ad
  • 8.106.378 stemmen

Little Miss Sunshine (2006)

Komedie / Roadmovie | 101 minuten
3,68 3.212 stemmen

Genre: Komedie / Roadmovie

Geregisseerd door: Jonathan Dayton en Valerie Faris

Met onder meer: Abigail Breslin, Toni Collette en Steve Carell

Releasedatum: 26 juli 2006

Over Little Miss Sunshine

"A family on the verge of a breakdown"

De zevenjarige Olive Hoover leeft in een bijzonder gezin. Haar vader Richard is een mislukte mental coach, haar broer Dwayne weigert te praten, haar oom Frank is homoseksueel en suïcidaal, haar grootvader Edwin is verslaafd aan heroïne en haar moeder Sheryl begint ook langzamerhand door te draaien. Als Olive dan te horen krijgt dat ze mee mag doen aan de finale van de Little Miss Sunshine wedstrijd, besluit het hele gezin van Albuquerque naar Californië te reizen in hun oude Volkswagenbusje.

imageimageimageimageimage

Nancy Jenkins

Pageant MC

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Als het gaat over stemmen zonder af te kijken, dat doe ik dus ook nooit maar dan weet ik dat even voor mezelf. Ik zeg niet voor niets: VOORLOPIG dit cijfer. Ik wou hem inmiddels al af hebben gekeken maar ben te druk.

En Boenga, je hebt gelijk hoor, maar dit soort film kan ik normaal gesproken juist wel waarderen, en iedereen mag stemmen toch, niet alleen de positieven?

avatar van Boenga

Boenga

• 2010 berichten

(verwijderd) schreef:

maar dit soort film kan ik normaal gesproken juist wel waarderen

Dat is de bevestiging die ik wou horen. Bij deze mijn officiële toestemming om te stemmen.

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Boenga schreef:

Haha, die heb ik mezelf nog niet gegeven tot ik hem af heb gekeken, maar het stemgemiddelde voor deze paar daagjes tot ik hem afkijk verandert er niet drastisch op dus dat leek me niet zo'n probleem.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

'Little Miss Sunshine is een film over depressie, de dood, dromen die uiteenspatten, gevoelens van zelfmoord en relationele problemen'; het is geen zin die je snel op een verjaardag zult horen. En tóch klopt het.

Little Miss Sunshine is dan ook een erg bijzondere film. Tijdens deze herziening viel me pas écht op hoeveel hierin zit. Verpakt in een roze kauwgombel behandelt de film niet 'zomaar' allerlei zware levensthema's op een (v)luchtige maar eerlijke manier, maar doet het dat op ontzettend knappe wijze.

Zo is het acteerwerk buitengewoon goed, iets wat je niet snel bij dit soort films verwacht. De hele familie doet het meer dan uitstekend, met die vreemde Paul Dano (wederom) voorop. Die scène op de dijk nadat hij de halve film stil is geweest, lijkt echt uit zijn tenen te komen. Maar ook de kleine rolletjes mogen er zeker zijn. Het gezicht van die vrouw in het ziekenhuis met de overlijdenspapieren is hilarisch en de karakters van de op porno beluste politieagent en de presentator van de beauty contest zijn heerlijk fout.

Daarnaast wordt je de ene memorabele scène na de andere voorgeschoteld. De eerderbenoemde scène op de dijk is mijn favoriet; een prachtig stukje film waarop zeer sterk acteerwerk, een erg mooie visuele stijl, de ontkurking van sterke karakteropbouw en lekker flauwe humor (ja, ik ging kapot op die toeter...) elkaar versterken.

En als kers op de taart is Little Miss Sunshine eens níét een film die zichzelf te serieus neemt. Lekker afgerond binnen de 100 minuten en uitgevoerd in een vlot tempo kijk je hem eenvoudig in één ruk af zonder op de klok te kijken. Lekker over the top einde eraan en hop, aftiteling. Zó hoort een film te zijn.

Heerlijke film, kortom.

tbouwh

Die plotomschrijving zit er op een detailtje na volgens mij. Heroïne, geen cocaïne, toch?

tbouwh

Degelijke film, waarin geslaagde en minder geslaagde scènes zoeken naar een balans. Het uitgangspunt is zeer de moeite: een zogeheten roadmovie waarin zeer diverse familieleden met elkaar een tocht ondernemen in een krakkemikkig volkswagenbusje. Ondanks de gelaagdheid van de personages is Little Miss Sunshine een wat simplistische film. De eenvoud van het plot is hierbij meteen ook een zwakte. Niet alle 'grappen' vond ik even de moeite, en het is dan op acteerwerk dat acteurs als Paul Dano en Steve Carrell de kar moeten trekken. Vooral het einde vond ik wat vervelend, Abigail Breslin vond ik hier meer een overdreven spring in 't veld dan een beloftevolle kindactrice. Toch is mijn invloed resumerend nog wel redelijk positief, vanwege de oprechte poging een makkelijk plot met complexe personages te verenigen. 3* (p.s. Matt Ross heeft wel flink afgekeken voor Captain Fantastic, zeg... Of noemen we dat inspiratie opdoen? )

avatar van Woland

Woland

Ik kon hier niet zoveel mee. Little Miss Sunshine is een road movie over een nogal dysfunctionele familie, die vanwege dochterlief op reis gaan in een brak oud busje naar de verkiezing uit de titel. Deze rit, en alles wat daarin gebeurt, wordt gebruikt als vehikel om allerlei zware onderwerpen langs te doen komen: zelfmoord en pogingen daartoe, drugsgebruik, puberen in het kwadraat, homoseksualiteit, en simpelweg mensen die hun dromen en levensdoelen in rook zien opgaan. Maar de manier waarop het gebracht wordt kon me niet zo heel veel interesseren. Een paar mooie scenes (bv. Dwayne die flipt als hij zijn kleurenblindheid beseft, en zijn daaropvolgende spijt) waren er wel, maar de pogingen tot humor waren zelden geslaagd en de meeste levenslessen waren nogal simplistisch en zonder veel subtiliteit gebracht. Wel prima acteerwerk van met name Carell en Dano, die zoals vaker puik werk leveren. Maar alsnog heb ik me hier vrij moeizaam doorheen geworsteld.

avatar van IH88

IH88

“A real loser is someone who's so afraid of not winning he doesn't even try.”

Heerlijke film. Little Miss Sunshine blijft ook bij herziening ontroeren en de familie Hoover, met al zijn gebreken, blijft boeien. De humor heeft een ironische en donkere ondertoon en de personages hebben tal van problemen, maar worden nooit karikaturen van zichzelf. De film heeft een heerlijke vibe en al bij de introductie van de verschillende personages voel je ondanks al het drama de komische ondertoon. Maar regisseurs Dayton en Faris nemen hun personages serieus en ondanks dat ze soms als volslagen malloten overkomen, blijven het mensen van vlees en bloed.

Breslin is het middelpunt van deze gekte als dochter Olive, die aan een miss verkiezing mee wil doen en haar familie zover krijgt om in een bus ernaartoe te reizen. Elk familielid heeft zo zijn eigen problemen, maar uiteindelijk gaan ze allemaal mee. En uiteraard zullen ze tijdens deze reis nader tot elkaar komen en hun problemen onder ogen moeten komen, maar de manier waarop dit gebeurd is uiterst origineel en bevredigend. De acteurs zijn allemaal geweldig op dreef en vooral Carell laat hier weer zien meer te kunnen dan schijtlollige karakters spelen. Het einde laat op een mooie manier zien dat je tevreden moet zijn met wie je bent en wat je hebt. Tegeltjeswijsheden, maar als het allemaal zo vermakelijk wordt gebracht maakt dat voor mij niets uit.

avatar van Warp

Warp

tbouwh schreef:

Dat ik me vaag kan herinneren van de film zie je die guy een paar lijnen wegwerken in het begin.

Warp schreef:

Dat ben ik dan alweer kwijt, maar volgens mij schreef ik dit destijds omdat ik letterlijk dat woord hoorde vallen (i.p.v/bij gebrek aan cocaïne dus).

avatar van luukve

luukve

Hele goede film waar ik erg van heb genoten. Al na vijf minuten had ik een goede indruk van hoe de film zich zou gedragen (gedreven door personages en hun interacties en ontwikkelingen) en dat ligt mij altijd wel. Dt gecombineerd met een geweldige donkere humor, waarin ogenschijnlijk serieuze materie zoals de dood van de opa of Paul Dano's personage wiens droom is vernietigd op bijzonder lichte toon gebracht wordt en je soms niet weet of je nou moet lachen of huilen. De film ziet er verder goed uit met sfeerbepalende muziek. Waar het echter een beetje ontbreekt zijn wat subplots van personages die mij niet helemaal boeiden, vooral van de vader van het gezin (Richard heet ie geloof ik?). Dat mag de pret echter niet drukken, want de film zit vol gouden momenten met geweldig uitgewerkte personages.

avatar van shrink

shrink

Gewoon een aardige film. Niets meer en niets minder. Moest regelmatig aan 'Weekend at Bernies' denken.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Little Miss Sunshine zag ik in het verleden al een keer of twee. Deze film blijft me ontroeren. LMS is een hartverwarmende roadtrip waarbij een perfecte balans gevonden wordt tussen humor en drama. De film bestaat uit een bont gezelschap van 6 familieleden die elk op hun beurt gefaald hebben of buitenbeentjes zijn in de samenleving. Vanaf het begin word je meegezogen in het verhaal en wil je meer te weten komen over de personages.

Neem nu Richard Hoover. Een geweldig personage die zo hard gelooft in zijn 9 stappenplan dat het gewoon lachwekkend wordt en hij niet beseft wie hier eigenlijk de ‘loser’ is. Zijn gevatte opmerkingen zijn alvast hilarisch. Aan de andere kant legt zijn gedrag een ongelooflijke druk op zijn kleine dochter. Olive barst bij haar opa in tranen uit omdat haar vader niets anders verwacht dan dat ze wint. Toch een maatschappijkritiek die niet genegeerd mag worden ...

Abigail Breslin doet het geweldig als kleine Olive, de gehele film door en absoluut ook op het einde. Binnenkort neem ik nog eens een herziening met haar mee met Signs van Night Shyamalan. Ook de andere personages zoals de grofgebekte opa, de depressieve oom met een Proustliefde alsook de zwijgzame broer. De personageontwikkelingen komen gezapig op gang met een vleugje humor en drama.

De film doet me engiszins wat denken aan The Florida project, maar dan on road. Ik krijg met LMS een soortgelijk hartverwarmend teder gevoel. LMS is een prettig gestoorde film die overhelt naar een feel good movie met fijne dialogen. Denk maar bvb aan het gewrongen gesprek tussen oom Frank en Olive en zijn zelfmoordpoging. Ook het einde van de film was meer dan uitstekend de kritiek op het schaamteloze exploiteren van jonge kinderen op schoonheidswedstrijden. Zwevend tussen 4,0* en 4,5*!

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Ik had de film dan wel 4x gezien inmiddels, maar de laatste keer was ook al weer bijna 10 jaar geleden. (De tijd gaat snel!)

Natuurlijk weet je na een film zo vaak gezien te hebben het verloop van het verhaal nog wel, maar toch voelde de film weer fris aan na al die vervlogen jaren, als een top10 film van mij werd het hoognodig tijd voor een herziening en gelukkig maakt de film nog steeds indruk op mij.

De Little Miss Sunshine competitie tegen het einde van de film blijft ook indrukwekkend en tevens ook erg fout en misschien zelfs nog wel een tikkeltje fouter in deze rare tijden, dat lied dat Amerika zo'n geweldig land is bijvoorbeeld. Maar ook dat ze proberen te verbloemen dat die hele competitie behoorlijk fout is en veel te seksueel gebracht voor kinderen, maar goed dat is dan allemaal maar oké zolang het niet te duidelijk op de voorgrond ligt. Olive brengt dit wel op de voorgrond en dan opeens is het bespottelijk en kan het allemaal echt niet, tja.. ik vind dit een "mooie" spiegel en tevens confronterend naar dit gedeelte van Amerika toe, erg gewaagd nog steeds ook!

Long story short, Little Miss Sunshine blijft zonder enige twijfel in mijn top 10 staan. De film is toegankelijk maar tegelijkertijd ook zeker niet braaf.

avatar van Movsin

Movsin

Kritische kijk op maatschappij en mens aan de hand van een komedie waarvan ik achteraf vooral onthield dat de keuze van de acteurs wel zeer doordacht was. Deze brengen het er immers zeer goed van af om het beeld te brengen van een groepje mensen die in alle oppervlakkigheid over en alles en nog wat praten, al van in het begin aantonen dat ze niet tot de snuggersten behoren, pietluttigheden over het paard tillen en hun zwakheden amper herkennen.

Spijtig evenwel, het moest grappig zijn, en het had gekund, maar het valt toch te simpel uit en echt deugdoende humor heb ik er nooit in gevonden.

avatar van notsub

notsub

Vooral met de humor zit het wel goed in Little Miss Sunshine. Het gezelschap bestaat uit een verzameling kleurrijke figuren, die elk hun eigen verhaal hebben. De situaties waarin ze belanden zitten tegen het absurde aan en leverden meerdere lachsalvo's op. In de verste verte kun je hier nog het bombarie rond de familie Flodder in herkennen, maar dit vond ik duidelijk leuker.

avatar van Ste*

Ste*

Al sinds 2006, toen ik hem in de bioscoop zag, een van mijn favoriete films en het heeft door de jaren heen eigenlijk nog steeds niet aan funfactor en kwaliteit ingeboet.

Een aantal jaar terug had ik hem verlaagd naar 4,5 omdat ik hem op een aantal punten niet helemaal perfect vond (hoe ze opa meesmokkelen, het plotje van Richard), maar een film waar ik al ruim 14 jaar naar teruggrijp en die zoveel geweldige elementen heeft verdient gewoon 5*.

En wat blijft het toch een geweldige prestatie van Abigail Breslin in een hartverwarmend schattige rol. Terecht op 10-jarige leeftijd genomineerd voor een Oscar, en ze had hem ook wel mogen winnen.