Terminator 2: Judgment Day (1991)

Alternatieve titels: T2 - Terminator 2: Judgment Day | Terminator 2: 3D

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 152 minuten (special edition) / 154 minuten (extended special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Edward Furlong

Het is tien jaar geleden dat Sarah Connor het doelwit was van een moordlustige Terminator-robot uit de toekomst. Haar zoon John zal ooit de verzetsleider worden die het opneemt tegen supercomputer Skynet. Daarom zendt Skynet nu een nieuwe, nog dodelijkere Terminator naar het heden om John te elimineren. Het verzet stuurt daarop een oudere Terminator naar het heden om John te beschermen. Dit leidt tot een gevecht tussen twee onoverwinnelijke moordmachines.

avatar van thunderball
Ja, ik vond het ook gaaf!

Eigenlijk idioot dat een film van meer dan 25 jaar oud je een veel grotere adrenalinekick geeft dan al die actie blockbusters van het afgelopen jaar bij elkaar!

Ik ga morgenavond gewoon weer!

avatar van JacoBaco
Ik ben ook al 2x geweest! De film is niet perfect vanwege een aantal vervelende zaken, maar hetgeen wat wel goed is, is dan ook weer zo extreem goed dat het toch steeds weer voor kippenvel zorgt! En de twee achtervolgingsscènes zijn ook de beste die ik ooit zag!

Weer genoten.
Was ook niet al te druk vanwege alle kwalificatie wedstrijden, die vanavond o.a. op Nederland en België te zien waren. Niet zo bij stil gestaan van te voren, maar ging toch liever naar deze film, dan voor de Tv bij de voetbal en achteraf heb ik niet veel gemist (wat ik zo er van mee gekregen heb).

avatar van thunderball
Wat me overigens opviel is dat je nu niet meer ziet dat het een stuntman is, die met de motor van die muur afspringt, wanneer John Connor door de T-1000 achterna gezeten wordt met een vrachtwagen.

Ze hebben er dus duidelijk voor deze nieuwe 3-D versie wat aan zitten veranderen. Dat is tegenwoordig natuurlijk een makkie om dat via de computer te doen.

Wellicht dat het ook nog elders in de film is gebeurd. Is iemand nog meer van dit soort kleine veranderingen opgevallen?

thunderball schreef:
Normaal zag je iets te duidelijk dat het niet Schwarzenegger was, maar een stuntman. Ik dacht het dinsdag al, maar twijfelde. Vandaag speciaal er opgelet en ik zou nu zweren dat het Schwarzenegger zelf was en dat is voor het eerst in al die jaren dat ik deze film regelmatig kijk.

Dit was het eerste waar ik op lette. En ze hebben het aangepast ja.

Hier zie je zelfs 2 verschillende stuntmannen en het haar van John Connor beweegt niet eens. Vanaf 2:21
Terminator 2 - Tow Truck- Harley Bike- Chase Scene [HD] - YouTube

Ik ben blij dat het aangepast is, want vooral de scène dat de Terminator Connor van zijn brommertje tilt, is ook veel te duidelijk een stuntman.

avatar van thunderball
Op imdb wordt idd ook gezegd dat het digitaal is veranderd, maar wat ik er toen ook nog tegen kwam was iets wat ik mij al die jaren nooit heb gerealiseerd en altijd gedacht heb dat dit een special effect was:

op twee momenten in de film zie je Sarah Connor twee keer tegelijk in beeld, namelijk:

wanneer ze die toekomstdroom heeft, achter een hek staat en zich zelf in jaren '80 look met kind in speeltuin ziet
en de tweede keer wanneer Sarah de T-1000 blijkt te zijn en de echte Sarah er achter verschijnt met een geweer

Dit is geen effect, maar Linda Hamilton samen met haar tweelingzus Leslie Hamilton Gearren! Nooit geweten dit, maar wellicht is dit een welbekend feit?

avatar van JacoBaco
De tweelingzus van Linda Hamilton wist ik wel ja. Maar ik weet het nog niet zo lang. Ook die bewaker met dat koffiebekertje schijnt een tweeling te zijn.

avatar van Beertje45
JacoBaco schreef:
Klopt! Beide broers zie je terug in 'Gremlins 2'.

avatar van Mr-Mcmovie
Beertje45 schreef:
Klopt! Beide broers zie je terug in 'Gremlins 2'.

JUIST! Ik bleef maar zeggen: ik ken die gast zijn gezicht! Inderdaad gremlins 2, thanks for the advice man!

avatar van Beertje45
Mr-Mcmovie schreef:

Terminator 2 3D Review

26 jaar na de release brengt regisseur James Cameron Terminator 2: Judgment Day terug in de zalen in 3D. Een uitstekende gelegenheid om een van de beste actiefilms ooit opnieuw op groot scherm te kunnen zien.

26 jaar terug was ik maar een ventje van 7 jaar oud, te jong om deze film in de cinema te gaan zien in 1991. Nu de ideale gelegenheid om jong en oud de kans te geven om deze op groot scherm te zien!

Ik vraag me af of er toen in die tijd veel volk zat te wachten op een sequel van de orginele film The Terminator? Want je weet hoe het gaat met sequels…..

Het verhaal van de eerste film was schitterend een Terminator die vanuit de toekomst naar 1984 reisde om de moeder van rebellenleider John Connor te doden!

James Cameron verdiend alle lof met deze sequel, die in mijn ogen nog beter is dan het orgineel! Arnold Schwarzenegger is opnieuw van de partij en in mijn ogen is dit zijn beste rol die hij gespeeld heeft in zijn filmcarrière. En er is maar één Sarah Connor en die wordt gespeeld door Linda Hamilton!
Arnold speelt nu de Terminator die teruggestuurd is om John Connor te beschermen tegen de T-1000. Ook perfect geacteerd door Robert Patrick een rol die hij nooit meer heeft kunnen overtreffen.

Wat maakt deze film nu zo goed? De toevoeging in 3D is leuk meegenomen maar dit geeft de film geen meerwaarde. Het zijn de personages, de band tussen Arnold en Edward Furlong en de special effects die veel beter waren in 1991 dan sommige CGI anno 2017. De film staat als een huis en zal nog vele generaties meegaan!

Cameron is een perfectionist en wij als filmliefhebber mogen dankbaar zijn met zijn filmpareltjes die hij gemaakt heeft voor ons!

De film heb ik op blue ray liggen en al vele malen gezien, maar toch als je hem in de cinema bekijkt zie je nog altijd zaken die nog duidelijker zijn op groot scherm!

Dus kortom voor de mensen die één van de beste actiefilms uit de jaren 90 nog eens wil herzien op groot scherm! Dit is uw kans!

Gijs2
Bizarre aan deze film is dat vrijwel alles op schaal is gemaakt voor de film. Er zijn heel veel echte robots gebruikt, maskers en heel weinig komt uit de computer. En juist datgene dat uit de computer komt ziet er nu een beetje gedateerd uit. In the making of, zie je de passie en vakmanschap van iedereen om deze film mogelijk te maken. Daar moet je bewondering voor hebben.

James Cameron laat niks aan toeval over en gaat door totdatde film is, zoals in zijn hoofd. Bizar om te zien hoe verschillend elke film van Cameron is. Deze kan je zelfs niet vergelijken met deel 1.

Over T2 kan ik makkelijk zeggen dat het de beste actiefilm is die ik ooit heb gezien.

avatar van JacoBaco
Zo hadden dacht ik 2 metalen skeletten op schaal 1:1, maar de rest was een heel stuk kleiner. Ook in de openingsscène zijn de machines (zoals de skelleten, de HK-Aerials enz.) klein genoeg om ze op te kunnen pakken. Alleen voor de T1000 hebben ze de hulp van de computer moeten inschakelen. En wellicht nog een paar andere dingetjes.

Hollywood FX Masters - Terminator 2 CGI Special Effects by ILM - 1993 - YouTube

Hele vermakelijke en goede film!

avatar van sinned22
kenneth schreef:
Terminator 2 3D Review

Ik heb deze film ook in Utopolis Almere gezien, Het blijft toch denk ik mijn meest favoriete actiefilm en ik heb de film met gemak 100 keer gezien. Toen ik hoorde dat hij opnieuw uitkwam in 3D wilde ik hem zeker in die versie zien, nog intenser dan toen ik voor het eerst hem in de bios zag op mijn veertiende met mijn pa , helaas is hij overleden maar die vond het toen ook een topfilm. ik voelde me ook echt weer even 14 jaar . Ben nu 40 haha . Als een kind zo blij. er zaten ook duidelijk generatie genoten die hetzelfde hadden ervaren na de film. er hing een goeie sfeer die avond. De 3D versie vond ik eerlijk gezegd nog beter, vooral de oorlog in het begin met de schedels die je bijna een cm van je gezicht af leek te zien, en de geweerlopen die in je gezicht drukten, ik hoop dat de versie op blue ray uitkomt dan ga ik hem zeker aanschaffen.

avatar van Gerlof1378
Sterke vervolgfilm, die in meerdere opties beter is dan de 1st en met name het budget en de CGI die er toen wel was. Arnold speelt weer de rol van Terminator en Linda Hamilton die van Sarah Conner en die speelt ze bad-ass, Edward Furlong speelt ook leuk als John Conner. Dit is echt een film die met veel liefde is gemaakt en een klassieker is die het elke keer opnieuw bekijken waard is.

avatar van JacoBaco
Gerlof1378 Ik kan mij vergissen, maar alleen de T-1000 is af en toe CGI. Zelfs de openingsscène is gedaan met alleen practical effects. Ze hadden een paar van die stalen skeletten op ware grootte KLIK en rest waren miniaturen. Maar ze waren (gelukkig) wel afgestapt van dat stop-motion gedoe.

In dit verwacht je niet. Maar dit dus ook. KLIK

Het zal mij niets verbazen dat slechts 5% van de film CGI is.

avatar van Gerlof1378
Hoi JacoBaco je hebt ook wel gelijk, en qua CGI bedoelde ik in feite ook alleen de T-1000 ermee. Wel leuk jou foto's erbij

Beste terminator van de reeks , Arnold heeft hier een megastoer uiterlijk en de effecten zijn subliem , film kon gisteren gemaakt zijn , zie je niks 90's aan

Deze film krijgt van mij de volle 5 sterren

avatar van SSeagal
Eindeloos vaak gezien deze, blijft een geweldige film met een geweldig verhaal. Stem met half puntje verhoogd. 4,5*

avatar van karilem
Zo goed... kan inderdaad eindeloos blijven kijken.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Voor velen staat Terminator 2: Judgement Day (ver) boven de eerste film. Die mening deelde ik een lange tijd, maar nu ik beide films nog eens herzien heb, ben ik wel een beetje bijgedraaid. Terminator 2: Judgement Day is nog steeds een goed voorbeeld van een vervolg; het verhaal wordt verder uitgediept, personages als Sarah Connor groeien verder en er is meer actie en de special effects zijn grootser. De film refereert veel naar de vorige film, maar is zelden een herhalingsoefening. Sterker nog; à la Aliens is dit vervolg bijna een ander genre; van een soort horror/sci-fi is dit meer rechttoe-rechtaan actie. Verder was Cameron slim genoeg om voor de nieuwe Terminator niet te gaan voor nog een spierbundel als Schwarzenegger, maar juist het tegenovergestelde; een slanke, intimiderende en vloeibare Robert Patrick.

Schwarzenegger speelt ditmaal de heldhaftige robot met stoere one-liners en voorliefde voor grote geweren. Een leuke rol, maar wel een rol die we van hem kennen. In deze periode van zijn carrière speelde de actieheld in films als Kindergarten Cop, dus hij moest wel iets kindvriendelijker zijn. Dan is het toch een heel stuk bijzonderder om de man in 1984 als koele en brute moordmachine te zien. Maar los van de rol van Schwarzenegger slaat de film soms net iets teveel door in zijn toon. De Terminator bouwt een vriendschap op met Edward Furlong - een ietwat vervelende rol - en leert daarbij emoties. De film schuilt daardoor soms wel erg dicht bij zoetsappig. Ook de pogingen tot meer humor slaan de helft van de tijd de plank mis. Soms is een scène oprecht geestig, maar aan alles voel je dat Cameron en co er een wat toegankelijker feestje van wilden maken. Op die vlakken heb ik liever die wat duistere John Carpenter achtige slasher uit 1984. Maar alsnog is Terminator 2: Judgement Day een actiefilm die aan actie en spektakel zelfs vandaag de dag nog weinig aan kracht heeft moeten inboeten.

4 sterren.

Chainsaw schreef:

Mooie reflectie en ik begrijp je lichte bezwaren, toch zag ik het net omgekeerd.

De haast onmogelijke relatie tussen de berekende, analytische machine en de sowieso al met zichzelf-worstelende tiener is net het rotatiepunt van T2. Ergens is het bijna een soort coming of age film, verpakt in een stoer actie-sf verhaal.

Hopelijk ben ik hier niet alleen in, maar het charmante beeld tussen die 2 is precies waarom ook ik het -naast de grandioze sfeerschepping en actiescenes- dusver nog steeds de beste terminator uit de reeks vind. Cameron steekt het nergens onder stoelen of banken dat het die dimensie van een jongensavontuur wou laten bevatten en dat mag, maar ik vind dat hij de dunne koord tussen dat en meligheid goed heeft bewandeld. Het heeft gelaagdheid en T2 blijft simultaan nog steeds een apocalyptische en harde R rated actiethriller.

Kindvriendelijkheid zou ik er niet achter zoeken, of dat het ook maar iets te maken heeft met de trend van de dag. In dezelfde periode van kindergarten cop was ook die keiharde verhoeven te zien.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
KillerPony 3000 schreef:

Ik geloof zeker niet dat je hier alleen in staat, gezien veel mensen Terminator 2 zien als de beste van de serie. Voor mij is de eerste een stuk unieker, niet in de laatste plaats om Arnold in een rol als meedogenloze killer in een sfeervolle bijna-slasher te zien. Ik heb overigens niets tegen de relatie die hij hier opbouwt met de jonge John, maar de combinatie van een nogal vervelende Edward Furlong en scènes als The Terminator die wil begrijpen waarom John huilt slaan mij iets te ver door. Ondanks dat het James Camerons keuze zal zijn geweest om er een iets toegankelijker avontuur van te maken, geloof ik dat de status van Schwarzenegger er net zoveel mee te maken heeft; de man wilde vanaf dan vooral de held zijn. Zijn invloed op Terminator 3, gemaakt rondom de verkiezingen voor gouverneur, is bijvoorbeeld ook overduidelijk.

Dat bedoel ik, jij vindt het stukje met het huilen erover, ik vind het een fantastishe toevoeging. De machine probeert iets te ontleden (het huilen) wat alleen menselijk te bevatten valt. Slechts op het einde komt ie er nog 1 keer op terug, met een geweldige zin waarmee ie ook zijn eigen ontwikkelingen en beperkingen en existentieel besef naar een hoger niveau tilt. In T3, een wat onderschat vervolg in de reeks, wordt daar ook even wat op voortgeborduurd wanneer hem bv de vraag gesteld wordt of het hem eigenlijk in se wel iets doet, of de missie wel slaagt of niet. Die constante tegenstellingen tussen de mens en machine, en de onduidelijkheid of er ergens niet wat menselijkheid in de machine geslopen is vind ik een mooie wending in de reeks. Uiteraard gaat het arnie beter af als held, en het kan idd mede door zijn invloed zijn, maar het resultaat vind ik hoedanook mooi.

avatar van Melksnor
Een van de beste soundtracks aller tijden. En een geniale arnie in misschien wel de 1e opvolger die in alles zijn voorganger overtreft.

Weet het niet zeker of het zo bedoeld was maar er zit in de film hoogstwaarschijnlijk een knipoogje (easteregg) verborgen t.a.v. de band Guns'n Roses. Op het moment dat de T-800 in de gangen achter het winkelcentrum voor het eerst de confrontatie aangaat met de T-1000 haalt hij zijn Shotgun tevoorschijn die verstopt zat in een doos rode rozen. Een deel van de soundtrack tijdens de film is van deze band.

avatar van JacoBaco
Prince AFCA. Ja, een shotgun verborgen in een doos met rode rozen. Een regelrechte verwijzing naar de band.

avatar van Roger Thornhill
Het blijft ook een hilarisch moment, dat laatste shot uit de clip van You could be mine : "AXL - WASTE OF AMMO" (perfect nummer voor de film trouwens)

avatar van Vicksel82
Na zeer lang tijd deze film weer eens bekeken, en wat blijft het een juweeltje.
Geweldige Actiescènes met een uitstekend verhaal.
Zelfs nu alle hightech blockbusters uitkomen kunnen zij simpelweg niet tegen deze film op.
In de jaren 90 al meerdere keren voor deze film naar de bioscoop geweest.
Terminator 2 Judgement Day is het beste deel uit zn gehele reeks, zelfs het sublieme eerste deel was minder als deze film
Daarna werden de delen helaas allemaal veel minder met als absoluut dieptepunt het laatste deel Terminator Genisys.