Terminator 2: Judgment Day (1991)

Alternatieve titels: T2 - Terminator 2: Judgment Day | Terminator 2: 3D

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 152 minuten (special edition) / 154 minuten (extended special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Edward Furlong

Het is tien jaar geleden dat Sarah Connor het doelwit was van een moordlustige Terminator-robot uit de toekomst. Haar zoon John zal ooit de verzetsleider worden die het opneemt tegen supercomputer Skynet. Daarom zendt Skynet nu een nieuwe, nog dodelijkere Terminator naar het heden om John te elimineren. Het verzet stuurt daarop een oudere Terminator naar het heden om John te beschermen. Dit leidt tot een gevecht tussen twee onoverwinnelijke moordmachines.

avatar van Vicksel82
Na zeer lang tijd deze film weer eens bekeken, en wat blijft het een juweeltje.
Geweldige Actiescènes met een uitstekend verhaal.
Zelfs nu alle hightech blockbusters uitkomen kunnen zij simpelweg niet tegen deze film op.
In de jaren 90 al meerdere keren voor deze film naar de bioscoop geweest.
Terminator 2 Judgement Day is het beste deel uit zn gehele reeks, zelfs het sublieme eerste deel was minder als deze film
Daarna werden de delen helaas allemaal veel minder met als absoluut dieptepunt het laatste deel Terminator Genisys.

Leuk feitje. De tweeling zus van Linda Hamilton, Lesley Hamilton speelde 2 scenes de rol van Sarah Connor. Eentje is wanneer Sarah in slaap valt in de woestijn en een nachtmerrie krijgt over een neuclaire aanval. De iewat burgelijke Sarah in bloemetjes jurk is haar tweeling zus.

De andere, maar minder zeker van is wanneer aan het einde van de film bij de staalgieterij wanneer Sarah tegenover zichzelf komt te staan, wanneer de T-1000 haar vorm aanneemt. Dat moment zou ook door Leslie geacteerd zijn.

In de directors cut is er ook een alternatieve einde waar de film niet eindigt in de staalgieterij maar in een park waar een inmiddels bejaarde Sarah Connor de nasleep vertelt en dat Judgement day zeer waarschijnlijk niet plaats zal vinden. Ook zien je shots van haar inmiddels groot geworden zoon John die inmiddels kinderen heeft.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer herbekeken, blijft toch een heerlijke klassieker!
Meer actie dan in het 1e deel ook waar ik wel van hou!
Op naar deel 3 !

avatar van jippie2010
Deze film blijft staan als een huis!
Special effects zijn weergaloos voor die tijd,
het verhaal is prima en een goede afwisseling in actie en rust.
Vier sterren. *4.0

avatar van JacoBaco
jippie2010 schreef:
Vier sterren. *4.0

In de 3D versie van vorig jaar niet meer.

pop
Een aantal jaren geleden heb ik deze voor het laats gezien. En vond hem destijds behoorlijk tegenvallen. Gister nog maar eens voorbij laten komen. En heb mijn mening gelukkig toch weer moeten herzien.
Pracht film dus. Met heerlijke actie en mooie special effects.

Leuke, spannende en intelligente film.

avatar van broncode
Een absolute klassieker op scifi/aktie gebied. Een weergaloos script, ongekende cgi en een timing van jewelste, die je alleen maar kunt hebben als je het talent hebt van een meester. Moeilijk om te bepalen of dit de beste film is van Cameron, maar het is zeker een mijlpaal op cgi gebruik, en het nut d'r van.

avatar van Bob Gray
Wat een ongelofelijk vette actie film blijft dit toch. Misschien wel één van de allebeste ooit.

4 dikke sterren blijven staan.

avatar van joeygamer2
Heerlijke film! Zeer goede actie en spanning. Deze vind ik bijna net zo goed als het eerste deel, maar het eerste deel blijft toch iets beter heel erg genoten van deze film!

avatar van Shadowed
Tof!

Blijft een van de beste vervolg films ooit naar mijn mening. Deel 1 vond ik al leuk, maar dit vind ik net zo leuk en misschien nog iets leuker. De actie is nog steeds erg vermakelijk, het geweld blijft lomp en de effecten zijn ook niet slecht voor die tijd.

Opnieuw Schwarzenegger en dit keer ook Furlong en Patrick die de show stelen. Het blijven gewoon top karakters. Jammer dat Furlong later niet meer dezelfde zou zijn. De film weet de volledige 135 minuten te vermaken en zijn de effecten ook nog wat beter.

Lekkere lompe sci-fi geweld. Ik kon deze film meer dan waarderen en behoort tot een van mijn favorieten. Moest helaas wel uit m'n top 10 voor The Wolf of Wall Street.

avatar van T-10
Deze weer bekeken na lange tijd. Het blijft fantastisch! En staat zijn tijd vooruit.

avatar van max cady
Ik hoop van harte (en ga er vanuit) dat het nog even duurt maar ik zou deze toch graag op mijn uitvaart ten gehore brengen.

avatar van Vilmkritikus
Blijft een topfilm nu weer eens bekeken op blu ray.

Na zovele jaren nog eens bekeken maar dan de extended special edition. Stem blijft op 4,5 sterren. De kleine stukjes die er bij waren vond ik zeker de moeite en blijft toch prachtige film. Zeker voor de tijd dat deze film gemaakt is.

avatar van guchte
Toch wel een van de beste actiefilms tot heden voor mij , bijna niet te geloven dat deze film dateert van 1991.

De speciale effecten zijn gewoon fantastisch in deze film , en helemaal niet gedateerd , Arnie met zijn zeer stoere blik , past heel goed in deze film.
De beste actiefilm uit de jaren 90 , een dikke 5 sterren

avatar van etherman
Het moment in de gang dat de T800 de T1000 zijn shotgun probeert te heroveren is heel goed gecast. Het gezicht van Arnie wanneer het niet lukt is precies zoals een robot hoort te kijken. Om maar een klein detail op te noemen. Dit maakt Cameron een geweldig regisseur die Arnold precies weet te prikkelen hoe hij moet acteren.

avatar van Basto
etherman schreef:

Dat weet Arnold heel goed zelf, want in vrijwel al zijn films laat hij zien over een geweldig komedie talent te beschikken. Enorm onderschat acteur. Won niet voor niets een Golden Globe voor zijn 1e rol. (Stay Hungry)

avatar van etherman
Basto schreef:

Cameron weet als enige regisseur Arnold goed te casten. kijk naar al zijn andere Terminator films.. Een stuk minder goed neergezet door deze regisseurs. Arnold is absoluut geen goed acteur maar T2 is zijn beste performance.

avatar van Basto
etherman schreef:

Onzin! Arnold is wel een goed acteur. Kijk Staying Hungry maar eens, maar ook in Commando, Conan en Twins of The Last Stand brengt hij precies wat de rol nodig heeft. En dat is waar het om gaat. Het is niet zo dat je perse een handicap accent of complex personage moet neerzetten.

Overigens vind ik m in deel 1 veel sterker dan in deel 2.

2 dingen vielen me nog op aan het einde:

1. Waarom gebruikt de T-1000 niet gewoon de stem van Sarah om zelf John te roepen? Nu martelt hij haar in de hoop dat zij het zelf doet.

2. Duidelijke hommage aan The Thing als T-1000 het loodje legt!

jippie2010 schreef:

Beetje jammer dat de stunt double zo duidelijk te zien is af en toe.

Ook dat ja, op de motor vooral, bijvoorbeeld als hij landt na een sprong ermee. Maar het is wel slim ge-edit. Waarschijnlijk was het zeker toen wel zo dat je het ook wel had gezien als ze voor die scene een cgi-Arnold hadden gebruikt.

In Terminator 1 zitten ook achterhaalde scenes (als Arnie zijn ene mensenoog kwijt is, duidelijk een mechanische pop, of die stop-motion scene met het skelet van de terminator), maar James Cameron is George Lucas niet en heeft geen zin in een update. Het heeft ook wel een charme omdat ze het voor die tijd toch wel verrekte knap gedaan hebben.

avatar van JacoBaco
FlorisV schreef:
2 dingen vielen me nog op aan het einde:

2. Duidelijke hommage aan The Thing als T-1000 het loodje legt!

1. Dat doet de T-1000 toch ook een keer. klik > Terminator 2 T1000 Death l 4K 3D Remastered - YouTube
2. Hmm, ik weet het niet.

JacoBaco schreef:

1. Dat doet de T-1000 toch ook een keer.
2. Hmm, ik weet het niet.

1. Ja, daarna wel. in de gedaante van Sarah, waardoor je helemaal denkt, huh, had ie dat niet eerder kunnen bedenken?

2. Niet alleen hoe die uit elkaar hang met dat hoofd omlaag, maar ook die krijsende schreeuw. Ik ben niet de enige met de associatie maar ik vind geen bevestiging van Cameron.
Wait, did Terminator 2 have a reference to The Thing near the end? : movies - reddit.com

JacoBaco schreef:

In de 3D versie van vorig jaar niet meer.

Dus toch nog een update, er stond me al zo iets bij...ik heb geen 3D tv maar is hier ook een opgepoetste niet-3D versie van te vinden?

avatar van thunderball
Ik heb een jaar geleden de Duitse blu ray in steelbook uitvoering aangeschaft en dan krijg je drie opgepoetste versies: de 3-D en 2-D cut en de lange cut. Erg mooie kwaliteit.