Murder in the First (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Marc Rocco
met Kevin Bacon, Christian Slater en Gary Oldman

1938. Henri Young doet een ontsnappingspoging uit gevangeniseiland Alcatraz, maar wordt gepakt en moet drie jaar in een isoleercel doorbrengen onder erbarmelijke omstandigheden. De tweede ontsnapte gevangene die ook werd opgepakt wist echter een regeling te treffen en werd menselijk behandeld. De dag dat hij eindelijk uit de isoleercel mag, pakt hij in de eetzaal een lepel en vermoordt de ander. De advocaat die hij aangewezen krijgt is groentje James Stamphill, die niet wil dat Henri naar de gaskamer gaat. In plaats daarvan klaagt hij Alcatraz aan, omdat ze een eenvoudige dief tot moordenaar maakte.

avatar van Tiany
Persoonlijk vind ik dit niet echt een thriller maar een boeiende drama.
Niet simpel de rol die Kevin Bacon speelt maar hij doet dit met overtuiging.
Wat een ellende voor enkele dollars, onvoorstelbaar dat dit zo maar kan (kon?).

Tarkus schreef:
Wat een indrukwekkende film is dit, werkelijk subliem.
Het verhaal, de vertolkingen, prachtig samenspel van Kevin Bacon en Christian Slater, maar ook een geweldige Gary Oldman, alles zit goed in deze prent.
Het verhaal is zo pakkend dat je je laat meeslepen zonder dat je er erg in hebt, vooral de prestatie van Kevin Bacon pakt je, werkelijk subliem wat hij hier doet.
Dat deze film niet meer aandacht heeft gekregen is echt niet te begrijpen, want dit is een stukje cinema van de bovenste plank !!
Om te begrijpen waarom ik zoveel lof voor deze film over heb raad ik jullie aan hem te bekijken, jullie zullen me zeker geen ongelijk geven.
Bij 'Million Dollar Baby' had ik na het bekijken van de film een moment nodig om ervan te bekomen, deze film had hetzelfde effect.
Triest verhaal, maar zo prachtig gebracht.. Topper !!!!

Meer dan 5 jaar is het al geleden dat ik deze film heb gezien, maar nog steeds vind ik hem indrukwekkend.
Een prachtig verhaal is en blijft het, maar ook een verhaal dat je doet huiveren.
Ik kan er niet meer over vertellen zonder wat te verklappen van het eigenlijke verhaal en doe het dus ook niet, aan jullie om de film te bekijken en te beoordelen. Teleurgesteld zal je zeker niet zijn !!!

avatar van mulliemovie
Indrukwekkende mooie film 3,5 ster.

avatar van Pazmaster
Zeer sterk rechtbankdrama dat zelfs na 21 jaar nog steeds bovengemiddeld goed is. Een prima cast en een goed verhaal dat van begin tot eind blijft boeien. Bacon doet het uitstekend en zelfs Slater (waar ik geen fan van ben) laat zich van z'n beste kant zien. Ik had deze film nog nooit gezien en was positief verrast! Een mooie film die ik aan liefhebbers van het genre aanraadt eens te gaan kijken, je zal er geen spijt van krijgen! Ik geef ze niet vaak maar deze film krijgt van mij 4 welverdiende sterren! Top!

Edit: Het is losjes gebaseerd op waargebeurde feiten maar het grootste deel van de film is pure fictie. Desallniettemin toch een geweldige film.

avatar van DragQueen
Puike Dramafilm, die qua verhaal, regie en acteerwerk zeer onderhoudend uit de hoek komt. Slater en Bacon acteren hier sterk en geloofwaardig. Boeiend kijkvoer tot de laatste seconde. 3,5 Ster.

avatar van knusse stoel
Dat was niet moeilijk en daarmee bedoel ik het oordeel over deze film.
Een 8 in onze ogen en waarom?
Gewoon een goede film die ook nog indruk achterlaat! Geweldig gespeeld door hoofdrolspeler Kevin Bacon maar ook Christian Slater en Gary Oldman spelen de "sterren van de hemel" in deze prachtige film met een uitstekend verhaal.
Filmliefhebbers zullen hier zeker van genieten en ach.....dat zie je ook aan de waarderingen.

Van dit soort films kan ik genieten. Helaas is het meeste tegenwoordig actie zonder inhoud. Zou graag meer van dit soort pareltjes zien.

avatar van wihu61
Niks bijzonders. Vond het allemaal te dik aangezet: 3 jaar eenzame opsluiting incl. marteling door een sadistische directeur (en diens motivatie hiertoe...) in de VS van 1938, de manier waarop ons onder de neus gewreven diende te worden dat de advocaat toch écht een stuntelig groentje was, het gesprek tussen datzelfde, plotseling zeer gedreven groentje en Henri waarbij deze "goddank" wat loskwam bij het thema baseball... sorry, ik geloofde het allemaal niet en heb wat anders opgezet.

Ik geef dan ook maar geen beoordeling, want wellicht heb ik het, ahum... sterkste gedeelte wel gemist...

avatar van dionj
Aardig rechtbankdrama, wel storend camerawerk.