Live Free or Die Hard (2007)

Alternatieve titels: Die Hard 4.0 | Die Hard 4: Live Free or Die Hard

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Len Wiseman
met Bruce Willis, Justin Long en Timothy Olyphant

Politieagent John McClane krijgt de opdracht de jonge hacker Matt Farrell op te halen. Het lijkt in eerste instantie een routineklus te worden, maar als McClane en Farrell ineens aangevallen worden in Farrell's appartement, blijkt er veel meer aan de hand te zijn. Ze ontdekken dan dat Thomas Gabriel het hele land bedreigt met een complot om het computersysteem en de technische structuur waar de Amerikaanse economie op drijft te saboteren. Aan de ruige en grof gebekte McClane de taak om dit plannetje van Gabriel te stoppen.

avatar van Roger Thornhill
Die zoon komt pas in deel 5 opdraven, déze jongen (Matt Farrell = Justin Long) is een hacker die McClane voor de FBI moet opbrengen.

Ah ik zie het al...ik heb een stukje geschreven bij het verkeerde deel.

avatar van MRDammann
Dit is gewoon een leuke actie film waarbij je niet te veel moet nadenken. Is minder dan 3 en 1, maar is beter dan 2. Veel grinnik-momenten en het blijft je boeien tot het eind.

avatar van Hey Blondie!
Voor mij was het toch een groot manco dat nergens verklaard wordt hoe de schurk zo'n strak georganiseerde bende heeft kunnen oprichten, dat waren immers een behoorlijk indrukwekkend stel gangsters.

avatar van missl
Grappig dat men ook bij Die Hard met de tijd mee is gegaan en nu zijn hackers en andere computernerds de boosdoeners. Ze doen allemaal computerdingen en andere dingen die Willis niet zo leuk vindt en hij wordt er een beetje boos van en dan is het knokken geblazen. Kijkt prima weg en is geen minpunt zoals je vaak in van deze reeksen ziet.

avatar van Timothyvdmeer
stukje met de truck en het vliegtuig waren een beetje jammer.

rayman
missl schreef:
In Die Hard 1 zat ook al een hacker/computernerd
Daar had je computernerd Theo die inbrak in het computersysteem van de wolkenkrabber.

avatar van missl
rayman schreef:
In Die Hard 1 zat ook al een hacker/computernerd

Helaas was ik even vergeten en ik vond dit nog wel zo'n leuke conclusie van mezelf, maar je hebt gelijk!

avatar van Piratje
Een rampenfilm van jewelste over gans Amerika met hedendaagse drukdoende pc-hackers centraal en de onsterfelijke Bruce Willis als FBI-agent in de achtervolging. Reeds in september 2005 werd over dit deel geschreven.
Een 4de Die Hard in de reeks. En er volgt nog een 5de deel.

Het voorspelbaar verhaal is erg eenvoudig. De goeden tegen de slechten. Waarvan je het plot al kunt indenken.
Het zijn vooral de autoroads, invallende bruggen, helicopters... kortom alles wat beweegt en wat orde moet handhaven loopt verkeerd en maakt er een fantastische actiefilm van. Tot in het overdrevene toe. Maar als kijker leef je gewoon mee.
De moeite. Met wat fantasie besef je nu al wat de computerwereld kan aanrichten. In goede en kwade zin. Vandaag de dag zien we daarvan al de eerste tekens van.

Regisseur Wiseman weet dit verhaal prachtig in beeld te brengen en bouwt de spanning cronologisch op. Misschien wat te lange acties leiden tot geeuwmomenten.
De cast vertolkt prima z'n rol. Naast Bruce Willis met zijn droge humor speelt Justin Long aardig zijn rol.

Maar toch een 4,5* is me deze film waard. Een sterke aanrader en een ferme dochter.

avatar van david bohm
Erg vermakelijke film dit, behoorlijk wat actie terwijl ik eigenlijk niet zo'n liefhebber ben van actie. Vind het vaak wat hersenloos, maar hier is het goed te doen.
Bruce Willis is weer John McClane en Justin Long speelt met verve zijn digitale kompaan. De dochter van McClane, Lucy vind ik ook leuk om naar te kijken.
Aanrader.

Ik ben doorgaans geen liefhebber van overdreven actiefilms, maar in de “Die Hard”-serie zijn de acties zó over-de-top dat het vanzelf amusant wordt. Wat dat betreft voldoet dit vierde deel helemaal aan de verwachtingen. Er zit ook nog een verhaal achter, maar wel een verhaal met een vette knipoog. Dat doet er eigenlijk ook niet toe. Gewoon met het verstand op nul de ene spectaculaire actie na de andere aan je voorbij laten gaan. Dan is het best vermakelijk.

avatar van Gang_Star
Herziening. De eerste film met een kale John McClane. Uiteraard zien we Bruce al jaren op die manier, alleen was het wel heel erg wennen eraan, aangezien ik de eerste 3 Die Hard delen binnen 24 uur heb herzien. Mede door dat kale hoofd vond ik Bruce Willis toch heel wat anders overkomen als John McClane. Nu had hij wat mij betreft een minder stoer imago. Qua actie voelt de film te modern aan (hoe gek dat misschien ook klinkt), het gaf niet meer dat gevoel uit de vorige delen.

avatar van ikkegoemikke
Zo enthousiast als ik was over de eerste 3 delen, zo diep teleurgesteld ben ik over dit zwak deel in de Die Hard saga. De eerste 3 waren groots door hun spanning, uitgekiende actie-scenes en de coole harde McClane met rake one-liners en droge cynische humor.
Het laatste zit nog altijd in deze film, maar de actie is zoooooooo overdreven , dat ik alleen kon zuchten bij het zien ervan.
Een eerste opmerking die ik had, en die ik ook gelezen heb op IMDB bij iemand anders, is het blokkeren van alle straten in DC behalve dan die straten waar de achtervolging zou gebeuren. Die achtervolging eindigde in een tunnel (toegegeven , onweerstaanbare scenes daar) en toen het licht stilletjes aan werd uitgedaan door de bad-guys, kon ik het niet helpen om te denken : tiens, ik zou in ieder geval mijn lichten aandoen

Maar het meest irriterende voor mij was het stuk waar McClane een truck bestuurd over een bruggencomplex achterna gezeten door een straaljager. Dit was zo grotesk, zo superhero-achtig. Dit hoorde thuis in The Avengers of zoiets ... maar niet in Die Hard.

Bruce Willis = Die Hard. Maar het is wel ietsiepietsie te makkelijk om hem te casten en dan de film de titel "Die Hard : huppeldepup" te noemen !

Timothy Olyphant speelde de would-be-bad-guy. Een uitdrukkingsloos gezicht. In de verste verte niet zo geschift als de 3 bad-guys uit de eerste 3 delen.
Justin Long vond ik dan weer beresterk als jeugdig computer-nerdje, dat bijna in zijn broek deed van al dat geweld rondom hem heen

2.5* (en dat door BW helemaal zelf)

avatar van Insignificance
Behoort tot de beteren in de reeks, al ben ik niet zo kapot van dit soort high tech gedoe. Zoiets wordt toch vaak ingezet als een slap middeltje om het scenario in allerlei banen te leiden. Deze heeft daar niet zo gek veel last van, het meeste flauwe is het verplichte nummertje rondom het dochtertje. Het zal er wel bij horen. Verder heeft Wiseman het behoorlijk op orde. Hij is in ieder geval zo verstandig om niet met die vreselijk irritante personages op de proppen te komen.

McClane is minder babbelziek dan in andere delen (de catchphrase is wel even pijnlijk) en redelijk wat one-liners worden overgelaten aan zijn sidekick. En dat ventje doet het niet verkeerd. Olyphant blijft een merkwaardig acteur, maar met die strakgetrokken waffel lijkt hij hier wel op z'n plaats. Daar blijft het dan bij, want gedenkwaardig valt er niet van te maken. De actie kan je van tijd tot tijd grotesk noemen, maar dan neem je de vorige delen misschien te serieus.

Ik kon er wel om lachen en fun lijkt me hoe dan ook de voornaamste invalshoek. De diversiteit valt in ieder geval te prijzen. Een paar grote momenten, maar ook fluitende kogels, spring-, klim- en klauterwerk en iets dat voor martial arts moet doorgaan. Niet dat alles zo vloeiend is, maar lekker onstuimig is het wel en bovendien netjes verdeeld over de speelduur. Minpuntje is wel dat de climax niet meer kan opboksen tegen het voorgaande. Een aangenaam achtbaanritje.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mai? Oh, yeah. Little Asian chick, likes to kick people? I don't think she's gonna be talkin' to anybody for a really long time. Last time I saw her she was at the bottom of a elevator shaft with an SUV rammed up her ass.

Die Hard 4.0 verscheen vele jaren na het derde deel en het was even afwachten of Willis nog eens de iconische rol van John McClane goed kon vertolken. Gelukkig blijkt al snel dat hij er nog veel zin in heeft, want het enthousiasme spat er vanaf. Willis is nog steeds stoer en grappig als norse agent. Ik heb de film destijds dan ook met veel plezier in de bioscoop gekeken.

Waar de vorige delen old-school actie en verhaal bevatten, daar speelt Die Hard 4.0 zich in het moderne tijdperk af, waar de ouderwetse McClane maar niet aan weet te wennen. Die mix pakt toch wel erg goed uit. Justin Long is Willis zijn partner en eerlijk, hij doet het best goed als computerhacker. Het levert ieder geval een film vol spetterende actie op, al slaan ze soms wat door en wordt het wel heel erg over de top en iets te gericht op CGI-effecten. Maar er zit genoeg gaafs tussen waardoor het me eigenlijk niet zo stoort. Wel kakte de film halverwege een klein beetje in, maar dat was ook maar kortstondig.

Wat wel jammer is, dat was het slot. De grote climax viel me toch wel tegen, ook al wat de bad guy best te pruimen. Het is geen niveau Hans Gruber, maar zo'n rol valt ook niet meer te overtreffen. Zonde is wel dat deze film minder bloederig is dan de voorgangers. Zelfs de bekende McClane quote wordt niet volledig uitgesproken om die reden. Die Hard films zouden altijd PG-16 moeten zijn.

Live Free of Die Hard is gewoon erg leuk. Wel verlaag ik mijn 4,5* die ik eerder heb gegeven naar 4*.

avatar van Ste*
Actiefilms zijn niet mijn ding, maar deze tweede Die Hard die ik gekeken heb vind ik (weer) leuk. Vooral omdat het allemaal niet zo serieus is. Sommige oneliners liggen er soms nogal dik bovenop, maar vaak geeft het gewoon een lekker luchtig sfeertje ('I was outta bullets').

Het is best een leuk gegeven, rauwdauwer McClane in het digitale tijdperk. Dat hij noodgedwongen samen moet werken met Matthew ook wel, zorgt voor wat amusante interactie, en niet McClane die een beetje in z'n eentje rondrost.

Er zaten zeker in de eerste helft wat toffe dingen. Vond de speech van de presidenten er wel uitspringen, net als de scene in de autotunnel. Ik ben niet zo gevoelig voor 'stoere' actie, maar dat met de auto tegen de helikopter was wel leuk.

Geloofwaardigheid is altijd een valkuil bij actie, maar zeker met een onderwerp als deze overschrijdt het af en toe de grens. Alles gaat wel erg makkelijk, is met één druk op de knop gepiept, alles staat binnen een paar seconden op het scherm en is zo op te vragen, met handige animatie en schematische weergaves ook nog, wat wil je nog meer! Ach, ik weet daar op zich wel doorheen te kijken, het moet wel om het kijkbaar te houden.

Waar ik meer moeite mee had was de laatste actiesequence met de F35. Daar gaat het echt drastisch over de top. Jammer was dat, want afgezien daarvan was alles best prima in orde.

ruime 3,5*

avatar van xxERWINxx
Stem met een half puntje verhoogd! Gewoon vanaf het begin tot het einde 1 en al actie en spanning! Heerlijke film

avatar van Metalfist
Wow, I know that tone. It's just weird hearing it come from someone... with hair

De eerste 3 Die Hard films had ik in een ver verleden ooit wel eens gezien. Ik was dan ook altijd al wel eens van plan geweest om de reeks terug op te pikken om zodoende de nieuwe sequels ineens mee te kijken. Een tijd geleden was ik aan deel 3 aangekomen en tot mijn vreugde gaven ze deel 4 op televisie, wat handig is want dan moest ik zelf geen moeite doen, en gisteravond had ik nog wel eens zin in een typische Die Hard film.

Wat ik echter niet had verwacht is dat Live Free or Die Hard niet als een deel in de reeks aanvoelt. Het is dat Bruce Willis opnieuw de rol van John McClane vertolkt, want anders had dit gewoon een identiteitsloos onderdeel van eender welke actiereeks van de laatste jaren kunnen zijn. Oké, er zit zo'n 12 jaar tussen deel 3 en 4 waardoor een update gewenst is, maar al dat high-tech gedoe past gewoon niet bij Die Hard. Gelukkig kiezen ze er nog wel voor om McClane zelf niet veel van computers te laten afweten, anders had dit echt een dikke onvoldoende gescoord. Het moge duidelijk zijn dat ik niet over de gehele lijn negatief ben, anders had de film geen 3* gekregen, maar op nagenoeg elk gebied is dit minder dan zijn voorgangers. Zeker Gabriel had een stuk beter uitgewerkt kunnen worden. Toegegeven, met Gruber heb je in het verleden een uitstekende slechterik ter beschikking gehad, maar Gabriel straalt werkelijk nergens enige vorm van dreiging uit. Zelfs Colonel Stuart uit deel 2 was indrukwekkender en dat is toch een prestatie. Toch heeft dit vierde deel nog wel zijn charmes. De toevoeging van Lucy is een goede zet (al kan mijn zwak voor Mary Elizabeth Winstead daar ook wel iets mee te maken hebben) en naarmate de film vordert beginnen McClane en Matt een leuk duo te vormen.

Het begint me ook meer en meer onduidelijker te worden wat men in Timothy Olyphant ziet. Hij heeft een aantal leukere rolletjes gehad (in The Girl Next Door onder ander), maar als bad-guy komt hij compleet niet tot zijn recht. Hij blijkt dan ook nog eens verantwoordelijk te zijn voor de uitermate makke finale (hij kwam met het idee op de proppen dat McClane zichzelf door zijn schouder schiet om zodoende Gabriel te raken) waardoor hij naar mijn gevoel maar bitter weinig heeft bijgedragen aan de film. Willis is zoals gewoonlijk wel weer op dreef als McClane en de kleine bijrol van Kevin Smith is wel leuk. Zonde ook dat Maggie Q al zo snel het loodje legt, was anders wel een leuke henchmen. Voor de rest veel ontploffingen en veel CGI. Alles moet bigger & better, maar zoals gezegd vind ik het niet altijd even goed passen in de wereld van Die Hard. De scène met de vrachtwagen die op een schuin stuk asfalt probeert te rijden is daar een mooi voorbeeld van.

Nah, ik had meer verwacht. Waar de drie vorige films nog wat hun eigen identiteit hadden, is dit vierde deel een film zoals we de afgelopen jaren zoveel hebben gezien. In de bioscoop komt dit ongetwijfeld beter tot zijn recht, maar de overdadige actie mist soms zijn doel en de flauwe bad-guy doet je weemoedig terugdenken aan Alan Rickman.

Nipte 3*

avatar van oemoemenoe
rechttoe rechtaan goeie ongeloofwaardige lol .
snap alleen niet waarom de bad guys altijd twijfelen voor ze afdrukken en dan nog 47 x missschieten voor de held ze in 1 x omlegd .

avatar van frolunda
Kruipt in de zoveelste herziening toch steeds dichter tegen het niveau van deel één aan.Het enigste wat de film mist is een echt overtuigende Bad guy maar voor de rest is dit een perfecte actie film met een door mij zo geliefd,wat duister/donker sfeertje.

avatar van Toontje G
Gewoon een heerlijke over de top film. Voorspelbaar met veel actie, zoals het hoort.

B-200
Die hard voor kinderen. Ik zie dat veel kinderen hier op moviemeter dit een goede actiefilm vinden. Jullie verpesten het voor ons, wij die geen kinderachtige actie en geen kinderachtig slechte oneliners willen. Len wiseman is een kneus en ik ben af ge knapt op Bruce Willis. Motherjerker.

avatar van Insignificance
B-200 schreef:
Len wiseman is een kneus en ik ben af ge knapt op Bruce Willis. Motherjerker.

Dit soort kinderachtige opmerkingen vinden jullie dan wel weer oké?

B-200
Insignificance, ben je weer eens te ver gegaan met je berichten? Vind je het gek dat je berichten verwijderd worden, ze moeten wel inhoud hebben. En dat hebben jouw berichten nu eenmaal niet vaak. Dus niet piepen, gewoon een beetje volwassen gedragen A.U.B.

Voor dit deel blijft het voor mij bij het niveau van het derde deel. Niet veel beter dan de eerste 2 films, maar toch was het niet slecht. Het was wel wat over the top en hier en daar wat overdreven. Alhoewel dat alle delen wat over the top is, dat is eigenlijk ook de stijl van deze films.

avatar van Confusie
Krusty the Clown is weer terug.

TMP
Fijne actiefilm, Bruce Willis is wederom goed op dreef als John McClane. Het plot is niet al te bijzonder en de badguy iets minder dan in Die Hard en Die Hard: With A Vengeance, maar de prima actiescènes compenseren dat ruimschoots.

avatar van Rico120
ik kan zeggen deze film is leuk cool en een ode aan actie films

avatar van tbouwh
Vermakelijke actiethriller op het niveau van Die Harder en With a Vengeance. Deel 1 blijft het best wmb. Jammergenoeg is deze film nergens bovengemiddeld; dit komt met name door het standaardplot en de weinig memorabele badguy. Toch heb ik me goed vermaakt. De 'Yippie-ki yay- motherfucker module blijft werken. Bruce Willis is aardig; bijna 20 jaar na de eerste film is hij nog steeds een prima John McClane. Enige verschil is dat de wat plichtmatige vader-dochter nu op de voorgrond staat. Prima voor een actiefilm, 3,5*

avatar van The_CrY
Grappig hoe de Die Hard films steeds grootser worden. Eerst een wolkenkrabber, dan een vliegveld, dan een hele stad, nu het hele land. Heb deel vijf nog niet gezien, maar zal me niks verbazen als ze daar heel de wereld moeten redden. Deel vier is weer prima goed en een geslaagde modernisering van de Die Hard formule.