Wind River (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Thriller / Drama

geregisseerd door Taylor Sheridan
met Jeremy Renner, Elizabeth Olsen en Gil Birmingham

Cory Lambert is een ervaren speurder en jager die het bevroren lijk van een tiener ontdekt. Hij besluit samen te werken met de onervaren FBI-agent Jane Banner en de Tribal politie-officier Ben Shayo om te ontdekken wat er gebeurd is en de verantwoordelijken voor de gruwelijke misdaad op te sporen. Hoe dieper Cory, Jane en Ben in het onderzoek duiken hoe meer ze hun eigen levens op het spel zetten.

Boeiende, aangrijpende en spannende film opgenomen in een prachtig landschap, gebaseerd op "true events".

Mooie film dus!

Aangrijpend verhaal. Goed verfilmd. Ik zie eigenlijk geen reden om er geen 5 sterren voor te geven.

avatar van fritsje
Super film,alles klopt.letterlijk ijzingwekkend !

avatar van joko16
Zeer goed opgebouwd verhaal..spannend en lekker kil.

Top film
Twee uur super spannend

Waren er maar meer zo als deze top film

Ik moet het ook niet meer doen, er niet meer intrappen: een film uit 2017...
Zó beroerd heb ik het lang niet meer gezien: een zichzelf voortslepend "drama" volgepakt met cliché-karakters en -situaties. Ik dacht als "tough guy" Lambert nou ook nog iets kríjgt met dat blonde FBI-meisje, dan kan ik hem gelukkig afzetten. Dat gebeurde dus helaas dit keer niet, maar na de stupide ontknoping heb ik het toch maar opgegeven, ik zou ook niet weten wat er in het resterende halfuur nog voor boeiends zou kunnen gebeuren aangezien iedereen al overhoop geknald was... wellicht toch die romance gemist? Ik hoef het niet te weten.

Half punt voor de locaties dan maar.

avatar van CorvisChristi
Ik moet het ook niet meer doen, er niet meer intrappen: een film uit 2017...

Hopelijk maakt 2018 dan een hoop goed voor je .

avatar van broncode
By far de beste film van 2017.

avatar van de grunt
Jeremy Renner is geknipt voor dit soort onderkoelde 'stoere rollen'

avatar van de grunt
broncode schreef:
By far de beste film van 2017.

Daar kun je wel eens gelijk in hebben.

avatar van TornadoEF5
Ik moet het ook niet meer doen, er niet meer intrappen: een film uit 2017...

Half punt voor de locaties dan maar.

Lol, je kan niet eens nul punten geven. En ook weer zo een bekrompen reactie in het algemeen.

avatar van wihu61
Je hebt gelijk, het spijt me, het is een leeftijdskwestie waarschijnlijk.
Maar geef toe: behoorlijk belabberd filmpje toch?

avatar van Melksnor
Dat er mensen blijven zijn die met een 0,5 een 1 dus als statement zonder echte goeie argumenten een filmrecensie geven. Ik snap niet wat ze hier te zoeken hebben.

avatar van Fisico
Toch enigszins een beetje verbaasd over de hoge algemene score op IMDB en op MM voor deze Wind River. Zeker geen foute film, maar bovengemiddeld voor het genre vind ik hem zeker niet. Misschien wat mij betreft een 0,3-0,4 punt te hoog.

Het verhaal is klassiek met een moord in één of andere afgelegen staat, Wyoming in dit geval, waarbij de onervaren autoriteiten assistentie krijgen van een nog meer onervaren marshall. Het plot en setting doet me wat denken aan Winter’s bone met Jennifer Lawrence of Insomnia met Al Pacino en Robin Williams om er maar twee te noemen. Hier ook wederom de klemtoon op het desolate saaie en beklemmende omgeving. Zeer leuke sfeerbeelden van het sneeuwlandschap, dat wel. Ook de soundeffecten van de rifle vond ik fijn. Cory is de big hero van het verhaal en draagt net als sommige anderen een zwaar kruis mee uit het verleden. De schietpartij op het einde is er misschien wat over, maar toont aan wat een wapen kan doen in de handen van wat debielen. Een andere toegevoegde waarde is de weliswaar minimale aandacht voor de Indiaanse minderheden die nog steeds her en der verspreid in reservaten leven. Ook de visie en ervaringen van een spoorzoeker zijn steeds leuk op volgen. Prima ook dat het uiteindelijk ook net niet tot een romance of seksscène uitdraait tussen Cory en Jane.

Vlotte film die zeker niet verveelt. Ideale speelduur en ook qua regie is er weinig mis. Alleen het plot is gewoontjes, maar best vermakelijk. Nipte 3,5* wat mij betreft.

avatar van mayhemblik
Melksnor schreef:

Ik had deze film bijna gehuurd maar dankzij de recensie van wihu61 (0.5) weet ik dat ik dat niet moet doen omdat ik weet dat ik me ga irriteren aan deze film..
Ik had dus wel wat aan zijn duidelijke argumenten.

avatar van DBTim
Of je vormt wel je eigen mening als je de film toch huurt i.p.v. blindelings (in dit geval haast letterlijk) de mening van iemand anders te volgen.

avatar van wihu61
Ik kijk veel films en na aankoop van een paar honderd DVD's download ik nu voornamelijk. Waarom? Als je de (persoonlijke) "toppers" in huis hebt, loop je toch regelmatig tegen teleurstellingen aan, ook al lijkt de film "op papier" goed bij je smaak aan te sluiten.

Als nu bij een bepaalde film in een bepaald genre sommige commentaren in een voor mij ongewenste richting wijzen, dan ga ik ervan uit dat dat dan waarschijnlijk gewoon zo is en bespaar me soms de moeite (en tijd) om me "een eigen mening te vormen". Bespaart me wellicht een frustrerend avondje zoals bij "Wind River", en uiteindelijk blijft er nog genoeg te kiezen over.

En als ik in het geval van deze film spreek over onder andere een gekwelde "tough guy" en een naïef blond FBI-meisje, dan kan dat voor sommigen al voldoende zijn voor de beeldvorming.

Zo gek is dat toch niet?

avatar van Zwolle84

Zo gek is dat toch niet?

Dat kan inderdaad tot beeldvorming leiden, maar wel tot de verkeerde. Als je de diepgaande emoties van de twee hoofdpersonen op die manier afdoet, heb je niets van de film begrepen of houd je er een heel bijzondere kijk op na. In beide gevallen heb je daar met het oog op die beeldvorming niets aan.

avatar van DjFrankie
Hiervoor The Snowman (2017) gekeken. Deze toch net wat beter.

Een uitstekend eerste halfuur van de film, de situering van de regio, de vreselijke ontdekking en de kennismaking met de onderzoekers, van diverse pluimage.
Het maakt het boeiend al is het wel al overduidelijk dat Jeremy Renner de held zal worden die de zaak zal oplossen, en precies wanneer de film wat ter plaatse begint te trappelen, is daar een flashback, een goed gefilmde scène, trouwens, die al heel wat verduidelijkt en ontsluiert.
Film geraakt dan in een stroomversnelling met heel wat actie.
Goed in zijn genre. Puike setting, filmisch zeker geslaagd, duidelijke karakterschets, doorheen wat informatie over locatie en roots en tenslotte toch ook goede vertolkingen.

avatar van Mevlut Karatas
Erg aangrijpende film. De mooiste scène van de film is wat mij betreft de aanblik van het kontje van Kelsey Asbille. Jammer genoeg wordt ze net daarna verkracht, dus, ja, dat is wat minder natuurlijk.

Hoewel ik normaal niet echt een fan ben van Jeremy Renner, doet hij het hier erg goed. Zo goed zelfs, dat ik m'n mening over hem als acteur misschien wel moet herzien.

avatar van cantforgetyou
Zeer goede film. Mooi gedragen door Jeremy. Maar ik stond ook versteld van Elizabeth Olson. Een zusje van de tweeling. Daarnaast waren de overige spelers ook erg goed aan het acteren. De sfeer en kou kwam intens over. Gewoon een goede thriller. Kijken dus. Geen moment verveeld.

avatar van Left4Dead
Sheridan's eerste prent kreeg een 1,5** beloning van mij, een slechte start zeg. Had zo snel nog niet eens door dat hij Sicario (en vervolg) had geschreven. Dan moet er toch wel wat in het ventje zitten dacht ik bij het lezen ervan. En warempel, met open mond deze drama thriller mogen zien.

Maar weinige momenten de laatste jaren dat ik weer zo tevreden een film mocht beleven. Werkelijk alles is gewoon erg goed te noemen. Een verhaal gebaseerd op een waargebeurd verhaal waarvan je denkt hoe is het dan nog steeds mogelijk dat zoiets gebeurt. Een absolute aanklacht op het rechtssysteem welk men voor een bevolkingsgroep hanteert, een teruggang naar de middeleeuwen als je het mij vraagt.

Met dat sterk gegeven wordt je het verhaal over een moord op een tiener binnengeloodst, en hoe! Met een sterk script in een prachtige omgeving zet de regisseur een geweldige prestatie op beeld, gesteund door een prima passende soundtrack. Maar de gehele cast is echt aan het schitteren in de prent, geweldig hoe ze aanvoelt het de personages neergezet moeten worden. Sinds Renner Matt Damon eens verving in de The Bourne serie ben ik echt onder de indruk van de gast. Voor mij ook het beste deel van de serie maar moet toegeven dat ik geen fan van Matt ben. Maar ben ook erg onder de indruk geraakt van Elizabeth Olson's prestatie in deze prent.

Het verhaal is heerlijk maar erg droevig, geen haast of poespas, nee een verhaal dat zich bij jou in de buurt afgespeeld had kunnen zijn. Het moeilijke landschap en de gesloten commune maakt het niet makkelijk om een onderzoek uit te kunnen voeren. Het verhaal is misschien mager maar de regisseur en het script maken het dat de 107 minuten voorbij vliegen. Het is gewoon een lekkere sterke whodunnit, niet meer niet minder.

Nou wat een verschil met Vile, het eerste werk van Sheridan. Ben blij dat ik mij laatst mij wat had verdiept in hem zodat ik op dit werk ben uitgekomen. Het is een absolute aanrader.

avatar van Boneka
Meeslepend drama die lang op hetzelfde niveau blijft zitten totdat we er zo'n 70 minuten op hebben zitten om tot een toch wel verassend slot te komen. Wind River voelt goed aan. Kil koud en onderhoudend en op het laatst zowaar spannend. Goed gespeeld vooral de rol van de hunter pakte goed uit. Waarom er nou weer zo'n typisch blondje (FBI) gekozen is weet ik niet. Ze deed het zeker niet slecht, maar het is vaak zo stereotype figuur in de filmwereld. Maar haar acteerprestaties waren niet slecht. Waar ik wel wat moeite mee had was de trage toon. Zo voelde de film wat langgerekt aan. Hier en daar wat meer tempo had best gekund. Al kan ik ook wel weer begrijpen dat men deze film zo naturel heeft willen maken. Dus prima film goed in elkaar gezet mooie beelden en een heftig slot. Iets minder was het tempo en de relatie van zijn ex en zoontje dat er maar een beetje bij hing, maar goed prima vermaakt.

avatar van bjerik76
wel aardige drama/thriller voor een keertje.
Er hadden wel mooiere beelden van het landschap in gemogen.De film is opgenomen op een prachtige lokatie, maar ze laten er niet veel van zien.

Ik dacht dat de poema voor de Indianen wel een belangrijk/heilig dier was, maar hier mocht hij worden afgeschoten zowel van de Indianen department als die van buiten het reservaat /spoiler]

cast is verder prima.
begreep alleen niet hoe die beveiligingsman met zijn snowmobiel dan van dat huis van Nathalie's broer en die 3 junks was gekomen, het was een enkel spoor naar de bergen vanaf dat huis, dus hoe hij daar dan kwam, en waarom begreep ik niet echt.
ook niet hoe Cory nu gelijk wist hoe de vork in de steel zat toen hij bij dat hol stond, en wat ook raar was) alleen botten zag van Nathalies vriend, alsof die poema's zo netjes eten

terecht eind trouwens, geen medelij.

Ze hadden wel mogen waarschuwen dat er dieren kapot worden geschoten. Voor mij daardoor al een fail.

avatar van CorvisChristi
Jasijo schreef:

Dan zul je héél erg veel films niet leuk vinden denk ik.
Maar je weet toch wel dat er bij de aftiteling altijd iets over dieren staat hè?
Lijkt me geen reden trouwens om de film dan maar meteen een halve ster te geven, maar goed...wie ben ik?

avatar van Woland
Ik zag Wind River regelmatig voorbijkomen in de eindejaarslijstjes vorig jaar. Tijdens het jaar zelf is 'ie bij mij onder de radar gebleven, helaas, want hoewel hij niet voor de topposities mee zou doen was het een goede kandidaat geweest om mijn top 10 van vorig jaar wel te halen. Wind River speelt zich af in een uitgestrekt, winters en desolaat indianenreservaat in Wyoming. Deze setting wordt bijzonder goed gebruikt, en geeft de film ook zeker wat extra's. Deels is het een goed gemaakte maar niet bijster originele thriller, waarbij Jeremy Renner als wildjager een jonge, goedbedoelende maar onervaren FBI-agente (niet onaardig gespeeld door Elizabeth Olsen, zusje van schijnbaar) helpt in de zoektocht naar de verkrachter/moordenaar van een 18-jarig meisje van het reservaat. Ook op dat vlak is het een behoorlijk geslaagde film, hoor - sterk acteerwerk, een prima hoeveelheid spanning en een vrij goed uitgewerkt plot, en zoals al eerder gezegd speelt de ijskoude, uitgestrekte omgeving hier een belangrijke bijrol.

Maar wat de film boven een gewoonweg degelijke, fatsoenlijke misdaadthriller uittilt, is het portret wat we meekrijgen van Wind River. Niet alleen de wildernis die ik al eerder aanstipte, maar ook het gevoel van eenzaamheid, doelloosheid en afstomping dat overgebracht wordt. Voor sommige einzelgängers als Cory Lambert is de eindeloze woestenij waar voor het gevoel geen weg uit is nog wel te harden, maar we zien ook een hoop mensen die er aan onderdoor gaan - zowel de drugsverslaving onder sommigen van de indianen, maar ook de drill site werknemers die uiteindelijk breken. Het deed op dat vlak wel wat aan Winter's Bone denken, al beviel Wind River toch een stuk beter. Er waren ook wel wat aspecten van de film waar ik wat minder mee kon. Zo vond ik de escalerende shootout aan het einde toch wat over-the-top, en hoewel ik de gedachtegang begrijp ben ik ook nog niet echt overtuigd van hoe die flashback van de verkrachting in de film wordt gepast. Ook de familie-aspecten van Cory vond ik wat minder boeiend. Desondanks een erg sterke thriller cq sociaal drama, over een onderwerp waarvan het goed is dat het meer onder de aandacht komt.