• 11.711 nieuwsartikelen
  • 9.055.790 stemmen

Terminator 2: Judgment Day (1991)

Actie / Sciencefiction | 137 minuten / 152 minuten (special edition) / 154 minuten (extended special edition)
3,93 4.980 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Speelduur: 137 minuten / 152 minuten (special edition) / 154 minuten (extended special edition)

Alternatieve titels: T2 - Terminator 2: Judgment Day / Terminator 2: 3D

Oorsprong: Verenigde Staten / Frankrijk

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Edward Furlong

IMDb beoordeling: 8,6 (1.183.515)

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 27 september 1991

Plot Terminator 2: Judgment Day

"It's nothing personal."

Het is tien jaar geleden dat Sarah Connor het doelwit was van een moordlustige Terminator-robot uit de toekomst. Haar zoon John zal ooit de verzetsleider worden die het opneemt tegen supercomputer Skynet. Daarom zendt Skynet nu een nieuwe, nog dodelijkere Terminator naar het heden om John te elimineren. Het verzet stuurt daarop een oudere Terminator naar het heden om John te beschermen. Dit leidt tot een gevecht tussen twee onoverwinnelijke moordmachines.

Social Media

Alle Media

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Achilles schreef:

Een meer dan waardige sequel. Robert Patrick zit hier ook echt wel te shinen, want het beangstigende continu achtervolging weet hij ook perfect over te brengen.

SE is voor die tijd natuurlijk fenomenaal. Lekker tempo, goede actiescenes en Arnie op zijn best.

Is dit het gevaar van de toekomstige AI ontwikkelingen?

Voor die tijd? De film kan vandaag nog steeds perfect mee op visueel gebied.

avatar van Achilles

Achilles

Voor die tijd? De film kan vandaag nog steeds perfect mee op visueel gebied. [/quote]

Zeker. Bedoel dat ik in die tijd enorm verrast werd door de hoge mate van SE

avatar van richardd.

richardd.

Altijd mooi, die waargebeurde films!

avatar van Brabants

Brabants

• 2039 stemmen

Terminator 2: Judgment Day in alle opzichten een geweldig vervolg op zijn voorganger. Meer diepgang binnen het verhaal en geweldige karakters als toevoeging. Dit lijkt wel de beste film uit de reeks mijns inziens.

avatar van Dayer

Dayer

Na 'I'll be back' krijgen we nu 'Hasta la vista, baby'

Uitstekend tweede deel in de Terminator-reeks waar Schwarzenegger van kamp wisselt. De dialogen tussen mama en zoon voelen soms wat lang, maar ach ja dit is iconisch filmmateriaal. Wat mij betreft het beste deel. Er zitten een aantal achtervolgings- en actiescènes in die werkelijk formidabel zijn. Geweldige klassieker.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Na het al heel charmante en prima eerste deel, is Terminator 2: Judgment Day op alle vlakken een fantastisch schepje erbovenop. De film is grootser en spectaculairder, maar verliest nergens de focus en efficiëntie van de eerste film. Misschien vond ik dat nog wel het knapste. Cameron levert een heel gestroomlijnd en strak vervolg af, met veel vaart en een perfect tempo. De film vliegt razendsnel voorbij, en tegelijkertijd voelt het ook episch lang en groots aan. Weinig regisseurs doen het Cameron na, echt héél weinig. Bij geen enkele andere actie-regisseur word ik zo ontzettend meegesleept in de actie-scènes, en voelt de flow van de actie-scènes zo juist aan. Wat een set pieces zitten hier in; de hele laatste 45 minuten is in principe één lange actiescène, de aanval op de faciliteit waar Sarah wordt vastgehouden, de dubbele truck/motor-achtervolging in het begin. Dat zijn gewoon stuk voor stuk perfect geregisseerde actiemomenten met een wonderwel gevoel voor ritme, opbouw, cameravoering, spektakel, visuele effecten, humor en luchtigheid, spanning. Het is de laatste film van Cameron die ik nog moest zien, maar het is wel zijn kroonstuk denk ik. Aliens komt misschien in de buurt, Avatar doet hier danig voor onder.

Arnold is opnieuw perfect, deze keer als de 'goedaardige' Terminator. Enfin, dat is denk ik nauwelijks nog een spoiler, ik wist het ook in ieder geval al lang, maar die onthulling moet destijds wel een cool moment geweest zijn. Wat een heerlijke one-liners en gortdroge quotes krijgt de man weer toegeworpen, echt fantastisch. Heel leuk om Linda Hamilton terug te zien keren in de rol - Cameron weet toch altijd goed stoere bad-ass vrouwenrollen te schrijven - en ook Edward Furlong is best leuk als John. Maar wat was vooral Robert Patrick angstaanjagend goed. Héérlijk neergezette villain, ijzingwekkend in het verhaal geschreven ook. Weet nog minder van opgeven dan Arnold in het eerste deel. Geweldig ook hoe abrupt de film eindigt. Anno 2024 zit je zonder twijfel nog met een tien minuten durende epiloog opgescheept.

Maar goed, je probeert altijd wat gedachten op een rijtje te zetten tijdens het schrijven van een review voor zo'n iconische film, maar uiteindelijk kan je niets meer zeggen dan de lof die reeds geuit is tijdens de afgelopen dertig jaar. Fantastische sequel (die eigenlijk onbeschaamd de blauwdruk van de eerste film nog eens losjes overdoet, maar er gewoon enkele schepjes spektakel bovenop gooit), fantastische (actie)film. 4.5*.

avatar van teigertje

teigertje

Deze voor de zoveelste keer, weer bekeken maar nu de Director's cut met een aantal extra scenes.

Die toch echt wel geweldig zijn.

Deze film die inmiddels een classic geworden is, staat nog steeds garant voor de hoge kwaliteit.

Met een fenomenaal spelende cast.

En een film die zo fantastisch gemonteerd is.

Het blijft een spectaculaire en een meesterwerk van een film.

En natuurlijk ook de film muziek is zo waanzinnig goed.

Blijft een film die hoort bij de beste films gemaakt.

avatar van 80&90’s Nostalgia

80&90’s Nostalgia

The future’s not set. There’s no fate but what we make for ourselves.

Deze S.F knaller herzien op de bluray extended special edition. Het is zeldzaam dat een vervolg het origineel overtreft, maar hier doet Cameron het toch in mijn ogen. De special effects waren z’n tijd ver vooruit, het zogeheten ‘morphing’, en won hier ook terecht een oscar voor. De scene met de tralies in de psychiatrische inrichting blijft spectaculair. Soundtrack was ook geweldig, alleen al de openingsscene. Robert Patrick zet hier een ijzersterke rol neer, en gaf alles wat die in hem had. Hij onderging een maandenlange training om tijdens het lopen alleen door ze neus te ademen, om op een cyborg te lijken die op hoge snelheid kon rennen zonder vermoeidheid te vertonen. Hij trainde zo hard dat hij Edward Furlong op z’n crossmotor kon inhalen! Zelfs na 30 jaar blijft deze film indrukwekkend en één van mijn favoriete films aller tijden.

Linda Hamiltons tweelingzus Leslie vertolkte de rol van de T-1000 in de staalfabriek waar 2 Sarah’s te zien waren.

Michael Biehn zou oorspronkelijk de rol van de T-1000 gaan vertolken, maar dat zou bij het publiek teveel verwarring veroorzaken. Co-schrijver W. Wisher Jr. is als cameo te zien als de man met de spiegelreflexcamera wanneer de T-800 door de winkelruit naar buiten valt. Stuntcoördinator Joel Kramer heeft een cameo in de inrichting.

In de Universal Studios-pretparken is het vervolg ‘T2 3-D Battle Across Time’ te zien.

Film was destijds duurste productie aller tijden, 100mil, en werd beloond met vier oscars. Opbrengst was wereldwijd ong 520mil.

Geruchten gaan dat Cameron bezig is met een nieuwe 4K transfer. De 4K die in 2017 uitkwam was een verkeerde bron, namelijk de 3D transfer, en staat bekend als één van de slechtste 4K’s op de markt. Hopelijk gaat Cameron terug naar de oorspronkelijke camera negatives en doet het nu wél goed. Fingers crossed

I know now why you cry.. but it’s something that I can never do

Prachtig