Sicario: Day of the Soldado (2018)

Alternatieve titels: Sicario 2: Soldado | Soldado | Sicario 2: Day of the Soldado

Actie / Misdaad

geregisseerd door Stefano Sollima
met Josh Brolin, Benicio Del Toro en Isabela Moner

'Soldado' speelt zich af na de gebeurtenissen uit 'Sicario' en volgt infiltrant Alejandro Gillick en CIA-agent Matt Graver. De Mexicaanse drugsoorlog heeft zich verder verspreid waarbij terroristen over de Amerikaans-Mexicaanse grens verplaatst worden. Matt krijgt van hogerop de taak om in te grijpen.

avatar van John Milton
Ik ben behoorlijk positief verrast eigenlijk.

Na de wat gematigde geluiden ging ik uit van een zesje, maar het is voor mij een dikke 7. Sollima is geen prutser, dat wist ik al van Suburra, maar een Villeneuve is hij nu ook weer niet... Toch is dit vervolg op Sicario een rauwe misdaadthriller geworden met enkele bikkelharde actiescènes. Brolin en Del Toro spelen fijn, en Isabela Miner houdt zich prima staande tegenover de oudgedienden. Pompende soundtrack ook van Johannssonn kornuit Hildur Guðnadóttir, die tevens aan de vorige film heeft meegewerkt.

De deur voor een trilogie wordt wel erg nadrukkelijk open gezet (al gaat hij dicht ), maar dat mag van mij. Kom maar op. Het is een bedroevend naargeestige wereld, maar voor een paar uurtjes vertoef ik er graag!

P.s. net bij thuiskomst gelijk Sicario herzien, en dat is wel een bijzondere gewaarwording in die volgorde. Fascinerend hoe anders je dan naar de karakters van Brolin en Del Toro kijkt, in de aanwezigheid van het 'morele kompas van Blunt', nadat je ze in deel 2 zonder hebt gezien. En dan snap je Sheridans keuze als schrijver.

Fijne actiefilm, categorie 'het betere popcornvermaak'. Deel 1 (Sicario) niet gezien, dus heb deze film zonder vergelijkingsmateriaal gezien. Altijd een genot om naar Benicio del Toro en Josh Brolin te kijken. Los van de goed geregisseerde actiescenes en de treffende soundtrack en score, brengt deze film ook de wereld van rivaliserende drugskartels in Mexico, waarbij bijvoorbeeld jonge jongens worden gerekruteerd om nare klussen op te knappen, en daarmee de naargeestigheid en uitzichtloosheid ervan, dichterbij. Anderzijds is het scenario hier en daar wat ongeloofwaardig en mis ik de kritische kant/benadering bij al dat grove en nietsontziende geweld (waarvan ik denk dat sommige anderen vóór mij datzelfde bedoelden met de afwezigheid van een moreel kompas, in Sicario blijkbaar vertolkt door Emily Blunt).

avatar van Left4Dead
Zin in zeg!

avatar van tukkerstein
Shinobi schreef:

In de voorganger diende het personage van Emily Blunt nog als moreel kompas

mrklm schreef:
Het morele kompas dat in het origineel zo voortreffelijk werd vertolkt door Emily Blunt

John Milton schreef:
in de aanwezigheid van het 'morele kompas van Blunt'

avatar van John Milton
tukkerstein schreef:

ooooh zeker.

Zelfs de explicateur bij Pathé Leidsche Rijn (altijd een inleiding voor de film) noemde het. En aangezien ik dat net daarvoor ook nog bij de IMDb trivia had gelezen, bleef het extra hangen.

avatar van zoutzak
Weinig tot geen relatie tot het succesvolle eerste deel. Politiek opportunisme door Islamitisch terrorisme te koppelen aan Zuid-Amerikaanse migranten. Shameless franchise building; "so you wanna be a Sicario?". Er valt veel te haten aan dit deel. Maar wie een straight up actiefilm verwacht komt niet bedrogen uit, en dat is wat telt.

avatar van mrklm
tukkerstein schreef:

Iemand nog iets over een moreel kompas te melden?

Haha. En ik had geen enkele recensie gelezen voor ik de mijne schreef

Dikkertje Dap
Heb enkele reacties gelezen want ik twijfelde maar denk nu wel het tweede deel te gaan bekijken. Het eerste deel vond ik zeer goed en realistisch plus angstaanjagend met bv de opgehangen lijken als waarschuwing bij de/een ingang van een stad/dorp, het is nauwelijks voor te stellen dat dat soort zaken vandaag de dag gebeuren en het verbaasde me daarom enigszins dat de film het toont want speelt dat niet bepaalde mensen in de kaart?! Oké, de eerste film was uit 2015. Als je slecht geïnformeerd zou zijn dan kan ik me voorstellen dat je niet kan geloven dat dat soort zaken in een land als Mexico gebeuren ondanks onlangs nog in de krant te lezen was dat ze weer een massagraf aangetroffen hebben. Misschien dat met de nieuwe president van Mexico verandering komt, hoop het echt heel erg van harte voor het Mexicaanse volk want het loopt daar de spuigaten uit.

en het was eigenlijk dan ook zeer verbazingwekkend dat de film dan wel voor drie Oscars genomineerd werd, maar er niet één wist te verzilveren

Dat verbaast me dus niet want Hollywood is een echoput waar deze realiteit niet wenselijk is want je zou het bijna logisch gaan vinden dat de VS z'n grens met Mexico wil bewaken cq een muur gaat plaatsen.

De eerste film die laatst op de Tv was vond ik erg goed, daarom met hoge verwachtingen naar het vervolg.
Maar dat viel tegen, het verhaal ging gewoon helemaal nergens over, los zand. De verschillende acties-scenes waren wel mooi net zoals de soundtrack. Na afloop dacht ik wel, ' waar ging het nou over' , ik kan het je niet uitleggen.
Benito del Toro speelde zeer goed. Josh Brolin was er alleen om een koppeling te hebben met het eerste deel en wat Catherine er nou bij deed was me helemaal een raadsel.

avatar van wwelover
Taylor Sheridan is wat mij betreft toch wel één van DE scenaristen op dit moment. En hoewel dit deel niet zo sterk is al deel 1, is het nog steeds een hele goede film. Mooi gefilmd, spannend verhaal en sterk geacteerd. Net als deel 1 is het rouw en realistisch neergezet. Ook het jonge Mexicaanse meisje maakt veel indruk.

avatar van Shadowed
Sterk.

Eigenlijk vind ik hem beter dan het eerste deel. Wat wel jammer is is dat de openingsscène of maar bij bepaalde scenes echt sterk zijn. Deze film vond ik gewoon makkelijker te kijken vanwege de meer actiescenes en vlottere vertelstijl.

Sollima is inderdaad geen slechte regisseur, zoals bij zijn andere Misdaadsfilm Suburra al bleek. Deze film blinkt zeker uit in een aantal erg harde en sterke scenes, de supermarkt scene verraste me ook compleet en heerst er inderdaad een best naar sfeertje.

Jammer dat het verhaal zelf nou uiteindelijk vrij weinig voorstelt, en iets dat we eigenlijk al vaker hebben gezien maar dan in een veel realistischer manier gebracht wordt. Del Toro en Brolin doen het weer goed, de rest is ook wel leuk maar niet bijzonder.

Harde film, maar niet slecht.

avatar van Ajax&Litmanen1
Deze tweede Sicario film moet het doen zonder regisseur Villeneuve en actrice Emily Blunt, maar dat zorgt niet voor een beroerde film. Integendeel, de film is bijzonder realistisch, rauw en is ondanks dat het inhoudelijk niet zo sterk als de voorganger is weet het wel degelijk te boeien. Emily Blunt is weg, maar het jonge Mexicaanse meisje neemt haar menselijke rol prima over. De overige rollen zijn van oudgedienden die gewoon weer heel solide presteren. Wat ik wel mis zijn enkele heel memorabele scènes, al was de aanval op het konvooi in de woestijn wel indrukwekkend weergegeven, mede ook dankzij dat meisje. Maar het haalt het niet bij het rijdende konvooi dat over de grens aan het rijden is uit de vorige film. Dit vervolg haalt het dan ook net niet bij de voorganger, maar is wel een waardevolle aanvulling. Ook mede een sterke soundtrack die benoemd mag worden.

avatar van Philippe01
Ik vind het hoe dan ook een machtig vervolg. En toch één van de veel betere actiefilms die er nog uitkomen in de bioscopen tegenwoordig.

Het slechte nieuws, Wat een onbevredigende einde...
Het goede nieuws, Een derde deel is onvermijdelijk...........

Zwolle84
Ik sluit me bij de teneur aan: valt inderdaad reuze mee. Je mist de hand van Villeneuve natuurlijk wel. Die regisseert zo ongelooflijk strak, daar komt niemand bij in de buurt. Maar los daarvan is dit gelukkig wel een echte Sicario geworden: meeslepend plot, keiharde actie, onheilspellende soundtrack en toch ook zeker wel enkele scènes die beklijven.

avatar van mjk87
Aardig. Film is in het begin nogal chaotisch en de plot lijkt zonder noemenswaardige problemen snel vooruit te gaan. Dat maakt dat het wel lekker wegkijkt maar echt interesseren doet de film niet. Ook dat zijplotje hangt er lange tijd bij en je weet gewoon dat dit nog een rol gaat spelen, maar het blijft zwak schrijfwerk. Zoals de hele noodzaak van de film nooit echt naar voren komt. Het tweede uur zakt het tempo iets en dat doet de film goed. Dan komen de acteurs ook wat meer tot hun recht en wordt de sfeer ook beter. De actie af en toe is wel goed, soms ook lekker hard en de kale Mexicaanse vlaktes zijn een goed decor. De film had misschien wel zwarter mogen eindigen van mij. 3,0*.

avatar van Flat Eric
Zeer onderhoudend.

Doe terrorisme, mensensmokkel, drugskartel, corrupte politie en overheid in een blender en je hebt een heerlijke cocktail vol spanning en actie.
Sicario 1 heeft niet veel indruk bij me achtergelaten en ik ging dan ook met gemengde gevoelens de zaal in maar deze film heeft me niet teleurgesteld, integendeel, deze is erg geslaagd.
Hoewel ik af en toe in de chaos de draad van het verhaal kwijt was met het hoe en waarom van de diverse acties heeft het geheel me toch kunnen blijven boeien.
Prima cast met Brolin en Del Toro, beiden bruut, stoer en no nonsense in hun rol maar ook met een vleugje Mr. Nice Guy. Fijne indringende soundtrack ook en de poster is ook nog eens prachtig.

avatar van Arri
Beste van alles dat op dit moment in de bioscoop te zien is.

avatar van stormfox
Ik heb wederom genoten van Sicario. Het vervolg doet zeker niet onder voor het eerste deel.

De film ziet er goed uit! Het verhaal vond ik op sommige momenten vaag en niet duidelijk. Dit bederft de pret niet. Echter geef ik de film een 2,5 ivm het vage verhaal.

avatar van JacoBaco
3 verhalen door elkaar met hier en daar zelfs een plot hole. Misschien wil ik zelfs nog wel zo ver gaan om het verhaal bedroevend te noemen. Aan de andere kant, daar maak ik mij bij John Wick 1 t/m 3 ook niet zo druk om. Maar de film duurt voor zo'n raar verhaal gewoon te lang en dat kost de film dus 2 sterren. John Wick is lekker kort. Het overige aan deze tweede Sicario film is goed en dat verdient sterren. 3 in dit geval.

avatar van J-rom
Een goed vervolg. Ik vind alleen wel dat Sheridan het personage Alejandro in deze film matig heeft neergezet. In deel 1 wordt hij als de wrekende assassin geïntroduceerd die al het ernstigste in zijn leven al heeft meegemaakt. Het feit dat hij in deze nieuwe film plaatsvervangende zorgen heeft voor een drugsbarondochter vanwege zijn verleden en hierdoor bijna dood gaat, komt voor deze serie te goedkoop over en zou meer passen in een James Bond film. Het plaatje van een geheimzinnige assassin die zijn taken zorgvuldig en professioneel uitvoert wordt hierdoor toch een beetje geschaad.

avatar van alfredh
Cinsault schreef:

Het betere popcornvermaak? Dat associeer ik toch eerder met films zonder enige socio-maatsc happelijke insteek. Genre Jurassic World, Antman and The Wasp,... Sicario heeft wel degelijks iets relevants te zeggen over onze maatschappij.

alfredh schreef:

Daarom staat er waarschijnlijk ook het betere popcorn vermaak. Jurassic World e.d. zijn inderdaad popcorn vermaak, maar Sicario is het betere popcorn vermaak.

avatar van alfredh

Als deze film al 'nergens' over gaat hoe moeten we dan films als "Avengers", "Jurassic World", "Deadpool" of andere Star War-vehikels kwalificeren?

Er zal met name een nieuw begrip uit de fysica moeten uitgevonden worden om een situatie te beschrijven die 'minder dan niks of nergens' presenteert.

alfredh schreef:
Iemand beweert hier boven dat de film 'nergens' over gaat. Hoe blind kan je eigenlijk zijn? Biedt de film dan geen inkijk in een realistisch, actueel onderwerp? Wordt er geen beeld geëvoceerd van een ontspoord maatschappelijk probleem? Wórden er geen morele vragen gesteld bij de actie's van de personages?

Goed dat de film zulke zaken benaderd, maar kapt het vervolgens ook weer doodleuk af. De rode draad in deze film vind ik slecht uitgevoerd. Wellicht dat mensen daarom aangeven dat de film nergens over gaat. Maar je hebt gelijk, elke film gaat ergens over, ook al gaat het nergens over. Wanneer ik denk te weten wat mensen bedoelen dan vat ik zoiets niet te letterlijk op. Zoals er bijvoorbeeld weleens gezegd wordt: wat een schijtfilm. De film gaat dus niet over poep.

alfredh schreef:

Dit soort films zie ik als puur entertainment. En ook deze films gaan ergens over. Het gaat alleen over iets anders en niet iedereen zit daar op te wachten. Kwestie van voorkeur. Al zit er in de laatste Avengers film nog behoorlijk wat diepgang. Maar dit gekoppeld aan superhelden met superkrachten. Dat valt niet bij iedereen in de smaak.

alfredh schreef:

Als dat echt noodzaak is, dan had dit woord er al geweest.

avatar van Walter S.
Flat Eric schreef:
Zeer onderhoudend.

Flat Eric vat mijn gevoel over de Sicario films zeer treffend samen. Ik was de draad soms ook even kwijt (was al even bang dat ik de enige was), maar de twee uur vlogen desondanks voorbij, goeie harde film over een aantal actuele problemen. Beter mee vermaakt dan met deel 1, maar ik ben ook niet zo'n Villeneuve fan.

Suburra (2015) - MovieMeter.nl vond ik erg goed dus daarom wilde ik deze film ook een kans geven. De film begint dan ook veelbelovend met de typische stijl van Sollima: rauw, intens, realistisch. Het verhaal wordt echter slecht verteld (ontwikkelingen en verbanden zijn onduidelijk en/of onlogisch) en er is ook geen daverende of spannende climax die dat compenseert. De film is overigens ook niet zo nihilistisch of bruut als ik had gehoopt: de helden van de film werken beslist volgens een moraal kompas.

avatar van Beun de Haas BV
Day of the Soldado levert ten opzichte van het ijzersterke origineel flink op verhaal in. Toch blijft de grimmige sfeer en keiharde actie fier overeind staan. Kom maar door met het derde deel!

Dit 2e deel kan voor mij niet tippen aan het 1e deel [kort maar krachtig]..