Die Hard with a Vengeance (1995)

Alternatieve titels: Die Hard 3 | Die Hard: With a Vengeance

Actie / Thriller

geregisseerd door John McTiernan
met Bruce Willis, Samuel L. Jackson en Jeremy Irons

Op een publieke plek in New York vindt een explosie plaats, die opgeëist wordt door een man die zich Simon noemt en alleen met John McClane wil praten. McClane is een zwaar alcoholistische agent die z'n badge niet meer heeft, maar alleen als hij de opdrachten van Simon uitvoert zullen de explosies stoppen.

avatar van tbouwh
Na 1 en 2 was het nu de beurt aan Die Hard:with a Vengeance. Ditmaal met Samuel Jackson, en dat nog wel in de periode dat hij tevens schitterde in Pulp Fiction. De film begint meteen lekker explosief (letterlijk). Het eerste halfuur kent een heerlijke onderhuidse spanning. Willis die opgeroepen wordt, het 'Simon says'-gedeelte, Willis in Harlem met het 'I hate niggers'-bord; het verhaal opent briljant, en wist mij het eerste gedeelte aan de buis gekluisterd. De verborgen identiteit van Simon genereert een extra spanningsveld, en het is leuk te zien hoe Willis en Jackson zich onder tijdsdruk door het centrum van N.Y. inwerken. Vooral de interactie tussen de twee is memorabel (How do Catholics do their thing?). Als de identiteit van Simon onthult wordt, en iets later ook diens plan, wordt het allemaal toch iets minder. De film werkt dan steeds meer toe naar het standaard-actieplot. Waar deel 1 de spanning tot het einde wist vast te houden, verliest deel 3 die net iets over de helft van de film. Neemt niet weg dat de rol van Irons nog wel een aantal leuke momenten oplevert, al kan hij de erfenis van Alan Rickman niet opvullen.
Vermakelijk, maar er had meer in gezeten. Tikkie beter dan deel 2.

avatar van Thomas83
Op een of andere manier had ik deze nooit eerder gezien, terwijl hij over het algemeen toch behoorlijk wordt gewaardeerd en vaak beter wordt genoemd dan de tweede film. Daar ben ik het ook wel mee eens. Al bleek de film uiteindelijk niet zo leuk als ik na het leuke begin hoopte. Vooral die openingsscène beloofde wel wat.

Irons doet het niet zo goed als Rickman maar zet toch duidelijk een bovengemiddeld leuke bad guy neer, en Willis was in deze periode het meest indrukwekkend qua uitstraling. En dan speelt ook Jackson nog eens mee met een erg leuke rol en zijn er ook nog wat aardige bijrolacteurs als Greene en Bryggman. Daarmee heeft deze film al een stuk meer te bieden als zelfs de eerste Die Hard-film, waar het eigenlijk alleen serieus draaide om Willis en Rickman.

Helaas blijkt deze film uiteindelijk alleen overduidelijk geen pure Die Hard-film te zijn, maar eentje waarvoor een ergens nog liggend scripts is gebruikt. Wel een best leuk script overigens. Best wel typisch jaren negentig zou ik zeggen. Hoewel men nu ook daadwerkelijk een redelijk verhaal probeert te vertellen wist het toch mijn aandacht niet helemaal vast te houden.

Mede daardoor deden de soms lekker grootse actiescènes me ook niet meer zoveel op een gegeven moment. En het einde is helaas vrij matig. Opeens zijn ze helemaal in Canada om met de boeven af te rekenen. Dat is gewoon heel slechte regie. Lijkt op een haastklus. De fotografie in de film is weer wat beter, maar de actie had wel wat beter in beeld gebracht kunnen worden. Wel mooi is de New York-sfeer in de film. Daar is duidelijk echt aandacht aan besteed. Uiteindelijk heb ik me wel goed kunnen vermaken. 3.0*.

avatar van roald1987
Dat Beethoven symphony no 9 oorlogs muziekje had echt niet gehoeven hoor,, zo irritant en kinderachtig,, terwijl een van de gerste scènes zijn waar ze de boel overnemen. Echt halve ster af puur voor dat bfilm-achtige soundtrack. Zat daar een ander goed soundtrack op was geniaal geweest. Zonde

avatar van DVD-T
Hoewel de film een aantal er goede tot geweldige momenten bevat is dit nooit echt mijn favoriet geweest.

In het begin is het Willis/Jackosn duo geweldig. Maar op den duur gaan hun eindeloze gekibbel en racistische opmerkingen behoorlijk irriteren. Ook heb ik de bad-guy en zijn motieven nooit echt interessant gevonden. Wel een erg goede keuze om McTiernan terug te brengen. Hij weet erg goed hoe je actie moet vastleggen op camera en ook weet hij nog eens om behoorlijk het verhaal te vertellen. Het tempo is geweldig. Lekker vlot verteld. De actie scenes zien er weergaloos uit en laten je op het puntje van je stoel zitten. Ook de helemaal andere setting (geen kerst) is erg goed gedaan. New York leent zich geweldig voor deze film en het spel van Simon.

Ik ben ook niet zo te spreken over de muziek. De cue die Simon en zij crew aangeeft begint op een bepaald punt echt te vervelen.

Toch keer op keer een leuke zit, alhoewel dit nooit mijn favoriet zal worden.

avatar van Glennekeeeee
Die hard is een klassieker geworden, de opvolger was best leuk maar voelde toch teveel aan als een herhaling van zetten. Die Hard 3 had het geluk McTiernan terug aan boord te hebben en anno 2015 weten we ondertussen dat hij nog altijd Die Hard het best tot leven heeft gebracht. Zowel in het origineel als dit derde deel.

Dat de regisseur terugkwam is niet alleen een pluspunt voor deze film. Ook Bruce Willis speelt hier voor mij persoonlijk zijn beste McClane. Daarnaast is Samuel L. Jackson een heerlijke toevoeging. Die twee samen zijn heerlijk en het had nog beter kunnen uitgevoerd worden want er zijn best nog wat té veel solo momenten van beiden. Ook de uitbreiding van locaties is een verfrissing voor de reeks. Dat Die Hard begonnen is in een simpel appartement was uiteraard fris en sterk maar voor mij is Die Hard niet 'een agent op 1 locatie' maar wel 'Bruce Willis/McClane die een avontuur beleefd dat perfect afgestemd is op het personage'. Die Hard 3 houdt zich dus aan deze visie en brengt non stop actie met amper rustmomenten. Anno 2015 voelt het soms wat aan als pulp maar het is wel een amusante rit. Een psychopaat die het hoofdpersonage bespeelt is natuurlijk niets nieuws maar Die Hard pakt het slim aan om het niet alleen daarom te laten draaien én uiteindelijk meer (of juist minder) te zijn dan dat. Dat de uiteindelijke reden van de badguys nogal cliché is voelt zowel aan als een leuke twist als een goedkope oplossing. Maar het vermindert de pret niet en de actie blijft maar verder razen tot de laatste 10 seconden na.

Misschien is de eerste Die Hard verfrissender, slimmer, completer en iets beter in kwaliteit. Maar deze derde Die Hard is minstens even amusant en biedt een actiefilm aan die qua proportie zelfs in 2015 makkelijk standhoud en qua amusement, acteerprestaties, actie, verhaal (wel nogal plotgaten) schat ik deze film praktisch evenhoog in als het origineel.

avatar van RolandH
Vond Samuel L. Jackson een storende factor in deze film, en dat is jammer voor zo'n goede acteur, voor de rest een redelijke film, maar dat is ook alles, een keer kijken en hij verdwijnt voor een lange tijd weer in de kast.

avatar van Mr-Mcmovie
Geniaal derde deel met alweer John McTiernan aan de regie voor de tweede maal zeven jaar na het eerste geweldige eerste die hard deel.

De intro is echt een ware knaller met een warme dag in New York iedereen die rustig winkeld of een hot dog eet met The Lovin Spoonful op de achtergrond met Summer In The City wat volgt met een knallende bom die afgaat. Kort daarna krijgen we ook voor de eerste keer in de Die Hard reeks een kijk in het district van McClane wat voor de vorige niet was, en zien we zelf McClane's baas gespeeld door Larry Bryggman die ook echt goed bezig was in dit derde deel.
Kort daarna krijgen we McClane met een vieze kater te zien (waar ghij geweldig heel de film over doordramd dat hij met een kater zit) en ook die scene in die bus met een geweldige dosis humor wat Mctiernan ook in de eerste had gestoken waar ik echt strike mee lag, met een geweldig oog voor detail als ze over Holly begonnen te praten die gespeeld werdt door Bonnie Bedelia die hier niet meer in te zien is, maar wel werd vervangen hier door Samuel L. Jackson die een rasistische anti held speeld die geweldig past in heel het plaatje met de goed verzorgende humor wat al meteen begint met de scene ls Willis in harlem staat met het bord "i hate niggers" waar Jackson zegt die alsof je gek bent waar ik me echt goed strike mee lachte

Verder goed gevulde actie door heel de film dat goed wordt gemengt met fantastische suspence heel het eerste uur van de film als we Jeremy Irons nog niet in beeld zien te krijgen maar alleen aan de lijn met zijn simon says spelletje
Kort daarna als we Irons in beeld krijgen is het andere laaste uur goed dik gevuld met ijzersterke actie, en wederom geweldige humor en typische McClane humor die we kennen van de vorige films

Dit was alweer een heel leuke ervaring om te kijken (ook al voor de 1000ste keer) maar dit maal op blu ray wat wel een leuke ervaring was met het scherpe geluid en mooie beeld dat van het scherm spatte.

4,5 sterren voor dit prachtige derde deel.

avatar van IH88
“Damn McClane, you know I was just starting to like you.”
“Yeah, well don't, I'm an asshole.”

Bruce Willis en Samuel L. Jackson die kibbelend door de straten van New York rennen om bommen onschadelijk te maken en een lekker schmierende Jeremy Irons als bad guy, what's not to like? Die Hard: With a Vengeance begint explosief en in het eerste gedeelte wordt er een heerlijk ijzingwekkende sfeer gecreëerd met de met een zware kater rondlopende John McClane die allemaal opdrachten moet vervullen die de geheimzinnige Simon hem opdraagt, want anders zullen er meer bommen afgaan.

Tijdens het vervullen van deze opdrachten krijgt McClane hulp van Zeus (Jackson) en Willis en Jackson vormen een zeer vermakelijk duo. Het eerste gedeelte is mysterieus en onheilspellend omdat je niet weet wie deze Simon is en waarom hij het op McClane gemunt heeft. Zodra Irons in beeld verschijnt en zijn werkelijke plan uit de doeken wordt gedaan verandert de film in een actierijk spektakel met het bekende kat en muis spel. Willis mag zijn witte hemd weer aantrekken en coole oneliners spuien en het is weer geweldig om naar te kijken. Regisseur John McTiernan weet het zomerse New York perfect te vangen en de stad is bijna een karakter op zich. De Die Hard reeks blijft een voorbeeld voor andere actiefilms en laat zien hoe het moet. Veel actie, sterk uitgewerkte personages, humor, coole oneliners en een kleurrijke bad guy. Soms is er niet meer nodig.

avatar van loneranger
Deze Die Hard aflevering is vooral goed door de geweldige chemie tussen Bruce Willis en Samuel L. Jackson, en daarnaast zet Jeremy Irons een prima bad guy neer die bijna net zo goed is als die van Alan Rickman. Opvallend, ze zijn beiden Brit. De claustrofobische setting uit deel 1 en enigszins deel 2 wordt hier verlaten en het werkt goed. New York is een grote jungle en laat de actie maar aan Willis en Jackson, en regisseur MC Tiernan, die terug is, over. Deze is bijna net zo goed als de eerste, ik twijfel tussen 3,5 en 4. Ik rond af naar boven.

iets minder dan de vorige 2 delen,maar nog steeds een hele leuke film.vermaak me altijd prima met herzien.

avatar van Alathir
Ook het derde deel is goed. Qua pure vechtscènes is het dit keer duidelijk minder dan de vorige 2 delen. Er komen nu nog meer MacGyver achtige situaties aan bod dan in de vorige delen vond ik. Samuel Jackson en Bruce Willis spelen goed samen en er zitten een aantal degelijke grappen in de film. Op het vlak van humor scoort deze Die Hard wat mij betreft iets beter dan hun 2 voorgangers. De opdrachten vermaken op zich wel, maar het moet natuurlijk altijd op de laatste seconde gebeuren dat ze het antwoord vinden of dat ze het juiste draadje van de 'limonadebom' doorknippen. Ik vind dat storend en ongeloofwaardig. Bovendien is het een beetje jammer dat de actrice die Holly speelt hier niet in te zien is, een beetje te makkelijk uit het verhaal geschreven...

avatar van xxERWINxx
Heerlijke actiefilm! Van minuut 1 tot het einde zien we alleen maar actie en spektakel!
Goede en leuke rol ook voor Samuel L Jackson, samen met Bruce Willis is het een goed team!
Doet me denken aan de Lethal weapon films.
4 sterren dus net als deel 4 en 5!

avatar van Kondoro0614
Ook het derde film uit de Die Hard reeks stond nog op het lijstje om herzien te worden en ik vond het wel eens tijd worden dat ik deze reeks dan ook maar eens gelijk helemaal af ging kijken, aangezien ik met afgelopen kerst het tweede deel al had gezien. Het derde deel was vermakelijk genoeg, een leuke zit die niet snel ging vervelen, en dat kwam natuurlijk ook aan de heerlijke twist die deze film bevatte en het kon toen allemaal nog, leuk in beeld gebracht en leuke karakters maken deze film vervolgens best snel af.

Na twee delen als kerstmis gerelateerd te maken hebben ze er nu voor gekozen dit thema een beetje achter te houden waardoor de film wel gelijk een ander indruk krijgt dan de eerste twee delen, en is zelfs dit derde deel nog ijzersterk in zijn vak en staat als een huis op de grond. Toch komt dit ook door een goed presterende Willis die een uitstekende samenwerking aankaart met Jackson waardoor de film héérlijk door speelt. Met een heerlijk verhaal en een goed concept werkt John McTiernan deze film mooi af.

“Yippie-kai-yay motherfucker.”

Het is zoals ik waarschijnlijk al heb gezegd nu alweer een poos geleden dat ik Die Hard 3 eens op had gezet maar, ik wist er niet meer héél veel van. Daarom was deze zit stuk aan stuk heerlijk, en kon ik me niet permitteren dat ik deze film slecht ging vinden omdat veel aspecten kloppen waaraan een film in mijn ogen goed aan voldoet, goeie actie met het liefst een leuke acteur en natuurlijk de stad New York waarvan ik helemaal hoteldebotel van word.

Het verhaal is ook geinig, we volgen McClane die verplicht thuiszit en alcohol verslaafd is. Hij word op een dag toch wel teruggeroepen wanneer er een bomaanslag plaatsvind in New York en de aanslagpleger wil alleen McClane spreken. Het verhaal kwam me een beetje over alsof ik naar Jan de Bont’s ‘Speed’ aan het kijken was aangezien we na deze meldingen een race tegen de klok krijgen waar McClane samen met Zeus de spelletjes van Gruber moeten uitvoeren om zo kinderen te helpen.

McClane krijgt Gruber achter zich aan aangezien hij een film eerder zijn broer van een hoog gebouw had afgegooid. En als wraak wou Gruber eigenlijk niks anders dan ‘wraak’, alleen zinde hij niet alleen naar wraak nee, hij wou eigenlijk de politie korps van hun radios en gedachten afwijken alsof er een echte bom in een school lag om zo vervolgens zelf een bank te kunnen beroven met 131 nog wat miljard waarde aan goudstaven, al was hem dat bijna gelukt alleen zat McClane natuurlijk weer in de weg.

De film kende leuke actie scenes en qua verhaal ging het ook perfect. De samen werking van Jackson en Willis was ook heerlijk en Jeremy Irons speelde een prima rol van Gruber. Dat alles maakte Die Hard 3 een perfecte film die zo op een avondje heerlijk wegkeek, op naar deel vier.

Was net op TV en toch weer blijven kijken. Heb gewoon de 5 movies Blu Ray set liggen, maar je bent lui of je bent het niet.

Hij is nog steeds leuk, goede vibe en de intro met summer in the city blijft sterk. Maar hij wordt gaandeweg wel een stuk minder, ook wat nutteloze scenes zoals in dat stadion. De heist is toch ook wel amateuristisch. Ik hoop niet dat landelijk kapitaal zo slecht bewaard wordt. Vond de choreografie trouwens niet geweldig. Dit is wel een film die ze vandaag de dag niet meer kunnen maken, scenes zoals in Harlem zou wereldnieuws zijn nu en waarschijnlijk een politiek debat opleveren. Zo truttig is het geworden. Chemie tussen Jackson en Willis werkt goed, Irons is ook weer lekker kil. Blijft altijd een gentleman, ook als schurk.

Wat betreft de beste Die Hard film, het klinkt gek maar na wat jaartjes geleden alle 5 de discs te hebben bekeken is dat Die Hard 2 van Renny Harlin. 1 is absoluut geweldig, maar vind ik vandaag de dag toch wel aan de trage kant, vooral eerste helft. DH2 is nog steeds een keiharde actiefilm die eigenlijk al na 10 minuten begint en niet meer stopt, ze blazen zo even een passagiers vliegtuig op als waarschuwing. Ook iets wat vandaag niet meer kan. Het was misschien niet de meest originele sequel, maar zeker wel groter, harder en sneller. En het blijft toch wel een relatief klein gebied, een airport. Die Hard 3 had half New York, en in 4 wordt het helemaal overdreven. 5 had nooit gemaakt moeten worden.

Voor deel drie geen kerstbomen meer rond de cynische McClane, maar een broeierige zomer in New York als nieuwe setting. De warme kleuren zorgen voor extra serotonine, afgewerkt door McTiernan's even zonnige camerawerk en fantasie. Het kat en muis spel met Irons is bijzonder vermakelijk, zeker omdat McClane blijkbaar met een verschrikkellijke kater zit en helemaal geen zin heeft om bommen te ontmantelen of levensgevaarlijke terroristen na te jagen. Hoe zou u zelf zijn?

Het moet gezegd, oneliners en dialoog staan er weer met een naturel en gevatheid zoals die vandaag de dag zelden nog gemaakt worden, en ook de actiescènes ademen kwaliteit. Diegene met de 180 graden spinnende auto heb ik ooit zelf eens uit noodzaak getest met teleurstellend resultaat, zo ook vonden ze op het politiebureau.

Al met al een zeer sterke actiethriller die zo om de 4 jaar met plezier kan herkeken worden, alleen al om te zien waar 1995 is gebleven. Of Bruce Willis zijn haar. Of diens enthousiasme.

avatar van FunkStarr
Mwah, de film heeft zowel sterke als zwakke punten. Ik vind hem sowieso stukken minder dan de eerste twee delen, waarbij deel 1 een klein meesterwerk is. De film wisselt sterke scenes af met slechte scenes, en de bad-guys worden zo kinderachtig neergezet, dat je het geen seconde serieus neemt, in ieder geval ik niet. Ook een paar erg slechte dialogen tussen Simon en McClane, misplaatste muziek, overdreven gedoe maar dan wel dat het gewoon niet leuk is. Politiechef met de snor vond ik ook niet heel overtuigend overkomen. Eigenlijk is er zoveel mis met deze film dat het haast niet bij te houden is. Nipte voldoende, vooral door Willis die zijn rol toch weer goed neerzet. waar ik me ook aan stoorde is het gebrek aan creativiteit door weer met Duitsers op de proppen te komen en jahoor, toevallig is Simon de broer van Hans Gruber, wat enorm toevallig en wat een gebrek aan fantasie. waarom hebben Duitsers trouwens een gedeeltelijk Nederlandse achternaam, weten die Amerikanen nou nog steeds niet het verschil tussen Duitsers en Nederlanders?

avatar van JacoBaco
FunkStarr schreef:
Toevallig is Simon de broer van Hans Gruber, wat enorm toevallig en wat een gebrek aan fantasie.

Het ligt toch net even anders denk ik.
Simon heeft denk ik altijd al het plan gehad om een flinke bankroof op poten te zetten. In dit geval dus de Federal Reserve Bank in New York. En vanwege John McClane kan hij dit eindelijk serieus gaan proberen. Door te doen alsof hij simpelweg wraak wil. Maar Simon wil helemaal geen wraak nemen op McClane, hij wil dat goud stelen. En tevens is de hele zoektocht naar explosieven opgezet als afleiding. John McClane krijgt dit na een tijdje ook in de gaten. En in die zogenaamde grote bom zit siroop. Dus Simon is geen monster zoals hij het zelf zegt, maar vooral een professionele dief die niet specifiek over lijken wil gaan om te bereiken wat hij wil bereiken. En hij is het met John eens wanneer hij zegt dat zijn broer een klootzak was.

Ik vind het best een slim verhaal.

Precies, heel goed doordacht van iets wat op het eerste zicht inderdaad een simpel wraakmotief lijkt. Veel films zouden het daarop houden en ook de school tot een extra explosie omtoveren. Getuigt net van veel fantasie deze atypische wending.

avatar van FunkStarr
JacoBaco schreef:

Het ligt toch net even anders denk ik.

Ik vind het best een slim verhaal.

Wat je zegt klopt inderdaad wel, maar dan nog vind ik het allemaal niet erg origineel. Want er is toch een connectie terwijl die connectie er helemaal niet had hoeven zijn. En ook weer Duitsers. Maargoed nogmaals jouw uitleg klopt maar dan nog vind ik het persoonlijk niet erg indrukwekkend. De film heeft ook enkele zeer sterke momenten en daarom ook een voldoende, maar ik vind nogmaals de eerste twee delen echt stukken beter.

Ja, het had destijds wel een leuke twist. De film heet zelfs With a Vengeance.

Er is eigenlijk helemaal geen vengeance. Zodra je Simon Peter Gruber hoort denk je meteen 'oh, wraak plot'. Maar dat is dan helemaal niet zo. Simon vond zijn broer ook een lul, maar natuurlijk ging doden hem wel te ver.

Ik kan me ook herinneren, toen ik de film in 1995 zag, dat de hoeveelheid van dat springstof in de school niet klopte met wat er gestolen was (in de school zat meer). Misschien was dat foute vertaling of zat ik zelf fout, maar dat bleek dus siroop en dus geen error in het script.

Vind eigenlijk het einde wel heel zwak. Zag er op een of andere manier ook een beetje low budget uit.

Hij ziet waar die pillen zijn geimporteerd en weet opeens waar ze zijn. Dan die helicopter shootout en dat is het.

Het alternatieve einde is beter, waarin McClane de rollen omdraait. Maar ik kan begrijpen dat het niet is gebruikt, omdat het een behoorlijke stijlbreuk was. Dat einde is vrij cru en McClane is daar ook erg serieus.