ad

Geregisseerd door: Mel Gibson

Met onder meer: Andrew Garfield, Vince Vaughn en Sam Worthington

Releasedatum: 7 oktober 2016

Over Hacksaw Ridge

"One of the greatest heroes in American history never fired a bullet."

'Hacksaw Ridge' vertelt het waargebeurde verhaal over Desmond T. Doss. Desmond was een Amerikaanse legerdokter die zich op het slagveld bevond, maar weigerde om te moorden en wapens te dragen. Tijdens de slag om Okinawa wist hij 75 mannen te redden, gewonden te evacueren en werd hij een oorlogsheld die risico's nam om de levens van zijn kameraden te redden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Colonel Stelzer

Milt 'Hollywood' Zane

John Milton schreef:

Inderdaad, niet wegens.

Het staat er los van. Maar ik werd er ook wat onpasselijk van die ongebreidelde heroïek en slow-motion oorlogsellende, gelardeerd met in de Here gevonden doorzettingsvermogen. En nogmaals. En nogmaals.

Dat. Bijna lachwekkend.

avatar van Mickey b

Mickey b

Ben nu niet echt een liefhebber van oorlogsfilms, maar had deze opgenomen van tv en op een doordeweekse avond bekeken zonder veel verwachtingen. Had gewoon eens zin in een filmpje. Man, wat is dit een goede oorlogsfilm geworden. Beetje typisch begin, zijnde wat liefdesdrama, dan de opleiding met de keiharde drillsergeant en vervolgens the real thing op het slagveld. Film heeft me vanaf het begin vastgehouden. Op het slagveld zelden nog zo.n realistische cinema gezien. Bloederig, ledematen vliegen rond, kogels door hoofd, afgerukt lichamen enz... Niets verbloemd, maar zo kan het ook niet anders geweest zijn. Betrapte mezelf erop dat ik spanning zat te kijken met gebalde vuisten. Gebeurt niet veel bij mij, dus iets trok mij mee in de film... Evenaart slagveld Saving Private Ryan. Is dus aanrader, ook als je geen liefhebber bent van dit genre. Zeker als je weet dat het waargebeurd is. De interviews op einde met de echte soldaten is zelfs beklijvend. Na film was er stil van. Uiteraard met huidige filmtechnieken kan alles realistischer in beeld gebracht worden dan vroeger. Verschoot zelfs bij afloop, toen ik film hier opzocht dat hij nog maar drie jaar oud was. Ben redelijk mee met alles wat verschenen is laatste jaren. Moet deze dus echt gemist hebben. Waarschijnlijk omdat ik meestal niet sta te wachten op oorlogsfilms. Maar heb deze me dus niet beklaagd...

avatar van judgepaddy

judgepaddy

• 1972 stemmen

Het geloof in de keizer moet het afleggen tegen het geloof in een imaginair vriendje.

Oorlogsbeelden waren wel oké maar dienden duidelijk het doel om cliche suf christelijk Amerikaans moralisme te propaganderen.

Gatver,...

avatar van Antonin

Antonin

Met voorsprong de meest tenenkrullende godsdienstfilm ever seen!

avatar van Thin Air!

Thin Air!

Oke. Laten we eens beginnen met het intro van de film. Ik zie explosies, iedereen vliegt in de lucht en maakt salto's. Heeeeel veel mensen staan (slow motion) in brand. Melodramatische muziek.

Is dit realisme??

Ik zit godverdomme gewoon naar een aflevering van Cirque du Soleil on Fire te kijken.

avatar van Kuzey Tekinoglu

Kuzey Tekinoglu

Jeetje, wat zoet. Zo zoet en kitscherig dat het wel een parodie lijkt. Het zal ongetwijfeld een mooi verhaal zijn, maar dit was moeilijk uit te staan. En dat cartoonachtige figuur van een hoofdrolspeler maakt het er niet beter op. Wel mooi geschoten, valt niet te ontkennen.

avatar van Thin Air!

Thin Air!

Top 3 meest hilarische scenes uit een realistische oorlogsfilm (toevallig allemaal uit Hacksaw Ridge)

1 uur 13: Amerikanen rukken op. Japanners zijn niet te zien. Het is mistig en er zijn veel obstakels. Plots wordt er geschoten. Een Amerikaanse soldaat heeft het lumineuze idee opgevat om een half afgeschoten lijk van 50 kg voor zich te houden als body armour. Door kuilen en plassen rent en gilt hij vooruit en....schiet vanuit de losse heup pardoes een heel bataljon Japanners aan flarden. Wow. Dat is nog eens richten. Ik zeg Purple Heart...en snel een beetje.

1 uur 56: Desmond Toss alias MacGyver gooit een kameraad met kapot geschoten benen op een kleedje en trekt hem al sprintend vooruit. De beste man schiet, in slow motion, vanaf datzelfde kleedje alle Jappen aan diggels die zo goed verstopt zaten. Dit is natuurlijk reuze knap want deze soldaat heeft een ongekend goede oog/vinger coördinatie.

2 uur 05: De Amerikanen zijn er nu echt klaar voor! Ze gaan de Japanners als een rattenplaag uitmoorden. (zo wordt het ook in beeld gebracht). Laten we echter even wachten op Desmond want die prevelt eerst nog wat versjes uit de bijbel. Je wilt de Heer uiteraard wel als medestander als je op het punt staat honderden mensen uit te roeien met bajonet en vlammenwerper.

Please Lord help me to forget this movie.

Toch goed om te zien dat veel mensen de film net als ik beleefden.

avatar van mikey

mikey

Hospik redt, al biddend, in zijn eentje, het zwaargewonde amerikaanse leger van de goddeloze jappaners. Ik maakte me wel wat zorgen over het 'heroïsche' gebruik van vlammenwerpers door het amerikaanse leger ook al zorgt dat voor spectaculaire plaatjes. To Hell and back (and to hell again).

avatar van jipt

jipt

Cringesaw Ridge. 2*

Redelijke oorlogsfilm, met een minpunt:Andrew Garfield..

avatar van nadrin

nadrin

Redelijke film als je het overdreven heroïsche erbij neemt

avatar van balrog

balrog

Thin Air! schreef:

...

Please Lord help me to forget this movie.

Top recensie!

Tenenkrullend spijtig genoeg...Te clichématig gefilmd en te patriottisch, maar op zich nog wel een mooi verhaal. Echt wel een heldendaad is van die kerel.

avatar van elayz

elayz

Heel goede film! De eerste 45 minuten denk je, mwah. En lijkt het allemaal niks te worden, maar geloof me, daarna is helemaal top, Goede actie en prima spanning.

Kijk ook wat de echte helden vertellen als de film is afgelopen.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Hacksaw Ridge is de 5e film van regisseur Mel Gibson en zijn eerste sinds Apocalypto uit 2006. Gibson is natuurlijk vooral bekend als acteur en regisseert slechts spaarzaam een nieuwe film. Wanneer hij dit doet komt hij echter altijd met iets bijzonders. De man heeft een oog voor detail en schuwt ook niet om het grove geweld van de Tweede Wereldoorlog te laten zien. De scènes in vijandelijk gebied doen dan ook denken aan de openingsscène van Saving Private Ryan.

Hacksaw Ridge is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse Desmond Gross, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in militaire dienst ging als dokter en weigerde een wapen te hanteren. Het merendeel van het verhaal is gebaseerd op de documentaire The Conscientious Objector uit 2004.

Hoewel het verhaal ongeloofwaardig overkomt, heeft Gibson het zelfs nog een beetje afgezwakt. Toch berusten de acties van Desmond Doss op waargebeurde feiten, wat hem tot een van de dapperste mannen in de geschiedenis maakt. Hij werd dan ook niet voor niets bekroond met een “Medal Of Honor” door president Harry S. Truman. Gibson heeft een indringend portret gemaakt van Desmond Gross en concentreert zich ook meer op de karakters dan op het geweld. Andrew Garfield is uitstekend gecast als de ietwat verlegen Desmond Gross en werd hiervoor genomineerd voor een Oscar. In de bijrollen vallen vooral Hugo Weaving als Desmond’s alcoholverslaafde vader, Vince Vaughn als Sergeant Howell en Sam Worthington als Captain Jack Glover op.

De film werd alom lovend ontvangen en genomineerd voor maar liefst 6 Oscars (waaronder Beste Film en Beste Regie). Uiteindelijk won ze er slechts 2: Beste Montage en Beste Geluid. Ook in de bioscopen was de film een succes en bracht ze wereldwijd 175 miljoen dollar in het laatje.

avatar van Sacha111

Sacha111

Niet zo goed geacteerd

avatar van Forrest001

Forrest001

Een te langdradige aanloop voor mij naar de gevechten tijdens de Slag om Okinawa. De verbeten verdediging van de Japanners maakte het voor de Amerikanen duidelijk het ergste te moeten vrezen voor de verovering van de rest van Japan en een belangrijk argument de atoombom in te zetten.

Verder natuurlijk veel explosies, vlammenwerpers, rondvliegende ledematen etc. Of het allemaal realistisch was, kan ik niet beoordelen.

Alles bij elkaar een kleine 3***

avatar van Elchapo

Elchapo

Een erg mooie indrukwekkende film.4 stars.

avatar van Rarara

Rarara

extreem over de top, sentimentele propaganda kitsch.

avatar van dinhus

dinhus

Mijn interesse voor Gibson films is officieel gewekt. Uitstekend acteerwerk van de gehele cast en een heel erg sterk verhaal.

Misschien toch maar eens Braveheart proberen. Ben nu wel erg benieuwd.

avatar van Vinco

Vinco

Schitterende film met een indrukwekkend verhaal en waarbij d oorlog zelf zeer realistisch en heftig in beeld gebracht

Van genoten!

avatar van dbare79

dbare79

Geweldige film, kan niet anders zeggen.

Toch ook wel grappig om hier te zien dat mensen denken als ze de film afkraken dat ze dan als super recesent ofzo willen overkomen.

Hetzelfde als mensen een goede wijn beoordelen als matig, waardoor ze denken dat ze als expert gezien gaan worden door extra kritisch te zijn. Te grappig dit altijd.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

dbare79 schreef:

Geweldige film, kan niet anders zeggen.

Wat doe je in hemelsnaam op een site die draait om filmbeoordelingen als je tere zieltje een negatieve review niet aan kan?

avatar van Anjin

Anjin

Geweldige oorlogsfilm

avatar van panax

panax

toch zijn er films elke keer weer die gebaseerd zijn op een waar verhaal

deze meneer kwam nog aan het woord op de eind van deze film

rustig begin over twee broers en het verhaal laat zien waarom het gaat

de actiescenes spatten van het beeld ,echt realistisch bloed spat van het scherm

mooie film met heel veel geweld en ellende over de oorlog

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2065 stemmen

Wat een geweldige film. Al is t maar de helft zo heldhaftig geweest in t echt wat een kerel. Enige minpunt is dat het eerste wat trage uur wel erg veel inkoppers langs kwamen. Maar vanaf de rechtszaak fantastisch. De beelden spraken daarna boekdelen.