Die Hard (1988)

Actie / Thriller

geregisseerd door John McTiernan
met Bruce Willis, Alan Rickman en Bonnie Bedelia

De enige reden waarom de New Yorkse agent John McClane in Los Angeles zit, is dat hij tijdens de kerst bij zijn kinderen wil zijn. Hij bevindt zich op een feestje van het werk van zijn ex-vrouw als een stel Duitse terroristen controle over de wolkenkrabber neemt om een kluis met zeven sloten te openen. Door zijn verdekte positie weet hij de groep gijzelaars te ontlopen om zo de terroristen uit te schakelen en hun plan te saboteren.

avatar van hannes64
Standaard op eerste kerstdag in de blurayplayer, en geniet wederom van dit spektakel.

avatar van AJK
AJK
De actiefilm die alles verandert heeft.
De gewone blanke man als actie held.
Willis in zijn beste rol ooit.
Deze film is bijna 30 jaar oud maar verveelt
geen moment.
Een klassieker.
5.0 super.

avatar van max cady
Vandaag een herziening van deze fantastische film wat ik meestal rond de feestdagen doe. Het is tenslotte een kerstfilm al begrijpt mijn vrouw dit absoluut niet. Maar goed, weer heerlijk genoten...

Wat heerlijk was het om met deze sublieme actiefilm de kerstdagen af te sluiten.
Natuurlijk al vaak genoeg gezien in het verleden en er steeds van onder de indruk. Willis speelt een echte held en het doet nog steeds pijn om te zien hoe hij zich op blote voeten door die glasscherven worstelt...
Hans Gruber is een klassieke slechterik geworden en wordt beangstigend en onderkoeld gespeeld door Alan Rickman.
Vanaf de eerste minuut dat de medewerkers van het Nakatomi gebouw gegijzeld worden bij de kerstavondborrel zit je als kijker gebeiteld aan je stoel.

Net account aangemaakt, en op mijn gemak maar eens gaan kijken wat ik er mee doe. Maar betreft mijn top 10, films draaien voor mij om "vermaak". En dan is Die Hard VOOR MIJ de beste film allertijden.

30 jaar oud en blijft goed , topper .

avatar van debbietino
Topfilm...of zoals McClane zou zeggen: YIPPEE KI YAY MOTHERFUCKER!!!!!!

avatar van des1
Goeie film omdat alles klopt, ook de kleine dingen, de humor en de rolletjes zoals die van Holly's collega Ellis. Een fabuleuze rol van een coke sniffer die wat al te roekeloos is in zijn bravoure.

Prachtige film waarin een agent vast komt te zitten in een kantoorgebouw dat overgenomen is door een groep terroristen. Het feit dat de film zich op één locatie afspeelt werkt uitstekend hier. Spannend en vermakelijk tegelijk. De actie-scenes zijn hard en bloederig en spectaculair in beeld gebracht. Voor Bruce Willis betekende dit zijn grote doorbraak (en verdiend). Maar ook Alan Rickman als de bad-guy mag niet onvermeld blijven. Wat mij betreft zo'n beetje de beste actiefilm ooit die na 30 jaar nog niks aan kracht heeft ingeboet.

Na jaren weer eens herzien voor de zoveelste keer en sterren verhoogd naar de volle vijf.

des1 schreef:
Goeie film omdat alles klopt, ook de kleine dingen, de humor

Helemaal mee eens, net zoals Bruce Willis die tijdens de actie nog oog heeft voor een playboy-poster of de terrorist die voor het vuurgevecht een chocoladereep neemt.

avatar van Captain Proton
Geweldige film. Hoewel deze film al weer dertig jaar geleden is dat het gemaakt werd. Toentertijd vond ik hem geweldig en later nog maar eens bekeken en nu nog een keer. Verhaal is wel simpel, maar personages en special effects waren goed gedaan. Wel veel kogelgeweld. Volgens sommigen is dit een kerstfilm. Vind ik van niet. Hoewel het wel rond de kersttijd zich afspeelt. Leuke scènes waren de glasscherven. Moet er niet aan denken om met je blote voeten erin te lopen. Dan had ik mijn voeten wel eerst met zakdoek o.i.d. omwikkeld.

avatar van jono
Die Hard begint in Los Angeles, waar politieagent John McClane met zijn vrouw Holly aanwezig is bij een kerstfeest op de dertigste verdieping van een kantoorgebouw. Wanneer een groep Duitse terroristen onder leiding van Hans Gruber het gebouw binnenvalt, weet McClane zich te verstoppen. Vervolgens schakelt hij als een soort eenmansleger de terroristen een voor een uit.

Hoewel ik niet erg hou van actiefilms, en al helemaal niet van blockbusters, is Die Hard eigenlijk een uitzondering in het genre. Het zette destijds de standaard voor de betere actiefilm. Geïnspireerd door het succes volgden in de jaren '90 een aantal redelijk geslaagde actiefilms, zoals Under Siege, Speed en The Rock. Die Hard zelf kreeg maar liefst vier vervolgen, waarvan het laatste, A Good Day to Die Hard, alweer uit 2013 stamt. Er gaat echter niets boven het origineel; als je er een gezien hebt dan heb je ze allemaal gezien, dus laat die vervolgen maar zitten wat mij betreft. Dat neemt niet weg dat Die Hard een prima actiefilm is, weliswaar met een redelijk ongeloofwaardig verhaal, maar al met al een film die lekker wegkijkt. 4*

avatar van Shadowed
Actieklassieker.

Blijft natuurlijk 1 van Willis meest iconische rollen. De film kent ook een lekker tempo en verveelt nergens, duidelijk een van McTiernan zijn hoogtepunten in zijn redelijke carrière. Gijzelingen boeien me eigenlijk altijd wel.

Rickman is goed gekozen als schurk, die stem past gewoon in zijn rol. Voor de rest blijft de film ook wel vermakelijk en kent enkele leuke actiescènes. Vaak is het wel wat ongeloofwaardig natuurlijk, maar wat maakt dat uit hier.

Prima uitkijkertje, al vind ik hem wel wat te hoog beoordeeld. Waarschijnlijk zal het dan wel aan de smaak liggen. McTiernan heeft dit niveau niet meer overtroffen, maar heeft wel een paar filmpjes gemaakt op hetzelfde niveau.

avatar van Number23
Deze actiekraker is deze maand ook 30 geworden dus effe kijken weer!
Was vergeten dat ie kneiterlang duurt trouwens.
Hartstikke goed en soms ook zo vreselijk slecht.
Rickman is een fantastisch badguy, maar de meest ongeloofwaardige Duitser ooit.
Ook de politiechef is een ontzettende droplul en die FBI gasten zijn lachwekkend.
Maar het hindert de pret geen moment. 8/10

avatar van Boneka
Zo rond de kerstdagen gewoon weer lekker kijken, maar nu na 30 jaar wel uitgebracht op 4K. Reden om hem weer eens te bekijken met het beste filmmateriaal. Een upgrade? Well klein beetje maar, verwacht geen hele mooie strakke 4k uitgave. Hij is significant wat beter dan de gewone 2k. En voor zo'n update verwacht je ook een prima soundtrack. Helaas ze hebben dezelfde track gegeven als eerder. Bijzonder jammer, want dat verdient Die Hard zeker.

Die hard begon in 1988 met een ijzersterke actiefilm en hoewel alles zowat op een locatie wordt gefilmd hij blijft gewoon een hele leuke film. Leuke bad guys een funny cab en die gozer in de limo was ook wel leuk. Verder gewoon prima vermaak. Leuk weer eens te zien. Jammer dat de 4K niet echt een stap vooruit is en dat het geluid veel beter had gekund anno 2018. Afijn de film is top en daar gaat het uiteindelijk om!

Film 4,0
Beeld 4.0 (4K)
Geluid 3.5 (geen Dolby Atmos)
Extra's 4.0 (BD)

avatar van WelvE
Voor de fans van deze kerstfilm is The Guns of Die Hard (Which is a Christmas Movie) - YouTube misschien wel een leuk videootje over de wapens die in de film gebruikt worden.

Merry Christmas.

Ongelofelijk saaie gaapfilm . Maar een paar vijanden, dan doet the raid het toch beter.
Deel 2 is leuker.

avatar van The Brain
Monumentaal, trendsettend, zelfs na 30 jaar nog het aanzien meer dan waard.

Deze film stamt nog uit de tijd toen er nog echt gefilmd werd en niet elke achtergrond door de computer werd gegenereerd. Wie kent er tegenwoordig nog een director of photography? Voor deze film was het Jan de Bont, de Nederlandse grootmeester en dat zie je terug aan de stijl waarin de film is geschoten. Voor deze film werden nog decortjes gebouwd en het betere camerawerk laat het er allemaal nog behoorlijk 'geloofwaardig' uitzien zoals hoe Bruce zich door de liftschacht worstelt.
De muziekscore is van de helaas veel te jong overleden Michael Kamen. Naast John Williams een van de betere filmcomponisten. Heel geraffineerd gebruikt hij het thema uit Beethoven's 9e symfonie "ode an die freude" telkens als de terroristen in actie zijn.
De personages worden heerlijk stereotiep neergezet en hoewel dit soort films het niet moet hebben van geweldige acteer prestaties zijn de handvol bekende gezichten die we zien allemaal goed op dreef.
Deze film tovert mij een heel brede glimlach op m'n gezicht.

avatar van Lovelyboy
Briljant stukje jaren '90 productie, had het in '00 uitgebracht met namen als Bruckheimer en Michael Bay en het was 'te' geweest, tegenwoordig was een product als deze gewoon 'not done' geweest. In het tijdsbeeld, met wat er toen mogelijk was en het opkomende genre een geweldige productie.

Willis als redelijk antiheld, of held tegen wil en dank, een stelletje over the top Duits sprekende schurken, een uber kille doch charmant leider, wat speelt Ruckman dat toch geweldig en lot's of action. Bijna te vergeten dat deze film alweer 30 jaar oud is en de actie er wat mij betreft allerminst gedateerd uitziet, zeg maar gerust authentiek. Het concept, tot op dat moment, redelijk nieuw, de later Die Hards melken het natuurlijk geweldig uit, Under siege lift op de zelfde trein mee, maar desalniettemin, een nieuw concept en de geboorte van een nieuw soort lichtelijk 'over the top' actiefilm, zonder dat het een slecht jaren '80 product is of een overhyped en overdreven jaren '00 product als Con air of The Rock. Misschien is dit wel de enige in zijn genre die niet 'cheesy' en 'te' is. Misschien is dit de enige film die naar een bepaald genre neigt en de enige die in 30 decennia het genre ontstijgt. Films als Cobra, Tango en Cash. De latere jaren met Terminal velocity, The Rock en Con air. De opvolgers in de Die Hard reeks kunnen me in die zin weinig boeien. 2 is in die zin aardig maar probeert teveel de vorig te kopiëren, 3 is dan weer sterker, want die gaat buiten de gebaande paden en durft anders te zijn.

Eind goed al goed, een heerlijke actiefilm. Toppertje! Vooral voor op kerstavond.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Offtopic discussie verwijderd. Hou het hier bij de film aub.

Slikbeer, geaccepteerd.
Dank voor de excuses.

avatar van Slikbeer Slikbeer
ik heb me nergens voor verexcuseerd, maar sure.
Klaar zo.

avatar van TornadoEF5
Niet echt zo bijzonder qua plot helaas.

avatar van notsub
Dit is een iconische jaren 80 actiefilm. Er ontbreekt echt niets in deze eerste Die Hard. Bruce Willis speelt een heerlijke rol en de boeven worden ook al zo typerend neergezet. Er zit veel meer in dan de overdadige actie, zo is de vaak genuanceerde humor echt van wereldklasse. Natuurlijk is het verhaal regelrechte onzin, maar dat maakt de amusementswaarde er niet minder op. Je wordt met de limousine op een borrel afgezet en komt er pas vandaan als de rookwolken zijn opgetrokken... fijne feestdagen!

avatar van lars-pixar
De film Die Hard doet zijn titel waar maken, Die Hard is namelijk ook echt een Die Hard film. Het verhaal speelt zich af op een dezelfde locatie, maar wordt daar uitstekend mee benut. Zo volgen er veel spannende momenten en zijn de actiescenes om van te smullen. Zeker voor een jaren tachtig film zit het allemaal perfect in elkaar en is er goed uitgewerkt op details. Mede dankzij regisseur John McTiernan en producent Joel Silver. Maar ook Nederlands trots Jan de Bont die de crew versterkt met strak camerawerk. Daarbij is de casting erg goed en spelen Bruce Willis en Alan Rickman hun rollen geweldig neer. Als beide personages dan opgeven moment in het kat en muisspel in de confrontatie belanden volgt er een zeer spannende chemie tussen beide personages. Dit allemaal zorgt voor een zeer vermakelijke en onderhoudende film die op geen enkel moment in zakt, maar van begin tot eind je in de greep neemt!

avatar van remorz
Blauwprint.

Erg fijn actiefilmpje waar zó veel anderen de mosterd gehaald hebben, dat het met recht een blauwprint voor veel formulewerkjes en na-apers genoemd mag worden.

Veel is er al over gezegd, maar met name de charismatische Rickman en het perfecte gebruik van de locatie wil ik nog wel onderstrepen. Ook viel me op dat Willis anno 1988 echt een veel geanimeerdere stijl van acteren heeft, als je het afzet tegen veel latere rollen. De automatische piloot zit er hier nog niet in.

Muziek, actie, plot, personages en het sarcastische karakter doorheen de humor; het voelt anno 2019 nog altijd redelijk fris en van genoeg niveau om te bedenken dat dit 30 jaar terug echt gewéldig moet zijn geweest. Halfje erbij: 4*

avatar van xKoSai
Deze onlangs nog eens terug gezien, man wat blijft dit toch een goede film.
Alan Rickman als bad guy is geweldig.

geweldige kerstfilm

avatar van hannes64
Lovelyboy schreef:

Zo vind ik `t ook, en ook omdat de regisseur van deel 1 ook deel 3 regisseerde.
Dit was ook de beste opvolger van `t origineel.