Hacksaw Ridge (2016)

Australië / Verenigde Staten
Biografie / Oorlog

geregisseerd door Mel Gibson
met Andrew Garfield, Vince Vaughn en Sam Worthington

'Hacksaw Ridge' vertelt het waargebeurde verhaal over Desmond T. Doss. Desmond was een Amerikaanse legerdokter die zich op het slagveld bevond, maar weigerde om te moorden en wapens te dragen. Tijdens de slag om Okinawa wist hij 75 mannen te redden, gewonden te evacueren en werd hij een oorlogsheld die risico's nam om de levens van zijn kameraden te redden.

John Milton schreef:
Inderdaad, niet wegens.

Het staat er los van. Maar ik werd er ook wat onpasselijk van die ongebreidelde heroïek en slow-motion oorlogsellende, gelardeerd met in de Here gevonden doorzettingsvermogen. En nogmaals. En nogmaals.

Dat. Bijna lachwekkend.

avatar van Mickey b
Ben nu niet echt een liefhebber van oorlogsfilms, maar had deze opgenomen van tv en op een doordeweekse avond bekeken zonder veel verwachtingen. Had gewoon eens zin in een filmpje. Man, wat is dit een goede oorlogsfilm geworden. Beetje typisch begin, zijnde wat liefdesdrama, dan de opleiding met de keiharde drillsergeant en vervolgens the real thing op het slagveld. Film heeft me vanaf het begin vastgehouden. Op het slagveld zelden nog zo.n realistische cinema gezien. Bloederig, ledematen vliegen rond, kogels door hoofd, afgerukt lichamen enz... Niets verbloemd, maar zo kan het ook niet anders geweest zijn. Betrapte mezelf erop dat ik spanning zat te kijken met gebalde vuisten. Gebeurt niet veel bij mij, dus iets trok mij mee in de film... Evenaart slagveld Saving Private Ryan. Is dus aanrader, ook als je geen liefhebber bent van dit genre. Zeker als je weet dat het waargebeurd is. De interviews op einde met de echte soldaten is zelfs beklijvend. Na film was er stil van. Uiteraard met huidige filmtechnieken kan alles realistischer in beeld gebracht worden dan vroeger. Verschoot zelfs bij afloop, toen ik film hier opzocht dat hij nog maar drie jaar oud was. Ben redelijk mee met alles wat verschenen is laatste jaren. Moet deze dus echt gemist hebben. Waarschijnlijk omdat ik meestal niet sta te wachten op oorlogsfilms. Maar heb deze me dus niet beklaagd...

avatar van judgepaddy
Het geloof in de keizer moet het afleggen tegen het geloof in een imaginair vriendje.
Oorlogsbeelden waren wel oké maar dienden duidelijk het doel om cliche suf christelijk Amerikaans moralisme te propaganderen.
Gatver,...

avatar van Antonin
Met voorsprong de meest tenenkrullende godsdienstfilm ever seen!

avatar van Thin Air!
Oke. Laten we eens beginnen met het intro van de film. Ik zie explosies, iedereen vliegt in de lucht en maakt salto's. Heeeeel veel mensen staan (slow motion) in brand. Melodramatische muziek.
Is dit realisme??
Ik zit godverdomme gewoon naar een aflevering van Cirque du Soleil on Fire te kijken.

avatar van Kuzey Tekinoglu
Jeetje, wat zoet. Zo zoet en kitscherig dat het wel een parodie lijkt. Het zal ongetwijfeld een mooi verhaal zijn, maar dit was moeilijk uit te staan. En dat cartoonachtige figuur van een hoofdrolspeler maakt het er niet beter op. Wel mooi geschoten, valt niet te ontkennen.

avatar van Thin Air!
Top 3 meest hilarische scenes uit een realistische oorlogsfilm (toevallig allemaal uit Hacksaw Ridge)

1 uur 13: Amerikanen rukken op. Japanners zijn niet te zien. Het is mistig en er zijn veel obstakels. Plots wordt er geschoten. Een Amerikaanse soldaat heeft het lumineuze idee opgevat om een half afgeschoten lijk van 50 kg voor zich te houden als body armour. Door kuilen en plassen rent en gilt hij vooruit en....schiet vanuit de losse heup pardoes een heel bataljon Japanners aan flarden. Wow. Dat is nog eens richten. Ik zeg Purple Heart...en snel een beetje.

1 uur 56: Desmond Toss alias MacGyver gooit een kameraad met kapot geschoten benen op een kleedje en trekt hem al sprintend vooruit. De beste man schiet, in slow motion, vanaf datzelfde kleedje alle Jappen aan diggels die zo goed verstopt zaten. Dit is natuurlijk reuze knap want deze soldaat heeft een ongekend goede oog/vinger coördinatie.

2 uur 05: De Amerikanen zijn er nu echt klaar voor! Ze gaan de Japanners als een rattenplaag uitmoorden. (zo wordt het ook in beeld gebracht). Laten we echter even wachten op Desmond want die prevelt eerst nog wat versjes uit de bijbel. Je wilt de Heer uiteraard wel als medestander als je op het punt staat honderden mensen uit te roeien met bajonet en vlammenwerper.

Please Lord help me to forget this movie.

Toch goed om te zien dat veel mensen de film net als ik beleefden.

avatar van mikey
Hospik redt, al biddend, in zijn eentje, het zwaargewonde amerikaanse leger van de goddeloze jappaners. Ik maakte me wel wat zorgen over het 'heroïsche' gebruik van vlammenwerpers door het amerikaanse leger ook al zorgt dat voor spectaculaire plaatjes. To Hell and back (and to hell again).

avatar van jipt
Cringesaw Ridge. 2*

avatar van Gustav von swaffelstein.
Redelijke oorlogsfilm, met een minpunt:Andrew Garfield..

avatar van nadrin
Redelijke film als je het overdreven heroïsche erbij neemt

avatar van balrog
Thin Air! schreef:
...
Please Lord help me to forget this movie.

Top recensie!

Tenenkrullend spijtig genoeg...Te clichématig gefilmd en te patriottisch, maar op zich nog wel een mooi verhaal. Echt wel een heldendaad is van die kerel.