Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

avatar van jmadejoode2008
Het lijkt wel alsof het script door een 14-jarige is geschreven.. Wat zonde. Fuck jou McG!

avatar van Filmkriebel
Viel me niet tegen. Veel knallende en spectaculaire actie in deze Terminator aflevering die zich tijdens de oorlog tegen de machines afspeelde. Het minimale plot, toch stukken minder dan in vorige films en waarin het gaat om het redden en beschermen van Kyle Reese, was nog net te pruimen. De rol van Marcus Wright blijft redelijk mysterieus, maar de ontknoping was vrij teleurstellend. Die digitale Arnie op het einde was wel lachen. Een beetje anders dan we allen gewend zijn van een Terminator film, maar geen mislukking wat mij betreft. Daarvoor was de SF-actie te goed.

een goed verhaal verders maar niet zo goed als de voorgangers.volgens mij zou het ook weer een triologie worden maar dat is dus niet doorgegaan.das wel jammer.maar verders een goei spannendefilm.

avatar van HK Senator
Zo veel over the top actie dat het verhaal pas in de tweede helft wat op gang komt. Daarnaast zorgt al dit visuele geweld er voor dat je totaal geen tijd hebt je in te leven in de personages. Zelfs als het zogenaamde schattige meisje iets overkomen was zou ik er geen traan om gelaten hebben. Zo oppervlakkig waren de karrakters. Een misser.

avatar van IH88
“Come with me if you want to live.”

Actievol is deze vierde Terminator film zeker. Een grauwe setting, veel actiescènes en een grommende Christian Bale, vervelend is het allemaal niet om naar te kijken. Maar Salvation mist een ziel, het mist de band tussen John en T-800, Linda Hamilton als Sarah Connor en vooral personages die de moeite waard zijn.

Bale's John Connor, Worthington als Marcus Wright, Bonham Carter, Bloodgood, Yelchin etc. Ze zijn allemaal goed in vechten, maar hebben een persoonlijkheid van niets. Regisseur McG weet wel de juiste sfeer op te roepen en de oorlog tussen de overgebleven mensen en de Terminators wordt goed weergegeven.

avatar van Roger Thornhill
Heerlijk om weer in het Terminator-universum te verblijven, met nietsontziende moordmachines, vastberaden verzetsstrijders, spectaculaire onmogelijke vechtpartijen, sluwe plotverwikkelingen die spelen met verleden, heden en mogelijke toekomsten, en een algeheel gevoel van fatalisme en verdoemenis. Dit vierde deel brengt in ieder geval een paar prachtige nieuwe elementen zoals de scherpe Moto-Terminators, de gigantische Harvester die het benzinestation overvalt, en de industriële woestenij van Skynet (stiekeme associaties met Isengard en Mordor). Ook horen we beroemde one-liners als "Come with me if you want to live!" en "I’ll be back" weer (hoewel niet altijd door de juiste mensen uitgesproken), er worden weer wat schedels onder laarzen verbrijzeld, Danny Elfman verwerkt de karakteristieke "metalen" klanken van Brad Fiedels oorspronkelijke muziek keurig in zijn score, en de plot is sterk : de centrale gimmick (de hoofdpersoon die de vijand zonder het te weten naar de verzetsleider leidt) is "geleend" van Total recall, maar de clou van Marcus' "hybride" natuur kwam hier toch nog zódanig als een verrassing dat ik me niet aan dat leentjebuur stoorde. Wat me wèl stoorde was de kleurloosheid van de twee hoofdpersonen, en dat brengt me meteen bij het voornaamste minpunt, want de belangrijkste regel van de Terminator-franchise wordt hier met voeten getreden, één heel simpel maar o zo essentieel voorschrift : in een Terminator-film hoort Schwarzenegger. Nee, dat staat nergens geschreven, en er is geen wet voor opgesteld, maar zijn aanwezigheid is voor mij zodanig verknoopt met deze hele mythologie dat zijn áfwezigheid aan deze film meteen een elementaire vonk ontneemt. Daardoor is dit een sterke, stevige en onderhoudende SF-actie-thriller die slim voortborduurt op de bestaande plotelementen en daar ook wel wat nieuws mee doet (de relatie tussen Connor en Reese), maar door dat centrale "zwart gat" is dit voor mijn gevoel geen ècht deel van de franchise.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ook Salvation opnieuw bekeken op Bluray, net als de voorgangers waar Schwarzenegger wél in speelt gelukkig. Want het grote probleem van Salvation is gewoon dat het totaal niet voelt als een Terminator film.

Er zitten bekende namen uit de franchise in en we zien een kort fragment met digitale Arnold, maar het maakt gewoon niks bij me los. De inhoud van de film is anders, de uitwerking van de film is anders. Als sci-fi film is Salvation niet eens zo slecht, maar iedere link aan het Terminator universum voelt gewoon niet goed. Daarnaast helpt het ook niet mee dat de franchise constant nieuwe acteurs cast voor de rollen van John Connor en co. Maar goed, dat euvel had deel 3 ook al en heeft de volgende film Genisys idem. Zo jammer dat de cast van T1 en T2 niet gewoon jarenlang hun rol heeft kunnen spelen. En het voelt ontzettend lame dat iemand anders buiten Schwarzenegger de klassieke teksten ''Come with me if you want to live'' en ''I'll be back'' uitspreekt.

De film ziet er wel goed uit, maar toch overtuigt het werk van regisseur McG (what the fuck is dat toch) niet. Te gelikt, te flitsend. Dieptepunt is wel de scene met de motor-Terminators. Mijn hemel, alsof je Tron in plaats van een Terminator film kijkt. En om nog even kritisch te blijven, de muziek van Danny Elfman kwam ook niet echt goed over. Sowieso vraag ik me af waarom de bekende Terminator theme zo goed als volledig afwezig was. Zulke sfeerverhogende zaken moet je juist met respect behandelen.

Uiteindelijk is de film gewoon overbodig, ondanks dat er best wel kwaliteiten in zitten. Diverse actiescenes zijn sterk en het acteerwerk van oa Bale is gewoon solide. Maar het is wel een vreemde eend in de bijt en niet eentje om met trots op terug te kijken als ik de regisseur was geweest. Onvoldoende.

2,5* (was 3*)

avatar van Kondoro0614
Terminator Salvation

Ik heb besloten de Terminator reeks maar eens af te sluiten. Ik heb de vorige drie delen al gezien en wou het eens helemaal af kijken, zodat ik de volledige reeks mooi als mening voorzien heb en deze ook weer rustig en vredig kan sluiten, al is ‘Terminator Salvation’ niet geslaagd. Althans, het is niet wat ik ervan verwachtte maar was enigszins ook nog wel leuk. Het fijne aan deze film is dat de CGI wat actueler is natuurlijk dus het zag er allemaal wat moderner uit. Hoewel de tweede terminator de beste blijft naar mijn mening ziet deze er visueel natuurlijk beter uit maar, je moet het maar zo bekijken: actueler is niet altijd beter..

Salvation was niet rete slecht. Er is genoeg actie in de film te bekennen en je hebt genoeg scenes waar je, je mee kan vermaken. Toch mist er echt iets, dat is gewoon puur de rol van Schwarzenegger in de film, je mist ‘het gezicht’ ik miste eigenlijk alles, ik vond het geen normaal gevoel wat ik normaal wel kreeg bij ‘The Terminator’ films! Natuurlijk hoor je dit niet te vergelijken maar ik miste het echt!

Hoewel ik dus niet lekker naar de film wist te kijken, was het verhaal wel redelijk. We volgen eigenlijk twee personages. John Connor en Marcus Wright, al volgen we Marcus wel wat meer dan John, het hoofdpersonage vind ik ook Marcus. Marcus lijkt op een verzetsman , en komt in aanraking met Kyle en Star. Met zijn drietjes proberen ze naar het verzetsleger te komen waarnaar Kyle en Star mee genomen worden en Marcus ze probeert te redden. Eenmaal in het verzetskamp aangekomen te zijn lijkt marcus niet een gewoon mens maar ook een Terminator te zijn althans, een versie daar van. Hij leidt de terminators zo naar John Connor toe en betekent vrijwel zijn dood. Eindgoed al goed waarna de twee tegen de Arnold vechten, die er geanimeerd in gezet is.

Even een korte recensie, morgen weer vroeg mijn bed uit. Al om al, wel vermaakt maar de film zat me een beetje in mijn maag, vond het geen geweldig iets om naar te kijken met veel plezier, daar miste ik toch teveel hoofdpersonen voor. Op naar ‘ Terminator Genisys (2015) ‘.

avatar van sierrra
Ik vind het wel opvallend dat dit deel beter scoort dan deel 3...

avatar van FunkStarr
Vind beide wel ongeveer gelijkwaardig, maar 3 heeft wel veel betere humor en is overall ook wel ietsjes beter dan deze vind ik, maar vergeleken met 1 en 2 was 3 al niet veel destijds. Eigenlijk gewoon een herhaling van 2 maar dan net even iets anders en stukken minder.

avatar van des1
Deel 2: ***** (en eigenlijk nog eentje) *
Deel 1: *****
Deel 3: ***
Deel 4: **1/5

* Alleen al de zin "we were in uncharted territory now, making up history as we went along"...

avatar van SSeagal
Nadat de teleurstelling van geen Arnold erin een beetje weg is, toch een hele toffe SF-film met gave machines, special effects en actie. Half puntje erbij 3,5*

avatar van Fisico
Het was omdat Genisys op TV was dat ik het ontbrekende vierde deel nog gauw wou meepikken zodat ik volledig mee bent met de Terminatorsaga. Judgment day is uiteraard onovertroffen, maar ook deze Salvation behoorde me boven alle verwachtingen in behoorlijk. Net zoals in Rise of the machines vind je in de film verklaringen voor de eerste twee films. In deel drie zie je hoe het zellfregulerende Skynet ontstaat en in dit deel komt de constructie van de T-800 op gang waardoor de saga in zijn geheel in kwaliteit toeneemt.

Hier en daar wat over de top zoals die defribilator en het melige einde. Ook die moto’s waren niet echt een succes. Het ademt niet steeds de Terminator vibe uit en je kon net zo goed naar Edge of tomorrow aan het kijken zijn, maar toch al bij al best ok met een redelijk verhaal en doel. Stereotiepe oppervlakkige personages, dat wel en ook met de Arnold quotes ging men even uit de bocht. En ook de Arnold zelf had wel iets vond ik net als het steeds indrukwekkende metalen skelet.

Geen mislukkig, maar wat mij betreft een nipte voldoende met 3,0*.

avatar van xxERWINxx
Aardig deel uit de Terminator reeks, had deze nog niet gezien, hij is goed te volgen deze film, zit vol actie en sf.
Niet meer zoals we gewend zijn met de Terminator films, hier gaat het toch meer richting de sf. kant op met nog meer robots en andere dingen, ik vond Reese en Connor veel op elkaar lijken in deze film.
Al met al niet de beste, misschien wel de mindere uit de reeks, maar toch uitgekeken en dus 2.5 sterren

avatar van Shadowed
Ai.

Dit deel is de minste van de 5. Er ontbreekt namelijk een ontzettend cruciaal en belangrijk element: Schwarzenegger. Alhoewel een look a like in beeld komt, is zijn afwezigheid toch wel vaak te merken, en dat is wel jammer.

Wederom een wat mindere cast. Nog steeds topacteurs, maar passen niet helemaal in ht plaatje. Verhaal is minder boeiend om te volgen en het lompe spektakel blijft ook uit. Duidelijk wel een flink budget nog steeds ingestoken.

Effecten zijn nog steeds in orde, maar de elementen missen gewoon. Jammer, want McG is niet perse een slecht regisseur en wil nog weleens een eigen stijl toepassen.