Sicario: Day of the Soldado (2018)

Alternatieve titels: Sicario 2: Soldado | Soldado | Sicario 2: Day of the Soldado

Verenigde Staten / Italië
Actie / Misdaad

geregisseerd door Stefano Sollima
met Josh Brolin, Benicio Del Toro en Isabela Moner

'Soldado' speelt zich af na de gebeurtenissen uit 'Sicario' en volgt infiltrant Alejandro Gillick en CIA-agent Matt Graver. De Mexicaanse drugsoorlog heeft zich verder verspreid waarbij terroristen over de Amerikaans-Mexicaanse grens verplaatst worden. Matt krijgt van hogerop de taak om in te grijpen.

avatar van DiDa
Goede film, maar wel een stukje minder dan het sterke eerste deel. Dat komt voor mij voornamelijk door de weg die ze ingeslagen zijn met het personage Alejandro. Waar hij in het eerste deel een echte mysterieuze niets ontziende creep is (zeker in de slotscene van deel 1) probeert men hem hier langzaamaan als 'held' neer te zetten als "creep met een goed hart". Ook vond ik het einde niet zo sterk. Waar het eerste deel een soort van onbehagelijk gevoel achter liet, gaat deze film een beetje als een nachtkaars uit. Het einde vind ik ook een beetje onlogisch en niet passen bij het karakter Alejandro.

Verder nog steeds een prima en spannende film met goede actie en strak camerawerk. Maar wel iets minder dan 1.

avatar van macrobody
How would you define terrorism, Mr. Graver?

- I think that's your job, sir.

The current definition is "Any individual or group that uses violence to achieve a political goal."

USA, USA, USA! Dat denk ik dan. Maar blijkbaar is Amerika de uitzondering op de regel. In deze film worden de Mexicaanse cartels in de groep gegooid en dus feitelijk elke Mexicaan, want hoe zie je aan iemand of ie bij het cartel hoort? Waarom ze Mexico nog niet gebombardeerd hebben is mij een raadsel. Blijkbaar te dichtbij?
Verder worden er helikopters gebruikt dus dan weet je dat de CIA alles heeft gescreend alvorens de film op scherm mag worden vertoond. Dan is het al met al best een okay film geworden. Niet echt spectaculair en niet te vergelijken met het eerste deel. Ik vroeg me ook op een gegeven moment af wie schiet op wie, maar dat zal wel de moraal geweest zijn van het verhaal. Eindeloze manieren om elkaar af te slachten.

avatar van Left4Dead
Clean the scene.

Klinisch in beeld, geluid en verhaal, net als het eerste deel. Je moet van de style houden, ik ben er gek op dus ook dit deel ben ik volledig ingezogen. Prachtige rollen vertolkt door een overtuigende en goede cast.

Politieke spelletjes, smerig in uitvoering maar op tv moet men de zielen winnen. Amerika is hier erg goed in, wederom laat men dit steekspel zien in wat lijkt op een aanklacht tegen de overheid van de USA. Wat ze ook doen om terrorisme of drugs tegen te gaan, ze grijpen steeds weer mis. Dit maal komen terroristen binnen via Mexico. Best aannemelijk, eerder kampte Amerika al met opium uit het midden oosten dat via dit land de US binnen kwam. Hoe dan ook, de prent neemt een omweg nadat een operatie volledig mis gaat. "Nothing stays secret in Mexico".

De politiek is smeriger dan de handen die de vuile beslissingen moeten uitvoeren. En dat wordt weer griezelig duidelijk gemaakt in dit verhaal. Brolin en Del Toro zijn gewoon weer ijzersterk in hun rollen, maar Isabela Moner als Isabel doet het ook verdraait goed zeg. Maar het verhaal verliest op een moment haar kracht, het gebeuren rond het meisje is niet altijd even boeiend te noemen. Het verhaal omvat meerdere verhalen die door elkaar heen lopen en elkaar gaan kruisen. En dat kost tijd binnen het verhaal wat wel eens een tikkeltje saai aandoet. Het is voorspelbaar hoe het zal uitpakken terwijl het hoofddoel waar we mee begonnen volledig uit oog verloren wordt.

En dat laatste is jammer, had gehoopt op de actie tussen de narcogroepen met tussenkomst van de Amerikanen. Je krijgt een heel ander verhaal dan je verwacht na het begin. Het middenstuk is dan ook van een ietwat mindere kwaliteit en doet wat langdradig aan. Ook de foutjes in tijdslijn maken het er niet beter op, erg onzorgvuldig vond ik dat.
Maar Sicario: Day of the Soldato is zeker genietbaar, in het vervolg heb ik zeker weer zin.

Goeie film waarin terroristen worden geholpen door het drugskartel om de prijs van cocaïne te beïnvloeden. De eerste helft kan zich met gemak meten met de eerste film. Spannende, goed opgebouwde actie-scenes en twee puike rollen van Josh Brolin en Benicio Del Toro. Tijdens de tweede helft zakt het soms een beetje in, en daarom net geen 4.0 sterren.

avatar van hoffhaan
Dit is een minder goed vervolg op het eerste deel. En gezien het eindshot niet het laatste deel. Het geheel een stuk rommeliger, desondanks kijkt het lekker weg voor een zondagmiddag. 3.0

avatar van Crook
Toch wel weer zeer goed dit, vanaf moment 1 op het puntje van m'n stoel. Dezelfde intense spanning als die ik in deel 1 vond, zag ik hier ook weer terug. Del Toro is eveneens weer fenomenaal, en Brolin ook.

Zoals iedereen zegt, 1 was stukken beter. Zeker vermaakt maar ook regelmatig snel afgeleid.

avatar van patrickman
Top film !
Ik ga gelijk 1 kijken

avatar van Filmkriebel
Niet slecht maar het einde vond ik kut. Daar klopt geen zak van. De gangleden rijden tot klaarlichte dag wanneer ze aangevallen worden door Gravers helicopterteam, en dan kruipt Alejandro uit zijn put om onmiddellijk bij de wagens van de gangleden te komen met de lijken erin . Wat een ongelooflijk pijnlijke goof zeg, een film als deze onwaardig.
Verder valt weinig slechts aan te merken nochtans. Een hele anti-kartel operatie die helemaal in het honderd loopt.De professional gespeeld door Brolin slaat wel een erg amateuristisch figuur als boegbeeld van deze fiasco. De film opent zeker deuren voor een Sicario 3. Een ander pluspunt is de afwezigheid van Emily Blunt, waar ik echt een gloeiende hekel aan heb. Maar dat is eerder persoonlijk.

avatar van LeBlanc
Na deel 1 was het moeilijk hetzelfde niveau te halen met dit tweede deel. Het verhaal is veel simpeler en draait practisch alleen om de dochter van een kartelbaas.
Over het eigenlijke doel waar dat meisje voor wordt ingezet hoor je verder niks meer..

De muziek en sound effects zijn hetzelfde qua stijl als in het eerste deel.. alleen lijkt het vreemder gebruikt, niet op de goede momenten..

Het acteerwerk van Josh Brolin lijkt ook vlakker.. zijn rol is ook klein. Benicio Del Toro komt ook veel mnider cool over.. dat komt omdat hij nu minder mysterieus is als in deel 1.. Ook is er geen contrast meer met het handelen van de rookie agent (Emily Blunt) en de oude harde pro's.. dat vond ik het toffe uit deel 1.

De film komt verder niet echt op gang.. het einde komt vrij abrupt. De film lijkt in tweeen te zijn geknipt en zal waarschijnlijk verdergaan in deel 3.

avatar van IH88
“You want to be a sicario... let's talk about your future...”

Uitstekend vervolg op het geweldige Sicario. Zonder Blunt en Villeneuve, maar gelukkig wel weer met Brolin en Del Toro. Regisseur Sollima en scriptschrijver Sheridan pakken het in dit tweede deel wat grootser en breder aan, maar in de kern blijft het hetzelfde verhaal. De ‘war on drugs’, met Brolin en Del Toro die samen met de jonge nieuwkomer Isabela Moner moeten zorgen dat wij als kijker weer meegesleept worden in de strijdt tegen de brute en gewelddadige drugsoorlog.

Het acteerwerk, de actiescènes, de score, de cinematografie etc. Alles is weer van het hoogste niveau. En je voelt soms zelf ook de adrenaline door je lijf stromen bij bepaalde scènes, en dat is altijd een goed teken. En hopelijk gaan we nog veel zien van Moner, want ze is fantastisch als de agressieve en vroegwijze Isabel. Haar laatste scene met Brolin in de helikopter is fantastisch. Het laat zien dat de ‘war on drugs’ eigenlijk alleen maar verliezers kent, en dat ook kinderen en gehardende CIA-agenten uiteindelijk een hoge prijs moeten betalen.

avatar van KOKUSMAKREEL
Na de film lees ik altijd even reacties hier, ik lees veel raars, maar dit slaat alles

macrobody schreef:
How would you define terrorism, Mr. Graver?

- I think that's your job, sir.

Onderhoudend, maar niet veel meer dan dat.

avatar van Witt
Inderdaad niet meer dan onderhoudend. Vond de muziek ook een stuk minder, die voegde echt iets toe aan deel 1. Verder wat onlogische dingetjes zo tegen het eind van de film

Het is sowieso een warrig verhaal:
- met een bepaalde actie willen ze iets bereiken
- ze voeren de actie uit.
- ze bereiken niets.
- the end.

KOKUSMAKREEL schreef:

Ik schrijf vaak rare dingen dat klopt, zeker voor mensen die nog in een droomwereld leven, maar wat is hier zo raar aan precies?

avatar van KOKUSMAKREEL
Blijkbaar leef ik in een droomwereld...

Of het is toch echt raar wat je schrijft

We zullen het nooit weten

KOKUSMAKREEL schreef:
Blijkbaar leef ik in een droomwereld...

Of het is toch echt raar wat je schrijft

We zullen het nooit weten

Jammer dat je niet zegt wat er zo raar is. Dat de CIA bepaalt wat er wel en niet gezegd mag worden in een film waarin militair materieel wordt gebruikt? Google dan even "DOD movie list" dat is algemeen bekend als je niet in je bubbel zit. Of was het dat ik het Amerikaanse militaire apparaat terrorisme noem? Google dan de achtergrond wie er achter de coup in de Oekraïne zat of wie er verantwoordelijk was voor de Vietnam oorlog of voor het ontstaan van Al-Qaida. Dat zijn al lang geen samenzweringstheorieën meer. Wikileaks heeft duizenden documenten die gedeclassificeerd zijn. Wel grappig dat jij iets raar vind wat voor mij zo gewoon is als dag en nacht.

avatar van Lovelyboy
Actiethriller zwanger van sfeer en onheilspellende muziek, een snufje brute actie, de stemmige koppen van Del Toro en Brolin, hun van-dik-hout-zaagt-men-planken methodes, plus het ontnuchterende beeld van drugs, kartels en mensensmokkel....en tadaaa, je hebt Sicario 2. Een prima te verteren film, al is het alleen maar om de twee acteurs, met name Del Toro, geweldig die man, die onderkoelde maniertjes en die trage oogopslag, en de geweldige sfeer en muziek. Wat deze film wel mist is een personages a la Blunt in deel 1 die toch wat meer dialoog en een andere kijk op het verhaal brengt.

Wat mist, en dat viel me ook wat op bij deel 1, is het toch het verhaal, het lichtelijk ontbreken daarvan of in ieder geval het idee dat het totaal niet de kant op gaat die je verwacht of de personages willen. In deel 1 vond ik dat er niet zoveel gebeurde, dit deel vind ik nog magerder. Waar draait het nu uiteindelijk om dan? Zoals Ziegler hier boven al zegt:

- met een bepaalde actie willen ze iets bereiken
- ze voeren de actie uit.
- ze bereiken niets.
- the end.

Misschien dat dit juist ook wel een beetje de clou is, de oneindigheid van het voortdurende probleem, het vechten tegen de bierkaai.

Ach, prima filmpje en ik voel een deel 3 aankomen.

avatar van Arapaho85
Veel schieten en actie, dat wel. Maar het ontbreekt aan spanning.
Enkel het deel met Benicio Del Toro was goed.
Jammer!

avatar van notsub
Ik heb de eerste Sicario ook gezien, maar herinner me er niets meer van. Dat zal vermoedelijk met deze film ook gaan gebeuren, want erg veel indruk heeft het niet gemaakt. Het oogt allemaal prima, maar het hele idee achter de film komt niet lekker uit de verf. Spanning ontbreekt, clichés blijven zich maar opstapelen en het verhaal biedt echt veel meer opties dan deze magere inhoud.

avatar van de grunt
Grote teleurstelling na het geweldige Suburra

avatar van Noodless
Ja...we missen hier wel Emily Blunt, maar deze prent heeft wel Isabela Moner.
Josh Brolin en Benicio Del Toro zijn ook weer van de partij waarbij vooral Del Toro een sterk personage weet neer te zetten. Het verhaal wist me van begin tot het einde te boeien waarbij zelfs het gevoel op kwam dat deze zijn voorganger ging overtreffen. Maar de scène vanaf de put zorgde toch voor een kritischer blik. De logica was dan wat ver te zoeken gezien het feit dat Del Toro nog zo vlug bij zijn tegenstanders kwam. Ook de finale ontbrak, het werd allemaal wat afgerateld en een opening gelaten voor een derde deel. Beetje jammer want heel de opzet van de kidnapping valt uiteindelijk in duigen en leidt tot niks.
7/10