Kukushka (2002)

Rusland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Aleksandr Rogozhkin
met Anni-Christina Juuso, Ville Haapasalo en Viktor Bychkov

Finland 1944, enkele dagen voordat W.O.II in dat land is beëindigd. Een Finse scherpschutter weet te ontsnappen en ook Ivan, een Russische kapitein, kent een ontsnapping door het oog van de naald. Ze zijn strijders aan weerszijden van de oorlog, maar Anni, een vrouw in Lapland, vangt hen op en behandelt hen gewoon als twee mannen.

avatar van narva77
Deze film lijkt mij erg interessant!

Waarschijnlijk heb ik een gat in mijn geschiedenis-kennis, maar is het echt zo dat Finnen en Russen tegenover elkaar stonden in W.O.II. Heb ik nooit van gehoord namelijk?

avatar van narva77
Hou me ten goede, want ik weet het ook niet 100% zeker, maar de Finnen hebben in WO2 meerdere vijanden gekend. Eerst natuurlijk de Duitsers, maar richting einde van WO2 veranderde de vijand en werden het de Sovjets, omdat zij op het punt stonden om bepaalde delen van Finland in ten nemen. Zo hebben de Russen een aanzienlijk deel van Karelië ingenomen (gebied ten noorden van St. Petersburg).
Volgens mij hebben de Finnen toen zelfs nog samen met de Duitsers gevochten tegen de Russen (of was dit helemaal in het begin van WO2? ) weet ik niet precies.
Iig leverde de dubbele moraal die Finland er tijdens maar ook na WO2 op nahield, wel een term op. Ronald Reagan sprak over Finlandisering, dit betekende zoiets als "van twee walletjes eten" ofzo. Finland wilde bij West-Europa horen, en bij de Navo en EU enz., maar moest wel goede vrienden blijven met de grote buurman, de Sovjet-Unie, omdat ze voor de SU natuurlijk doodsbang waren.
Ronald Reagan had trouwens ook een naam voor de Nederlandse aversie tegen de plaatsing van kruisraketten in Nederland; de Hollanditis oftewel de Nederlandse ziekelijke angst voor U.S. kernwapens

Overigens staan de Finnen bekend als dapper, moedig, standvastig en nooit opgevend, ondanks dat ze zoveel vijanden hebben gekend (Zweden, Duitsers, Communisten).

Maar om even op je vraag terug te komen: ja, de Russen en de Finnen hebben wel degelijk tegenover elkaar gestaan in WO2.
Misschien weet een Scandinavië-kenner (of kenner van geschiedenis) nog meer te vertellen. Fisherking?

avatar van JoeHallenbeck
kos schreef:

Jazeker, de Russen vielen Finland eind 1939 binnen nadat ze eerst landen als Letland en Litouwen hadden veroverd.
De Finnen boden fel tegenstand (200.000 Russische doden tegenover 25.000 Finse), maar moesten na de winter dan toch capituleren.

avatar van narva77
Maar dan was het dus zo dat de Finnen aan het begin van WO2 heulden met de Nazi's om gezamenlijk de Russen weg te werken, toch?
Dan had ik het net andersom.

Dank heren

avatar van JoeHallenbeck
Voor zover ik weet hadden de Finnen weinig met de Nazi's van doen. Duitsland kon aan het begin van de oorlog ook niet de schijn wekken dat ze de Russen weg wilden hebben vanwege het zgn. 'niet-aanvals pact', wat rond die tijd nog niet was geschonden.

FisherKing
Van oudsher regeerde de Zweden over Finland, wat men nog terugziet in de tweetaligheid van Finland. Men heeft bijna overal een Zweedse vertaling bij (vergelijkbaar met Brussel NL/Frans).
Echter in 1809 tekende Zweden een vredes-verdrag met Rusland wat er in feite op neer kwam dat Rusland heerste over het Finse gebied. Maar Rusland erkende de grote invloed van Zweden op Finland en liet het als een groothertogdom redelijk met rust.
Finland ontdekte zichzelf: "Zweden zijn we niet meer, Russen willen we niet worden, laten we Finnen zijn." Het waren de Fennomanen, hoofdzakelijk Zweedstalige intellectuelen, die dit ideaal nastreefden.

Ook in de Eerste Wereldoorlog stonden de Finnen en Russen tegenover elkaar, wat er uiteindelijk toe leidde dat in 1917 Finland officieel een zelfstandige staat werd.
in 1939 verlangde Rusland een gedeelte van Fins-Karelië. Leningrad moest een bredere verdedigingszone krijgen. Toen dit niet goedschiks lukte, besloot Stalin eind 1939 het gebied kwaadschiks in te nemen. Het Rode Leger leed in deze Winteroorlog zware verliezen, maar uiteindelijk was het numerieke overwicht doorslaggevend. De vanouds her vijandige kampen in Finland , de roden en de witten bracht men hierdoor bij elkaar.De Vervolgoorlog (1941-1944), waarin de Finnen met steun van de Duitsers de verloren gebieden heroverden om ze later weer te moeten prijsgeven, ondergroef deze toegenomen eensgezindheid nauwelijks.

Om op "Finlandisering" terug te komen. Tijdens de Koude oorlog dook deze term op.
Finland was dan min of meer zelfstandig maar stond toch hevig onder de controle van de Sovjet-Unie. Elke anti-communistisch geluid kon Russische inval betekenen. In feite was Finland daarmee een "stille" vazal. Het gevaar bestond dat Rusland zo controle wou uitoefenen over geheel Europa via de "Finlandisering". (een term die het westen bezigde en inmiddels in onbruik is geraakt)

FisherKing
Dit moet genoeg achtergrond voor deze film zijn

FisherKing schreef:

Bedankt FK

Zie je wel, dit bovenstaande bedoelde ik dus. De Finnen hebben wel degelijk samen met de Nazi's gevochten TEGEN de Sovjets!
Alleen was dit niet op het einde van WO2, want tegen het einde keerden de Finnen zich ook tegen de Nazi's. Zat ik toch dichtbij, of niet?

narva77 schreef:
Alleen was dit in het niet op het einde van WO2, want tegen het einde keerden de Finnen zich ook tegen de Nazi's. Zat ik toch dichtbij, of niet?
Ja erg close Narva

Veel mensen vonden het overigens belachelijk dat niet deze film door de Russen naar de Oscar's werd gestuurd, maar Dom Durakov (House of Fools).

avatar van Phooze
anyway.... hier is de trailer

hier moet ie nog uitkomen in rusland is ie al op video! veel goede dingen over gehoord in ieder geval...

Op 6 december wordt de Onafhankelijksdag gevierd in Finland. (extra info)
Ik heb net een boek gelezen over Finland en ga verder met Zweden. Omdat de noordelijke landen mij interesseren ben ik mezelf er momenteel in aan het verdiepen. Vooral de natuur en het klimaat trekken mij.

voor degenen die deze film nog niet gezien hebben, mag ik zeggen dat dit een briljante film is, waar 3 mensen bij elkaar zijn en geen van deze drie elkaar door de taalbariere begrijpt,
ondanks dat dit een drama is, zit er aardig wat humor in zoals het moment dat de fin zich voorstelt en aan de rus vraagt hoe deze heet, en dat de rus zegt: PSJOLTE wat betekent: ga weg!, dus zegt de fin iedere keer "ga weg" kom hier
deze film is een echte must see

avatar van narva77
Heb net de UK import-dvd binnen via Ro-Disc; één van de films waar ik zeer benieuwd naar ben!

Steve555
Toegankelijk en bij vlagen grappig oorlogsdrama met een knipoog. De film leunt, zoals eerder al werd aangehaald, voornamelijk op de taalbarriere van de drie hoofdrolspelers, die net als bij "groeten uit de jungle" van SBS6 de bekende misverstanden opleveren die vaak aanleiding zijn tot op zijn minst een glimlach van herkenning. Toch heeft die miscommunicatie, als gegeven, meer potentie in zich dan de schrijver en/of regisseur er uit heeft weten te slepen. Desondanks een heel vermakelijke film met een bloedmooie setting.

Regio 2 via ro-disc of Amazon uk

avatar van Vinokourov
Kukushka is een charmant filmpje. Leuke karakterisering van de drie hoofdpersonen. Ben wel eens dat hier nog meer uitgehaald kon worden. Naar het einde toe zwakt de film wat af.

avatar van danuz
Ondanks het imponerende landschap en de achtergrond van een oorlog is Kukushka een vrij luchtige film over miscommunicatie. Veel langs elkaar heen praten en niet al te diepe contemplaties. Dat begint echter na verloop van tijd wel iets als een gimmick aan te voelen, maar echt storen deed het niet. Ik heb wel enorm twijfel over het einde (vanaf het ritueel). Had allemaal wat grauwer en intenser gemogen, wat ongepolijster en zwaarder, maar het Russisch en het landschappelijke maakt een hoop goed.

avatar van Bottleneck
Traag en stil... en toch boeit het, vooral vanwege de schitterende natuursetting en de luchtigheid waarmee alles gebracht wordt. Het is verre van een snijdend drama, maar veel eerder tragikomedisch en dat is goed gelukt. Deed me qua inhoud een beetje denken aan No Man's Land.

Dat ze allen geen snars van elkaar begrijpen en stug blijven doorpraten wordt op een gegeven moment wel ietsje eentonig, uitgezonderd een vreemde spirituele scene die overigens wel fraai geschoten is (net als de rest overigens).

Het einde vind ik ook geslaagd. Trouwens nog een prachtig panorama met shots van kleurrijke plantenbosjes. En de "naam" van de Russische soldaat zorgt nog voor een grappige uitsmijter: "Okay, Getlost Ivan" "Yes, get lost".

Ohja, Anni is een erg leuk Laps dametje.

avatar van The One Ring
Best een sypmathiek en charmant filmpje, maar ook meer een niemandalletje dan ik op het eerste gezicht verwacht had, zeker gezien de thema's die er aangekaart wordt. Het begint allemaal nog heel sterk en zelfs ietwat mysterieus met die sniper die vastgeketend wordt op die berg. Dat levert het beste half uur op. Gewoon een simpele, maar intrigerende situatie waarvan ik benieuwd was hoe het af zou lopen.

Het stuk dat erna volgt draait volledig om miscommunicatie en hier verandert de film in een komedie. De misverstanden zijn wat simpel uitgewerkt en uitbundige humor zoals de seksscène voelt zelfs niet helemaal op zijn plaats. De acteurs houden het nog overeind, vooral Juuso.

Met het laatste deel kon ik echter nog minder. Ineens verandert het verhaal in een soort mythische vertelling over de dood en blijkt Anni zelfs een soort semi-magische medicijnvrouw te zijn. Een sterke scène op zichzelf, maar hier vond ik het niet zo op zijn plaats. Wat daarna volgt is ook niet echt opzienbarend.

Echt slecht wordt het niet, maar het gevoel overheerst dat het allemaal wat steviger mocht. Zelfs de schitterende landschappen hadden net iets mooier in beeld gebracht kunnen worden. Helaas is het dus vooral een intrigerend startende film, die uiteindelijk toch steeds meer zijn kracht verdient. Alleen de charmes houden het de hele speelduur overeind.

avatar van Montorsi
Aardige film wel.

Beetje flauwtjes zo hier en daar, die spraakverwarring werd vrij matig uitgewerkt en de daarmee samenhangende humor was erg slap, voorspelbaar en eentonig. Verder niet al te veel minpunten, wat gewoontjes misschien, en uiteindelijk leidt het geheel niet tot al te veel, maar er valt genoeg positiefs te melden.

Zo zijn de cinematografie en soundtrack bij vlagen erg mooi (erg Russisch, doet het vrijwel altijd goed bij mij), mooie locaties, blijft het verhaaltje sympathiek en gaat het niet belerend om met het thema oorlog (was ik een beetje huiverig voor), en doen de acteurs het allemaal prima.

Leuk minimalistisch filmpje, maar niet al te opzienbarend of meeslepend verder.

Door mij een Hollandse Fin geschreven:...........Deze film is een fantastische weergave over de oorlogsgeschiedenis tussen de Russen en Finnen met als 3de participant Lapland

( Sami, Lapland en lap. word beschouwd door de Sami als een scheldwoord net zoiets als het woord "Nigger" ja het is echt een land en niet zoals Friesland een provincie)

Historie: De Finse winteroorlog(1939) tegen de russen begon op het moment dat Duitsland met stalin een pact sloot om polen te grazen te nemen. Tegelijkertijd werden de hertogdommen Estland Letland & Lituania overmeesterd door Stalin. Toen Hitler in 1941 Stalin aanviel zat Finland in de continuatie oorlog met de Sovjet's. Net zoals Roemenië en andere door Stalin aangevallen landen heeft Finland de Hulp ingeroepen van de Duitsers. kiezen tussen 2 kwaden. (reden Finland geen NAVO-lidmaatschap na wwII)

Voor Hollandse begrippen heeft Finland dus gecollaboreerd met de Duitsers. Historisch technisch zou Nederland hetzelfde hebben gedaan als wij ook 400 jaar lang werden geterroriseerd door bv. de Fransen of Engelsen(6 Engelse oorlogen)
1944 zijn de Duitsers aan de verliezende hand en trekken terug door Lapland naar Noorwegen. Lapland uitmoordden en platbranden verraden ze de Finnen (De Finse hoofdpersoon die wordt vastgeketend.) Eind 1944 Tekenen de Finnen de vrede met de Russen. Zij hebben toen de Fins-karelische provincie moeten afstaan aan de Russen(nu nog steeds, Jeltsin heeft het geprobeerd terug te verkopen aan de Finnen in 1993 voor 380 miljard)

daar in heel Finland niks te roven viel, alleen maar lucifers en vrouwen , is het nooit een oostblok staat geworden. Tevens heeft het geen Marshalhulp (Amerikaanse omkoping van het westen) gekregen vanwege de collaboratie.

de Film: ondertiteling is ronduit slecht vertaling te noemen en ik begrijp dat mijn mede mening gevers hier uit onwetendheid een slechte mening geven. dit is dus onterecht heren en dames.
Er wordt Fins Russisch en Sami gesproken. wie de geschiedenis van de drie landen kent begrijpt de film goed en zal het met mij eens zijn dat het zeer realistisch is. er zit drama humor en spiritualisme in. Kern van de Film is "we zijn allemaal slechts nietige mensen" Oorlog lijkt altijd "zij tegen wij" maar hier is weergegeven het individu als slachtoffer van iets groters, voor alle partijen. De karakters die worden neergezet zijn realistisch voor het land wat ze vertegenwoordigen. Cultuur en gebruiken.

Daar mijn Finse opa een karelische vrijheidsstrijder was die MET de Duitsers TEGEN de Russen vocht en mij Hollandse opa die een dijken ingenieur was in Leiden en in het Nederlandse communistische verzet zat , kan ik zeer goed identificeren met deze film. De Film krijgt daarom ook een 5 sterren van mij.

In Finland heet de film Minä ollen Käki (ik ben koekoek, spirituele vogel voor de sjamaan-druïde in Sami. dus niet zoals vele denken, het meisje is gek)

Basti.

U bent helaas niet goed historisch en cultureel onderlegd. zowel voor deze film als voor sommige van uw andere recensies die ik gelezen heb. Houd er ook rekening mee dat ondertitelingen een film erg kunnen verpesten en een scheef beeld geven aan de kijker. Daar u vaker recensies schrijft raad ik u ook aan VOOR een recensie enig historisch en cultureel voorwerk en onderzoek over regisseur en ziin land te doen. U begrijpt zelf de film dan beter en zodoende kunt u ook een Objectievere recensie maken.

Groetje. Basti

Uw remark : Leuk minimalistisch filmpje, maar niet al te opzienbarend of meeslepend verder.

3* [/quote]

narva77 schreef:

Onjuiste weergave van de geschiedenis , het Hollandse spreekwoord gaat op " U heeft de klok horen luiden maar...." voor juiste geschiedkundige weergave zie mijn remarks bij Mr.Millirem.

avatar van narva77
Oké, duidelijk! Eerlijk is eerlijk. Ik had het ook maar ergens gelezen. Bedank!

Erg mooie en bijzondere film. Een Rus, een Fin en een Sami vrouw worden door de oorlog bij elkaar gebracht in het verlaten Lapland. Ze spreken alle drie een andere taal en verstaan elkaar niet. Toch groeien ze wel naar elkaar en oefenen een grote kracht op elkaar uit. De film is heel minimalistisch en mooi stijlvol met prachtige beelden en kleuren vormgegeven. Ondanks dat er relatief weinig gebeurt, boeit de film van het begin tot het einde en straalt veel kracht uit. Een film die ik een volgende keer kijken waarschijnlijk een nog hogere waardering zal geven.