Bad Boys (1983)

Alternatieve titel: Rotzakken

Drama / Misdaad

geregisseerd door Rick Rosenthal
met Sean Penn, Reni Santoni en Jim Moody

Mick O'Brian, een 16-jarige straatvechter uit Chicago, wordt opgepakt na de moord op het jongere broertje van bendeleider Paco Moreno. Hij wordt geplaatst in een zwaarbewaakte gevangenis. Terwijl hij zich staande probeert te houden tussen moordenaars en verkrachters neemt Paco wraak op hem door zijn vriendin te verkrachten. Paco wordt gepakt en wegens een gerechtelijke dwaling geplaatst in dezelfde gevangenis als waar Mick zit. Wat volgt is een confrontatie tussen de twee op leven en dood.

orbit
Aardige prisonmovie.. inderdaad de voorspelbare payback, maar wel ok dat ze dit in juvenile laten afspelen, waardoor je ziet dat elke gevangenis klote is in de VS, al ben je minderjarig.

avatar van decicco
Mooi om Penn te zien acteren in zijn jongere levensjaren. Een nette gevangenis film behalve dan dat je in die gevangenis gewoon even alsof je thuiskomt de deur van een andere gevangene kunt openen..

avatar van moviemafketel
Vond hem niet zo denderend. Wel leuk om een jonge Penn te zien acteren. Hij had al echt snel zo'n rotkoppie en weet de film nog net een beetje te dragen. Dat celmaatje was wel grappig. En het was ook wel een keer goed te zien dat de leiding geen sadistische hufters waren.

avatar van Bottleneck
Lekkere 80's grauwe sfeer met de radio op de schouder, een stel jonge gasten en af en toe redelijk hard vechtgeweld. Het gevangenisverhaaltje is rechttoe rechtaan zonder compromisjes, met als hoogtepunt de uitstraling van Sean Penn.
Sjors & Sjimmie en Horowitz komen wel erg gekunsteld over en je moet door wat gevangenisclichétjes prikken.
Btw, bondige alternatieve titel: Rotzakken.

avatar van erpunited
Goede film. Goed verhaal. Goed geacteerd. Heb me vermaakt met het kijken naar deze film

avatar van brabusRUS
Opvallend interessante film. Leuke duo: Sean Penn en 'Horowitz''.

Hele vette film!!

4.5 *

Genoten van de jonge Penn, ook goed vermaakt met Horowitz en z'n geknutsel

3.5

Heerlijke film , goede jaren '80 productie nu al een echte cult-film.

Leuke film met een meeslepend verhaal. Af en toe wel wat clichés, maar ach daar moet je doorheen kunnen kijken. Een boeiend hoofdpersonage ook, erg vermakelijk om een keer gezien te hebben.

Weet iemand nog meer van dit soort meeslepende films? Niet per se gevangenisfilms, maar gewoon met jeugdige hoofdrolspelers met een 'zwaar' onderwerp.

avatar van ILDIB
Jammer van de waardeloze geluidbewerking (hebben wel meer films van toen) maar wel een pakkende film. Penn speelt geweldig, en nergens wordt het te sloom. Mooie film, jammer van de gedateerdheid.

avatar van ILDIB
X-man schreef:

The wonderers, the breakfast club, the outsiders

avatar van Xx_se7en_xX
Dit vind ik eigenlijk wel 1 van de beste gevangenis films ooit gemaakt.

avatar van oemoemenoe
rauwe , harde actie , verpakt in goeie acteertalenten .
donker gefilmd wat de naargeestige wereld goed weergeeft waar deze jongens in leven.

avatar van simonvinkie
Geweldadig maar goed drama. De film wordt uitstkende geacteerd door sean penn die hier nog heel jong is en ook dat Horowitz ventje speelde wel grappig. De film heeft rauwe scenes goeie muziek en straalt echt zo een jaren 80 sfeetje uit.

Uitstkende film die zeker 3 en een halve ster waard is.

Heb me echt geen moment verveeld bij deze meeslepende film. Heb echt het idee dat pretentieloze films als Bad Boys tegenwoordig een stuk schaarser geworden zijn. Dit is nou precies wat ik versta onder een lekkere wegkijker. Geen ingewikkeld verhaal, maar wel lekker rauw, spannend en vol met actie. Dat het daardoor allemaal wat voorspelbaar wordt doet voor mij niks af aan het kijkplezier.

Sean Penn laat hier al zien dat hij vol met talent zit en waarom hij momenteel tot mijn favoriete acteurs behoort. Andere acteurs in deze film zijn soms wat minder. Met name Horowitz is bar slecht, maar op de een of andere manier stoorde hij me niet. Misschien omdat hij de enige is die wat luchtigs in de film brengt.

Ik vind hem 4 sterren waard.

SSS
Ik ken deze film al jaren, we hadden deze thuis op video (dat is de voorganger van dvd). En toen vond ik hem geweldig, laatst weer gezien en dan ga je er wel wat kritischer naar kijken. Maar ach, ik ken de jeugdgevangenissen niet daar dus misschien klopt het beeld juist wel.

domkey
Net iets anders dan Leuven hulp.
Sean Penn is hier weer top in dit wraakverhaaltje.

avatar van 606
Leuke rauwe gevangenis film met een pakkend en meeslepend verhaal.
Erg goed acteerwerk en glansrol van Penn.

4 sterren

avatar van 606
SSS schreef:

Van welke planeet kom jij dan

SSS
606 schreef:

Van welke planeet kom jij dan

Ik was laatst nog op planeet Avatar.

Leuke film uit de oude doos!

lloydbarker
Je wordt bij deze film niet vrolijk van het hele sfeertje maar dat is ook niet de bedoeling. In deze oude film laat sean penn al erg goed zijn vakbekwaamheid zien, hij laat je echt vergeten dat je naar een film kijk zit te kijken, je gaat het meer beleven. Ik vind deze film gewoon keihard, confronterend en steengoed.

avatar van DDT
DDT
Na jaren nog es teruggezien,en kvond hem best nog mooi om te zien

avatar van jordandejong
Uitstekende misdaad/drama over de jonge straatcrimineel Mick O'brien die naar een ruige jeugdgevangenis wordt gestuurd. Daar komt hij een aantal problemen tegen die alleen nog maar groter worden wanneer Paco (de verkrachter van z'n vriendin) daar ook terecht komt.

Sean Penn heeft echt een white trash uitstraling en past perfect in z'n rol. Ook de andere acteurs zetten een meer dan prima presatie neer en weten te overtuigen in hun rollen.

Rosenthal creert in de stad-scene's een heerlijke grimmige sfeer (donkere steegjes, met graffiti bespoten metro's etc). Ook in de gevangenis hing een goede onheilspellende sfeer.

Jammer dat het einde ietwat cliche was, maar dat wordt wat overbrugd door de spannende vechtscene tussen Paco en Mick.

avatar van DVD-T
Leuke gevangenisfilm met dat heerlijk eightees sfeertje. Verhaal was redelijk onderhoudend, en Penn was lekker bezig. Niet echt hoogstaand maar wel erg vermakelijk.

avatar van richette
ontzettend sterke film met een geweldig acterende penn.de hele sfeer is heerlijk neergezet en voor mij een van de betere gevangenisfilms

avatar van Filmkriebel
Sterk gevangenisdrama met een nog jonge Sean Penn, die de rol van jonge straatcrimineel O'Brien vertolkt en na een uit de hand gelopen misdrijf (waarbij een kind per ongeluk het leven laat) in een gesloten tuchtinstelling belandt. Daar wordt een mens niet beter : hij moet er opboksen tegen andere inmates en zijn mannetje staan. Bad Boys heeft een grauwe gewelddadige, sommigen zullen zeggen, clichématige, gevangenissfeer. Toch trapt de film niet in alle vallen en betrekt enkele wendingen die de film toch wel afwerken zoals het moet : het vriendinnetje van Penn, Paco Moreno en gevangenispersoneel die een menselijke kant hebben. Dit is inderdaad de betere gevangenisfilm.

avatar van W.V.
Goede jaren tachtig bajesfilm, die afweek in het genre omdat het personeel nu niet eens als corrupte, onverschillige of onbekwame sufferds werden neergezet. Voor de rest was het een redelijk harde film, deze film bracht de carrière van Penn in een stroomversnelling. Niet alleen van Penn, ook Brown heeft zich na deze film ontwikkelt als een begenadigd acteur die al vele goede bijrollen op zijn naam heeft staan.
Rosenthal werd na deze film een grote carrière voorspeld, jammer dat hij daarna heel commercieel heeft gekozen door in de tv wereld te gaan werken.
De film ademt een gewelddadige, sombere sfeer en kent ook weinig positieve momenten, maar dat maakt dat deze film uitsteekt boven de standaard bajes films.

avatar van Basto
Enjoy Coca Cola!