Thunderheart (1992)

Thriller

geregisseerd door Michael Apted
met Val Kilmer, Graham Greene en Sam Shepard

Raymond Lewis is een jonge maar gewiekste FBI-agent die er trots op is zijn land als politieman te kunnen dienen. Op een dag wordt zijn dagelijkse routine lelijk verstoord wanneer hij de opdracht krijgt de moord te gaan oplossen op een indiaan in de Badlands van Zuid-Dakota. Men heeft Ray aangesteld voor deze zaak, omdat hij voor een kwart Indiaans bloed in de aderen heeft, iets wat hij nochtans altijd geheim heeft willen houden. Zo bevindt Ray zich plotseling in een reservaat, duizenden kilometers van zijn thuis in Washington DC. Terwijl hij één voor één de leugens ontrafelt die de identiteit van de moordenaars verbergen, begint hij geleidelijk meer belangstelling te krijgen voor zijn eigen Indiaanse achtergrond. En hoe meer inzicht hij krijgt in zijn eigen persoonlijkheid, hoe dichter hij bij de oplossing van de moord komt.

Bijlange niet. Daarmee bedoel ik gewoon met de roots niet bezig zijn. Staat gewoon tegenover "vasthouden aan de roots". Meer dient er niet achter gezocht.

avatar van Boenga
Movsin, ik ging er wel uit dat je zoiets bedoelde; maar het was een beetje ongelukkig uitgedrukt...

avatar van Woland
Nadat Wind River een doorslaand succes bleek bij mij, kwam ik nadien op de hoogte van het bestaan van deze film (volgens mij omdat Graham Greene in beide films speelt). En ja, de film heeft zeker wel raakvlakken, al haalt Thunderheart het niet bij Wind River. In Thunderheart draait het ook om een moordzaak op een indianenreservaat, nu in de Badlands van South Dakota. We volgen het moordonderzoek door (met name) twee FBI-agenten, waarvan één ook wat Indiaans bloed heeft (en daardoor ook op de zaak gezet wordt), al probeert hij op z'n Dursleys zijn Siouxbloed eruit te negeren door zich zo 'blank' mogelijk te gedragen. Dit alles speelt zich af tegen de achtergrond van een soort van halve burgeroorlog; de regeringsgezinde tribal chief misbruikt zijn status door zich als een complete maffioso te gedragen, inclusief het vermoorden van politieke en persoonlijke vijanden, die ook steeds militanter worden. En in deze vijandige omgeving laat de FBI en de Amerikaanse overheid zich ook niet onbetuigd.

Maar behalve deze toffe setting is Thunderheart toch een vrij conventionele thriller. We zien een hoop geweld tussen de verschillende facties, een zeer moeizame tocht naar de waarheid achter de moord waar vele partijen hun eigen versie van hebben, en gedurende de film komt FBI-agent Ray Levoi steeds meer in contact met zijn Sioux-bloed en krijgt steeds meer sympathie voor de mensen die in de ellende van het reservaat moeten overleven. Behoorlijk vermakelijk hoor, maar écht goed is het ook nergens; het acteerwerk is prima maar niet bijzonder, en met de fraaie setting wordt ook niet echt heel veel gedaan. Misschien ben ik een beetje verpest door het superieure Wind River. Laat ik het naar boven afronden, ook omdat de setting me best wel boeit.

avatar van trebremmit
Mooie film, mooie omgeving, Kilmer, Shepard en Greene doen het prima.
Hoewel de beide kanten, dus de Indianen en de FBI wel iets te karikaturaal worden neergezet.

Maakt me wel benieuwd naar deze docu van Apted. Incident at Oglala (1992)

avatar van Lovelyboy
Ooit in de jaren '90 wel eens gezien toen hij voor het eerst op tv was, veel kon ik er niet meer van herinneren behalve de schietpartij rond Jimmy Looks Twice, het wasgoed waar al wapperend grote gaten in verschenen door shotgunvuur was destijds wel iets wat indruk maakt.

En over het algemeen maakt Thunderheart nog altijd een uitstekende indruk met zijn achtergrond van de slechte behandelde Indianen in hun reservaten. Een verschrikkelijk armoedig uitzichtloos beeld is het gevolg, een behandeling die je met afgrijzen vervult. En dan zijn er de talloze vieze spelletjes die er gespeeld worden rond iets belangrijks. Een machtsspel over vele schijven met een doodenge redneck knokploeg aan de ene kant, heel veel onschuldig volk in het midden, en Ray op een gegeven moment alleen als tegenstander.

De film valt wat mij betreft erg op vanwege zijn heerlijke mystiek uitgespeelde sfeer waar Ray zelfs met een Indiaanse achtergrond zich op een andere planeet waant. Inwoners van hetzelfde stukje grond in die zin, maar men kon niet meer langs elkaar praten en vooral niet openstaan voor elkaars gebruiken als nu. De sfeer is geweldig met een prachtige soundtrack van Horner die wat invloeden van Patriot Games en In the name of the Rose laat horen. En het spel van vooral Greene is geweldig, hoewel Shepard ook niet slecht boert en Kilmer degelijk is. Ted Thin Elk is het noemen nog wel even waard en wie heeft nog meer David Crosby gespot...?

Thunderheart is al met al echt een uitstekende thriller die oog heeft voor het tragische lot van de gemiddelde indiaan, zich focust op een moord maar uiteindelijk een veel grotere aanklacht met zich mee draagt. Een meer dan prima film waarvan ik me dan ook afvraag waarom de film zo laag scoort.