Whiplash (2014)

Drama / Muziek

geregisseerd door Damien Chazelle
met Miles Teller, J.K. Simmons en Melissa Benoist

Andrew is een veelbelovende 19-jarige drummer die studeert aan een conservatorium in Manhattan. Hij wil echter niet zomaar een muzikant zijn. Achtervolgd door de mislukte carrière van zijn vader, die schrijver was, en de angst dat het wel eens genetisch kan zijn, droomt hij ervan om de top te bereiken. Vastbesloten om niet in de voetsporen van zijn vader te treden, oefent hij dagelijks tot zijn handen bloeden. De druk wordt nog groter als hij wordt uitgekozen om in de schoolband te spelen onder leiding van de beruchte muziekleraar Terence Fletcher

avatar van jacobine_rodijk
Winnaar van de Grand Jury Prize en Audience Award op 't Sundance filmfestival '14. Vorige winnaars waren o.a. Beasts of the Southern Wild en Precious, dus grote kans dat we later dit jaar hier nog meer van gaan horen.

Hele fijne reviews overal.

avatar van Naomi Watts
Plot weet me nog niet zover te krijgen hier enorm naar uit te kijken maar de zeer positieve reviews doen dat wel. In de gaten houden.

avatar van Brix
Deze MOET ik absoluut zien!

kappeuter (moderator)
Vanaf 13 november in de bioscoop (Universal)

Trailer geplaatst!

avatar van tattoobob
Dit zal vast weer iets leuks worden.

avatar van Seam
Klote dat Teller deze hoofdrol heeft zeg, die man kan net zo goed acteren als een gemiddelde aardappel.

avatar van Materny
Seam schreef:

En toch viel dat in deze prent wel mee. Al verzuipt hij tegenover Simmons, maar die speelt dan ook wel een fenomenale rol. Geweldige slotscène trouwens; de eruptie van zoveel emotie wat samenkomt tot een prachtig geheel.

avatar van tattoobob
Seam schreef:

Gelukkig denken de meesten daar anders over!

avatar van apolicum
Seam schreef:

Ik heb een aardappel nog nooit een slechte acteerprestatie zien neerzetten, dus dat belooft!

avatar van Fortune
Seam schreef:

Maar leg een biefstuk en een broccoli langs de aardappel en die past er dan perfect bij! Overigens vind ik hem in The Spectacular now best wel goed.

Erg saai filmpje, geen actie. alles over het repeteren van een jazzorkest les ging .

avatar van Naomi Watts
Prachtige film. Ondanks dat er weer wat voorspelbare rise & fall elementen in zitten is het echt een genot om Teller en Simmons te zien acteren. Twee prestaties van reuzeformaat, om kippenvel van te krijgen. Hele fijne wisselwerking ook. Alhoewel de rol van Simmons heel uitbundig is en meer opvallend maar de emotionele nuance van Teller is niet minder indrukwekkend. Ik vind vooral de nuance in Simmon's personage erg sterk, ondanks zijn methode onacceptabel is dezerdagen maar wel essentieel. Zijn dialoog met Teller in de Jazzclub was geweldig en dan het slot waar Simmons eindelijk loon naar werken krijgt is adembenemend. Prachtig.

avatar van jarno1975
rikiki schreef:

Genre: Drama / Muziek.

avatar van cordiacovens
Tot hoever is het oké om iemand te pushen het maximale uit zichzelf te halen? Op welke manier kan je jezelf zo ver krijgen dat je het maximale uit jezelf haalt? En wanneer ga je over een grens? Vragen die centraal staan in Whiplash, een ongelofelijk energieke film die aanvoelt als een auto die telkens een hogere versnelling weet te vinden wat leidt tot een fantastische climax. Samen met fantastisch acteerwerk en overtuigend schrijf- en regiewerk maakt Whiplash tot een fantastische film

'Whiplash' Recensie - Review op Filmtakers

avatar van wibro
Seam schreef:
Uitstekend acteerwerk van Miles Teller die wat acteren betreft niettemin wel overtroffen werd door J.K. Simmons als de sadistische muzieklaar Terence Fletcher.
rikiki schreef:
Geen actie Als je tijdens het repeteren een stoel naar je hoofd geslingerd krijgt, dat noem jij geen actie?

avatar van wibro
Schitterend muziekdrama die het voor mij helemaal moet hebben van het voortreffelijke samenspel tussen de twee hoofdrolspelers Miles Teller en J.K. Simmons waarvan de laatste van mij nu al de oscar mag hebben voor de beste acteur van het jaar 2014. Beter acteerwerk heb ik dit jaar namelijk nog niet gezien. Hoe groot is je incasseringsvermogen als leerling als een volkomen onberekenbare sadist als Fletcher tegenover je hebt. Je kunt er volledig door onderdoor gaan maar je kunt er ook ijzersterk uitkomen. Behalve een voortreffelijk muziekdrama is Whiplash voor mij dan ook een uitstekend psychologisch drama. Ik kan iedereen die van goed drama houdt én om niet te vergeten mooie jazzuitvoeringen deze film dan ook van harte aanbevelen.

avatar van John Milton
wibro schreef:

En dan wordt dat infantiele (het spijt me zeer) zinnetje nog als 'mening' aangevinkt ook (toegegeven, ik moest er wel om lachen). Zou er niet net als er bij copy pasten van meer dan 3-4 zinnen, berichtplaatsen grijs wordt, Markeer dit bericht als mijn persoonlijke mening of recensie van deze film grijs kunnen worden bij minder dan 4 zinnen. Nu komt dat soort meuk tussen de recensies. Of ben ik aan het zeuren?

avatar van Mochizuki Rokuro
Leuk om JK Simmons (weer?) eens in een hoofdrol te zien. De drill sergeants zijn in oorlogsfilms blijkbaar not done, dus zoeken ze hun heil hier. Al denk ik dat men ook hier eerder zou sturen op teamgeest in een orkest dan individuele perfectie (het is geen Black Swan). Niet het sterkste aan de film.

Maar verder een goed compact verhaal, goed compact gemonteerd - alleen de laatste twintig minuten vlakt het allemaal wat af. Miles Teller vond ik perfect gecast en goed in mimiek en body language. Begrijp vooringenomen scepsis hier ook niet zo.

NB. Vroeger in het filmhuis hadden we de zogenaamde Stephan-cyclus in de programmering. Een cyclus van twee films, was dat. Whiplash en Violet die ik eerder deze week zag, waren ook een soort Stephan-cyclus: beide verwijzen naar het muziekstuk dat centraal staat in de film...

avatar van Mochizuki Rokuro
Lees trouwens de synopsis nu. Wordt naar Manhattan verwezen, waar Shaffer is gevestigd. Op de aftiteling stond dat de film 'entirely shot on location in Los Angeles, California' was. Best wel merkwaardig eigenlijk.

avatar van tbouwh
trailer ziet er veelbelovend uit. Wat een dictator, die Simmons. wordt een must-see voor mij.

avatar van frodok
Intelligente en originele poster, trouwens!

Djek69
In wezen is deze film een muzikale variant op het eerste deel van 'Full metal jacket', waarin een drill instructeur zijn jonge recruten op een (te) agressieve wijze klaarstoomt voor de oorlog. Hier is de oorlog het bereiken van de muzikale top, waarin de grenzen van het toelaatbare worden opgezocht.
Toch is het geen echte topproduktie omdat de film te weinig diepgang kent bij de uitwerking van de personages. En de psychologische achtergronden die wél worden gegeven zijn dan ook nog van het clichématige soort en bovendien te vluchtig afgeraffeld.

Onvoorstelbaar goed werk. Zowel de montage als het acteerwerk van JK Simmons , dit is allemaal dik in orde. Noteer vooral één van de laatste scenes tussen dirigent en slagwerk. Van duel naar monsterverbond. Wat prachtig !

avatar van The One Ring
Mochizuki Rokuro schreef:

Dat zouden de meeste leraren doen neem ik aan, maar het punt is dat Fletcher op zoek is naar dat ene genie, een nieuwe Charlie Parker. Jazz heeft natuurlijk ook gewoon genoeg individuele iconen (al speelden die ook in teams, maar dat doen balletdansers ook).

avatar van The One Ring
Het is alweer bijna een jaar geleden sinds ik voor het eerst van Whiplash hoorde, dankzij de lof die hij kreeg in Sundance. Daardoor belande hij niet echt direct op mijn radar. Ik had me niet ingelezen en door de link tussen Sundance en leraar/ student-relatie kreeg dacht ik weer aan een typisch "inspirerend" indie-filmpje. Gelukkig ben ik toch omgehaald door de trailer in de bioscoop, want dit is wel andere koek.

Het zijn eigenlijk jazzlessen omgezet in thrillervorm. Hitchcock zou trots zijn op de spanningsopbouw in sommige scènes, al zijn het maar de kleine momenten van stilte voordat Fletcher de maat aangeeft of iets zegt. Er is altijd de dreiging van een gewelddadige uitbarsting, aanvankelijk slechts van Fletcher, maar ook steeds meer van Andrew. Chazelle laat je dit nooit vergeten. Het is ook een psychologische thriller, die dicht bij Andrew blijft en je in zijn wereld zuigt. Dat de twee hoofdrolspelers ijzersterk zijn kan ik alleen maar beamen.

Erg goed gemonteerd ook, zowel tijdens de spannende stukken als bij de muzieksegmenten. Dat laatste concert kwam echt tot leven niet alleen door de muziek, maar ook door hoe het gefilmd werd. Chazelle probeert het ritme en het gevoel van jazz filmisch te vangen en slaagt daar zeer goed in. De donkere kamers waarin het zich voornamelijk afspeelt zorgen ook wel voor veel sfeer.

Het is ook wel een intrigerende situatie, moet ik zeggen. Het dilemma of deze vorm van lesgeven essentieel zijn om genieën te creëren is een goede. Veel mensen lijken toch voorzichtig "ja" te antwoorden, gezien het einde, maar ik zou niet uitsluiten dat Andrew goed genoeg was om ook met en mildere methode te slagen. Hij was al gedreven, hij had al een goed oor. Ik geloof dan toch meer in leraren van het type "streng en rechtvaardig". Ik denk dat Fletcher de fout maakte door de verkeerde lering te trekken uit de anekdote rond Jo Jones en Charlie Parker. Hij dacht dat het feit dat Jones agressief werd en een bekken naar Parker gooide Parker de doorslaggevende les gaf. Zelf vermoed ik dat het meer zo was dat Parker vooral wat had aan dat Jones duidelijk te kennen gaf dat Parker er nog niet was. Daarbij, Parker was toen een tiener; wie weet had hij zich ook wel ontwikkeld tot een genie met toewijding en een gezonde dosis zelfkritiek. Niettemin, interessante materie om over na te denken.

Toch wel één van de sterkere Amerikaanse films van het jaar. Hopelijk zet Chazelle deze lijn voort.

avatar van John Milton
Holy crap wat een film..! Whiplash was fe-no-me-naal. We zitten nog na te genieten. Didn't want it to stop. J.K Simmons was een klasse op zich. Skips the Oscar shortlist and goes straight to the nominees (and possible win, for that matter). Maar ook Miles Teller, niet normaal. Misschien nogmaals in de bios zien. Mezmerizing.

Instant top 5 van 2014.. Niet laten schieten. Misschien later meer!

avatar van Flat Eric
Must see zo te lezen, staat op mijn to see -list.
So many films, so little time zeg maar...