Wind River (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Thriller / Drama

geregisseerd door Taylor Sheridan
met Jeremy Renner, Elizabeth Olsen en Gil Birmingham

Cory Lambert is een ervaren speurder en jager die het bevroren lijk van een tiener ontdekt. Hij besluit samen te werken met de onervaren FBI-agent Jane Banner en de Tribal politie-officier Ben Shayo om te ontdekken wat er gebeurd is en de verantwoordelijken voor de gruwelijke misdaad op te sporen. Hoe dieper Cory, Jane en Ben in het onderzoek duiken hoe meer ze hun eigen levens op het spel zetten.

avatar van Glacius
frans123 schreef:

Ik keek ook verbaasd toen die wolf in de begin-scene naar de Heilige Jachtvelden werd geschoten. Ook niet mijn ding, zeker als je je afvraagt hoe zo'n scene tot stand komt. Gelokt met voedsel? Gewoon die wolf laten zien, de schutter close in beeld met zijn vinger op de trekker.....een schot... en weg beeld , is waarschijnlijk krachtiger.

Seriously?

Er is geen levende wolf neergeschoten. Met gebruik van montage technieken en een opgezette wolf is dat in scène gezet. Man, man, man...

Glacius schreef:

Seriously?

Ja zeggen ze natuurlijk..In Amerika kijken ze niet zo nou...geen Partij voor de Dieren daar...lol Man, man man..grow up. Wat kost dat wel niet??

avatar van horizons
frans123 schreef:

Ga ee maar vanuit dat er geen echte wolf is dood geschoten. Hollywood is geen VS.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi schreef:
Er zijn bootladingen films waarin dieren afgeschoten worden, verongelukken en ja vaak wordt dit in beeld gebracht. Gelukkig staat er aan het eind van de film in de aftiteling altijd de zin "no animals we're harmed during the making of this film". Vaak staat het logo van de American Humane Association ook in beeld bij de aftiteling. Ze gaan natuurlijk niet echt een coyote doodschieten in de film. Maar blijkbaar zijn er meerderen die de bewuste scene was opgevallen. Wellicht dat diegenen gerust gesteld kunnen worden door onderstaand artikel hoe ze e.e.a. hebben gedaan:
Did They Really Kill a Coyote in ‘Wind River’? | Movie Paws - google.com

Ik quote mijn eigen bericht hier even, om even de opmerking van Glacius te steunen. Nogmaals, er is géén coyote (het is geen wolf) doodgeschoten op de set van deze film.

avatar van Collins
In de meeste gevallen zijn het de acteurs die als uithangbord voor een film dienen. In deze film is het wat mij betreft ook schrijver en regisseur Taylor Sheridan. Hij schreef eerder al de scenario’s voor Sicario (2015) en Hell or High Water (2016). In Wind River is hij verantwoordelijk voor het draaiboek, maar doet hij tevens de regie. Het resultaat mag er zijn. Wat een prachtfilm.
De setting is fantastisch. De film profiteert van een visueel aantrekkelijk landschap. Als we met de personages door verlaten, ontoegankelijke sneeuwlandschappen trekken, is dat een adembenemende ervaring en een intense gewaarwording. Het vergeten niemandsland dat het indianenreservaat ‘Wind River’ in het woeste Wyoming in feite is, brengt een heel bijzondere spanning in de film. Iedere stap, iedere actie is een gevecht tegen de onbarmhartige natuur. De wit besneeuwde vlakten werken bedrukkend in hun weidsheid. De mensen die er leven zijn er de afspiegeling van. De mensen zijn vervuld van latente agressie. Vergeten en uitgekotst als ze zijn door de beschaafde rest van de wereld.
Hoewel het verhaal draait om een moord, gaat de film eigenlijk evenzeer over de mensen die in het desolate gebied leven. In den beginne hanteert de film nog stevig de contouren van de klassieke whodunnit, maar de film richt zich al snel meer op de personages.
De film neemt de tijd om de kijker onder te dompelen in de complexe witte wereld en zijn bewoners. Die wereld fascineert. Zelfs al gebeurt er op de voorgrond eigenlijk niet eens zo bijster veel. De witte ruigheid intrigeert. Het pruttelende verhaal intrigeert. De personages intrigeren. En al die facetten van de film passeren in een heerlijk rustig tempo.
Het onderzoek is daarentegen nogal rechtlijnig en de aangedragen bewijslast sober. Heel spannend is het allemaal niet. De onderliggende laag die de innerlijke leefwereld van de bewoners betreft, die als gevolg van het onderzoek wordt open gebroken, is dat des te meer.
Verdriet en woede bepalen het leven in het reservaat. Een reservaat waar de eens zo trotse mensen naar de zelfkant van de samenleving zijn gedreven en zich daar tegoed doen aan alcohol en drugs. In deze film is de zoektocht naar de dader van een brute moord op een jonge Indiaanse vrouw een manifest tegen de publieke desinteresse. Een manifest tegen het publieke geheugenverlies. Een manifest tegen het onrecht dat de inheemse Amerikanen is aangedaan. Meer specifiek geeft de film de kijker een weloverwogen injectie die de aandacht vestigt op het feit dat duizenden vrouwen in de reservaten worden mishandeld en als vuil worden behandeld.
Allemaal zaken die je uit de film kunt filteren. Dat is de confronterende achtergrond. Op de voorgrond is de film in de eerste plaats een prachtig vormgegeven thriller. Daarin verweven ligt dan die ijskoude dramatische onderlaag.
De moordzaak wordt uiteindelijk opgelost, maar dat gebeurt vreemd genoeg nogal gehaast en is niet in lijn met het ongehaaste tempo dat de film zo prettig uitdraagt. Veel indruk maakt het niet. Wat na afloop vooral blijft hangen is het onuitgesproken verdriet, de onmachtige woede en de ingehouden agressie van de mensen uit Wind River.
Fijne film!

Mooi gesproken!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aantal berichten met gescheld verwijderd.

avatar van Warning
Collins schreef:
Prima verwoord Collins.

avatar van MindlessAssassin
Wind River is een puike film, die ver boven de middelmaat uitstijgt. Dat komt vooral door het sensationeel goede schrijfwerk. Hoewel het hier een origineel verhaal betreft, bekruipt je regelmatig het gevoel dat je naar de verfilming van een literaire roman aan het kijken bent. Constant staat de psychologische diepgang voorop en niet zozeer de uitwerking van een ingewikkeld moordcomplot. Daarbij zijn de personages geen wandelende clichés, maar mensen van vlees en bloed, die worstelen met complexe emoties omtrent thema's als schuld en verlies.

8.0

avatar van Kondoro0614
“Wolves don't kill unlucky deer. They kill the weak ones. You fought for your life, Jane. And now you get to walk away with it.”

Dan toch eindelijk deze thriller film eens gezien, toch wel dankzij het feit dat hij op Netflix was verschenen wat voor mij erg goed nieuws was. De film staat bij mij namelijk al een langere tijd in de spotlights, en had ik dus ook erg veel zin om deze film te kijken. De film vult eigenlijk bijna alles wat ik wel gaaf vind aan dit soort thriller films, keiharde actie gepaard met goede drama scenes en voor het eerst momenten waarbij ik het zelfs spannend vond worden en dat gebeurd zelden bij me.

‘Jeremy Renner’ weet samen met ‘Kelsey Asbille’ fantastische rollen neer te zetten, en beiden zijn deels ook erg mooi op elkaar ingespeeld. Ik heb nog nooit een echt hoge hoed op gehad van ‘Renner’, ik ken hem voornamelijk ook door zijn rol in de ‘Avengers’ films, waar zijn personage nou niet bepaald veel indruk weet te maken. Hier laat ‘Renner’ zich overigens van zijn beste kant zien, hij weet de rol fantastisch te vervullen en hij speelt erg sterk; hij heeft er zin in.

Buiten de fijne acteerprestaties is ook de omgeving die deze film weet te overtuigen. De mooie sneeuwlandschappen van Wyoming zijn werkelijk fantastisch om naar te kijken, de maatschappij daar is bijzonder, een vrij bijzondere keuze van ‘Taylor Sheridan’ om het hier af te spelen. De sneeuwomgeving was erg kicken en vanaf minuut één zit er al wat schot in de zaak .

Fantastische film dus die mijn smaak echt voldeed. De keiharde actiescènes gepaard met de erg goede drama scenes vond ik tof, acteerprestaties waren goed en ik heb over het algemeen genoten van de film.

MindlessAssassin schreef:

8.0

Helemaal mee eens. Ook nog: het goede acteerwerk, de mooie beelden en het realistische tempo. Een verademing in dat opzicht.

Niet helemaal duidelijk waarom deze film zo'n hoge score krijgt hier. Eigenlijk achteraf maar een simpel verhaaltje met een stoere jager die met al de antwoorden komt door sporen te volgen. In de film werd duizend keer aangegeven dat het heel koud was maar dat kon me nergens overtuigen. Vooral veel blubber sneeuw en zelfs op de hoogste berg waar zelfs in de zomer nog een halve meter sneeuw per dag valt groeien bomen. Het zou er 20 graden vriezen maar geen wasem wanneer er geademd wordt. Veel sneeuwstormen maar de sporen in de sneeuw blijven zichtbaar. Nou ja niet zeuren want de film verveelt verder niet. Dus kijk en vergeet daarna weer.

avatar van DragQueen
Het is lang geleden dat ik zo'n steengoede Thriller heb mogen aanschouwen. Qua regie en scenario heeft Taylor Sheridan er een vakkundig geheel van gemaakt. Ook visueel is er weinig aan op te merken. Zo zijn er vele prachtige shots van de uiterst desolate winterlandschappen te bewonderen. Dit is natuurlijk niet het enige wat dit tot een meer dan onderhoudende film maakt. De film is zeer sfeervol, het spannende verhaal is heel sterk uitgevoerd, en er wordt klasse geacteerd door de cast. 4 Sterren.

avatar van des1
Tsjee, ik herken de FBI agente nu pas als de (jongere) zus van de bekende Olsen tweelingzussen.

Fantastische film door de acteurs en het landschap. Rauw en zonder mededogen zoals het landschap. Ook eerlijk over de Indiaanse bevolking. Het verhaal lijkt ook meer bijzaak en is ook niet bijzonder. Het gaat om de sfeer en het leven in een reservaat.

avatar van Brix
Boeiend, en goed gefilmd.
Indrukwekkende sneeuwlandschappen.
Jeremy Renner is een interessante acteur, die ik eens wat vaker aan het werk zou willen zien.

Altijd weer fijn om Graham Greene (Dan) te zien acteren.

Die reservaten blijven een triest geval.

avatar van Lebarron
Brix schreef:

Die reservaten blijven een triest geval.

Een groot aantal helaas wel. Sommige weten zich aardig te bedruipen middels casino's maar in vele is het helaas armoe troef.

avatar van Velazques
Fantastisch

avatar van JoeCabot
Geen film voor gevoelige sneeuwvlokjes.

Wind River is rauw en vooral ijskoud, in alle betekenissen van het woord. Sheridan schetst de beroerde situatie van de natives en de complexe relatie met hun mede-Amerikanen zonder er een zwart/wit-verhaal van te maken. Er waren nochtans genoeg gelegenheden om met het vingertje te wijzen, maar in die val trappen de makers gelukkig niet.

Verder is Wind River natuurlijk een erg coole thriller. De film begint beheerst en moet het aanvankelijk vooral hebben van sfeer en onderhuidse spanning. De weidse sneeuwlandschappen ogen prachtig maar stralen tegelijk iets wreeds, iets genadeloos uit… Ergens halverwege gaat het tempo flink omhoog en neemt de actie de bovenhand, culminerend in een Mexican stand-off waar zelfs Sergio Leone van zou opkijken. Ook de ontknoping mag er wezen; een streepje vigilante justice hoort er wel bij.

De cast is uitmuntend. Vooral Jeremy Renner blinkt uit als kille motherfucker. Knappe bijrol ook van Gil Birmingham. Elizabeth Olsen weegt misschien iets te licht voor deze film, maar storend von ik haar ook niet.