Alien³ (1992)

Alternatieve titel: Alien 3

Sciencefiction / Thriller
114 minuten / 145 minuten ("Assembly Cut")

geregisseerd door David Fincher
met Sigourney Weaver, Charles S. Dutton en Charles Dance

Ripley (Weaver) strandt met haar ruimteschip op een gevangeniskolonie. Zonder dat ze het weet heeft ze per ongeluk een Alien meegenomen die zich aan boord had verstopt. Nu moet ze met hulp van de gevangenen de Alien proberen te vernietigen, maar dit is erg lastig aangezien ze niet over wapens beschikken.

avatar van Fisico
Tja, wat kan ik erover zeggen? Elk vervolg is telkens een beetje minder? Het grootste probleem bij vervolgfilms, zeker wanneer je het gaat over een originele film waarbij spanning en mysterie centraal staat, is dat je net dit effect verliest en de verrassing weg is.

Al bij al nog een leuk vervolg op een interessante locatie en eigenlijk teruggaand op het origineel: slechts één Xenomorph en die moet je bestrijden zonder vuurwapen. Het grootste manco zal wellicht de invulling van de personages zijn. Weaver is en blijft top, niets op aan te merken, integendeel. De andere personages boeiden me totaal niet, leken veelal op elkaar (behalve Dillon dan) en zijn gewoon niet goed genoeg uitgewerkt. Toch probeert Fincher er de sfeer in te houden. Die grote ventilatoren, die donkere rioolgangen geven een beklemmend sfeertje die richting het origineel gaan.

Hier en daar wel wat plotfoutjes. Heeft er iemand die hond ontdekt (of heb ik dat nét gemist?). Het einde met het ruimteschip van The Company vond ik vrij overbodig en leidde tot niets. De zelfmoord van Ridley deed me denken aan Terminator 2 (dat een jaar eerder uitkwam dacht ik). Voor een herkauwde film best nog ok, net voldoende dus met 3,0*!

avatar van Kondoro0614
Gisteren de Alien ‘saga’ weer eens doorgezet en hebben we besloten het derde deel van de originele reeks weer eens aan te schoppen. Helaas, achteraf gezien viel de film nog behoorlijk tegen (zeker na de topper van een voorganger Aliens (1986) valt hij weinig te compenseren). De reeks word een beetje uitgemolken en het verhaal (dat nog wel leuk was in deze film) begint te rekken. Het concept was leuk maar David heeft er een veelte lange film (van bijna twee en een half uur) van gemaakt waardoor het een behoorlijk lange zit is, er gebeurt vrij weinig om de 145 minuten te vullen (dan zie ik dat ik ook nog eens de overdreven lange versie heb zitten kijken).

David Fincher een best grote naam in de Hollywood-scéne weet hier een mooi begin op zijn carrière te zetten maar het is tegelijkertijd toch wel zijn minste film in zijn lijstje (want hij heeft een hoop toppers). Ik vond Alien 3 niet meer tippen aan de goed en hoogheid van Scott en Cameron en helaas wist bijvoorbeeld James Cameron in deel twee een stel mooiere aliens neer te zetten dan Fincher dit weet te doen in de begintijden van de CGI. De computer effecten zien er barslecht uit (dit had ik ook bij de film ‘ Species (1995) ’ die wellicht drie jaar later is uitgekomen). Fincher mag dan wel de film niet zelf gemonteerd hebben, de verschrikking in de film is niet bepaald aanwezig, toch weet Fincher wel de sfeer van de eerste ‘Alien’ film weer te geven en dan niet in goedheid maar eerder in de spannende sfeer. We zien dit keer geen Ripley die een heel planeet van Aliens ziet uitmoorden waar Alien na Alien vermoord word (wat tevens wel mijn lieveling deel is), we zien weer een rustige setting waarbij de komst van een alien totaal onverwachts is en men hier niet op voorbereid was, een ware kat en muisspel keert terug waar ik toch wel aan kan wennen.

Sigourney Weaver speelt natuurlijk weer een leuke rol als Ripley die in deze film ook weer eens ergens gestrand is wat helaas nu al de zoveelste keer is dat het minder leuk begint te worden. Charles S. Dutton speelt een goeie rol als Dillon wat op den duur de meeloper van Ripley begon te worden die haar hier en daar beschermde tegen de dreiging in de gevangenis (de mannen daar). Voor de rest weet Alien 3 een redelijke cast te behouden waarvan ik niet altijd even warm van werd.

Het verhaal is wel geinig. We volgen Ripley die weer eens wist te ontsnappen maar nu strand op een gevangenis planeet, een planeet vol met gevangenen die iets zwaars hebben gedaan. Wanneer Ripley aangekomen is en mee genomen word blijkt het dat ze niet alleen zijn en er zit ook een xenomorph in het schip dat zich uiteindelijk genesteld had in een koe. Eenmaal vrij gekomen moeten de gevangen zich weren tegen de Xenomorph maar ook tegen het feit dat Ripley een draagster is van een embryo. Ze zetten alles op alles om veilig uit handen van de Xenomorph te blijven door slimme trucjes om de Xenomorph te ontvluchten, ontwijken en noem zo maar op.

Nee, dit derde deel viel niet in de smaak en zeker tegen de ontzettend goeie delen die voorafgaand waren van deze was dit niet wat. Op naar deel vier om toch de ‘saga’ af te maken al heb ik daar ook niet een ontzettend fijn en goed gevoel bij want de serie is helaas dalende in zijn niveau.

avatar van IH88
“There's definitely something in here with us!”

De ‘Assembly Cut’ gezien. En na het zien van Alien 3 zat ik toch een beetje met gemengde gevoelens. Het acteerwerk is sterk, de locatie is prachtig vormgegeven, sommige gedeeltes zijn oprecht spannend en als sluitstuk voor Ripley’s ‘character arc’ werkt Alien 3 perfect. Alien is horror, Aliens is actie en Alien 3 is een drama, en als je zo naar de film kijkt werkt het wel.

Maar David Fincher praat nooit over Alien 3 en ziet het niet als zijn eigen film, en dat begrijp ik wel. Want de studio en Weaver hadden een grote vinger in de pap, en Fincher’s visie is tijdens het maken van de film steeds meer naar de achtergrond verdreven. De film maakt ook een paar keuzes die niet goed uitpakken. De keuze om Newt en Hicks gelijk aan het begin van de film dood te laten gaan pakt desastreus uit, de nieuwe personages zijn niet al te interessant, de Xenomorph ziet er nep uit, en hetzelfde geldt voor de meeste special effects. Maar het grootste probleem is dat het aan spanning ontbreekt, en vooral het laatste gedeelte lijkt een eeuwigheid te duren. Fincher wilde met dit derde deel terug naar de claustrofobische spanning van Alien, maar dit is een flauw aftreksel. Gelukkig is Weaver weer fantastisch op dreef en met haar kaalgeschoren koppie weet ze de film moeiteloos te dragen. Ripley is een icoon, en haar schitterende laatste scene is een passend einde voor het karakter.

avatar van Gang_Star
Het debuut van David Fincher, maar tegelijkertijd ook een film die niet als Fincher aanvoelt. De keuze om Ripley alleen te laten overleven na de gebeurtenissen uit Aliens en het op onbegrijpelijke wijze afserveren van Newt en Hicks zorgde bij mij al voor vele vraagtekens. Kon het eigenlijk amper bevatten dat deze keuze werd gemaakt en dat zorgde enigszins al voor wat afbreuk aan Alien 3. Helaas volgt een tegenvallende film waarin de karakters op Ripley na vrij saai zijn en een setting die niet geheel interessant was in mijn ogen. De film focust zich meer op het creëren van sfeer, en dat lukt op zich wel. Probleem is dat het gewoon nauwelijks spannend wordt. De special effects zijn zo nu en dan zo belabberd, dat zelfs de Xenomorph jaren na de vorige films er maar zwak uitziet. De assembly cut duurt zo ontzettend lang dat het ervoor zorgt dat Aliens een vrij vermoeiende zit is. Het kan op geen enkel vlak ook maar in de buurt komen van zijn voorgangers.

Dat een film uit 1992 er nog zo goed uit ziet! Er zijn zelfs films uit 2017 die er nog slechter uitzien, ongelooflijk. Ja heerlijk deel dit weer, denk dat ik deze net even wat beter vind dan het vorige deel.