Aliens (1986)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 154 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Sigourney Weaver, Carrie Henn en Michael Biehn

Na 57 jaar hyperslaap wordt Ripley toevallig opgepikt door een ruimteschip. Ze krijgt tijd om zich te ontspannen en hoopt dat de nachtmerrie met het levensgevaarlijke buitenaardse monster eindelijk voorbij is. Helaas heeft een kolonie terraformers op de planeet LV-426 het ruimteschip ontdekt waar de Alien vandaan kwam. Een paar weken na Ripley's terugkeer verliest het controlecentrum het contact met LV-426. Ripley besluit om samen met een elite-commandogroep naar LV-426 te gaan om te kijken of ze de kolonisten kunnen helpen. Maar bij aankomst op de planeet blijkt dat de kolonie helemaal verlaten is. Of toch niet?

avatar van Ebenezer Scrooge
JacoBaco schreef:

Is geen foutje, maar waarom Bishop erin ligt weet ik niet precies. Kan van alles zijn. Misschien gaat hij dan langer mee.

...misschien wilde hij wel gewoon de (menselijke) ervaring meemaken van zo'n hyperslaap. Je ziet hem later in de film ook al zo gefascineerd naar zijn eigen bloed kijken (dat witte spul).

avatar van JacoBaco
Ebenezer Scrooge
Het zijn sowieso rare jongens. Als je goed kijkt, dan heeft iedereen bestek en een bord, behalve Bishop. Terwijl bijvoorbeeld in Alien 1 zit Ash gewoon mee te eten.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik zal er eens op letten de volgende keer.

avatar van Shadowed
Leuk vervolg.

Minder dan Alien, dat is zeker. Dit deel heeft de meeste spanning vrijwel teniet gedaan. In plaats daarvoor is lompe actie in de plaats voor gekomen. Lekker lomp maar je merkt de 1986 wel.

Meerdere Aliens die soms er makkelijk afgaan, waardoor ze niet meer erg dreigend overkomen. De koningin blijft een iconisch dingetje. De film kent een overdosis aan vermaak, waardoor hij erg makkelijk uit te kijken is. Alhoewel het niveau van deel 1 niet meer behaald is, is dit nog steeds vrij geslaagd.

Leuk deel. Cameron is wel een favoriet van mij.

avatar van jono
Aliens is het vervolg op Ridley Scotts Alien uit 1979. De film speelt 57 jaar na de vorige film. Ripley, de enige overlevende van het ruimteschip Nostromo, wordt in hyperslaap aangetroffen in de shuttle waarin ze aan de alien uit de vorige film was ontsnapt. Al snel ontdekt ze dat in de afgelopen 57 jaar de planetoïde LV-426, waar in de vorige film het ei van de alien werd gevonden, gekoloniseerd is. Samen met een aantal mariniers wordt ze naar de kolonie gestuurd om uit te zoeken wat er gaande is. Uiteraard blijkt de kolonie verlaten en er volgt wederom een confrontatie met de aliens.

Hoewel ik over het algemeen niet zo'n liefhebber ben van vervolgfilms, vond ik deze erg aardig. Alles aan deze film is van een hoog niveau, vanaf het eerste moment is alles heel voorspelbaar, maar dat stoort nergens en dat ligt aan de wijze waarop het in beeld is gebracht. Dat kan je wel aan James Cameron overlaten. Er zouden nog twee vervolgen komen met Sigourney Weaver: in 1992 (Alien3) en in 1997 (Alien: Resurrection). In 2012 volgde nog een sequel (Prometheus, evenals het eerste deel geregisseerd door Ridley Scott). En in 2017 kwam het voorlopig laatste deel uit: Alien: Convenant. Ik vind het geen van allen meesterwerken, maar toch is het een mooie filmreeks die ik met veel plezier kijk. De eerste vervolgfilm is dan ook goed voor een paar uurtjes pretentieloos vermaak, maar meer ook niet. 3,5*

avatar van TronMan
Een leger in space.., heeft helaas niet de spanning als dat van het eerste deel.

avatar van 3bdelilah
Veel meer actie georiënteerd dan het eerste deel, afhankelijk van de persoon kan dit een voor- of nadeel zijn. Daar waar de xenomorphs in het origineel nog tamelijk "zeldzaam" in beeld waren, wordt je daar in dit vervolg mee doodgegooid. Goed voor het actiegehalte, maar veel minder spannend dan het origineel. Die foute jaren 80 saus die overheen is gegoten doet mij persoonlijk ook weinig. Licht teleurstellend vervolg.

avatar van driekes9
Een vervolg dat het origineel doet verbleken. Dit was nooit een franchise geworden zonder deze gewelddadige/geweldige adaptatie van de meester zelf, meneer James Cameron. Een pure adrenaline rush!!

AC1 schreef:

Inderdaad. Alien mythologiseerde terwijl Aliens de 'alien' reduceerde tot dom insect (vergelijkbaar met de monsters in Paul Verhoeven's Starship Troopers). Dat vond ik destijds best lastig om door te slikken.

Dom? In beide films zijn de aliens hyperintelligent. Ze opereren als groep met een strategie. De queen is eigenlijk nog slimmer dan Ripley, die totaal onnodig om zich heen gaat vuren met de vlammenwerper terwijl ze gewoon moet ontsnappen (de boel staat immers toch al op ontploffen). De queen weet een lift te gebruiken en wel heel stiekum aan boord te komen van het dropship. In Starship Troopers kunnen de aliens telepathisch communiceren.

Alien mythologiseerde niets, was gewoon een goeie monsterfilm in de ruimte met een sterk subplot over een company die over lijken ging en slechts een vleugje mysterie (wat voor alien is die gefossiliseerde piloot), dat mythologiseren gebeurde later pas met Prometheus.

Onderhond schreef:
De Director's Cut bidet eigenlijk geen enkele meerwaarde. Wat meer character building in het begin van de film, maar de personages zijn toch ruk dus who cares.

Meerwaarde is dat je de kolonie ziet voordat deze door de aliens overgenomen wordt, inclusief de ouders van Newt. Dit maakt de impact van de dood van al die mensen groter en van Burke een nog grotere, glibberige poepzak omdat hij ze de dood ingestuurd heeft. En verder dat je ziet dat Ripley niet alleen een dochter had, maar dat deze door ouderdom allang dood is. Dat verklaart het wel heel sterke moederlijke instinct als compensatie voor dat trauma, ze neemt namelijk wel erg veel risico door Newt te willen redden.

De personages vind ik nog steeds geweldig, ook de minder uitgewerkte, ze werken gewoon, van ijskoude pilote (Ferro), incompetente luitenant (Gorman), blaaskaak (Hudson), tot glibberige corporate schmuck (Burke) en macho latina (Vasquez). En Ripley staat als een huis, 1 van de beste heldinnen uit de geschiedenis van actie films.

AC1 schreef:
Ridley Scott is een kunstenaar. James Cameron is een ingenieur. En dat is duidelijk te merken aan de films. Alien is tijdloze kunst. Je kan ondergaan zonder het te bekijken als een horrorfilm en er toch een betere, zelfs rijkere ervaring aan overhouden. Aliens is een leuk ritje op de kermis dat ondertussen al lang voorbij is gestreefd door nieuwere en snellere ritjes.

Aliens heeft naar mijn mening prachtige vormgeving van decors, schepen/voertuigen, uitrustingen alsmede de queen. Cameron heeft vooral goed naar George Lucas gekeken, hoog nivo van detail en veel ziet er gebruikt of vies uit. Ik vind het verder ook wat waard als een product degelijk in elkaar zit. Er zit veel technisch vernuft in hoe de actie en Ripley's strijdplan bedacht is.

Er is verder geen enkele achtbaanrit die beter is dan Aliens bij mijn weten. Enkel Predator komt in de buurt. Alle Alien-vervolgen erna zijn eigenlijk mislukkingen geworden, ook met "kunstenaar" Ridley Scott. Scott is een geweldig goeie mooifilmer maar de basis moet ook sterk zijn zoals met Blade Runner of Gladiator, anders heb je een vrij zielloze film.

avatar van Basto
FlorisV schreef:

Dat vind ik juist goedkoop emotioneel effectbejag. Totaal overbodig en Hollywood op z’n smalst. Blij dat Cameron het er heeft uitgeknipt. Geen tijd voor Romcom gedoe.

avatar van Basto
FlorisV schreef:

Juist in de eerste Alien is erg veel oog voor detail. Er is wat dat betreft vooral goed gekeken naar 2001. Wat mij betreft boduurt Cameron daar gewoon op voort. Maar zijn vormgeving is wat stoerder en simplistischer.

Overigens werd Aliens destijds omschreven als (de vrouwelijke) Rambo in de ruimte. Rambo 2 is nog steeds de moeder aller achtbaanfilms en kent geen seconde pauze. Het is dan ook niet toevallig dat Cameron heeft meegeschreven aan het script. Aliens, Commando, Predator, Die Hard volgde in dat voetspoor.

Overigens zijn de eerste 20 minuten van Indianna Jones and the Temple of Doom ook supervlot, zo ook de latere echte achtbaan race in die film.

avatar van AC1
AC1
Basto schreef:

Klopt! In Alien is het allemaal meer kunstzinnig vormgegeven (sterk geinspireerd door Metal Hurlant tekenaars) en vooral mooier vastgelegd door Scott met veel oog voor compositie, belichting en inderdaad heel veel detail. Het druipt er vanaf dat Ridley op de kunstschool heeft gezeten (grafische vormgeving en film). In Aliens is het allemaal wat droger, spartaanser en veel meer gericht op het functionele. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Cameron een wetenschappelijk opleiding (fysica) heeft genoten.

Van de hele serie is Aliens dan ook de film met de minst 'arty' look.

avatar van AC1
AC1
FlorisV schreef:

Uiteraard, maar ik ga ervan uit dat zowel in Alien als in Aliens de basis wel goed zit. Het is echter de hele vormgeving dat de film naar een ander niveau tilt. Zonder die vormgeving zou de film al lang zijn vergeten en was er wellicht geen sequel gekomen.

avatar van milan90
Schrikscene in de film waarbij Alien tevoorschijn komt. Acteurs waren hiervan niet op de hoogte en schrokken zo perfect dat het in de film is gemonteerd.