Hacksaw Ridge (2016)

Australië / Verenigde Staten
Biografie / Oorlog

geregisseerd door Mel Gibson
met Andrew Garfield, Vince Vaughn en Sam Worthington

'Hacksaw Ridge' vertelt het waargebeurde verhaal over Desmond T. Doss. Desmond was een Amerikaanse legerdokter die zich op het slagveld van 1942 bevond, maar weigerde om te moorden en wapens te dragen. Tijdens de slag om Okinawa wist hij 75 mannen te redden, gewonden te evacueren en werd hij een oorlogsheld die risico's nam om de levens van zijn kameraden te redden.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Het tweede uur is het beste aan oorlogscinema sinds Saving Private Ryan met de strandlanding.

Die was ook kut inderdaad.

Alles na die strandlanding wel. Wat dat betreft doet Hacksaw Ridge het beter door met het saaie emo stuk te beginnen.

avatar van Ajax&Litmanen1

Die was ook kut inderdaad.

Overschat, ja. Kut? Nee man. Wel zat het absolute hoogtepunt in het eerste half uur. En bij HR in het slotuur.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik denk dat we het hier nooit over eens zullen worden. Bij beide films vind ik de stukken die jij opnoemt het slechtst. Platte geweldsporno.

Zwolle84 schreef:

Bij SPR was het zeker geen geweldsporno, maar een zeer geslaagde poging de spanning en hektiek van zo’n landing weer te geven. Het saaie vervolg maakt ook wel duidelijk dat het Spielberg niet om de sensatie ging.

Bij HR was het wat mij betreft wat dubieuzer. Maar ik kan er wel van genieten en juist daarom Rambo 4 erg waarderen.

Basto schreef:

Wat valt er door Mel heen te prikken. Nie and ontkend hier dat het van pathos overloopt. De vraag is meer of je je er aan gaat ergeren? De brute oorlogsbeelden boden mij genoeg vertier, om dat niet te doen.

En domoor? Hij is homofoob en heeft antisemitische trekjes. Maar iemand die meerdere enorm succesvolle films heeft gemaakt als acteur, als regisseur en als producent is natuurlijk niet dom.

Homofoob en antisemitisch, ....het kan niet op.....en toch niet dom??? Contradictio in termino. Kaskrakers betekent niet dat het :goede films "zijn."Het betekent dat er heel veel publiek op af komt, wat absoluut niets zegt over de kwaliteit van een film. Voorbeelden ten over.

frans123 schreef:

Wat een goede film is moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar als jij (zoals Mel) het doel hebt om een film te maken die zich ruimschoots terug betaald, is een commercieel succes het succes dat je wenst. Kortom hij succesvol. Doe m maar na, stuurlui.

En om nu te stellen dat elke homofoob of antisimiet dom is, is een gruwelijke onderschatting van dergelijke personen.

Basto schreef:

Is goed hoor knul

KRACHTIGE FILM !

avatar van wimaroca
frans123 schreef:
Net aan begonnen...Mierezoet...EO -gehalte....het druipt je tv uit. Net een serie uit de jaren zeventig...Af gezet. En Mel??///Bleke acteur en bleke regisseur...Mel heeft het niet.

wimaroca schreef:

Je hebt zeker alleen het eerste kwartier gezien,alles behalve mierenzoet,

Geweld kan ook mierzoet zijn hoor. Die tenenkrommende heroïek is wel degelijk mietzoet, juist in de tweede helft.

wimaroca schreef:

Je hebt zeker alleen het eerste kwartier gezien,alles behalve mierenzoet,

Het eerste half uur deed mij denken aan een marsepeinen serie uit de jaren 60/70, toen had ik al gegeten en gedronken. En wat Zwolle schrijft, staat Gibson ook garant voor mierenzoet geweld. Goedkoop, kitsch.Effectbejag....