Terminator 2: Judgment Day (1991)

Alternatieve titels: T2 - Terminator 2: Judgment Day, Terminator 2: 3D

3,91

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 152 minuten (special edition) / 154 minuten (extended special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Edward Furlong

Het is tien jaar geleden dat Sarah Connor het doelwit was van een moordlustige Terminator-robot uit de toekomst. Haar zoon John zal ooit de verzetsleider worden die het opneemt tegen supercomputer Skynet. Daarom zendt Skynet nu een nieuwe, nog dodelijkere Terminator naar het heden om John te elimineren. Het verzet stuurt daarop een oudere Terminator naar het heden om John te beschermen. Dit leidt tot een gevecht tussen twee onoverwinnelijke moordmachines.

• Vanaf 24 augustus in de bioscoop (re-release)
  • nummer 79 in de top 250

1697 BERICHTEN 81 MENINGEN
avatar van Metalfist
geplaatst: 21 januari, 16:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Say... That's a nice bike

"Wees er maar zeker van dat je in de toekomst nog ergens berichten van mij bij The Terminator franchise gaat tegen komen, want dit eerste deel is me zeer goed meegevallen." Het waren die woorden die me een tijdje geleden opvielen in mijn review uit de eerste Terminator film. Op zich niet zo'n speciale zin met uitzondering dat ik hem ondertussen al zo'n 7 jaar geleden had neergeschreven en dat er van die toekomstige berichten nog steeds niets in huis was gekomen. Hoog tijd dus om daar eens iets aan te gaan doen!

Ik had al vaker gehoord dat dit één van die zeldzame sequels was die het origineel overstijgt, maar daar moet ik toch tegenin gaan. Judgment Day is een uitstekende film, maar die eerste Terminator heeft toch nog net ietsje meer. Het 'probleem' aan dit vervolg is de geforceerde emotionele ondertoon die Cameron aan de film meegeeft. Zeker het einde van de climax waar T-800 de tranen van het gezicht van John wegveegt om daarna (met zijn duim omhoog...) vernietigd te worden lijdt daar wat onder. Verder is dit wel een uitstekende aanvulling aan het reeds bestaande Terminator universum en is het vooral knap dat Cameron er in slaagt om de ultieme slechterik uit het eerste deel te laten uitgroeien tot een geslaagde held. Slimme zet in ieder geval om niet dezelfde richting als het eerste deel uit te gaan en tegelijkertijd toch nog genoeg ruimte te bieden om één van de meest iconische personages uit de cinema zijn ding te laten doen. Sowieso ook wel een leuk idee om een meer geavanceerde Terminator te introduceren. Dat geeft de T-800 een soort van underdog gehalte en dat werkt gewoon perfect.

Als mens heb ik Schwarzenegger iets minder hoog zitten na het lezen van Total Recall: My Unbelievably True Life Story, maar als acteur blijft hij toch één van mijn favoriete figuren. Dat moddervette accent, het complete gebrek aan naturel (wat hem voor dit soort rollen erg goed van pas kwam) en uiteraard die imposante fysiek. De rol van T-800 blijft hem op het lijf geschreven en zou wel eens van mijn favoriete rollen van hem kunnen zijn. Linda Hamilton keert ook terug voor de rol van Sarah Connor en net als in de voorgaande film is daar bitter weinig op aan te merken. Nieuwkomer van dienst is deze keer Robert Patrick die een compleet andere soort Terminator speelt dan Schwarzie maar op zijn eigen manier ook erg dreigend overkomt. Edward Furlong is ook een redelijke toevoeging als de jonge John Connor, maar weet nooit echt te overtuigen. Moet wel bekennen dat ik ook wat allergisch ben voor kinderen in films dus misschien ligt het aan mij.

Lang, lang geleden ooit eens deel 3 gezien. Ik vermoed zelfs in de cinema, maar daar ben ik dan weer niet helemaal zeker van. Heb hem hier in ieder geval liggen dus hopelijk gaat er deze keer weer geen 7 jaar over. Interessante franchise in ieder geval die vooral steunt op een uitstekende Schwarzie en Hamilton. Patrick is een goede toevoeging aan het geheel dat vooral bigger en bolder aanvoelt maar het toch net niet is. Al scheelt het niet veel.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 21 januari, 17:39 uur [permalink]
Goeie recensie, Metalfist. Merk op dat er tussen het verschijnen van T1 en T2 evenveel tijd is verstreken als tussen het schrijven van jouw recensies van die respectieve films, hetgeen je geen zeven maar zo'n twaalf jaar geeft om die derde recensie te schrijven!

geplaatst: 21 januari, 17:47 uur [permalink]
Haha, thanks Roger Thornhill Dat haalt de druk wat van mijn schouders!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 21 januari, 17:56 uur [permalink]
Metalfist schreef:
Haha, thanks Roger Thornhill Dat haalt de druk wat van mijn schouders!

Ik geef je 2 weken voor de reviews van deel 3, 4 en 5

geplaatst: 21 januari, 18:16 uur [permalink]
Deel 3 kan ik nog wel garanderen Ajax&Litmanen1 maar deel 4 & 5 heb ik niet in bezit dus dat wordt wat lastiger..

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 30 maart, 03:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na het eerste deel tijd voor het tweede deel (en meteen de extended editie), en hoewel ik het nog steeds een beetje belachelijk vind, zeker omwille van de plotgaten en onlogische dingen, is het zo aanstekelijk en vermakelijk. Ik vind Arnold Schwarzenegger heerlijk in deze film. Die stoerheid is zo effectief. Die spieren, die minigun, die explosies, die zonnebril, die shotgun, die moto in het begin, niet te schatten gewoon. Hasta la vista, baby! Een film waarbij het onmogelijk is om je te vervelen aangezien die voorbijvliegt, maar ook met een emotioneel einde. Terminator 1 en 2 zijn dus goede films maar dan niet omwille van het gecreëerde universum. Niet erg hoogstaand, maar stiekem erg leuk, net zoals alle andere blockbusterfilms van James Cameron.

geplaatst: 11 april, 16:04 uur [permalink]
Cool! 24 augustus terug in de bios als 3D release!!! Die ga ik checken. Ik heb de film destijds nooit in de bios gezien...

avatar van tattoobob
geplaatst: 11 april, 19:34 uur [permalink]
DiDa schreef:

Ik wel.....een van de vetste bioscoop herinnering ooit.
Deze ga ik weer kijken in 3d

avatar van stfuympos
geplaatst: 12 april, 19:13 uur [permalink]
3d

geplaatst: 13 april, 11:20 uur [permalink]

Onder supervisie van James Cameron zelf. Dan heb ik er wel vertrouwen in....

geplaatst: 25 april, 00:28 uur [permalink]
DiDa schreef:

Onder supervisie van James Cameron zelf. Dan heb ik er wel vertrouwen in....

Die heeft eerder ook andere versies toegestaan die hij minder goed vond: Terminator 2: Judgment Day (1991) - Theatrical Cut or Special Edition or Ultimate Cut? This or That Edition - thisorthatedition.com

avatar van Quentin
geplaatst: 25 april, 08:40 uur [permalink]

Fijne website zeg, jammer dat er (nog?) maar zo weinig films op staan.

geplaatst: 25 april, 12:49 uur [permalink]

Ja maar dan heb je het over de inhoud van de film. Ik heb het puur over de 3D conversie. Cameron werkt met de nieuwste en beste technieken. Anders doet hij het niet. Zie de 3D in Avatar

geplaatst: 26 april, 00:11 uur [permalink]
Hij deed het ook met Titanic. Blegh.

geplaatst: 3 mei, 13:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit moet één van de weinige films zijn die ik me zo direct voor de geest kan halen waar de sequel beter is dan het origineel. Sublieme (actie)film die de tand des tijds erg goed doorstaat. Ruim 25 jaar is deze film al! De actiesscènes zien er nog steeds erg goed uit, vooral die achtervolgingsscene tussen John Jr. en de truck is die rioolweg (of wat het ook is) blijft fantastisch.

Eigenlijk de enige echte geknipte rol voor Schwarzenegger: een houterige slungelachtige Cyborg. Je kan het niet acteren, hij IS het gewoon. Alles klopt ook: zijn lederen outfit, de motor, de shotgun, de zonnebril en niet te vergeten: de nostalgische oneliners "I'll be back en Hasta la vista baby". T2 is pure nostalgie voor mij, ontelbare keren gezien en nu sinds lang nog eens na gekeken. Ik kan op weinig inboeten. Ook het verhaal is vrij degelijk. De T-800 is een good guy-rol is leuk meegenomen. Er is zelfs enige diepgang in de film doordat de T-800 andere (emotionele) aspecten ontdekt in de mensheid in plaats van ze te zien als slachtvee. Zoals de dialogen rond pijn, verdriet, tranen en de slotscene. Ook Robert Patrick deed het erg goed en zette een fijne plastische T-1000 neer. Alleen zijn "dood"
vond ik iets te makkelijk. Dat hij in het vuur valt en sterft ok, maar de manier waarop hij erin valt?
Hij springt/tuimelt er gewoonweg in. Dat was wat bizar.
Voor de rest erg vermakelijk, net als de scene met dat vloeibaar gas. Ook de muziek zorgt tot slot voor dat typische sfeertje.

Voor mij als actiefilm bijna onnavolgbaar. Er zijn er weinigen die hieraan kunnen tippen. Een verdiende en uitzonderlijke 4,0*!

avatar van kleintje 2

geplaatst: 6 mei, 16:57 uur [permalink]
Terminator 2: Judgment Day in 3D op 24 Augustus dit jaar!!!!!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 12 juni, 21:04 uur [permalink]
De film die jaren mijn nr 1 in de top 10 was maar nu al een tijdje op 2 staat heb ik opnieuw gezien op Bluray. Heb er alles wel over gezegd, de perfecte blockbuster. De sfeer, de beelden, het acteerwerk, het plot, de muziek. Alles klopt. De film is net wat beter dan de voorganger, op de compromisloze, brute geweld na. Dat was in T1 net wat sterker. T2 lijkt iets vriendelijker, denk aan het opblazen van een halve politiemacht zonder 1 dode. En voor dat emotionele einde met de prachtige muziek ben ik nog steeds gevoelig. Geweldig.

5* blijven staan.