Lethal Weapon 2 (1989)

Actie / Komedie
114 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Joe Pesci

De politiemannen Martin Riggs (Gibson) en Roger Murtaugh (Glover) zijn terug. Deze keer komen ze in aanraking met een Afrikaanse diplomaat die gebruik maakt van zijn diplomatieke onschendbaarheid om zijn criminele activiteiten ongestraft te kunnen uitvoeren. De irritante Leo Getz (Pesci) is de enige getuige die Riggs en Murtaugh hebben, maar de vraag is of ze hem zelf niet eerst zullen vermoorden voordat hij kan getuigen.

avatar van Phantasm
Net zo leuk als zijn voorganger, heb me er weer prima mee vermaakt.

MaartenTuinstra
Pesci is een koning.

Eigenlijk meer van hetzelfde, dit vervolg. Maar daardoor niet minder leuk. De fantastische chemie tussen Glover en Gibson is nog steeds aanwezig, evenals de geweldige actie. De badguy vond ik zelfs nog iets sterker dan in het origineel. Op humoristisch vlak is de film beter dan 95% van de komedies (mijn mening natuurlijk) door de geweldige vertolking van Leo Getz door Pesci. Wat heb ik om hem gelachen, al kan ik me voorstellen dat sommigen hem eerder irritant vinden. Echt genieten, en ik weet zeker dat ik deze film nog heel veel meer ga bekijken.

avatar van speliz
Geweldig gevolg...maar dat wist ik al....Leo Getz....

super vervolg.ook al zo vaak gezien maar ze blijven super alle delen eigenlijks.

avatar van Thomas83
Bijna alles is goed aan deze film, én beter dan zijn voorganger. De soms verrassend grimmige toon is ingeruild voor een meer luchtige die de formule van dit soort films beter ligt. De humor is erg leuk met een ontspannen sfeer op het politiebureau, leuke terugkerende maar niet te overdreven veel herhaalde running gags met de stationwagen van Murtaughs vrouw en die condoomreclame met zijn dochter. We zien Murtaugh nog even het vriendje van zijn dochter de stuipen op het lijf jagen en Murtaughs beroemde oneliner uit de eerste film wordt niet eens echt gebruikt, wat een makkelijke manier van scoren in een paar scènes had kunnen zijn. De toiletbom-scène is een klassieker.

De actie is ook nog eens echt fantastisch en van het meest spectaculaire soort met goede stunts en achtervolgingen, indrukwekkende explosies, voor de 80's zeer bovengemiddelde en ook gewoon bloederige shoot-outs, een sprong uit een hotelkamer in het zwembad, een sterk 1-op-1-gevecht met de interessantste bad guy, een geweldige scène met een helikopter, Riggs caravan en zijn auto. De kills vallen trouwens soms ook op door hun inventiviteit, vooral de bom op de springplank waarna we het dode lichaam over de kop zien vliegen.

Van de eerste tot de laatste scène is de film zo enorm lollig met zo'n fantastische vaart. Het is haast alsof je naar een serie sketches zit te kijken zo absurd is het allemaal, maar het werkt. Eigenlijk is gewoon elke scène goed. De film ziet er ook nog eens fraai uit, met mooie schaduwen, een stad die prachtig in beeld wordt gebracht en wat erg geslaagde locaties zoals het huis op stelten. De bad guys zijn dit keer een stuk leuker, ordinaire racisten van het Apartheidsregime, de leukste zelfs met een Hitler-kapsel. Enkel het romantische gedeelte is matig met een love interest. Maar ook dit is nog goed genoeg om wat extra gewicht aan de finale mee te geven.

En aan Riggs natuurlijk, die door Gibson weer zo leuk wordt gespeeld. Dat soort van haast onweerstaanbaar kinderlijke dat hij heeft, met een vleugje gek met dat stemmetje dat hij doet en de soms maniakale ogen. Gibson is ook heel geschikt voor zo'n soort doorgedraaide rol. Niet veel acteurs die dat zo goed zouden kunnen. Riggs relatie met Murtaugh krijgt ook nog eens meer aandacht dan ooit, met als hoogtepunt de prachtige bromance-scène als afsluiter van een erg fijn groot en spectaculair finalestuk. Pesci is ook erg leuk trouwens, maar speelt een minder centrale rol dan in mijn herinnering. 4.0*.

Leuke film. Beter dan 1.
Vind Gibson altijd op dreef als ie kwaad is.
Leuke love interest , die dame.
Lijkt me geen straf om de bed scene te moeten overdoen

avatar van Boneka
Absoluut een betere film dan het eerste deel. Ook veel grimmiger, maar ook een beter plot en betere grappen. Opvallend dat Donald Trump ook nog in "beeld" kwam. Jawel we hebben het over 1989. Ook home alone Joe Pesci kwam leuk naar voren.

Ik vrees wel dat dit de leukste van de vier is, want inmiddels heb ik ook al deel 3 gezien die aanmerkelijk minder was. Gelukkig mij wel kostelijk vermaakt met deel twee. Prima in balans met een heerlijke bad guys.

avatar van IH88
“We're back, we're bad, you're black, I'm mad.”

Dit tweede deel gaat op dezelfde voet verder. Met Gibson en Glover die nog steeds een fantastische chemie hebben als Riggs en Murtaugh. Sterke actiescènes, droge humor en perfect gecaste bad guys, Lethal Weapon heeft de ideale formule gevonden voor de perfecte buddycop film. Met Pesci en uiteraard Sam de hond als perfecte side-kicks.

Al een paar keer gezien, blijft goed en vond deze zelfs beter dan deel 1 .

Boneka schreef:

Donald Trump hihi , ja klopt ...grappig

TMP
Degelijk vervolg. Net als het eerste deel moet de film het vooral hebben van de interactie tussen Riggs en Murtaugh. Gibson en Glover zetten hun rol hier weer aardig neer. Qua verhaal stelt het niet veel voor, maar het is onderhoudend genoeg.

avatar van Metalfist
Guys like you don't die on toilets

Het is altijd oppassen geblazen wanneer een film opeens een onverwachte kaskraker blijkt te zijn. Lethal Weapon verdiende in 1987 zijn budget dubbel en dik terug (en zelfs nog flink wat meer) en het duurde dan ook niet lang vooraleer er aan een vervolg werd gedacht. Het interessante is echter dat de drie grote namen (regisseur Richard Donner en de twee hoofdrollen Mel Gibson en Danny Glover) terugkeerden voor de sequel.

Ook Shane Black, die het script van de eerste film voor zijn rekening nam, werd gevraagd om opnieuw een script neer te pennen. Dat deed hij, maar dat script lag uiteindelijk om een aantal redenen niet in de lijn der verwachtingen en er werd een andere richting opgegaan. Klinkt als een recept voor een falende film, maar het script van Jeffrey Boam is best nog erg leuk. Lethal Weapon 2 is dan ook geen kopie van zijn voorganger en kiest er gelukkig voor om zijn eigen weg te gaan. Dat resulteert dus in heel wat meer humor en ook de verplichte romantiek komt eventjes om de hoek kijken. Had in het begin het vermoeden dat de relatie tussen Riggs en Rika de film compleet onderuit ging halen, maar het dient zowaar nog als een sterke aanloop voor een geweldige climax. Want ook dat is Lethal Weapon 2: lekker veel actie. Van die geweldige openingsscène met de autoachtervolging tot aan het knokken met een stel racistische bad-guys. Donner en co schuwen de politieke ondertoon niet en dat doet de film goed. Alleen wel bijzonder jammer dat Riggs op een bepaald moment een bord vast houdt met daarop "End Aparthied Now". Dat niemand die flater heeft gezien..

Het is echter maar een erg kleine smet op een voor de rest erg leuk geheel. Het grootste pluspunt is en blijft de samenwerking tussen Gibson en Glover. De ene al wat gekker dan de andere, maar ze zijn zo geweldig goed op elkaar ingespeeld dat het erg leuk is om naar hen te kijken. Zo'n scène met de bom op het toilet blijft gewoon erg goed, maakt niet uit hoelang ze duurt. Ook de toevoeging van Joe Pesci is een goede zet gebleken. Hier en daar misschien net iets te aanwezig in de film, maar hij vormt een leuk klankbord voor Gibson en Glover waardoor er menig leuk moment ontstaat. Er zijn trouwens nog wel wat meer mensen die zijn teruggekeerd voor de sequel. Zo is de soundtrack opnieuw van de hand van Eric Clapton en Michael Kamen, maar worden ze deze keer wel bijgestaan door 3/5 van The Traveling Wilburys. Iets wat je merkt in het erg aanstekelijke Cheer Down (geschreven door George Harrison en Tom Petty, geproduceerd door Jeff Lynne) dat tijdens de aftiteling speelt.

Meer van hetzelfde en toch anders, het is een moeilijke balans die menig sequels niet weet vast te houden. Niet alles werkt evengoed (waarom de dode vrouw van Riggs terug bovenhalen, laat hem gewoon wraak nemen voor Rika en niet voor allebei) maar dat neemt niets weg van wat voor een geweldige film dit is. Voorganger is een tikkeltje beter, maar het scheelt niet veel.