Bad Boys (1995)

Actie / Komedie

geregisseerd door Michael Bay
met Will Smith, Martin Lawrence en Téa Leoni

Mike Lowrey (Smith) en Marcus Burnett (Lawrence) zijn partners bij de Miami politiemacht. Als er een lading drugs uit het politiebureau wordt gestolen hebben ze 72 uur om het terug te vinden. Om ervoor te zorgen dat een getuige mee wil werken moeten ze zich als elkaar voordoen en dat is niet zo makkelijk aangezien Lowrey een losbandige vrijgezel is en Burnett netjes getrouwd.

avatar van Daniël44
Geen geweldige film. Combinatie Will Smith/Martin Lawrence is wel goed gelukt. Ook de humor mocht er wel wezen. Maar af en toe een beetje te ongeloofwaardig.

Oude Bay.

Duidelijk nog niet zo gelikt als z'n recenter werk, of is dat gewoon de leeftijd van de film. De signatuur van Bay is wel al lichtelijk herkenbaar, maar echt sprankelen doet het nog niet. Daarvoor is het toch net nog iets te braaf en iets teveel doorsnee blockbuster.

Gelukkig werkt het wel tussen Smith en Lawrence. Die laatste is duidelijk de minste van de twee maar als duo komen ze goed uit de verf. Vervelender was het misverstandenplotje, levert een aantal vervelende scenes op die de film onnodig ophouden.

2 uur is ook iets te lang voor dit simpel buddy/cop filmpje. Bad guys zijn ook wat grijs, maar met het tempo zit het wel goed en de actiescenes zijn al best te pruimen. Zeker nog niet de Bay grand cru, maar als beginpunt 20 jaar later niet verkeerd.

avatar van Kondoro0614
Bad Boys

Heerlijk eerste deel van de tot nu toe nog tweedelige Bad Boys serie waar je kunt zien dat ook Bay door de jaren heen erg verbeterd is in het maken van films. Vooral explosieven daar is hij dol op en dat was niet te missen! Heerlijke actie opzich wel alleen een flinterdun verhaal. Dat is zonde. Martin en Will acteerden leuk en het was zeker geinig om weer eens te zien. Deel twee is mijn nummer 1 film en die ben ik nu dus ook weer aan het kijken om even iets over te typen. Dus snel op naar deel twee!

avatar van john mcclane 2
soms moet je niet op de details letten om van een film tegenieten.
En ik heb me erg geamuseerd tijdens deze eerste Bay film.
Bij evrything wrong with,,,, kijken ze wel naar details.
Kan nadelig werken tijdens het kijken.deed het wel voor mij inieder geval.
Maar toch,,,
Everything Wrong With Bad Boys In A Great Deal Of Minutes - YouTube

avatar van des1
Gut, alweer 20 jaar oud. Staat Tea Leoni goed dat donkere haar. Meer mensen die allergisch zijn voor Martin Lawrence?

Vond dit echt een super leuke film, maar dat komt ook gewoon door het feit dat Will Smith en Martin Lawrence gewoon echt grappige acteurs zijn. De combinatie van die twee was echt geweldig. Deel twee vond ik persoonlijk wel nog leuker, maar deze film had de humor, de actie, de 'liefde'. Precies de dingen die een film leuk maken. Echt gewoon een goede film

avatar van Glennekeeeee
ik zal waarschijnlijk een uitzondering zijn maar persoonlijk vind ik de sequel beter. Die beantwoorde meer aan wat er met dit concept valt aan te vangen al moet ik zeggen dat een balans tussen beide delen voor een perfecte derde deel kan zorgen. De kracht van deze eerste film is uiteraard het duo Lawrence en Smith. De oneliners stapelen zich op en zorgen ervoor dat je lange tijd door het gezapige tempo van het verhaal kan gaan zonder je te vervelen. Spijtig genoeg is deze eerste bad boys vooral een komedie en laat de actie toch te vaak op zich wachten. Ook is hier duidelijk te merken dat Bay nog een pak minder was qua actiescènes dan nu (ook al is het leuke er tegenwoordig ook van de hedendaags bay al af). Ze zijn rommelig en gecombineerd met zijn typische slo-mo ziet het er ook vaak amateuristisch uit. Tea Leoni is wel een leuke bijdrage aan de film al is haar personage vooral irritant en is de rol ook niet echt op haar lijf geschreven. Voor de rest is de cast wel degelijk, de finale is dan wel weer leuk maar toch vind ik dat de film nergens het niveau van deel 2 haalt. Gewoon hersenloze actie, scherpe oneliners, de miami-summer-vibe en dat sterke duo op zijn sterkst zorgde voor een sneltrein en dat was ook wel al in dit deel aanwezig maar allemaal net nog wat onzekerder dan in bad boys II.

Bad Boys II is een vermakelijke komedie met dank aan het duo Smith Lawrence. Maar het dunne verhaal is net wat te matig om te verdoezelen en qua actie is het toch net wat te rommelig om zich te kunnen meten met zijn opvolger.

avatar van soom
Wauw, vet! Cool! Natuurlijk niet helemaal tiptop. Aan de randjes kan er wel wat verbeterd worden (tenslotte is het wel meneer Bay, waar we het over hebben hee), maar wat is het ongeloofloos stoer, dit! Zeker 80 procent van mijn stem is voor het tweetal bestemd dat hier de show steelt. Will is dan wel matig als altijd, maar Martin sleept het beste uit hem. Daardoor wordt het een feestje om te zien hoe ver Will zich laat gaan. In samenwerking met Téa verrukkelijke kost. Het verhaal is een springplank voor losvliegende kogels en improvisatietoneel van jewelste, blijkbaar. Het is misschien niet helemaal merkbaar dat er lustig improvisatie gedaan werd, hoewel er wel een zekere hoedanigheid gehaald wordt uit hoe de spelers reageren in bepaalde situaties.

Ik denk dat Mr. Bay hier beter in is dan met Transformerende dingetjes. Het ademt meer vrijheid en kent ook meer de handdruk van meneer Bruckheimer heb ik het idee. Ja. Dit was zo ongelooflijk oké!

avatar van Boneka
Hernieuwde kennismaking met Bad boys I and II op blu-ray en dat ik thuis alleen het tweede deel had liggen op dvd zegt alles wat ik van deel I vond. Gek genoeg is het tweede deel een stuk beter die ik binnenkort ook weer eens ga bekijken

Okay de beelden zijn fraai op blu ray en met het geluid is ook weinig mis. Met Smith heb ik weinig moeite maar Laurence vind ik bloed irritant en vermoeiend. Hij praat als een kip zonder kop en verpest een hoop van deze film die niet hoogstaand is maar bij tijd en wijle wel leuk is. De bad boy is weggeplukt uit een western maar speelt wel goed. Leoni vond ik zeker ook een verademing. Met de actie zit het wel snor zij het too much. Het geblaat in een groot gedeelte van deze film haalt het niveau echter behoorlijk naar beneden. Kleine onvoldoende.

avatar van renzoroy
aardige actie/komedie/buddy cop film Alles wat je in zo'n soort film wil, zit hier in

Jammer dat Michael Bay nu al jaren lang alleen maar transformers films maakt (had het nou bij deel 1 gelaten) Ik zie hem liever dit soort films maken gelukkig komt 17 februari 2017 eindelijk bad boys 3 alleen zal Bay deze (grote kans) niet gaan regisseren en er gaan zelfs geruchten dat Will Smith het alleen gaat produceren... Dat zal zonde zijn, want zonder Smith en Lawrence is bad boys geen bad boys

avatar van Thomas83
Erg leuk. Vooral dankzij Smith en Lawrence en hun heerlijke dialogen. Ze spelen weliswaar de standaard kibbelende personages en lang niet alles is goed geschreven, maar de acteurs maken het echt plezierig. Het tempo en de sfeer zijn ook erg fijn en hoewel de actie soms al best stijlvol is moet de film het toch vooral van zijn humor hebben. Met de juiste charme gebracht werken ook de mindere dialogen, stompzinnige momenten of de een enkele keer ook sentimentele. Of van die lekker over the top bad guys die net niet buitenboord gaan. Leoni brengt ook karakter en Pantaliano is erg leuk als de baas van Mike en Marcus en had misschien nog zelfs wat meer gebruikt kunnen worden. Zijn The Sopranos-collega Imperioli heeft ook nog een bescheiden rol.

Je kan slechter debuteren als regisseur volgens mij. Tamelijk indrukwekkend debuut zelfs. Tegenwoordig is Bay haast een synoniem voor hersenloze en schreeuwerige actiebombast, maar met dat soort werk wist hij aanvankelijk nog wel de juiste snaar te raken. Bij mij dan in elk geval. Pas vanaf Pearl Harbor of Armageddon (goede herinneren maar te lang geleden) sloeg hij de verkeerde richting in. Hier houdt hij zich nog relatief in met al zijn schreeuwerigheid. 3.5*.

avatar van FunkStarr
Herzien, blijft een aardige actie/komedie. Ondanks dat ik dat negergedoe (no offence) al snel zat was, zitten er ook erg geslaagde grappen tussen. Qua actie valt het wat tegen, maar de film is vermakelijk en haalt makkelijk een voldoende.

avatar van IH88
“My shit always works sometimes!”

Bad Boys moet het hebben van de chemie tussen Smith en Lawrence, en gelukkig blijft het samenspel erg leuk om naar te kijken. Het is niet vervelend maar erg vermakelijk om twee uur lang naar hun gekibbel te moeten luisteren. En gooi er dan ook nog Téa Leoni bij als niet echt meewerkende getuige en je hebt een vermakelijk trio met een goede chemie.

Het verhaal is wat standaard maar gooi er wat vette actie en stoere bad guys tegenaan en je komt al een heel eind. Het samenspel tussen Smith, Lawrence en Leoni vormt het hart van de film, maar er zit ook lekker veel vaart in en het is allemaal flitsend in beeld gebracht. Vervelen doe je in ieder geval niet. Bad Boys is gewoon een luchtige buddy cop film die weinig fout doet, maar ook zeker geen hoogvlieger is. Relaxed op de bank, biertje in de hand en laat het allemaal maar over je heen komen. Topvermaak gegarandeerd.

een hele leuke film.vermaak me altijd prima. een film die ik al vaker heb gezien heb en toch leuk blijft.will smith en martin lawrence spelen samen heel erg leuk.ben benieuwd naar het nieuwe deel die volgens mij dit jaar uit komt.of volgend jaar.

avatar van Zwolle84
Het is niet bepaald een kwaliteitsimpuls, die Will Smith-invasie op Netflix. Dat is na Seven Pounds de tweede miskleun al vandaag.

Dit blijft een leuke film. Bad Boys stijgt niet boven de middenmoot uit door het verhaal of door de actiescènes.

De kracht van de film zit hem in het ongelooflijk sterke samenspel tussen Smith en Lawrence. Het duo heeft overduidelijk plezier gehad tijdens de opnames, wat een plezierige kijkervaring oplevert. Téa Leoni vond ik daarentegen voornamelijk irritant, maar ondanks dat heb ik enorm genoten.

avatar van SSeagal
Half puntje erbij. Nadat ik beide weer eens had gezien, viel me nog meer op hoe vermakelijker het eerste deel was. BB2 is toch teveel niet grappig, met als dieptepunt de bekende afzeik scene aan de deur.

avatar van Mark de Jong
Wel grappige dialogen, maar ook niet meer. Verhaal is een soort John Lanting klucht met veel explosies.

Af en toe grappig, maar niet echt vermakelijk.

avatar van Black Math
Jaren geleden gezien en ik had niet bepaald grote verwachtingen bij deze film. Niet dat het alleszins meevalt, maar het valt toch iets meer mee dan verwacht, want uiteindelijk is dit een redelijk vlotte actiefilm.

Smith en Lawrence vormen een koppel van agenten met (cliché) tegenovergestelde karakters. Smith is de vlotte en ik kan me herinneren van de eerste kijkbeurt dat ik Lawrence maar weinig grappig vond. Dat is een puntje dat deze kijkbeurt meeviel. Het plotje dat ze in elkaar identiteit overnemen is aanvankelijk wel aardig (waardoor er ook iets nieuws met het cliché gedaan wordt), maar wordt iets te lang door gevoerd. Het is ergens onbegrijpelijk dat de getuige niet op een gegeven moment zegt: jongens neem een ander in de maling.

De eerste film van Bay, dus je verwacht de nodige actie, maar het accent lijkt wat meer op komedie te liggen. Pas op het einde krijg je de grote Bay ontploffingen, al is het nog niet zo spectaculair als in de latere films. De muziekkeuze hier is overigens wel behoorlijk matig, maar dat viel te verwachten. Standaard actiefilmmuziek.

Een film die redelijk soepel wegkijkt, maar verder weinig opzienbarend is naar de huidige maatstaven. 2,5*.

Fantastisch langspeeldebuut van voormalig clipjesmaker Michael Bay, die op meesterlijke wijze het verre van perfecte -en soms zelfs compleet aangebrande plotverloop toch weet om te toveren tot een meeslepend mooie ervaring. Kleine greep uit de bewijslast zijn ondermeer de epische slow-motion, het blik uitdagende cameraposities, een heerlijk broeierige kleurenfilter en zijn inmiddels bekende low angle 360 shot. Een uitmuntende editing met de alweer onberispelijke score van Marc Mancina laat de kijker van bij de begintitels onderdompelen in sfeer, en houdt dit met onaflatend audiovisuele sterkte vol tot en met het eind. Dit buitengewone vakwerk maakt van Bad Boys een tijdsloze actiefilm, ondanks het feit dat het met zijn kleur en vibe alsook pas ontdoken "fresh prince" Will Smith in de hoofdrol, terzelfdertijd ook wel een beetje het hart van de 90's vormt; deze topper uit 1995. Des te indrukwekkender dat het tot op de dag van vandaag met kop en schouders uitsteekt boven talrijke grijze muizen uit het genre, en veel regisseurs het nakijken geeft die hun vehikels (laten) kapotcutten op de montagetafel tegenwoordig.

Hoewel de inhoudelijke kant het zwakkere broertje is valt ook daar wat punten aan te geven. Will Smith is en forme, en de dynamiek met stresskip Lawrence werkt op zich wel. Vrij verfrissend (zeker voor die tijd) is dat het buddy cop gedeelte eens niet raciaal gebonden is, maar zich situeert rond een agent die zich louter uit passie engageert tot de vuurlinie vs de werkkracht die het doet om de rekeningen te betalen. Dat ze smakelijk onder hun kloten gestampt worden door een opgefokte ploegchef is uiteraard cliché maar wel leuk, en Pontaliano vult dat zeer goed in én heeft er zelfs het pefecte stemgeluid voor.

Bay en cast maakten in kortgeding gezegd een schitterende genrefilm, en dat voor iets wat op papier hooguit 'degelijk' kon worden. Een prestatie waar menig filmmaker nog wat van kan leren.