Lethal Weapon 4 (1998)

Actie / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Danny Glover en Joe Pesci

De rechercheurs Martin Riggs, Roger Murtaugh en Lorna Cole zijn terug, samen met de hyperactieve Leo Getz. Het viertal wordt ditmaal bijgestaan door assistent-rechercheur Lee Butters in hun onderzoek naar de mensensmokkel die georganiseerd wordt door een Aziatische misdaadorganisatie. Ze worden al snel geconfronteerd met Wan Sing Ku, de harde man in de organisatie. Dan blijkt al snel dat het oprollen van deze Chinese maffia-bende een zware, dodelijke klus zou kunnen worden voor Riggs en Murtaugh.

avatar van Thomas83
Ik was oprecht al het hele bestaan van deze film vergeten en dichtte onderdelen uit deze aan de derde film toe. Onterecht, want na de slechte derde film is deze een fijne terugkeer naar al het goede waar de filmreeks voor staat. Totaal onzinnige en zichzelf niet al te serieus nemende actie met onlogische explosies (vooral in die openingsscène fraai), amusante achtervolgingen, spectaculaire stunts. De kameraadschappelijke sfeer en onderlinge humor op het politiebureau met daarbij ook veel bekende gezichten die weer verschijnen. De good guys die erg ver gaan in het intimideren van de bad guys.

Maar bovenal natuurlijk de grootste troef van de serie, de hechte vriendschap tussen Riggs en Murtaugh, die wel veel kibbelen omdat Riggs Murtaugh altijd plaagt, maar ze beschouwen elkaar echt als familie en dat zien we hier weer goed terug. De film heeft weer echt veel van die scènes waar familiewaarden en vriendschap centraal staan, waar in de vorige film de balans echt zoek was en (slechte) humor te veel de boventoon voerde zonder dat er iets achter stak.

Wel is het zo dat de film wel opzichtig alles wat de eerste twee films goed maakte probeert te imiteren en zonder echt helemaal datzelfde niveau te halen, maar dat is eigenlijk waar je minimaal bij een eerste vervolgfilm hoopt te zien, en het is allemaal ook nog goed genoeg gemaakt. Eigenlijk is deze vierde film een beetje wat je verwacht en hoopt als je een deel twee van een goede eerste film gaat kijken.

Rock en Pesci samen in 1 film klinkt als een overkill aan ADHD, maar ze zitten maar weinig samen in dezelfde scènes en Rock houdt zich nog redelijk in en is zelfs in het eerste deel van de film erg leuk. Ook zo aandoenlijk hoe Riggs een beetje probeert Murtaugh hem leuk te laten vinden. Er had nog wel wat meer uit de relatie tussen Butters en Murtaugh gehaald kunnen worden, eigenlijk een gemiste kans. Wel een pluspunt dat men nu niet zo doorslaat in hoe gek Riggs is. Het blijkt misschien uit zijn roekeloze acties maar uit zich niet meer in stemmetjes of wilde blikken, of zelfs maar zijn wilde bos haar.

Jet Li voegt wel echt wat toe trouwens, is een waardige bad guy. Hij brengt natuurlijk ook wat goede actiemomenten met zich mee, maar gelukkig niet zoveel dat het helemaal een ander soort film wordt (al slaat het op het einde even bijna door). En hij compenseert ook voor het misschien wat te gebrekkige verhaal.

De film is niet zonder mindere scènes, zoals die met het lachgas en ook wel een beetje het einde in het ziekenhuis, maar dan krijgt Pesci's personage toch nog een beetje glans nadat hij vooral de hele film weer weinig bijdraagt. Die monoloog over de kikker daarvoor leek het begin van een wat dubieuze scène maar wist met zijn ontknoping uiteindelijk toch nog wel een beetje te ontroeren. Ja, dit is gewoon een film waar je vooral blij mee moet zijn. Het komt niet vaak voor dat zo'n goede filmreeks op een waardige manier eindigt. Dat leek na de derde film al een gelopen zaak. Een dikke 3.0*.

Kan erdoor, maar op de rol van Joe Pesci ben ik ondertussen wel helemaal uitgekeken.

avatar van Boneka
Het is moeilijk om het niveau hoog te houden. Zoals zo vaak bij sequels is het vervolg vaak een stuk minder. En wat jammer dat ze weer voor die uitermate irritante Pesci hebben gekozen. Hij was inderdaad leuk in deel 2. Uitermate irritant in 3 en ook in deze had hij voor mij niet terug hoeven te komen. In Lethal weapon 4 zien we weer wat terug in de delen 1 en 2. Actie en wat leuke grappen en op het eind een mooi spektakel hoewel je het nooit wint van iemand met de "zwarte band". De onderwater scene was overigens mooi gemaakt, maar wel ongeloofwaardig. Dat gold ook voor de snelwegscene, waarvan ik dacht waar gaat dit heen, maar vond het zowaar nog wel grappig.

We eindigen, met een soort "Who's talking" maar het beste blijven toch wel de eerste twee delen.
Lethal weapon 1 3.5 ster
Lethal weapon 2 4 sterren
Lethal weapon 3 2.5 ster
Lethal weapon 4 3 sterren

avatar van IH88
“I'm not too old for this shit.”

Perfect einde van de Lethal Weapon franchise. Murtaugh en Riggs zijn ouder, maar gelukkig komen ze al kibbelend weer in een doldwaas avontuur terecht. Het begint repeterend te worden, maar ik kan niet anders dan voor de laatste keer de weergaloze chemie te roemen tussen Glover en Gibson.

Zelfs in dit vierde avontuur is het samenspel tussen de twee nog steeds ongeëvenaard. Met Joe Pesci en nieuwkomer Chris Rock als wandelende en snelpratende stuiterballen. En ook Rene Russo en Jet Li doen het goed in bijrollen. Er is chemie, er is humor, er is actie en dit vierde deel geeft Murtaugh en Riggs een perfect einde. Ik ga ze missen. Want zoals ze op het laatst schreeuwen, "This is Family!". En zo is het maar net.

TMP
Aardige afsluiter van de Lethal Weapon reeks. De interactie tussen Murtaugh en Riggs is en blijft fijn. Verder bevat de film hier en daar best wat komische momenten en heeft de film een redelijk plot, waardoor ook dit deel wel de moeite waard is.