Hostiles (2017)

Western / Drama

geregisseerd door Scott Cooper
met Christian Bale, Rosamund Pike en Wes Studi

In 1892 gaat de legendarische kapitein Joseph J. Blocker ermee akkoord om een stervend hoofd van een indianenstam, Chief Yellow Hawk genaamd, terug te brengen naar zijn thuisplaats. De twee moeten een uiterst gevaarlijke tocht afleggen van een geïsoleerde legerpost in New Mexico tot de groene omgevingen van Montana. Tijdens hun tocht komen ze een jonge weduwe tegen, wier familie is uitgemoord. Vervolgens zullen ze samen moeten werken om alle ontberingen onderweg te ondergaan om de eindbestemming te bereiken.

avatar van Brix
Justinw schreef:

de beste Western van de laatste twintig jaar.

Dat lijkt mij nogal relatief eerlijk gezegd.
Ik heb zelden een western met zo'n gebrek aan westernsfeer gezien als de genoemde.
Hem nog eens te moeten bekijken zou mij grote moeite kosten
Het vergelijk heb ik getrokken vanwege de ophef (lees publiciteit) die er om beide films in "hetzelfde" genre gemaakt werd.
Ze stonden allebei nogal in de kijker.
Maar ieder zijn ding natuurlijk, daar is niets op tegen van mijn kant.

Of een groot budget echt nodig is om een goede western te maken weet ik zo zeker nog niet.
Dat zal voor een groot deel te maken hebben met de kosten van de acteurs die met erin stopt.
De juiste sfeer en locaties doen al veel.

"De ware Amerikaanse ziel is hard, geïsoleerd, stoïcijns en moordzuchtig. Ze is nog nooit gesmolten."

Met bovenstaand citaat van schrijver D. H. Lawrence opent deze sterke film, welke betiteld staat als een Western / Drama film (wat het ook is), maar het had ook makkelijk betiteld kunnen staan als een "Horsemovie", omdat de hele reis (die na circa 25 minuten begint en welke centraal staat gedurende de hele film) in het verhaal gemaakt wordt te paard, m.u.v. de laatste minuut van het verhaal m.b.t. de trein.

Het verhaal speelt zich af in 1892 en draait om de legendarische kapitein Joseph J. Blocker (Christian Bale met imposante snor), die een enorme hekel aan indianen heeft en op het punt staat om met pensioen te gaan, maar er staat hem nog één klus te wachten. Ironisch genoeg moet hij de op sterven liggende en gevangengenomen Cheyenne indiaan en opperhoofd Yellow Hawk (Wes Studi) en diens gezin terugbrengen naar de geboortegrond in Montana, zodat hij daar kan sterven. Tijdens hun reis van Nieuw-Mexico naar Montana stuiten ze op de jonge weduwe Rosalee Quaid (Rosamund Pike), wiens hele gezin is vermoord door Comanche indianen. Ongeacht hun onderlinge frictie, bundelen de soldaten en de indianen hun krachten om de reis te overleven en hun medereizigers te beschermen tegen vijandige Comanche-stammen.

Regisseur Scott Cooper (o.a. bekend van de films "Crazy Heart (2009)" en "Out of the Furnace (2013)", de laatste film is overigens ook met acteur Christian Bale in de hoofdrol) bouwt gestaag aan een fraai oeuvre van rauwe, emotionele "Americana" films, waaronder deze ook valt en deze film begint ook gelijk hard en rauw, waarbij de man van Rosalee Quaid, te weten Wesley Quaid (Scott Shepherd), wordt gescalpeerd (expliciet in beeld gebracht) door Comanche indianen die het voorzien hebben op hun paarden en verder worden hun twee vluchtende jonge dochters, te weten Lucy (Ava Cooper) en Sylvie (Stella Cooper), zonder pardon in de rug dood geschoten door de indianen en sterft de neergeschoten baby in de armen van Rosalee Quaid, die weet te ontkomen door zich te verstoppen in het bos.

Zowel door het citaat als de keiharde opening, weet je meteen in wat voor een wereld je bent belandt in deze Western / Drama film. De filmtitel slaat overigens zowel op de soldaten als de indianen, want in deze keiharde sombere wereld staat iedereen elkaar naar het leven, al gloort er nog een beetje hoop aan de horizon. Parallellen met het heden zijn allicht geen toeval.

De uitgestrekte landschappen op de route naar Montana zijn beeldschoon en het is tevens een spannende reis, want achter elke rotsformatie en op elke open plek met wuivende pluimen kan gevaar loeren en gevaar (Comanche indianen, pelsjagers, een soldaat die moet worden terechtgesteld en een landeigenaar) zal ook regelmatig hun pad kruisen en zal ook voor de nodige slachtoffers zorgen. Het einde was overigens zowel rauw als mooi en dat laatste zeker m.b.t. de keuze die Joseph J. Blocker uiteindelijk maakt en die keuze heeft betrekking op Rosalee Quaid en het indianenkind Little Bear (Xavier Horsechief), die met zijn drieën als enige de reis overleven.

"Hostiles" is geen plotgedreven film, maar drijft op karakters en vooral op één karakter, namelijk dat van hoofdpersoon Joseph J. Blocker, die naarmate het verhaal vordert verandert, gespeeld door Christian Bale in een intense hoofdrol. Ook de rol van Rosamund Pike (die ik graag zie in films) mocht er wezen en ik moest zelfs een traantje laten bij de ontroerende scène waarbij ze zelf haar vermoorde gezin wilt begraven in de harde grond.

Het acteerwerk, ook in de kleinere rollen (o.a. Rory Cochrane met flinke baard in de rol van Sergeant Thomas Metz, Jesse Plemons in de rol van Luitenant Rudy Kidder en Jonathan Majors in de rol van donkere Korporaal Henry Woodson), van vrijwel de gehele cast mocht er zijn, maar helaas blijft opperhoofd Yellow Hawk kwalijk genoeg maar een plat personage en dat is jammer in deze verder sterke film.

Al met al is "Hostiles" een vakkundig gemaakte Western / Drama film, die geen moment saai is, maar juist weet te boeien van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 130 minuten).

avatar van Sergio Leone
Uitstekend.

Hostiles brengt eerst en vooral een afwisselend verhaal, van een actievol begin naar een gelaagd psychologisch drama tot weer een krachtige shoot-out.
De personages zijn interessant en brengen de film tot leven. Het is niet altijd doorsnee western, maar wel enorm sfeervol. Dat er zonder franjes gewelduitspattingen gebeuren, werkt uitstekend. Zo heb ik het graag.

Christian Bale - met majestueuze stache! - zet een prima prestatie neer als gekwelde oorlogsveteraan. Zijn interacties met zijn tegenspelers zijn écht goed - ook al is het nu Wes Studi, een ijzersterke Rosamund Pike of Ben Foster.

Scott Cooper slaagt er wederom in een geweldige sfeer neer te zetten. Qua regie klopt m.i. alles; Gecombineerd met een degelijke soundtrack en briljante aankleding levert dat enkel uitstekende cinema op. De stijlbreuk aan het einde - niet per se slecht maar gewoon niet in lijn van de film - vergeef ik hem.

avatar van Alathir
Prima film, op zich wel een slowburner dus niet voor iedereen weggelegd. Ik vond het tijdsbeeld goed geschetst, kostuums zagen er leuk uit, acteerprestaties heel goed. Deze film moet je zeker zien als je fan bent van Christian Bale, hij speelt wederom grandioos met zijn dikke mustache. Rosamund Pike is steeds haar eigen zelf, ze doet het niet slecht maar ik weet niet wat er zo bijzonder aan haar is. Waarschijnlijk haar grote ogen. Ben Foster had ik in een grotere rol verwacht. Hij schittert hier wel in zijn rol als gevangene.

Hostiles is traag en weinig actievol, maar wel aangrijpend, sfeervol en complex in de emoties. Het gaat over personen die gemoord hebben, maar ook veel vrienden zijn kwijtgeraakt. Een film over verlies, haat maar ook vergeving en nieuwe vriendschappen.

avatar van paas
De trage scenes waren voor mij te traag....

avatar van blurp194
Sterk.

In het begin een paar sterke scenes - gewelddadig en emotioneel. Daarna verandert de focus meer naar de karakters. Sterk neergezet door Bale vooral, maar ook de andere rollen. Knap werk van de regie lijkt me daar de hoofdzaak in. Hoewel het einde me dan wat verkeerd viel - een schoonheidsfoutje wellicht, maar misschien ook net iets meer dan dat - er bekroop me het gevoel dat het een poging was om een soort cirkel in het verhaal te brengen over het thema 'de moderne tijd komt er aan' of zoiets. Net niet gelukt, als dat de bedoeling was.

avatar van YouDrunkGoHome
Grappig, het gemiddelde ligt hier hoger dan op imdb, dat komt maar weinig voor. Snel maar eens gaan kijken deze, vind het erg jammer dat ik ‘m in de bios heb gemist.

avatar van Diederik58
Een film die over gevoel, emotie en relaties gaat met op de achtergrond een Amerika dat leidt onder een identiteitscrisis.
Heel mooi geacteerd. Prachtige beelden. Goede muziek die past bij de beelden.
Beslist geen doorsnee Western.

avatar van Filmkriebel
De laatste reis van Gele Havik

Psychologische western, zeker niet doorsnee, maar kende ook middelmatige stukken. Hostiles speelt zich af in een Amerika dat vermoeid is van oorlog en conflict, met mensen die de zinloosheid van het vele bloedvergieten hebben ingezien en er zo snel mogelijk een eind aan willen maken. En haat en dood blijven maar voortduren, ook tijdens de expeditie waarbij een kapitein een stervende Indianenchef en zijn gezin moet begeleiden naar zijn geboortegronden op order van de president. Ze ontfermen zich over een vrouw in shock die zopas man en kinderen heeft verloren bij een Indianenaanval . De reis zal lang zijn, en met het terugkeren van zijn humane gevoelens wordt hij geconfronteerd met de wandaden uit zijn verleden. Hoewel de film zeker sterke momenten kent, voelt het soms ook erg geforceerd aan en grossiert cooper hoe verder hoe meer in overdreven sentiment. De bittere sombere western van het begin eindigt stilaan in een opeenvolging van feelgood scènes. En daar vond ik de film een stuk minder sterk. Gelukkig zorgt Cooper, in mijn ogen een prima regisseur, weer voor een prachtige cinematografie en een leuke cast die een zeer stevige indruk nalaten.

avatar van Noodless
Goeie film waarbij de opbouw en het verhaal zelf een andere insteek heeft dat de meeste westerns die we kennen. Goed acteerwerk en prachtige locaties zorgen voor de rest. Nergens overdreven sentiment en het de slotscène is op dat gebied zelfs magnifiek uitgewerkt. 7,5/10

avatar van IH88
“I've killed everything that's walked or crawled. If you do it enough, you get used to it.”

Fantastisch. Ik heb een zwak voor het Western genre, en Hostiles mag ook weer aan het roemruchte rijtje worden toegevoegd. De gruwelijke openingsscene laat al gelijk zien wat je kan verwachten, en Hostiles is soms een rauwe en ijzingwekkende film.

Maar ook een menselijke en emotionele film, en vooral de scènes tussen Bale en Pike laten twee mensen zien die veel (zo niet alles) hebben verloren. Er is chemie tussen de acteurs, wat de allerlaatste scene ook zo mooi en bevredigend maakt. De cinematografie is bijna een recensie op zich waard, en ook de score zorgt voor een perfecte Western sfeer. Sterk acteerwerk ook van onder andere Studi, Plemons, Cochrane en Foster. De ommezwaai die Bale’s personage maakt gaat wel heel erg snel en het langzame tempo moet je liggen, maar ik heb genoten.

avatar van Bacchero
Ik ben wel een western liefhebber en de goede kritieken deden me dan ook al snel besluiten om deze film eens te bekijken. Ik was toch wel een beetje ontgoocheld... De setting, decors, natuur,... allemaal perfect weergegeven. De acteurs zetten hun rol zeer sterk neer, wat is die Bale toch een karakteracteur.Het is ook wel een zeer mooi opgevat verhaal van twee vijanden die naar elkaar toegroeien en respect krijgen maar net dit vind ik het zwak van de film. In dit stuk zit niet voldoende diepgang. Ik had verwacht dat er meer communicatie (in de ruimste zin) tussen de twee zou zijn over hun verleden, elkaar leren begrijpen en van waaruit dan dit respect zou groeien. Het is niet omdat je elkaar eens helpt in een gevecht dat er dan plotseling een omslag kan zijn... Hier had ik graag meer diepgang gezien met eventuele referentie naar de zaken die in het verleden hebben plaatsgevonden. Het is niet dat de speelduur daarvoor te kort was want bij momenten wordt de snelheid ook een beetje uit de film gehaald met uitgesponnen scènes. Een slechte film is het zeker niet en ik zal hem zeker nog wel eens herbekijken.

Aardige film, totaal geen western, beetje traag af en toe.
Leuk voor tussendoor.

avatar van jpbosch
Ik vind dit weer een geweldige film van Scott Cooper. Echt een fan van deze regisseur geworden. De traagheid waarmee een scene soms voortkabbelt is mijns inziens een positief punt.
Het maakt het realistischer voor mij, ook zie je dan de klasse van de verschillende acteurs. Christian Bale en Rosamund Pike vind ik altijd overtuigend, maar ook de Chief met alleen al de ernstige blik had mij gelijk te pakken.
Echt een topper wat mij betreft.

avatar van Brix
Zweef schreef:
totaal geen western

???

avatar van de grunt
Zit hier genoeg actie in? Ben bijna overstag...

avatar van macrobody
Uitstekende film. Geen pief paf poef show met cowboys en indiaantjes maar een volwassen film die een paar pijnlijke punten aanstipt in de historie van Amerika. Er wordt hier in ieder geval geen zwart/wit beeld geschetst maar volledig grijs, metaforisch gesproken dan.
Paar onlogische puntjes maar dat mag de pret niet drukken. Voor de echte liefhebbers denk ik.

avatar van jpbosch
macrobody schreef:

Wat vond je onlogisch?

avatar van macrobody
jpbosch schreef:

Wat vond je onlogisch?

Het begin. De familie woonde wel heel afgelegen en waren er ook heel erg van bewust dat ze iedere dag zoiets zouden kunnen verwachten en toch zijn ze daar gaan wonen zonder echt een plan te hebben. Misschien ging dat zo in die tijd dat zou kunnen of het plan was gewoon erg slecht.

avatar van eRCee
Wat ik een beetje mis in de besprekingen hier is het overdreven plechtstatige van de film. Allemaal van die betekenisvolle blikken, de korte knikjes, het elkaar begrijpen zonder woorden, de handdruk. Sentiment op z'n Amerikaans. Het verhindert voor mij de mogelijkheid om echt mee te leven.

Dat laat onverlet dat Hostiles zijn momenten heeft. Vooral de hele sequentie waarin de vrouw wordt aangetroffen en opgenomen in de groep is mooi (hoewel uiteindelijk het sentiment eveneens te zwaar wordt ingezet, maar dat kan daar nog wel). Fraaie landschappen zijn er ook, waarbij de cinematografie zelf niet al te bijzonder is, en de dissolves zeker naar het einde toe zelfs wat irriteren. De muziek van Max Richter vond ik niet zo passen.

Het basisverhaal is wat mij betreft wel prima voor zo'n prent, ook met de omkering van het karakter van Joe had ik geen moeite, hoewel het niet bepaald sprankelend origineel is. Jammer nog van enkele ongeloofwaardige zaken (de openingsscène bijvoorbeeld, verschans je je als man en vrouw in huis dan maak je tenminste een kans, of dat die pelsjagers zomaar drie vrouwen meenemen en vlak erna hun kamp opslaan).

Nee, echt goed kan je dit niet noemen. Niet lang geleden zag ik bijvoorbeeld Loin des hommes, die veel puurder is.

De film deed mij onmiddellijk aan Once Upon a time in the West denken. Dezelfde traagheid en het accent op de karakters. Er ligt wat mij betreft iets te veel een sausje van moraliteit overeen maar daarvoor is het ook een Amerikaanse film. Een van de betere films van afgelopen tijd.

Rosicus schreef:

avatar van sorbonne
Ergens bleef de film mij vasthouden vooral op het vlak van emotie.
De traagheid van de film zelf was nu en dan een minpuntje , de uitdrukkingen op gezichten vond ik subliem. Sommige vertelden meer dan 1000 woorden in een blik
Moeilijk onder woorden te brengen daar ik niet echt liefhebber ben van dit genre .

TMP
Fijne western. Het plot is zeer onderhoudend, het acteerwerk goed verzorgd en de locaties zijn uitstekend. Christian Bale mompelt bij tijd en wijlen wel wat erg, zodat ondertiteling geen overbodige luxe is, maar hij zet zijn rol prima neer. De film weet de aandacht prima vast te houden, al zitten er enkele scènes in die wat minder zijn. Over de gehele linie genomen echter een western die zeker de moeite waard is.

avatar van Grindhouse62
TMP schreef:
Mee eens, ook het camerawerk is super. Heb mij er prima mee vermaakt. Er moeten meer westerns gemaakt worden van deze kwaliteit.

Dit doet je toch naar de western verlangen.

Zowel cinematografisch als inhoudelijk een zeer sterke film.

Wat moeten ze elkaar gehaat hebben om zo veel wreedheden te creëeren. Iemand in de film zegt : omgaan met het feit dat ge veel mensen hebt gedood, zelfs afgeslacht, weegt achteraf op je veel minder zwaar door dan het zien afmaken van vrienden...
Sommigen begrijpen achteraf dat het anders had gekund en dat verbroedering mogelijk is, anderen dan weer niet.

Uitstekende vertolkingen : Christian Bale als de doorwinterde maar verbitterde warrior, Rosamund Pike, heel sterk in het verdriet bij het drama dat haar personage overkomt, en vele anderen uit de cast bieden gevat acteerwerk.

Ijzersterk begin. Daarna kabbelt het wat te veel voort met zwakke te lange dialogen in het bos. Al met al is het geheel wel goed.

avatar van woudbeer
Ieder zijn eigen ding , maar dit is een meesterwerk, Bale verdient de oscar