Sicario: Day of the Soldado (2018)

Alternatieve titels: Sicario 2: Soldado | Soldado | Sicario 2: Day of the Soldado

Actie / Misdaad

geregisseerd door Stefano Sollima
met Josh Brolin, Benicio Del Toro en Isabela Moner

'Soldado' speelt zich af na de gebeurtenissen uit 'Sicario' en volgt infiltrant Alejandro Gillick en CIA-agent Matt Graver. De Mexicaanse drugsoorlog heeft zich verder verspreid waarbij terroristen over de Amerikaans-Mexicaanse grens verplaatst worden. Matt krijgt van hogerop de taak om in te grijpen.

avatar van sinterklaas
Wederom een Europeaan die naar Amerika gaat om een vervolg te maken. Jawel... Ik moest even snel A.C.A.B. en Suburra zien alvorens ik met het vervolg op Sicario begon.

Het eerste deel was verrassend goed; zeker omdat Enemy en de nieuwe Blade Runner me enigszins teleurstelde wat tempo betreft. Nu beloofd deel 2 ook al vrij veel.

Aan het begin van de film moest ik wel even slikken; ik dacht dat ik hier een typische Amerikaanse heldenfilm voorgeschoteld kreeg. Ik wist overigens niet dat het zelfmoordterrorisme iets uit Mexico was.

Benicio Del Toro en Josh Brolin zijn weer terug van weggeweest als Matt en Alejandro en moeten nu de dochter van een Mexicaanse drugsbaas te ontvoeren en in veiligheid te brengen. Deze stoere gehaaide tante wordt prima neergezet door Moner. Het meisje heeft losse handjes en haar op haar tanden, maar dat veranderd snel wanneer ze in handen valt door dit duo.

Samen met Del Toro en Brolin wordt ze in veiligheid gebracht, maar de wegen zijn niet veilig. Dit levert weer enkele fraaie shoot-outs en complexe situaties op en lijkt het erop dat Matt en Alejandro toch elkaars tegenstanders worden... wanneer Alejandro er met het meisje vandoor gaat en nog een rekening te vereffenen heeft met het verleden. (deel 1) Gelukkig ook maar dat het patriotisme toch nog achterwege is gebleven en dat de gevoelige kanten van de Amerikaanse overheid ook weer bloot wordt gelegd.

Je zou ook soms kunnen zeggen dat het roadmovie-gehalte er ook een beetje in zit. Op de vlucht met de dochter van een kartel; met de kale Woestenijen rond de Mexicaanse grens op de achtergrond; die scene bij die dove boer en uiteraard de spanning die de tijd doet dringen.

Misschien is dit nog wel iets minder subtiel gedaan dan deel 1 en lijkt de film zich nu echt meer te richten op het actiegedeelte, maar toch had ik er weer van genoten. Het acteerwerk wist te overtuigen, de montage had weinig tot geen gebreken en ook het verhaal, dat eigenlijk wel tussen neus en lippen wat elementen uit deel 1 had meegepikt, wist nog wel goed te werken. De samenzweringen, de corruptie en natuurlijk ook de boodschap dat je als gewone burger niks te zoeken hebt in dat gebied.

En het einde... Ja, op naar deel 3. Ik ben benieuwd wie die gaat regisseren. Sollima sloeg in ieder geval af, had ik gelezen.

De script schrijver krijgt de smaak aardig te pakken, want ook zonder Villeneuve die de eerste Sicario regisseerde komt deze 2e goed uit de verf. De wat rauwe sfeer ondersteund door typische soundtrack blijft sterk overeind in een scenario dat ik erg origineel vindt evenals de eerste. Met name de visuele stijl van deze films vind ik werkelijk een verademing, ouderwets goed camerawerk bestaat nog (zonder al dat computer, CGI en animatiewerk).

Wel lijkt de film in begin wat over the top te gaan met een grootscheepse covert operatie die 10-tallen miljoenen mag kosten gesanctioneerd door de legertop, maar herpakt zich aardig halverwege. Het einde vond ik wel wat gemakkelijk, evenals de wijze waarop iemand een afrekening door een Mexicaans kartel kan overleven. Dat stukje vond ik lachwekkend en overbodig.

Maar goed, je moet films ook niet teveel klinisch analyseren, ook deze 2e Sicario gaf me wel weer een hoop kijkgenot met wijntje en kaasje erbij.

Het leuke is dat ik Emily Blunt uit de 1e film beter ga waarderen nu ik deze zie. Brolin en del Torres waren weer prima op dreef op hun authentieke wijze.

Nogal simpel hak-op-de-tak verhaal met weinig diepgang maar zeker vermakelijk van begin tot eind.
Moet het vooral hebben van enkele sterke rauw gefilmde actiescènes vol adrenaline.
De setting is mooi en de camerashots van bovenaf zijn goed gefilmd.
Vooral Josh Brolin kan zich goed uitleven in zijn rol en Benicio Del Toro doet gewoon wat je van hem kan verwachten.
Het matige acteerwerk van Catherine Keener viel mij op. Ik heb haar nog nooit eerder zien stuntelen, maar hier lijkt ze totaal niet op haar plek.
De eerste film had meer inhoud, maar deze is ook zeker de moeite waard eens te zien.

avatar van rondh
Best een sterke film. Hij is minder dan deel 1, maar die was dan ook wel heel goed. Dit deel is wat ongeloofwaardiger. Toch, door het goede acteerwerk, lekkere actie, goed camerawerk, goed geluid is het vermakelijke film.
Ik vind het een beetje op een western lijken, maar dan in onze tijd.