Hacksaw Ridge (2016)

Australiƫ / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door Mel Gibson
met Andrew Garfield, Vince Vaughn en Sam Worthington

'Hacksaw Ridge' vertelt het waargebeurde verhaal over Desmond T. Doss. Desmond was een Amerikaanse legerdokter die zich op het slagveld van 1942 bevond, maar weigerde om te moorden en wapens te dragen. Tijdens de slag om Okinawa wist hij 75 mannen te redden, gewonden te evacueren en werd hij een oorlogsheld die risico's nam om de levens van zijn kameraden te redden.

338 BERICHTEN 76 MENINGEN
avatar van K. V.
Zonder verwachtingen eens naar deze gekeken en hij viel eigenlijk veel beter mee dan gedacht. Dit soort films is meestal niet mijn ding, maar bij deze film ben ik toch blijven kijken. Ik vond het wel goed gebracht.
Ook de cast deed het zeker niet slecht. Garfield is niet m'n favoriete acteur, maar deed het hier zeker niet slecht.
Wel een lange film, maar saai werd het nooit.
Toch wel aangenaam verrast door de film.

Toch een wonderbaarlijk verhaal over deze Desmond T. Doss. Indien naar waarheid gebracht, is deze hulde wel op zijn plaats.
Film begint behoorlijk traditioneel, zelfs wat clichématig, om dan over te gaan in menigvuldige, gruwelijke oorlogsscenes, die toch wel indruk maken.
Rauw en ongepolijst. Een sterk punt voor Gibson dat hij de horror van de oorlog niet verbloemt.
Sterke film met even sterk acteerwerk.

Hele vette oorlogsfilm, in het begin moet het ff op gang komen,gruwelijke beelden.

avatar van david bohm
Viel me niet mee dit heldenepos over de heer Doss. Kan er niet helemaal de vinger opleggen hoe en wat. Het begint al bij het hoofdpersonage waarvan ik in eerste instantie door zijn accent en taalgebruik vermoedde dat hij ze niet allemaal op een rijtje heeft. Bovendien is het iemand waarmee ik mij nauwelijks kan identificeren. Enfin, het is allemaal best mooi in beeld gebracht maar het doet mij weinig.

Wat mij betreft zeker geen instant classic oorlogsfilm. En ook van de heer Gibson heb ik betere films gezien.

avatar van Noodless
Tussen de horror challenge even een toppertje meepakken ? Mwah, dat dacht ik...maar kon de hoge verwachtingen gezien de goede recensies overal toch niet waar maken. Ik vond de aanloop wel heel lang uitgesponnen naar de slag om Okinawa waarbij de aandacht niet continu aanwezig was. De redenen zijn simpel : kon duidelijk veel korter en de identificatie met het hoofdpersonage Doss is zwak.
Wanneer de slag om Okinawa eindelijk in beeld komt, wordt het wat interessanter...maar ook niet meer dan dat. Zoals mijn voorganger al heeft aangekaart : heel die actiescènes ( die overigens uitstekend in beeld werden gebracht ) doen weinig of niks met de kijker. Gewoon een gemiddelde score! 6/10

avatar van Humphrey
Zwakke vertolking van het hoofdpersonage, die in zekere zin in de aanloop van de film op de toeschouwer z'n zenuwen gaat werken door zijn vreemde opvattingen en dito gedrag. Het lijkt onwaarschijnlijk dat deze feiten zich echt voorgedaan hebben en met dat idee kijk je de hele film uit.
Overigens geen grote realisatie van Gibson. Effecten en gruwelijke afslachtingen zijn heel erg realistisch in beeld gebracht, maar na gelijkaardige bloederige scènes zoals in "Saving Private Ryan", kijkt de filmliefhebber daar niet meer van op.
Nee, ondanks dat de feiten echt gebeurd zouden zijn, lijkt het toch een film met heel wat onwaarschijnlijkheden, die bovendien nog wat meer in de picture gezet worden door een knullig hoofdpersonage, die steeds onwennig zijn rol vervulde.
Jammer eigenlijk. 2,5.

avatar van DwarreI
Wat een absurd hoog gemiddelde voor dit wanstaltige gedrocht gedrenkt in amerikaans superioriteitsgevoel en religieuze propaganda, kots.

avatar van nightfly1982
Absoluut 5 sterren.
Hoofdpersonage speelt een fantastische rol. Het feit dat dit verhaal waargebeurd is maakt het bijzonder.
Zeer sterkte en realistische gevechten. Absoluut de moeite waard om te kijken!
De loop naar de actie duurde lang, maar vond dit absoluut niet storend. Je kreeg een goed beeld van Doss op deze manier.