Hostiles (2017)

Western / Drama

geregisseerd door Scott Cooper
met Christian Bale, Rosamund Pike en Wes Studi

In 1892 gaat de legendarische kapitein Joseph J. Blocker ermee akkoord om een stervend hoofd van een indianenstam, Chief Yellow Hawk genaamd, terug te brengen naar zijn thuisplaats. De twee moeten een uiterst gevaarlijke tocht afleggen van een geïsoleerde legerpost in New Mexico tot de groene omgevingen van Montana. Tijdens hun tocht komen ze een jonge weduwe tegen, wier familie is uitgemoord. Vervolgens zullen ze samen moeten werken om alle ontberingen onderweg te ondergaan om de eindbestemming te bereiken.

avatar van Brix
Justinw schreef:

de beste Western van de laatste twintig jaar.

Dat lijkt mij nogal relatief eerlijk gezegd.
Ik heb zelden een western met zo'n gebrek aan westernsfeer gezien als de genoemde.
Hem nog eens te moeten bekijken zou mij grote moeite kosten
Het vergelijk heb ik getrokken vanwege de ophef (lees publiciteit) die er om beide films in "hetzelfde" genre gemaakt werd.
Ze stonden allebei nogal in de kijker.
Maar ieder zijn ding natuurlijk, daar is niets op tegen van mijn kant.

Of een groot budget echt nodig is om een goede western te maken weet ik zo zeker nog niet.
Dat zal voor een groot deel te maken hebben met de kosten van de acteurs die met erin stopt.
De juiste sfeer en locaties doen al veel.

"De ware Amerikaanse ziel is hard, geïsoleerd, stoïcijns en moordzuchtig. Ze is nog nooit gesmolten."

Met bovenstaand citaat van schrijver D. H. Lawrence opent deze sterke film, welke betiteld staat als een Western / Drama film (wat het ook is), maar het had ook makkelijk betiteld kunnen staan als een "Horsemovie", omdat de hele reis (die na circa 25 minuten begint en welke centraal staat gedurende de hele film) in het verhaal gemaakt wordt te paard, m.u.v. de laatste minuut van het verhaal m.b.t. de trein.

Het verhaal speelt zich af in 1892 en draait om de legendarische kapitein Joseph J. Blocker (Christian Bale met imposante snor), die een enorme hekel aan indianen heeft en op het punt staat om met pensioen te gaan, maar er staat hem nog één klus te wachten. Ironisch genoeg moet hij de op sterven liggende en gevangengenomen Cheyenne indiaan en opperhoofd Yellow Hawk (Wes Studi) en diens gezin terugbrengen naar de geboortegrond in Montana, zodat hij daar kan sterven. Tijdens hun reis van Nieuw-Mexico naar Montana stuiten ze op de jonge weduwe Rosalee Quaid (Rosamund Pike), wiens hele gezin is vermoord door Comanche indianen. Ongeacht hun onderlinge frictie, bundelen de soldaten en de indianen hun krachten om de reis te overleven en hun medereizigers te beschermen tegen vijandige Comanche-stammen.

Regisseur Scott Cooper (o.a. bekend van de films "Crazy Heart (2009)" en "Out of the Furnace (2013)", de laatste film is overigens ook met acteur Christian Bale in de hoofdrol) bouwt gestaag aan een fraai oeuvre van rauwe, emotionele "Americana" films, waaronder deze ook valt en deze film begint ook gelijk hard en rauw, waarbij de man van Rosalee Quaid, te weten Wesley Quaid (Scott Shepherd), wordt gescalpeerd (expliciet in beeld gebracht) door Comanche indianen die het voorzien hebben op hun paarden en verder worden hun twee vluchtende jonge dochters, te weten Lucy (Ava Cooper) en Sylvie (Stella Cooper), zonder pardon in de rug dood geschoten door de indianen en sterft de neergeschoten baby in de armen van Rosalee Quaid, die weet te ontkomen door zich te verstoppen in het bos.

Zowel door het citaat als de keiharde opening, weet je meteen in wat voor een wereld je bent belandt in deze Western / Drama film. De filmtitel slaat overigens zowel op de soldaten als de indianen, want in deze keiharde sombere wereld staat iedereen elkaar naar het leven, al gloort er nog een beetje hoop aan de horizon. Parallellen met het heden zijn allicht geen toeval.

De uitgestrekte landschappen op de route naar Montana zijn beeldschoon en het is tevens een spannende reis, want achter elke rotsformatie en op elke open plek met wuivende pluimen kan gevaar loeren en gevaar (Comanche indianen, pelsjagers, een soldaat die moet worden terechtgesteld en een landeigenaar) zal ook regelmatig hun pad kruisen en zal ook voor de nodige slachtoffers zorgen. Het einde was overigens zowel rauw als mooi en dat laatste zeker m.b.t. de keuze die Joseph J. Blocker uiteindelijk maakt en die keuze heeft betrekking op Rosalee Quaid en het indianenkind Little Bear (Xavier Horsechief), die met zijn drieën als enige de reis overleven.

"Hostiles" is geen plotgedreven film, maar drijft op karakters en vooral op één karakter, namelijk dat van hoofdpersoon Joseph J. Blocker, die naarmate het verhaal vordert verandert, gespeeld door Christian Bale in een intense hoofdrol. Ook de rol van Rosamund Pike (die ik graag zie in films) mocht er wezen en ik moest zelfs een traantje laten bij de ontroerende scène waarbij ze zelf haar vermoorde gezin wilt begraven in de harde grond.

Het acteerwerk, ook in de kleinere rollen (o.a. Rory Cochrane met flinke baard in de rol van Sergeant Thomas Metz, Jesse Plemons in de rol van Luitenant Rudy Kidder en Jonathan Majors in de rol van donkere Korporaal Henry Woodson), van vrijwel de gehele cast mocht er zijn, maar helaas blijft opperhoofd Yellow Hawk kwalijk genoeg maar een plat personage en dat is jammer in deze verder sterke film.

Al met al is "Hostiles" een vakkundig gemaakte Western / Drama film, die geen moment saai is, maar juist weet te boeien van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 130 minuten).

avatar van Sergio Leone
Uitstekend.

Hostiles brengt eerst en vooral een afwisselend verhaal, van een actievol begin naar een gelaagd psychologisch drama tot weer een krachtige shoot-out.
De personages zijn interessant en brengen de film tot leven. Het is niet altijd doorsnee western, maar wel enorm sfeervol. Dat er zonder franjes gewelduitspattingen gebeuren, werkt uitstekend. Zo heb ik het graag.

Christian Bale - met majestueuze stache! - zet een prima prestatie neer als gekwelde oorlogsveteraan. Zijn interacties met zijn tegenspelers zijn écht goed - ook al is het nu Wes Studi, een ijzersterke Rosamund Pike of Ben Foster.

Scott Cooper slaagt er wederom in een geweldige sfeer neer te zetten. Qua regie klopt m.i. alles; Gecombineerd met een degelijke soundtrack en briljante aankleding levert dat enkel uitstekende cinema op. De stijlbreuk aan het einde - niet per se slecht maar gewoon niet in lijn van de film - vergeef ik hem.

avatar van Alathir
Prima film, op zich wel een slowburner dus niet voor iedereen weggelegd. Ik vond het tijdsbeeld goed geschetst, kostuums zagen er leuk uit, acteerprestaties heel goed. Deze film moet je zeker zien als je fan bent van Christian Bale, hij speelt wederom grandioos met zijn dikke mustache. Rosamund Pike is steeds haar eigen zelf, ze doet het niet slecht maar ik weet niet wat er zo bijzonder aan haar is. Waarschijnlijk haar grote ogen. Ben Foster had ik in een grotere rol verwacht. Hij schittert hier wel in zijn rol als gevangene.

Hostiles is traag en weinig actievol, maar wel aangrijpend, sfeervol en complex in de emoties. Het gaat over personen die gemoord hebben, maar ook veel vrienden zijn kwijtgeraakt. Een film over verlies, haat maar ook vergeving en nieuwe vriendschappen.