State of Grace (1990)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Phil Joanou
met Sean Penn, Ed Harris en Gary Oldman

Terry Noonan (Sean Penn) keert als undercover·agent terug naar zijn oude buurt, de beruchte New Yorkse wijk "Hell's Kitchen", om een rekening te vereffenen. Hij is gebrand op het arresteren van een keiharde Ierse maffiafamilie geleid door Frankie Flannery (Ed Harris) en zijn heethoofdige broer Jackie (Gary Oldman). Als Noonan infiltreert in de familie, stevent hij af op een gewelddadige confrontatie, waarbij de inzet wordt verhoogd door zijn oplaaiende gevoelens voor Flannery's zus (Robin Wright Penn).

avatar van rondh
Sterke film. Ondanks dat het verhaal ietwat simpel is word dat door het acteerwerk van, met name Gary Oldman en Sean Penn, bijna vergeten. Ik vond dat de opbouw goed was. Lekkere harde actie scenes, met vooral de laatste scene. Zeker een aanrader voor de liefhebbers van actie/misdaad films.

avatar van Redlop
zoutzak schreef:
...met name Oldman steelt de show. Is er iets dat die man niet kan?

Mee eens. Gary Oldman draagt deze film. Wat een acteur! Zie hem hier en zie hem in Tinker Tailor...
Ook Ed Harris en R.D Call als zijn henchman overtuigen. Sean Penn heb ik iets meer moeite mee.

Sterke sfeervolle thriller.

avatar van Elchapo
een geniale gary oldman en sean penn,een emotionele prachtprent....

avatar van Elchapo
Leo1954 schreef:
Dacht even in het begin dat die Penn als jonge acteur wel iets beter was, maar nee hoor. Hij is een slechte acteur en werd belachelijk slecht. Ach, de film. Tja, redelijk onderhoudend, maar op B film niveau.
sean penn een slechte acteur......yeah right....

avatar van ChrisM
Weinig stemmen.....helaas want aan de kwaliteit van deze film schort maar heel weinig.

avatar van de grunt
Leo1954 schreef:

Pardon

avatar van Gang_Star
Sterk, behoorlijk sterk. Een misdaad film over een agent die infiltreert in een maffiafamilie. Qua verhaal is State of Grace niet bepaald origineel, maar de film biedt volop vermaak. De film duurt dan wel ruim twee uur en kent niet bepaald een hoog tempo, toch weet het de volle speelduur te boeien. Opent al vrij snel met het nodige geweld en kent een aantal harde scènes zoals bijvoorbeeld het sterke einde. De film schenkt de nodige aandacht aan vriendschap en loyaliteit van hoofdrolspeler Terry Noonan en weet op het gebied van drama dus ook te raken. Met Sean Penn, Gary Oldman en Ed Harris in de cast is het nauwelijks denkbaar dat dit geen goede film kan opleveren, wat dus ook zeker niet het geval is. State of Grace is een prima film, waarin vooral Gary Oldman waanzinnig op dreef is.

avatar van Alathir
Deze film verdient meer aandacht dan hij kreeg/krijgt. Een heerlijke maffiafilm met rauwe actie en overal ontploffende zakken met kersensap. Het begon al meteen goed met Gary Oldman die heel goed op dreef was en af en toe heel geestig uit de hoek kwam. Dan hebben we zijn broer in de film, Ed Harris, die speelt een beetje zoals gewoonlijk in een rol die hem wel goed ligt. En dan hebben we natuurlijk nog de hoofdrolspeler zelf, Sean Penn, hem heb ik nog niet al te vaak zien spelen maar ik ga zeker meer van hem opzoeken. Als vrouwelijk schoon biedt de film Robin Wright (welbekend van House of Cards), maar wat was zij knap in de jaren '90.

Het verhaal was nog tamelijk eenvoudig maar er wordt alles uitgehaald wat er kon uitgehaald worden. Het einde is een beetje over-the-top en ik vond het jammer dat het eindigt bij de shoot-out in de bar. Ik had graag nog gezien wat er daarna gebeurde tussen Terry Noonan (Sean Penn) en Kate (Robin Wright). De soundtrack is weinig op aan te merken want deze is van de hand van de grote Ennio Morricone himself.

Qua verhaal niet zo boeiend maar de setting en zeker de cast maken dit een prima film. Harris en vooral Oldman springen er uit, Penn speelt een wat saaiere rol maar dat doet hij prima. Het verhaal en de karakters zijn net te afstandelijk en het verhaal is doorsnee om als film zich te kunnen meten aan misdaadklassiekers in het genre.

avatar van funnyhow
Garry Oldman...pure klasse!
Klein minpuntje;speelduur had iets korter gemogen.

Alathir schreef:

Mee eens dat dit toch wel een onderschatte film is. Penn, Harris en wright goed. Oldman subliem.

avatar van sinterklaas
Leuk misdaadfilmpje met Sean Penn en Gary Oldman in hun jonge jaren... De beide heren hebben toen al hun charmes als misdadigers opgebouwd. Alhoewel... Sean Penn is undercover.

Het is verder wel een vanouds misdaadverhaaltje die je bijna kan dromen... om even in het achterhoofd te houden dat dit alweer van 1990 is. De sfeer is grimmig, de personages overtuigend... Ook Robin Wright Penn zorgt voor enige tedere momenten tot zover... En uiteraard is Ed Harris ook onvergetelijk.

De film kabbelt lekker voort. Geeft een neo-noir gevoel... en de aanwezige actiescene's zijn erg goed geschoten... Toch wel een klein beetje de montage van John Woo als je het mij vraagt.

Prima misdaadfilm.

Zeker niet een absolute topper in dit genre. Wel vermakelijk. Ik verveelde me echter op het einde. Had meer ingezeten...