Aliens (1986)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 154 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Sigourney Weaver, Carrie Henn en Michael Biehn

Na 57 jaar hyperslaap wordt Ripley toevallig opgepikt door een ruimteschip. Ze krijgt tijd om zich te ontspannen en hoopt dat de nachtmerrie met het levensgevaarlijke buitenaardse monster eindelijk voorbij is. Helaas heeft een kolonie terraformers op de planeet LV-426 het ruimteschip ontdekt waar de Alien vandaan kwam. Een paar weken na Ripley's terugkeer verliest het controlecentrum het contact met LV-426. Ripley besluit om samen met een elite-commandogroep naar LV-426 te gaan om te kijken of ze de kolonisten kunnen helpen. Maar bij aankomst op de planeet blijkt dat de kolonie helemaal verlaten is. Of toch niet?

avatar van Ebenezer Scrooge
JacoBaco schreef:

Is geen foutje, maar waarom Bishop erin ligt weet ik niet precies. Kan van alles zijn. Misschien gaat hij dan langer mee.

...misschien wilde hij wel gewoon de (menselijke) ervaring meemaken van zo'n hyperslaap. Je ziet hem later in de film ook al zo gefascineerd naar zijn eigen bloed kijken (dat witte spul).

avatar van JacoBaco
Ebenezer Scrooge
Het zijn sowieso rare jongens. Als je goed kijkt, dan heeft iedereen bestek en een bord, behalve Bishop. Terwijl bijvoorbeeld in Alien 1 zit Ash gewoon mee te eten.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik zal er eens op letten de volgende keer.

avatar van Shadowed
Leuk vervolg.

Minder dan Alien, dat is zeker. Dit deel heeft de meeste spanning vrijwel teniet gedaan. In plaats daarvoor is lompe actie in de plaats voor gekomen. Lekker lomp maar je merkt de 1986 wel.

Meerdere Aliens die soms er makkelijk afgaan, waardoor ze niet meer erg dreigend overkomen. De koningin blijft een iconisch dingetje. De film kent een overdosis aan vermaak, waardoor hij erg makkelijk uit te kijken is. Alhoewel het niveau van deel 1 niet meer behaald is, is dit nog steeds vrij geslaagd.

Leuk deel. Cameron is wel een favoriet van mij.

avatar van jono
Aliens is het vervolg op Ridley Scotts Alien uit 1979. De film speelt 57 jaar na de vorige film. Ripley, de enige overlevende van het ruimteschip Nostromo, wordt in hyperslaap aangetroffen in de shuttle waarin ze aan de alien uit de vorige film was ontsnapt. Al snel ontdekt ze dat in de afgelopen 57 jaar de planetoïde LV-426, waar in de vorige film het ei van de alien werd gevonden, gekoloniseerd is. Samen met een aantal mariniers wordt ze naar de kolonie gestuurd om uit te zoeken wat er gaande is. Uiteraard blijkt de kolonie verlaten en er volgt wederom een confrontatie met de aliens.

Hoewel ik over het algemeen niet zo'n liefhebber ben van vervolgfilms, vond ik deze erg aardig. Alles aan deze film is van een hoog niveau, vanaf het eerste moment is alles heel voorspelbaar, maar dat stoort nergens en dat ligt aan de wijze waarop het in beeld is gebracht. Dat kan je wel aan James Cameron overlaten. Er zouden nog twee vervolgen komen met Sigourney Weaver: in 1992 (Alien3) en in 1997 (Alien: Resurrection). In 2012 volgde nog een sequel (Prometheus, evenals het eerste deel geregisseerd door Ridley Scott). En in 2017 kwam het voorlopig laatste deel uit: Alien: Convenant. Ik vind het geen van allen meesterwerken, maar toch is het een mooie filmreeks die ik met veel plezier kijk. De eerste vervolgfilm is dan ook goed voor een paar uurtjes pretentieloos vermaak, maar meer ook niet. 3,5*

avatar van TronMan
Een leger in space.., heeft helaas niet de spanning als dat van het eerste deel.