Thunderheart (1992)

Thriller

geregisseerd door Michael Apted
met Val Kilmer, Graham Greene en Sam Shepard

Raymond Lewis is een jonge maar gewiekste FBI-agent die er trots op is zijn land als politieman te kunnen dienen. Op een dag wordt zijn dagelijkse routine lelijk verstoord wanneer hij de opdracht krijgt de moord te gaan oplossen op een indiaan in de Badlands van Zuid-Dakota. Men heeft Ray aangesteld voor deze zaak, omdat hij voor een kwart Indiaans bloed in de aderen heeft, iets wat hij nochtans altijd geheim heeft willen houden. Zo bevindt Ray zich plotseling in een reservaat, duizenden kilometers van zijn thuis in Washington DC. Terwijl hij één voor één de leugens ontrafelt die de identiteit van de moordenaars verbergen, begint hij geleidelijk meer belangstelling te krijgen voor zijn eigen Indiaanse achtergrond. En hoe meer inzicht hij krijgt in zijn eigen persoonlijkheid, hoe dichter hij bij de oplossing van de moord komt.

Bijlange niet. Daarmee bedoel ik gewoon met de roots niet bezig zijn. Staat gewoon tegenover "vasthouden aan de roots". Meer dient er niet achter gezocht.

avatar van Boenga
Movsin, ik ging er wel uit dat je zoiets bedoelde; maar het was een beetje ongelukkig uitgedrukt...

avatar van Woland
Nadat Wind River een doorslaand succes bleek bij mij, kwam ik nadien op de hoogte van het bestaan van deze film (volgens mij omdat Graham Greene in beide films speelt). En ja, de film heeft zeker wel raakvlakken, al haalt Thunderheart het niet bij Wind River. In Thunderheart draait het ook om een moordzaak op een indianenreservaat, nu in de Badlands van South Dakota. We volgen het moordonderzoek door (met name) twee FBI-agenten, waarvan één ook wat Indiaans bloed heeft (en daardoor ook op de zaak gezet wordt), al probeert hij op z'n Dursleys zijn Siouxbloed eruit te negeren door zich zo 'blank' mogelijk te gedragen. Dit alles speelt zich af tegen de achtergrond van een soort van halve burgeroorlog; de regeringsgezinde tribal chief misbruikt zijn status door zich als een complete maffioso te gedragen, inclusief het vermoorden van politieke en persoonlijke vijanden, die ook steeds militanter worden. En in deze vijandige omgeving laat de FBI en de Amerikaanse overheid zich ook niet onbetuigd.

Maar behalve deze toffe setting is Thunderheart toch een vrij conventionele thriller. We zien een hoop geweld tussen de verschillende facties, een zeer moeizame tocht naar de waarheid achter de moord waar vele partijen hun eigen versie van hebben, en gedurende de film komt FBI-agent Ray Levoi steeds meer in contact met zijn Sioux-bloed en krijgt steeds meer sympathie voor de mensen die in de ellende van het reservaat moeten overleven. Behoorlijk vermakelijk hoor, maar écht goed is het ook nergens; het acteerwerk is prima maar niet bijzonder, en met de fraaie setting wordt ook niet echt heel veel gedaan. Misschien ben ik een beetje verpest door het superieure Wind River. Laat ik het naar boven afronden, ook omdat de setting me best wel boeit.

avatar van trebremmit
Mooie film, mooie omgeving, Kilmer, Shepard en Greene doen het prima.
Hoewel de beide kanten, dus de Indianen en de FBI wel iets te karikaturaal worden neergezet.

Maakt me wel benieuwd naar deze docu van Apted. Incident at Oglala (1992)