Die Hard (1988)

Actie / Thriller

geregisseerd door John McTiernan
met Bruce Willis, Alan Rickman en Bonnie Bedelia

De enige reden waarom de New Yorkse agent John McClane in Los Angeles zit, is dat hij tijdens de kerst bij zijn kinderen wil zijn. Hij bevindt zich op een feestje van het werk van zijn ex-vrouw als een stel Duitse terroristen controle over de wolkenkrabber neemt om een kluis met zeven sloten te openen. Door zijn verdekte positie weet hij de groep gijzelaars te ontlopen om zo de terroristen uit te schakelen en hun plan te saboteren.

geweldige kerstfilm

avatar van hannes64
Lovelyboy schreef:
De opvolgers in de Die Hard reeks kunnen me in die zin weinig boeien. 2 is in die zin aardig maar probeert teveel de vorig te kopiëren, 3 is dan weer sterker, want die gaat buiten de gebaande paden en durft anders te zijn.

Zo vind ik `t ook, en ook omdat de regisseur van deel 1 ook deel 3 regisseerde.
Dit was ook de beste opvolger van `t origineel.

Zeer leuke film, zeker de moeite waard! Voor de mensen die een stevigere film willen hebben met de kerst. Ook een goede schurk! Yippie ka yee M*therf**ker.

avatar van Basto
Bijna Kerst, dus deze weer eens opgezet. Ditmaal de 4K UHD. Wat een plaatje en wat een geluid. Maar wat blijft het vooral een fantastische film. 31 jaar oud, maar nauwelijks verouderd. Prachtig geschoten, top cast en geweldige humor (Dankzij de schrijver van Commando en 48hrs.)

Ijzertsterk!

Basto, de aflevering van The Movies That Made Us al gezien op Netflix over Die Hard? Ik vond 'm de moeite waard.

avatar van Basto
scorsese schreef:

Ja, dat was de aanleiding om deze weer eens te zien. Leuke terugblik. Wat ik wel mistte dat in 1988 de film vooral gepromoot werd met het gegeven dat ze de top van het flatgebouw hadden opgeblazen. Vond dat wat te weinig aan bod komen. Maar idd leuke terugblik.

Vandaag te zien op tv.... Eén van mijn favorieten tussen mijn collectie van 1500 dvd's.

Gisteravond voor de zoveelste keer gekeken op tv. Echte klassieke actiefilm zoals ze niet meer worden gemaakt. Een film die goed gemaakt is en die gewoon echt nergens over gaat. In het genre een topper zonder ergens over na te hoeven denken. Als je dat wel gaat doen mis je de essentie van de film.

avatar van Joy4ever
C4 in een liftschacht gegooid, in ieder geval één complete verdieping weggeblazen maar in de scènes daarop is het gebouw weer heel?

Wel stem met 0,5* verhoogd. Lachen die gast van Love Actually.

avatar van Vilmkritikus
Klassieke actiefilm die nooit verveeld ook leuk om te zien dat je in die tijd overal nog mocht roken wat zijn de tijden toch verandert met al die beroep zeikers tegenwoordig.

Nog een kans gegeven.
Wat een intens saaie film, halverwege letterlijk in slaap gevallen.
Maar 12 ! Vijanden.
Zo weinig tegenstand.
De reden dat first blood zo saai is tegenover het superieure 2e deel.

De moeder aller actiefilms!!! Zit werkelijk alles in wat een actiefilm top maakt; over the top, niet ernst te nemen actie, zwarte humor, one-liners die meer dan ad-rem zijn en een antiheld die zichzelf niet serieus neemt. Meer dan 5 sterren geven is helaas niet mogelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Kort geleden kwam deze film voorbij in een aflevering van de Netflix-serie The movies that made us (aanrader overigens), waar ze het productieproces en de impact van een aantal films hebben besproken. Ik kreeg ieder geval weer eens de neiging om de film op te zetten. Die Hard blijft voor mij samen met Terminator 2 de beste actiefilm ooit gemaakt. Eigenlijk wint Die Hard het, omdat ik T2 meer sci-fi dan een pure actiefilm vind. Alles klopt gewoon aan Die Hard. Bruce Willis die op blote voeten en met een wit hempje een dozijn terroristen heerlijk om zeep helpt, inclusief schitterende oneliners, Alan Rickman die een van de allercoolste bad guys ooit is, Nakatomi Plaza als geweldige setting. Alle pluspunten van de film worden optimaal benut. En na 32 jaar ziet alles er nog steeds geweldig mooi uit. Honderd keer liever echte stunts en nepbloed, dan die CGI troep die we tegenwoordig veel te veel zien.

En wat ik ook zeer waardeer is dat zowel Willis als de bad guys gewoon eens vrij logische dingen doen, waar je meestal in dit soort blockbusters onlogisch geschreven dingen krijgt. De politie die de boel komt checken en netjes voor de gek wordt gehouden, hoe ze achter de naam van McClane komen, hoe ze merken dat Holly zijn vrouw is. Het is allemaal gewoon heel goed geschreven. Doodzonde dat John McTiernan zijn privéleven zo heeft verknald. Die man had nog 20 jaar fantastische actiefilms af kunnen leveren, na onder andere Predator en Die Hard.

De volle 5 sterren zal ik nooit meer weghalen, net als mijn top 10 notering.

En ja, Die Hard is een kerstfilm