Die Hard (1988)

Actie / Thriller

geregisseerd door John McTiernan
met Bruce Willis, Alan Rickman en Bonnie Bedelia

De enige reden waarom de New Yorkse agent John McClane in Los Angeles zit, is dat hij de kerst bij zijn kinderen wil zijn. Hij bevindt zich op een feestje van het werk van zijn ex-vrouw als een stel Duitse terroristen controle over de wolkenkrabber neemt om een kluis met zeven sloten te openen. Door zijn verdekte positie weet hij de groep gijzelaars te ontlopen om zo de terroristen uit te schakelen en hun plan te saboteren.

avatar van hannes64
Standaard op eerste kerstdag in de blurayplayer, en geniet wederom van dit spektakel.

avatar van AJK
AJK
De actiefilm die alles verandert heeft.
De gewone blanke man als actie held.
Willis in zijn beste rol ooit.
Deze film is bijna 30 jaar oud maar verveelt
geen moment.
Een klassieker.
5.0 super.

avatar van max cady
Vandaag een herziening van deze fantastische film wat ik meestal rond de feestdagen doe. Het is tenslotte een kerstfilm al begrijpt mijn vrouw dit absoluut niet. Maar goed, weer heerlijk genoten...

Wat heerlijk was het om met deze sublieme actiefilm de kerstdagen af te sluiten.
Natuurlijk al vaak genoeg gezien in het verleden en er steeds van onder de indruk. Willis speelt een echte held en het doet nog steeds pijn om te zien hoe hij zich op blote voeten door die glasscherven worstelt...
Hans Gruber is een klassieke slechterik geworden en wordt beangstigend en onderkoeld gespeeld door Alan Rickman.
Vanaf de eerste minuut dat de medewerkers van het Nakatomi gebouw gegijzeld worden bij de kerstavondborrel zit je als kijker gebeiteld aan je stoel.

Net account aangemaakt, en op mijn gemak maar eens gaan kijken wat ik er mee doe. Maar betreft mijn top 10, films draaien voor mij om "vermaak". En dan is Die Hard VOOR MIJ de beste film allertijden.