Lethal Weapon 2 (1989)

Actie / Komedie
114 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Joe Pesci

De politiemannen Martin Riggs (Gibson) en Roger Murtaugh (Glover) zijn terug. Deze keer komen ze in aanraking met een Afrikaanse diplomaat die gebruik maakt van zijn diplomatieke onschendbaarheid om zijn criminele activiteiten ongestraft te kunnen uitvoeren. De irritante Leo Getz (Pesci) is de enige getuige die Riggs en Murtaugh hebben, maar de vraag is of ze hem zelf niet eerst zullen vermoorden voordat hij kan getuigen.

avatar van Phantasm
Net zo leuk als zijn voorganger, heb me er weer prima mee vermaakt.

MaartenTuinstra
Pesci is een koning.

Eigenlijk meer van hetzelfde, dit vervolg. Maar daardoor niet minder leuk. De fantastische chemie tussen Glover en Gibson is nog steeds aanwezig, evenals de geweldige actie. De badguy vond ik zelfs nog iets sterker dan in het origineel. Op humoristisch vlak is de film beter dan 95% van de komedies (mijn mening natuurlijk) door de geweldige vertolking van Leo Getz door Pesci. Wat heb ik om hem gelachen, al kan ik me voorstellen dat sommigen hem eerder irritant vinden. Echt genieten, en ik weet zeker dat ik deze film nog heel veel meer ga bekijken.

avatar van speliz
Geweldig gevolg...maar dat wist ik al....Leo Getz....

super vervolg.ook al zo vaak gezien maar ze blijven super alle delen eigenlijks.

avatar van Thomas83
Bijna alles is goed aan deze film, én beter dan zijn voorganger. De soms verrassend grimmige toon is ingeruild voor een meer luchtige die de formule van dit soort films beter ligt. De humor is erg leuk met een ontspannen sfeer op het politiebureau, leuke terugkerende maar niet te overdreven veel herhaalde running gags met de stationwagen van Murtaughs vrouw en die condoomreclame met zijn dochter. We zien Murtaugh nog even het vriendje van zijn dochter de stuipen op het lijf jagen en Murtaughs beroemde oneliner uit de eerste film wordt niet eens echt gebruikt, wat een makkelijke manier van scoren in een paar scènes had kunnen zijn. De toiletbom-scène is een klassieker.

De actie is ook nog eens echt fantastisch en van het meest spectaculaire soort met goede stunts en achtervolgingen, indrukwekkende explosies, voor de 80's zeer bovengemiddelde en ook gewoon bloederige shoot-outs, een sprong uit een hotelkamer in het zwembad, een sterk 1-op-1-gevecht met de interessantste bad guy, een geweldige scène met een helikopter, Riggs caravan en zijn auto. De kills vallen trouwens soms ook op door hun inventiviteit, vooral de bom op de springplank waarna we het dode lichaam over de kop zien vliegen.

Van de eerste tot de laatste scène is de film zo enorm lollig met zo'n fantastische vaart. Het is haast alsof je naar een serie sketches zit te kijken zo absurd is het allemaal, maar het werkt. Eigenlijk is gewoon elke scène goed. De film ziet er ook nog eens fraai uit, met mooie schaduwen, een stad die prachtig in beeld wordt gebracht en wat erg geslaagde locaties zoals het huis op stelten. De bad guys zijn dit keer een stuk leuker, ordinaire racisten van het Apartheidsregime, de leukste zelfs met een Hitler-kapsel. Enkel het romantische gedeelte is matig met een love interest. Maar ook dit is nog goed genoeg om wat extra gewicht aan de finale mee te geven.

En aan Riggs natuurlijk, die door Gibson weer zo leuk wordt gespeeld. Dat soort van haast onweerstaanbaar kinderlijke dat hij heeft, met een vleugje gek met dat stemmetje dat hij doet en de soms maniakale ogen. Gibson is ook heel geschikt voor zo'n soort doorgedraaide rol. Niet veel acteurs die dat zo goed zouden kunnen. Riggs relatie met Murtaugh krijgt ook nog eens meer aandacht dan ooit, met als hoogtepunt de prachtige bromance-scène als afsluiter van een erg fijn groot en spectaculair finalestuk. Pesci is ook erg leuk trouwens, maar speelt een minder centrale rol dan in mijn herinnering. 4.0*.

Leuke film. Beter dan 1.
Vind Gibson altijd op dreef als ie kwaad is.
Leuke love interest , die dame.
Lijkt me geen straf om de bed scene te moeten overdoen

avatar van Boneka
Absoluut een betere film dan het eerste deel. Ook veel grimmiger, maar ook een beter plot en betere grappen. Opvallend dat Donald Trump ook nog in "beeld" kwam. Jawel we hebben het over 1989. Ook home alone Joe Pesci kwam leuk naar voren.

Ik vrees wel dat dit de leukste van de vier is, want inmiddels heb ik ook al deel 3 gezien die aanmerkelijk minder was. Gelukkig mij wel kostelijk vermaakt met deel twee. Prima in balans met een heerlijke bad guys.

avatar van IH88
“We're back, we're bad, you're black, I'm mad.”

Dit tweede deel gaat op dezelfde voet verder. Met Gibson en Glover die nog steeds een fantastische chemie hebben als Riggs en Murtaugh. Sterke actiescènes, droge humor en perfect gecaste bad guys, Lethal Weapon heeft de ideale formule gevonden voor de perfecte buddycop film. Met Pesci en uiteraard Sam de hond als perfecte side-kicks.

Al een paar keer gezien, blijft goed en vond deze zelfs beter dan deel 1 .

Boneka schreef:

Donald Trump hihi , ja klopt ...grappig

TMP
Degelijk vervolg. Net als het eerste deel moet de film het vooral hebben van de interactie tussen Riggs en Murtaugh. Gibson en Glover zetten hun rol hier weer aardig neer. Qua verhaal stelt het niet veel voor, maar het is onderhoudend genoeg.

avatar van Metalfist
Guys like you don't die on toilets

Het is altijd oppassen geblazen wanneer een film opeens een onverwachte kaskraker blijkt te zijn. Lethal Weapon verdiende in 1987 zijn budget dubbel en dik terug (en zelfs nog flink wat meer) en het duurde dan ook niet lang vooraleer er aan een vervolg werd gedacht. Het interessante is echter dat de drie grote namen (regisseur Richard Donner en de twee hoofdrollen Mel Gibson en Danny Glover) terugkeerden voor de sequel.

Ook Shane Black, die het script van de eerste film voor zijn rekening nam, werd gevraagd om opnieuw een script neer te pennen. Dat deed hij, maar dat script lag uiteindelijk om een aantal redenen niet in de lijn der verwachtingen en er werd een andere richting opgegaan. Klinkt als een recept voor een falende film, maar het script van Jeffrey Boam is best nog erg leuk. Lethal Weapon 2 is dan ook geen kopie van zijn voorganger en kiest er gelukkig voor om zijn eigen weg te gaan. Dat resulteert dus in heel wat meer humor en ook de verplichte romantiek komt eventjes om de hoek kijken. Had in het begin het vermoeden dat de relatie tussen Riggs en Rika de film compleet onderuit ging halen, maar het dient zowaar nog als een sterke aanloop voor een geweldige climax. Want ook dat is Lethal Weapon 2: lekker veel actie. Van die geweldige openingsscène met de autoachtervolging tot aan het knokken met een stel racistische bad-guys. Donner en co schuwen de politieke ondertoon niet en dat doet de film goed. Alleen wel bijzonder jammer dat Riggs op een bepaald moment een bord vast houdt met daarop "End Aparthied Now". Dat niemand die flater heeft gezien..

Het is echter maar een erg kleine smet op een voor de rest erg leuk geheel. Het grootste pluspunt is en blijft de samenwerking tussen Gibson en Glover. De ene al wat gekker dan de andere, maar ze zijn zo geweldig goed op elkaar ingespeeld dat het erg leuk is om naar hen te kijken. Zo'n scène met de bom op het toilet blijft gewoon erg goed, maakt niet uit hoelang ze duurt. Ook de toevoeging van Joe Pesci is een goede zet gebleken. Hier en daar misschien net iets te aanwezig in de film, maar hij vormt een leuk klankbord voor Gibson en Glover waardoor er menig leuk moment ontstaat. Er zijn trouwens nog wel wat meer mensen die zijn teruggekeerd voor de sequel. Zo is de soundtrack opnieuw van de hand van Eric Clapton en Michael Kamen, maar worden ze deze keer wel bijgestaan door 3/5 van The Traveling Wilburys. Iets wat je merkt in het erg aanstekelijke Cheer Down (geschreven door George Harrison en Tom Petty, geproduceerd door Jeff Lynne) dat tijdens de aftiteling speelt.

Meer van hetzelfde en toch anders, het is een moeilijke balans die menig sequels niet weet vast te houden. Niet alles werkt evengoed (waarom de dode vrouw van Riggs terug bovenhalen, laat hem gewoon wraak nemen voor Rika en niet voor allebei) maar dat neemt niets weg van wat voor een geweldige film dit is. Voorganger is een tikkeltje beter, maar het scheelt niet veel.

avatar van Fisico
Lethal weapon II moet heus niet onderdoen voor de eerste in de reeks. De geweldige chemie tussen Riggs en Murtaugh blijft overeind. Meer zelfs, het gekibbel neemt toe en neemt grappige proporties aan. Neem daarbij de geweldige hyperactieve Leo Getz en je krijgt een geweldig trio in een spetterende actiefilm. "Okay, okay, okay", geweldig! En ook de legendarische 'schouder uit de kom' doet zijn intrede en blijft tof om naar te kijken. De Lethal weapon-reeks is pure nostalgie uit mijn jeugd. Het blijft tof deze nog eens opnieuw te zien. Ik ging net zeggen "the nineties" op zijn best, maar het was blijkbaar nog 1989!

De film kent een aantal sterke scènes zoals de toiletscène waarbij de vriendschap tussen Riggs en Murtaugh nog eens in de verf wordt gezet. De steeds zeurende Murtaugh die rondtoert in de wagen van zijn vrouw blijft leuk. De chemie met Riggs blijft onovertroffen. Neem daarbij een genadeloos stel criminelen en je krijgt topvermaak. Veel actie en veel explosief zoals we gewoon zijn. De actie was soms hard (wanneer Riggs total loss gaat) al compenseerde de bevallige Rika van den Haas (Patsy Kensit) de snoeiharde actie. Oja, en ook Donald Trump wordt vernoemd. Grappig alvast anno 2018!

Minstens even goed als deel I, misschien zelfs beter. Nipte, maar verdiende 3,5*!

avatar van Fonzzz002
Deel 2 gaat voor een komischere toon dan de eerste, maar deze toon werkt voorslsnog goed voor zijn eigen redenen. Dit komt voornamelijk omdat het voldoende sterke interacties tussen de personages heeft. Mijn favorieten aspect van deze films zijn de interacties tussen Gibson en Clover en in dit deel kon ik meerdere keren hard om ze lachen. De scenes waarin Riggs gewoon bij Murtaugh’s famillie op visite is en gezellige gesprekken heeft, of wanneer hij Murtaugh in de maling neemt op werk, zijn leuk om te zien.

Het verhaal is ditmaal minder pakkend. Het lijkt voor een standaard drugshandel verhaal te gaan, maar de vijanden waren intimiderend genoeg om ze interessant te maken. Voornamelijk later in het verhaal kregen ze een graad meer diepgang dan de andere vijanden uit de reeks. Joe Pesci, die 1 van de hoofdpersonages werd in de latere delen, is in dit del geïntroduceerd. Hij is een comic relief character die constant op een drukke manier praat. Deze rol heeft uiteenlopende meningen ontvangen omdat hij soms irritant gevonden wordt. Persoonlijk voel ik me onverschillig over hem. Hij stoorde me niet, maar nergens was hij echt grappig. Als ze hem weg hadden gelaten in de vervolgen dan had ik hem niet gemist.

Het mist de graad extra diepgang die deel 1 had en lijkt meer richting je standaard buddy-cop flick te gaan, maar in het standaard buddy-cop flick genre doet deze film het goed.

3,5/4*

avatar van clutch
Hmm had gehoopt op een alleraardigst actiefilmpje maar dat zat er helaas niet in. Te makkelijke humor, een Pesci die er puur voor het entertainment is ingegooid maar het ligt er te dik bovenop en bovenal een bullshit plot tot en met. In het begin dacht ik dit gaat nog wel maar naarmate het zootje vordert namen de ongeloofwaardigheden en onzinnigheden steeds verder toe, tot het me allemaal niet meer kon schelen. Als je de humor dan ook maar filterdun vindt blijft er niet veel over. Ja de actie, die was wel oke. Toch een aardig actiefilmpje dan? (want daar hoopte ik nota bene toch op of wat??) Nou ja te schraal uiteindelijk dus. Binnen deze league is er beter gepresteerd. Proletenfilm. 2* voor de actie dan.

avatar van Shadowed
Tof.

Leuker dan het eerste deel tot mijn grote verbazing. Er zat een fijne vaart in en Gibson lijkt zich meer in zijn rol te voegen. Zijn fratsen mogen dan wat minder zijn, hier herkende ik op sommige stukken toch weer een beetje zijn spel in Mad Max.

Vooral het tweede deel doet het hem. Lekker spannend en lomp gebracht allemaal. Verveelt echt nooit, en daarmee is dit voor mij toch echt een stuk geslaagder dan deel 1. Niet dat het de allerbeste film aller tijden is, hij pakte me gewoon meer.

Nog steeds een beetje een standaard cop en cop flick, zoals deel 1, maar toch wat spannender en stijvoller gebracht allemaal. Ook Joe Pesci past hier perfect in zijn rol.