• 8.490.264 stemmen

Geregisseerd door: Mel Gibson

Met onder meer: Andrew Garfield, Sam Worthington en Luke Bracey

Releasedatum: 3 november 2016

Plot Hacksaw Ridge

"One of the greatest heroes in American history never fired a bullet."

'Hacksaw Ridge' vertelt het waargebeurde verhaal over Desmond T. Doss. Desmond was een Amerikaanse legerdokter die zich op het slagveld bevond, maar weigerde om te moorden en wapens te dragen. Tijdens de slag om Okinawa wist hij 75 mannen te redden, gewonden te evacueren en werd hij een oorlogsheld die risico's nam om de levens van zijn kameraden te redden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Colonel Stelzer

Milt 'Hollywood' Zane

avatar van Waverick

Waverick

Zeer indrukwekkende en realistisch ogende oorlogsfilm. Of het werkelijk precies zo is gegaan zal waarschijnlijk niet helemaal kloppen; het is gebaseerd op herinneringen en die zijn altijd gekleurd. Desalniettemin een mooi verhaal over een oorlogsheld die weigerde te vechten.

avatar van Capablanca

Capablanca

De hoofdrolspeler een karikatuur, het verhaal mierezoet en voorspelbaar, de beelden onecht en de oorlogsscenes al snel vervelend. Maar verder ging ie wel!

avatar van KKOPPI

KKOPPI

Jeetje, de reacties hierboven rijmen absoluut niet met het stemgemiddelde. Geromantiseerd? Wellicht, maar dat is de taak van de regisseur. Dramatiek is een belangrijk onderdeel van een film, anders moet je maar WWII documentaires kijken o.i.d.

De props en het filmwerk zijn van de hoogste plank.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Goede oorlogsfilm. Ik snap de kritiek op het heroïsche en de film is zeker nationalistisch. De term 'mierzoet' snap ik ook, maar vind ik zelf moeilijk te gebruiken in een een film waar het oorlogsgeweld zo rauw in beeld wordt gebracht. Op een gegeven moment was ik wel klaar met de wegvliegende ledematen en ingewanden. Niet echt mierzoet. Ik ben echter bang dat e.e.a. realistisch in kaart is gebracht en de zinloosheid van deze slag komt goed over.

Tegelijk is het een waargebeurd en bijzonder verhaal. Het zal zeker geromantiseerd zijn op punten, maar als slechts een kwart op deze manier is gebeurd is Desmond een bijzonder man in een bijzonder verhaal. Met meest bijzondere van de film is dat Desmond het zelf gered heeft. Er zijn zeker meer mensen zoals Desmond geweest, maar de meeste kunnen het niet meer navertellen. Dapperheid heeft vaak een hoge prijs.

Goed camerawerk en ik vond vooral Andrew Garfield erg overtuigend acteren. Ik vond dit zeker 4 sterren film.

avatar van des1

des1

Voor mij een film om makkelijk over te slaan. A. Heb het wel gehad met WO2 en 2. Ben allergisch voor Garfield die altijd een soort lopend moreel oordeel lijkt te acteren. Heb ik al vanaf The Social Network.

avatar van DragQueen

DragQueen

Sterke oorlogsfilm van Mel Gibson, waarin het waargebeurde verhaal op een prima wijze naar het scherm wordt vertaald. Op visueel vlak gezien is de film vakkundig geschoten en de oorlogssituaties worden vrij realistisch neergezet. Verder is er een goede en met inleving acterende cast aanwezig. Kleine 4 Sterren.

avatar van Brabants

Brabants

• 2091 berichten

Hacksaw Ridge een oorlogsfilm die verhaaltechnisch en qua uitvoering prima wegkijkt. De opbouw en de oorlog zelf vullen elkaar goed aan. Dit soort combinaties werken voor mij altijd prima. Als je in staat bent om alles niet te serieus te nemen(ook de hoofdrolspeler niet(mijns inziens geen goede casting)) dan kijkt het prima weg.

avatar van Boneka

Boneka

• 2018 berichten

Beetje sentimenteel, maar zeker een hele goede film. Met name het stuk van zijn reddingen is imposant om te zien. Hij is onlangs uitgebracht op een fantastische 4K transfer. Alleen jammer dat hij geen Nederlandse ondertitels had. Fijn om hem weer eens te zien.

Film 4.0

Beeld (4k) 5,0