Bad Boys (1995)

Actie / Komedie

geregisseerd door Michael Bay
met Will Smith, Martin Lawrence en Téa Leoni

Mike Lowrey (Smith) en Marcus Burnett (Lawrence) zijn partners bij de Miami politiemacht. Als er een lading drugs uit het politiebureau wordt gestolen hebben ze 72 uur om het terug te vinden. Om ervoor te zorgen dat een getuige mee wil werken moeten ze zich als elkaar voordoen en dat is niet zo makkelijk aangezien Lowrey een losbandige vrijgezel is en Burnett netjes getrouwd.

avatar van Alathir
Ik heb even gewacht om de beide films te bekijken voor ik ze met elkaar zou gaan vergelijken. Ik heb net deel twee gezien en ik moet zeggen dat het allebei matige films zijn, maar dat mijn voorkeur dan toch naar deel 1 uitgaat. Deel 1 is qua actie minder bombastisch en minder kwaliteitsvol als Bad Boys II, maar qua interactie tussen Smith en Lawrence wel leuker. In deel twee worden ze geregeld wel heel bitchy tegen elkaar dat het soms zelfs irritant begon te worden.

Ook het verhaal vond ik minder "groots" dan deel 2 en zoals gewoonlijk geldt ook hier "less is more". Het verhaal is boeiender en Leoni is een prima sidechick. Will Smith kan ik best goed behappen (toch wel 1 van de acteurs waar ik mee opgegroeid ben) maar Lawrence gaat regelmatig zwaar overacteren. Wat deel 2 voor mij ook minder maakt is de speelduur van de film. Die is gewoon te lang waardoor ik me begon te vervelen. Herkenbaar is het nummer van Bad Boys waarvan niemand de echte tekst kent. Na afloop van deel 2 ben ik niet bepaald benieuwd naar het derde deel maar ik zal hem vast eens zien, ook om te zien hoe Adil en Bilal het er dit keer vanaf hebben gebracht.

avatar van CorvisChristi
Marcus:"I figure since I'm gonna be Mike, I might as well dress like Mike. I want to be I want to be like Mike."
Mike:"You're sick. Something's wrong with you. You have a problem that should be checked."

Om de één of andere reden werkt het altijd wel bij mij. Twee kibbelende agenten die aan de oppervlakte zich continu aan elkaar lopen te irriteren, maar in hun hart altijd voor elkaar door het vuur zullen gaan.

Naast buddy-cop films als de Lethal Weapon reeks (die ik net wat beter vind), is er eigenlijk niets aan te merken op de Bad Boys-franchise. Sinds ik wist dat er (eindelijk) een derde deel in de reeks uit zou komen, was het weer eens tijd om de vorige twee uit te checken.
En na al die jaren, zijn het gewoon nog steeds uiterst vermakelijke, actierijke films die natuurlijk overeind staan door de geweldige combi Smith/Lawrence.
Daar draait het naast de actie dan ook voornamelijk om. Het verhaal is puur bijzaak (als je überhaupt al van een verhaal kan spreken).

Met Michael Bay heb ik een haat/liefde-verhouding mee. Zijn films zien er meestal stoer, flitsend en bombastisch uit en op het oog lijkt het natuurlijk heel wat; het vervalt toch qua stijl vaak in een rommeltje.
Toch moet ik het hem nageven dat zijn films wel vaak zeer vermakelijke (en als hij wil, ook bloederige) actie-scenes bevatten, die me wel degelijk kunnen bekoren.
En dat opgeblazen karakter waar zijn films pattent op hebben, daar kijk je toch ook een Bay-film voor. Diepgang is ver te zoeken en dat is ook niet nodig hier.

De eerste Bad Boys is nog steeds een hele leuke film die ik eigenlijk altijd wel kan kijken. De onzin tussen Mike Lowrey en Marcus Burnett is continu geweldig om te zien (vooral als noodgedwongen door een situatie Marcus door moet gaan voor Mike blijft hilarisch).
Naast de twee hoofdrolspelers worden ze hier bijgestaan door Téa Leoni die naast haar opvallend leuke verschijning zich prima staande weet te houden tussen onze twee bijdehandjes.
Tchéky Karyo (wat een geweldig acteur is dat toch), heeft helaas net wat te weinig te doen als badguy, maar eenmaal in beeld, blaast hij qua acteren iedereen van het toneel.

Bad Boys is ontiegelijk leuk kijkvoer en na 25 jaar is het nog steeds een stoere, hippe film die nooit verveeld. Een dikke 3,5!

avatar van Glacius
Herzien, en alhoewel vermakelijk, is ie minder goed dan ik mij herinner. Dat komt vooral door de montage die wel erg fragmentarisch (grote tijdssprongen tussen shots) en hectisch is.

avatar van JanLo
des1 schreef:
Gut, alweer 20 jaar oud. Staat Tea Leoni goed dat donkere haar. Meer mensen die allergisch zijn voor Martin Lawrence?
Nou zie ik je alweer. Bij Bad Boys II zag ik al dat je allergisch voor Martin Lawrence bent. Kijk je alle films van Martin Lawrence om hier te kunnen vermelden dat je allergisch voor Martin Lawrence bent. Je vindt je allergie blijkbaar heerlijk. Prachtig dat mensen zoals jij hier wat recensies op zetten. Hebben we wat te lachen. Dank je!

avatar van MindlessAssassin
Toen ik een jaar of 10 was vond ik deze film altijd geweldig en keek ik hem zeker wel 5x per jaar, inmiddels is mijn film consumptie flink veranderd maar kan ik als kind wel begrijpen dat ik dit vroeger tof vond. Heb deel 2 overigens nooit gezien en uit nieuwsgierigheid wil ik hem toch binnenkort eens kijken.

Maar dat haalt niet weg dat de film toch wel vrij matig is op bijna alle vlakken behalve de chemie tussen Will en Martin, die lijken er wel echt zin in te hebben en dat maakt toch veel goed. Qua humor kon ik ook niet echt lachen alleen sporadisch af en toe grinniken en qua actie was het ook niks. Het lijkt wel alsof Michael Bay iets adrenaline pompend probeert maar het niet echt wil lukken. De muziek keuze voor de film was wel oké, het paste goed bij de film maar dat was het dan ook wel.

Cast was overigens op Martin en Will na ook niet echt denderend.

6.0

avatar van mjk87
Het debuut van Bay en één van de betere van hem, vooral denk ik doordat deze nog wat kleinschaliger is. Het is overigens nog geen geweldige film. De humor werkt niet altijd en zeker Lawrence is enorm vervelend waardoor ook dat buddy-schap nooit uit de verf komt. De actie af en toe is prima, plaatjes zijn wel oké (hoewel het soms iets te veel gouden glans heeft) en Smith is altijd prima. Maar hij is helaas maar de helft van de film. 2,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
mjk87 schreef:

Ben het eigenlijk volledig met je eens, in mijn eigen review kwamen al deze punten ook naar boven. De reeks teert sowieso enorm op Will Smith. Lawrence is gewoon een belabberde acteur.

Pluspunt, Bad Boys 2 vind ik leuker dan deze eerste. Misschien dat je die nog kan proberen?

avatar van mjk87
Ajax&Litmanen1 schreef:

Als de heren van Netflix hier meelezen dan binnenkort

Tarkus schreef:
Goed, humoristische, actiefilm van Michael Bay.
Will Smith en Martin Lawrence zijn goed op elkaar ingespeeld en naast de vele actiescènes zorgen ze ook voor de nodige humor.
Leuk om zien en ook in goede doen, de toch wel onderschatte en inmiddels wat vergeten, Téa Leoni.
Destijds was deze prent een kaskraker wat ervoor zorgde dat er ook een sequel op kwam.

Heb bij het herbekijken van deze film me nog beter geamuseerd dan de eerste keer.
Leuk om ook de jongere Tcheky Karyo te kunnen bewonderen, de acteur van Franse origine die onlangs nog schitterde in de serie 'The Missing'.

Binnenkort deel 3 kijken maar dat moet zoon lief natuurlijk wel eerst de eerste 2 delen hebben gezien. Blijft gewoon een goede film dit 1e deel

avatar van Duke Nukem
Deze film na vijfentwintig jaar eindelijk ook gezien en mja, het is niet al te best. Will Smith, die ik altijd wel grappig vond in The Fresh Prince, kan volgens mij geen hele film dragen. En Martin Lawrence, die is me toch vervelend zeg. Deze buddy cop film moet het natuurlijk hebben van het samenspel tussen deze twee en hun voortdurende gekibbel, maar ik heb nergens om moeten lachen.
Het is een Bay film, dus horen er ook een aantal grote ontploffingen bij. En dat doet "boem"! Daar is alles zowat mee gezegd. De geelkleurige filter die vaak over de film gelegd wordt, daar begrijp ik ook het doel niet van. Doet me denken aan het spelletje GTA San Andreas. Daar stoorde mij dat dus ook, maar het spel is tenmiste goed - deze film niet.