• 11.452 nieuwsartikelen
  • 9.038.561 stemmen

Aliens (1986)

Sciencefiction / Actie | 137 minuten / 154 minuten (special edition)
3,85 3.532 stemmen

Genre: Sciencefiction / Actie

Speelduur: 137 minuten / 154 minuten (special edition)

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Sigourney Weaver

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 9 oktober 1986

Plot Aliens

"This time it's war."

Na 57 jaar hyperslaap wordt Ripley toevallig opgepikt door een ruimteschip. Ze krijgt tijd om zich te ontspannen en hoopt dat de nachtmerrie met het levensgevaarlijke buitenaardse monster eindelijk voorbij is. Helaas heeft een kolonie terraformers op de planeet LV-426 het ruimteschip ontdekt waar de Alien vandaan kwam. Een paar weken na Ripley's terugkeer verliest het controlecentrum het contact met LV-426. Ripley besluit om samen met een elite-commandogroep naar LV-426 te gaan om te kijken of ze de kolonisten kunnen helpen. Maar bij aankomst op de planeet blijkt dat de kolonie helemaal verlaten is. Of toch niet?

Social Media

Lt. Scott Gorman

Sgt. Al Apone

Alle Media

Basto

Gister gezien op 35 mm. Print was helaas wat vaal met gigantische Nederlandse ondertitels. Maar wel scherp en stabiel. Had het idee dat de film stereo was, terwijl ik me just de 6 kanaalsmix herinner.

Film was fantastisch! Wat een geweldig laatste 45 minuten. Ook opvallend veel overeenkomsten met Terminator. Erg fijn dit na 35 jaar weer eens op het grote doek te hebben gezien.

4,5 blijft staan.

avatar van de grunt

de grunt

Is Disney al bijna klaar met de 4K restauratie?

Alien 1 is adembenemend mooi gerestaureerd. Hopelijk komt hij daarbij in de buurt.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Ik zou Alien en Aliens ook dolgraag eens in de bios zien. Schitterende films.

de grunt schreef:

Is Disney al bijna klaar met de 4K restauratie?

Wat betreft restauraties van Disney hou ik mijn hart vast. Hebben verre van een goed track record….

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Na heel wat jaren weer herzien. Ik ben momenteel bezig om de gehele Alien en Predator reeksen weer te bekijken (en de twee AVP films laat ik links liggen want die vond ik beide erg slecht). Deze stond in mijn geheugen als één van de betere films, en dat is nog steeds wel zo. Toch is het niet het meesterwerk waar ik op gehoopt had. Is ook een stuk minder dan het eerste deel vind ik.

avatar van blurp194

blurp194

In een heleboel aspecten eigenlijk het beste deel van de hele serie. Want het verhaal klopt gewoon geniaal als tweede deel, perfecte beelden inclusief een paar die me toch 36 jaar later nog in mijn geheugen gegrift staan. En Ripley als de nog steeds onovertroffen kick-ass babe die zich niet zomaar even laat afmaken door een of andere alien. Of hun moeder. Tot hier en niet verder, want dan wordt het menens, laten we dat even duidelijk maken.

Toch ook een minpuntje, want Michael Biehn is echt miscast. Misschien dat zijn smoeltje had kunnen werken, maar verder veel en veel te licht - en wellicht zelfs dat het karakter dat hij speelt beter weggelaten had kunnen worden. Meer ruimte voor Bishop, dat had de hele Alien wereld wellicht nog beter vorm gegeven, en in plaats van de pretenties van Biehn gewoon een volstrekt naamloze grunt. Dat doen de games dan toch wel net een tikje beter. Ander publiek, ok, dat helpt ook.

En geheel onverwacht nog een minpuntje in dat deze als enige van de serie vooral opvalt door de wat knullige IT. Suffe lelijke schermpjes die de alien peilen, neeh, daar kom je niet meer mee weg nu.

avatar van KingJ

KingJ

gisteren herzien nu met m’n zoon

blijft een verassend sterke sf film ondanks z’n leeftijd (richting 40 jaar)

op enkele momenten na voelt hij ook niet gedateerd aan

Klassieker!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De 4* is voor de bioscoopversie, niet voor de special edition.

avatar van Gish

Gish

Inmiddels 37 jaar oud, maar ik was vergeten wat een bloedstollend vervolg dit is op de eerste film. Cameron levert spectaculair actiewerk af dat in de loop van de film aan kracht wint. Natuurlijk zijn sommige zaken verouderd en niet meer van deze tijd, maar wat een vakwerk is dit. Beter dan al die Marvel en DC vehikels, hoe dan ook.

avatar van finalman

finalman

Filmkriebel schreef:

De 4* is voor de bioscoopversie, niet voor de special edition.

De special edition is veruit de beste versie en zelfs de favoriet van James Cameron! Wat. Een. Film!

finalman schreef:

Waarom vind je die zoveel beter? Zit één extra (vrij monotone) shoot out in en wat gedoe dat ze zelf ooit een dochter had. Beide dcdnes vorgrn toch niet xo heel veel toe?

avatar van finalman

finalman

Basto schreef:

En de ouders van Newt ( waaronder de facehugger op gezicht van de vaderen het broertje. Dat ze zelf een dochter had vind ik dat het net wel veel toevoegt, dé reden waarom ze zo hard vocht voor Newt! Maar ja, ik deel de mening van Cameron. Elk zijn mening he.

finalman schreef:

Had er zonder dat ze een dochter had ook alle begrip voor dat ze vocht voor Newt. Voegde voor mij dus weinig toe. Ik vind in de meeste gevallen korter ook beter.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

knusse stoel schreef:

Uitstekend sciencefiction verhaal wat spannend is van het begin naar het einde. Het verhaal is overbekend en er zijn dan ook verschillende opvolgers gemaakt die in mijn ogen niet veel slechter waren. In de lange uitvoering heeft de kijker meer dan 2 1/2 vermaak en spanning op niveau!

En vandaag hebben we deze opnieuw bekeken, ditmaal de "special edition" die een kwartiertje langer is.

De hernieuwde kennismaking is goed bevallen, dus aan de waardering veranderen we niets, die blijft op de 8 staan.

avatar van teigertje

teigertje

• 2067 berichten

Blijft een sensationele en spectaculaire science fiction horror film.

Met een ontzettend goed acterende Sigourney Weaver in het rijtje van aller beste actrices.

En een uitstekende cast.

Een meesterlijke film.

avatar van kunstwachter

kunstwachter

kut kind verpest de film

alien had meeste al gezegd,

android in deel 1 was ook vermakelijker

verder erg zieke geesten die dit verzinnen

sigourney weaver is kei harde man, maar zijn allemaal inversies in hollywood

avatar van Boneka

Boneka

De volgorde van het bekijken van deze reeks loopt bij mij volledig uit de pas. Een beetje als een Chinees van achteren naar voren toe. Persoonlijk vind ik Prometheus (2012) nog steeds de allerbeste. Dan moet ik de 1e uit 1979 nog gaan zien. Misschien heb ik 'm al gezien kan ook.

Afijn de tweede in de reeks is vooral a metal woman against the Aliens geworden en die stoere rol speelt ze met verve. De opbouw is goed verzorgd en eenmaal in contact met deze monsters is het een gevecht op leven en dood. Ik vind 'm niet heel bijzonder, maar blijft plezierig om naar te kijken. De eindshot is fantastisch in beeld gebracht. Beeld en geluid zijn subliem!

Film 3,5

Beeld (4K) 5,0