A Good Day to Die Hard (2013)

Alternatieve titel: Die Hard 5

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Moore
met Bruce Willis, Jai Courtney en Sebastian Koch

John McClane (Bruce Willis) reist af naar Rusland om zijn vervreemde zoon te helpen. Die is betrokken bij de gevangenisuitbraak van een Russische leider die een staatsgreep wil plegen. Vader en zoon moeten alles op alles zetten om zichzelf en elkaar in leven te houden en de werelddemocratie te beschermen.

avatar van The One Ring
Aangezien ik toch wel een liefhebber ben van de Die Hard reeks is het een beetje vreemd dat ik dit vijfje deel niet in de bioscoop heb gezien, maar de film ging een beetje langs me voorbij toen. Er werd opvallend weinig promotie voor gemaakt en hij deed het uiteindelijk ook ondermaats. Misschien wisten ze wat voor een misbaksel ze in handen hadden?

A Good Day to Die Hard is een vervolg van het ergste soort: een vervolg met kennelijk een totale desinteresse in de hele serie waartoe hij behoort. Het lijkt totaal niet op een Die Hard film, ondanks de aanwezigheid van Bruce Willis als John McClane en een hoop actie. In plaats daarvan is het een hopeloos verouderd aanvoelende actiefilm met een chronisch gebrek aan humor. Ik zag laatst nog deel 1 weer eens en vooral de opbouw van de actie is daar erg knap gedaan en Willis blijft hilarisch met zijn sarcastische benadering van de hele situatie. Verwacht hier zoiets echt niet. Van de duizenden fragmenten geweld zijn er twee geslaagd. De rest is willekeurig, ongeïnspireerd en slecht in beeld gebracht. Verder ook een verschrikkelijke sfeer, een lusteloze Willis die vergeten lijkt te zijn hoe hij McClane moet spelen en Courtney die verder geen woorden waardig is.

Misschien wel de slechtste film ooit uit een serie die me lief is. Totaal zielloos.

rayman
helemaal mee eens, one ring
Die Hard is altijd al mijn favoriete actieserie geweest, maar dit deel 5 is gewoon een stuk bagger.
een heleboel onzinnige actie, een hoop gezever over de vader/zoon relatie (Willis/Courtney), een verhaal wat nergens op slaat, en dan nog gefilmd in een totaal on-interesante Russische omgeving.

avatar van frolunda
Van opbouw of intro is dit keer geen sprake meer (daarom duurt ie ook nog maar anderhalf uur),nu is het actie ,actie en nog eens actie.Als je daar van houd zit je goed met A Good day to die hard maar wat mij betreft had een beetje inhoud en diepgang geen kwaad gekund.Willis vind ik het aanzien altijd nog wel waard maar naar een paar goed ingevulde bijrollen is het tevergeefs zoeken.Ook de regie en het camerawerk zorgen niet voor een extra impuls zodat deze film niet veel meer is dan een doodgewoon actie vehikel dat de Die hard feeling uit de vorige films node mist.Die drie sterren geef ik dan ook voornamelijk uit nostalgische overwegingen en omdat ik hoop en ook wel een beetje denk dat ik hem in de herziening beter ga vinden.

avatar van Fryce
Ik heb mij vermaakt. Lekkere actie, film loopt lekker snel en soms best grappig.

avatar van lovecraft
De versies van McTiernan zijn imho de beste en van die twee vind ik 'With A Vengeance' zelf de betere (hoewel het niet veel scheelt met deel 1). Deel 2 en 4 zijn het kijken verder overigens ook meer dan waard. Prima films.

Maar bovenstaande film slaat de plank mis. Het echte Die Hard-gevoel ontbreekt volledig. Eigenlijk begon dat al een beetje in deel 4, maar dit voorlopig laatste deel is het kijken echt niet meer waard. Zelfs niet als ie toevallig op tv komt, het buiten regent en stormt en onweert, de wereld is ingestort, het internet is uitgevallen en er nog maar één kanaal is waar je naar kunt kijken en deze film daar toevallig op wordt uitgezonden.

En dan komt er nog een deel 6 ook... De franchise is genoeg uitgemolken, jongens. Ophouden ermee.

avatar van Ste*
Had niet gemaakt hoeven worden.

Ik ben gewend dat de Die Hard-reeks luchtig maar toch best intelligent is, en dat ook actie-leken als ik van de films kunnen genieten door hun unieke sfeer. Daar is uiteindelijk maar weinig van terug te zien. Het begint nogal grimmig, enigszins verwarrend, en ook de zelfrelativerende humor slaat vaker wel dan niet de plank mis.

En Willis is met zijn wilde haren blijkbaar ook meteen zijn acteertalent verloren, want de schamele teksten komen er allerminst overtuigend uit.

De autoscene in het begin gaat zo lang door dat het op een gegeven moment absoluut niet leuk meer is. Gelukkig komt de film daarna in een wat rustiger vaarwater en hoewel het nergens echt heel boeiend, grappig of vermakelijk wordt is het nog wel net uit te kijken allemaal.

Nee, dit is op alle vlakken minder dan al zijn voorgangers. Zelfs de actie, die ik alleen in Die Hard-films nog wel oke kan vinden wist me dit keer maar nauwelijks te boeien.

Laat het alsjeblieft hier ophouden voor de reeks, voordat we zometeen opa McClane met rollator achter zijn kleinzoon aan zien schuifelen.

avatar van Toontje G
We kunnen gaan zeuren dat 1, 2, 3, of 4 beter was. We kunnen mopperen dat sommige scenes te lang duren. Klagen dat er te weinig humor in zit en noem alle andere negatieve dingen maar op. We kunnen ook concluderen dat het een doorsnee actie film is geworden die al met al niet tegen valt.

avatar van killer13
ik was inderdaad niet 100% nuchter toen ik deze in de bioscoop ben gaan zien maar met goed gezelschap en het gezegde " zit de drank in de man, dan zit de wijsheid in de kan", dan valt deze film nog best te pruimen. zonder twijfel wel het slechtste deel in de reeks.

B-200
Gelukkig niet zo tyfus slecht als de vorige. Beter geen humor dan die kinderlijk simpele fuck humor wat ik geen humor noem van deel 4. Die hard sfeer ontbreekt misschien, maar heb me niet geërgerd zoals bij de vorige.

Algemeen was deze film gewoon slecht. Teleurgesteld, maar misschien wel voorspelbaar. Aangezien dat deze filmreeks toch maar berg af ging, was het te verwachten dat dit deel minder ging zijn dan zijn voorgangers. Ze hadden wel een verassende laatste deel kunnen maken, maar dit was echt niet het geval. Die Hard 1 is en blijft de beste !!

avatar van Redlop
Er is niets meer over van de oorspronkelijke Die Hard formule. Deel 5 is over the top actie tot je er doodmoe van wordt. Ook Bruce Willis zelf lijkt er doodmoe van te worden. Van het plezier waarmee Willis ooit de rol van John McClane neerzette is niets meer over. 5000 explosies, een Rus met een vaag plan dat ik inmiddels vergeten ben aangezien het me al snel geen reet meer interesseerde, Jippiekajee en Willis kan 25 miljoen aftikken.

1,5 *

Ik ben dus echt een fan van die Die hard films. Deze keek ik in de bioscoop, maar pas thuis kwam ik erachter dat er ook scenes in Tsjernobiel speelden. Woehahhaaa, wat bleek? Ik was in slaap gevallen en pas tegen het eind weer wakker geworden. Nadat ik deze film maanden later op mijn grootbeeld weer bekeek, heb ik mij dus wederom met moeite wakker kunnen houden. Van al die anderen kan ik mij de boeven voor mijn geest halen. Maar wat ik ook probeer, van deze boeven kan ik mij dus niets meer herinneren, (behoudens dat ik in slaap viel en dat het iets met Tsjernobiel te maken had). Dus voor mij krijgt deze de laagste score die ik hier maar kan geven en dat is dus géén score oftewel een 0. Maar die mag ik dus niet geven. Dus dan maar een halfje!

avatar van GuidO96
Dat de Die Hard serie en beetje is uitgemolken is duidelijk, maar zo slecht is deze film ook weer niet. Qua actie zit het goed en Bruce Willis is komisch, zoals wij van hem gewend zijn. De family issues zijn weer heerlijke aanwezig. De film voelt een beetje vreemd vanwege Rusland, toch niet echt de plek voor McClane, maar kijkt verder prima weg.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, film is weer heel anders dan de vorige delen, actie is best goed en vooral het laatste stuk is erg goed!
Jammer dat hij maar 90 minuten duurt, had van mij wel 2 uur mogen duren en dan wat meer verhaal erin.

avatar van Rico120
de actie is goed en daar is alles mee gezegd
het verhaal is vrij mager
wat eigenlijk zonden is de plot in deel 4 is beter en hier in deel
waar de hell ging het over?
dat is jammer hopen dat deel 6 beter is dan dit deel

avatar van dvdfreak123
Als over the top actiefilm is deze film best te pruimen maar als die hard film slaat hij de spijker volledig mis. Het die hard gevoel van de vorige films is totaal verdwenen wat ik wel teleurstellend vind als die hard fan. De actie en zo was wel goed zat veel vaart in en verveeld niet maar ondanks dat kan hij voor mij niet hoger scoren dan 5/10 overbodig deel.

avatar van Brabants
Over-the-top vijfde deel uit de Die Hard serie met repetitieve actie die het al flinterdunnne verhaal behoorlijk saai weet te maken. De humor is verre van grappig en het acteerwerk is strak op de automatische piloot zonder enige vorm van empathie of karakterstudie. Het bombastische arsenaal aan actiescenes met toch wel strak camerawerk kon me toch niet overtuigen om de film te belonen.

avatar van Ajax&Litmanen1

Film >> Nieuws >> Die Hard 6 ''Die Hardest'' (2016)

Kan nog best wat worden. Als het niet op Die Hard 5 gaat lijken althans.

avatar van IH88
“The shit we do for our kids. Yippie-kai-yay, motherfucker.”

Ik had dit vijfde deel eigenlijk al uit mijn geheugen gewist maar ik heb mij er toch nog één keer aan gewaagd. En het viel weer niet mee. Het is één en al actie zonder ook maar iets van een verhaal of een opbouw. Maar veel erger nog is dat er totaal geen humor in zit en dat de personages buiten McClane totaal geen persoonlijkheid hebben.

Courtney is als McClane’s zoon Jack abominabel maar ik moet ook zeggen dat het personage erg slecht geschreven is. Over de bad guys (weer de Russen?) ben je zo uitgepraat want die mogen alleen maar boos kijken en schieten, alhoewel Koch nog zijn best doet maar hij is eerder lachwekkend dan dreigend. Na twee actiescènes was ik eigenlijk al murw gebeukt en dan moeten er nog zeven of acht komen. Willis is hier eigenlijk een standaard actieheld zonder de sarcastische opmerkingen en iconische oneliners. Dit vijfde deel voelt aan alle kanten sleets aan.

zeker een voldoende maar wel het minste deel van alle delen.maar vermaak me altijd prima met herzien.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, toch vind ik dit niet de beste uit de reeks, wel redelijk wat actie in deze film, maar het onderwerp boeide me helaas niet zo, wel weer een spectaculair einde! Eigenlijk is dit gewoon een standaard actiefilm en heeft verder niet veel te maken met de vorige Die hard films.

Mijn top 5 van Die hard films:

1. Die hard 4.0
2. Die hard 3 (with a vengeance)
3. Die hard 1
4. A good day to Die hard (5)
5. Die hard 2

avatar van des1
"alles op alles zetten om zichzelf en elkaar in leven te houden en de werelddemocratie te beschermen"... zo'n stupide basis voor een verhaal is gewoon het aankijken niet waard. Wat een sof is Willis toch geworden na de energieke DieHard 1. Hij in een film is voor mij al reden om juist niet te willen kijken.

avatar van Elchapo
Nu weer aan het herbekijken,natuurlijk die hard 1,2,3 zijn gewoonweg niet te evenaren maar toch zit deze vol lekkere actie...3.5 stars.

avatar van john mcclane 2
Slechter als dit deel kan het niet snel worden.
Maar ze geven een draai aan het verhaal
DIE HARD 6!!!!!!
Bruce Willis to return for Die Hard 6... but with a twist - telegraph.co.uk

Pindoper mensen klagen alleen maar steen en been.. Gewoon verstand en blijven kijken

avatar van ILDIB
Tszja gave actiescenes maar wat een kleuterniveau en diepgang en simpelheid van een pantoffeldier.

avatar van Kondoro0614
‘A Good Day to Die Hard’ is een mooi voorbeeld hoe een serie van een aantal films in één ruk verkloot kan worden, en dat wist deze film voor mekaar te krijgen die ik bij de zoveelste kijkbeurt nu niet bepaald leuk meer vond, eerder zwaar irritant. De serie lijkt dood te gaan, en dit vijfde deel helpt er niet echt bij mee. Deel vier begon al wat in te kakken maar dit deel slaat wel alles, en dat is jammer. Toch wist ‘A Good Day to Die Hard’ me op sommige punten zeker wel te vermaken, en dat zeker wanneer men besluit om elle lange actie scénes er in te stoppen waarvan ik toch wel echt van genoten heb.

Deze herziening brengt me weer een stapje dichterbij mijn voltooing voor mijn doel om de statistieken evenveel te krijgen, en om hem eens te herzien vond ik totaal niet erg, echter merkte ik wel dat de serie wat inkakte, en dat komt misschien ook een beetje door de stijve Willis die nu nog meer ongeloofwaardige stunts uitvoert dan dat hij al deed.

Maar man o man, wat was dit vijfde deel een verschrikking van zijn soort, met meer negatieve punten dan dat er ook maar iets echt goeds over te vertellen valt. Natuurlijk kent de film zo zijn actie scenes, die veelal leuk zijn maar nergens overweldigend goed worden. Toch kan zoiets natuurlijk niet de film opbeuren, de scene dat de zoon van John achterna gezeten word door een paar huurmoordenaars lijkt het wel op, is leuk en aardig allemaal maar ze staan nergens echt sterk. Ook de vele schiet scenes zijn geinig maar ik blijf me nog steeds verbazen hoe ze toch van de kogels kunnen vluchten die afgeschoten worden door de Russiche helikopter die veel weg had van de Kamov Ka-50. Maar wat klote om telkens de clichématige zinnen als ‘I am your Father’ te horen en dat door de hele film door, blegh ik werd er ziek van.

Nu ik dan eindelijk mijn goeie computer weer terug heb, heeft het even geduurd voordat ik deze mening kon schrijven, dus ik houd het ook wat korter. Ik ben geen fan geweest van dit vijfde deel en hoewel ik er zo’n 2 keer over gedaan hebben hem uit te zitten was de tweede keer ook erg moeilijk, ik ben namelijk de eerste zit in slaap gevallen. Er zit geen pit in dit vijfde deel, is over het algemeen ontzettend traag en nergens aangrijpend, zo erg dat de film moeilijk te volgen is als je wat vermoeider bent aangezien het nergens ook maar iets spannender word, en dat is ontzettend jammer.

Het verhaal was ook matig, John McClane hoort dat zijn zoon ergens in Rusland vast zit en gaat die kant op, hij heeft veel opzich en zit bij de één van de grootste schurken van Rusland in de gerechtszaal. Tot dat er een aanval gepland word omdat ze graag Komarov willen bevrijden maar, Jack wou hem ook graag mee nemen omdat hij dit in opdracht van het leger moest doen. Ze komen er achter dat Komarov eigenlijk de grote schurk is en John en Jack in een verkeerde richting stuurden om zo vrij te komen, door ook onder andere Tsjernobyl te gebruiken daar zijn plutonium te verplaatsen en noem maar op.

Nee, dit was een ontzettend lange en trage zit waar ik geen moment van genoot, zonde maar waar. Die Hard 5 was niet mijn film, en dat gaat het ook niet worden. Ongekend veel slechte clichématige actie scenes die eigenlijk vrijwel nergens na toe gingen en dat was doodzonde.

avatar van TronMan
Heerlijke over de top actie film , met het probleem is dat hij aan de 'Die Hard ' series is gekoppeld. Als dat niet zo was , had ik hem hoger beoordeeld. De fraaie lange achtervolging is het hoogtepunt. Qua verhaal en style ,kon het zomaar een jaren tachtig film zijn.

avatar van lars-pixar
Die Hard is terug en lijkt weer veel te lang zijn weg geweest. Waarna het bij deel 3 al twaalf jaar duurde tot een vierde deel, laat ook dit vijfde deel bijna zeven jaar op zich wachten. Duidelijk is te merken dat het Die Hard concept hier over de datum is en daar nog weinig van overneemt. Het is dan ook meer een actiefilm op zichzelf te noemen, dan te accepteren is in deze filmreeks. Daarbij is Bruce Willis totaal niet de John McClane zoals men hem kent, hij acteert hierin dan ook totaal zijn personage weg dan dat hij hem levendig houd. Actie ontbreekt in ieder geval niet, maar is in ieder geval niet meer van Die Hard niveau. Er zijn dan ook maar twee goede actiescenes te herkennen waarvan de rest een moderne ophoping is aan snelle en herkenbare actiemomenten. Jammer, maar ondanks dat nog wel te verdragen door de korte speelduur.

avatar van Shadowed
Vond het eigenlijk heel leuk.

Maar ik snap ook wel dat dit wat lager scoort dan de gemiddelde actiefilm, want een echte Die Hard film is dit eigenlijk niet meer. Met wat verandering had dit makkelijk een normale actiefilm kunnen worden, misschien had het dan wellicht hoger gescoord.

Echte Die Hard fans zullen dan wel teleurgesteld zijn, want wat je hier te zien krijgt is slechts actie en nog eens actie met vrij weinig verhaal, terwijl de voorgaande delen duidelijk meer verhaal te bieden had. Daar faalt het dus in en had daarom eigenlijk beter een aparte actiefilm moeten zijn.

Willis is wel grappig, Courtney is leuk als actieknaap en die 2 maken er weer een rommeltje van, dit keer in Rusland. De actie is top, over the top en visueel best mooi. Enkele bombastische scenes hielden me enorm geboeid, en aangezien dit allemaal 98 minuten duurde was het vrij lang genieten.

Het camerawerk was wat te nerveus voor mij. Hij staat nooit stil, en dit voegt uiteindelijk niet heel veel toe. Maarja, de actie zelf is dan wel weer prima in beeld gebracht waarmee er genoeg afleiding is.

Ik heb me behoorlijk vermaakt, al is dit, zoals ik al zei, niet echt een Die Hard film. Toch wel een leuke actiefilm met mooie actie en lekker veel actie. Enkele prima twistjes en dan is het voor mij al snel vrij geslaagd. Vermaak ten top.

TMP
De voorgaande vier Die Hard films bevielen mij allemaal best wel. Dit vijfde deel had ik nog niet gezien en dat had ik ook maar beter zo kunnen laten. Een vreselijk slechte film, die ook totaal niet binnen de reeks past. Slecht acteerwerk (ook van Bruce Willis en Sebastian Koch). Een plot kon ik er nauwelijks in ontdekken, laat staan een fatsoenlijk plot. Veel te lange en onrealistische actiescènes, die al heel snel gaan tegenstaan en waar geen einde aan lijkt te komen. Allemaal kleurloze karakters ook, zelfs John McClane komt niet uit de verf. Waardeloze film, zonde van de tijd.

Ernstige tegenvaller die niet in de Die Hard serie thuishoort. Een flinterdun plot moet gecompenseerd worden door tomeloze actie die matig in beeld gebracht is.
Ineens blijkt McClane een zoon te hebben waar het zoals gebruikelijk in de familie niet mee botert.

Jammer dat er aan dit plot met deze regisseur geld is uitgegeven.
Blijft de vraag wat Bruce Willis heeft bewogen om aan deze zeperd mee te doen, toch weer de duiten?