Hostiles (2017)

Western / Drama

geregisseerd door Scott Cooper
met Christian Bale, Rosamund Pike en Wes Studi

In 1892 gaat de legendarische kapitein Joseph J. Blocker ermee akkoord om een stervend hoofd van een indianenstam, Chief Yellow Hawk genaamd, terug te brengen naar zijn thuisplaats. De twee moeten een uiterst gevaarlijke tocht afleggen van een geïsoleerde legerpost in New Mexico tot de groene omgevingen van Montana. Tijdens hun tocht komen ze een jonge weduwe tegen, wier familie is uitgemoord. Vervolgens zullen ze samen moeten werken om alle ontberingen onderweg te ondergaan om de eindbestemming te bereiken.

avatar van Leonvanbergen
fatshark schreef:
Had de film van het jaar kunnen worden maar...
helaas een ontgoocheling, een western met bijna geen actie, alleen dialogen.
Zeer spijtig is dit!
5/10 mijn waardering.

Hahahaha normaal reageer ik nooit maar jij kan het niet over deze film hebben, had je je ogen dicht?!

avatar van yoda1992
Als het om westerns gaat, prefereer ik de revisionistische stroming. De stroming waarbij goed en kwaad veel moeilijker te onderscheiden zijn. Geweld is iets lelijks, en vind het dan ook 'mooi' als het zo in beeld wordt gebracht. Deze uitgangspunten keren ook terug in Hostiles. Wat ik fijn vind aan deze film is de constante bevraging van een eenzijdig beeld van Amerikaanse geschiedenis. Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. Veel Amerikanen zullen zich dan ook willen associëren met de pioniers, en zijn van mening dat 'zij' de civilisatie naar het Westen brachten. Zoals de film stelt kan dit ook anders worden gezien. De Amerikanen dringen namelijk ongevraagd het grondgebied van de indianenstammen binnen, en moordt er driftig op los.

De film stelt dat zowel de indianen als Amerikanen een ontwikkelde cultuur hebben. Ze verschillen qua overtuigingen, maar lijken in bepaalde aspecten ook op elkaar. Het wordt duidelijk dat ze allebei liefde kennen en ze daarom ook in staat moeten zijn dit aan elkaar te tonen.

Bij de oorlog tussen de indianenstammen worden wreedheden door beide partijen begaan. Zij zijn in dit opzicht beiden 'slecht', en zullen moeten leren met elkaar in harmonie te leven. Dit relativerende aspect van geschiedenis vindt ik veel waarde hebben, en helpt ook hedendaagse verschillen tussen bevolkingsgroepen in perspectief te plaatsen (Nee, die zwarte acteur die was echt geen toeval). Want hoe anders zij ook lijken, uiteindelijk zijn zij ook gewoon 'mensen'. Dit laatste idee ligt er soms wat dik bovenop, waardoor de film wat moralistisch, en ja, zelfs zoetsappig wordt. Dit is bijvoorbeeld te merken bij de sterfscène van Chief, waarbij Bale zegt dat Chief in zijn hart zit. Uiteindelijk komt er ook een christelijk moraal via de achterdeur naar binnen. Aangezien oog-om-oog nooit iets echt oplost, dient men genadig te zijn, en de vijanden te vergeven om zo vrede te bewerkstelligen.

Hoewel ik deze wat opdringerige ethiek niet heel erg waardeerde, heeft mijn lage score echter vooral te maken met een gebrekkige uitwerking van de plot. De structuur en wendingen voelden erg bekend aan, waardoor ik weinig werd verrast. Het was bijvoorbeeld duidelijk dat de makers vonden dat de film een vrouw nodig had, maar leken niet in staat haar personage een volledig bestaansrecht te geven bij het verhaal (en met name de reis naar de vallei). Omdat de film wilde balanceren tussen actie en bezinning, liepen deze uitersten ook niet altijd goed in elkaar over.

Complimenten mogen er natuurlijk ook zijn. De art direction en camera werk waren erg mooi. Er zaten veel prachtige landschap shots in de film. De waarde van de film zit voor echter vooral in het historisch relativerende aspect. De gehanteerde uitgangspunten geven een basis waarvan ik hoop dat andere films hiermee verder zullen gaan.

avatar van Teekay
Hele goede film! (terwijl ik normaal gesproken helemaal niet van western houd) Hoe kan het ook anders met Christian Bale en nog een goede acteur Ben Foster (al had hij maar een klein rolletje) Rosamund Pike die elk stukje verdriet goed vertolkte, alles was écht te voelen. Goed begin (in de zin van spannend) en mooie laatste scene, had ik ook gehoopt.....en uiteraard de muziek erbij, prachtig!

avatar van Antonev
Een film die het mijns inziens vooral moet hebben van de prachtige landschappen (wauw!), de waarheidsgetrouwe tijdsgeest en de keurig verzorgde aankleding/kostuums. De opening was overigens bijzonder sterk. Dat vond ik toch wel het meest indrukwekkende deel van de film.

Het verhaal was prima op orde, maar ik werd er niet echt door gegrepen. Kon me niet echt inleven in de hoofdpersonages en de verdieping in de karakters was matig. Als ze daar wat meer aandacht aan hadden besteed, dan was dit een top western geworden.

avatar van Boneka
Prima western drama mooie landschappen goede dialogen, maar wel redelijk zwaar. Film is wat traag had wat sneller gekund, maar heeft verder wel een mooie opbouw. Veel acties zien we niet maar dat is verder niet zo'n probleem. Iets meer spanning had ik wel mooier gevonden, maar aan de andere kant ziet hij er wel zo natuurgetrouw uit zonder veel poes pas. Soundtrack is verder ook okay zeker op het laatst. Prima bovengemiddelde western van de laatste tijd!

Goeie film waarin een kapitein de opdracht krijgt een gevangene terug te escorteren naar zijn geboorteplaats. Een vrij rauwe western waarin de lijn tussen goed en kwaad niet duidelijk zichtbaar is. Enigszins traag, maar er gebeurd genoeg. Mooie beelden en uitstekend acteerwerk van de gehele cast. Solide alom, echter wist het me nergens echt te grijpen.

avatar van Rodger
Prima western, cq drama... goed een realistisch gebracht.
Verhaal loopt niet vlot, maar dat maakt het zeker niet minder.
3.5 ***

avatar van david bohm
Sterke film door het acteerwerk, de mooie beelden en het tamelijk genuanceerde script. Western / Drama is een accurate typering, en dat laatste heeft toch wel de overhand. Stuk voor stuk zijn de personages door de acteurs goed neergezet waardoor je je gaat inleven in het verhaal.

avatar van Lovelyboy
Goede western met een bijzonder rauwe en hard sfeer. Met een gedegen prestatie van een nagenoeg onherkenbare Bale, die ik overigens op de hoes eerst aanzag voor Ethan Hawke. Vooral de scene waarbij hij op knieën in de steppe ligt en alle frustratie eruit schreeuwt over zijn opdracht, met een dreigende onweersbui op de achtergrond beklijfd mij wel een beetje. De lijn tussen goed en kwaad is niet duidelijk, haat gaat er van alle partijen uit en niemand heeft in die tijd schone handen.

Tussen de prachtige landschappen, prima rollen van eigenlijk iedereen, mooie stemmige soundtrack, de bebaarde getroebleerde gezichten en de mooie shoot out op het einde zijn er toch een paar kleine dingetjes in de film. Bijvoorbeeld dat Yellowhawk 'kanker' heeft. Ik kan me niet voorstellen dat het woord kanker al in die zin bestond. Daarnaast vind ik het taalgebruik aan de vlotte kant. Terwijl ik vorige week nog The assasination of Jesse James by the coward Robert Ford gezien heb en het een pluspunt vond dat men oude taal en articulatie in die zin gebruik vond ik het wel een beetje te allemaal. Zo zegt Bale ook een paar keer het woord fuck en fucking. Tja, dat kan toch niet helemaal vind ik. Dan het tempo, wat me op zich niet zo heel erg stoort, maar het moment dat ze de getraumatiseerde weduwe vinden kakt het toch wel heel erg in.

Desalnietemin een prima en sfeervolle film. Zie er nu al naar uit hem weer eens te zien.

avatar van Roger Thornhill
Wow... Grimmiger worden westerns niet vaak. Zeer indrukwekkend; de eerste film waarbij Christian Bale iemand speelde met wie ik compleet kon meeleven zonder gehinderd te worden door de onsympathieke indruk die deze acteur om onnaspeurbare redenen vaak op mij maakt. Blij dat er geen happy-end aan zit (Bale's personage zou absoluut niet geschikt zijn voor "civilized life"), en ondanks het respect dat Bale en Studi elkaar op het einde betonen ook geen eenvoudige morele lessen, behalve dan dat het leven toen niet primair een lolletje was.