Hostiles (2017)

Western / Drama

geregisseerd door Scott Cooper
met Christian Bale, Rosamund Pike en Wes Studi

In 1892 gaat de legendarische kapitein Joseph J. Blocker ermee akkoord om een stervend hoofd van een indianenstam, Chief Yellow Hawk genaamd, terug te brengen naar zijn thuisplaats. De twee moeten een uiterst gevaarlijke tocht afleggen van een geïsoleerde legerpost in New Mexico tot de groene omgevingen van Montana. Tijdens hun tocht komen ze een jonge weduwe tegen, wier familie is uitgemoord. Vervolgens zullen ze samen moeten werken om alle ontberingen onderweg te ondergaan om de eindbestemming te bereiken.

avatar van Leonvanbergen
fatshark schreef:
Had de film van het jaar kunnen worden maar...
helaas een ontgoocheling, een western met bijna geen actie, alleen dialogen.
Zeer spijtig is dit!
5/10 mijn waardering.

Hahahaha normaal reageer ik nooit maar jij kan het niet over deze film hebben, had je je ogen dicht?!

avatar van yoda1992
Als het om westerns gaat, prefereer ik de revisionistische stroming. De stroming waarbij goed en kwaad veel moeilijker te onderscheiden zijn. Geweld is iets lelijks, en vind het dan ook 'mooi' als het zo in beeld wordt gebracht. Deze uitgangspunten keren ook terug in Hostiles. Wat ik fijn vind aan deze film is de constante bevraging van een eenzijdig beeld van Amerikaanse geschiedenis. Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. Veel Amerikanen zullen zich dan ook willen associëren met de pioniers, en zijn van mening dat 'zij' de civilisatie naar het Westen brachten. Zoals de film stelt kan dit ook anders worden gezien. De Amerikanen dringen namelijk ongevraagd het grondgebied van de indianenstammen binnen, en moordt er driftig op los.

De film stelt dat zowel de indianen als Amerikanen een ontwikkelde cultuur hebben. Ze verschillen qua overtuigingen, maar lijken in bepaalde aspecten ook op elkaar. Het wordt duidelijk dat ze allebei liefde kennen en ze daarom ook in staat moeten zijn dit aan elkaar te tonen.

Bij de oorlog tussen de indianenstammen worden wreedheden door beide partijen begaan. Zij zijn in dit opzicht beiden 'slecht', en zullen moeten leren met elkaar in harmonie te leven. Dit relativerende aspect van geschiedenis vindt ik veel waarde hebben, en helpt ook hedendaagse verschillen tussen bevolkingsgroepen in perspectief te plaatsen (Nee, die zwarte acteur die was echt geen toeval). Want hoe anders zij ook lijken, uiteindelijk zijn zij ook gewoon 'mensen'. Dit laatste idee ligt er soms wat dik bovenop, waardoor de film wat moralistisch, en ja, zelfs zoetsappig wordt. Dit is bijvoorbeeld te merken bij de sterfscène van Chief, waarbij Bale zegt dat Chief in zijn hart zit. Uiteindelijk komt er ook een christelijk moraal via de achterdeur naar binnen. Aangezien oog-om-oog nooit iets echt oplost, dient men genadig te zijn, en de vijanden te vergeven om zo vrede te bewerkstelligen.

Hoewel ik deze wat opdringerige ethiek niet heel erg waardeerde, heeft mijn lage score echter vooral te maken met een gebrekkige uitwerking van de plot. De structuur en wendingen voelden erg bekend aan, waardoor ik weinig werd verrast. Het was bijvoorbeeld duidelijk dat de makers vonden dat de film een vrouw nodig had, maar leken niet in staat haar personage een volledig bestaansrecht te geven bij het verhaal (en met name de reis naar de vallei). Omdat de film wilde balanceren tussen actie en bezinning, liepen deze uitersten ook niet altijd goed in elkaar over.

Complimenten mogen er natuurlijk ook zijn. De art direction en camera werk waren erg mooi. Er zaten veel prachtige landschap shots in de film. De waarde van de film zit voor echter vooral in het historisch relativerende aspect. De gehanteerde uitgangspunten geven een basis waarvan ik hoop dat andere films hiermee verder zullen gaan.

avatar van Teekay
Hele goede film! (terwijl ik normaal gesproken helemaal niet van western houd) Hoe kan het ook anders met Christian Bale en nog een goede acteur Ben Foster (al had hij maar een klein rolletje) Rosamund Pike die elk stukje verdriet goed vertolkte, alles was écht te voelen. Goed begin (in de zin van spannend) en mooie laatste scene, had ik ook gehoopt.....en uiteraard de muziek erbij, prachtig!

avatar van Antonev
Een film die het mijns inziens vooral moet hebben van de prachtige landschappen (wauw!), de waarheidsgetrouwe tijdsgeest en de keurig verzorgde aankleding/kostuums. De opening was overigens bijzonder sterk. Dat vond ik toch wel het meest indrukwekkende deel van de film.

Het verhaal was prima op orde, maar ik werd er niet echt door gegrepen. Kon me niet echt inleven in de hoofdpersonages en de verdieping in de karakters was matig. Als ze daar wat meer aandacht aan hadden besteed, dan was dit een top western geworden.

avatar van Boneka
Prima western drama mooie landschappen goede dialogen, maar wel redelijk zwaar. Film is wat traag had wat sneller gekund, maar heeft verder wel een mooie opbouw. Veel acties zien we niet maar dat is verder niet zo'n probleem. Iets meer spanning had ik wel mooier gevonden, maar aan de andere kant ziet hij er wel zo natuurgetrouw uit zonder veel poes pas. Soundtrack is verder ook okay zeker op het laatst. Prima bovengemiddelde western van de laatste tijd!

Goeie film waarin een kapitein de opdracht krijgt een gevangene terug te escorteren naar zijn geboorteplaats. Een vrij rauwe western waarin de lijn tussen goed en kwaad niet duidelijk zichtbaar is. Enigszins traag, maar er gebeurd genoeg. Mooie beelden en uitstekend acteerwerk van de gehele cast. Solide alom, echter wist het me nergens echt te grijpen.

avatar van Rodger
Prima western, cq drama... goed een realistisch gebracht.
Verhaal loopt niet vlot, maar dat maakt het zeker niet minder.
3.5 ***

avatar van david bohm
Sterke film door het acteerwerk, de mooie beelden en het tamelijk genuanceerde script. Western / Drama is een accurate typering, en dat laatste heeft toch wel de overhand. Stuk voor stuk zijn de personages door de acteurs goed neergezet waardoor je je gaat inleven in het verhaal.

avatar van Lovelyboy
Goede western met een bijzonder rauwe en hard sfeer. Met een gedegen prestatie van een nagenoeg onherkenbare Bale, die ik overigens op de hoes eerst aanzag voor Ethan Hawke. Vooral de scene waarbij hij op knieën in de steppe ligt en alle frustratie eruit schreeuwt over zijn opdracht, met een dreigende onweersbui op de achtergrond beklijfd mij wel een beetje. De lijn tussen goed en kwaad is niet duidelijk, haat gaat er van alle partijen uit en niemand heeft in die tijd schone handen.

Tussen de prachtige landschappen, prima rollen van eigenlijk iedereen, mooie stemmige soundtrack, de bebaarde getroebleerde gezichten en de mooie shoot out op het einde zijn er toch een paar kleine dingetjes in de film. Bijvoorbeeld dat Yellowhawk 'kanker' heeft. Ik kan me niet voorstellen dat het woord kanker al in die zin bestond. Daarnaast vind ik het taalgebruik aan de vlotte kant. Terwijl ik vorige week nog The assasination of Jesse James by the coward Robert Ford gezien heb en het een pluspunt vond dat men oude taal en articulatie in die zin gebruik vond ik het wel een beetje te allemaal. Zo zegt Bale ook een paar keer het woord fuck en fucking. Tja, dat kan toch niet helemaal vind ik. Dan het tempo, wat me op zich niet zo heel erg stoort, maar het moment dat ze de getraumatiseerde weduwe vinden kakt het toch wel heel erg in.

Desalnietemin een prima en sfeervolle film. Zie er nu al naar uit hem weer eens te zien.

avatar van Roger Thornhill
Wow... Grimmiger worden westerns niet vaak. Zeer indrukwekkend; de eerste film waarbij Christian Bale iemand speelde met wie ik compleet kon meeleven zonder gehinderd te worden door de onsympathieke indruk die deze acteur om onnaspeurbare redenen vaak op mij maakt. Blij dat er geen happy-end aan zit (Bale's personage zou absoluut niet geschikt zijn voor "civilized life"), en ondanks het respect dat Bale en Studi elkaar op het einde betonen ook geen eenvoudige morele lessen, behalve dan dat het leven toen niet primair een lolletje was.

avatar van CellarDoor
Ziet er prima uit, acteerwerk is oké en kijkt lekker weg. Script is alleen veel te makkelijk om zich te meten met bovengemiddelde films: groepje bij elkaar zoeken waarbij ieder zonder al te veel subtiliteit een rolletje vervult om de innerlijke struggles van dhr. Blocker te ondersteunen. Je voelt alles van mijlenver aankomen.. jammer!

avatar van Jan met de pet
Geweldige western met mooie beelden, prima verhaal soms wat traag maar past goed in deze film.......4,0

Een goede western die lekker weg kijkt. Mooie beelden, goede muziek en fantastisch acteerwerk van Dale, een van mijn favorieten.

avatar van Kondoro0614
Hele vette film met een sfeer waar je ‘u’ tegen durft te zeggen. De film kwam eigenlijk een beetje op mijn pad nadat hij op Netflix was gezet en ik wou in een korte tijd een leuke film zien. Nu ik nog steeds een beetje in de ‘Red Dead Redemption 2’ roots hang viel mijn oog al snel op ‘Hostiles’, een film nog niet zo uit met toch een aardige cast.

Maar wat een grimmige sfeer straalt de film ontzettend erg af, en dat is dan nog wel wat zacht uitgedrukt. Ik voelde me overduidelijk niet helemaal op mijn gemak tijdens te kijken van de film, zeker omdat er eigenlijk constant wel iets was waar je, je aandacht op moest vestigen. De film weet soms best spannend over te komen maar ook heel zacht, vredelievend. Het is een constante achtbaan van emoties waar je in rond baggert en dat is goed alleen duurde het soms iets te lang.

Met Bale aan het roer kon er vrijwel weinig fout gaan. De man wist wederom heel sterk over te komen met een strakke acteerprestatie. De rest van de cast liet het voor mij een beetje wezen, het was allemaal goed en leuk maar haalden voor mij niet het niveau wat Bale naar buiten bracht. Vooral Rosamund Pike haten ik in het begin héél erg met het gekrijs, dit kwam na een tijdje te overdreven en te nep over. Voor de rest een prachtige dame om te zien hoor.

Het verhaal is leuk. Een militair die een chief van een indianen stam naar huis moet brengen op commandant van de president en tijdens zijn reis raakt hij in veel moeilijkheden verstrikt, en moet hij toch wel erg vaak vechten om vooruit te komen. De film laat zeker niks achter, en je ziet zeker een paar schokkende beelden (kinderen die neer geschoten worden, mensen die worden gescalpeerd en worden opgehangen). Dus daar liet de film zeker niet zijn punten liggen.

Toch een hele sterke western film die mij aanspoort vaker dit soort films op te zetten. Helaas merk ik nu al een beetje dat de film op sommige punten iets te zwak en simpel is (zeker op verhaalgebied) dat hij zich moeilijk kan voegen tussen de toppers boven aan de lijst maar slecht? Dat is de film zeker niet!

avatar van Zwaagje
Wat een mooie film in zijn genre. Rustige opbouw en prachtige beelden. Bijzondere reis met mensen met verschillende ervaringen en achtergronden die tijdens de reis naar elkaar toegroeien en hun verschillen overwinnen. Ik heb genoten.

Prachtige film.

avatar van Big Chris
Mooie film. De setting is prachtig. Het verhaal steekt goed in elkaar en ook het acteer werk is (vooral door Bale) erg goed. Enige minpunt vind ik het einde. Dat vond ik wat overdreven.

avatar van Flat Eric
Een roadtrip door het Wild Wild West

Een fijne film die vanaf het begin weet te boeien. De traagheid van de film vormt een prima uitgangspunt om de moeilijke roadtrip met gruwelijkheden, dubbele moraal, loyaliteitskwesties, en ontwikkeling van wederzijds begrip, uit te diepen. Wederom een prima Christian Bale die de rol van een getraumatiseerde kapitein die met frisse tegenzin de opdracht moet uitvoeren net dat beetje extra geeft. Prachtige shots van het landschap afgewisseld met een zonnige periode en hier en daar een flinke bui onderweg maken het ook een genot om naar te kijken.

Indrukwekkende film met geweldige beelden.
De film is vooral functioneel qua actie en gaat nergens over the top. Is niet bepaald een klassieke western met veel wapengekletter.

De film wordt gedragen door historie, impact, charisma en kennelijk door wat er niet gezegd wordt. Of dat laatste een kracht is of een gemis, ben ik niet over uit.

Ik kon mijn gedachten er niet bij houden, en dat terwijl de film helemaal niet slecht was en Christian Bale speelde echt wel weer heel goed. Toch was het voor mij te langdradig en niet interessant genoeg.

avatar van Smugmarty
Slow Western... ja ik hou ervan.
Een harde oorlogsveteraan met een hekel aan indianen krijgt een lastig klusje.
Gewedige openingsrede waarbij hij bij op missie gesommeerd wordt....
Bale is bij tijd en wijlen wat ongemakkelijk in zijn emotionele toenaderingen richting Indianen maar doet het zoals je van hem mag verwachten.

avatar van cor1946
Wat een lange zit maar de moeite waard. Goed verhaal met een Pile en Bale die goed speelde. Mooie natuur beelden.

Wat een langdradig,klef, melo-dramatisch,politiek correcte, voorspelbare,mierzoete-Bonanza-EO-gedrocht, met Tarantino kantje..Met flink zappen ( de kampeerscenes over slaan, waarin er helemaal onzin uit kwam, zelfs gezongen) drie kwartier in gekort. Ik was blij met The End.
En schijt aan de kijker met een stoot Hollywood nepindianen.

Lewis-06 schreef:
serieus ? ik had hoge verwachtingen door de hoge score maar dit viel vies tegen. in de film wordt heel weinig gereisd, was die rustkampjes wel beu op een gegeven moment.

wel overdreven reacties hier over deze film verder...

Helemaal mee eens.Zwaar overschatte film die vooral gebaseerd is op melo-drama.Lees mijn recensie als je wilt.En iid weer een camping...pffff en weer lullen.

De filosoof schreef:
De film oogt als een doorsnee-western, maar zelfs de enthousiaste reacties hier hadden me niet voorbereid op de emotionele impact die deze film op me zou hebben: ik kan me niet herinneren dat ik eerder zo vaak natte ogen had tijden het kijken van een film. Nu zegt dat nog niet heel veel want ik huil sowieso makkelijk als het verdriet niet mezelf betreft – ik huil al bij een begrafenis van een wildvreemde en deze film toont nogal wat begrafenissen – maar de film is ontegenzeggelijk emotioneel en intens en weet de emoties ook echt weet over te brengen. De film is ook spannend waarin de spanning eruit bestaat wie de tocht gaat overleven en wie wie zal verraden of vermoorden.

Het is ook een film met diepgang: de film is niet alleen een confrontatie met de dood, met trauma en verdriet (“je weet niet wat oorlog met een man doet”) en het harde bestaan in het Wilde Westen die doet denken aan Hobbes’ natuurtoestand van een ‘oorlog van allen tegen allen’ waar het leven “solitary, poor, nasty, brutish, and short” is (en dat min of meer wordt herhaald in het aan D.H. Lawrence ontleende motto van de film: “The essential American soul is hard, isolate, stoic, and a killer. It has never yet melted.”), maar de film gaat ook over wraak en vergiffenis, meedogenloosheid en mededogen, over plicht en passie, over loyaliteit en rechtvaardigheid, over vrienden die vijanden worden en vijanden die vrienden worden. Zoals het hoort bij een western gaat de film m.i. niet over goed en kwaad in de beschaafde, rationele en abstracte betekenis (zoals bij Kants categorisch imperatief) maar over een persoonlijke ethiek voorbij goed en kwaad en een moraal die past bij een strijd op leven en dood. Reeds een begrip als ‘menselijkheid’ is abstract en leeg in zo’n harde, vijandige omgeving (in de film wordt die term ook gebruikt door precies die mensen die zelf niets hebben meegemaakt).

De film zegt ook iets over het Amerika van nu zonder die boodschap op te dringen: dat zit enerzijds al Lawrence’s motto (de Amerikaan is nog steeds eenzaam en hard) maar de keerzijde (in een strijd op leven en dood doet de huidskleur van de ander of überhaupt de geschiedenis er niet toe) is ook nog altijd relevant en geeft ons hoop voor de toekomst (waarin men zelfs iets kan lezen als dat juist de VS de natie van de hoop en toekomst zijn omdat ze in de hardste grond is geworteld). Ik zag een recensie die de film verweet halfslachtig te zijn: wil het tonen dat de Amerikaan een meedogenloze moordenaar is, zoals het motto suggereert, of dat hij toch ook zacht en rechtvaardig kan zijn? Maar volgens mij leert de film dat er geen tegenstelling (en dus geen halfslachtigheid) is: juist als de mens zijn beschaving wordt ontnomen, kan hij oprecht goed zijn – die blijkt uit zijn handelen in plaats van uit theoretisch oordelen – omdat zijn menselijkheid en innerlijke goedheid dan ook bloot komt te liggen.

De film is vrijwel perfect en mijn voorlopige favoriet voor 2018. Hooguit is hij heel af en toe iets te traag en iets te makkelijk scorend in emotie: een kniesoor die daar op let maar daarom net geen vijf sterren.

PS. Opmerkelijk trouwens dat de film in Nederland enthousiast maar in de VS zelf lauw wordt ontvangen: wellicht past deze film beter bij ons beeld van Amerika dan bij het zelfbeeld van de Amerikanen zelf?

Amerikanen houden niet van zwarte bladzijden in hun geschiedenis...vandaar. Een Nederlandse film over Apartheid, V.O.C., Indonesie ( op scholen wordt er niet over verteld) zou hier ook lege zalen tot gevolg hebben.

Cerv@ntes schreef:

Ja, dit is een western.

Ja cowboys lopen voortdurend in en uit.....;)

Film is oké. De verhaallijn wordt langzaam opgebouwd. De film is (te) traag waardoor ik niet altijd mijn focus op de film kon houden. Het einde vind ik tegenvallen.

Voor mij toch een tegenvaller, maar net aan voldoende. Ik vind de film te lang duren vanwege Christian Bale. De continu aanwezige getormenteerde blik van Bale vind ik er teveel aan. Dat zal zijn rol wel zijn, maar op een uurtje begint die blik mij te ergeren. Er wordt nogal wat afgemompeld in de film, dus ondertiteling is noodzaak. De reis is mooi in beeld gebracht, al vind ik de interactie binnen de groep (buiten Bale om) vrij mager, vrijwel in elk moment overheerst Bale.
De actie is explosief, maar met mate gebracht.

avatar van joko16
Mooie beelden maar...
Zo traag dit verhaal. Niet vol te houden bijna.