Wind River (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Thriller / Drama

geregisseerd door Taylor Sheridan
met Jeremy Renner, Elizabeth Olsen en Gil Birmingham

Cory Lambert is een ervaren speurder en jager die het bevroren lijk van een tiener ontdekt. Hij besluit samen te werken met de onervaren FBI-agent Jane Banner en de Tribal politie-officier Ben Shayo om te ontdekken wat er gebeurd is en de verantwoordelijken voor de gruwelijke misdaad op te sporen. Hoe dieper Cory, Jane en Ben in het onderzoek duiken hoe meer ze hun eigen levens op het spel zetten.

avatar van Onceuponanytime
Waargebeurd verhaal, waarin het dagelijks leven in het besneeuwde indianenreservaat zuiver in beeld wordt gebracht. Geslaagde rolbezetting ( vooral hoofdrolspeler Jeremy Renner ) en gepaste sfeermuziek. Thriller/Drama is de naam waardig.

Nick Doumen
Top,heel goed,samen gekocht met I tonya en zeer goed bevonden .Vind het beetje een mix tussen Prisoners en Fargo en het werkt.Geen grote Renner fan omdat meestal zijn films me niet aanspreken maar hier doet hij het zeer goed.

avatar van de grunt
Waardig laatste deel van de frontier-trilogie.

avatar van Left4Dead
de grunt schreef:
Waardig laatste deel van de frontier-trilogie.

Hé, wist niet dat het een onderdeel van een trilogie was. Moet dus High Or High Water nog zien.
Sicario en Wind River gezien, geweldig dus moet High Or High Water ook goed zijn, zeker gezien de beoordeling hier op MM.

Dank voor de info....

avatar van de grunt
Hell or High Water is de beste van de drie. Heel veel kijkplezier dus

avatar van Left4Dead
de grunt schreef:
Hell or High Water is de beste van de drie. Heel veel kijkplezier dus

Sorry, Hell or High Water bedoelde ik......
Ik zal hem zeker binnenkort gaan kijken.

avatar van Gang_Star
Een thriller die zich vrijwel volledig afspeelt in de sneeuw waardoor deze film gekenmerkt wordt door een sterke sfeer. Centraal staat de vondst van een jonge vrouw waardoor de FBI de zoektocht naar de dader start. Het gaat jammer genoeg verder op een rustig tempo en ik vond het geheel niet echt spannend. Echter, het moment bij de trailer op het 'verboden' gebied was juist wel spannend met de daarbij horende gebeurtenissen, maar verder vond ik dat op een hoop mooie shots na de film te veel om dialoog draaide.

avatar van K. V.
Deze film ook eens meegepikt en deze waargebeurde film was niet mis. Een sfeervolle film, met Jeremy Renner in een puike rol. Het wordt nooit echt spannend, maar saai evenmin.
Toch wel eens het bekijken waard.

avatar van kelama3
Goede film hoor!
Sterke rol van Jeremy Renner, en Olsen!, maar ik vond de gehele cast goed acteren.
Sommigen vonden hem traag,voor mij vloog hij voorbij.
Wat betreft die dieren.... het is een film he?
Ze gaan heus niet puur voor het mooie plaatje dieren afknallen.
Ik schrok me af en toe kapot, wat ik sinds lange tijd niet heb gehad bij een film loll
De tekst: "no one left to teach me" raakte me.
Deed me weer even beseffen wat een hypocriet land het is.
Aanrader!!

Zwolle84
Left4Dead schreef:

Sorry, Hell or High Water bedoelde ik......
Ik zal hem zeker binnenkort gaan kijken.

Echt een trilogie is het niet hoor en hij is ook een flink stuk minder goed. Maar alsnog wel een prima film.

avatar van Corcicus
Hier had ik, gezien de puike quotering en lovende reacties, veel van verwacht. Het heeft mij evenwel twee pogingen gekost om de rit uit te zitten en ik kan niet anders besluiten dan dat het een deksels saaie film was, oninteressant en langdradig. Geen enkele vernieuwing, niets om de kijker ook maar enigszins te plezieren, het was verveling troef. Enkele knappe beelden houden het schip drijvende, maar dit zou ik niemand aanraden.

avatar van Grindhouse62
Boneka schreef:
Meeslepend drama die lang op hetzelfde niveau blijft zitten totdat we er zo'n 70 minuten op hebben zitten om tot een toch wel verassend slot te komen. Wind River voelt goed aan. Kil koud en onderhoudend en op het laatst zowaar spannend. Goed gespeeld vooral de rol van de hunter pakte goed uit. Waarom er nou weer zo'n typisch blondje (FBI) gekozen is weet ik niet. Ze deed het zeker niet slecht, maar het is vaak zo stereotype figuur in de filmwereld. Maar haar acteerprestaties waren niet slecht. Waar ik wel wat moeite mee had was de trage toon. Zo voelde de film wat langgerekt aan. Hier en daar wat meer tempo had best gekund. Al kan ik ook wel weer begrijpen dat men deze film zo naturel heeft willen maken. Dus prima film goed in elkaar gezet mooie beelden en een heftig slot. Iets minder was het tempo en de relatie van zijn ex en zoontje dat er maar een beetje bij hing, maar goed prima vermaakt.
Her kan ik mij in vinden.Heb hem vanavond gezien en vond het een prima film. Prachtig gefilmd in een winters landschap.

avatar van Captain Pervert
De film Wind River is een kleine productie, die geheel onder mijn radar is gebleven. De naam Renner wekte toch wel mijn interesse en is dan ook het affiche van deze film. Maar daarmee doe je de rest van de uitstekende cast tekort. Renner zelf heeft ook een mooie scène waarin hij zijn emotionele kant laat zien.

Het is een sfeervolle vertelling met prima personages. De vertelstijl is lange tijd whodunnit totdat het perspectief verschuift naar een hele lange flashback. Dat is wel een originele keuze.

4 sterren

De film besluit met de mededeling dat van vrouwen uit (huidige!) indianen gebieden niet wordt bijgehouden hoeveel er vermist zijn.
Enige kennis van de indeling van het openbaar bestuur daar lijkt me vereist om dit te duiden - de hoofdagent werkt voor de 'Indian Territory Police'. Hoe zich dat verhoudt tot de normale politie-organisaties, geen idee, maar dat lijkt me dan de aangewezen autoriteit om e.e.a. te registeren. Blijkbaar doen die hun werk niet goed. De boodschap komt dan ook over als aanklacht tegen achterstelling van Native Americans, maar of dat terecht is, is maar de vraag.

avatar van hannes64
Ziegler schreef:
Aangrijpend verhaal. Goed verfilmd. Ik zie eigenlijk geen reden om er geen 5 sterren voor te geven.

Net geen meesterwerkje maar de film bedoelt `t goed.
Mooie plaatjes, goed verhaal, bloedjeharde scenes.....is bij mij 4.5 waard.
Tijd em em nogmaals te zien.

avatar van clubsport
Het kon me allemaal niet echt bijster boeien , zeker het begin niet , constante drama met de hele plotlijn van native americans eromheen alsof dat de film beter maakt .
Wat overblijft is een crime drama wat we al vele malen eerder verfilmd hebben gezien .
Ik vond tot slot die hele groepsaanrandings scene die duidelijk maakte wat er precies was gebeurt bovendien ook niet bijster geloofwaardig uitgewerkt .

mooie spannende film, met puike acteerprestaties van de hoofdrolspelers.

avatar van trebremmit
Zo'n film die nog wel even in je hoofd blijf zitten na afloop, niet zo goed als Hell or High Water maar toch wel indrukwekkend, alleen de dialogen zijn me soms iets te gemaakt, het komt te bedacht over. Maar voor de rest is het erg goed en aangrijpend, spannend vond ik het niet zo, maar dat is volgens mij ook niet het belangrijkste, het is meer drama.

avatar van Arnforpresident
Had hoge verwachtingen door de score hier en op RT, maar wat een teleurstelling zeg. Een vrij zwakke film als je het mij vraagt. Nergens echt spannend of meeslepend. Ik had dan nog ergens een plottwist verwacht, maar die bleef uit, om te komen tot een heel voorspelbaar plot.

Als jij een plottwist verwacht, maar die blijft uit . . . . dan is dat toch niet voorspelbaar?

avatar van Musicman10
Aardige film maar meer ook niet. Had er toch ietwat meer van verwacht.

avatar van AC1
AC1
Afgezet ... Daarna opgezocht of het hier niet om een 'rotten tomato' ging. Tot mijn grote verbazing ontdekt dat mensen dit de max vinden. Zucht ...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Hollywood met een Scandinavische thriller. Het lijkt toch zo. Een moord in een indianenreservaat. De film neemt even de tijd voor sfeerzetting in het sneeuwlandschap met een typisch trio: de ervaren man met zijn geschiedenis, de onervaren FBI-agente en de lokale oudere politieman. Het was toch een tijd spannend in die zin dat we een whodonit-verhaaltje kregen. De setting in de sneeuw en de passende muziek deed toch veel beloven. Maar eens de deur van de trailer opengaat in de flashback, ontsnapt de gas uit de fles en wordt het vrij voorspelbaar. Niet slecht, maar dan valt toch op hoe mager het verhaal wel is. Desondanks goed gemaakt voor de rest.

avatar van flaphead
Mooie beelden in een prachtige setting en prima acteerwerk. Dat verbloemt dat het eigenlijk om een redelijk clichématig verhaal gaat, die we echt wel vaker hebben gezien. De misdaad op een afgelegen plek, de buitenstaande agent(e) die het op moet lossen, het onderliggende drama van de hoofdpersoon, de whodunit en de confrontatie. Niet teveel spanning, geen verrassingen, maar aardig voor een doordeweekse avond.

avatar van BobbyShmurda
1 van de slechtste films die ik ooit heb gezien, medisch gezien klopt er ook geen kut van

avatar van Basto
BobbyShmurda schreef:

Ja, slechte documentaire dit! Interstellar is natuurlijk wel wetenschappelijk 100% juist.

BobbyShmurda schreef:

Want??? Misschien dat je zo'n mening dan ook even moet onderbouwen of zo. Anders lijk je de gemiddelde lul die maar wat roept. Misschien dat we je misschien nog kunnen betrappen op een goed onderbouwde mening bijvoorbeeld.

pop
Prima film met dito sfeer. En gelukkig bloeit er geen liefdesrelatie op tussen Renner en Olson. Ook geen overdreven actie. Het verhaal wordt in feite vrij droog weergeven. En vooral dat spreekt mij erg aan.
Die laatste paar zinnen net voor de aftiteling hakte er wel nog effe in. Blijft een raar land dat U.S.A.

avatar van des1
Op de filmposter lijkt Renner net een Alain Delon. Een verhaal dat onder een andere regisseur meer opbouw van spanning had opgeleverd. Hoofdrolspelers blijven natuurlijk vrij 2D ook. Niettemin aangenaam kijkvoer. Wat meer over de achtergronden van de film: The True Story Behind 'Wind River' Is This Hidden Injustice Against Native American Women - bustle.com

avatar van Lovelyboy
This ain’t the land of back-up, Jane.
This is the land of you’re on your own.

Behoorlijke stemmige, treurig en tragisch film die zich afspeelt in een indianenreservaat en behoorlijke maatschappelijke problemen aan de kaak stelt tussen de indianen en de staat. Behandeld als tweederangs burgers, onbegrepen en in armoe, zien we vooral een worsteling om te overleven en als er wat gebeurt als een vermissing of moord wordt daar dus praktisch niets aan gedaan. Wat verder vooral centraal staat in de film is het omgaan en uiten van verdriet, iets dat een lastig ding blijkt vooral met een dergelijk verlies als we hier zien, en waar Cory/Renner, ondanks zijn eigen molensteen, de nuchtere tegen balans vormt.

De film kenmerkt zich door prachtig natuurschoon en een bizarre en stemmige soundtrack, dat zweverige gezang geeft het geheel iets mystiek en ongrijpbaars. Een interessante parallel speelt zich af tussen de lopende zaak en Cory's geschiedenis en zorgt dat hij betrokken is en helpt, hoewel de tragiek en pijnlijke herinneringen van hem afdruipt krijgt hij met de afloop een soort afsluiting voor zijn eigen leed. Verder valt vooral de problematiek op, de vorm van leven en omgang met dingen. Meelevend met agente Jane vraag je samen met haar af wat voor twilight zone je binnen bent gewandeld. Tevens is er mooie symboliek tussen de beide meisjes, Natalie en Cory's dochter, de ene vrij gelaten onder het mom dat ze volwassen is en ze zelf moet leren, de andere beschermd opgevoed. In beide gevallen toch het noodlot toegeslagen.

De uiteindelijk aankomst op het boorterrein gaat met de nodige spanning samen, hoewel het wel erg duidelijk is dat daar iets gebeurt is vooral na de 'standoff' nadat een van de agenten terecht stelde dat ze ingesloten werden blijft de spanning aanwezig. Mooie shoot out, mooie jacht en einde geleid door Cory. De flashback is op het ongemakkelijke af. Vier van die ongemanierde hufters die zich niet weten te gedragen. Prima en typerende rol van Benthal overigens. Sfeervolle en stemmige film, vol tragiek en treurigheid, met een deprimerend beeld betreffende de indianen en hun problematiek. Prachtige natuurbeelden en dit muziek. Goed geacteerd en al met al een prachtige en erg beklijvende film.

Laat ik dan die "gemiddelde lul maar zijn" die meteen met de deur in huis komt vallen. Want in alle opzichten wil deze film toch een "realistisch" verslag doen van een onderzoek naar een dode vrouw? Nou, ik kan totaal niet uit de voeten met de manier waarop uit de doeken wordt gedaan hoe Cory de dader (Matt) een kans tot overleven geeft, die vervolgens eerst wegstrompelt, dan na een tiental meters begint te kruipen om dan vervolgens razendsnel de pijp aan Maarten te geven.

Wat een nep !

Trouwens, de gretigheid om pistolen te trekken en de precisie waarmee Cory (o wat kwam ie goed van pas en wat een sublieme vooruitziende geest) ingrijpt, past meer in de Jason Bourne cyclus dan in een realistisch drama.

avatar van BobbyShmurda
Lovelyboy schreef:

Wind River (2017) - Spoilers and Bloopers - IMDb - m.imdb.com

Scroll naar factual errors... Ik heb totaal geen medische achtergrond maar toen ik het gebeuren over exploderende longen hoorde dacht ik echt nu is het klaar met deze kutfilm

Wind River (2017) - Spoilers and Bloopers - IMDb - m.imdb.com

Vermoedde al dat het daarom zou gaan. Ja, dat is een dingetje, maar om daar nu de film helemaal om af te keuren? Goed, dat zal ook een kwestie van persoonlijke smaak zijn. Dank in ieder geval voor de toelichting.

Lavrot schreef:

Wat een nep !

Nep, dat kan. Maar wellicht dat je vergeet dat de dader geraakt wordt in de vlucht, zich herpakt op adrenaline waarschijnlijk en daarna al heel snel instort en een makkelijke prooi is voor Cory. Dat hij zo snel crepeert daarboven is misschien aan andere verwondingen te wijten. Misschien dat een long geraakt is en in combinatie met de hoogte, vorming van oedeem en de inspanning tot een longbloeding lijdt, en vergeet vooral niet dat zij in een veld liep en hij op behoorlijke hoogte zit. De ijlere lucht kan daar sowieso een verschil maken lijkt me vooral met een dergelijke inspanning met de vlucht.

Ja weet je, ik snap het wel, net als Bobby's argumenten maar misschien dat de film wat minder in de realiteit gezien moet worden en meer op symboliek en sfeer. Dan is het wat mij betreft een keigave film maar dat zal persoonlijk zijn.

Wat trouwens je argumenten richting Cory nog betreft met vooruitziende geest snap ik niet zo. De man is toch spoorzoeker en laat die sneeuw nu perfecte sporen na laten. Dan zijn de puntjes toch niet zo moeilijk aan elkaar verbinden? Een man met dergelijke werk zal grotendeels op intuïtie vertrouwen.