Lethal Weapon (1987)

3,52 (1973)
1973 stemmen

Actie / Misdaad
110 minuten / 117 minuten (director's cut)

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Gary Busey

Riggs (Gibson) en Murtaugh (Glover) hebben in Lethal Weapon grondig de pest aan elkaar. Maar ze zijn collega's en in hun vak bovenbazen! Gibson is een keiharde, blanke moordmachine... Glover een bezadigd huisvader, die zich voortdurend 'te oud' vindt. Maar onderhand knokt het duo zich een weg door Los Angeles, waar een moderne jungle-oorlog woedt. Gibson neemt als keiharde 'cop' waanzinnige risico's; Glover is een toegewijde rechercheur met een vlekkeloze staat van dienst.

avatar van sn@ke
Lethal weapon

****

Eenmaal als je uit je bad boys ( de film ) - puber - tijd bent , besef je wel dat deze reeks de standaard heeft gezet voor het buddy-cop-genre. De lethal weapon - reeks mist z'n aftrap niet dmv een explosieve combinatie van humor en actie. Gibson z'n karakter is hier ietwat anders dan in de latere sequels , ietwat somberder en gekker ... Glover en Gibson zijn op de top van hun doen in deze film.

avatar van SuperSideSwipe
Dit is werkelijk een sublieme film!

Samen met Snipes en Haroldson uit "White men cant jump" Is dit de beste on screen duo die ik tot op heden heb gezien.

De film is ook leuk, vooral omdat het niet alleen actie is, maar ook de prive levens van Rigs en Murtaugh vrij uitgebreid worden getoont.

Pure aanrader.

avatar van hannes64
Een zèèr goede actiefilm.
Heb em al verscheidene malen gezien maar verveeld nooit.
Met de kerstdagen zet ik 2 films op.
Mijn favoriet ``die hard`` èn ``lethal weapon``.
Dan kunnen mijn dagen niet meer stuk . ( bij wijze van )
Het samenspel tussen Gibson en Glover is subliem.
Zo ook de muziek van Kamen ( r.i.p ).
`k heb ze alle 4 gezien maar deze ( nogal logisch ) stijgt er nog steeds bovenuit.
4.5 ster.

jackie boy100
veel lachen veel schieten en veel drama gewoon zaaaaaaaaaaaaaalige film

avatar van silhoupin
Zonder twijfel een van de beste actiefilms ooit gemaakt, samen met het vierde deel van de lethal weapon films zijn ze de beste films uit de lethal weapon reeks. mel gibson en danny glover spelen subliem en natuurlijk heeft mel gibson hier zijn gestoord gekke en brutale humor die de film alleen maar beter maakt. in deze film heb je wel meer drama dan in de andere films, de andere films zijn meer komisch. het verhaal is natuurlijk maar matig maar in dit soort films maakt dat niet uit vind ik, qua filmen zit hij ook mooi in elkaar, en zalig grappige dialogen ook, richard donner heeft met lethal weapon een prachtfilm afgeleverd die je moet gezien hebben, ik wacht vol ongeduld op 16 bloks.
4 sterren

avatar van Pacino88
hannes64 schreef:
Een zèèr goede actiefilm.
Heb em al verscheidene malen gezien maar verveeld nooit.
Met de kerstdagen zet ik 2 films op.
Mijn favoriet ``die hard`` èn ``lethal weapon``.
Dan kunnen mijn dagen niet meer stuk . ( bij wijze van )
Het samenspel tussen Gibson en Glover is subliem.
Zo ook de muziek van Kamen ( r.i.p ).
4.5 ster.

Hehe,dacht precies hetzelfde,voor mij precies dezelfde goeie kerstfilms.
Verhaal is wat minder hier,en hier komt het verhaal wat trager op gang.Maar de actie is subliem,werkelijk een geweldige finale.
De vervolgen hebben ieder minpunten,maar blijven zeer goed.Pure nostalgie.

Onder het motto:ken je klasisekers...!!
De eerste Lethal Weapon.
Harde actie, humor en snelheid maken de gehele reeks een groot succes.
Tussen Mel Gibson en Danny Glover hangt chemie en dat betaald zich uit in een film die van het doek spettert.

avatar van Eny
Eny
Er zijn hier volgens mij 4 delen van en ik heb er 1 niet gezien. Erg dom is dat, want weet niet welke. Maar deze wel. (2 of 3 x) Erg leuk en grappig. Verhaal is niet fantastisch, maar bij dit soort films gaat het meer op de actie, de humor enzo. Topper oftewel 4*

avatar van Materny
Het perfecte duo wat je kunt bedenken in een wat mindere film.
Zowel Glover als Gibson zijn perfect op elkaar ingespeeld en spetteren van het doek af.
Het verhaal mag dan niet waterdicht zijn, en de actie niet altijd sprankelend maar dat is allemaal bijzaak, want het is het spankelende duo wat de show steelt.

avatar van animalkrullie
Goeie aktiefilm, waarbij ook Gary Busey goed uit de verf komt.
Samen met de vierde de beste!!

avatar van Slater
Mel Gibson en Danny Glover spelen heel erg leuk.
Leuke Buddy Cop film en de andere 3 mogen er ook zijn!

Remi
Erg leuke politiefilm. Vroeger keek ik 'm altijd.

avatar van sinterklaas
Goede film, Had deze in 2004 geleend samen met de andere delen en elke dag weer een deel gezien.

Maar deze was echt wel goed. Ik houd wel van een combinatie van actie en komedie. En er zit nog een grappig einde aan ook.

Zeer leuke actiefilm met leuke realistische personages. Deze film hoort iedereen gezien te hebben en alle vervolgen trouwens ook. Sterke actiefilm.

avatar van Mescalino
Geweldige film!!
Mede door de chemie die er is tussen gibson en glover.

avatar van IcU
IcU
Leuke film met goede actie en een leuk verhaal. Alleen heb ik echt een hekel aan saxofoon muziek, die voor mij de hele film redelijk verziekt heeft. Wat een k*t geluid is dat. Mede daardoor kom ik niet verder dan een 3*.

Super film goed acteerwerk,schitterende stunts.
Blijft een genot om te kijken.

*****

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat blijft het toch een heerlijke serie, de LW reeks!
Gister heb ik bij de Mediamarkt in de aanbieding een geweldig pakket gekocht. Alle 4 de films voor 18 euro. Koopje in mijn ogen. Zojuist deel 1 gekeken en het blijft erg leuk. Ik vind politiefilms waarbij de partners enorm van elkaar verschillen altijd geweldig! Zie ook bv de Bad Boys films of films met Martin Lawrence. De humor en het cynisme is altijd zo mooi, en de films zitten vol met stunts en special effects. Zo ook de LW films.
4 Sterren!

Jupilerman
De ultieme buddy movie,vol actie en humor,het spat echt van je scherm.
4,5 sterren verdient deze absoluut vind ik

avatar van Horrordude
blegh, komt denk ik per jaar wel 3 keer op TV ?

avatar van D-ark
Moeder der buddyfilms. Blijft vermakelijk.

avatar van Moviestar1979
De combinatie Gibson/Glover is super.
2 tegenpolen in de speelfilm dat voor komische situaties zorgt.
En ook voor deze film geld: "De 1e is vaak de beste".
Al deze 4 delen hebben ook 1 regisseur gemeen: Richard Donner.
Ik ben er heilig van overtuigd dat de overige delen nooit zo succesvol zouden zijn als hij z'n medewerking hieraan niet verleend zou hebben.

Later volgde er een parodie op deze speelfilm. (Loaded Weapon 1)
Nog meer speelfilms in de stijl van "Lethal Weapon" waren o.a.: "48 Hrs.,Beverly Hills Cop en Rush Hour".

4 *

avatar van daanos;
ik vond dit nou dus echt een hele goede film, prima acteerwerk en goed veel actie afgewisseld met humor en dit was weer een van die films waarin ik helemaal mee leef...

netjes.

avatar van %%%%%%
Leuke Politie film. Kan je gewoon vaker zien. En blijft leuk en grappig leuke Duo 4 sterren

avatar van film88888
1 van de beste actie films ooit gemaakt Donners beste film. En zoals silhoupin schreef de film heeft zoals het altijd moet de mel gibson humor echt prachtig en mel en danny spelen hier super in. echt zo moet elke actie film zijn hier vind je alles actie humor en drama. het verhaal was matig maar in zo een films stoord mij dat niet. ik heb echt zo hard genoten van deze film. een dikke 4,0

avatar van Kricky
Steengoeie film. Ik kan deze film keer op keer kijken

goeie combinatie van actie en humor. Zelf vind ik dit samen met de andere delen De beste buddymovie die ik heb gezien.

avatar van 606
Kricky schreef:
Steengoeie film. Ik kan deze film keer op keer kijken

yep zeker te weten gewoon super.

5 sterren

avatar van hedkandi1
Mescalino schreef:
Geweldige film!!
Mede door de chemie die er is tussen gibson en glover.

Hier sluit ik me bij aan een 4

avatar van mikeh