Die Hard with a Vengeance (1995)

Alternatieve titels: Die Hard 3 | Die Hard: With a Vengeance

Actie / Thriller

geregisseerd door John McTiernan
met Bruce Willis, Samuel L. Jackson en Jeremy Irons

Op een publieke plek in New York vindt een explosie plaats, die opgeëist wordt door een man die zich Simon noemt en alleen met John McClane wil praten. McClane is een zwaar alcoholistische agent die z'n badge niet meer heeft, maar alleen als hij de opdrachten van Simon uitvoert zullen de explosies stoppen.

avatar van tbouwh
Na 1 en 2 was het nu de beurt aan Die Hard:with a Vengeance. Ditmaal met Samuel Jackson, en dat nog wel in de periode dat hij tevens schitterde in Pulp Fiction. De film begint meteen lekker explosief (letterlijk). Het eerste halfuur kent een heerlijke onderhuidse spanning. Willis die opgeroepen wordt, het 'Simon says'-gedeelte, Willis in Harlem met het 'I hate niggers'-bord; het verhaal opent briljant, en wist mij het eerste gedeelte aan de buis gekluisterd. De verborgen identiteit van Simon genereert een extra spanningsveld, en het is leuk te zien hoe Willis en Jackson zich onder tijdsdruk door het centrum van N.Y. inwerken. Vooral de interactie tussen de twee is memorabel (How do Catholics do their thing?). Als de identiteit van Simon onthult wordt, en iets later ook diens plan, wordt het allemaal toch iets minder. De film werkt dan steeds meer toe naar het standaard-actieplot. Waar deel 1 de spanning tot het einde wist vast te houden, verliest deel 3 die net iets over de helft van de film. Neemt niet weg dat de rol van Irons nog wel een aantal leuke momenten oplevert, al kan hij de erfenis van Alan Rickman niet opvullen.
Vermakelijk, maar er had meer in gezeten. Tikkie beter dan deel 2.

avatar van Thomas83
Op een of andere manier had ik deze nooit eerder gezien, terwijl hij over het algemeen toch behoorlijk wordt gewaardeerd en vaak beter wordt genoemd dan de tweede film. Daar ben ik het ook wel mee eens. Al bleek de film uiteindelijk niet zo leuk als ik na het leuke begin hoopte. Vooral die openingsscène beloofde wel wat.

Irons doet het niet zo goed als Rickman maar zet toch duidelijk een bovengemiddeld leuke bad guy neer, en Willis was in deze periode het meest indrukwekkend qua uitstraling. En dan speelt ook Jackson nog eens mee met een erg leuke rol en zijn er ook nog wat aardige bijrolacteurs als Greene en Bryggman. Daarmee heeft deze film al een stuk meer te bieden als zelfs de eerste Die Hard-film, waar het eigenlijk alleen serieus draaide om Willis en Rickman.

Helaas blijkt deze film uiteindelijk alleen overduidelijk geen pure Die Hard-film te zijn, maar eentje waarvoor een ergens nog liggend scripts is gebruikt. Wel een best leuk script overigens. Best wel typisch jaren negentig zou ik zeggen. Hoewel men nu ook daadwerkelijk een redelijk verhaal probeert te vertellen wist het toch mijn aandacht niet helemaal vast te houden.

Mede daardoor deden de soms lekker grootse actiescènes me ook niet meer zoveel op een gegeven moment. En het einde is helaas vrij matig. Opeens zijn ze helemaal in Canada om met de boeven af te rekenen. Dat is gewoon heel slechte regie. Lijkt op een haastklus. De fotografie in de film is weer wat beter, maar de actie had wel wat beter in beeld gebracht kunnen worden. Wel mooi is de New York-sfeer in de film. Daar is duidelijk echt aandacht aan besteed. Uiteindelijk heb ik me wel goed kunnen vermaken. 3.0*.

avatar van roald1987
Dat Beethoven symphony no 9 oorlogs muziekje had echt niet gehoeven hoor,, zo irritant en kinderachtig,, terwijl een van de gerste scènes zijn waar ze de boel overnemen. Echt halve ster af puur voor dat bfilm-achtige soundtrack. Zat daar een ander goed soundtrack op was geniaal geweest. Zonde

avatar van DVD-T
Hoewel de film een aantal er goede tot geweldige momenten bevat is dit nooit echt mijn favoriet geweest.

In het begin is het Willis/Jackosn duo geweldig. Maar op den duur gaan hun eindeloze gekibbel en racistische opmerkingen behoorlijk irriteren. Ook heb ik de bad-guy en zijn motieven nooit echt interessant gevonden. Wel een erg goede keuze om McTiernan terug te brengen. Hij weet erg goed hoe je actie moet vastleggen op camera en ook weet hij nog eens om behoorlijk het verhaal te vertellen. Het tempo is geweldig. Lekker vlot verteld. De actie scenes zien er weergaloos uit en laten je op het puntje van je stoel zitten. Ook de helemaal andere setting (geen kerst) is erg goed gedaan. New York leent zich geweldig voor deze film en het spel van Simon.

Ik ben ook niet zo te spreken over de muziek. De cue die Simon en zij crew aangeeft begint op een bepaald punt echt te vervelen.

Toch keer op keer een leuke zit, alhoewel dit nooit mijn favoriet zal worden.

avatar van Glennekeeeee
Die hard is een klassieker geworden, de opvolger was best leuk maar voelde toch teveel aan als een herhaling van zetten. Die Hard 3 had het geluk McTiernan terug aan boord te hebben en anno 2015 weten we ondertussen dat hij nog altijd Die Hard het best tot leven heeft gebracht. Zowel in het origineel als dit derde deel.

Dat de regisseur terugkwam is niet alleen een pluspunt voor deze film. Ook Bruce Willis speelt hier voor mij persoonlijk zijn beste McClane. Daarnaast is Samuel L. Jackson een heerlijke toevoeging. Die twee samen zijn heerlijk en het had nog beter kunnen uitgevoerd worden want er zijn best nog wat té veel solo momenten van beiden. Ook de uitbreiding van locaties is een verfrissing voor de reeks. Dat Die Hard begonnen is in een simpel appartement was uiteraard fris en sterk maar voor mij is Die Hard niet 'een agent op 1 locatie' maar wel 'Bruce Willis/McClane die een avontuur beleefd dat perfect afgestemd is op het personage'. Die Hard 3 houdt zich dus aan deze visie en brengt non stop actie met amper rustmomenten. Anno 2015 voelt het soms wat aan als pulp maar het is wel een amusante rit. Een psychopaat die het hoofdpersonage bespeelt is natuurlijk niets nieuws maar Die Hard pakt het slim aan om het niet alleen daarom te laten draaien én uiteindelijk meer (of juist minder) te zijn dan dat. Dat de uiteindelijke reden van de badguys nogal cliché is voelt zowel aan als een leuke twist als een goedkope oplossing. Maar het vermindert de pret niet en de actie blijft maar verder razen tot de laatste 10 seconden na.

Misschien is de eerste Die Hard verfrissender, slimmer, completer en iets beter in kwaliteit. Maar deze derde Die Hard is minstens even amusant en biedt een actiefilm aan die qua proportie zelfs in 2015 makkelijk standhoud en qua amusement, acteerprestaties, actie, verhaal (wel nogal plotgaten) schat ik deze film praktisch evenhoog in als het origineel.

avatar van RolandH
Vond Samuel L. Jackson een storende factor in deze film, en dat is jammer voor zo'n goede acteur, voor de rest een redelijke film, maar dat is ook alles, een keer kijken en hij verdwijnt voor een lange tijd weer in de kast.

avatar van Mr-Mcmovie
Geniaal derde deel met alweer John McTiernan aan de regie voor de tweede maal zeven jaar na het eerste geweldige eerste die hard deel.

De intro is echt een ware knaller met een warme dag in New York iedereen die rustig winkeld of een hot dog eet met The Lovin Spoonful op de achtergrond met Summer In The City wat volgt met een knallende bom die afgaat. Kort daarna krijgen we ook voor de eerste keer in de Die Hard reeks een kijk in het district van McClane wat voor de vorige niet was, en zien we zelf McClane's baas gespeeld door Larry Bryggman die ook echt goed bezig was in dit derde deel.
Kort daarna krijgen we McClane met een vieze kater te zien (waar ghij geweldig heel de film over doordramd dat hij met een kater zit) en ook die scene in die bus met een geweldige dosis humor wat Mctiernan ook in de eerste had gestoken waar ik echt strike mee lag, met een geweldig oog voor detail als ze over Holly begonnen te praten die gespeeld werdt door Bonnie Bedelia die hier niet meer in te zien is, maar wel werd vervangen hier door Samuel L. Jackson die een rasistische anti held speeld die geweldig past in heel het plaatje met de goed verzorgende humor wat al meteen begint met de scene ls Willis in harlem staat met het bord "i hate niggers" waar Jackson zegt die alsof je gek bent waar ik me echt goed strike mee lachte

Verder goed gevulde actie door heel de film dat goed wordt gemengt met fantastische suspence heel het eerste uur van de film als we Jeremy Irons nog niet in beeld zien te krijgen maar alleen aan de lijn met zijn simon says spelletje
Kort daarna als we Irons in beeld krijgen is het andere laaste uur goed dik gevuld met ijzersterke actie, en wederom geweldige humor en typische McClane humor die we kennen van de vorige films

Dit was alweer een heel leuke ervaring om te kijken (ook al voor de 1000ste keer) maar dit maal op blu ray wat wel een leuke ervaring was met het scherpe geluid en mooie beeld dat van het scherm spatte.

4,5 sterren voor dit prachtige derde deel.

avatar van IH88
“Damn McClane, you know I was just starting to like you.”
“Yeah, well don't, I'm an asshole.”

Bruce Willis en Samuel L. Jackson die kibbelend door de straten van New York rennen om bommen onschadelijk te maken en een lekker schmierende Jeremy Irons als bad guy, what's not to like? Die Hard: With a Vengeance begint explosief en in het eerste gedeelte wordt er een heerlijk ijzingwekkende sfeer gecreëerd met de met een zware kater rondlopende John McClane die allemaal opdrachten moet vervullen die de geheimzinnige Simon hem opdraagt, want anders zullen er meer bommen afgaan.

Tijdens het vervullen van deze opdrachten krijgt McClane hulp van Zeus (Jackson) en Willis en Jackson vormen een zeer vermakelijk duo. Het eerste gedeelte is mysterieus en onheilspellend omdat je niet weet wie deze Simon is en waarom hij het op McClane gemunt heeft. Zodra Irons in beeld verschijnt en zijn werkelijke plan uit de doeken wordt gedaan verandert de film in een actierijk spektakel met het bekende kat en muis spel. Willis mag zijn witte hemd weer aantrekken en coole oneliners spuien en het is weer geweldig om naar te kijken. Regisseur John McTiernan weet het zomerse New York perfect te vangen en de stad is bijna een karakter op zich. De Die Hard reeks blijft een voorbeeld voor andere actiefilms en laat zien hoe het moet. Veel actie, sterk uitgewerkte personages, humor, coole oneliners en een kleurrijke bad guy. Soms is er niet meer nodig.

avatar van loneranger
Deze Die Hard aflevering is vooral goed door de geweldige chemie tussen Bruce Willis en Samuel L. Jackson, en daarnaast zet Jeremy Irons een prima bad guy neer die bijna net zo goed is als die van Alan Rickman. Opvallend, ze zijn beiden Brit. De claustrofobische setting uit deel 1 en enigszins deel 2 wordt hier verlaten en het werkt goed. New York is een grote jungle en laat de actie maar aan Willis en Jackson, en regisseur MC Tiernan, die terug is, over. Deze is bijna net zo goed als de eerste, ik twijfel tussen 3,5 en 4. Ik rond af naar boven.

iets minder dan de vorige 2 delen,maar nog steeds een hele leuke film.vermaak me altijd prima met herzien.

avatar van Alathir
Ook het derde deel is goed. Qua pure vechtscènes is het dit keer duidelijk minder dan de vorige 2 delen. Er komen nu nog meer MacGyver achtige situaties aan bod dan in de vorige delen vond ik. Samuel Jackson en Bruce Willis spelen goed samen en er zitten een aantal degelijke grappen in de film. Op het vlak van humor scoort deze Die Hard wat mij betreft iets beter dan hun 2 voorgangers. De opdrachten vermaken op zich wel, maar het moet natuurlijk altijd op de laatste seconde gebeuren dat ze het antwoord vinden of dat ze het juiste draadje van de 'limonadebom' doorknippen. Ik vind dat storend en ongeloofwaardig. Bovendien is het een beetje jammer dat de actrice die Holly speelt hier niet in te zien is, een beetje te makkelijk uit het verhaal geschreven...

avatar van xxERWINxx
Heerlijke actiefilm! Van minuut 1 tot het einde zien we alleen maar actie en spektakel!
Goede en leuke rol ook voor Samuel L Jackson, samen met Bruce Willis is het een goed team!
Doet me denken aan de Lethal weapon films.
4 sterren dus net als deel 4 en 5!