Sicario: Day of the Soldado (2018)

Alternatieve titels: Sicario 2: Soldado | Soldado | Sicario 2: Day of the Soldado

Verenigde Staten / Italië
Actie / Misdaad

geregisseerd door Stefano Sollima
met Josh Brolin, Benicio Del Toro en Isabela Moner

'Soldado' speelt zich af na de gebeurtenissen uit 'Sicario' en volgt infiltrant Alejandro Gillick en CIA-agent Matt Graver. De Mexicaanse drugsoorlog heeft zich verder verspreid waarbij terroristen over de Amerikaans-Mexicaanse grens verplaatst worden. Matt krijgt van hogerop de taak om in te grijpen.

Vanaf 5 juli 2018 in de bioscoop (Independent Films)

avatar van Arri
Weet niet wat ik hiervan moet vinden. Deel 1 was zeer goed, dit lijkt alleen een simpele poging om dat succes uit te melken.

Hm.. klinkt stiekem toch wel goed qua cast en crew.

avatar van de grunt
Adios!!!

avatar van Iron Maiden
Die kill op de eerste minuut van de trailer is heerlijk.

avatar van Macmanus
Taylor Sheridan doet weer het scenario. Dan gaat dit wel meer worden dan zomaar een vervolg.

avatar van frolunda
Lijkt mij ook,de trailer is veelbelovend en met Stefano Sollima van het sterke Suburra op de regiestoel hebben ze misschien ook wel de juiste regisseur hiervoor aan boord gehaald.

avatar van Shadowed
Mwa.

Sicario lijkt me een beetje een film die je met rust moet laten. Wie weet is dit uiteindelijk wel beter, maar ik denk het niet.

avatar van Uier
Adios. Vette trailer!

avatar van Filmkriebel
Gezien de regisseur kan dit wel wat worden. Ik zie hem wel in zekere zin Villeneuve overtreffen.

avatar van Arri
Die poster....

avatar van Kondoro0614
Erg vette, nieuwe trailer. Mijn interesse is zeker meer dan gewekt bij deze film.

Actievolle trailer 'Sicario: Day of the Soldado'! | Filmtotaal filmnieuws

avatar van SuperSideSwipe
Bijzonder matige film.. begint middelmatig, maar bloed gaandeweg volledig inspiratieloos dood. Vanaf de helft lijkt het er sterk op dat ze geen zin meer konden opbrengen er nog iets van te maken.

Pluspunten zijn nog wel de cast en de sfeer van de film.. maar deze konden het geheel niet verder als een 2* tillen.

avatar van jacobine_rodijk
Ik ben het grotendeels eens met mijn bovenbuur, maar Del Toro's uiterst laconieke optreden - ie ik zo goed kon waarderen tijdens de eerste keer - weet mijn gemiddelde nog naar een 3* te tillen. Het grootste probleem (en verrassing) is dat ook zelfs een bikkelharde misdaadfilm als deze slachtoffer is geworden van 'Hollywood franchising.' Hierdoor krijg je een plot dat voornamelijk bedoeld is om een vervolg op te zetten en blijf je zitten met een verhaal dat eigenlijk geen derde akte heeft. Jammer, maar aardig kijkvoer tussendoor al het superhelden geweld.

avatar van mcdaktari
De eerste vond ik een hele goeie film, als ik de trailer zo bekijk dan verwacht ik van dit vervolg toch ook weer veel. Zin in.

avatar van pjutter
Pffff war een totaal onnodig en slecht vervolg. Mist alles wat het perfecte 1e deel wel heeft.

avatar van Shinobi
"Luck doesn’t live on this side of the border."

Het is jammer dat Denis Villeneuve niet kon terugkeren voor dit vervolg, maar ik moet zeggen dat Stefano Sollima het zeker niet onaardig doet. Daarbij is het scenario wederom afkomstig van Taylor Sheridan, wat garant lijkt te staan voor succes.

In de voorganger diende het personage van Emily Blunt nog als moreel kompas, wat het makkelijker maakte voor de kijker om zich mee te identificeren. Door haar afwezigheid ben je nu volledig overgeleverd aan de duistere praktijken waarmee Matt Graver zijn zaakjes oplost te midden van een karteloorlog die hij start, opdat de bad guys zichzelf opruimen. Het luidt een gitzwart verloop in die je met de neus op de feiten drukt.

Doordat de focus nu ligt op de personages van Josh Brolin en Benicio Del Toro word je in een grijs gebied gegooid tussen verscheidene morele dilemma's; het één sluit het ander niet uit. Op deze manier vormen de grimmige ontwikkelingen een eigenaardige formaliteit in een wereld zonder wetten. Met name van het spel van Del Toro - die in het vorige deel ook al de show stal - kan ik immens genieten.

'Sicario: Day of the Soldado' is simpelweg geen film die als pure entertainment dient, gezien de sluimerende onderliggende boodschap. De rauwe actie windt er geen doekjes om en toont een choquerende realiteit die alsmaar meedogenlozer wordt. Gesteund door de dreigende score van Hildur Guðnadóttir wordt de spanning goed opgebouwd.

Al met al een prima vervolg dat hier en daar wat oneffenheden kent, maar dat heeft zo weer zijn charme. Ik ben benieuwd hoe deel drie gaat uitpakken.

3,5 Sterren.

Bélon
Viel nogal tegen vergeleken met "deel 1": vrij voorspelbaar toch wel en het herhalende hoofdthema van de soundtrack ging aardig de keel uithangen. Wilde een krappe voldoende geven maar dankzij het eindshot in kamer achter deur...en...en de deur ging uiteraard dicht cue aftiteling hoe cliché wil je het hebben? kan ik geen voldoende geven. Komt niet verder dan een 13 in een dozijn inwisselbaar franchise-achtig vervolg. Had ook wel een vermoeden vanwege de poster + filmkomkommertijd nu. Vanwege actie momenten heeft een groot scherm wel behoorlijke meerwaarde.

avatar van Basto
Prima misdaad thriller. Sterke opbouw en sfeervol neergezet. Het is een beetje een slowburner, dus verwacht geen harde actiefilm. Al had het eind niet gehoeven van mij.

Y&T
realistische leipe shit ouwe....

avatar van loneranger
De opening zet meteen de toon. Naargeestige, dreigende muziek, zelfmoordterroristen die zichzelf opblazen in een supermarkt. Dit wordt evenals het origineel een duistere, grimmige film. De gehele speelduur is de spanning aanwezig. Prima acteerwerk van vooral Benicio Del Toro. Er wordt gesproken over nog een derde deel. Ik zeg, laat maar komen.

avatar van m1chel
In 2015 wist regisseur Denis Villeneuve veel indruk te maken met de snoeiharde thriller Sicario. Het zorgde voor één van de meest indrukwekkende films van dat jaar en het was eigenlijk dan ook zeer verbazingwekkend dat de film dan wel voor drie Oscars genomineerd werd, maar er niet één wist te verzilveren. Helaas keerde Villeneuve niet terug voor dit tweede deel. Dit kwam door andere verplichtingen en al snel werd deItaliaanse regisseur Stefano Sollima aan het project gelinkt. Hoewel Sollima op indrukwekkende wijze de serie Gomorrah naar het scherm wist te vertalen, was het wel een beetje te hopen dat hij ook in staat zou zijn om de beklemmende sfeer en de opbouw van de film net als Villeneuve te gaan brengen. Gelukkig keren Benicio Del Toro en Josh Brolin wel weer terug als Alejandro Gillick en Matt Graver. Wederom is het Del Toro die de beste indruk weet achter te laten in de film als de wraakzuchtige infiltrant alleen zitten er wel wat haken en ogen aan het verloop van het verhaal. Hierdoor is de film toch iets minder goed geworden dan zijn voorganger.

Het begin van de film is zeker even aftasten en lijkt, door de aanslagen die door IS-strijders worden gepleegd in Amerika, een iets andere kant op te gaan dan op voorhand wordt verwacht. Het maakt de film dan eigenlijk wel zeer actueel, maar het gevoel dat de eerste film naar boven wist te brengen verdwijnt helaas als sneeuw voor de zon. Gelukkig is dit echter de intro van de film en verplaatst het verhaal zich al snel naar de kartels die Mexico teisteren. Uiteindelijk zal je als kijker de opening van de film kunnen plaatsen in het grotere geheel waarbij de opbouw van het verhaal op dezelfde wijze is gedaan als zijn voorganger. Toch ontbreekt het aan het beklemmende sfeertje en ondanks dar de film snoeihard is, weet dit tweede deel toch niet het shock-effect teweeg te brengen die de eerste film wel had. Dat is wel jammer gezien het feit dat dit tweede deel precies na het eerste deel afspeelt waarmee het verhaal één geheel vormt. Het maakt het dat veel scenes een herhaling van zetten zijn en soms niet de gedurfde zetten durft te maken die zijn voorganger wel maakte. Nou klinkt dit misschien redelijk negatief, maar dat is dan misschien ook niet zo gek als je naar de eerste film kijkt en die eigenlijk niet te overtreffen is.

Naar het einde toe lijkt het geheel een flink hoogtepunt te kennen. Een aantal losse eindjes worden aan elkaar geknoopt waardoor het groter geheel goed tot een conclusie komt. Helaas wordt dat door de laatste tien minuten teniet gedaan. Natuurlijk is dit de opzet naar het derde deel, maar misschien hadden de makers er toch beter voor kunnen kiezen om de laatste vijf minuten te schrappen uit de film. Het zorgt er dan ook juist voor dat je de hele film absoluut goed zal vinden, maar uiteindelijk toch een nare bijsmaak er aan zal over houden door het clichématige en vooral overbodige einde. Het is dan ook afwachten hoe het derde deel verder zal gaan voortborduren op dit deel, waarbij het hopen is dat het niet een grote voorspelbare boel zal gaan worden. Het enige dat wel te hopen is, is dat Villeneuve de regie weer in handen zal gaan nemen. Want zijn stijl past perfect in de Sicario-reeks.

avatar van MENEER L3GIOEN
Solide vervolg.

Ik vond het eerste deel persoonlijk als kijkervaring intenser, dit tweede deel is iets meer ingetogen maar weet bij momenten toch zeer bruut te zijn. Ik was vooral gecharmeerd van de verhaallijn tussen Del Toro en het meisje, omdat daar inhoudelijk veel uit te halen is. De scene met het gebarentaal was een fijn momentje.

Film eindigt lekker hard, maar de laatste scène had voor mij niet gehoeven.

avatar van mrklm
Teleurstellend vervolg op het meesterwerk uit 2015 is desondanks zeker niet slecht. Het morele kompas dat in het origineel zo voortreffelijk werd vertolkt door Emily Blunt is hier afwezig. Benicio Del Toro en Josh Brolin kruipen probleemloos terug in hun duistere karakters, maar die zijn niet meer mysterieus of onvoorspelbaar en mede daardoor ontbreekt het aan spanning. Feitelijk is dit een opeenvolging van onaangename, gewelddadige scènes die technisch prima zijn gemaakt. Isabele Molner houdt zich bovendien knap staande als de 16-jarige dochter van een Mexicaanse kartelleider die een pion wordt in een duister plot dat een einde moet maken aan de mensensmokkel door die kartels. Een zijplot rondom een loopjongen van de mensensmokkelaars voegt bovendien weinig toe aan deze deprimerende, gewelddadige thriller.

avatar van Walter White
Hele goede film spannend van begin tot het eind.
De vervolg van deze film word helemaal gek kan ik je nu al vertellen.

avatar van Phil Leotardo
Ik vond deze gelijkwaardig aan het eerste deel, misschien zelfs wel iets beter vanwege een aantal verassingen tijdens de film.

Het verbaasd mij dat een aantal hier het aan teleurstellend vervolg vonden, juist een sterk vervolg naar mijn mening wat tegenwoordig nog maar zelden voorkomt in een film saga. Van tevoren weet je dat er een derde deel komt, maar hoe ernaar toegewerkt wordt is prima gedaan.

Die jongen in de sideplot is juist, zeker gezien het einde, een belangrijk onderdeel van de film.

Net als in deel 1, steelt Benicio del Toro weer de show, zijn charisma is onmiskenbaar.

Ik kijk uit naar het laatste deel.

avatar van schumacher
Nog niet gezien maar de 1ste film was niet slecht, zeker niet maar zo top nu ook niet en waar ik me toen aan ergerde was het einddeel, die kerel die zo rijk is en slechts een 2 tal ofzo man het was die had als bewaking en het gemak ze binnen kwamen, twas lachwekkend vond ik.

Had de eerste film niet gezien dus had soms wat moeite om de film te volgen maar alsnog een prima film!