La Grande Illusion (1937)

Alternatieve titels: The Grand Illusion | De Grote Illusie

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jean Renoir
met Jean Gabin, Erich von Stroheim en Pierre Fresnay

Eerste Wereldoorlog. Een stel Fransen en Britten zit gevangen in een Duits kamp. Ze proberen hun leven zo aangenaam mogelijk te maken door goed eten binnen te smokkelen en een plan te maken om zichzelf uit het kamp te krijgen.

avatar van simonvinkie
Eindelijk dan gezien . La Grande Illusion stond al erg lang op mij to-see lijstje. Je kan wel raden wat mijn reactie was toen ik zag dat deze film op tv was. Ik had hem opgenomen, en dan gisteravond bekeken.

Een sterke anti-oorlogsfilm opzich, maar zoals met wel meer films waren mijn verwachtingen te hoog. Daarom is die ook wel een beetje tegengevallen. Het eerste half uur was het nog een beetje afwachten welke richting het verhaal zou gaan aannemen. Ik had ook wat moeite om in de film te komen. Het laatste uur is verreweg het beste gedeelte van de film. De sfeer is lekker luchtig. Bovendien zijn de dialogen erg leuk, en de personages zijn zeer boeiend. Heel veel lof gaat naar Erich von Stroheim, die een fantastische rol neerzet. Ondanks dat de duitsers ''slecht'' zijn natuurlijk, is zijn personage wel iemand die erg veel sympatie bij mij opwekte. Maar ook acteurs als Jean Gadin en Pierre Fresnay doen het goed

Leuk om te zien dat film als The Great Escape en Stalag 17 flink wat weghebben van deze film. Het einde van de film was erg mooi. Geen overdreven sentiment, maar het is allemaal erg menselijk en geloofwaardig. De regie van Jean Renoir is ook niets op aantemerken. Mooi geschoten beelden, die erg veel warmte en sfeer uitstralen.

Over het algemeen vond ik het dus wel een goeie film, waar het laatste half uur absoluut het sterkste was. Er komt zeker nog wel eens een herziening, want ik heb zo het idee dat mijn mening over La Grande Illusion wel eens kan groeien. Voor nu dan een hele stabiele:

avatar van TinkerTex
Jean Renoir heeft hier aan prachtige film afgeleverd waar het verschil in klassen meer geldt dan dat van nationaliteit. Erich von Stroheim speelt de charismatische Von Rauffenstein die tegen wil en dank zijn gelijken gevangen moet houden.

De gevangenen leven niet in slechte omstandigheden, maar uit verveling houden ze zich bezig met onschuldige pesterijen. Dit toont het achterhaalde karakter van l'ancien regime aan. Het decor, een groot middeleeuws kasteel, draagt hier aan bij.

Verder bevat de film mooi camerawerk en uitstekende regie. La grande illusion is over het algemeen een vrij luchtige film, alhoewel het laatste stuk me wel wist te ontroeren.

avatar van HarmJanStegenga
Minder bijzonder dan verwacht, deze La Grande Illusion, maar toch een mooi gemaakte film. Niet altijd even boeiend of meeslepend, maar als geheel best vermakelijk.

Als ik het jaar 1937 hier zo zie staan, vind ik toch dat de film op technisch vlak z'n tijd aardig ver vooruit was. Het ziet er mooi uit en de film is knap geschoten, met enkele bijzonder fraaie shots, vooral ook die tijdens én na de ontsnapping. Mijn complimenten.

Vooral het begin, met de introductie van wat personages en de basis van het verhaal is leuk. In het midden zakt het wat in, maar gelukkig herpakt de film zich naar het einde toe weer. De scénes bij de vrouw vond ik mooi en de ontsnapping zelf - wanneer ze met dat touw naar beneden gaan - is goed gemaakt, zodat het zélfs bijna spannend wordt.

Helaas nergens als bijzonder ervaren, maar dat hoeft ook niet. Leuk om eens gezien te hebben en evt. in de toekomst nog eens op te zetten. Makkelijke voldoende voor nu.

avatar van Goldenskull
Redelijk.

Vooral een film die te weinig indruk heeft gemaakt. Enkel de relatie en gesprekken tussen Von Rauffenstein en Bouldieu vond ik sterk. Verder af en toe een aardig momentje, maar veel snel-weer-vergeten materiaal.

avatar van Justinw
De grote illusie,

Mijn eerste Renoir en toch wel genoten. Vooral de onderliggende lagen die deze film bevat zijn erg sterk. Het feit is dat Renoir de oorlog een grote illusie vind en dit weet hij met deze film toch wel perfect over te brengen. Het decor is de eerste wereldoorlog. De eerste echte oorlog en het tijdperk van 's middags naar het front gaan, vechten en 's avonds weer thuis zijn was over. Geen veldslagen meer die van tevoren waren geregeld. Nee, het was een smerige oorlog. En dit verschil weet Renoir perfect uit te beelden door de personages de Boeldieu en von Rauffenstein. Twee personen die van de oude Adel afstammen en de oorlog als een soort eer en als een toneel voor hun Adel zagen. De scènes waarin deze twee personages het middelpunt zijn, zijn dan ook meteen de beste van de hele film.

De rest van de film is vooral herkenbaar tegenover oorlogsfilm die hierna werden gemaakt. Deze film weet een aantal specifieke handelingen/scènes te tonen die later in veel films terugkwamen. Zoals het zand van een gegraven tunnel naar buiten smokkelen zoals we in The Great Escape zien. En zo zijn er nog wel een tiental meer voorbeelden te noemen.
Ook wel bijzonder is dat het daadwerkelijke front niet word getoond. Ik denk een bewuste keuze om het anti-oorlogs gevoel te versterken.

De cinematografie van La Grande Illusion vond ik niet heel speciaal. Het is zijn tijd ver vooruit, maar toch stond ik niet extreem verbaasd te kijken. Het kasteel is overigens wel een prachtig sfeervol decor en doet het altijd wel sterk als een omgebouwde gevangenis.
Dat is wel z'n beetje wat ik kwijt wilde over deze film, ben toch wel benieuwd geworden naar een ander werk van Renoir en zal is kijken of ik er één kan vinden.

avatar van LimeLou
Een film die zo moeilijk te beoordelen valt heb ik zelden gezien. Aan de ene kant lijkt het een simpele film met een soort van technische voorsprong voor die tijd en met diepe lagen. Maar van die lagen merkte ik echter weinig. Ook de goede behandeling van de Fransen vond ik ook nogal ongeloofwaardig. Mijn eerste film uit de jaren 30 dus misschien niet echt een goed begin. Toch heeft het zo'n z'n goede momenten en de recensie van The One Ring klaart veel dingen op.

avatar van LimeLou
Na herziening toch beter bevallen! Erg mooi en menselijk verhaal.

avatar van John Milton
Erg mooi, een film die ik zeker nog eens zal zien. Bijzonder slecht te verkrijgen trouwens. weet iemand of die dvd van Bol gemaakt is na de restauratie van het originele negatief, of mocht alleen Criterion dat gebruiken? Heb de prachtig geremasterde versie van Criterion gepindakaast en als ik nu mijn burgerplicht wil doen door hem op blu-ray te kopen kan dat niet (ik zie alleen regio A) en bij de dvd is het helemaal niet duidelijk wat je koop

avatar van Pieter Montana
11 november op één! Wat ben ik 'één' dankbaar voor die zondagnamiddagfilms!

avatar van 606
Pieter Montana schreef:
11 november op één! Wat ben ik 'één' dankbaar voor die zondagnamiddagfilms!
Wat je zegt !!! Dankzij de Belgen al berg mooie klassiekers gezien.

avatar van Banjo
ik vond het wel aardig!
er is misschien wat te veel dialoog en te weinig spanning..
en aktie zat er ook te weinig in
al met al wel aardig.

3 sterren

avatar van wess16
Ja, de VRT heft vaak mooie klassiekers op zondag! Iemand een overzicht van wat ze nog uit gaan zenden?

een zeer redelijke film; al was het mij teveel een heldenfilm. Goed om hem gezien te hebben.

Een film met o.a. een mooie Franse dertiger jaren chanson en overige mooie oude muziek en bijvoorbeeld een gezongen patriottenlied. De zwart-witbeelden zijn zonder meer fraai. De teksten qua gesprekken onderling zijn vaak luchtig en grappig en komen over als alledaags gekeuvel binnen een vriendengroep.
Het is wel een vreselijk gehoor als Fransen Duits spreken in de film en ongeloofwaardig als een Duitse commandant Frans gaat spreken tegen de gevangenen. Dat hij geen bewaking naast zich heeft met drie gevangenen tegenover hem, verbaast mij ook.
En dan dat doorzoeken van de 6-persoons luxe gevangeniskamer: wel onder stoelen en kussens speuren, maar iedereen kan gewoon z'n landkaart in de hand houden en z'n boeken blijven doorlezen, daar wordt niet naar gekeken. En na het doorzoeken kunnen ze gewoon weer verder gaan met het zelfgefabriceerde touw, ja ja.
Dit alles veroorzaakt een luchtige, komische sfeer. Het is gewoon erg gezellig in het gevangenenkamp zo te zien.

Het acteren is vaak nogal dramatisch qua intonaties en de grappige sidekick acteert soms een beetje too much naar mijn mening. De mimiek van allen is echter onbetaalbaar. En de karakters hebben echt karakter.

Verder is het een echte mannenfilm, er is gedurende bijna de gehele film geen enkele vrouw te zien, slechts een non in de ziekenboeg en een plattelandsvrouw, pas na anderhalf uur overigens. Het laatste half uur is wat meer serieus dan het voorgaande.

Wel apart (of visionair) om een film over WOI te maken terwijl WOII voor de deur stond en als totale productie is het een leuke film en erg geschikt voor de zondagmiddag.

avatar van weide1
606 schreef:
Wat je zegt !!! Dankzij de Belgen al berg mooie klassiekers gezien.

Precies. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren.

avatar van Brix
Nu te zien op ARTE TV

Eerste Renoir.

Inderdaad bijna een blauwdruk van films als The Great Escape en Stalag 17. Ook die films vond ik niet te pruimen, dus de score voor deze inspiratiebron laat zich al raden.

Ik heb er zeer weinig mee, deze montere krijgsgevangenisfilms. Doorheen de reacties zou dit op de één of andere manier een erg intelligente film moeten zijn, dat stuk heb ik jammer genoeg een beetje gemist. Voor een wat flauwe en luchtige ontsnappingsfilm over een te nadrukkelijk oorlogsmoraaltje.

Enkel de timing van deze film is allicht wat apart, maar als je daar dan toch een film voor wil prijzen kan je je beter wenden tot The Great Dictator, daar haalt Chaplin een heel wat straffere stoot uit.

Acteerwerk vond ik onopvallend (behalve dan dat éne drukke ventje wat echt bloedirritant was), de verschillende delen brengen wel wat variatie maar zijn op zichzelf te braaf en als geheel duurt het ook veel te lang. Maar dat geldt voor elke film waar je niks aanvindt natuurlijk.

Mnee, de appeal van dit soort films ontgaat mij volledig. Verder weinig opvallende regie, maar misschien dat andere onderwerpen Renoir wat beter liggen. Dit is in ieder geval een film waarvan het merendeel morgen alweer vergeten ben.

Zonder meer niet Renoir’s beste. Veel te theatraal (letterlijk en figuurlijk) om als krijgsgevangenenfilm geloofwaardig over te komen. Allicht heeft Jean Renoir het allemaal erg luchtig bedoeld. Te luchtig naar mijn smaak. Hoe dan ook het kon mij niet bekoren. Ik heb dierbare herinneringen aan een “mompelende” Jean Gabin, maar dat komt er hier niet uit.

Voor mij was dit maar een zeer matige film.
Het kon me amper boeien, nochtans ben ik een liefhebber van dit soort oorlogsfilms.
Maar latere films met hetzelfde onderwerp, zoals 'The Great Escape', zijn stukken beter dan deze.

avatar van frolunda
Goede anti-oorlogsfilm met (tegenwoordig) toch wel wat mankementen.La Grande Illusion moet het vooral hebben van enkele zeer sterke scenes en het prima acteerwerk van zowel Gabin,Fresnay en Von Stroheim.Wel vond ik de situaties in de kampen wat te vrolijk en te losjes,dat strookte niet helemaal met mijn beeld van de Eerste wereldoorlog van grimmigheid en doffe ellende.Maar goed misschien was de situatie in de officiers kampen ook wel wat beter.Daardoor vond ik het eerste uur van de film erg wisselvallig maar tegen het einde werd het gelukkig een stuk beter.

avatar van Ferdydurke
Generaals proberen altijd de vorige oorlog te winnen, zo luidt een bekende wijsheid, en Renoir kwam in 1937 met een film die in 1912 geniaal zou zijn geweest.

Hoewel, ook aan de vooravond van WO I leefden in socialistische kringen de hoop en verwachting dat internationale klassen-solidariteit zou verhinderen dat de arbeiders uit de respectieve landen naar het front zouden trekken... Niet dus.

La Grande Illusion is een herneming van issues behorend bij, en een reflectie op een oorlog die toentertijd al bijna twintig jaar verleden tijd was, en het lijkt mij dat de film ook in 1937 al tamelijk irrelevant was in relatie tot de toenmalige sociale en politieke situatie in Europa.

Oorlog is zinloos? Maar eind jaren dertig was men de gruwelen van WO I bepaald nog niet vergeten, en de meeste Europeanen vreesden een nieuwe oorlog; en dat gold ook voor de meeste Duitsers, al veranderde dat snel na de eerste successen van de Duitse legers.

De notie van de universele, grensoverschrijdende ervaring van gelijkheid dan? De herkenning van elkaar in gedeelde ervaringen, als broeders in een gedeelde menselijkheid? Maar je kunt met evenveel – en misschien wel meer – recht stellen dat mensen zichzelf haast instinctief definiëren aan de hand van de verschillen met anderen. Misschien een Grande Illusion, soit – maar het inruilen van de ene illusie door de andere, dat schiet niet op.

Natuurlijk was Renoir een uitstekend cineast, en La Grande Illusion bevat een aantal fraaie scènes, alsmede enkele scherpe teksten; maar de gezelligheid van de gevangenenkampen en de beleefdheden over en weer weerspiegelen wat mij betreft ook de onwezenlijkheid ervan; het is de blik achteruit die het maakt tot een nobel bedoelde Maginotlinie, die de realiteit al te makkelijk links laat liggen, en al bij al een gaapverwekkend saai geheel oplevert.

Oorlogstijd en klassenstrijd belicht vanuit Frans, Duits en Engels gezichtspunt in schitterende beelden van Jean Renoir. Een internationale sterrencast (Jean Gabin, Erich von Stroheim) in een film die Goebbels (Joseph, niet Phillipe) niet erg kon bekoren.

lezertje
Prachtige oude Renoir, met een prima rol van Jean Gabin. Verder niet al te spectaculair, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn om toch te kunnen genieten.

avatar van Woland
Wederom een klassieker die me niet kon overtuigen. Het is gelukkig al een stuk minder vervelend dan mijn vorige aanvaring met Renoir, La Regle du Jeu, maar ook La Grande Illusion wist me zelden te boeien. De film speelt zich af in een Duits krijgsgevangenenkamp (of meerdere, eigenlijk), waar een groep Franse officiers gevangen zit. Zo af en toe worden er wat ontsnappingspogingen ondernemen, maar er wordt vooral heel veel met elkaar gekeuveld, waarbij sociale klasse een belangrijk thema is. Dit laatste blijkt ook uit de warme banden die de aristocratische Franse officier onderhoudt met de eveneens adellijke Duitse commandant gespeeld door Erich von Stroheim - zij blijken meer met elkaar gemeen te hebben dan zaken die hen scheiden. De sfeer is sowieso verbazend luchtig (zoals ook wel in Stalag 17 en The Great Escape), waar het krijgsgevangenenkamp meer lijkt op een gezellig logeerpartijtje (met verkleedpartijen en al) dan op een oorlogssituatie.

Maar het blijft allemaal nogal saai. De gesprekken zijn niet uitermate interessant, er gebeurt niet zoveel boeiends in de film, en hoewel het allemaal prima gefilmd is en goed geacteerd is, moest ik me door de film heen worstelen. De tweede helft ging gelukkig wat soepeler. Maar zeker vergeleken met All Quiet on the Western Front is dit als anti-oorlogsfilm een behoorlijke tegenvaller. 2.0*

TMP
Een oorlogsfilm die mij totaal niet kon overtuigen. De sfeer is aanvankelijk wel erg luchtig, zodat het even duurt om daadwerkelijk in het (oorlogs)verhaal te komen. De personages blijven vrij vlak en matig uitgewerkt en verder gebeurt er ook relatief weinig. Daardoor kabbelt het eigenlijk maar een beetje voort en kan het zelden boeien. Schaarse hoogtepunten zijn de gesprekken tussen de Duitser Von Rauffenstein en de Fransman Bouldieu, maar ook die scènes weten het geheel niet naar een hoger niveau te tillen.

avatar van mjk87
Erg sterke film van Renoir. Op het oppervlak allereerst gewoon een enorm vermakelijke film zo in dat kamp met alle gevangenen. Of dat kampleven echt zo was (ik kan me ergens indenken dat officieren het relatief goed hadden) weet ik niet, maar het was geloofwaardig genoeg om in mee te gaan. Dan speelt ook mee dat het de film in eerste instantie een komedie is en geen realistisch drama. En het laatste halfuur wordt dan zelf nog emotioneel.

Maar wat deze film doet uitstijgen boven de gewone komedie is hetgeen Renoir zegt over oorlog, hiervoor al goed verwoord door The One Ring, waar ik dan ook weinig aan toe te voegen heb. Maar ook de periode waarin deze film uitkomt geeft deze film net wat meer, zo vlak voor de Tweede Wereldoorlog. En Renoir laat dit vooral aan het eind terugkomen met mensen die geen behoefte hebben aan oorlog en elkaar gewoon te hulp schieten, Duitsers en Fransen. En nog cynischer, stoppen met vechten als ze over een door de mens gemaakte grens zijn geraakt. Waarvoor vechten we dan nog?

Dat alles gezegd hebbende. Zeker de eerste anderhalf uur zijn op het oppervlak ook wat te licht om echt onder de huid te kruipen. En film blijft voor mij een audiovisueel medium, en daar was deze film op z'n zachtst gezegd wel wat saai. Visueel niks bijzonders te zien en de muziek is aardig, maar ook weinig verheffend. Daarom slechts 4,0*

avatar van GoodOldJack
Meh hier kon ik op zich weinig mee, had hier en daar zijn momenten en voor een film uit '37 doet hij vast heel wat dingen super en is hij vooruitstrevend en weet ik veel wat maar ik vond hem al bij al gewoon erg matig.