Hostiles (2017)

Western / Drama

geregisseerd door Scott Cooper
met Christian Bale, Rosamund Pike en Wes Studi

In 1892 gaat de legendarische kapitein Joseph J. Blocker ermee akkoord om een stervend hoofd van een indianenstam, Chief Yellow Hawk genaamd, terug te brengen naar zijn thuisplaats. De twee moeten een uiterst gevaarlijke tocht afleggen van een geïsoleerde legerpost in New Mexico tot de groene omgevingen van Montana. Tijdens hun tocht komen ze een jonge weduwe tegen, wier familie is uitgemoord. Vervolgens zullen ze samen moeten werken om alle ontberingen onderweg te ondergaan om de eindbestemming te bereiken.

De film heeft prachtige beelden, en er wordt prima in geacteerd.
Maar het verhaal is zo traag, het kost echt moeite om je aandacht erbij te houden.
Bovendien duurt de film dan nog eens meer dan 2 uur, dat had wel iets korter gekund.

avatar van VforVictor
Goeie film, vond de lengte niet storend. Ik was de gehele film geboeid dankzij de ingetogen krachtige rol van Bale en ook Pike deed t goed. 3,5 ster.

avatar van Zakkie
Ingetogen, dat is inderdaad het goede woord... Toch echt een heerlijke film. hoor! Ja, hij is erg traag, maar dat past perfect bij deze film en bovendien geeft het je de tijd om te genieten van de schitterende beelden, het sterke acteerwerk en de fijne sfeer. Het verhaal is ietwat voorspelbaar, maar dat mag de pret niet drukken. Dit is een steengoede western en ik raad deze steevast bij elke Netflix-abonnee aan. Kijken en genieten!

avatar van Toontje G
Lekkere trage western.

avatar van Gish
Na het uitstekende Godless, opnieuw een western die het genre alle eer aan doet. We missen dit soort films enorm. Chapeau voor de makers die met veel respect voor hun illustere voorgangers een integere ode brengen aan een van de mooiste filmgenres.

avatar van Filmreiziger
Wat een prachtige film! Prachtige beelden, boeiend van begin tot eind. Zeker niet te lang of te traag. Ja traag, maar dat was functioneel en bracht spanning. Voldoende nieuwe ontwikkelingen om weer de aandacht te grijpen. Mooie karakterontwikkelingen tussen de hoofdpersonen. Erg sterk acteerwerk. Mooie mix tussen roadmovie / western / drama / romantiek / actie. De sfeer van die tijd was perfect neergezet en schetst een realistisch beeld. Een dik verdiende 4,5 ster.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Degelijke western over een met zichzelf in de knoop liggende kapitein die de opdracht krijgt een stervend Indiaans opperhoofd naar zijn geboorteland te brengen. De gehele film door wordt de moraal van goed en kwaad tegenover elkaar afgewogen. De confrontaties die de kleine karavaan ondergaat met de Cheyenne en landeigenaars is ruw en wat meer afgetekend zwartwit.

De film kent een traag verloop, maar stoort niet, past bij de film om de karakterontwikkeling ten volle op te nemen. Bale kopt veelvuldig in beeld, jammer dat de anderen behoudens de vrouw te weinig in beeld komen. De deserteur gaf ook een genuanceerd beeld mee zodat de film meerlagig blijft. Soms iets te makkelijk, zo kon ik Tommy moeilijk doorgronden. Timothée Chalamet met een korte passage, maar de film kwam in hetzelfde jaar uit als in zijn grote doorbraak in Call me by your name.

Wat een traag gedoe. Jammer, want de beelden zijn fantastisch. En uiteraard is Christian Bale altijd goed.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Inhoudelijk heeft de film niet veel te bieden, dan is het moeilijk om het echt uit te werken natuurlijk. Maar Scott Cooper slaagt er wel in om van het geheel een harde klassieke western te maken. Het verhaal is eenvoudig en de personages weinig achtergrond maar de acteurs maken er zeker het beste van. Mooi aangekleed en harde scènes voor een gewoonlijk licht genre. De western durft nog eens hard te zijn ipv meer richting humor te gaan. De film zal vooral liefhebbers van western aantrekken. Nergens speciaal, maar wel mooi aangekleed.

avatar van jpbosch
Heeft iemand vergelijkbare western aanraders voor mij?

jpbosch schreef:
Heeft iemand vergelijkbare western aanraders voor mij?

Deze wellicht:
True Grit (2010)
3:10 to Yuma (2007)
Dances with Wolves (1990)
Thunderheart (1992)

avatar van Donkerwoud
In 'Hostiles' (2017) kent de opkruipende beschaving alleen morele verliezers. De beslissende veldslagen zijn gestreden en de witte dominantie is een onomkeerbaar feit. Het is tegen deze historische context dat oorlogsveteraan Captain Joseph J. Blocker (Christian Bale) de opdracht krijgt om een stervend indianenopperhoofd terug te brengen naar diens geboortegrond in Montana. Blocker moet zich tegen wil en dank opwerpen als de beschermeling van Chief Yellow Hawk (Wes Studi), terwijl de hostiliteit richting Native Americans nog hoogtij viert. 'Hostiles' (2017) is een melancholische, contemplatieve western over zwijgzame mannen die in het reine moeten komen met hun eigen erfenis van bloedvergieten en geweld. Zoals 't bij de betere titels in het genre hoort: loom voortkabbelend om deze doorleefde sfeerschets kracht bij te zetten. Daar komt bij dat ik onlangs heb besloten dat mijn twaalf jaar oude HD-ready meer stof had verzameld dan een prairie landschap en 't tijd werd om het historische artefact los te koppelen. Een tikkeltje weemoedig heb ik 'm ingeruild voor een gloednieuw model met vlijmscherp beeld. Zo kinderlijk enthousiast staarde ik naar de nieuwe dieptes die een sfeerpareltje als 'Hostiles' (2017) krijgt op een epos waardig scherm.