Ayla: The Daughter of War (2017)

Turkije
Oorlog / Drama

geregisseerd door Can Ulkay
met Çetin Tekindor, Ismail Hacioglu en Kyung-jin Lee

In 1950 struikelt sergeant Süleyman, middenin de verwoestingen van de Koreaanse oorlog, over een half bevroren meisje zonder ouders en zonder hulp. Overstuur, bang en bijna dood, steelt dit kleine meisje het hart vast van Süleyman, die zijn eigen leven riskeert om haar te redden, haar naar zijn legerbasis smokkelt en haar in veiligheid brengt. Omdat hij haar naam niet kent en niet in staat is om met haar te communiceren, noemt Süleyman haar Ayla, als herinnering aan de maan op de noodlottige nacht waarin ze elkaar ontmoetten.

Film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. En is kandidaat voor de welbekende Oscar.

Tijdens het film heb ik mijn tranen niet kunnen tegenhouden. Het band tussen de kleine Koreaanse kindje Ayla en soldaat Süleyman is prachtig verbeeld. In het einde van de film laten ze ook de 'echte' Suleyman en Ayla zien. Erg indrukwekkend!