Whiplash (2014)

Drama / Muziek

geregisseerd door Damien Chazelle
met Miles Teller, J.K. Simmons en Melissa Benoist

Andrew is een veelbelovende 19-jarige drummer die studeert aan een conservatorium in Manhattan. Hij wil echter niet zomaar een muzikant zijn. Achtervolgd door de mislukte carrière van zijn vader, die schrijver was, en de angst dat het wel eens genetisch kan zijn, droomt hij ervan om de top te bereiken. Vastbesloten om niet in de voetsporen van zijn vader te treden, oefent hij dagelijks tot zijn handen bloeden. De druk wordt nog groter als hij wordt uitgekozen om in de schoolband te spelen onder leiding van de beruchte muziekleraar Terence Fletcher

Iemand die stelt dat hij niet van Jazz houdt heeft duidelijk te weinig jazz beluisterd.

avatar van ILDIB
Basto schreef:

Hoe kun je nu stellen dat je jazz haat? Geen muziekstroming zo veelzijdig als de jazz. Gaat van Japanse Death Jazz tot Sinatra.

ik vind het dodelijk vermoeiende muziek. Er zullen vast stukken zij die ik wel pruim maar meestal ben ik het na 1 minuut beu dat moeilijk gedoe.

avatar van arno74
Ben ook geen superfan hoor, maar Jazz moeilijk en vermoeiend? Dar zijn nou niet bepaald woorden die bij jazz passen...

avatar van notsub
Deze film over een ambitieuze drummer en een bijzondere muziekleraar zit boordevol jazz muziek. Daar luister ik normaal nauwelijks naar, maar hier wordt wel duidelijk dat het extreme eisen stelt aan de muzikanten. De film verloopt verre van rechtlijnig en de relatie tussen de student en leraar wordt bijzonder fraai in beeld gebracht. Sterk is ook dat je bepaalde twists niet ziet aankomen. Gezien de score had ik er nog wat meer van verwacht, maar het kleine wereldje waar in het zich allemaal afspeelt is me toch te beperkt.

vandaag om 23:19 uur