• 10.512 nieuwsartikelen
  • 8.960.955 stemmen

Sicario: Day of the Soldado (2018)

Actie / Thriller | 122 minuten

Genre: Actie / Thriller

Alternatieve titels: Sicario 2: Soldado / Soldado / Sicario 2: Day of the Soldado

Geregisseerd door: Stefano Sollima

Met onder meer: Josh Brolin, Benicio Del Toro en Isabela Moner

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 5 juli 2018

Plot Sicario: Day of the Soldado

"No rules this time"

'Soldado' speelt zich af na de gebeurtenissen uit 'Sicario' en volgt infiltrant Alejandro Gillick en CIA-agent Matt Graver. De Mexicaanse drugsoorlog heeft zich verder verspreid waarbij terroristen over de Amerikaans-Mexicaanse grens verplaatst worden. Matt krijgt van hogerop de taak om in te grijpen.

Social Media

Andy Wheeldon

Miguel Hernandez

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Wederom een Europeaan die naar Amerika gaat om een vervolg te maken. Jawel... Ik moest even snel A.C.A.B. en Suburra zien alvorens ik met het vervolg op Sicario begon.

Het eerste deel was verrassend goed; zeker omdat Enemy en de nieuwe Blade Runner me enigszins teleurstelde wat tempo betreft. Nu beloofd deel 2 ook al vrij veel.

Aan het begin van de film moest ik wel even slikken; ik dacht dat ik hier een typische Amerikaanse heldenfilm voorgeschoteld kreeg. Ik wist overigens niet dat het zelfmoordterrorisme iets uit Mexico was.

Benicio Del Toro en Josh Brolin zijn weer terug van weggeweest als Matt en Alejandro en moeten nu de dochter van een Mexicaanse drugsbaas te ontvoeren en in veiligheid te brengen. Deze stoere gehaaide tante wordt prima neergezet door Moner. Het meisje heeft losse handjes en haar op haar tanden, maar dat veranderd snel wanneer ze in handen valt door dit duo.

Samen met Del Toro en Brolin wordt ze in veiligheid gebracht, maar de wegen zijn niet veilig. Dit levert weer enkele fraaie shoot-outs en complexe situaties op en lijkt het erop dat Matt en Alejandro toch elkaars tegenstanders worden... wanneer Alejandro er met het meisje vandoor gaat en nog een rekening te vereffenen heeft met het verleden. (deel 1) Gelukkig ook maar dat het patriotisme toch nog achterwege is gebleven en dat de gevoelige kanten van de Amerikaanse overheid ook weer bloot wordt gelegd.

Je zou ook soms kunnen zeggen dat het roadmovie-gehalte er ook een beetje in zit. Op de vlucht met de dochter van een kartel; met de kale Woestenijen rond de Mexicaanse grens op de achtergrond; die scene bij die dove boer en uiteraard de spanning die de tijd doet dringen.

Misschien is dit nog wel iets minder subtiel gedaan dan deel 1 en lijkt de film zich nu echt meer te richten op het actiegedeelte, maar toch had ik er weer van genoten. Het acteerwerk wist te overtuigen, de montage had weinig tot geen gebreken en ook het verhaal, dat eigenlijk wel tussen neus en lippen wat elementen uit deel 1 had meegepikt, wist nog wel goed te werken. De samenzweringen, de corruptie en natuurlijk ook de boodschap dat je als gewone burger niks te zoeken hebt in dat gebied.

En het einde... Ja, op naar deel 3. Ik ben benieuwd wie die gaat regisseren. Sollima sloeg in ieder geval af, had ik gelezen.

avatar van PCTERN

PCTERN

De script schrijver krijgt de smaak aardig te pakken, want ook zonder Villeneuve die de eerste Sicario regisseerde komt deze 2e goed uit de verf. De wat rauwe sfeer ondersteund door typische soundtrack blijft sterk overeind in een scenario dat ik erg origineel vindt evenals de eerste. Met name de visuele stijl van deze films vind ik werkelijk een verademing, ouderwets goed camerawerk bestaat nog (zonder al dat computer, CGI en animatiewerk).

Wel lijkt de film in begin wat over the top te gaan met een grootscheepse covert operatie die 10-tallen miljoenen mag kosten gesanctioneerd door de legertop, maar herpakt zich aardig halverwege. Het einde vond ik wel wat gemakkelijk, evenals de wijze waarop iemand een afrekening door een Mexicaans kartel kan overleven. Dat stukje vond ik lachwekkend en overbodig.

Maar goed, je moet films ook niet teveel klinisch analyseren, ook deze 2e Sicario gaf me wel weer een hoop kijkgenot met wijntje en kaasje erbij.

Het leuke is dat ik Emily Blunt uit de 1e film beter ga waarderen nu ik deze zie. Brolin en del Torres waren weer prima op dreef op hun authentieke wijze.

kappeuter (crew films)

Nogal simpel hak-op-de-tak verhaal met weinig diepgang maar zeker vermakelijk van begin tot eind.

Moet het vooral hebben van enkele sterke rauw gefilmde actiescènes vol adrenaline.

De setting is mooi en de camerashots van bovenaf zijn goed gefilmd.

Vooral Josh Brolin kan zich goed uitleven in zijn rol en Benicio Del Toro doet gewoon wat je van hem kan verwachten.

Het matige acteerwerk van Catherine Keener viel mij op. Ik heb haar nog nooit eerder zien stuntelen, maar hier lijkt ze totaal niet op haar plek.

De eerste film had meer inhoud, maar deze is ook zeker de moeite waard eens te zien.

avatar van rondh

rondh

• 2088 stemmen

Best een sterke film. Hij is minder dan deel 1, maar die was dan ook wel heel goed. Dit deel is wat ongeloofwaardiger. Toch, door het goede acteerwerk, lekkere actie, goed camerawerk, goed geluid is het vermakelijke film.

Ik vind het een beetje op een western lijken, maar dan in onze tijd.

avatar van Xastur

Xastur

Erg goede film en gratis op Ziggo momenteel tot 30 juni

avatar van maurice32

maurice32

Ik vond hem beter dan deel 1, had voor mij nog een half uur langer kunnen duren, was net zo spannend op het einde.

avatar van Tup&Joep

Tup&Joep

Ze hadden moeten stoppen na het eerste deel. De film overtuigt niet, het verhaal is onlogisch en ook het einde voelt onaf.

avatar van des1

des1

Behoorlijke opvolging van nr. 1, hoewel niet zo gedegen. Miste wel een Emily Blunt die voor meer drama zorgde. Duidelijk was de vraag: wat nu na deel 1? Oplossing: laten we de drugskartels en terrorisme bij elkaar gooien. Deel 2 lijkt veel meer dan deel 1 gaandeweg het project geschreven te zijn. Was opener van structuur, met een uitgesponnen maar niet helemaal uit de verf gekomen relatie tussen Benicio en de ontvoerde. Enige wat onafwendbaar lijkt, is dat er een deel 3 komt. Emily Blunt Returning for ‘Sicario 3’? Producer Says It Makes Sense | IndieWire

avatar van pop

pop

Ik vind het een behoorlijke tegenvaller. De heerlijke sfeer en dreiging die het eerste deel oa zo goed maken ontbreekt volkomen bij dit deel. Het is veel meer recht voor je raap actie. En daar heb je al weet ik hoe veel andere actie films van.

avatar van Angel9999

Angel9999

Een geweldig vervolg met een geweldige Benicio Del Toro en Josh Brolin en een vreselijk lekker opzwepende soundtrack eronder. Laat deel 3 maar komen wat mij betreft.

avatar van sportfan27

sportfan27

Tegenvaller, deel 1 veel beter. Deel 2 warrig verhaal. Weinig tot geen diepgang. Afgeraffeld en slecht einde. Beelden & soundtrack wel ok.

avatar van Don Homer

Don Homer

Anders dan deel 1 maar ook deze is prima. Brute film over Amerikaanse speciale troepen die er op los schieten om 'strategische redenen'. In tegenstelling tot sportfan27 kon ik het verhaal goed volgen (en ik raak nog weleens de draad kwijt). Van de diepgang moet de film het inderdaad niet hebben, wel van de mooie actie. Het einde viel wat tegen.

avatar van ILDIB

ILDIB

Beelden en actie prima en datis t. dat vliegtuig zal geen optie hebben om dat meisje te zien toen ze ontsnapte. Meisje loopt ook alsof ze al weken door de woestijn vlucht.
Evenzo die gast.
vreselijk vind ik dat stompzinnige dom gedoe dat volslagen haaks staat op de rest.
Nog even los van de tijdslijn op einde waar in 2 minuten blijkbaar de nacht in dag overgaat en een mega afstand wordt overbrugt per auto maar wel een die je ook zo even kan lopen.

avatar van panax

panax

wat een aktie

totaal ander verhaal als deel 1

einde is ook heel bijzonder

wat een muziek past precies bij de dreigende sfeer

rauwe film maar wel goed!!

avatar van driekes9

driekes9

Als je een vette actie film goed wilt verneuken, prop er kinderen in. Die hebben daarin niets in te zoeken, net als in een supermarkt. Hier komen ze met een schattig jochie en een guitig meisie. Moeders pak je popcorn en ga er lekker voor zitten. Mannen....zet Die Hard voor de 100e keer op. Pffffff......waardeloos dit.

avatar van nadrin

nadrin

Meer dan de helft vd film is veel te donker. Dit is nefast voor het kijkplezier.

Theunissen

Deze film heb ik destijds in 2018 gezien, maar toen had ik een bepaalde periode dat ik afwezig was op "MovieMeter" (toen keek ik ook nauwelijks nog films) en daarom schrijf ik er nu pas een recensie over. In dit vervolg op het ijzersterke "Sicario (2015)" van regisseur Denis Villeneuve, keren Josh Brolin en Benicio Del Toro terug. Er is duidelijk meer actie in "Day of the Soldado", maar actrice Emily Blunt wordt wel gemist. Gelukkig zorgen de aanwezigheid van de topacteurs Josh Brolin en Benicio Del Toro en het spannende script voor meer dan genoeg vermaak.

De Mexicaanse drugskartels zaaien terreur aan de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten. Niets of niemand lijkt hen te kunnen stoppen. Federaal agent Matt Graver (Josh Brolin) schakelt de hulp in van de meedogenloze Alejandro (Benicio Del Toro) om de 12 jarige dochter, te weten Isabel Reyes (Isabela Merced), van één van de grootste drugsbaronnen te kidnappen. Zo wil hij een oorlog ontketenen tussen de rivaliserende kartels. De situatie loopt echter uit de hand en het meisje blijkt een risico. Ze moeten van haar af. Een verscheurende keuze, waardoor Alejandro gaat twijfelen aan alles waar hij al jaren voor vecht.

Net als voorganger "Sicario" heeft "Day of the Soldado" spannende achtervolgingsscènes en brute actie, waarbij de soundtrack wederom sterk is. Josh Brolin acteert zoals gewoonlijk weer uitstekend, net als zijn compagnon Benicio Del Toro. Emily Blunt, die de hoofdrol in het eerste deel had, ontbreekt dus helaas. In deze film is overigens een knappe prestatie weggelegd voor voor Isabela Reyes (die de ontvoerde Isabel speelt), om zich zo staande te houden tussen al het mannelijk geweld en dan zowel letterlijk en figuurlijk. Isabel is zeker geen makkelijk en lief meisje, wat ook niet zo raar is als je een drugsbaron als vader hebt.

"Day of the Soldado" is zeker een sterk vervolg, maar mist een verhaal dat twee uur lang boeiend blijft. Hieruit blijkt de invloed die regisseur Denis Villeneuve had op "Sicario" toch zeer groot was". "Day of the Soldado" heeft een paar scènes waarvan je op het puntje van je stoel zit, maar deze worden afgewisseld met langdradige dialogen die niet heel veel toevoegen aan het verhaal. "Day of the Soldado" heeft ook minder diepgang in het verhaal en het heeft slechts enkele hints naar de achtergrond van Alejandro.

Matt Graver maakt gretig gebruik van de wraakgevoelens wanneer hij Alejandro werft om de dochter van kartel leider Reyes te ontvoeren. Wanneer zij haar op Mexicaans grondgebied willen bezorgen om de kartel oorlog te ontketenen, breekt letterlijk de hel los. De shoot outs die volgen zijn bruut en op prachtige wijze in beeld gebracht.

De Amerikaanse overheid treedt erg hard op tegen de Mexicaanse kartels, maar de film is daarom ook heel realistisch. In deze film lopen er eigenlijk twee verhalen door elkaar heen. Het ene verhaal is het verhaal van Alejandro en Matt die Isabel ontvoeren. Het andere verhaal is dat van de arme scholier Miguel Hernandez (Elijah Rodriguez), die op de grens woont en onderdeel wordt van een kartel dat mensen smokkelt over de grens. Daarbij wordt Miguel langzaam maar zeker voorbereid om "Sicario" (wat huurmoordenaar betekent in het Mexicaans) te worden. De twee verhalen komen richting het einde van de film op een onverwachte manier samen en laten ook de andere kant van het probleem zien.

Al met al is "Day of the Soldado" een sterk vervolg op het eerste deel, maar het mist vaak wat extra spanning en diepgang die de film een boost kan geven. Gezien het einde, waarbij je misschien denkt "is de film nu al klaar ?", zal er zeker nog een vervolg komen.

avatar van armantico

armantico

Goede film erg geweldadig wel moet je niet samen met je vriendin kijken. En deze vervolg is iets minder dan het eerste deel maar dit is ook een juweeltje .Deze film krijgt een negen van mij omdat de visuele kant zit goed in mekaar en het beklemmende sfeertje in de film is als kijker is dat tastbaar alleen omdat vindt ik dit al een top film.

avatar van Lebarron

Lebarron

Day of The Soldado is het vervolg op Sicario uit 2015. Josh Brolin en Benicio del Toro keren beide terug als hun personages Alejandro Gillick en CIA-agent Matt Graver en heeft ook een sterke bijrol van Isabela Moner. Het verhaal is wat minder dan Sicario vooral omdat het wat rommeliger oogt met name in het begin. Na de ontvoering van Isabella Reyeys(Moner)wordt het overzichtelijker. De geweldsscenes zijn van hetzelfde niveau als in Sicario misschien zelfs een tandje beter en in sommige gevallen zeker bruter.

Sicario: Day of The Soldado is iets minder dan zijn voorganger en lijkt vooral te zijn gemaakt als opzetje voor een derde deel. Desondanks nog steeds een buitengewoon vermakelijke film boordevol harde actie.

avatar van Basto

Basto

Herzien

Ik vind dit toch wel een heel fijn vervolg. Wat trager dan deel in, maar de film kent een heerlijk desolaat sfeertje, is prachtig in beeld gebracht en lekker duister.

Toch was het eind wat teleurstellend. Als Brolin in de helicopter het meisje alsnog had gefusilleerd en ze de epiloog achterwege hadden gelaten was het een nihilistisch meesterwerk geweest.

Nu verhoogd naar 4.

avatar van AniSter

AniSter

• 1934 berichten

Prima tweede deel, helaas zonder Blunt. Dezelfde spanning, dezelfde actie, dus het geheel deed niet onder voor het eerste deel. Ook hier de zware muziek erbij als het spannend werd. Het verhaal vond ik iets dunner in vergelijk met de eerste film. In feite draait het nergens om, tenminste, ik had wat meer verwacht van de oorlog die ze wilden veroorzaken. Het einde van deze film opent in ieder geval de weg naar deel drie, misschien wel weer met Blunt...

avatar van DragQueen

DragQueen

Toch wel een oerdegelijke vervolgfilm. Overall misschien iets minder sterk en wat minder diepgaand dan zijn voorganger, maar evengoed een zeer genietbare film. Het verhaal heeft inhoudelijk niet heel veel om het lijf, maar is desalniettemin sterk neergezet. De actie is ook lekker rauw uitgevoerd en de film kent zeker zijn beklemmende momenten. De cast acteert verder ook overtuigend, met klasse spel van o.a. Benicio Del Toro, Josh Brolin, maar ook de jonge Isabela Merced. Het einde schreeuwt om een vervolgfilm. Die mag er wat mij betreft zeker komen. 3,5 Ster.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Super mooie film dat gaat over de mensen smokkel en de deelname van het Mexicaanse kartel hiervan. Goed acteer werk, spannend en een goed verhaal ! Bizar ook om te zien hoe politiek er aan toe kan gaan als er iets verlangd wordt . Natuurlijk is dit een film, maar ik weet zeker dat zulke operaties ook in het echte leven gebeuren . Een halve ster minder dan de vorige film, omdat ik hem iets minder diepgaand vond.

avatar van david bohm

david bohm

Strakke film weer deze Sicario 2, behoorlijk grimmig ook. Niet zo fraai als de eerste en de link tussen het kartel en IS vind ik wat vergezocht. En ik mis Emily Blunt.

De hele finale vond ik ook wat slepen en minder interessant. Wel goed dat er van zo'n heftig onderwerp als mensensmokkel een blockbuster is gemaakt.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Net maar weer eens gekeken en ik vind deze helemaal niet veel minder dan de eerste. Ik vind deze zelfs steengoed. Die Benicio Del Toro en Josh Brolin wat een super duo is dat toch zeg. Ik kan zo geen 2 andere acteurs bedenken die deze rollen beter zouden hebben kunnen spelen dan deze 2. Vooral Benicio Del Toro is echt super goed in deze rol. Ik heb me er niet in verdiept, maar ik hoop echt dat er een 3e deel gaat komen. Als je het einde zo ziet dan zou je het haast denken he. Laten we het hopen. Deze 2 Sicario films behoren toch wel bij de top kartelfilms.

avatar van schram101

schram101

• 2002 stemmen

Josh Brolin en Del Toro zijn cool as fuck. Wauw. Opnieuw dus, in deze wederom sterkte kartel-film. Ondanks de regisseursswitch blijft deze Day of Soldado trouw aan de stijl van zijn voorganger. De intense filmstijl, de bombastische soundtrack en ook de ongekende spanning tijdens de autoritten bij de grensovergang. Hoe bruut kun je een rijtje auto’s eruit laten zien..

Wat de film verder goed doet is zich vooral focussen op de personages waar het om gaat. Waar genregenoten graag iedereen van zo’n team zijn momentje geeft gaat het hier vooral om Brolin en Del Toro.

Slotscène was verder wat overbodig maar een kniesoor die daarop let.

avatar van Panoramix

Panoramix

Flinke bak minder dan deel 1 zeg. Veel minder spanning, beetje willekeurig script en ook stuk vlakkere acteerprestaties van Brolin en Del Torro. Maar meest kwalijk is misschien wel dat de film nul toevoegt aan deel 1. Het einde impliceert dat ze ook deel 3 willen gaan doen. Ik hoop dat ze zich daar wat minder makkelijk van af gaan maken.

avatar van jordorientje

jordorientje

Deel 1 was kut. Dus ging al met een kut gevoel deel 2 in.
En de eerste 5 minuten.. man man man!
Er vindt een explosie plaatst in die supermarkt, maar mensen rennen langs de uitgang???? Hoe is het mogelijk.
Vervolgens staat de laatste zelfmoordterrorist naast de deur. Die vrouw loopt met haar dochtertje in een slakkentempo, zonder enige haast als een debiel die opgeblazen wilt worden,
richting de deur. Ook al zo’n lompe actie, je ziet toch dat ie z’n gebed nog aan het opzeggen is, dan ren je toch?
Maar naarmate de film vordert, vind ik hem best goed worden.
Het enige wat totaal overbodig is en niet aansluit en dus echt nergens over gaat, is het terroristen verhaal. Het komt 1 minuut in beeld in het begin, maar daarna gaat het alsnog de hele film over de drugskartels. Dus waarom ze voor dat hele terroristenverhaal hebben gekozen, is mij een raadsel.

Maar goed, het komt zelden voor dat deel 2 beter is dan deel 1. Maar dat is bij deze film echt het geval.
Door kinderen toe te voegen, maak je het iets dramatischer in mijn ogen.

avatar van Foose

Foose

Uitstekend vervolg op een uitstekende film, komt nauwelijks voor.

Tot gisteren wist ik zelfs niet dat er een vervolg was om eerlijk te zijn.. deze was namelijk op TV en verbijsterd heb ik 'm dan maar meteen bekeken ook.

Heel aangenaam verrast. Uiteraard opnieuw zijn het Brollin & Del Toro die voor het nodige vuurwerk zorgen maar vooral de perfect gefilmde actie (eat this Paul Greengrass) was een lust voor het oog.

Meer van dit graag aub.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Goed.

Solide actiethriller die wel een beetje onderdoet voor het origineel, maar ook niet veel. Met een rechtdoorzee uitgangspunt krijg je als kijker voorgeschoteld wat je ervan mag verwachten. De actiescènes zijn zonder al te veel franjes, maar wel stijlvol, in beeld gebracht. Op een spat bloed meer of minder wordt niet gekeken, al is het spijtig dat men Benicio Del Toro's personage niet gewoon echt dood durfde laten. Qua impact had dat beter geweest. Een derde deel is mogelijk, al vraag ik me af of dat nog iets zou kunnen toevoegen aan hetgeen reeds gepresenteerd is.

avatar van sportfan27

sportfan27

Herzien en stem verhoogd van 2* naar 3*. Eerste kijkbeurt kon ik weinig chocolade maken van het verhaal, tijdens de 2e kijkbeurt wel. Deel 1 blijft nog wel een stukje sterker.

Grote tekortkoming van deel 2 is het begin wat verder in de film eigenlijk niet meer aan bod komt en dat men uiteindelijk niet bij de grote baas uit komt. Het verhaal gaat nergens naartoe.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

Sergio Leone schreef:
Goed.

blijft toch een zeer goede film*zoals ze niet meer gemaakt worden