Live Free or Die Hard (2007)

Alternatieve titels: Die Hard 4.0 | Die Hard 4: Live Free or Die Hard

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Len Wiseman
met Bruce Willis, Justin Long en Timothy Olyphant

Politieagent John McClane krijgt de opdracht de jonge hacker Matt Farrell op te halen. Het lijkt in eerste instantie een routineklus te worden, maar als McClane en Farrell ineens aangevallen worden in Farrell's appartement, blijkt er veel meer aan de hand te zijn. Ze ontdekken dan dat Thomas Gabriel het hele land bedreigt met een complot om het computersysteem en de technische structuur waar de Amerikaanse economie op drijft te saboteren. Aan de ruige en grof gebekte McClane de taak om dit plannetje van Gabriel te stoppen.

avatar van DVD-T
Misschien een beetje te veel gericht op het visual effects aspect maar Die Hard 4.0 is elke keer weer een genot om te kijken. Je ziet niet elke dag een truck verwoest worden door een straaljager.

Verhaal heeft een erg goed plot. Een land overnemen doormiddel van een computer is iets wat vandaag de dag als onderwerp behoorlijk actueel is en in theorie ook best mogelijk is. Behoorlijk angstaanjagend. Het verhaal van McClane en een jonge hacker daarin verweven beloven een goede Die Hard film. En dat is het zeker.

De actie is weergaloos, het tempo ligt lekker hoog, de visuals zijn erg goed en de sound design is fantastisch. Acteerwerk is goed, al ben ik nooit echt een fan van Olyphant geweest. De aanwezigheid van Mary Elizabeth Winstead is natuurlijk geweldig maar toch niet echt nodig geweest.

Een erg goede (Die Hard) film en een weer een stukje beter dan With a Vengeance.

avatar van Proeneke
Heerlijke 2 uur lang durende flauwekul.
Lekker oor!

avatar van IH88
“McClane? I thought I killed you already.”
“I get that sometimes.”

Een lekker vierde Die Hard avontuur. De actie is wat grootser aangepakt dan in de vorige delen en alhoewel dat niet altijd even goed uitpakt, ziet het er wel spectaculair uit. Het belangrijkste is dat Willis er nog echt zin in heeft en als icoon John McClane rolt weer de ene na de andere heerlijke oneliner van zijn tong.

McClane overleeft weer de meest bizarre situaties en uiteraard moet hij weer alles in zijn eentje opknappen. Met wat hulp van nerd Justin Long die een vermakelijke chemie heeft met Willis. Bad guys die veel achter hun computerschermen zitten is niet altijd even spannend maar de film komt een aardig eind, en fossiel McClane die te maken krijgt met cybercrime levert natuurlijk veel grappige dialogen en situaties op. Humor, actie, een grommende en chagrijnige McClane, kleurrijke bad guys en incompetente overheidsorganisaties… Soms hoeft het niet moeilijker te zijn dan dat.

Goeie film waarin John McClane een hacker moet beschermen die niet weet waarmee hij bezig is. Een laat vervolg dat het op sommige punten over een andere boeg gooit. Mede hierdoor komt het echte 'Die Hard-gevoel' maar sporadisch voorbij. Verder gewoon een goeie actiefilm met een aantal prima en spectaculaire scenes en uiteraard is Bruce Willis opnieuw vermakelijk in de rol van John McClane.

avatar van loneranger
Deze vierde aflevering haalt het niet helemaal bij de vorige drie maar dat maakt het nog geen slechte film. Willis is weer goed op dreef en hij heeft een lekkere chemie met Justin Long. De actie is ook OK. Alleen de bad guys komen wat vlakjes over, vooral Olyphant kan niet in de schaduw staan van Sadler, laat staan van Rickman en Irons. De beste Baddie is Maggie Q die ook nog eens aantrekkelijk is om te zien. Tot slot, deze film is een meesterwerk vergeleken met de opvolger.

avatar van Mr-Mcmovie
Ik weet nog goed toen deze in de bios uitkwam dat ik deze kost wat kost moest gaan zien. Dus vertrok ik en ben ik toen Die Hard 4.0 gaan kijken, en ik kwam de zaal uit als een opgelucht vogeltje ondanks Len Wiseman niets heeft veranderd aan John McClane wat we jammer genoeg niet kunnen zeggen dat dat bij de 5de het zelfde is.

Zo veel jaar tussen de vorige Die Hard film, maar Wiseman wist duidelijk waar hij mee bezig was aangezien heel de actie veel moderner hier is. Ook de terroristen kregen hier een makeover. Plaats van mutsen en wapens in hun handen zijn het hier cyber terroristen die heel Washington teisteren.

Alles zag er flitsend en cool uit, en kwam de ene actie scene na de andere. Dus voor je het weet zijn die dikke 2 uren zo om!

McClane die niets kent van computer gedoe, maar toch op zijn typische manier weet de bad guys om te leggen met daarna of zelfs tijdens het gevecht even te lopen spotten met zijn tegenstander hebben we ook in de vorige 3 films altijd al gezien zo kennen we hem niet anders, en ik vind dat heel goed dat ze niets hebben veranderd aan zijn persoonlijkheid, anders zou deze zonder twijfel zijn geflopt.

Verder is Long standaard voor mij als de jonge hacker, en is Olyphant een interssante slechterik.

avatar van DiDa
Ik heb de unrated cut (dus met een McClane die het woord f*ck wel gebruikt) uit Australie geimporteerd. Ben benieuwd. Iemand deze cut al eens gezien?

super vervolg,weer iets beter dan het vorige deel.maar de reeks blijft zoiezo super om naar te kijken,al is het wel zo dat ik het volgend deel het minste van de reeks vind.

avatar van Daan258
Is het handig om de vorige delen hiervan ook gezien te hebben, of kan ik hier gewoon instappen?
Heb namelijk niet zo'n zin om eerst alle andere delen te bekijken.

avatar van Gerlof1378
Een actiefilm zoals die hoort te zijn, actie, actie en nog eens meer van dat. Dit 4de deel is misschien qua die actie over de top maar dat maakt hem goed, het 5de deel is nog meer over de top en als je het mij vraagt totaal overbodig. Maar deze is goed, Bruce Willis speelt weer erg goed als John McClane en Timothy Olyphant speelt de badguy en dat doet hij goed. De rest van de cast deed het ook goed, vond Justin Long meer irritant dan grappig maar afijn je kan ook niet alles he, maar Maggie Q speelt als badgirl ook erg goed wel jammer dat je van haar na de serie Nikita niet zoveel meer hoort. Wil je een goede actiefilm zien dan raad ik jullie deze van harte aan hasta luego.

avatar van Daan258
Zou iemand misschien nog antwoord geven op mijn vraag? voordat ik begin aan de film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Daan258 schreef:

De delen zijn prima los te bekijken, er zit vrij weinig diepgang in de serie. Vraag me wel af waarom je met deel 4 van een serie van 5 wil beginnen? Deel 1 is sowieso de allerbeste. Als je die niet hebt gezien, heb je 1 van de meest iconische actiefilms ooit gemist.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Bedankt voor je reactie
Dit was juist het geval bij mij. Tja, misschien zal je me haten maar ik was namelijk totaal niet weg van het 1e deel. Dit was dan overigens ook de enige uit de reeks die gezien had dus was ik gewoon meer benieuwd naar dit werkje aangezien dit wat meer van deze tijd is.

avatar van Ajax&Litmanen1
Daan258 schreef:

Bedankt voor je reactie

Ik haat niemand vanwege een filmmening hoor Wel zonde dat je de film niks vond. Deze vierde versie is wel meer van deze tijd inderdaad, met computerhackers enzo. Anderzijds is de film wel wat commercieler en minder bloederiger. Maar alsnog een heel goed deel. Na 1 en 3 toch wel de beste.

avatar van Daan258
Dan ga ik hem toch is maar binnenkort is even aanzetten.
Thx hiervoor.

avatar van FlorisV
Deze wil maar niet vervelen, ook niet na hem al 3 keer gezien te hebben. Hoewel het aangedikt is, alles is dik in orde: verhaal, humor, spektakel, choreografie van gevechten. De actiescenes zijn niet alleen prachtig gefilmd maar ook creatief bedacht. Het is veruit het meest spectaculaire deel van de Die Hard reeks. En de dochter van McClane is een geweldige toevoeging, maar vooral Justin Long steelt de show als compunerd die McClane moet helpen. Willis doet de rol met zijn ogen dicht maar zet weer op intense wijze de juiste toon tussen humor en ernst met alle over de top actie, compleet met primitieve gromgeluiden. Genieten!

avatar van xxERWINxx
Heerlijke actiefilm! Zeer goed vervolg na het 3e deel! veel actie en van begin tot eind vermakelijk.
Ik heb hem nu 3x gezien en hij verveeld nooit.

DVD-T schreef:

Lachwekkend dat je deze film zo hoog beoordeeld. Vooral het laatste slaat nergens op. Staan een half uur op de vleugel, als het vliegtuig gaat opstijgen. Landingsbaan is blijkbaar 20 km lang, wat een onzin.

Slechte film, ik vind de oudere eerste 3 delen alleen goed en het beste.

Bruce Willis is hier al te oud. het mist de flair van de eerste delen toen hij jonger was ,
maar waarom moeten ze toch overal mee doorgaan met vervolgdelen als de acteurs al oud en versleten zijn.

met Stallone precies hetzelfde. laatste deel Rambo en Rocky waren ook niks aan!

avatar van Kondoro0614
Ik ben aardig op dreef al zeg ik het zelf, en ook dit vierde deel van de ‘Die Hard’ reeks kon er niet aan ontkomen op deze mooie vrijdag avond alweer. Ik moet zeggen dat de serie nog niet verveeld, al ben je er wel een beetje klaar mee hoe heldhaftig John McClane constant overal levend van afkomt en deze film was daar mee wel het ergst en ik denk dat de reeks vanaf nu ook zijn hoogstandjes zo langzamerhand wel heeft gehad. De film gaat mee met zijn tijd, en we zijn helaas de simpele actie kwijt zoals je vooral mooi zag in de eerste drie delen en we richten ons nu meer op de technologie van deze dag, dat was aan de soms best slechte CGI te zien maar, ook aan het onderwerp waar McClane aangebonden word.

Toch zit me sommige dingen best dwars, en dat zijn vooral wat details vanuit het verleden. Hoe is McClane opeens zo nuchter en van zijn alcoholverslaving af? Dit was een groot standpunt in het derde deel en dat mistte ik nogal in dit vierde deel. Je kan soms inderdaad wel zeggen dat deze films erg van elkaar losstaan aangezien je zonder enig achtergrondinformatie de film in en uit gaat waarbij het lijkt alsof McClane nog nooit op het doek is verschenen en dat is soms best jammer.

Ook de clichés uit de voorgaande delen moeten terug komen, zo was het irritants dat McClane bij het doden van Thomas Gabriel zo nodig het zinnetje “Yippie-kai-yay, motherfucker” wou gaan zeggen maar net op tijd stopte, deze dingen hoeven voor mij niet want dit is iets moois uit het derde deel en dat gaat er niet voor zorgen dat dit vierde deel plotseling net zo goed word, verzin in iets nieuws als regisseur dan constant dezelfde dingen te willen herhalen in vervolg films dan wat erg populair was een film ervoor.

‘Live Free or Die Hard’ was zelden echt héél bijzonder maar, voor heerlijke actie scenes ben je wel thuis bij de film. De film stelt soms weinig voor, alleen qua productie zit erg veel goed in elkaar en het verhaal verveeld nergens heel erg waardoor de film best makkelijk was om uit te zitten, en stiekem blijft het toch wel leuk om Willis de sterren van de hemel te zien spelen. Helaas worden ze allemaal ouder (net zoals wij) en spatten de vonken er wat minder van af dan de eerste deel delen, qua actie zit het echt wel snor maar het word er nergens bijzonder door.

Thomas Gabriel: “McClane? I thought I killed you already.”
John McClane: “I get that sometimes.”

Zoals ik al zie speelt Willis de sterren weer van de hemel, en is met zijn rol van John nog lange niet klaar en schittert weer op je beeldscherm. Hoewel het dan wel de oudere versie is, we worden allemaal ten slotte per dag wat ouder, vind ik het nog geen ramp om Willis te zien schitteren in actie films als ‘Live free or Die Hard’. Een perfect gezicht voor de reeks die zeker niet vervangen hoeft te worden. Timothy Olyphant speelt een perfecte rol van Thomas Gabriel, de slechterik in de film die via computer hacks Amerika plat wil leggen van grondstoffen zoals elektriciteit en noem zo maar op. Een toffe rol, al zeg ik het zelf. Maggie Q mag er ook wel wezen als één van de meesterbreinen van Gabriels en Justin Long speelt een aardige rol van Matthew 'Matt' Farrell.

Het verhaal was vermakelijk, we openen de film met het hoofd onderwerp ‘computer hacken’ wat later al snel verspringt na weer een achtervolging van John McClane achter een stelletje bandieten. Echter zijn dit niet zomaar bandieten nee, ze leggen bijna heel Amerika plat met hun plan en kunnen hiermee de grootste delen van Amerika mee plat leggen. Willis word bevelen om Matt Farrell op te halen, nadat er een grote hack plaats vond bij de F.B.I. en hem in veiligheid te brengen, hoewel er eerder al een hacker om het leven is gebracht door middel van een bom aan zijn computer, gebeurt dit ook bijna bij Farrell alleen komt Willis net op tijd. Farrell word aangevallen door een aantal huurmoordenaars en brengt Willis, Farrell in veiligheid. Tegelijkertijd gaat Gabriels met zijn groep stapje voor stapje verder en hackt zo ook de tv maatschappijen en noem zo maar op. Farrell en Willis gaan achter de groep aan om ze tegen te houden en komen zo in allerlei moeilijke en onmogelijke situaties tegen.

Maar het was allemaal wel geinig en vooral lekker over-de-top aan actie. Zo heb ik nog nooit een F-35 met een vrachtwagen in gevecht gezien waarbij Willis ook nog in staat is om te overleven van de kogels van de F-35, die doorboren je anders aardig goed, maar ook de raketten kunnen Willis niet stoppen in zijn vrachtauto. Heerlijk! Of hoe Willis de helikopter van Gabriels neer haalt met een politieauto is ook gewoon geweldig, en dan ook gewoon nuchter blijven. Dat is sowieso iets wat deze film gewoon perfect maakt. De CGI ziet er dan vaak genoeg niet of erg amateuristisch uit, het blijft een toffe film.

Dus aan actie en mooie geografie geen gebrek. Willis schiet er wat op los, en word vaak genoeg aangevallen wat de film super gaaf maakt. En dan moet ik toch zeggen dat ik me met dit vierde deel uitstekend heb vermaakt, en hoe cliché het ook mag wezen de film blijft goed, leuk en lekker herzenloos.