Sicario (2015)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Emily Blunt, Josh Brolin en Benicio Del Toro

Kate Macy (Emily Blunt) is een jonge FBI-agente die deelneemt aan een geheime CIA-operatie om de baas van een Mexicaans drugskartel uit te schakelen. Samen met twee huurlingen steekt ze in Tucson, Arizona de grens over naar Mexico om de drugsbaas te elimineren. Maar eenmaal over de grens treffen ze een heel gevaarlijke en verdorven wereld aan.

avatar van John Milton
m1chel schreef:
Ik wil niet zeuren, maar Ijslandse regisseur? Villeneuve is een Canadese regisseur, geboren en getogen in Trois-Riviéres in Québec en dat ligt nog altijd in Canada, niet in Ijsland, hehe.
Misschien dacht hij aan de componist van de score?

avatar van m1chel
John Milton schreef:
Misschien dacht hij aan de componist van de score?
Zou je bijna denken ja, maar als je het hele stukje leest heeft hij het echt over de regisseur en niet over de componist.

avatar van John Milton
Gedaan maar de hersenen willen zaken nog weleens door elkaar husselen. Als iemand iets vraagt terwijl ik een zin typ, en antwoord geef tijdens het doortypen, wil wat ik zeg nog wel eens uitgetikt worden :-p

Misschien zat Johannssonn nog in z'n achterhoofd ofzo, anders is het wel heel toevallig

avatar van AJK
AJK
AJK schreef:
1 keer gezien.
Vet harde film.
Vanavond geen voetbal dus nog een keer kijken.
Fantastische cast.
Kan er wel meer over zeggen.
3.5
En mischien na 2 keer kijken wel een halfje erbij.

Ja 4.0 dus.
Vette film verheug me nu al op deel 2.
Maar deze film,kan geen zwakke plek vinden
Brolin speelt beheerst en laat het aan del toro
over die schittert.Blunt speelt een glans rol.
Mischien eas het wel wat te oppervlakkig
Ik bedoel dat ze er zo mee wegkomen.
Maar het is zo goed gemaakt allemaal.
Kijk zo weer voor de derde keer topfilm.

avatar van Montorsi
op TV heel wat minder intens, maar wat mij betreft blijft dit een van de beste films van de afgelopen paar jaar.

avatar van des1
Knappe film omdat Villeneuve laat zien dat met steeds delen van een verhaal op een niet-expliciete manier aan elkaar te rijgen toch een boeiend geheel ontstaat. Iets waar Corbijn met Most Wanted Man bijv. totaal in mislukte. In laatstgenoemde film moest van veel scenes een bepaalde suggestie uitgaan... waarna narratieve leegte overbleef. Goed om het perspectief te gebruiken van een vrouwelijke FBI agent (een prima Blunt), waardoor voor de kijker voelbaar werd wat een toestanden een stel macho's creëert, dat op de rand van wat wettelijk kan opereert. MIsbruik van FBI autorisatie door doortrapte CIA agenten is een beetje een cliché aan het worden alleen. Al met al was het natuurlijk gewoon een 'get even' film, op conto van de man die excelleert in dit soort rollen, Benicio Del Toro. Josh Brolin deed het ook goed.

avatar van Lovelyboy
Heel aardig filmpje. Mooi stemmig sfeertje met dito muziek. Degelijke geacteerd ook door Brolin en Del Toro.

Het sterke punt van de film is zonder twijfel de scene waarin men in konvooi de 'broer van' ophalen en over de grens brengen. De spanningsopbouw naar de shoot-out in de file is heerlijk en tof maar daarna slaat het wat dood voor mijn gevoel. Zat maar te wachten op nog een flinke shoot-out/schiet scene maar die kwam niet in die zin. De schietscene in de tunnel is aardig maar wat mij betreft vrij warig. Hoe Del Toro dan vervolgens als 'mol' op de eindbaas zoekt afmaakt gaat me uiteindelijk net wat te gemakkelijk. Meer bewaking heeft zo'n grote baas niet op zijn landgoed?

Helaas had ik er toch iets meer van verwacht. Binnenkort maar weer eens zien voor een uiteindelijke beoordeling.

avatar van ILDIB
visueel prachtig maar qua verhaal boeide t me weinig. de innerlijke strijd en gevoelens van kate sloegen wmb nergens op. ook haar gedrag trouwens niet. En ik mag vermoeden dat die cia mannen wel makkelijker aan een handtekening kunnen komen.. en hoe del toro bij de baas moet komen slaat ook nergens op. gewoon blijven volgen die auto en dan weet je de plek ook

avatar van Hendrick99
Spannende film die bij vlagen een ijzersterke indruk achterlaat. Deed mij hier en daar denken aan de succesvolle tv-serie "Breaking Bad". Ongeveer hetzelfde thema en ook veel overeenkomsten qua locaties. Aanvankelijk is het onduidelijk wat de toegevoegde waarde is van de vrouwelijke FBI-agent. Dat wordt pas later in de film opgehelderd. Hoofdrol voor o.a. Josh Brolin, die al eerder bekend was van bijvoorbeeld "No Country For Old Men".

avatar van ILDIB
sinterklaas schreef:
Betere film van Villeneuve die ik tot nu toe gezien heb.

Zowel de man als zijn films werden aan alle kanten de hemel in geprijsd en Prinsoners stond op de nummer 1 van de film top 100 van het jaar 2013. Maar ik moet zeggen... bij Enemy en helaas ook Blade Runner 2049 ben ik afgehaakt. De beelden waren mooi, maar wat was het ontiegelijk traag, saai en slaapverwekkend en nergens naartoe werkend. Hetzelfde probleem wat ik ook heb bij Wong Kar Wai. Nu maar eens Sicario geprobeerd, en deze stijgt dan weer de lucht in.

Misschien omdat het thema me wat meer aanspreekt, maar ook omdat het gewoon goed gefilmd is en het script en de acteerwerk erg strak is. Emily Blunt speelt als gestreken agente die, getekend door een mislukte en ingrijpende missie, instemt om samen met de FBI een Mexicaanse Cartel op te gaan rollen. Ze krijgt te maken met opdrachtgever Matt (mooie rol van Brolin) en dan Benicio Del Toro die weer helemaal zijn pret op kan als huurling Alejandro. Dit soort films zijn uiteraard ook voor die man weggelegd. Het verloop is dan wel wat traagjes, maar de rauwe sfeer rond het meest levensgevaarlijke gebied op de aarde, in combinatie met de soundtrack blijft boeien. Ook de mentaliteit; al hangen er een rij verminkte vrouwen naast elkaar aan een viaduct... Nobody gives a fuck. Althans, de bewoners.

Maar het tempo gaat al snel in de stijgende lijn en zoals je al bijna kan voorspellen raakt Kate verstrikt in de wereld van corruptie en kan ze haar collega's niet meer vertrouwen. Klinkt standaard, maar toch is de nadruk hier nu wat meer naar het realisme. Wat actie betreft vind ik de film hier toch niet tekort komen, zoals ik hierboven lees. Enkele grove shootouts, Raid-scenetjes en een paar brute kills voor de liefhebbers... ook al is het bijzaak.
Ook vele mooie shots en plaatjes van de zonovergoten hel op aarde, vele mooie tactiekjes en een mooie waarschuwing om maar geen voet in dat gebied te zetten.

En dan dat einde... Juist. Like i said...

Ja, na twee teleurstellende titels ben ik nu wel erg te spreken over Villeneuve en kijk ik ook reikhalzend uit naar deel 2.

Wel apart dat alles wat jij geweldig vindt ik juist alleen maar een oe kijk eens waarde vind hebben.
De sfeer is fenomenaal maar de rol van kate kan me alleen maar ergeren met I need a drink als toppunt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw bekeken omdat ik binnenkort het vervolg in de bios wil bekijken en even een opfriscursusje nodig had. De vorige keer maakte de film al indruk op me, maar nu net iets meer. Het begin is ijzersterk, het slot idem. Daartussen varieert het van langdradig tot best de moeite, maar het is wel het minste stuk. Maar door het voortreffelijke acteerwerk en de perfecte regie en 't camerawerk steekt Sicario wel boven de gemiddelde film uit. Toch maar een verhoging van 3,5* naar 4*.

avatar van Rujar
Qkimax is heel matig. Rol van Kate is ook heel slecht uitgewerkt. Een dergelijk verhaal moet misschien ook als serie uitgewerkt worden.

avatar van Grindhouse62
Ijzersterk geregisseerd door Denis Villeneuve, met Emily Blunt, Josh Brolin en Benicio Del Toro die hun rollen super vertolken. Het verhaal is spannend en houd dus zeker je aandacht.

avatar van TomPSV
Wat is Benicio Del Toro hier heerlijk op dreef zeg. Echt een rol die op zijn lijf is geschreven. Verder een uitstekende film met een goede spanningsboog, mooie beelden en prima actiescènes. De sfeer in die Mexicaanse steden waar de drugskartels overheersen wordt erg sterk neergezet. Je krijgt echt medelijden met die mensen die daar hun hele leven (moeten) wonen.

avatar van numb nuts
na deel 2 toch weer deel 1 gekeken en mijn ster verhoogt,benicio is top en in deel 1 zijn ze wallen wat minder ,deze man houd van het goede leven ,maar ja top karakter wat hij neerzet in deel 2 met meer wallen van het goede leven nog beter.
josh ook goed maar wat speelt deze man allemaal,deadpool 2 ,sicario deel 2,avengers,in sicario speelt hij ok maar in de andere films ook goed maar hoe kan hij zo opgeblazen qua spieren zijn?
ben jaloers met zo een lichaam in zo,n korte tijd.en wat een goed kapsel aaaa hollywood here we come.

avatar van Shadowed
Niet mijn ding.

Villeneuve zal niet mijn regisseur worden en dat blijkt hier dus ook helaas weer bij. Alhoewel, deze film kent een van de sterkste openingen die ik heb gezien in een film, helaas weet de strakke regie niet voor mij te verbergen dat ik dit maar een saaie bedoeling vond.

Een langzaam verhaal vind ik absoluut niet erg, maar die 121 minuten leken maar niet over te gaan na een tijdje. Ik voelde op de scene dat ze die mensen ondersteboven aan de brug hangen als waarschuwing geen echte dreiging van de stad afkomen en vond ik het nergens spannend of intens. Realistisch dan weer wel.

Richting het einde is de film weer een stuk sterker, maar dit is niet helemaal mijn ding. Realistisch genoeg, enkele behoorlijk sterke momenten, maar eigenlijk een vrij saaie film. Blunt is niet echt een dragend actrice, Del Toro en Brolin doen het al wat beter.

Kort samengevat, sterk eerste deel vooral, maar een minder tweede deel.

avatar van wimaroca
Super acteurs,en geacteerd,maar eigenlijk een saai verhaal,te weinig spanning

Eigenlijk 100% eens wat hierboven vermeld staat!!

avatar van Daan258
Hoge verwachtingen maar flink tegen gevallen>

De film lag al een tijd in de kast en na vele goede berichten erover gehoord te hebben was ik best benieuwd.
Het begint vrij goed en de intro is sterk. Maar naarmate de film vordert vond ik het allemaal niet zo bijzonder. Saai vond ik het dan niet echt worden maar ik had er veel meer van verwacht. Het middenstuk is niet altijd even boeiend en de actie had veel meer gemogen. Het acteerwerk daarentegen was wel goed.

avatar van Gish
Weer herzien, blijft een absolute topfilm binnen dit genre. Traag, beeldschoon, gewelddadig en urgent. Villeneuve op zijn best met een superbe cast. Meesterwerk, zondermeer.

avatar van Broek
Benicio del Toro is helemaal gangster in deze film. Smullen van begin tot einde met een cast en filmverloop die helemaal klopt. Als deel 2 deze film overtreft dan sterf ik een gelukkig mens.

avatar van Elchapo
Schitterende film met een uitstekende del toro en Blunt.hard en rauw,en Mexico,tja Mexico.Wat mensen daar naar toe op vakantie doet gaan,ik weet het niet....troosteloze ouwe rotte stadjes en levensgevaarlijk op de koop toe.4 stars.

avatar van Smugmarty
Wat een strakke Narco Flick met del Toro als mysterieuze 'Medellin' man in een rauw en misdadig Mexico.
De Mexicaanse-Amerikaanse grensovergangen zijn niet eerder zo spannend geweest en 'in colonne rijden' is niet eerder zo imponerend in beeld gebracht. Acht dikke geblindeerde SUV's (Lees: Chevrolet Tahoe 2007/ GMT921) knallen achter elkaar aan naar het Mexicaanse Juarez, alles aangedikt door een tergend basserige brom...
Dit zijn gelijk ook de beelden die mij bij blijven van de spannende misdaadthriller met stevige actie. Blunt zelf kan mij minder bekoren. In aanvang vind ik haar hele spel zelfs enorm storend; haar quasi-badd-ass uitstraling die belachelijk overkomt door haar zogenaamd sexy oogopslag die meer wegheeft van een hert dat in de koplampen kijkt. Maar goed uiteindelijk blijkt dat ze ook helemaal niet geselecteerd is voor deze missie vanwege haar enorme kennis van zaken of killer-instinct maar vooral heel simpel: vanwege juridische houdbaarheid waarbij een Federal Agent aanwezig moet zijn om een geautoriseerde actie in Mexico te kunnen uitvoeren.
Strak filmpje met een enorm overtuigende del Toro en goede bijval van Brolin.

Ferme tegenvaller. Veel kinderachtig machogedrag, flinterdun verhaaltje, tegenvallende prestatie van Emily Blunt, ... Top of the cream zijn de scènes '3 keer van een valse sigaret trekken en ik pinker ze weg'.

2 sterren voor het laatste kwartier. Ook maar het enige kwartier die er iets toe doet. De rest slaat op heel weinig.

avatar van jipt
Ik was aanvankelijk vrij positief over het gehele idee, maar het is eigenlijk een film vol domme keuzes van de hoodpersoon en algehele onduidelijkheid wat wordt verbloemd door het stukje bij beetje verklaren van het plot om het spannend te doen lijken. Ben geen fan Villeneuve.

Kleine 3,5/3*

avatar van Iamvue
Goeie film die boeit het is hier en daar beetje snel in mekaar getrapt maar zeker weten interessante spannende film met goede achtergrond muziek en geluid die het wel spannend maakt

avatar van IH88
“You should move to a small town, somewhere the rule of law still exists. You will not survive here. You are not a wolf, and this is a land of wolves now.”

Sicario blijft een intense, beklemmende en ijzersterke thriller. Vakwerk van Villeneuve, Deakins en acteurs Blunt, Del Toro en Brolin. Vanaf het allereerste moment neemt de film je in een houdgreep, om je daarna geen moment meer los te laten. De spectaculaire openingsscene is de opmaat voor een ijzingwekkende film met nagelbijtende spanning, maar gelukkig ook wat rustige momenten waarin de acteurs laten zien wat ze waard zijn.

Om een drugskartel op te rollen zitten Kate (Blunt), Alejandro (Del Toro) en Matt (Brolin) achter een geheimzinnige drugsbaron aan, en alle drie hebben ze zo hun eigen motieven die ze verbogen houden voor de rest. Dat deze motieven elkaar in de weg gaan zitten moge duidelijk zijn. Vooral de (meer dan persoonlijke) motieven van Alejandro zorgen op het laatst voor een kippenvelmoment. De film heeft een aantal ijzingwekkende scènes zoals wanneer Kate, Alejandro en Matt in een konvooi Juárez binnenrijden om een gevangene op te halen, en de spanning opgevoerd wordt totdat deze tot een uitbarsting komt op de snelweg. Samen met de tunnelscene op het laatst zijn dit absolute hoogtepunten, en vooral Deakins laat hier met zijn fabelachtige camerawerk vakwerk zien. Complimenten ook voor de sfeervolle muziek, die op bepaalde momenten voor extra spanning zorgt.

avatar van cinemanukerke
De film's troeven zijn duidelijk : constante dreiging dankzij score en bepaalde set pieces (met de tocht naar juarez voorop) houden je gekluisterd aan uw zetel. Gefilmd in docu stijl waar je het gevoel hebt dat de drugskartels oneindig vertakt in samenleving opereren. War on drugs en de goeden zijn aan de verliezende hand. Maar het plot spreekt dit tegen. De agenten walsen toch iets te vlotjes over de smokkelaars (na de spectaculaire opening geen enkele dode meer) en het einde is puur formule nl de ultieme slechte wordt gedood, wraak is gevonden, wereld is gered. 1 man die een netwerk/drugsbaron kan uitschakelen, is te simplistisch. Dan is er de uitwerking van het thema : moet de politie hun boekje te buiten gaan om misdadigers te pakken ? Er wordt niet echt een stelling ingenomen (alleen in dialoog vorm wanneer Victor vraagt aan Blunt en Reggie of ze vinden dat ze de drugs winnen). Ook geen evolutie in personages ; nl is Blunt nu tegen of voor die special ops ? Ze tekent onder dwang en zal moeten verhuizen naar een dorpje waar orde nog heerst dus eerder het tweede maar nergens een scene dat haar evolutie of motivatie toont (opnieuw enkel in dialoog vorm met de vele discussies russen haar en Brolin). Een plotverhaaltje waar bv haar partner om het leven komt doordat ze bv het boekje wil volgen + haar reactie (ik zeg maar iets) had de dramatische kracht van het verhaal ten goede gekomen. Personages missen een persoonlijke agenda. Ik moet denken aan een veel betere film die dit onderwerp veel grondiger en dieper belicht en waar personages morele keuzes maken en hoe ze daar mee omgaan. De film heet Traffic.

pop
Erg goede misdaad film die van a tot z boeit. Met twee ijzersterke rollen van Josh Brolin en Benicio Del Toro. Beide mannen heb ik hoog zitten. En in deze film komen al hun kwaliteiten weer eens meer dan uitstekend uit de verf.

avatar van JeroenFR08
In de herziening.

Met het Trumpiaanse beleid dat Amerika voert is de film vier jaar na dato nog steeds actueel. De problematiek aan de grens wordt vlijmscherp in beeld gebracht, niet zozeer de migratie problematiek, wel de ‘war on drugs’.

Wat grijpt die ‘war on drugs’ je toch bij de keel. Vanaf de openingsscene van de film tot het eind, waarbij del Toro Blunt nog de kans geeft hem van kant te maken. Een kans voor al het leed wat hij Blunt heeft aangedaan. Geweldig. Zoals mijn buurman hierboven IH88 al beschreef is de scene die uitmond in de shooting op de snelweg een van de hoogtepunten van de film. Wat een spanning, ijzingwekkend sterk in beeld gebracht.

Blunt, del Toro en Brolin stelen met zn 3’en de show. Zij maken van deze film, met zijn spanning en sfeer, een totaalplaatje. Uiteraard mag Villeneuve zijn regie er ook zijn.

De volgende wordt Blade Runner 2049. Eveneens van Villeneuve. Benieuwd of die in de herziening ook zo sterk uitpakt.