Die Hard 2 (1990)

Alternatieve titel: Die Hard 2: Die Harder

Actie / Thriller

geregisseerd door Renny Harlin
met Bruce Willis, Bonnie Bedelia en William Atherton

Als de agent John McClane weer eens voor kerst in Washington is, ziet hij iets vreemds op de luchthaven. Hij grijpt in en ontdekt dat het om zeer zware jongens gaat, al weet hij niet wat ze van plan zijn. Als de politie eenmaal doorheeft dat hij gelijk heeft is het al te laat. Terroristen hebben de luchthaven en de toestellen in de lucht in hun macht en in één van die toestellen zit John's vrouw. Hij tracht verborgen te blijven, de terroristen uit te schakelen en zeker niet makkelijk dood te gaan, net als vorig jaar.

avatar van soom
Toegegeven. Ik kon niet de hele eerste film zien, omdat het beeld aan alle kanten stotterde, en stil stond. Toch was wat ik ervan zag, tof genoeg voor een 4*. Deze film kon ik vrijwel helemaal zien. Er was één hapering. Maar afgezien daarvan, genoot ik er weer van. Hersenloze schietfilms, waarbij geen enkele logica te vinden is, en waarin je lekker de adrenaline voelt stromen. Ik heb er nul komma nul procent iets mee.
Ik houd echt niet van actie. Wat dat aangaat, leg ik nog steeds liever bloemetjes in welk pistool dan ook. Inplaats van die balletjes waarmee je diegene zijn bestaan alhier tot een einde brengt. En toch, al houd ik dus niet van actie.

Fast and the Furious blijft dé beste actiefilm die ik tot nu, met nu alweer 1964 (incluis deze) stemmen heb mogen zien. En na Die Hard, was dit echt net een streepje meer adrenaline. Bruce en Bonnie kuierden door het beeld. Degenen die schurk acteerden, deden dat weer rete goed. Ik kreeg de rillingen van Alan in zijn eerste rol, en dit was echt net een tandje meer, beter zelfs. Als alle tweede delen nu eens net zo uitpakten als deze film, dan was het leven waar we in stonden, vast net wat gemakkelijker.

avatar van DVD-T
Toch net zo leuk als het eerste deel.

Velen zullen het niet met mij eens zij maar vind dit echt net zo goed.
Het is allemaal niet heel origineel meer natuurlijk aangezien de eerste film de regels al een beetje heeft vast gelegd. Het verhaal is min of meer een beetje een herhaling is van het eerste deel, hierin is alles echter grootser in alles. De wolkenkrabber is ingewisseld voor een vluchthaven en de Europese bad-guys voor Amerikaanse bad-guys die voor een Zuid-Amerikaanse bad-guy werken.

Maar de setting is echt geweldig. De noodzaak om iedereen te redden die boven moeten blijven cirkelen en niet kunnen/mogen communiceren met het grond personeel is gewoon voelbaar. De actie is een stuk groter opgezet en is nu niet beperkt tot een locatie of specifiek gebouw.

Willis en de rest van de cast laten een erg goede performance zien en Renny Harlin levert geweldig werk af om een erg goede sequel af te leveren en dat is goed gelukt imo.

avatar van Mr-Mcmovie
How can the same shit happen to the same guy twice?
Maar McClane mij hoor je al sinds niet klagen !

Een erg goed vervolg heb ik dit altijd al gevonden ook al is die speciale sfeer die de eerste Die Hard heeft hier veel minder in is was het toch een echt super vervolg. Ook deze is de enigste van de vijf die hard films die het meeste tegen de eerste aan leunt ondanks het terug kerst is, en dat we Willis terug zien klauteren in schachten, en in liften.

Hier hebben we William Sadler als bad guy, ok het is geen Alan Rickman maar toch het wordt hier goed gevarieerd want hier naast Sadler hebben we de handlangers van de man die ook allemaal echt goed bekend zijn en voor al in het actie genre bv: Robert Patrick (kleine rol) Don Harvey, en een jonge John Leguizamo.
Maar buiten de bad guy qua acteur/actrice's in heel de film zat het vol bekenden zoals Colm Meaney die voorbij kwam vliegen, en Dennis Franz.

De actie was wederom alweer erg goed smullen, en zo heerlijk over de top zo als de geweldige scene als McClane uit het vliegtuig vliegt met zijn stoel, en het eind gevecht als ze allemaal op een vliegtuig kunnen lopen en vechten zonder er van af te vallen, i love it gewoon !

Ook leuk dat de muziek weer van Michael Kamen is net als in de vorige, en weer let it snow als lied bij de eind credits was ook heel erg leuk en gaf me meteen ook al weer een bekend gevoel van bij de eerste film.

4,0 sterren.

avatar van Tom-Hanks
Er zijn veel gelijkenissen met de vorige film: vrouw in gevaar, vervelende politiemannen, gijzeling,... .
Toch geef ik de film een 3.0*

avatar van zoutzak
Ondergewaardeerd! Harlins beste en bijna even goed als het eerste deel, verdedigbaar de beste actiefilm aller tijden, dat zegt genoeg...

avatar van IH88
“You're the wrong guy in the wrong place at the wrong time.”
“Story of my life.”

Dit tweede Die Hard avontuur is weer een heerlijke actiefilm met een Bruce Willis die weer in topvorm verkeerd als John McClane en met alle gemak een stelletje bad guys neerslaat/schiet/schopt/praat… Dit deel heeft wel een aantal minpunten waardoor het niet zo'n klassieker is geworden als deel één en niet zo vermakelijk is als het derde deel.

Het script speelt wel heel erg leentjebuur bij deel één en alles komt weer voorbij van de foute journalist tot de irritante politieagent. Sadler is overduidelijk geen Rickman en waar Hans Gruber een bepaalde ironie en zwarte humor had en echt een vijandelijke band opbouwde met McClane blijft Sadler wat kleurloos en echte dreiging straalt hij niet uit. Een gebouw vol met terroristen geeft een wat claustrofobischer gevoel dan een vliegveld en die ijzingwekkende spanning is er niet in dit deel. Als laatste minpunt wil ik nog het gebrek aan humor aanstippen. Waar deel één de onvergetelijke oneliners van McClane had en deel drie het gekibbel tussen Willis en Jackson, blijft dit tweede deel opvallend serieus. Je hebt de foute journalist en een paar oneliners van McClane maar voor de rest blijft het bloedserieus. Nu lijkt het erop alsof ik dit tweede deel niks vind maar niets is minder waar. Willis, een overdaad aan bad guys, actie, veel geknal, domme politieagenten, kerst en kerstmuziek gaat nooit vervelen. Deel twee mag dan de magie en spanning van deel één missen, als keiharde actiefilm met een knipoog is hij meer dan geslaagd.

avatar van W.V.
Beetje een tegenvaller deze film als je die afzet tegen deel 1, komt omdat dit deels een herhaling van zetten is. Er wordt eigenlijk niets nieuws toegevoegd. Maar ben het met bovenstaande scribent eens dat er nog wel voldoende overblijft van de film om van te genieten, maar met al dit talent had het veel beter gekund.

avatar van Flavio
Haalt het niet bij het eerste deel, maar nog altijd een leuk vervolg. Lang geleden inmiddels, de fax gold nog als iets nieuwerwets en bellen vanuit het vliegtuig- dat kan zomaar, dit zijn de jaren 90!

Willis is op zn best in dit soort rollen, met veel geweld maar toch altijd met een luchtige toon. Het valt verder op dat de Muur net gevallen is. De bad guys zijn geen communisten, of zelfs Europeanen, maar Amerikaanse soldaten die juist tégen de communisten vochten. Zo zie je maar dat de politieke waan van de dag ook dit soort actiefilms inkleurt.
Ook opvallend -voor een blockbuster- is het best grove geweld, de fucks en de hoge body count; de tijden voor PG-13 kortom. Ik vermoed dat een dergelijke blockbuster nauwelijks nog uitgebracht kan worden of misschien alleen als director's cut.

avatar van FunkStarr
Ietsjes minder dan deel 1, maar beter dan deel 3. Heerlijke actiefilm zoals het hoort.

avatar van clubsport
Ik weet nog dat ik deze in de bios zag ( deel 1 heb ik nooit op het grote scherm kunnen zien )
over het algemeen toch iets minder dan het eerste deel maar nietemin toch spectaculair al vond ik de schietstoelscene wel wat over the top .

avatar van loneranger
Een degelijke film van Renny Harlin en Bruce Willis doet het opnieuw goed als John Mc Clane. Die Hard wordt echter niet overtroffen, wat overblijft is een aangename actiefilm. William Sadler heeft niet het charisma van een Alan Rickman maar zet toch een behoorlijke bad guy neer. Verder prima actie en lekkere cynische humor. Vergeleken bij 'A good day to die hard' is dit een meesterwerk.

niet slecht,ik hou wel van die drukke sfeer zoals men ziet op de luchthaven en en bij het wegslepen van johns auto.genoeg spanning en vooral die zalige acteur f.d. tompson.

geweldig vervolg,vermaak me altijd prima met de die hard reeks.

avatar van Alathir
Een prima vervolg dat het inderdaad wat moet hebben van een beetje dezelfde setup aan personages als in deel 1. Alles is hier dan weer een heleboel grootser neergezet en dat heeft ook weer enkele mooie scènes teweeggebracht.

Ondanks dat de sfeer en het claustrofobische gedeelte van deel 1 hier weg is, krijgt men wel zotte explosies in de plaats. Het verhaal zat weer goed in elkaar met hier en daar een prima twist. Hetgeen ook leuk was, was om de agent van deel 1 terug te zien al is het maar kort.

Ik betrap me bij deze review op het vele gebruik van het woord 'weer' en dat duidt er precies ernstig op dat deze film het kleine broertje is van Die Hard. Desondanks wederom een heerlijke film!

avatar van xxERWINxx
Ik heb alle delen gezien en ik vind dit 2e deel de minste uit de reeks.
Het speelt grotendeels af op het vliegveld, ik had eigenlijk een soort Con Air verwacht waarin een vliegtuig word gekaapt door terroristen en Willis het vliegtuig aan de grond moet proberen te krijgen, maar het is dus een hele andere film.
De film zit goede actie in, redelijk spannend, maar niet zo goed als het sterke 1e deel.
Daarom 3.5 sterren voor deze film.

avatar van Kondoro0614
Ik had gezien dat ik het eerste deel uit de Die Hard reeks al had gezien en latere delen ook maar dit tweede deel is me altijd achter gehouden. Wetend dat de film in het teken staat met kerst heb ik maar even gewacht tot de december maand is begonnen (dan wil ik het liefste kerstfilms kijken) dus gisteren even besloten de film op te zetten. Ik moet zeggen dat ik nog best genoten heb van Die Hard 2 en dan vooral de goeie in breng van Bruce Willis toen hij nog een degelijke acteur was. Die Hard 2 brengt eigenlijk vrij weinig nieuws, zoals ze zelf eigenlijk ook al aangeven in de film is deel één totaal gelijk aan twee, althans ‘totaal gelijk aan’ is gelijk erg grof maar ze geven wel aan dat hij het al eens eerder mee gemaakt heeft dus eigenlijk alles in een herhaling valt voor John McClane.

Bruce speelt zijn rol wederom erg leuk en ik blijf het een goeie acteur vinden ondanks dat hij de laatste tijd in een aantal B-films speelt. Willis is het ultieme gezicht voor de Die Hard reeks maar, ook een gezicht wat moeilijk weg te denken is in de reeks. Bonnie Bedelia heeft in Die Hard 2 een klein rolletje en ondanks dat we haar geregeld zien heeft ze een erg simpele rol en hoeft ze vrij weinig te doen want ze zit namelijk in een vliegtuig dat niet kan/mag landen. John Amos heeft ook een leuke rol als leider bij het leger en vooral zijn verraad vond ik een erg leuke plottwist. Voor de rest vond ik de cast erg leuk en kent deze film leuke acteurs/actrices.

Renny Harlin heeft hier een perfect tweede deel neer gezet. De setting op het vliegveld vond ik erg leuk bedacht en ook de kerstsfeer vond ik heerlijk aanwezig en dat mocht ook wel naar boven komen, een leuke en harde kerst-actie film die ik erg kon waarderen. 124 minuten waren misschien een tikkeltje te lang, de film moest erg uitrekken waardoor erg stille en saaie scenes vielen wat ik persoonlijk niet had gezien in de film. Toch deed elke scene zijn best wat uit te leggen aan de kijker en meestal kwam dit ook goed over. Toch weet dit sterke tweede deel zich niet tot het niveau te halen waar de eerste Die Hard film zich in kende want die was toch echt wel reten goed.

Het verhaal is eigenlijk vrij simpel. We volgen in dit tweede deel John McClane weer een agent die voor zijn kerst in Washington DC is. Wanneer hij zijn vrouw verwacht gebeuren er wat vreemde dingen op het vliegveld want John niet aan staat. Wanneer hij achter twee mannen aan gaat in de bagageruimte komt hij er achter dat de mannen geen goede plannen hebben en willen hem vervolgens vermoorden. Wanneer John terug schiet en een lijk achterlaat komt hij in gezeur terecht waarna de radiotoren van het vliegveld plat word gelegd en ze van de ‘terroristen’ te horen krijgen dat ze een bepaald vliegtuig moeten laten landen en hun, hun gang moeten laten gaan en dan komt de radiotoren weer in macht van de vluchthaven. John laat het hier niet bij zitten en zet alles op alles om te misdadigers te pakken, koste wat kost.

In het vliegtuig blijkt (oorlog) crimineel Gen. Ramon Esperanza te zitten die men graag wilt bevrijden. Zelfs het leger dat in gezet word om de terroristen te pakken horen bij Ramon dus John moet het eigenlijk allemaal zelf maar uitzoeken en aangaan hoe hij de terroristen kan stoppen. Toch een zeer vermakelijke actie film met een zeer fijne kerstsfeer erbij. Toppie om zo tussendoor eens op te zetten.

avatar van Earth
Lekkere actiefilm die wel wat minder is dat de eerste.

Uitstekende film waarin John McClane opnieuw op de verkeerde plek op de verkeerde tijd is. Wat de eerste Die Hard voor actiefilms betekende, geldt wellicht niet voor deze film maar het is nog steeds een meer dan geslaagd vervolg. Het vliegveld in de winter wordt goed gebruikt als locatie. Weer een aantal lekkere actie-scenes en Bruce Willis is opnieuw vermakelijk als John McClane.