Hacksaw Ridge (2016)

Australië / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Mel Gibson
met Andrew Garfield, Vince Vaughn en Sam Worthington

'Hacksaw Ridge' vertelt het waargebeurde verhaal over Desmond T. Doss. Desmond was een Amerikaanse legerdokter die zich op het slagveld van 1942 bevond, maar weigerde om te moorden en wapens te dragen. Tijdens de slag om Okinawa wist hij 75 mannen te redden, gewonden te evacueren en werd hij een oorlogsheld die risico's nam om de levens van zijn kameraden te redden.

310 BERICHTEN 65 MENINGEN
avatar van Kondoro0614
geplaatst: 2 april, 20:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hacksaw Ridge

Oef, dit was toch wel een leuke film. Heb hier en daar wat negatieve recensies gelezen die ik na het zien van deze film echt wel snap maar, dit zijn de films waar ik vaak wel van kan genieten. Het is eigenlijk allemaal best wel zachtjes, vooral het begin van de film was even doorbijten maar, je moet toch even meer van het levens verhaal van Desmond Doss te weten komen en daarbij is toch een mooi begin aangeknoopt waar hij zijn geliefde Dorothy Schutte tegen het lijf aan loopt, de tragedie wat binnen zijn leven speelt en vooral meer te weten komen over het feit dat hij geen wapen draagt.

Ik moet zeggen dat dit wel weer een hele andere wending voor mij was en ik wel iets moest wennen aan deze film, het is natuurlijk geen hedendaagse Wereld Oorlog II film die ik het liefst kijk waar de Duitsers vooral aan het licht staan, dit keer gaan we de kant van de Jappen op, toch ook iets groots wat in de tweede wereld oorlog voordeed want dit is natuurlijk de strijd geweest met de kernbommen en de eerste kamikaze piloten. Toch vond ik het leuk maar ook vooral interessant om naar te kijken. Ik ben persoonlijk helemaal bezeten met de Duitse kant van het verhaal maar, de jappen heb ik altijd gelaten voor wat het is, wat toch eigenlijk ook best interessant is.

De film verteld een onderdeel van de slag om Okinawa, het grootste eiland van de Riukiu-eilanden waar toch wel hevig gevochten werd. Ook op wikipedia staat een mooi stuk over deze gevechten, ik ben zelf nou niet bepaald bekend met het gevecht tegen de jappen maar ik weet wel dat deze er misschien harder aan toe ging dan tegen de Duitsers. Vooral dit stuk: ‘Kamikazes - Slag om Okinawa‘ is best interessant om te weten dat de slag om Okinawa het bekendst stond door zo geheten kamikazes.

Hacksaw Ridge brengt een prima verhaal met zich mee die, zoals ik al zei, wel wat traag begon. We volgen Desmond Doss in zijn levensloop (sowieso tot aan het eind van de overname op Hacksaw Ridge). Hier krijgen we een groot deel te zien over zijn vader, die rustig gezegd volgens mij een aardige alcoholist was en een voormalig soldaat, voornamelijk gevochten in 1918 (als ik het goed heb) tijdens de Eerste Wereldoorlog, en hier veel vrienden verloor. Hij is zeker niet zachte handig en wil nog wel eens zijn kinderen maar ook zijn vrouw slaan. Hij is er honderd procent tegen dat zijn zonen het leger betreden die dit helaas beiden wel doen, voornamelijk omdat hij niet bij het graf bij zijn zonen wou gaan staan, na de oorlog. Volgens mij heeft dat ook niet gehoeven, in ieder geval bleef Desmond Doss wel leven.

Desmond Doss zelf kent een heel ander kant. Hij is anti-geweergebruik en staat erop zonder enig wapen om zichzelf te verdedigen het vijandelijk gebied te betreden, puur omdat hij levens wil redden en niet wil nemen. Natuurlijk kende dat enige zware lasten zo werd hij door de hoge piefen van het Amerikaanse leger nogal in de grond gedrukt en werden er allemaal dingen dankzij hem opgelegd op het hele team. Hij word hierdoor hardhandig aangepakt maar bleef zijn mannetje staan. Desmond besloot geen wapens meer aan te raken nadat zijn vader, zijn moeder weer sloeg en vooral er met een wapen stond rond te zwaaien, ikzelf dacht vooral dat het begin van de film hier enig iets mee had te maken toen hij zijn broertje bijna dood sloeg met een baksteen.

Goed de film draait zo zijn gangetje en Desmond mag (nadat hij in het gevangenis heeft gezeten) toch mee met het Amerikaanse leger, wel als hospik. De dagen dat hij daar rondliep heeft hij enig levens gered. Ook zeker nadat het Amerikaanse leger zich massaal terug trok omdat de Jappen toch weer met een groot hoeveelheid troepen terug sloeg bleef Desmond zijn mannetje en redde meerdere levens, waaronder ook van een paar Jappen en zelfs de sergeant Howell , gespeeld door Vince Vaughn. Hierdoor was hij een redder van het Amerikaanse leger en is hij hierdoor goed beloond, maar ook mede dankzij zijn vader was hij vrij gesproken en mocht hij mee gaan met het leger

Ik vind Andrew Garfield persoonlijk een fijne acteur, heerlijk rustig en straalt een mooie blik uit waardoor hij Desmond Doss ook fijn heeft gespeeld. Ondanks dat de film traag begon, en er vrij weinig gebeurd buiten het feit dat Desmond met Dorothy verkering krijgt en zijn vader zijn familie mishandeld bleef het rustig in het begin, dat vond ik wel jammer. Je kreeg weinig mee van de oorlog buiten het feit om dat Desmond er uiteindelijk na toe ging. Qua slagveld was de film gewoon goed. Helaas heeft Desmond ons in 2006 verlaten, op 87 jarige leeftijd maar, zijn daden blijven voorgoed bij ons, en ik vind zeker dat hij een stap heeft gezet in de geschiedenis. Al om al, prima film en uitstekend vermaakt!

avatar van keimpeS
geplaatst: 3 april, 16:59 uur [permalink]
Wow wat een heerlijke keiharde oorlogsfilm, vol met Amerikaanse glorie. Vooral hoe het allemaal beeldend was verfilmd sprak mij erg aan en deed me denken aan de overdreven comics SGT. Rock. (die spelen zich volgens mij voornamelijk af tijdens de Vietnam oorlog, maar toch) Naast dat ik me prima heb vermaakt met de film was het ook zeer dramatisch en keihard, wat het natuurlijk in het echt ook was. Het einde voegt daarom zekers ook erg veel toe bv zoals bij Saving Private Ryan, Band of Brothers etc.

avatar van aphexfreak
geplaatst: 4 april, 00:09 uur [permalink]
Mel Gibson. Mensen houden van hem of haten hem. Plat, sentimenteel en zeer godsdienstig. Maar toch trap ik er elke keer weer in...het entertaint en vermaakt namelijk als een dolle. Want ook met deze prent heb ik me weer prima vermaakt. Het doet wat het moet doen, en het pretendeert niet meer te zijn dan dat. Hollywood? Absoluut! Maar wel met kwaliteit en bruut geweld. Het enige wat me een paar keer stoorde was het camerawerk, een aantal shots had beter gekund. En dan denk ik met weemoed terug aan Saving Private Ryan, of Flags Of Our Fathers. Dus zeker geen absolute top dit, maar wel entertainment van de bovenste plank. Ben ik er toch weer ingestonken bij die gekke Mel Gibson.

geplaatst: 6 april, 00:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wie Mel Gibson zegt, denkt automatisch aan religie en geweldporno. Beiden items kwam aan bod in deze oorlogsfilm. Misschien moet ik nu ik begonnen ben de lijn maar doortrekken en de laatste van Koolhoven ook maar eens opzetten.

Nu, naast deze twee trefwoorden, kenmerkt Mel Gibson zich ook in een uitstekende regie en camerawerk. Hacksaw Ridge is werkelijk visueel en auditief een streling (?) voor het oog/oor. The battles zijn ongelooflijk geregisseerd, een meesterwerkje op dat vlak. De beachscene van Saving private Ryan verbleekt er idd bij. Niet voor gevoelige kijkers dus...
Eén ding viel me op ook aan de personages: ik zal geen enkele Afro-Amerikaan meehuppelen. Vrij uitzonderlijk moet ik zeggen.

Het verhaal op zich vond ik net zoals ik het verwacht, povertjes. Het mag dan een waargebeurd verhaal zijn, maar de heroïek en de heldendom worden erg vervelend Hollywoodiaans opgewaardeerd. De zero die een hero werd en zo goed als ter plaatse heilig verklaard werd, neen, dat zijn afknappers voor mij. Scenes als de teruggebrachte bijbel, in het hol van Pluto een Jap verzorgen, voetballen met 2 granaten, zijn reddingen, ... bezorgen me koude rillingen, uiteraard wordt alles bombastisch ondersteund door een heroïsch deuntje. Zoals in elke historische film of biografie wordt de film gekenmerkt door heuse onwaarheden of verdraaiingen, zeker ook hier. Bij momenten vond ik het zelfs grappig en dat is geen goed teken bij zo'n film...

Het acteerwerk was top. Zowel Garfield, Worthington als Vaughn konden me overtuigen. Naast de visuele effecten waren er ook een aantal pakkende scenes zoals de shock die de soldaten krijgen als ze gewonde makkers van een ander bataljon zien passeren. Vrij origineel is de film niet. De opbouw is gelijkaardig aan vele middelmatige oorlogsfilms: heroïek gespekt met een laagje liefde en veel geweld. Pearl Harbour is er nog zo eentje ...

Mocht het marige verhaal en de opgeblazen heldhaftigheid niet zo beklemtoond worden, dan scoort deze film makkelijk een 4,5*, nu blijft hij steken op een gewone 3,5*.

avatar van the hustler
geplaatst: 7 april, 13:07 uur [permalink]
Het eerste uur staat bol van overdreven religieus geneuzel. Steekt tegen na een tijdje. Het tweede uur blijven de ledematen maar lustig in het rond vliegen. Steekt ook tegen na een tijdje. Kon dat niet wat korter, Mel?

avatar van Pim1993
geplaatst: 9 april, 03:08 uur [permalink]
Zeer fraai

avatar van kleintje 2
geplaatst: 13 april, 19:21 uur [permalink]
Was, als je het op een bijzondere manier bekijkt, voor mij niet erg tegengevallen. Het had een goed verhaal, maar het begin was wel wat te veel godsdienstig geneuzel.

avatar van mr. Prizzi
geplaatst: 19 april, 17:56 uur [permalink]
Enigzins te religieus ingezette biopic maar wel prima en vooral realistische oorlogsfilm over de slag bij Okinawa. Ik kan de naam Mel Gibson weer enigzins pruimen en hij heeft zich hiermee gerevancheerd na zijn monumentale miskleun The Passion of the Christ. Toch blijft er aan deze film wel een te hoog messiasgehalte kleven maar dat zit waarschijnlijk zo diep in de mens Gibson verankerd dat hij dat moest meenemen in het verhaal van Desmond Doss. Het had niet gehoeven want hij was op zich al uniek genoeg in de militaire geschiedenis.

avatar van illucyon
geplaatst: 19 april, 19:48 uur [permalink]
ik vind dit best een lastige! ik ben gek op mel gibson. en dit is ook niet een super slechte film.. en er zitten ook best een paar leuke grappen in... maar wat is het dan dat ik niet heel super enthousiast ben? komt het omdat ik vind dat het geloof wel erg aan je opgedrongen word? (tenminste dat is wat ik vind) of is het omdat de film af en toe best langdradig is? ik heb 3 sterren gegeven omdat het een prima film is om met een simpel verhaal kijkt gemakkelijk weg. en hij me toch wel vermaakt heeft.. maar vond apocalypto stukken beter! 😉

avatar van macrobody
geplaatst: afgelopen maandag om 15:28 uur [permalink]
Echt een geweldige film. Een man met principes dat kan ik wel waarderen. Het feit dat hij tegen het systeem in durft te gaan met alle gevolgen van dien en dat ie uiteindelijk de hoogste onderscheiding krijgt die er is in het leger dat alleen al maakt deze film briljant. Dat ie gelovig is ja, nou mooi toch, dat hielp hem zeker de kracht te geven om te doen wat ie heeft gedaan. Hij had voor mijn part ook geloof en kracht kunnen putten uit een blik bonen in tomatensaus. Mij om het even. Ik was er niet bij maar het kwam mij echt heel realistisch over qua oorlogsvoering. En volgens de wiki heeft het ook heel lang geduurd voordat deze film uiteindelijk tot stand is gekomen. Eerst omdat Desmond T. Doss het niet zag zitten en daarna omdat Mel Gibson er geen trek in had. Ik ben blij dat het toch uiteindelijk goed is gekomen. Een van de beste oorlogsfilms die ik heb gezien.