Aliens (1986)

3,85

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 154 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Sigourney Weaver, Carrie Henn en Michael Biehn

Na 57 jaar hyperslaap wordt Ripley toevallig opgepikt door een ruimteschip. Ze krijgt tijd om zich te ontspannen en hoopt dat de nachtmerrie met het levensgevaarlijke buitenaardse monster eindelijk voorbij is. Helaas heeft een kolonie terraformers op de planeet LV-426 het ruimteschip ontdekt waar de Alien vandaan kwam. Een paar weken na Ripley's terugkeer verliest het controlecentrum het contact met LV-426. Ripley besluit om samen met een elite-commandogroep naar LV-426 te gaan om te kijken of ze de kolonisten kunnen helpen. Maar bij aankomst op de planeet blijkt dat de kolonie helemaal verlaten is. Of toch niet?

1104 BERICHTEN 94 MENINGEN
avatar van Ajax&Litmanen1
Je moet het ook in verhouding zien, ik chargeerde een tikje. Alien is pakweg 80% horror en 20% actie en bij Aliens is dit andersom. Nog steeds zitten er spannende stukken in, maar veel minder. En doordat de film enorm veel actiemomenten kent komen die paar spaarzame spannende momenten wat minder goed over, omdat je toch weet dat er al snel weer massaal geknald gaat worden.

Aliens is een uitstekende film, maar wel totaal anders dan de voorganger.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
We hoeven het inderdaad niet met elkaar eens te zijn, maar voor mij liggen de verhoudingen anders. Ik ben het er wel mee eens dat Aliens beschouwd mag worden als een actiefilm, maar ik zie het als een Actie/Thriller. Ik zou persoonlijk zeggen 40% spanning / 60% actie. Mooi in evenwicht. En daarnaast vind ik de aliens (ook al worden ze grotendeels kapot geschoten, absoluut dreigend en intelligent overkomen. De Marines worden toch echt afgeslacht en Aliens gedragen zich in groepen anders dan wanneer ze alleen zijn. Wanneer ze met vele zijn, zijn ze bereid zichzelf op te offeren. Maar goed, dan begrijp ik verder wel dat de voorkeur kan uitgaan naar een film als deel 1, met maar 1 Alien. Dan komt de dreiging en spanning op een andere manier tot stand dan wanneer het om een hele kudde gaat.

avatar van El ralpho
All you can shoot

Is meer altijd beter? Of heb je het dan al snel over kwantiteit boven kwaliteit? In de meeste gevallen is dat tweede vaak een waarheid als een koe, maar bij dit vervolg snijdt het mes duidelijk aan twee kanten. Met name het slotakkoord is een verademing ten opzichte van het origineel, maar de vele honderden Aliens die nooit meer fatsoenlijk in beeld komen en veel te gemakkelijk kapot geschoten worden doen het origineel geen eer aan. Dat dit gebeurt is gemakkelijk te verklaren - er wordt hier namelijk zwaar geschut ingezet waarbij in het origineel geen sprake was- maar alsnog gaat het allemaal veel te gemakkelijk. De Aliens hadden dus best wel wat lastiger te killen mogen zijn, en ook gewoon in minder grote aantallen aanwezig hoeven te zijn. Nu leken het niet meer te zijn dan wandelende schietschijven. Hierdoor verliezen ze een bepaalde dreiging, die in het origineel veel sterker aanwezig was.

Over de finale heb ik niks dan lof, want deze wordt met een bepaalde grootsheid -in dit geval letterlijk!- gebracht, zoals alleen James Cameron dat kan. In dit geval is meer dus zeker wel beter en geeft het een bepaalde meerwaarde ten opzichte van het origineel. Hoewel de finale deels volgens een gelijkwaardig stramien verloopt; de queen mother reist ook een stukje mee, en wordt uiteindelijk ook de ruimte ingeschoten doet hij voor de rest eigenlijk alles beter omdat de confrontatie gewoon een stuk intenser en spectaculairder is en de queen mother ook gewoon een stuk dreigender en gevaarlijker overkomt. En er ook zo uit ziet!

Ook weer zeer geslaagd te noemen hier, zijn de special effects die het origineel met name met de queen mother volledig overstijgt. Qua decors komt het nog wel steeds redelijk gedateerd over, maar wat wil je met een film uit 1986..

Wat het origineel wel beter deed ten opzichte van het vervolg, was het vertellen van een goed verhaal en het neerzetten van een onheilspellende, claustrofobische sfeer werkte voor mij ook beter dan het bombastische geweld waar dit vervolg mee aan kwam zetten. Alleen in de heerlijke finale begon deze mij eigenlijk pas aan te staan. Ik ben overigens wel een fan van de type actiefilms die Cameron maakt, maar hier vond ik de enorme massa van Aliens zoals hierboven al aangegeven, een beetje nietszeggend worden. Met betrekking tot de opzet van het verhaal leek het duidelijk dat deze aangeslingerd moest worden en deze voelde dan ook een beetje gemakkelijk en toevallig aan. Na 57 jaar hyperslaap waarbij Ridley ''toevallig'' wordt opgepikt door een ruimteschip heeft een kolonie terraformers op de planeet LV-426 ''toevallig'' het ruimteschip ontdekt waar de Alien vandaan kwam. Goed verhaal! Nu hoeft deze omschrijving helemaal niks negatiefs te betekenen, omdat het uiteindelijk gaat om hoe het gebracht word maar in dit geval kwam het net zo op mij over als hier omschreven staat. En dat is..niet al te best. Ook de toevoeging van het Newt personage in de verhaallijn voelde overbodig en bracht weinig meerwaarde.

Als ik de voor- en nadelen tegen elkaar afweeg, komt dit vervolg op een zelfde beoordeling als het origineel uit. Waar ik na dit deel alleen wel een beetje klaar mee ben is het personage Ellen Ripley. Ik moet zeggen dat ik niet zoveel met het personage heb, en wetende dat ze ook weer in het derde en vierde deel op gaat duiken waar ze waarschijnlijk ook weer een grote rol in gaat spelen maakt me niet super enthousiast. Ik ken het personage nu wel en ik vindt haar niet leuk genoeg om nog eens twee films naar te gaan zitten kijken. Het Alien universum in zijn geheel smaakt voor mij echter nog steeds naar meer.

avatar van PEN15
Heb enige tijd geleden the special edition gekeken, echter zag ik Aliens zo'n 28 jaren geleden voor het eerst. Da's een hyperslaaptijd geleden! Er zijn twee punten waar ik dringend wat over kwijt wil.

Ik hoor sinds ik het me kan heugen dat iedereen van mening is dat dit nauwelijks een horrorfilm is (in de geest van de voorganger althans) en dat zeggen we niet alleen op Moviemeter maar wereldwijd. Dat kan ik me nou echt niet voorstellen... als kind vond ik dit om van te krijsen zo eng zeker omdat je in het begin de illusie krijgt dat ze de aliens wel even komen uitroeien, en al die jaren daarna heb ik hem nooit minder angstaanjagend gevonden. Alleen al dat moment waarop Hicks nog net niet doodgaat aan het bijtende zuur vind ik nog altijd gruwelijk, en zo zou ik een aardig lijstje kunnen samenstellen: dit lijkt me verder duidelijk. Toen ik kort daarop ook Alien op teevee zag, was ik veel minder bang. Ja, geniaal, spannende film die ook echt eng is, maar vergeleken met Aliens vielen er weinig doden en er was maar één Alien.

Daarnaast vond ik de sfeer zo overtuigend overkomen dat het net lijkt alsof ik de film binnen wordt gezogen. Ik bedoel die schitterend mooie futurische decors etc, om het even kort te houden, dat moment waarop ze buiten staan met al die windstoten en mist dat vind ik typisch de manier van Cameron. Zo waanzinnig mooi gedaan dat ik het min of meer heb aanvaard als het vervolg op the Terminator. Laat me dit even toelichten: Ik ben nog altijd gefascineerd door die film, het moment dat ik deze opzet en ik het scrollende logo weer zie alsmede de score van Brad Fiedel, dan wil ik hem helemaal afkijken voor de xx-ste keer. Mijn mond viel wagenwijd open toen ik die decors zag met laaghangende robotvliegtuigen, al die laserstralen en die stapel schedels!!! Wat zou het een feest zijn als ze een hele film konden maken over die verzetsstrijd tegen de machines, dacht ik toen. De rest is echter bekend en we weten hoe het is afgelopen met de Terminator reeks, maar Aliens kwam dichter in de buurt van de T2 film die ik eigenlijk wilde zien.

AC1
El ralpho schreef:
All you can shoot

Inderdaad. Alien mythologiseerde terwijl Aliens de 'alien' reduceerde tot dom insect (vergelijkbaar met de monsters in Paul Verhoeven's Starship Troopers). Dat vond ik destijds best lastig om door te slikken.

Krijgen we dat weer!

In Aliens zijn er 60 tot 70 gezinnen op LV-426. Het ene gezin bestaat uit 4 en het andere uit 3 of misschien zelfs 5 personen. Dus reken maar uit hoeveel aliens er kunnen zijn. Nee, niet alle mensen zijn Xenomorph geworden, maar wel heel veel.

Het lijkt mij helder dat aliens zich in groepsverband anders gedragen dan wanneer ze alleen zijn. Maar dom zijn ze allerminst. Integendeel, ze zijn buitengewoon slim! Even een quote uit de film: Hudson: What do you mean “they cut the power”? How could they cut the power, man? They're animals!

Daarnaast zijn de soldaten erg goed bewapend en in Alien waren de zij dat niet.

Dom zijn ze dus niet, maar dat mensen dit minder spannend of bevredigend vinden op deze manier is een kwestie van voorkeur en dat is uiteraard geen probleem. Maar dom zijn ze niet, dat is objectief.

AC1
Je legt het uit alsof we de film nooit gezien hebben, Jaco. Het is natuurlijk niet zo zwart-wit dan dat ik het hierboven heb geuit maar toch blijft het een feit dat het gevoel van mythevorming in de tweede film veel minder aanwezig is. Wat Scott zo zorgvuldig heeft opgebouwd in Alien wordt ergens toch teniet gedaan door Cameron in Aliens. Je kan moeilijk beweren dat Cameron hetzelfde doel nastreefde.

avatar van JacoBaco
Alex..., dat het gevoel van mythevorming in de 2e film veel minder aanwezig is, dat klopt ook wel ja. Maar dat maakt ze nog steeds niet dom.. verre van.. En ook al moet ik het niet zo zwart-wit nemen, je zegt het wel letterlijk, maar het klopt totaal niet. Dus ook wanneer je over de aliens praat in Aliens, dan is het nog steeds gepast om dat op een genuanceerde en respectvolle manier te doen.

avatar van Marvinleeaday
Gewoon een goeie, spannende film waar de lange tijdsduur geen enkelprobleem is.

avatar van TheManInBlack
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Net als het vorige deel is dit ook absoluut weer een topper! Van dit deel heb ik de special edition gekeken. Ik vindt beide delen even goed, dus ik kan niet kiezen welk deel er beter is. Weer een prima cast en goed acteerwerk. Net als in het vorige deel heerst er weer een spannende maar wel een wat mindere duistere sfeer, overigens is er wel veel meer actie! Spanningsopbouw van de film is ook weer uitstekend vooral wanneer het bleek dat de kolonie verlaten is. Special effects waren ook weer mooi voor de tijd wanneer deze film gemaakt is.

avatar van JacoBaco
Het is eigenlijk ook lastig te vergelijken. Alsof je schaken gaat vergelijken met een potje paintball. Aliens heeft maar 1 ding gemeen met het vorige deel en dat is de Xenomorph. Maar je merk toch dat veel mensen letterlijk de film vergelijken met de eerste Alien. Dat geeft niet, ik doe het zelf ook. Ik vind Aliens daarom net iets beter dan Alien 1. En het is tenslotte een sequel. Maar wanneer je de film Aliens puur benaderd zoals de film bedoeld is en hoe het wordt uitgevoerd. Dus meer aliens en actie georiënteerd (en Alien even vergeet), dan is dit de grootste topfilm ooit gemaakt. Voor mij dan.

Maar fijn dat je opnieuw zo genoten hebt van een Alien film!

avatar van Onceuponanytime
Tijdje wachten op de volle actie, maar uiteindelijk een geslaagde filmavond achter de rug. De spanning wordt perfect opgebouwd en de aliens worden knap in beeld gebracht. Minpuntje is het machogehalte van onder andere het vrouwelijk commando-lid, die in haar korte mouwen blijft rond pronken...

avatar van Fisico
Aliens is één van die weinige sequels die niet perse moet onderdoen voor het origineel. T2 is er ook zo eentje. Aliens is net zoals Terminator 2 meer gericht op de actie, al verliezen beide films zich er niet in en blijft het verhaal overeind. "Aliens" dus en niet "Alien II", de titel is alvast een voltreffer. Waar je bij "Alien" af te rekenen krijgt met één Xenomorph, heb je er hier tientallen, meervoud dus. Meer actieprent dan horror dus, niet onlogisch als je het effect van de verrassing kwijt bent.

De aliens komen veel en in grote getale aan bod. Ze zijn erg knap gecreëerd met als koninginnenstuk de euh ... welja, de prom queen dus. Zeer fraai allemaal. Ook de omgeving, leefwereld (als een bijen- of mierenkolonie) van de aliens zag er fijn ook. Het decor zag er fraai uit met al die eieren en al dat plakkerig gedoe. Het concept ook om toch wat donoren in leven te houden, is goed bedacht. Hoe moeten ze zich anders voortplanten? De film heeft zeer sterke punten: in de eerste plaats met Weaver zelf die de film echt draagt. De sfeer, decor, spanning en actie is top.

Wel jammer dat de mariniers wat karikaturen van zichzelf zijn en de clichés in het rond dwarrelen (Ik ergerde me blauw aan het personage van Bill 'bange wezel' Paxton en die machovrouw Vazquez). Ook het feit dat de Xenomorphs "simpele" schietschijven zijn die je met bosjes kon neerhalen, ergerde me toch een beetje. Het effect van het rondvliegend acid-bloed kwam te weinig aan bod (en daarin boet de film in aan geloofwaardigheid, zeker wanneer het de ene keer wel zijn effect had en even erna dan weer niet). Ook hier en daar wat plotgaten zoals die zendertjes die in verschillende scènes dingen toch verschillend zagen, ... Desalniettemin een sterke prent en goed vervolg van Alien. Helaas gaat het vanaf nu alleen maar crescendo naar beneden. 4,0* in een milde bui.

avatar van FlorisV

TornadoEF5 schreef:
Minder dan Alien, maar op de gebruikelijke minpunten zoals een totaal verkeerd tijdsperspectief, verschrikkelijk slecht uitgewerkte bijpersonages, een iets te traag begin (hoewel dat aan de special edition kon gelegen hebben) en hier en daar wat mindere scenes kan het voortbouwen op het eerste deel en is dit een waardige deel in deze zeer goede franchise die me eigenlijk wel ligt.

Het verkeerd tijdsperspectief is het gegeven dat Ripley 57 jaar slaapt, er kolonisten zijn op die planeet, en nu pas krijgen ze problemen met die Aliens. Wat is er dan in die 57 jaar gebeurt. Het tijdsgegeven is niet goed uitgewerkt. Er is amper iets veranderd. Bepaalde dingen klinken ongeloofwaardig en zomaar 57 jaar later terug wakker worden is absoluut niets (aangezien je dan vatbaar bent voor ziektes). Vergelijk het met de ziektes die in de ontdekkingsperiode opdoken bij de lokale indianenvolkeren in Amerika of met iemand die voor de zwarte dood zou tijdreizen naar na de zwarte dood. Hoewel dat natuurlijk wel allemaal van onderschikte belang is in deze film, toch iets waar sci-fi films moeten proberen rekening houden. Newt is een genot om naar te kijken en is een sterk uitgewerkte personage. De rest en dan vooral op Bishop en Burks na is verschrikkelijk slecht uitgewerkt. Enige voeling creer je dan ook niet met die personages.

Niet mee eens, niet w.b. de personages en niet w.b. tijdsperspectief. De luidruchtige Hudson is een favoriet onder de fans. Zijn citaten en die van Apone zijn mijn favoriet:
"Stop your grinning and drop your linen."
"Hey Vasquez, have you ever been mistaken for a man?" "No, have you?"
"A day at the corps is like a day at the farm."
"Asses & elbows!"

Verder een onderkoeld type pilote, een paar typische macho's (m/v) en een incompetente leidinggevende. Weaver is fantastisch als Ripley. Biehn is ook prima als de sympathiekere Hicks. Je moet nagaan dat dit toch een actiefilm is en je weinig meer kan doen dan wat schetsen. Maar die zijn treffend getekend.

W.b. tijdverloop. De planeet is vrij groot en het noodsignaal van het alien schip (de ruimtereizigers die we in Prometheus zien, de Engineers) is al lang niet meer actief. Het is door puur stom toeval dat de ouders van Newt dat schip zien in de verte, bij een verkenningstocht. Wel is de kolonie Hadley's Hope kennelijk niet al te ver van de crash site vandaan. Mogelijk expres zo gedaan door de Company.

Voor mij is dit een absolute klassieker en veel meer herkijkbaar dan Alien. De decors zien er nog steeds mooi uit. Misschien zijn bepaalde ideeen en designs gedateerd (er worden geen drones gebruikt bijv.). Maar hij verveelt nooit.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben het eens met FlorisV en niet met wat TornadoEF5 zegt: dat Ripley 57 jaar slaapt, er kolonisten zijn op die planeet, en nu pas krijgen ze problemen met die Aliens. Wat is er dan in die 57 jaar gebeurt. In die 57 jaar is de kolonie dus gesticht. Dat zal vast wel een tijdje geduurd hebben. Geen 57 jaar, maar ze hadden net zo goed na 100 jaar pas problemen kunnen krijgen. En Ripley heeft inderdaad 57 jaar geslapen, maar ze heeft ongetwijfeld een zorgvuldige medische behandeling gehad nadat ze werd ontdekt. Dit lijkt mij totaal niet ongeloofwaardig. Dat de film er geen aandacht aan besteed, is omdat we dit zelf wel kunnen invullen met een beetje logica.

De Company is sowieso al op de hoogte van de alien en LV-426. Via het contact met Ash in deel 1. En Ash krijgt de opdracht om de levensvorm mee terug te nemen en alle andere zaken zoals de crew zijn ondergeschikt. Dus helemaal toeval is het denk ik niet dat ze LV-426 laten koloniseren. En James Cameron wilde graag een vervolg maken met wederom Sigourney Weaver plus heel veel aliens. Dus een prima geloofwaardig plot wat mij betreft.

Ja de soldaten zijn macho's. Zoals je dat wel kan verwachten van militairen. Over het algemeen arrogante vervelende figuren met grootspraak. Ik kan daar in het echte leven bijzonder slecht tegen, maar wel logisch dat in Aliens de meeste soldaten zo zijn. En zelden een film gezien met zoveel personages, maar deze toch voldoende diepgang krijgen. Bijvoorbeeld Corporal Hicks, Hudson, Burke, Lieutenant Gorman zijn stuk voor stuk personages die je goed leert kennen en de ontwikkelingen die ze doormaken. Lieutenant Gorman is erg volgens het boekje, maar in de praktijk gaat het toch mis vanwege gebrek aan ervaring. Terwijl Hicks wel uitgroeit tot een goede gerespecteerde leider. Hudson begint stoer en zelfverzekerd, maar veranderd in een onzekere paniekerige angsthaas. Maar hij maakt nog wel een comeback vlak voordat hij doodgaat. En Bishop is natuurlijk ook fantastisch. Ik weet zeker dat als iemand de film een paar keer kijkt, dat het je gaat opvallen hoe goed de meeste karakters eigenlijk (geschreven) zijn.

Aliens.. Zo worden films helaas niet meer gemaakt. James Cameron is 1 van die zeldzame regisseurs (en schrijvers) die de juiste balans weet te vinden wat betreft actie, verhaal, emotie, karakters enz. Terminator 2 blijft daar ook een heel goed voorbeeld van.

avatar van TornadoEF5
Ik kan me niet mengen in de discussie. Ik ben vrij veel vergeten van de films, en ik ben van plan om ze binnenkort opnieuw te bekijken, wellicht begin volgend jaar, en mogelijk maken we er een traditie van om de alienfilms + blade runner, ex machina en 2001 elk jaar rond mijn verjaardag te zien omdat voor één of andere reden gewoon past.

avatar van JacoBaco
Ja, hoe dan ook. Het is eigenlijk altijd wel een goed moment voor de films die je opnoemt. Maar zo'n terugkerend iets is ook erg leuk. Zo heb ik een aantal jaren altijd rond de kerstperiode The Lord of the Rings trilogie gekeken.

avatar van FlorisV

Ik was nog vergeten te vermelden hoe geweldig Reiser is als corporate gluiperd Burke en Henriksen als beetje wereldvreemde androide. De karakters zijn niet perse uitgebreid maar wel goed en herkenbaar.

De SFx zijn niet meer om aan te zien, waardoor dit soort films allemaal B-films zijn geworden. Het zijn sterk verouderde films die binnen enkele jaren, net als jaren 30 films, niet meer bekeken zullen worden, omdat ze qua technieken zo ver af liggen van de modernere tijd. Toen ik dat wagentje de planeet op zag gaan... dat is gewoon niet meer aan te gluren in deze tijd, zo slecht en fake dat het eruitziet. Dan kun je zo'n film niet meer serieus nemen eigenlijk.

avatar van AC1
De film is afgekeurd omdat het niet de allerlaatste CGI effecten zijn? Dat is best een enge visie, helpdefilm.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Met Alien op nr 1 werd het tijd om deze geroemde sequel nog eens te herzien. James Cameron kiest er gelukkig voor om een geheel andere film te maken dan het origineel, en toch weer in de lijn van de kern van het verhaal. Aliens (die met een s dus) is eerder een actiefilm en wat mij betreft iets minder sfeervol dan de voorganger. Wat niet wegneemt dat het een goeie actiefilm geworden is. Licht verouderd misschien, maar de spanning en testosteron is wel aanwezig. Dit doet soms wat denken aan de films van Paul Verhoeven. Ripley is weer van de partij en is meer dan enkel hetzelfde van deel 1. Sigourney Weaver weet haar rol opnieuw mooi in te vullen en doet dit dus duidelijk niet enkel voor het geld. De rest van de cast zweeft tussen cliché en kleurrijk met figuren als Bishop, Hudson en Vasquez die best wel blijven hangen.

De effecten van Cameron's Terminator 2 zijn best wel indrukwekkend en had Aliens enkele jaren later gemaakt geweest, had dit nog veel beter kunnen worden. Al had het nooit het origineel kunnen overtreffen.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb met mijn beste kameraad de deal gesloten om alle Alien films eens te kijken, na het zien van de leuke ‘ Alien: Covenant (2017) ‘ in de bioscoop dit jaar zijn we toch wel benieuwd geweest hoe het nou precies allemaal zit, hoe is het begonnen maar, hoe is deze geweldige serie die wij nog niet eerder hebben gezien. Ik klink erg enthousiast, ik ben enthousiast en dat komt puur omdat ik gisteren naar een nieuwe topper heb gekeken, een film die in mijn top 10 is gekropen en waar ik mij geen seconde bij verveeld heb. Ridley Scott, het brein achter de Alien film liet James Cameron het op zich nemen om een tweede deel te produceren en wat een geslaagde actie. Ik weet niet hoe Cameron het doet maar, net zoals bij ‘ Terminator 2: Judgment Day (1991) ‘ weet Cameron zijn eigen top productie te overtreffen met een sequel die ook weer beter is. Dit keer weet Cameron de schot in de zaak te steken en laat het Alien concept een nieuwe en nog steeds erg fris daglicht zien waartegen je ‘u’ kan zeggen, het blijft een topper. Zoals ik al zei, de film is ontzettend fris en oogt totaal niet jaren ’80, dit is mijn nieuwe topper.

Aliens is weer echt zo’n film waarvan ik niet genoeg kon krijgen, toch word hij op een moment iets te langdradig en dat vond ik vooral het eind waar de Alien Queen mee reist met hun schip en hun opnieuw aanvalt, ik denk dat het misschien beter was om dit wat eerder in de film te plaatsen. Al maakt het niet teveel uit want we vegen dat gewoon weg omdat de rest van de productie erg fijn is en dan ook de spannende stukjes dat ik daadwerkelijk op het puntje van mijn stoel zat. De film kent een fijne spanning, een spanning die je vast houd en je laat kijken daarbij is de actie erg tof en zijn de Aliens erg mooi geproduceerd. Ook de speciale effecten zien er gelikt uit, het kan misschien zo zijn omdat ik de Special Editie in HD kwaliteit heb gekeken maar, ik kan weinig films uit het tijdperk ’80 die er zo mooi uit zien.

Ik wou deze film eigenlijk voor de horror challenge kijken, maar het is blijkbaar geen horror want ik mis overal (alleen Letterboxd niet) de tag ‘horror’ dus ik heb een klein beetje gefaald in deze challenge. Al niet te vergeten dat ik dit zelf wel een beetje snap omdat ik het bloedgebruik een beetje miste, je ziet niet hoe de mensen worden gedood door de Aliens. Ik ken Cameron gelukkig al wel wat langer dus ik sta er persoonlijk ook niet echt van te kijken. De camera beelden in deze film waren piekfijn en ook de acteurs deden het leuk. Jammer om te zien dat Carrie Henn haar carrière niet door heeft gezet want IMDb laat zien dat ze maar één film op haar naam heeft: Aliens. Toch zonde want met zo’n mooie titel op je naam kon je het eventueel ver schoppen, misschien heeft ze er wel spijt van?!

Het verhaal was erg tof, Ripley komt aan op een basis waar ze een erg slecht bericht komt vertellen, haar floot is aangevallen door Aliens en iedereen is dood behalve zij zelf. Ze heeft alles opgeblazen en moet een team Mariniers leiden in de jacht op de aliens. We zien daarna ook nog dat er een planeet is waar een man en een vrouw zijn aangevallen door de Xenomorph baby’s, ze noem ik ze maar. Nadat er een noodkreet uitgestuurd worden gaat de team Mariniers er op af samen met Ripley, zij heeft tevens goeie informatie over de Aliens en hoe ze die het beste kunnen uitschakelen. Wanneer het team zich klaar maken en aankomen op een planeet waar de Aliens leven gaan ze op onderzoek uit, toch om de Aliens uit te schakelen en waarschijnlijk bepaalde informatie te vertoeven. Eenmaal aangekomen en op hun eerste ontdekking missie komen ze een meisje genaamd ‘Newt’ tegen. Newt was de dochter van de mensen die aanwezig waren bij LV-426. LV-426 is de planeet waar Ripley haar schip op gevonden is en men raakt het contact kwijt op dat planeet. Wanneer ze op onderzoek uit gaan komen ze er achter dat ze niet alleen zijn maar dat er allemaal Aliens leven op de planeet die ze moeten uitschakelen. Tijdens hun gevechten verliezen ze continu meer man waarop Ripley, Newt en Bishop overblijven en ze met z’n drieën proberen te ontsnappen van de Alien Queen die op het eind Bishop neer haalt en zo zelf vermoord word door Ripley. Omdat Ripley het luik open deed en de Queen zo de ruimte ingezogen werd.

Wat ik zo tof vond aan Aliens en haar scénes was het punt waarop ze op onderzoek uit gingen met hun Radars in de handen en zo konden zien waar vijanden verbleven. Toffe scénes werden hier uit geschoten en zo vond ik het ook aardig spannend omdat je continu verwacht dat er iets komt. Ondanks de sommige cliché scenes en vooral de typische Hollywood scenes zoals het moment dat Ripley in gevecht is met de Alien Queen en deze door een luchtsluis de ruimte in laat zuigen was natuurlijk niet realistisch. Je zou dan op zo’n moment een bepaalde kracht ondervinden waarvan ik zelf denk dat je dit niet vast kan houden. Ook zou de luchtdruk weg moeten vallen en er geen zuurstof meer zijn omdat de sluis een aardig tijdje open stond zodat Ripley en Newt problemen met ademen kregen en misschien wel overlijden. Gelukkig maakt dit de film niet slechter en blijft het mijn Alien topper, toch wel weer tof om zo’n goeie film te zien!

avatar van IH88
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“Did IQs just drop sharply while I was away?”

Aliens blijft indruk maken. Cameron heeft de regie overgenomen van Ridley Scott en pakt het grootser aan. De spanning wordt net zoals in Alien rustig opgebouwd, maar zodra de personages op maan LV-426 landen en in aanraking komen met de Xenomorphs explodeert de film in een spectaculaire en ijzingwekkende doodsstrijd. Meer personages, meer actie, meer doden en veel meer Xenomorphs, Cameron kiest duidelijk voor uitbreiding van de Alien wereld, en het is een keus die uitstekend uitpakt.

De regie en de production design zijn indrukwekkend, en de nagelbijtende spanning is weer volop aanwezig. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat Weaver weer terugkeert als Ripley, en nog wat meer backstory krijgt en een karakterontwikkeling ondergaat. Ripley blijkt een moeder te zijn, die haar kind nooit heeft zien opgroeien en te maken krijgt met de jonge Newt, fantastisch gespeeld door Carrie Henn. De beste scene van Aliens blijft voor mij die met Ripley en Newt, opgesloten in een ruimte met twee facehuggers. Alles wat Aliens zo goed maakt komt samen in deze scene. Met het weergaloze laatste gedeelte wat er niet voor onderdoet. Aliens is beklemmend en ijzingwekkend, maar ook keer op keer weer een vermakelijk meesterwerk.