op shot - tegenshot, dan vlugger met camerabeweging naar Simmons en direkt terug naar Teller. Chazelle pakt het slim aan om een verhaal boeiend te vertellen (hoe oppervlakkig of ongeloofwaardig het verhaal ook mag zijn voor sommigen). En dan de 3 eindes. Einde nr 1 : wraak van Simmons is geslaagd. Einde 2 : de tegenzet van Teller werkt en hij wint. Einde nr 3 : ze respecteren elkaar. Zo blijft de film spanning in het duel creëren. Nogmaals : slim.

avatar van Vidi well
cinemanukerke schreef:

Mooi op een rijtje gezet. Het einde is inderdaad vanuit meerdere standpunten te bekijken. Zelf ga ik voor optie 3 trouwens. Er is ook nog een 4e optie denk ik: Teller is geslaagd in zijn drummen, maar is nog altijd afhankelijk van de mening van zijn meester. Een ogenschijnlijk happy ending met wrange bijsmaak.

avatar van Walter S.
Geweldige muziek en geweldige film. Het streven naar perfectie van Simmons en de wil om groot te worden van Teller op beklemmende wijze getoond. En op de juiste momenten enkele twists in het verhaal. Soundtrack staat nu op, nagenieten!

Optie 5 is dan nog dat de liefde en passie voor de muziek groter is dan de rancune die ze naar elkaar toe hebben waardoor ze in het absolute slot toch nog tot elkaar komen.

Gisteren na 6 jaar eens herzien en nog beter dan de eerste keer, wat een geweldig film blijft dit toch en wat een geweldig einde. Zelden nog een film gezien die gedurende de speeltijd alleen maar steeds beter wordt met ook nog eens een sublieme afsluiting.

avatar van Noah Di Reda
Ben helemaal geen fan van dit soort muziek maar deze film is oh zo veel meer dan enkel muziek. Fantastische film met fantastische acteerprestatie's!

Deze film deed mij denken aan Full Metal Jacket en Black Swan, maar dan in de muziekwereld. De film met hele korte introductie van de docent die onze hoofdrolspeler ontmoet. Daarbij wordt de toon meteen al gezet.
Wat daarna volgt is dat men ziet hoe de docent omgaat met zijn studenten. Dit gaat niet bepaald zachtjes. Geestelijk breekt hij ze helemaal af. Of ze het verdienen of niet.
Onze hoofdrolspeler neemt geleidelijk de mentaliteit over van zijn docent. Dit gaat ten koste van zijn liefdesleven, familie en dergelijke.
Deze film heeft geen moment verveeld. Deze film is wat mij betreft nèt geen 5 sterren waard. Dit komt omdat je de personages nergens echt leert kennen. Het is heel oppervlakkig.
Ook kan ik mij niet voorstellen dat als dit in het echt zou gebeuren de docent al eerder tegen de lamp zou zijn gelopen. Hij had zoveel studenten en niemand die daar ooit buiten de colleges met iemand over heeft gepraat? En dat het dan zijn weg vond naar de leiding van het conservatorium?