Thunderheart (1992)

3,06

Thriller

geregisseerd door Michael Apted
met Val Kilmer, Graham Greene en Sam Shepard

Raymond Lewis is een jonge maar gewiekste FBI-agent die er trots op is zijn land als politieman te kunnen dienen. Op een dag wordt zijn dagelijkse routine lelijk verstoord wanneer hij de opdracht krijgt de moord te gaan oplossen op een indiaan in de Badlands van Zuid-Dakota. Men heeft Ray aangesteld voor deze zaak, omdat hij voor een kwart Indiaans bloed in de aderen heeft, iets wat hij nochtans altijd geheim heeft willen houden. Zo bevindt Ray zich plotseling in een reservaat, duizenden kilometers van zijn thuis in Washington DC. Terwijl hij één voor één de leugens ontrafelt die de identiteit van de moordenaars verbergen, begint hij geleidelijk meer belangstelling te krijgen voor zijn eigen Indiaanse achtergrond. En hoe meer inzicht hij krijgt in zijn eigen persoonlijkheid, hoe dichter hij bij de oplossing van de moord komt.

32 BERICHTEN 3 MENINGEN
een absolute aanrader!
goed verhaal en uitstekend acteerwerk van vooral graham greene en sam shepard.

avatar van Down_By_Law
Opnieuw een hele sterke rol van Val Kilmer als de vrij arrogante FBI-agent Ray Levoi, die liever niet met zijn oorspronkelijke afkomst geconfronteerd wil worden. Bijgestaan door mooie rollen van Sam Shepard en Graham Greene, en goede muziek van James Horner - onder regie van de bekende Michael Apted en productie van veteraan Robert De Niro. De film wordt alsmaar beter naar mijn mening. In het begin wordt het toepasselijke 'Badlands' van Springsteen gedraaid in Levoi's auto. Al met al een zeer sterke thriller. Ondergewaardeerd. 4.5/5

CheizXL
Ik ga hem vanavond kijken en ben erg benieuwd!
Er staan niet bepaald veel reacties, maar die wie er staan zijn beschrijven een goede film.

Morgen zal ik mijn reacties geven.

avatar van boerenpummel
Vroeger al een paar gezien en toch wel wat ondergewardeerd inderdaad. Goed verhaal en Val Kilmer in een van zijn beste rollen.

CheizXL
Hij was zeker de moeite waard! Val Kilmer zet een prima rol neer.

Het verhaal heeft me blijven boeien en de ontknoping was totaal anders dan ik had verwacht!

Een leuke Thriller, 3.0

avatar van mirjo 2
Prima film met een sterke rol van Kilmer. Degelijk, verassend verhaal, goed geacteerd en mooi gefilmd.
Niks op aan te merken, of het moet het onbehaaglijke gevoel dat ik krijg als er alweer een minderheid wordt gepiepeld.

avatar van 606
deze film is uitstekend en de beoordeling moet omhoog.
perfect verhaal mooie beelden en goed geacteerd.
heb me zeer vermaakt met deze film.

4 sterren

avatar van dutchtuga
Een film die zo standaard aandeed dat ik er eigenlijk weinig uit heb kunnen halen. Acteerwerk functioneel, audiovisueel niets bijzonders, een verhaal dat goed te volgen is maar eigenlijk nergens interessant enz. Erg doorsnee film die ik snel weer vergeten ben.

Klasse. Schitterende -intrigerend- verhaal, magnifieke omgeving. De sfeer zuigt je op in de film. Topper en knap acteerwerk van Kilmer, Greene, Sheppard.

avatar van Koos
Ik vind een 3 voor deze film eigenlijk niet erg hoog, had hogere rating verwacht, ik vond dit jaren terug een zeer interessante film!

movie*freak
het zit allemal beetje nep uit.

2 en half sterren

veron35
movie*freak schreef:
het zit allemal beetje nep uit.

2 en half sterren

Er worden bijna geen special efects gebruit en het acteer werk is heel goed. Dus hier snap ik niks van. Herzien en ik verhoog mijn stem van 4 naar 4,5*.

avatar van Captain Pervert
In mijn herinnering is hij redelijk goed maar ook niet bijzonder. Was vroeger vaak op TV. Nodig eens opnieuw kijken! 3 sterren voorlopig...

avatar van DragQueen
Een mooi verhaal in deze goede film, met een geloofwaardige acterende val kilmer en graham greene. de film wordt begeleidt met prachtige muziek. en de geweldige omgevingen, zijn zeer sfeervol in beeld gebracht. 3,5 sterren.

Usual Suspect
Goede film met een mooi verhaal, en zeer mooie beelden (wat natuurlijk door de omgeving komt).
Verder is het acteerwerk van Kilmer van een hoog niveau, en zijn de rollen van Sheperd en Greene ook de moeite waard.

3,5.

Prachtige film die laat zien hoe het er in de jaren 70 aan toe ging op de reservaten. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten. De schoft van een Dicky Wilson en zijn GOONS worden mooi neergezet. Het zou mij niet verbazen als er feiten in de film zitten rond de zaak van Leonard Peltier, een Indiaanse leider die heden ten dage nog steeds onschuldig gevangen zit en feitelijk een politieke gevangene is. Jazeker in de VS. Een beetje kennis over de Indiaanse onderdrukking door de VS, maakt deze film vele malen interessanter. En ja, sowieso, vind ik Graham Greene en topper. Die man kan alles spelen als het over de Indiaanse geschiedenis gaat.

speranza
Deze film verdient echt een hogere score dan de schamele 3,04 punten waar hij nu op staat! Dit is één van de weinige films uit de Verenigde Staten van Amerika die mij kan bekoren. Ik geeft dit meesterwerk 4,5 punten.

Mooie ondergewaarde film en voor 2 euro gekocht vandaag.
Goede rollen van de 3 hoofdrolspelers.

avatar van Boenga
Goeie acteurs in een goeie thriller - met een meer dan gemiddelde dosis realiteitszin.

confucius
Een uitzonderlijke interessante "roodhuiden" thriller! Deels waar gebeurt, en zij die de actualiteit op de voet volgen weten dat het heeft plaatsgevonden; en nog plaats vindt. Harde film. De kitch is er teveel aan maar op die manier kan ik zowat 99% van alle filmen afkeuren. Goed spul, deze film.
Er valt trouwens weinig negatiefs over deze spannende thriller te noteren. Één minpuntje! De film laat een frament zien - opzettelijk? - hoe dom een lid van de FBI wel kan zijn. Ik noem het: "het skunk fragment?!" Eigenlijk is dat een miskleun van de producer, maar alla, ´t is hem vergeven. Drie gouden sterren.

avatar van Kr!kke
redelijke thriller met (zover ik er iets van ken) een goede Val Kilmer. Hij duurde misschien iets te lang om me heel de tijd te boeien.

Warren Stantin
Omdat ik zelf in het gebied ben geweest waar deze film is opgenomen, brengt deze film herinneringen bij me naar boven. Het landschap is werkelijk fantastisch maar de omstandigheden waaronder de Indianen er leven erbarmelijk. Dat wordt mooi in beeld gebracht in deze film. Af en toe helaas wat al te pathetisch en overdreven maar desalniettemin een aanrader. Zowel Val Kilmer, Sam Shepard als Graham Greene zijn prima op dreef.

Ooit in de bios gezien. Mooie film met val kilmer. Ik ben een western maniak, dus vond ik deze dan ook zeer vermakelijk en zeker goed verhaal. Schaf hem nog wel eens een keer aan als ik hem op dvd vind!

Zeker een ondergewaardeerde film. Goed verhaal, leuke personages.

hele goede film, al meerdere keren gezien. eindscène met muziek is lekker

Uitstekende film waarin een FBI-agent met Indiaans bloed een moord onderzoekt in het indianenreservaat. Een goed verhaal dat deels gebaseerd is op waargebeurde feiten. Vooral vanwege de setting en de roots van het hoofdpersonage zeker geen standaard politiefilm. Twee goeie rollen van Val Kilmer en Graham Greene die hier ook een prima samenspel hebben. Een nipte 4.0 sterren.

avatar van Glennekeeeee
zwakke thriller. Traag, zeer matige acteerprestaties, een belachelijk verhaal waar de makers de omgeving willen gebruiken om het 'anders' te maken maar er zichzelf volledig in verslikken. Suspens is amper te zoeken en dat indiaanse gedoe blijft enkel overeind als het materiaal goed genoeg is, hier werkte het meer als een stoorzender dat nog eens kracht werd bijgezet door de ver vooraf aankomende twists die je al lang door hebt.

Vond dit maar een matige film, met alweer een matige prestatie van Val Kilmer.
Het kon me niet echt boeien allemaal...

Interessant omwille van de kijk op wat leeft of leefde in een Indianenreservaat in South Dakota. De tegenstellingen tussen gewoon Amerikaan zijn of vasthouden aan de roots is zowat een rode draad.
Daarnaast vond ik de eigenlijke actie toch niet bepaald uitzonderlijk.
Enkele impressionante natuurbeelden en Sam Shepard vond ik best acteren.

Movsin schreef:

Waarmee je dan zegt dat de blanke Amerikaan, met Europese roots, de 'gewone' Amerikaan is...?

Bijlange niet. Daarmee bedoel ik gewoon met de roots niet bezig zijn. Staat gewoon tegenover "vasthouden aan de roots". Meer dient er niet achter gezocht.

avatar van Boenga
Movsin, ik ging er wel uit dat je zoiets bedoelde; maar het was een beetje ongelukkig uitgedrukt...