Alien³ (1992)

Alternatieve titel: Alien 3

Sciencefiction / Thriller
114 minuten / 145 minuten ("Assembly Cut")

geregisseerd door David Fincher
met Sigourney Weaver, Charles S. Dutton en Charles Dance

Ripley (Weaver) strandt met haar ruimteschip op een gevangeniskolonie. Zonder dat ze het weet heeft ze per ongeluk een Alien meegenomen die zich aan boord had verstopt. Nu moet ze met hulp van de gevangenen de Alien proberen te vernietigen, maar dit is erg lastig aangezien ze niet over wapens beschikken.

avatar van Don Homer
Alien³ differentieert zich sterk met zijn voorgangers hoewel het toch wel duidelijk een vervolg is met terugblik, de herkenbare Alien(s) natuurlijk en weer een nieuw slag volk, zware criminelen, die de strijdt aangaan tegen deze gedrochten.

Het is best een aardige film met veel spanning die vanaf de eerste secondes geïntroduceerd wordt, goede actie en leuk camerawerk. Het is echter bij tijden ook rommelig, de personages vond ik minder interessant en de Alien(s) worden minder episch in beeld gebracht.

Het Lord of the rings einde vond ik wel mooi.

avatar van knusse stoel
Prima vervolg op de eerste twee in de reeks over Alien. Het mormel weet van geen opgeven, deze keer gedraagt hij zich weer anders.. Er sneuvelen in elk geval een paar gevangenen op deze kolonie! Een mooie 7!.

avatar van xxERWINxx
Vandaag dit 3e deel bekeken, ik vind het wel goed en vermakelijk, maar niet zo spannend en boeiend dan het 2e deel.
Ook een stuk minder actie, het einde vond ik wel wat lijken op Terminator 2 , toch hoop ik dat deel 4 weer wat beter is kwa actie.

Het einde was wel OK, maar het duurt veel te lang voordat er iets spannends gebeurd. Erg traag allemaal. Wordt ook mede veroorzaakt door het ontbreken van goede filmmuziek.

avatar van Alathir
Deze film gaat terug meer richting deel 1 op bepaalde vlakken (slechts 1 alien en geen zwaar geschut, al heerst er wel een andere sfeer. Ik vond het wat lijken op een ondergrondse Waterworld / Mad Max. De personages zijn allesbehalve interessant. Allemaal puur uitschot dus het interesseert me geen moer als er eentje sterft. Ik vond dat een beetje een rare keuze van Fincher. Nu was dit wel zijn debuutfilm en is hij duidelijk verbeterd sindsdien. Echt slecht was het niet maar ook qua actie is dit weer meer richting deel 1. Visueel nogal eentonig ook.

Het begin vond ik al redelijk slecht, iedereen die het haalt uit deel 2 sterft, behalve Ripley die later de nieuwe koningin blijkt te dragen. Persoonlijk vond ik dat behoorlijk jammer. Natuurlijk zal dat kind er 6 jaar later een heel stuk anders hebben uitgezien, maar ik vind het spijtig dat ze voor deze simpele, goedkope oplossing zijn gegaan. Het einde heeft een paar kleine twists, wat ik wel graag zie zolang ze wat doordacht zijn. Dat Ripley hier zou sterven wordt duidelijk na haar scan, maar de makers slagen er toch in dit zo lang mogelijk uit te stellen. Als je dit vergelijkt met deel 1 is Ripley echt een vrouwelijke Terminator geworden. In dit deel lijkt ze gewoon geen enkele vorm van angst meer te hebben. Ik heb na dit deel het gevoel dat er wat roest zit op zowel de decors als de creativiteit, en dat gaat in de volgende delen alleen maar verder achteruit.

Toch verlagen van 3,5 naar 3 sterren, vanwege de hele slechte effecten pfff.

avatar van FlorisV
Voor het eerst de Assembly/Director's Cut gezien. Omdat David Fincher de film nog steeds haat en er door een hoop problematiek tijdens de productie nooit achter heeft kunnen staan, is Assembly Cut waarschijnlijk de meest toepasselijke titel. Het rommelde met teveel kapiteins op 1 schip, meerdere scriptschrijvers en eerdere regisseurs die ervandoor wilden. Deze cut is maar liefst een half uur langer. Een belangrijke afwijkende scene is die waarbij Ripley letterlijk gestrand is. Verder is de slotscene anders en doet de film alles wat rustiger aan (ik zou zelf niet zo snel weten wat er verder afweek).

Waarschijnlijk de meest onderschatte film uit de reeks. Mede onderschat wegens de (vaak bekritiseerde) effecten, die toch erg knap zijn gedaan. Je moet toch nagaan dat je de alien hier niet alleen veel duidelijker kunt zien, maar dat deze ook een zodanig formaat heeft dat een man in pak de meeste scenes niet kon doen. En dit was voor de cgi tijd. Dus is er heel knap gebruikt gemaakt van puppeteering (3 mannen met stok en kabel die de alien als marionet bedienden zodat deze als een soort hond kon bewegen). Dat van de hond: in deze cut wordt de alien uit een os geboren en dit maakt zijn uiterlijk en bewegingen weer ietwat merkwaardig. Ook had ik het idee dat het beest in de ene scene veel kleiner was dan in de andere, met te dunne beentjes. Wat er vooral minder goed uitziet is de slotscene waarin Ripley in het vuur valt (te duidelijk blue/green screen, het vuur is te vaag).

Qua spanning is het geen Alien 1, maar de scene waarin de kop van de alien vlakbij het hoofd van Ripley is blijft geweldig. De acteurs zijn goed. Het bijzondere van de setting is dat het niet alleen om gevangenen gaat, maar ook om mannen met 2 Y-chromosomen (lager IQ). De casting hiervan is best goed. Wel een erg klein rolletje van Pete Postlewaithe. Ook had ik graag veel meer van Charles Dance gezien. Zijn karakter is erg goed uitgewerkt en het is elke keer een feest om hem aan het werk te zien. De rol als gortdroge, stoicijnse arts, waar toch duidelijk emotie onder borrelt, zit hem ook als gegoten. Natuurlijk is Weaver ook weer erg goed. Charles S Dutton is ook sterk, overtuigend als leider, met net genoeg controle over zijn eigen gewelddadige neigingen, en heeft helaas te weinig rollen van hetzelfde kaliber mogen spelen.

Alien 3 is duidelijk de minst publieksvriendelijke uit de reeks. Het is deprimerend (met een wat eentonige set), met weinig actie en weinig karakters om veel sympathie voor op te brengen. Het belicht christelijke thema's (de zondigheid van de gevangenen, de mythische duiding van de alien als draak/duivel) en zaken als zelfopoffering. Verder wordt van begin af aan het publiek nu niet bepaald op de wenken bediend door meteen Newt en Hicks af te schrijven. Verder is de basis voor het verhaal niet logisch omdat we weten dat de queen bitch in deel 2 geen ei gelegd heeft op de Sulaco. Toch is er een facehugger geweest die Ripley "bevrucht" heeft en daarna ook nog die os (of het waren er twee).

Toch een heel redelijke film, het is weer eens wat anders en geen zielloze cashgrab ala Aliens vs Predator, bovendien mocht Fincher toch alvast oefenen voor het grote werk dat hij nog zou leveren.

Deze vond ik uiteraard niet zo goed als zijn voorgangers, maar moet wel toegeven dat toen ik het voor de eerste keer zag (al was het de originele versie), het nog eigenlijk redelijk goed vond. Zoals de rest heeft deze ook zijn aparte stijl en sfeer. Met deze een beetje duister en somber achtig. Vind het ook heel interessant dat de alien hier een andere vorm heeft dan tervoren. Alleen jammer dat de effecten niet zo goed gedaan waren. Maar in het algemeen was het voor mij toch niet zo slecht en teleurstellend als dat ze zeggen. Zelfs nadat ik de assembly cut gezien heb, vond ik de film zelfs nog beter!

avatar van Lovelyboy
Redelijk vermakelijk sci fi actie, die behalve Alien en Ripley zelf bar weinig nog met de eerste heeft uit te staan en nog verder van diens niveau afligt.

Ripley gaat andermaal het gevecht aan met Alien, in weer een andere omgeving, en weer een andere groep mensen om zich heen. Overigens wel een interessante omgeving met een gevangenisplaneet. Duistere hoekjes, lange schaduwen, stemmige muziek, opstandige toestanden onder de gevangenen, Ripley als vrouw en spanning verhogend element en daartussen een bloeddorstige Alien.

Ondanks een aantal aardig opgebouwde scènes, en passende sfeer binnen de donkere krochten van de bajes, weet Fincher verder niet te verassen en zijn de meeste momenten van slachting, gevechten, bedachte wapens tegen het wezen en de wisselwerking binnen de groep een herhaling van zetten. Hoewel niet slecht hebben we het eigenlijk allemaal al een keer gezien.

Desondanks is Alien 3 best te pruimen als actiefilmpje. Maar hoogstaand is het niet, en komt al helemaal niet in de buurt van Alien en Aliens.