Lethal Weapon (1987)

3,52 (1961)
1961 stemmen

Actie / Misdaad
110 minuten / 117 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Gary Busey

Riggs (Gibson) en Murtaugh (Glover) hebben in Lethal Weapon grondig de pest aan elkaar. Maar ze zijn collega's en in hun vak bovenbazen! Gibson is een keiharde, blanke moordmachine... Glover een bezadigd huisvader, die zich voortdurend 'te oud' vindt. Maar onderhand knokt het duo zich een weg door Los Angeles, waar een moderne jungle-oorlog woedt. Gibson neemt als keiharde 'cop' waanzinnige risico's; Glover is een toegewijde rechercheur met een vlekkeloze staat van dienst.

TMP
Degelijke actiefilm. Qua plot stelt het niet veel voor, maar het is onderhoudend genoeg en Gibson en Glover vormen een prima duo. De actiescènes zijn talrijk en best vermakelijk en door het behoorlijke tempo kijkt de film aardig weg.

avatar van des1
Hebben we een abonnement op deze buddy cop film of zo? Vorige week te zien, nu weer.

avatar van hannes64
Majestics schreef:
Die saxofoon soundtracks...geweldig. Ik ben een groot fan van die zwoele jaren 80/90 saxofoon film soundtracks.

Ik ben een rasechte Michael Kamen-fan, zonde dat ie d`r niet meer is want hij kon zeer goed met actiefilms over weg.
Net zoals met Die Hard ook hier een heerlijke score.

avatar van Metalfist
What did one shepherd say to the other shepherd? Let's get the flock out of here!

De laatste tijd eens aan de Mad Max reeks begonnen en dan bleek ik eigenlijk toch wel een grote fan van Mel Gibson te zijn. Hij speelt het titelpersonage met verve en ik had meteen zin om eens aan die andere bekende franchise van hem te beginnen: Lethal Weapon. Een tijd geleden de blu-ray box in solden gekocht voor de helft van de prijs en gisteren was het nog wel eens tijd voor een lekker vermakelijk actiefilmpje. Ik had dit indertijd op 3* gewaardeerd, maar vermoedde dat dat nu wel eens wat meer zou kunnen worden.

Altijd fijn wanneer een voorgevoel uitkomt, want dit eerste deel barst van de fun. De gekke Riggs en de kalme Murtaugh die tegen wil en dank worden samengebracht om de dood van een jonge vrouw te onderzoeken is genoeg basis voor een vermakelijk plot met lekker veel actie. Het einde met de vechtpartij tussen Riggs en Joshua in de tuin van Murtaugh oogt een beetje vreemd weliswaar, maar het is in ieder geval een leuke climax. Wat Lethal Weapon echter vooral onderscheidt van talloze andere films in het genre is het heerlijke samenspel tussen Riggs en Murtaugh. Zo'n typisch 'tegenpolen trekken elkaar aan' verhaal, maar een goede balans tussen serieuze scènes (de zelfmoordneigingen van Riggs) en grappige scènes (het kleine duel op de schietbaan tussen Riggs en Murtaugh wie er het best kan schieten) zorgen ervoor dat dit voor geen enkele seconde verveelt. Wat op zich knap is, want met een speelduur van een kleine 2 uur zou je verwachten dat dit toch wel ergens inzakt.

Eerlijk is eerlijk, het is vooral Mel Gibson en Danny Glover die dit naar zo'n hoog niveau tillen. Gibson is met zijn wilde haren en psychotische blik werkelijk geknipt voor de rol van Riggs en Glover is met zijn continue gezaag en gekreun de perfecte flik op retour die het opeens met een gestoorde partner moet doen. Toch is er aan de bijrollen ook nog wel de nodige aandacht besteed. Zo draaft Gary Busey wel vaker in dit soort films op, maar als Joshua speelt hij één van zijn beste rollen. Mitchell Ryan is een goede bad-guy en let vooral ook nog op een kleine bijrol voor Blackie Dammett. Blackie wie? Zijn echte naam is John Kiedis, vader van Red Hot Chilli Peppers zanger Anthony Kiedis. Dammett speelt één van de gangsters bij de introductie van Riggs.

Toffe soundtrack ook nog, maar wat verwacht je als je klappers als Eric Clapton en Michael Kamen samenbrengt. Zo'n typische jaren '80 sound die echt perfect bij de film past. Ik vraag me af of ik de film eigenlijk met mijn 4* niet wat te laag beoordeel. Eerst de vervolgen maar eens afwachten, wie weet zijn die nog beter...

Dikke 4*

avatar van Ajax&Litmanen1
Metalfist schreef:
Eerst de vervolgen maar eens afwachten, wie weet zijn die nog beter...

De vervolgen doen ieder geval niet of nauwelijks onder voor het origineel en da's zeldzaam. Heerlijke reeks en na het lezen van je review krijg ik ook zin dit weer eens te gaan bekijken.

Je bent ook op de hoogte dat deel 5 met de oude cast is bevestigd? Vind ik erg fijn nieuws.

avatar van Metalfist
Ajax&Litmanen1 schreef:

Nee, wist ik niet. Wat een goed nieuws! Ik heb wel eens wat flarden van de recente televisieserie gezien, maar dat zei me niets. Ik heb nog goede herinneringen aan deel 4 met Jet Li, de rest is allemaal wat wazig.

avatar van Ajax&Litmanen1
Metalfist schreef:

Film >> Nieuws >> Lethal Weapon 5

avatar van Fisico
Vroeger diverse keren gezien. De Lethal weapon-reeks blijft vermakelijk. Leuke actie, fijne humor en heerlijk om het duo Murtaugh-Riggs terug te zien. De chemie tussen die twee is duidelijk aanwezig en zal in de verdere films alleen maar toenemen. Twee tegenpolen ook: Riggs als flamboyante schietgrage en gekke suïcidale flik met een Murtaugh die het liefst allemaal wat kalmer wil aandoen. Net 50 geworden, maar zijn pensionering komt dichter en dichter bij.

Eenvoudige plot die niet te veel om het lijf heeft, maar het werkt wel. Toch samen met Die hard en in iets mindere mate Beverly Hills cop één van de betere reeksen in het genre en dat hebben we vooral te danken aan een geweldige Mel Gibson die met Lethal weapon écht doorbrak bij het grote publiek vooraleer hij de rol van William Wallace aannam.

avatar van Fonzzz002
1 van de beste buddycop-films (zo niet DE beste buddy-cop film) die er is. Wat Lethal Weapon zo goed maakt zijn de 2 hoofdpersonages. Dit zijn sterk opgebouwde personages die op logische manier reageren op elkaar. Riggs zijn depressieve gevoelens maken hem roekeloos in zijn acties, wat zowel een komisch effect heeft als dat het voor effectieve drama momenten zorgt. De manier hoe hij ontwikkelt in het verhaal, door zijn omgang met Murtaugh, is geloofwaardig gedaan en geeft Lethal Weapon meer diepgang dan de standaard buddy-cop film. Maar niet alleen dit verhaalelement slaat aan, want er zit een verrassend spannend moord mysterie in de film. Wat begint met een simpele dood loopt langzaam naar een complexer verhaal uit, waardoor ik met volle nieuwsgierigheid bleef kijken naar waar het verhaal heenging.

Gibson en Clover laten zich allebei van een sterke kant zien. Beiden wisten mij over de acteurs heen te laten kijken en alleen de personages te zien die ze speelde. Er zit actie in de film (het is immers het actiegenre), maar dit is een van de actiefilms waar het narratief zo sterk is dat ik haast geen behoefte had aan schietgevechten. Van alle films in de Lethal Weapon reeks heeft dit deel de meest geloofwaardige, realistische actiescenes, Het is niet bang om over-the-top te worden, maar nergens werd het te absurd.

Wat minpunten betreft is het enige waar ik op afhaakte dat, zodra de mysteries bekend waren en de film meer op actie ging focussen, ik het minder vond. Dit was voornamelijk in de laatste 15 minuten een hinder. Los daarvan kan ik niets aanmerken.

Een aanrader in het buddy-cop genre en 1 van mijn favorieten 80’s actiefilms.

4/4,5*

avatar van jono
De jonge, geestelijk instabiele politieman Martin Riggs en de zwarte agent Roger Murtaugh worden gedwongen om met elkaar samen te werken om de mysterieuze zelfmoord van een prostituee te onderzoeken. Tijdens het onderzoek stuiten ze op een gewelddadige drugsbende.

Dat is het kort het plot van deze actiefilm over twee getroebleerde politiemannen. De jonge Riggs is suïcidaal en psychotisch na het verongelukken van zijn vrouw, en de oudere Murtaugh lijdt aan een midlifecrisis. In het begin van de film kunnen ze elkaar niet luchten of zien. Dat zou een aardig uitgangspunt kunnen zijn voor een mooi psychologisch drama, en daar lijkt het de eerste drie kwartier ook op af te stevenen. Halverwege verandert de film echter in een gewelddadige actiefilm met veel achtervolgingen en het nodige knok- en schietwerk, en dat is erg jammer. Met het interessante gegeven wordt eigenlijk niets gedaan, en aan het eind van de film is alles koek en ei. Wat mij betreft een enorm gemiste kans.

Wat resteert is een aardige actiefilm die prima uit te zitten is, dat dan weer wel. Er kwamen nog drie vervolgen, een televisieserie en een videospel uit, maar ik verwacht meer van hetzelfde dus eigenlijk hoef ik die niet meer te zien. 3,5*

avatar van Shadowed
Ok.

Toch niet helemaal overtuigd door deze Lethal Weapon. De chemie tussen Gibson en Glover mocht er zeker zijn, het overtuigde me gewoon niet. De mystery in deze film is vrij zwakjes uitgevoerd, maar het actie en komedie gehalte is wat beter.

Voor mij was dit meer een standaard cop en cop flick. De twee passen natuurlijk alles behalve bij elkaar maar gaan elkaar in het einde toch wel weer waarderen, en voila, 3 vervolgdelen zijn geboren. Overigens is dit wel beter dan de andere films in dit genre.

Vooral door het leuke spel krijgt de film een voldoende.