Lethal Weapon 4 (1998)

Actie / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Joe Pesci

De rechercheurs Martin Riggs, Roger Murtaugh en Lorna Cole zijn terug, samen met de hyperactieve Leo Getz. Het viertal wordt ditmaal bijgestaan door assistent-rechercheur Lee Butters in hun onderzoek naar de mensensmokkel die georganiseerd wordt door een Aziatische misdaadorganisatie. Ze worden al snel geconfronteerd met Wan Sing Ku, de harde man in de organisatie. Dan blijkt al snel dat het oprollen van deze Chinese maffia-bende een zware, dodelijke klus zou kunnen worden voor Riggs en Murtaugh.

avatar van Thomas83
Ik was oprecht al het hele bestaan van deze film vergeten en dichtte onderdelen uit deze aan de derde film toe. Onterecht, want na de slechte derde film is deze een fijne terugkeer naar al het goede waar de filmreeks voor staat. Totaal onzinnige en zichzelf niet al te serieus nemende actie met onlogische explosies (vooral in die openingsscène fraai), amusante achtervolgingen, spectaculaire stunts. De kameraadschappelijke sfeer en onderlinge humor op het politiebureau met daarbij ook veel bekende gezichten die weer verschijnen. De good guys die erg ver gaan in het intimideren van de bad guys.

Maar bovenal natuurlijk de grootste troef van de serie, de hechte vriendschap tussen Riggs en Murtaugh, die wel veel kibbelen omdat Riggs Murtaugh altijd plaagt, maar ze beschouwen elkaar echt als familie en dat zien we hier weer goed terug. De film heeft weer echt veel van die scènes waar familiewaarden en vriendschap centraal staan, waar in de vorige film de balans echt zoek was en (slechte) humor te veel de boventoon voerde zonder dat er iets achter stak.

Wel is het zo dat de film wel opzichtig alles wat de eerste twee films goed maakte probeert te imiteren en zonder echt helemaal datzelfde niveau te halen, maar dat is eigenlijk waar je minimaal bij een eerste vervolgfilm hoopt te zien, en het is allemaal ook nog goed genoeg gemaakt. Eigenlijk is deze vierde film een beetje wat je verwacht en hoopt als je een deel twee van een goede eerste film gaat kijken.

Rock en Pesci samen in 1 film klinkt als een overkill aan ADHD, maar ze zitten maar weinig samen in dezelfde scènes en Rock houdt zich nog redelijk in en is zelfs in het eerste deel van de film erg leuk. Ook zo aandoenlijk hoe Riggs een beetje probeert Murtaugh hem leuk te laten vinden. Er had nog wel wat meer uit de relatie tussen Butters en Murtaugh gehaald kunnen worden, eigenlijk een gemiste kans. Wel een pluspunt dat men nu niet zo doorslaat in hoe gek Riggs is. Het blijkt misschien uit zijn roekeloze acties maar uit zich niet meer in stemmetjes of wilde blikken, of zelfs maar zijn wilde bos haar.

Jet Li voegt wel echt wat toe trouwens, is een waardige bad guy. Hij brengt natuurlijk ook wat goede actiemomenten met zich mee, maar gelukkig niet zoveel dat het helemaal een ander soort film wordt (al slaat het op het einde even bijna door). En hij compenseert ook voor het misschien wat te gebrekkige verhaal.

De film is niet zonder mindere scènes, zoals die met het lachgas en ook wel een beetje het einde in het ziekenhuis, maar dan krijgt Pesci's personage toch nog een beetje glans nadat hij vooral de hele film weer weinig bijdraagt. Die monoloog over de kikker daarvoor leek het begin van een wat dubieuze scène maar wist met zijn ontknoping uiteindelijk toch nog wel een beetje te ontroeren. Ja, dit is gewoon een film waar je vooral blij mee moet zijn. Het komt niet vaak voor dat zo'n goede filmreeks op een waardige manier eindigt. Dat leek na de derde film al een gelopen zaak. Een dikke 3.0*.

Kan erdoor, maar op de rol van Joe Pesci ben ik ondertussen wel helemaal uitgekeken.

avatar van Boneka
Het is moeilijk om het niveau hoog te houden. Zoals zo vaak bij sequels is het vervolg vaak een stuk minder. En wat jammer dat ze weer voor die uitermate irritante Pesci hebben gekozen. Hij was inderdaad leuk in deel 2. Uitermate irritant in 3 en ook in deze had hij voor mij niet terug hoeven te komen. In Lethal weapon 4 zien we weer wat terug in de delen 1 en 2. Actie en wat leuke grappen en op het eind een mooi spektakel hoewel je het nooit wint van iemand met de "zwarte band". De onderwater scene was overigens mooi gemaakt, maar wel ongeloofwaardig. Dat gold ook voor de snelwegscene, waarvan ik dacht waar gaat dit heen, maar vond het zowaar nog wel grappig.

We eindigen, met een soort "Who's talking" maar het beste blijven toch wel de eerste twee delen.
Lethal weapon 1 3.5 ster
Lethal weapon 2 4 sterren
Lethal weapon 3 2.5 ster
Lethal weapon 4 3 sterren

avatar van IH88
“I'm not too old for this shit.”

Perfect einde van de Lethal Weapon franchise. Murtaugh en Riggs zijn ouder, maar gelukkig komen ze al kibbelend weer in een doldwaas avontuur terecht. Het begint repeterend te worden, maar ik kan niet anders dan voor de laatste keer de weergaloze chemie te roemen tussen Glover en Gibson.

Zelfs in dit vierde avontuur is het samenspel tussen de twee nog steeds ongeëvenaard. Met Joe Pesci en nieuwkomer Chris Rock als wandelende en snelpratende stuiterballen. En ook Rene Russo en Jet Li doen het goed in bijrollen. Er is chemie, er is humor, er is actie en dit vierde deel geeft Murtaugh en Riggs een perfect einde. Ik ga ze missen. Want zoals ze op het laatst schreeuwen, "This is Family!". En zo is het maar net.

TMP
Aardige afsluiter van de Lethal Weapon reeks. De interactie tussen Murtaugh en Riggs is en blijft fijn. Verder bevat de film hier en daar best wat komische momenten en heeft de film een redelijk plot, waardoor ook dit deel wel de moeite waard is.

avatar van Metalfist
Flied lice? It's fried rice, you plick

Van de volledige Lethal Weapon reeks was het vierde deel er eentje waar ik nog herinneringen aan had. Het was sowieso de eerste film in de reeks die werd uitgebracht toen ik al op deze aardbol rondliep (hoewel, dat klopt niet helemaal aangezien Lethal Weapon 3 is uitgebracht toen ik 1 jaar was) maar ik kan me nog altijd het tripje naar de videotheek herinneren en natuurlijk die kickass finale met Jet Li. Blijft sowieso wel een reeks die een bijzonder hoog niveau weet te houden. Het derde deel was de minste tot nu toe, maar kon nog altijd rekenen op een solide 3.5*

En wat blijkt? Met het vierde deel krijgt de reeks er terug een halfje bij waardoor dit volgens mij de enige filmreeks is waarvan 3 van de 4 delen op 4* mogen rekenen. De lijn die is opgezet in het derde deel wordt hier verder doorgetrokken (meer humor, minder harde scènes) maar de manier waarop die relatie tussen Murtaugh en Riggs blijft evolueren, het is heerlijk om te zien. Sowieso ook enorm fijn dat dit ook telkens door dezelfde regisseur wordt gemaakt, want Richard Donner weet er een zekere continuïteit in te steken die ik kan waarderen. Dat kan van simpele one-liners/woordgrapjes doorheen de reeks gaan tot elke keer met een geweldige openingsscène op de proppen komen. Lethal Weapon 4 stelt op dat gebied wederom niet teleur en heeft met Wah Sing Ku ook nog eens een geweldige bad-guy. Niet alles werkt weliswaar even goed (Leo Getz is deze keer weliswaar minder expliciet aanwezig dan in deel 3 maar daar staat dan wel Butters tegenover) maar er spat hier gewoon zoveel fun af dat ik dat eigenlijk niet aan mijn hart laat komen. Het is en blijft een reeks waar ik elke keer goedgezind van word en zelfs met de ietwat lange speelduur is er bitter weinig op aan te merken.

Donner keert dus voor alle vier de films terug als regisseur, maar sowieso is de Lethal Weapon franchise een reeks die bewijst hoe het moet op dit gebied. Gibson en Glover keren uiteraard terug voor de rollen van Riggs en Murtaugh (en ooh, wat doen ze dat goed) maar ook de kleine bijrollen zoals Trish en Rianne, gespeeld door respectievelijk Darlene Love en Traci Wolfe, blijven door dezelfde cast vertolkt worden. Toch knap voor een reeks die meer dan 10 jaar draaide. Een aantal toffe nieuwkomers ook met Jet Li op kop. Die mag onder begeleiding van Cory Yuen een lekker potje vechten en in tegenstelling tot wat je zou verwachten bij zo'n Aziatische superster die in een Amerikaanse film terecht komt, is dat hier een perfecte combinatie. Soundtrack is ook weer erg fijn (ook daar opnieuw Michael Kamen en Eric Clapton, met dan nog wat nummers van onder andere Van Halen) en verder toch ook weer veel fijne actie.

Het is allemaal gigantisch over the top (die snelwegscène!) en toch heeft het zijn charme. Een klein halfjaar bezig geweest om de 4 delen te zien, maar ik zou het direct opnieuw doen. Blijft de beste rol van Gibson en hoewel hij hier zijn lange manen heeft laten knippen, doet dat gelukkig niets af aan de chemie tussen hem en Glover. Dat vijfde deel mag er gerust nog komen van mij, maar dan moet het wel op dezelfde manier worden aangepakt als de overige sequels. Dan komt het helemaal goed, maar op zich is en blijft dit ook een geweldige afsluiter.

avatar van Fonzzz002
Een verbetering van het zwakke deel 3. Lethal Weapon 4 voelt meer als een Rush Hour film dan iets dat te vergelijken is met Lethal Weapon 1, maar zodra ik deze vergelijking kon negeren keek het prima weg. Er waren een paar over-the-top actie scenes die leuk waren om te zien, een paar komische flauwe grappen (voornamelijk de scenes waarin Riggs Murtaugh plaagde voelde als vanouds) en het heeft Jet Li als martial arts vijand, wat altijd vermakelijk is om te zien.

Het verhaal stelt wederom niets voor. Het is een cliche mensenhandel verhaal zonder verrassingen, maar het zijn de personages, die actie en paar effectieve humor momenten die de film leuk maken. Ik vond het echter wel jammer dat Riggs en Murtaugh wederom teveel afwijken van hoe ze begonnen. Ze overtreden op meerdere punten in de film de wet, zonder gevolgen, wat zeker voor Murtaugh out-of-character voelde.

Beter dan 3, vermakelijke popcornfilm, maar nergens bijzonder. Ik zou geen nee zeggen tegen een deel 5, al zou ik mijn verwachtingen niet te hoog doen.