Wind River (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Thriller / Drama

geregisseerd door Taylor Sheridan
met Jeremy Renner, Elizabeth Olsen en Gil Birmingham

Cory Lambert is een ervaren speurder en jager die het bevroren lijk van een tiener ontdekt. Hij besluit samen te werken met de onervaren FBI-agent Jane Banner en de Tribal politie-officier Ben Shayo om te ontdekken wat er gebeurd is en de verantwoordelijken voor de gruwelijke misdaad op te sporen. Hoe dieper Cory, Jane en Ben in het onderzoek duiken hoe meer ze hun eigen levens op het spel zetten.

• vanaf dinsdag 23 januari te huur
avatar van Zeus.
Prachtige beelden met een mooie opbouw. Niet zo sterk als Sicario, maar wel een die zeer de moeite waard is. Langzame opbouw maar die schietscène aan het eind is zo rauw, heerlijk.

****

avatar van FlorisV
Prima film, niet meer of minder. Lekker geisoleerde omgeving waarin het aantal verdachten natuurlijk ook beperkt blijft en een zekere paranoia al snel op treedt.

Iets te langzaam tempo. Wel sterke dialogen hier en daar.

Jammer is dat het achtergrondverhaal niet verder wordt uitgewerkt. Zo komen we nooit te weten wat er gebeurde met de dochter van Cory.

Prima acteerwerk en aangrijpend genoeg. Maar als je naar het verhaaltje kijkt: eigenlijk vrij standaard, hoort thuis in een aflevering van een gemiddelde misdaadserie. Een tikje overgewaardeerd alles bij elkaar.

Het stukje tekst op het einde voegt ook helemaal niets toe. Kennelijk is het aantal vermiste Indianen onbekend en niet bij andere bevolkingsgroepen. Maar er wordt niet uitgelegd waarom. Lijkt me dat er minder meldingen van zijn vanwege de geisoleerde omgeving en niet zozeer racisme o.i.d. Waarom dit melden dan?

avatar van FlorisV
Overigens, als ik dit vergelijk met Brenners rol in The Hurt Locker was dit toch een makkie: gewoon stoer blijven kijken en af en toe wat vertellen over hoe te overleven in de sneeuw en hoe te rouwen. Dat verhaal over die dochter, ja dat was aangrijpend, maar goed even een geschminkt traantje en klaar. Ik wil maar zeggen, dit lijkt me voor dit soort acteurs een tussendoortje.

En als dit een "meesterwerk" is dan is de formule daarvoor wel erg makkelijk te herhalen. Maar nee, de spanning en de opbouw waren bij een daadwerkelijk meesterwerk veel beter geweest net als de (bijna afwezige) soundtrack en het verhaal. Misschien poept Hollywood tegenwoordig zoveel troep uit dat dit opeens iets bijzonders is geworden, een acceptabele, redelijke film.

avatar van baspls
Als er dood meisje wordt gevonden in een Indiaans Reservaat in Noord-Amerika moet de FBI onderzoek komen doen. Een jonge vrouwelijke special agent gaat opzoek naar de dader, bijgestaan door een lokale jager die de vader van het meisje heeft beloofd de dader onschadelijk te maken.

Wind River is een prima Thriller, met een sfeervolle setting. Alles is erg ingetogen gefilmd en Jeremy Renner speelde een sterke rol de jager.

Ook proef je toch een beetje kritiek op de VS in de film, namelijk de benadeelde positie die de oorspronkelijke bewoners nog steeds hebben (mogen niet eens eigen onderzoeken voeren) en kritiek op het vrije wapenbeleid als je de scène ziet waar agressieve randdebielen de politie onder schot gaan houden.

De opbouw van de film was goed, al vond ik de uiteindelijke ontknoping weinig mysterieus. Gewoon een stel verveelde randdebielen die een collega omleggen en z'n vriendinnetje verkrachten. Toch was het allemaal wel goed gebracht en wraak-element paste hier goed.

Al met al een prima film van dit jaar, zonder teveel spektakel of poespas.

Goed gemaakte, sfeervolle, ingetogen film met een mooie hoofdrol van Jeremy Renner. Misschien komt het omdat ik net andere films had gezien met onzinscripts, pretentieus gewauwel en wat dies meer zij. Ik vond dit een verademing.

avatar van arno74
Niet altijd even geloofwaardig (zoals de shootout, of wanneer de agente in the middle of nowhere vraagt of ze op back-up moeten wachten) maar wel erg onderhoudend en vermakelijk, al kom je als kijker niet direct in het verhaal. Vooral vanwege die vermaakwaarde een kleine 3,5*. De rouwe en afgelegen omgeving doet wat denken aan het betere Winter's Bone (2010).

avatar van Rodger
Prima film, mooie beelden, en een redelijk verhaal.
Alleen de genre had beter drama kunnen zijn i.p.v. thriller.
3.0 ***

avatar van Filmkriebel
Goede thriller met een paar western trekjes (de paarden zijn door sneeuwscooters vervangen) over een jager die het lijk van een meisje vindt in een Indianenreservaat. Daarna teamt hij met een FBI-agente om de zaak op te lossen. Niks verrassends want dergelijke films hebben ze in het verleden ook al gemaakt (Thunderheart (1992) - MovieMeter.nl), en ook hier wordt aandacht gegeven aan het droevige en verwaarloosde lot van de Natives. De film blinkt vooral uit in de prachtige winterse cinematografie en één van de beste shootouts van het jaar.

avatar van Superkuuk
Toch wel een juweeltje. Triest waargebeurd verhaal, mogelijk gemaakt door een vage wetgeving van 40 jaar terug . Uiterst knap met een budget van 10 mil, en ook nog binnen 40 dagen klaar,ondanks de nodige tegenslagen tijdens het filmen. Een groot voorbeeld voor andere film makers, die met een veel groter budget en meer draai dagen, het toch voor elkaar krijgen niet eens de buurt te komen van deze film.

Prima film,spannend dramatisch het zal je maar gebeuren.

avatar van Filmkriebel
Komt op #2 in mijn top 10 van 2017...

Prima film waarbij ik niet in slaap ben gevallen.Bij de meeste films gebeurd dit wel.Zegt genoeg.

Ik vind hem geweldig, Renner is zeer geschikt voor dit soort rollen. Ik vond Olsen ook goed, zij was duidelijk op de verkeerde plaats (het begint al met het gebrek aan degelijke winterkleding) en dat speelt ze overtuigend. Ze laat ook veel emoties zien. Ze is niet voorbereid voor een zaak als deze, in deze omstandigheden.

Wat ik minder vond is het naar mijn mening wat afgeraffelde mysterie. De film gaat in een laag tempo en komt niet echt verder totdat het opeens allemaal snel opgelost wordt. middels een flashback, niet via bevindingen van het team.

Maar daarentegen is de actie en suspense geweldig. Het is er niet veel, maar wat er is komt rauw op je dak vallen. En het is behoorlijk hard.

Saaie film, maar ook niet mijn type film. Zodra er indianen en cowboys met cowboyhoeden een rol spelen in een film, krijg ik al aversie.

avatar van david bohm
Aardige film dit. Hou sowieso wel van verhalen waarin de mens in onbarmhartige omstandigheden zijn weg moet zien te vinden. Jeremy Renner is hier goed op zijn plek, Miss Olsen ook een leuke frisse verschijning. Mooi wintersdecor ook.
Het verhaal is wat dun en de clou wordt ineens uit de doeken gedaan. Al met al een onderhoudende film.

avatar van Nosje
Ze worden toch nog gemaakt. Gewoon een geweldige film. Alles klopt. Geweldige rol van Olsen maar Renner staat ook zijn mannetje.. De scene in het huis van de vermoorde dochter is werkelijk briljant.

avatar van eRCee
Ijzingwekkend sterk, ook beter dan ik eigenlijk had verwacht. De karakterverdeling is misschien wat stereotiep en de dialogen zijn soms net iets te nadrukkelijk, maar dat wordt goedgemaakt met de spannende actiescènes die zorgvuldig verdeeld zijn over de film. Een zeer gelukkige regiekeuze is het moment waarin wordt getoond wat er precies voorviel, dit zit perfect geplaatst in het toewerken naar de climax. Vond het gebeuren ook behoorlijk aangrijpend. De navolgende shoot-out komt toch nog onverwachts en is zondermeer bruut, maar op een goede manier. Genoeg films waarin je naar een schietpartij zit te kijken waarbij enig gevoel van gevaar ontbreekt, dat is hier wel anders. De hele setting van sneeuw en Indianen maakt het af. Schitterende film.

Uitstekende thriller met een degelijk rechttoe-rechtaan verhaal, prima acteerwerk en wonderschone locaties als decor. Film laat zien dat een zorgvuldig opgebouwd scenario zonder allerlei fratsen en overbodige kunstgrepen nog steeds het beste werkt in dit genre. Knap gedaan door Taylor Sheridan.

Visueel een pareltje, en voor al het andere ook een pareltje

Je leeft je helemaal in met alle personages, en dat komt natuurlijk door het sterke spel van bijna alle acteurs wel, niet alleen de hoofdrolspelers maar echt iedereen was goed.

Op het moment dat ik te zien kreeg wat er is gebeurd met de tiener waarvan het lijk is gevonden kreeg ik een erg naar gevoel, zwaar realistisch gefilmd. Zoiets kan iedereen overkomen als je pech hebt.

De film wijkt af van de standaard maar dat maakt deze film zoveel beter.
Ik kijk uit naar de volgende film van deze regisseur.

vandaag om 18:18 uur