Ayla: The Daughter of War (2017)

Turkije
Oorlog / Drama

geregisseerd door Can Ulkay
met Çetin Tekindor, Ismail Hacioglu en Kyung-jin Lee

In 1950 struikelt sergeant Süleyman, middenin de verwoestingen van de Koreaanse oorlog, over een half bevroren meisje zonder ouders en zonder hulp. Overstuur, bang en bijna dood, steelt dit kleine meisje het hart vast van Süleyman, die zijn eigen leven riskeert om haar te redden, haar naar zijn legerbasis smokkelt en haar in veiligheid brengt. Omdat hij haar naam niet kent en niet in staat is om met haar te communiceren, noemt Süleyman haar Ayla, als herinnering aan de maan op de noodlottige nacht waarin ze elkaar ontmoetten.

Film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. En is kandidaat voor de welbekende Oscar.

Tijdens het film heb ik mijn tranen niet kunnen tegenhouden. Het band tussen de kleine Koreaanse kindje Ayla en soldaat Süleyman is prachtig verbeeld. In het einde van de film laten ze ook de 'echte' Suleyman en Ayla zien. Erg indrukwekkend!

avatar van Pazmaster
Ben benieuwd of dit echt een goede film is of dat er door de turken massaal hoog gestemd is...

avatar van Pazmaster
Precies wat ik al dacht! De Turken zijn massaal gaan stemmen op deze prent. Misschien dat dit naar Turkse maatstaven ontzettend goed is maar ik vond het eerlijk gezegd niet zo best. Een melodrama over een waargebeurd oorlogsverhaal, echter mis ik de sfeer van een echte oorlog, het is te braaf, te lieflijk en te vrolijk. Het acteerwerk is matig en de karakters worden enorm aangedikt. Ook stoorde ik me aan de overvloed aan (vaak verkeerd gekozen) muziek, ietsje minder had wel gemogen. De hele film voelt nep aan en weet daardoor totaal geen snaar te raken. Het ziet er bij vlagen niet eens zo verkeerd uit maar de actie is vrij schaars. De humor had ook achterwege gelaten mogen worden, het doet nog meer afbreuk aan de toch al niet zo beste film. Het verhaal heeft zeker potentie maar de regisseur heeft het geen recht aangedaan. Niet veel soeps dus en de film is dan ook terecht niet genomineerd voor een Oscar.

avatar van jstinissen
Hartstikke goede film van begin tot eind geen seconde verveelt. De film heeft mij gebroken en ook laten huilen. Zeker weten een aanrader