Aliens (1986)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 154 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Sigourney Weaver, Carrie Henn en Michael Biehn

Na 57 jaar hyperslaap wordt Ripley toevallig opgepikt door een ruimteschip. Ze krijgt tijd om zich te ontspannen en hoopt dat de nachtmerrie met het levensgevaarlijke buitenaardse monster eindelijk voorbij is. Helaas heeft een kolonie terraformers op de planeet LV-426 het ruimteschip ontdekt waar de Alien vandaan kwam. Een paar weken na Ripley's terugkeer verliest het controlecentrum het contact met LV-426. Ripley besluit om samen met een elite-commandogroep naar LV-426 te gaan om te kijken of ze de kolonisten kunnen helpen. Maar bij aankomst op de planeet blijkt dat de kolonie helemaal verlaten is. Of toch niet?

Basto schreef:

Fincher doet het anders ook niet slecht met onder andere Fight Club, Zodiac en Seven.

Inderdaad. Er zijn al alleszins 6 films van hem die ik goed vond en da's best veel.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Dat was dan ook de discussie niet. Fantastische regisseur ook ja. Die staat ook hoog.

Ajax&Litmanen1 schreef:

T2 moet je hebben gezien vind ik. Maar eigenlijk al zijn titels, op Piranha 2 na dan.

Maar Titanic, T1, T2 en True Lies dus.

Persoonlijk ben ik geen fan van Arnold, dus dan wordt het al moeilijker.

Paranoid_Fish
Maar misschien moet ik ze eens een kans geven.

avatar van Kondoro0614
Paranoid_Fish schreef:

Persoonlijk ben ik geen fan van Arnold, dus dan wordt het al moeilijker.

T2 hoef je echt niet te kijken alleen voor Arnold. De film in zijn geheel is gewoon fantastisch.

avatar van Basto
Arnold is briljant! Zeker in de eerste Terminator.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat was de discussie wel. Paranoid noemde Fincher de betere regisseur.

Fincher zijn debuut was wel beter. Het grappige is dat ze beide hun debuutfilm ‘disowned’ hebben. Van de twee heeft Fincher ook de beste (filght Club) en slechtste film (Bejamin Button) op z’n naam staan. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar Cameron. Al valt ook hij (net) buiten mijn regisseurs top 10

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Dat was de discussie wel. Paranoid noemde Fincher de betere regisseur.

Dat was de discussie niet. Het ging om de tekst ''en je merkt meteen het verschil''.

Daar ging ik tegenin. Wie van de 2 je de betere vind moet je zelf bepalen, maar ze behoren beiden tot de top van hun vak.

avatar van Basto
O, klopt, maar bij Alien3 schreef hij ‘de betere regisseur’. Overigens impliceert ‘ je merkt het verschil’ hetzelfde.

avatar van Don Homer
Wat een geweldig vervolg! Hoewel Aliens natuurlijk gelijkenissen vertoont met Alien (ruimteschip, Ripley, een robot aan boord, een klootzak aan boord en de eindscene [leuke ode] differentieert zij ook sterk met haar illustere voorganger: Meer actie, minder suspense, spectaculairdere beelden (waaronder onvergetelijke horror beelden), meer Aliens, zwaarbewapende mariniers, wat tedere momenten en af en toe wat humor (laatste twee vooral door het kleine meisje Newt). Super grappig vond ik bijvoorbeeld dat Ripley tegen zo'n marinier zei dat Newt het heel lang vol had gehouden zonder wapen en dat Newt toen salueerde .

Minpunt vond ik het soms wat ongeloofwaardige script. Een voorbeeld is dat de mariniers halverwege hun missie richting de aliens opeens te horen krijgen dat ze niet mogen schieten omdat de hele boel dan ontploft. Dat wordt opeens even bedacht en was daarmee een geforceerde manier om de missie een stuk enger en gevaarlijker te maken. Ook het einde was wat raar, maar had ook weer hele gave momenten.

Ik heb er erg van genoten, vond dit een van de engste films die ik heb gezien en dan is het extra knap dat het veel meer is dan een horrorfilm.

avatar van xxERWINxx
Vanmiddag Alien (deel 1 ) bekeken en net Aliens (deel 2) , wat een spannende film is dit vergeleken met het 1e deel, hier houd ik van, veel actie, sf. , vleugje humor, meer Aliens en vanaf het begin tot het eind boeiend en zeer spannend!

Het kleine meisje in de film bracht ook wel wat extra spanning met zich mee

Waar deel 1 nog zeer traag was en niet echt spannend en waar ook weinig gebeurde is dit deel juist andersom, 1 en al actie en ondanks de lange speelduur van 2 en half uur heb ik geen saaie of trage scenes gezien, de film bleef mij boeien tot het einde.
Wel vond ik tegen het einde aan wat teveel van het goede en had de film van mij mogen stoppen, maar toch is het laatste einde ook weer zeer spannend!
Je weet ook niet wie het zal overleven en wie niet en waar de film heen gaat, aan het einde van de film moest ik gewoon even bijkomen van al het geweld

Daarom dit deel 4 sterren! en op naar deel 3

De dreiging van de alien is aanzienlijk minder geworden aangezien er nou honderden van zijn, maar met de inbreng van de space marines gaat de strijd weer aardig op. Tegenovergesteld van het eerste deel is Aliens een compleet andere film, de lange opbouw van spanning word ingeruild voor een spectaculaire actiefilm. Het interessante verhaal word hier mooi voortgezet, en het gevoel van isolatie heerst hier nog steeds. De special effects zien er vandaag nog steeds goed uit (op de vliegscenes na), en de actiescenes zijn erg gaaf. Sigourney Weaver speelt haar rol nog steeds goed, ook leuk om te zien hoe Ripley hier meer in een bad-ass verandert! Mijn voorkeur gaat meer richting Alien, maar desalniettemin is een heel goed vervolg. Volgende keer maar de special edition bekijken, schijnt dat ze hier wat dieper op Ripley's verleden in gaan.

Goed vervolg en een ver bovengemiddelde actiefilm, mooie special effects (voor die tijd), en een hoop goeie spannende scenes, 4,0!

avatar van Alathir
Serieus verschil met deel 1. Ook hier is het eerste uur wat opbouw maar dan gaan alle remmen los. Als je deze film ziet dan vind ik dat deel 1 compleet verbleekt qua spanning en actie. Cameron heeft er haast een Michael Bay einde aangeknoopt. Wat een spetterende actie.

In dit vervolg gaat Ripley met een eliteteam mariniers kijken wat er aan de hand is op de kolonie waar ze net vandaan lijkt te komen. Al is er 57 jaar gepasseerd voor haar in hyperslaap. Wat ze daar aantreffen is hun grootste nachtmerrie en al snel wordt duidelijk dat ze zullen moeten vechten voor hun leven.

Voor mij was dit beduidend beter dan deel 1. Je leert meer over Ripley en ook de andere personages krijgen meer persoonlijkheid. Er zat meer tempo in en ik heb me hier niet gestoord aan hoe sommige personages gedood worden.

Vandaag weer eens kijken

avatar van Lovelyboy
Leuk en vooral erg vermakelijk actiespektakel die eerst te melig en dom overkomt, maar eenmaal terplaatse snel stijgt qua kwaliteit. Toch blijft de film veruit de buurt van de kwaliteit van de eerste Alien, al is het alleen maar vanwege het genre.

We vervolgden het verhaal van de eerste met het ontwaken van Ripley, waar vrijwel meteen een vies spelletje gespeeld wordt met de nodige belangen. Het duurt niet lang of men moet uiteraard vanwege problemen naar de planeet terug met militaire ingrijpen. Een beeld dat qua flinkheid, stoerheid en wapengekletter alle oorlogsfilms in een stofwolk achter ziet laat. Een moment ook waarop de film op een tweesprong staat; of een droogkomische niet bijzondere actiefilm, of toch verbetering. Gelukkig krijgen we dat laatste.

Vanaf het begin valt op hoe goed de film er uit ziet voor een product uit '86 alweer. Hier en daar ademt het wel eens wat een Thunderbirds sfeertje uit, maar meestal zien de aankleding en effecten er best goed uit voor die tijd. Net als de sfeer en serieusheid van de film, die een enorm sprong maakt eenmaal op de compound. De spanning is om te snijden, de sfeer benadert die van deel 1 bijna, de ontwikkelingen zijn geweldig en andermaal is de strijd tegen de Aliens één op leven en dood.

Het niveau van de psychologische horror van de eerste wordt nergens aangetikt. Sterker Aliens richt zich veel meer op actie en kan daardoor beter actiefilm genoemd worden en eigenlijk ook nog best een verdomd goede. Wellicht na T2 een van de besten op dat vlak. Met een prima soundtrack en niet te vergeten cast is Aliens dan ook een prima film en een geweldig actiespektakel.

De laatste 40 minuten zijn leuk, daarvoor vindt ik het veel geschreeuw en weinig wol en doet toch wel afbreuk aan het sublieme eerste deel, waar de spanning onderhuids heel voelbaar is.

Een echte Sci-Fi klassieker! Zou niet kunnen zeggen of hij beter is dan zijn voorganger of niet, aangezien ze allebei goed zijn op hun manier. De eerste is eerder de opbouw en spanning, bij deze is het eerder de actie. Alhoewel dat deze eveneens erg spannend kan zijn in combinatie met actie.

avatar van JacoBaco
Heer hendrik schreef:

Aliens moest ook geen kopie worden van Alien, want anders komt daar weer kritiek op. Veel geschreeuw? Je bent na 30 jaar echt de eerste die dit zegt.