A Good Day to Die Hard (2013)

Alternatieve titel: Die Hard 5

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Moore
met Bruce Willis, Jai Courtney en Sebastian Koch

John McClane (Bruce Willis) reist af naar Rusland om zijn vervreemde zoon te helpen. Die is betrokken bij de gevangenisuitbraak van een Russische leider die een staatsgreep wil plegen. Vader en zoon moeten alles op alles zetten om zichzelf en elkaar in leven te houden en de werelddemocratie te beschermen.

avatar van Shadowed
Vond het eigenlijk heel leuk.

Maar ik snap ook wel dat dit wat lager scoort dan de gemiddelde actiefilm, want een echte Die Hard film is dit eigenlijk niet meer. Met wat verandering had dit makkelijk een normale actiefilm kunnen worden, misschien had het dan wellicht hoger gescoord.

Echte Die Hard fans zullen dan wel teleurgesteld zijn, want wat je hier te zien krijgt is slechts actie en nog eens actie met vrij weinig verhaal, terwijl de voorgaande delen duidelijk meer verhaal te bieden had. Daar faalt het dus in en had daarom eigenlijk beter een aparte actiefilm moeten zijn.

Willis is wel grappig, Courtney is leuk als actieknaap en die 2 maken er weer een rommeltje van, dit keer in Rusland. De actie is top, over the top en visueel best mooi. Enkele bombastische scenes hielden me enorm geboeid, en aangezien dit allemaal 98 minuten duurde was het vrij lang genieten.

Het camerawerk was wat te nerveus voor mij. Hij staat nooit stil, en dit voegt uiteindelijk niet heel veel toe. Maarja, de actie zelf is dan wel weer prima in beeld gebracht waarmee er genoeg afleiding is.

Ik heb me behoorlijk vermaakt, al is dit, zoals ik al zei, niet echt een Die Hard film. Toch wel een leuke actiefilm met mooie actie en lekker veel actie. Enkele prima twistjes en dan is het voor mij al snel vrij geslaagd. Vermaak ten top.

TMP
De voorgaande vier Die Hard films bevielen mij allemaal best wel. Dit vijfde deel had ik nog niet gezien en dat had ik ook maar beter zo kunnen laten. Een vreselijk slechte film, die ook totaal niet binnen de reeks past. Slecht acteerwerk (ook van Bruce Willis en Sebastian Koch). Een plot kon ik er nauwelijks in ontdekken, laat staan een fatsoenlijk plot. Veel te lange en onrealistische actiescènes, die al heel snel gaan tegenstaan en waar geen einde aan lijkt te komen. Allemaal kleurloze karakters ook, zelfs John McClane komt niet uit de verf. Waardeloze film, zonde van de tijd.

Ernstige tegenvaller die niet in de Die Hard serie thuishoort. Een flinterdun plot moet gecompenseerd worden door tomeloze actie die matig in beeld gebracht is.
Ineens blijkt McClane een zoon te hebben waar het zoals gebruikelijk in de familie niet mee botert.

Jammer dat er aan dit plot met deze regisseur geld is uitgegeven.
Blijft de vraag wat Bruce Willis heeft bewogen om aan deze zeperd mee te doen, toch weer de duiten?

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, toch vind ik dit niet de beste uit de reeks, wel redelijk wat actie in deze film, maar het onderwerp boeide me helaas niet zo, wel weer een spectaculair einde!

Eigenlijk is dit gewoon een standaard actiefilm en heeft verder niet veel te maken met de vorige Die hard films, vond het ook wel vreemd dat deze maar 90 minuten duurde, had van mij wel 2 uur mogen duren met meer achtervolgingen enzo.
al met al wel minder dan deel 3 en 4.

spectaculaire actiefilm

Wat een slechte film. Volstrekt ongeloofwaardig. Zonde van mijn tijd