Eskiya (1996)

Alternatieve titel: The Bandit

Turkije

geregisseerd door Yavuz Turgul
met Sener Sen, Yesim Salkim en Kamran Usluer

Na 35 jaar, wordt Baran de bandiet vrijgelaten uit een gevangenis in een oostelijke stad van Turkije. Hij besluit om naar Istanbul te gaan en de vrouw op te zoeken waar hij nog steeds verliefd op is. In Istanbul vindt hij een totaal vreemde wereld en realiseert zich dat de bandieten van vandaag en de bandieten van zijn tijd zeer verschillend zijn.

avatar van Fikret8
Jammer dat de dvd heeeeeeeeeeeel erg moeilijk te verkrijgen is. Kom ik hem eindelijk via een internetshop in Berlijn tegen, wordt de dvd alleen binnen Duitsland verzonden.

Orientmusikhaus Berlin - Saz - Baglama - orientalische Musikinstrumente-Eskiya (DVD) T?rk sinemasi Yeni Flmler,Yesilcam Klasikleri DVd,VCD,VHS,Tarhi Filmler,Diziler Orientmusikhaus Berlin

avatar van Spetie
Best een aardige film, maar niet zo goed als het gemiddelde op moviemeter hier doet vermoeden. Sener Sen speelt in ieder geval een sterke hoofdrol als de man, die na vijfendertig jaar weer vrijkomt en ziet dat het leven inmiddels totaal veranderd is.

Het verhaal is best interessant, maar de regie leit hier en daar wel wat te wensen over. Het oogde soms wat slordig. De bijrollen zijn hier en daar ook wat minder goed ingevuld, met nogal wisselend acteerwerk. De sfeer is overigens wel goed en met name de benauwende sfeer van de Istanbulse straatjes in het tweede gedeelte van de film komt goed naar voren.

En ondanks dat ik het nooit echt hoogstaand vond, is het allemaal wel vermakelijk, verveelt het geen seconde en is het einde best goed te noemen. Een echte Turkse klassieker dus, als ik het hier allemaal zo lees. Leuk om een keer gezien te hebben, maar echt onder de indruk ben ik er niet van.

avatar van ambrosini
Super film!!!

Sener Sen was tot nu toe altijd bekend van komedie films, maar in Eskiya laat hij zien dat hij ook geschikt is voor serieuze rollen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Mocht de hele film zo mooi als het einde geweest zijn dan had ik de lof wel begrepen. Nu ook nog wel, ik ervaar het als een soort 'heimat'-film die aanschurkt tegen de centraal-Aziatische tradities van melodrama en familie-epos - dat zit er best goed in. Wat naast het einde positief opvalt is de hoofdrol van Sen en mooie muziek. Maar ik kan me eigenlijk aansluiten bij Spetie dat de bijrollen zwak zijn, die neef is ronduit irritant, en bepaalde keuzes pakken niet lekker uit. Heel de film lijkt zich in een zonovergoten zonsondergang af te spelen, of het nu buiten of binnen, dag of nacht. Die harde belichting van opzij werkt bepaald niet in het voordeel van bepaalde scènes.

avatar van Woland
Mijn eerste Turkse film, en deze Eskiya kon er prima mee door. Het is grotendeels een vrij rechttoe, rechtaan misdaaddrama, zonder veel verrassende ontwikkelingen (wel een sterk einde) doch met een sterke hoofdrol van Sen als de bandiet. De andere acteurs zijn wat wisselender van kwaliteit, met name sommige van de bijrollen vallen inderdaad niet mee. De film doet verder ook niet zo z'n best om cliches te vermijden, zoals bijvoorbeeld tegen het einde waarbij de bandiet een hele reeks geharde criminelen af weet te schieten omdat ze allemaal zo aardig zijn om pas hun pistool te trekken als ze op het punt staan neergeschoten te worden, maar desalniettemin is het een degelijk, vermakelijk stukje film en een prima eerste kennismaking met een voor mij onbekende cinema.

Prachtige film.

avatar van Flavio
Aardig misdaaddrama met knappe hoofdrol voor Sen, mooie muziek en leuke setting in het fotogenieke Istanbul weet me toch niet helemaal te pakken, door een soms wat warrige montage, amateuristisch spel van een aantal bijrollen (met name in de grote dramatische scenes werd af en toe gedaan aan overacting) en de mooie shots worden afgewisseld met goedkoop ogende beelden die eerder bij een soap of TV-film passen. De geweld-scenes kwamen het minst uit de verf, met name de Geronimo-scene van de Bandiet die in zijn eentje de mafiabende afknalt. Wel onderhoudend genoeg.